🌸🍃🌸🍃
#حجاب
@kashkuljudy
دختری یک تبلت خریده بود.
پدرش وقتی تبلت را دید پرسید:
وقتی آنرا خریدی اولین کاری که کردی چی بود؟
دختر گفت: روی صفحه اش را با برچسب ضدخش پوشاندم و یک کاور هم برای جلدش خریدم.
پدر: کسی مجبورت کرد اینکار را بکنی؟
دختر: نه!
پدر: به نظرت با این کارت به شرکت سازنده اش توهین شد؟
دختر: نه پدر، اتفاقا خود شرکت توصیه میکند که از کاور استفاده کنیم.
پدر: چون تبلت زشت و بی ارزشی بود اینکار را کردی؟
دختر: اتفاقا چون دلم نمیخواهد ضربه ای بهش بخوره و از قیمت بیفته این کار را کردم.
پدر: کاور که کشیدی زشت شد؟
دختر: به نظرم زشت نشد؛ ولی اگه زشت هم میشد، به حفاظتی که از تبلتم میکنه می ارزه.
پدر نگاه با محبتی به چهره دخترش انداخت، و فقط گفت:
"حجاب" یعنی همین"
🍃 @kashkuljudy🍃
پیشینه ضرب المثل جواب ابلهان خاموشی ست!
@kashkuljudy
نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود نهاد تا چیزی بخورد ، روستایی سوار بر الاغ آنجا رسید
از خرش فرود آمد و خر خود را در پهلوی اسب ابوعلی سینا بست تا در خوردن کاه شریک او شود و خود را به شیخ نهاد تا بر سفره نشیند ...
شیخ گفت : خر را پهلوی اسب من مبند که همین دم لگد زند و پایش بشکند!
روستایی آن سخن را نشنیده گرفت ، با شیخ به نان خوردن مشغول گشت . ناگاه اسب لگدی زد . روستایی گفت : اسب تو خر مرا لنگ کرد!
شیخ ساکت شد و خود را لال ظاهر نمود! روستایی او را کشان کشان نزد قاضی برد . قاضی از حال سوال کرد ، شیخ هم چنان خاموش بود . قاضی به روستایی گفت : این مرد لال است؟
روستایی گفت : این لال نیست بلکه خود را لال ظاهر ساخته تا اینکه تاوان خر مرا ندهد . پیش از این با من سخن گفته ،
قاضی پرسید : با تو سخن گفت؟
او جواب داد که : گفت خر را پهلوی اسب من نبند که لگد بزند و پایش بشکند . قاضی خندید و بر دانش شیخ آفرین گفت ...
شیخ پاسخی گفت که زان پس در زبان پارسی مثل گشت :
"جواب ابلهان خاموشی است"
@kashkuljudy
امثال و حکم
«علی اکبر دهخدا »
🌹ارزش انسان 🌹
@Erfan_Islamic
آیت الله جوادی آملی:
تمام نشاط وزیبایی و ارزش یک گل به یک قطره آبی است که در او وجود دارد،به نام گلاب،وقتی آن یک قطره آب را از گل بگیرند،آن گل زیبا ومعطر تبدیل به تفاله می شود که باید به زباله دان برود،انسان نیز اینگونه است که تمام قیمت و ارزش او به آبروی اوست وشیطان دنبال این است که این آبرو را از انسان بگیرد و تا او را تبدیل به تفاله کند و به زباله دان تاریخ بیندازد.
@Erfan_Islamic
🌺کانال عرفان اسلامی🌺
⭕️ #میگویم_بزن_کنار❗️😱🚎
@kashkuljudy
🔹 صدای اذان از رادیو بلند شد، جوانی که صندلی کنار من نشسته بود بلند شد و به راننده گفت: نگه دار نمازمان را بخوانیم.
راننده با بی تفاوتی جواب داد: الان که نمیشود، هروقت رسیدیم میخوانی. جوان با لحن جدی گفت: میگویم نگه دار... سر و صدا بلند شد، دستِ آخر نگه داشت، جوان نمازش را در جاده خواند و آمد کنارم نشست...
