eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
612 عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سوال را بشنوید... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 🎙پاسخ حجت الاسلام اراکی: 🔻دقت کنید، روش موجود در اصول فقه کنونی پاسخگوی عمده مسائل مربوط به استنباط فقه حکومتی می‌باشد؛ ❇️لکن نیاز به تکمیل دارد. فقه حکومتی با نوعی از مسائل فقهی روبه‌روست که از آن به فقه کلان تعبیر می‌کنیم. فقه کلان و نیز مستحدثات فقه خُرد نیازمند گسترش برخی از مباحث اصول نظیر مباحث عقلی و نیازمند ابداع برخی قواعد اصولی جدید است؛ 👈👈🏼نظیر قواعد تعارض بین حکم فقه کلان با حکم فقه خُرد، از قبیل تعارض بین دلیل «النّاس مسلّطون علی أموالهم» در فقه خُرد با دلیل حرمت اکتناز ذهب و فضّه در فقه کلان؛ 👈🏼👈یا تعارض بین دلیل حرمت تداول ثروت جامعه در دست اغنیاء که از احکام فقه کلان است با احکام اولیه دالّ بر جواز تملّک نامحدود ثروت و امثال آن. 📚حجت الاسلام محسن اراکی، نشریه ص۴ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
❇️جایگاه فرآورده های غربی و تمدن غرب در دروس فقه؛ 🔖مباحث غربیان در چند زمینه می‌تواند به فقه حکومتی کمک کند: ۱-در تعریف مفاهیم و واژه‌ها ۲-در تبیین برخی کلیات و قواعد ۳-در مسئله شناسی 👈البته این بهره‌گیری تنها از فقیهان زبردست و کاراشنائی برمی‌آید که بتوانند از عهده فهم انحرافات و کجروی‌ها و خطاهای کلان و اساسی موجود در تفکر غربی در عرصه مسائل انسانی برآیند. 👈🏽لهذا قطعا نگاه ما به اندیشه‌های غربیان در همه عرصه‌های علوم انسانی به ویژه آنچه مربوط مسائل فقه حکومتی است باید نگاه انتقادی باشد. زیرا زیرساخت‌های تفکّر غربی، زیرساخت‌های غلط و غالباً مغالطه آمیزی است که به هیچ وجه با مبانی منطقی و برهانی عقلی و دینی سازگار نیست... 📚🎙حجت الاسلام محسن اراکی، نشریه ص۴ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘 برای طالب علوم عقلی در حوزه علمیه، فهم اسفار ملاصدرا عالی‌ترین مقصود نیست، بل نقطه آغاز است. ✅ او باید پس از اینکه عالی‌ترین اندیشه‌های فلسفی حوزه علمیه را در صندوق اندوخته‌های علمی خود قرار داد، و همراه با قلّه های تفکر حِکمی اسلام، دورهٔ تحصیل اجتهاد خود را گذراند، آماده شود تا خود دست به کار شود و در عرصهٔ‌ی پژوهش‌، مقتدرانه وارد شود و در پیشبُرد حکمت اسلامی و تدریس و تحقیق در این زمینهٔ فخیمِ دانش بشری سهم ایفا کند... 📚🖌حجت الاسلام رضا درگاهی‌فر، نشریه ص۱۴ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
✅ مهم ترین خصوصیّتی که خبر از مرجعیّت و پیشگامی دانش در یک حوزهٔ علمی می‌دهد، مسئله پژوهش است. ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪ 🔖 اساساً پژوهش را می‌توان معیاری مهم برای محک‌زدن جایگاه حوزه علمیه در علوم مختلف از جمله فلسفه دانست. 🔖 در حقیقت سامانهٔ آموزشی مناسب، تنها شرط لازم است و اصلا کافی نیست. 🔻بعنوان مثال، اکنون در برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات حوزوی، فلسفه غرب تدریس می‌شود، اما این دانشگاه‌ها و حوزه علمیه، مرکزیتی در فلسفه غرب ندارد. همچنین در حوزه علمیه به صورت رسمی، منطق آموزش داده می‌شود، اما امروزه دیگر حوزه را نمی‌توان دارای محوریت و پیش گامی در علم منطق دانست؛ 👈🏼زیرا پژوهش‌های عمیق و نوآوری‌های علمی در این زمینهٔ دانشی در حوزه ها تقریبا متروک شده است. 🔹در زمینه فلسفه اسلامی نیز اگر حوزه‌ها تنها به اموزش مشغول شوند و پژوهش مورد غفلت باشد، دیگر نمی‌توان از مرجعیت علمی و مرکزیّت فلسفه در حوزه سخن گفت... 