🔸 پرسیدم چه دلیلی داره که اینقدر برات نماز اول وقت مهمه؟ گفت: آخر من به امام زمان تعهد داده ام نمازم را اول وقت بخوانم، تعجب کردم! پرسیدم چطور!؟
🚌جوان گفت: من در یکی از شهرهای اروپا درس میخواندم، فاصله شهر محل سکونتم تا دانشگاه زیاد بود، بالاخره نوبت آخرین امتحان ترم آخر رسید، برای امتحان با اتوبوس راهی دانشگاه شدم، در میانه راه اتوبوسِ پر از مسافر ناگهان خراب شد، از آنجایی که خیلی امتحان مهمی بود نگرانی زیادی داشتم از اینکه به امتحان نرسم و زحماتم برباد برود.
🔺 شنیده بودم وقتی به لحظه های بحرانی میرسید که کاری از شما ساخته نیست به امام زمان متوسل شوید... در دلم گفتم یا امام زمان اگر کمکم کنید قول میدهم به شما نمازم را تا آخر عمرم اول وقت بخوانم، در این هنگام جوان بسیار زیبایی را دیدم که از دور نزدیک اتوبوس شد، با زبان و لهجه خودشان به راننده گفت چه شده، راننده جواب داد: خود به خود خاموش شد، جوان زیبارو مدت کمی مشغول به تعمیر موتور شد، بعد کاپوت را بست و به راننده گفت استارت بزن، اتوبوس روشن شد،...
📝 ناگهان دیدم جوان آمد داخل اتوبوس، مرا به اسم صدا زد و گفت: تعهدی که به ما دادی یادت نرود!
📚 کتاب نماز و امام زمان؛ ص۸۵
🍀 @kashkuljudy
@kashkuljudy
#هنر_گفتگوی_دینی_با_فرزندان
#نمونه
🌱ابراهیم در خواب دید فرزندش را قربانی میکند
به اسماعیل گفت:
« ﭘﺴﺮﻛﻢ ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ، ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮ ﺭﺍی ﺗﻮ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﮔﻔﺖ : ﭘﺪﺭم ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻩ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ ».(صافات۱۰۲)
چند نکته در باره گفتگو:
۱- توجه به سن و بلوغ در گفتگو
۲-برخورد عاطفی با فرزند
۳-آزادی نظریه به فرزند
۴-واگذاری تصمیم گیری به فرزند
۵-خدا محوری پدر
۶- وقتی فرزند بداند پدر خود محور نیست بلکه خدا محور است به حرف پدر گوش میکند
@kashkuljudy
📖 #احکام_مسافر
@kashkuljudy
💠 #اقامتبدوناختیار
🔹پرسش یک: همراه اردوى دانشجویى، با کاروانی به سفر زیارت حضرت على بن موسى الرضا(ع) مشرّف شدم. بدون اینکه اختیار و ارادهاى داشته باشم، میدانم بیش از ده روز در آنجا توقف میکنیم. تکلیف نمازم چیست؟
همۀ مراجع: در فرض یادشده، باید نمازتان را تمام بخوانید.(توضیح المسائل مراجع، م1335؛ وحید، توضیح المسائل، م1343؛ خامنهاى، دفتر.)
💠 #انصرافازاقامت
🔹پرسش دو: به مشهد مقدس مشرّف شدیم. تصمیم داشتیم بیش از ده روز در آنجا بمانیم. نمازمان را کامل خواندیم؛ ولى بعد از گذشت چند روز، از اقامتمان منصرف شدیم و تصمیم گرفتیم پیش از ده روز، به وطن بازگردیم. تکلیف نماز در بقیۀ روزها چیست؟ آیا شکسته بخوانیم یا تمام؟
همۀ مراجع: تا هنگامى که در آنجا به سر مىبرید، نمازتان تمام است.(توضیح المسائل مراجع، م1342؛ وحید، توضیح المسائل، م1350؛ خامنهاى، دفتر.)
💠 #شکدراقامت
🔹پرسش سه: مسافری که نمیداند در محل اقامت، چند روز میماند، تکلیف نمازش چه میشود؟ آیا باید شکسته بخواند یا تمام؟
همۀ مراجع: باید نمازش را شکسته بخواند؛ مگر آنکه تصمیم داشته باشد ده روز یا بیشتر در آنجا بماند. اگر بدون تصمیم و با تردید سى روز را در یک شهر (نه چند شهر) اقامت کرد، بعد از سى روز (از روز سى ویکم) باید نمازش را تمام بخواند.(توضیح المسائل مراجع، م1355؛ وحید، توضیح المسائل، م1361؛ خامنهاى، دفتر.)
@kashkuljudy
✅ یاعلی(علیهالسلام)
#عظمت تو خالی
@Erfan_Islamic
گفته بودم دو ماجرا از علامه جعفري به ياد دارم. امروز قصه دوم را نقل مي كنم.
نقل به مضمون، علامه فرمود:
سالها قبل از انقلاب، كتابي در پاسخ به بعضي شبهات روز، نوشته بودم. روحاني مشهوري آن را خواند و پسنديد. پيام داد كه به شهر آنها بروم تا به بهانه بزرگداشت من، مسائل روز اسلامي را تبليغ كنيم.
بليط قطار خريدم و سوار شدم. با خود گفتم ايكاش همسفر اهل علم و كتابي نصيب تا با مباحثه، راه كوتاه شود.
ديدم سيد معمم بلند قدي بسمت كوپه من مي آيد. چهره زيبا، لباس فاخر، ريش آراسته و عمامه مرتبي داشت. گفتم خدا را شكر كه دانشمندي نصيب شد. شادمانيم ديري نپاييد. دهان كه باز كرد، دريافتم جز چند متر پارچه عمامه، از دانش بهره اي ندارد.
به ايستگاه مقصد كه رسيديم جمعيت فراواني از متدينين با پلاكارد خوشامد، روي سكّو منتظر بودند. مومنين به قطار ريختند. دو آخوند ديدند، من و سيد خوش بر و بالا! بدون لحظه اي ترديد، سيد را كول كردند و با سلام و صلوات بطرف ماشين ها دويدند. به هر كس التماس كردم كه مرا هم سوار كند و تا شهر برساند، قبول نكرد كه نكرد. گفتند آقا ما را براي بدرقه ملّاي دانشمند فرستاده. جاي اضافي نداريم و مسافر نمي بريم.
ماشين زيباي حامل آقا سيد در جلوي دهها ماشين و ميني بوس مملو از مشايعيين صلوات گو، راه افتاد و رفت.
به جان كندن، وسيله اي يافتم و خودم را به خانه ميزبان رساندم. دقايقي بود كه سيد حيران به آقا رسيده بود و طرفين، تازه اصل ماجرا را فهميده بودند. خودم را معرفي كردم. آقا مرا كنار خود جاي داد و اكرام نمود . آن وقت، سر در گوشم كرد و به مطايبه فرمود: آشيخ! مردم حق داشتند كه اشتباه گرفتند. آخر، اينهم سر و شكل و لهجه است كه تو داري؟ ملّا كه هيچ، به آدميزاد هم نمي ماني!
علامه جعفري قصه را تعريف مي كرد و خودش همراه ما مي خنديد. از يادآوري تحقيرهايي كه ديده بود، سر سوزني تكدر نداشت، تفريح هم مي كرد. در آن اتاق كوچك مملو از كتاب، در آن رداي ارزان كهنه، روحي عظيم خانه كرده بود. نور به قبرش ببارد. استاد، آن روز ، يادمان داد كه عقل مردم به چشم شان است.
بعضي آدم ها ، عظمت روح دارند. اگر آنها را يافتي، معاشرت را قدر بدان. عظمت روح مثل آب روان است. لااقل به سر و رويت ترشح مي كند و روانت ساعتي تازه و خنك مي شود.
اما عظمت خيلي بزرگان، بيش از يك "نمايش"نيست. گاهي بازيگراني ضعيف اند و تو با اولين برخورد تو خالي بودنشان را در مي يابي. گاهي هنرپيشگاني قهّارند و خلقي را سالها بل قرن ها، اسير سراب عظمت خود مي كنند.
@Erfan_Islamic
🌼🌼
#احادیثی پیرامون
#ارزش خانه داری زنان ...
@Kashkuljudy
1. هرگاه زنی برای مرتب کردن خانه چیزی را از جایی به جای دیگر ببرد خداوند به او نظر رحمت میکند..
(پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
2. در هربار شیر مکیدن نوزاد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده را به زن میدهد.
(پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
3. جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.
(امام علی علیه السلام)
4. بهترین زنان زنی است که برای شوهرش خوشبو باشد.
(امام صادق علیه السلام)
5. چند گروه از زنان با حضرت زهرا در قیامت محشور میشوند. یکی از آنان زنانی هستند که بر بداخلاقی شوهر خود صبر میکنند.
(امام صادق علیه السلام )
@Kashkuljudy
6. هیچ چیز برای زن در شب اول قبر بهتر از رضایت شوهرش نیست.
(امام محمد باقر علیه السلام)
7. یک لیوان آب دست شوهر دادن بهتر از یک سال نماز شب خواندن و روزه گرفتن است.
(پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
8. چون زنی به شوهر خود آب گوارایی دهد خداوند 60 گناه او را میبخشد.
(پیامر اکرم صلےالله علیه وآله)
9. هیچ زنی نیست که دیگ غذایش را بشوید مگر آنکه خدواند او را از گناهان وخطا ها میشوید. (فاطمه سلام الله علیها)
10. هیچ زنی نیست که هنگام نان پختن عرق کند مگر آنکه خداوند بین او و جهنم هفت خندق قرار دهد.
(فاطمه سلام الله علیها)
11. هیچ زنی نیست که لباس ببافد (بدوزد) مگر آنکه خداوند برای هر نخی صد حسنه می نویسد وصد گناه محو میکند.
(فاطمه سلام الله علیها)
@Kashkuljudy
12. هیچ زنی نیست موی فرزندان خود شانه بزند ولباس آنان را بشوید ، مگر آنکه خداوند برای هر مویی حسنه ای بنویسد و برای هر موی گناهی را پاک کند واو رادر چشم مردم زینت دهد.
(فاطمه سلام الله علیها)
13. بهتر وبرتر از همه اینها رضای خدا ورضای مرد از همسرش است .رضای همسر رضای خدا وغضب همسر غضب خدا می باشد.
(فاطمه سلام الله علیها)
14. هیچ زنی نیست که با اطاعت همسرش بمیرد مگر آنکه بهشت بر او واجب میشود.
(فاطمه سلام الله علیها)
15. هيچ زنى نيست که شوهرش را يکبار آب دهد (يک ليوان) مگر اينکه اين رفتار براى او از عبادت يک سال که روزهايش را روزه بگيرد و شبهایش به شب زنده دارى مشغول باشد بهتر است وخداوند در عوض هر بار که شوهرش را آب دهد ، شهرى در بهشت براى او بنا مى کند وشصت گناه از او می آمرزد.
(امام صادق علیه السلام)
#📚کتاب وسائل الشیعه
@Kashkuljudy
✍قبول Acceptation
قبول در قانون وفقه تعريف نشده است ميتوان گفت قبول عبارت است ازقصد انشائى كه در جهت عكس ايجاب
قرار گرفت ودرايجاد اثر يك عقد، مكمل ايجاب ميباشد. و بطور خلاصه ميتوان آنرا قصد انشاء مكمل قصد انشاء ديگر ناميد.
@Kashkuljudy
✍قبول درمقابل رد( ويا اعتراض )مفهومى است مغايربا مفهوم بالا مثلا مالك درعقد فضولى حق دارد عقدي را كه روى مال او واقع شده است قبول كند. يا كسيكه حكم بدوى عليه اوصادرشده ميتواند بآن اعتراض نكند و اين را هم قبول باين معنى مينامند (در فارسى تمكين بحكم گفته ميشود) قبول باين معني را Acquiescement ناميده اند وباين معنى اصطلاحى است كه درمدنى و آئين دادرسى مدني و كيفرى و ادارى بكار مي رود.
................ انواع⬇️
🔻قبول انشائى
قبولى كه حاكى ازقصد انشاء قبول كننده است. درمقابل قبول رضائى استعمال شده است. فرق بين قبول انشائى وقبول رضائى متفرع براين است كه بين طبيعت قصد انشاء و رضا فرق باشد چنانكه در بند اول ماده 190 ق - م اين فرق نهاده شده است ولى تحقيق اين است كه چنين فرقى وجود ندارد
@Kashkuljudy
🔻قبول و رضائى
قبولى كه حاكى ازرضاى قبول كننده است بدون اينكه آن رضا همراه قصد انشاء باشد چنانكه گويند اجازه عقد فضولى از طرف مالك يك قبول رضائى است يعني او عقد را قبول ميكند و بآن رضايت ميدهد ولى قصد انشاء نميكند. وجود رضاى بدون قصد انشاء درعقود محل اختلاف است.
🔻قبول صريح Acquiescement expres
قبولى كه دلالت آن برقصد قبول كننده صريح( بوسيله دلالت الفاظ يا نوشته يا فعل )باشد. خواه بوسيلة خود شخص ذينفع باشد يا توسط وكيل او. درمعنى اصطلاح خارجى مزبور شرط شده كه بيان قصد قبول كننده جنبه تشريفاتي داشته باشد.
@Kashkuljudy
🔻قبول ضمنى Acquiescement tacite
قبولى كه دلالت آن برقصد قبول كننده در بادى نظر محرز نبوده محتاج به نوعى از تامل واستنباط وتفرس باشد خواه دال بر قصد قبول كننده لفظ باشد يانوشته يافعل يا اشاره. اگر استنباط قبول ازناحيه انقضاء مواعد اعتراض باوجود عدم اعتراض باشد آنرا در
اصطلاحات خارجى Acquiescement implicite ناميده اند.
🔻قبول فعلى
قبولى كه دلالت آن برقصد قبول كننده بتوسط عملى از اعمال باش خواه فعل باشد خواه ترك. در مقابل قبول لفظى استعمال شده است كه قبول بايد بوسيله عبارات بيان شود.
@Kashkuljudy
✍ قرار اناطه
@Kashkuljudy
قرار اناطه یک قرار اعدادی است پس دادنامه و ابلاغ نمی شود پاک نویس نمی شود و موجب فراغ دادرس هم نمی باشد و اگر پس از 1ماه دعوا اقامه نشود ورسید ارائه نگردد دادگاه قرار رد دعوا صادر می کند اما اناطه کیفری با اناطه مدنی تفاوت دارد هر گاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعایی باشد که در صلاحیت دادگاه دیگری است دادگاه رسیدگی را متوقف می نماید و در چنین مواردی مطابق نظر دکتر شمس و رویه قالب قضایی قرار اناطه صادر می شود - عده ا ی معتقد هستند که قرار اناطه در امور کیفری و مطابق ق.آ.د ک صادر می شود
@Kashkuljudy
✍چه تفاوتی بین حکم ورشکستگی و حکم اعسار از پرداخت محکوم به وجود دارد؟
@Kashkuljudy
🔻1حکم ورشکستگی علیه تاجر صادر می شود، اما حکم اعسار علیه افراد غیر تاجر است.
🔻2حکم ورشکستگی جنبه عام دارد، یعنی علاوه بر اینکه نسبت به طرفین دعوا موثر است، در خصوص سایر کسانی که اقامه دعوا نکردهاند نیز اثر دارد. در حالیکه حکم اعسار دارای جنبه نسبی بوده و فقط میان معسر و شخصی که دعوا به طرفیت او طرح شده است، موثر می باشد
@Kashkuljudy
🔻3در ورشکستگی اداره اموال ورشکسته توسط مدیر تصفیه یا اداره تصفیه صورت می گیرد. اما در اعسار، معسر از اداره اموال خود منع نمی شود و خودش ادارهی آنها را بر عهده دارد.
🔻4حق اقامه یا تعقیب دعوای مالی تاجر ورشکسته علیه دیگران با مدیر تصفیه یا اداره تصفیه خواهد بود و همین طور دعاوی مالی علیه تاجر باید به طرفیت مدیر تصفیه یا اداره تصفیه اقامه یا تعقیب شود، ولی حق دعوای انفرادی طلبکاران علیه معسر و معسر علیه طلبکاران وجود دارد و به طرفیت همدیگر اقامه یا تعقیب می شود
@Kashkuljudy
@Kashkuljudy
✍ تفاوت بين خلع يد و تخليه يد
١- در خلع يد بين متصرف و مالك، قراردادى كه در آن نحوه تخليه مقرر شده باشد موجود نيست، يعنى تصرفات متصرف فعلى از همان ابتدا غاصبانه بوده است.
٢در تخليه يد تصرفات شخص از ابتدا غاصبانه نبوده است بلكه از زمانى كه موعد تحويل فرا مي رسد و شخص تخليه نمى كند، تصرف او غاصبانه مي شود.
#حقوق
@Kashkuljudy