📚🖌حجت الاسلام رضا درگاهی‌فر، نشریه ص۱۵ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘بایسته‌های مرکزیّت حوزه علمیه در فلسفه اسلامی 🔖عناصر مختلفی در مرکزیت یافتن یک حوزهٔ علمی در یک دانش دخیل است: 👈یکی از آنها قطعا مرجعیت علمی است. جائی مرجعیت علمی دارد که در واقع انگشت اشارهٔ اهل این علم به آنجا باشد. 👈🏼عنصر دیگر‌، تاثیرگذاری است. اگر حوزهٔ علمیه بخواهد مرکز فلسفه باشد، باید در دیگر محیط‌های فلسفی تاثیرگذار باشد و میزان مرکزیت حوزه در فلسفه را می‌توان بر اساس میزان تاثیرگذاری آن در تفکر فلسفی در بیرون از حوزه سنجید. 👈🏽مؤلفه دیگر مرکزیت، تولید نظریه و فکر فلسفی است. مرکزیت فلسفی فقط با خواندن متون سنّتی و احیاناً شرح نوشتن بر آنها حاصل نمی‌شود، بل باید عرصه‌های جدیدی را هم درنوردید و تولید علم و نظریه کرد. و این نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری است... 📚🎙دکتر محمد فنایی اشکوری، نشریه ص۱۶ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ✳️شماره جدید✳️ منتشر شد 📢📢 🔻استراتژی دشمن در حوزه؛ ایجاد شبکه روحانی‌های میانه رو! 📕 ویژه نامه بررسی مسئله نفوذ دشمن در حوزه علمیه 🎙 با آثار و گفتگوهایی: 🔻 از اساتید: عابدی/ملکی/عزت زمانی/پناهیان/سیدحمید روحانی/مقدمی/کاظم زاده/عالم زاده نوری/سیدعلی موسوی/مهدیان 🌀خرید با تخفیف ویژه برای طلاب سراسر کشور: 👈👈🏻👈🏼«۳٠ هزار تومان» 🔻از طریق: @gohari_67 // ۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘اینکه مرکزیت فلسفه در حوزه علمیه باشد یا در جائی دیگر، دارای تفاوت بسیاری است. 🔖فلسفه در حوزه همیشه تحت هدایت دین بوده است؛ یعنی با اینکه فلسفه، فلسفه بوده و از حالت فلسفه بودن خارج نشده و روش فلسفی یعنی روش برهانی و تحلیلی را رعایت کرده است، ولی در عین حال در پرتو یک چراغ هدایت به نام دین حرکت کرده است. 👈دین فلسفه را در جهت درستی قرار می‌دهد بدون اینکه خط مشی(متدولوژی) فلسفه را عوض کند. 🔻در مقابل خروج مرکزیّت فلسفه از حوزه به دیگر مراکز، در واقع همراه خواهد بود با خروج فلسفه از این شأن و نقشی که در طول تاریخ داشته است. و نتیجه این امر همان خواهد شد که در غرب میبینیم؛ پیدایش انواع فلسفه‌های مادی و ماتریالیستی، سوفسطایی گری، شکّاکیت، و انواع فلسفه‌هایی که با تفکر دینی در تقابل اند. ازین روست که اهمیت دارد حوزه در فلسفه،حرف اول را بزند. 🔸یکی از دلایل تاکید مقام معظّم رهبری بر مرکزیت حوزه در فلسفه، حتما همین مسئله است... 📚🎙دکتر محمد فنایی اشکوری، نشریه ص۱۶ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
◻️جرعه چهلم از پادکست مقتل آب: ▪️روایتی از رسیدن خبر شهادت حسین ابن علی به مدینه... 🏷 کاری از گروه فرهنگی-هنری یم تقدیم به شما: 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙ماه رمضان تو رو جهانی بار میاره... ✳️وقتی یه نفر فهمید انسانه،نوع غصه‌هاش فرق می‌کنه... 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
🔘ترکیب اعضای شورای عالی حوزه را در دوره‌های مختلف ملاحظه بفرمایید. همه شان شخصیت‌های وجیه و مورد اعتناء و سابقه دار و دل‌سوز هستند. 👈اما می‌بینید میانشان شخصیتی که متخصص در حوزه علوم عقلی باشد، وجود ندارد؛ و یا بسیار نادر است. 🔻خب چنین ترکیبی در شورای عالی سیاست گذاری حوزه، روند تکاملی حوزه را به چه سمتی پیش خواهد برد؟ 👈🏼اگر نگرش ما به حوزه ها این است که صرفا مباحث فقهی مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت رساله‌های عملیه تولید بشود، ساختارهای متعدّد مدیریتی هم به همین تناسب شکل خواهند گرفت... 📚🎙حجت الاسلام علی امینی نژاد، نشریه ص۳۱ 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE