📖 #احکام_مسافر
@kashkuljudy
💠 #اقامتبدوناختیار
🔹پرسش یک: همراه اردوى دانشجویى، با کاروانی به سفر زیارت حضرت على بن موسى الرضا(ع) مشرّف شدم. بدون اینکه اختیار و ارادهاى داشته باشم، میدانم بیش از ده روز در آنجا توقف میکنیم. تکلیف نمازم چیست؟
همۀ مراجع: در فرض یادشده، باید نمازتان را تمام بخوانید.(توضیح المسائل مراجع، م1335؛ وحید، توضیح المسائل، م1343؛ خامنهاى، دفتر.)
💠 #انصرافازاقامت
🔹پرسش دو: به مشهد مقدس مشرّف شدیم. تصمیم داشتیم بیش از ده روز در آنجا بمانیم. نمازمان را کامل خواندیم؛ ولى بعد از گذشت چند روز، از اقامتمان منصرف شدیم و تصمیم گرفتیم پیش از ده روز، به وطن بازگردیم. تکلیف نماز در بقیۀ روزها چیست؟ آیا شکسته بخوانیم یا تمام؟
همۀ مراجع: تا هنگامى که در آنجا به سر مىبرید، نمازتان تمام است.(توضیح المسائل مراجع، م1342؛ وحید، توضیح المسائل، م1350؛ خامنهاى، دفتر.)
💠 #شکدراقامت
🔹پرسش سه: مسافری که نمیداند در محل اقامت، چند روز میماند، تکلیف نمازش چه میشود؟ آیا باید شکسته بخواند یا تمام؟
همۀ مراجع: باید نمازش را شکسته بخواند؛ مگر آنکه تصمیم داشته باشد ده روز یا بیشتر در آنجا بماند. اگر بدون تصمیم و با تردید سى روز را در یک شهر (نه چند شهر) اقامت کرد، بعد از سى روز (از روز سى ویکم) باید نمازش را تمام بخواند.(توضیح المسائل مراجع، م1355؛ وحید، توضیح المسائل، م1361؛ خامنهاى، دفتر.)
@kashkuljudy
✅ یاعلی(علیهالسلام)
#عظمت تو خالی
@Erfan_Islamic
گفته بودم دو ماجرا از علامه جعفري به ياد دارم. امروز قصه دوم را نقل مي كنم.
نقل به مضمون، علامه فرمود:
سالها قبل از انقلاب، كتابي در پاسخ به بعضي شبهات روز، نوشته بودم. روحاني مشهوري آن را خواند و پسنديد. پيام داد كه به شهر آنها بروم تا به بهانه بزرگداشت من، مسائل روز اسلامي را تبليغ كنيم.
بليط قطار خريدم و سوار شدم. با خود گفتم ايكاش همسفر اهل علم و كتابي نصيب تا با مباحثه، راه كوتاه شود.
ديدم سيد معمم بلند قدي بسمت كوپه من مي آيد. چهره زيبا، لباس فاخر، ريش آراسته و عمامه مرتبي داشت. گفتم خدا را شكر كه دانشمندي نصيب شد. شادمانيم ديري نپاييد. دهان كه باز كرد، دريافتم جز چند متر پارچه عمامه، از دانش بهره اي ندارد.
به ايستگاه مقصد كه رسيديم جمعيت فراواني از متدينين با پلاكارد خوشامد، روي سكّو منتظر بودند. مومنين به قطار ريختند. دو آخوند ديدند، من و سيد خوش بر و بالا! بدون لحظه اي ترديد، سيد را كول كردند و با سلام و صلوات بطرف ماشين ها دويدند. به هر كس التماس كردم كه مرا هم سوار كند و تا شهر برساند، قبول نكرد كه نكرد. گفتند آقا ما را براي بدرقه ملّاي دانشمند فرستاده. جاي اضافي نداريم و مسافر نمي بريم.
ماشين زيباي حامل آقا سيد در جلوي دهها ماشين و ميني بوس مملو از مشايعيين صلوات گو، راه افتاد و رفت.
به جان كندن، وسيله اي يافتم و خودم را به خانه ميزبان رساندم. دقايقي بود كه سيد حيران به آقا رسيده بود و طرفين، تازه اصل ماجرا را فهميده بودند. خودم را معرفي كردم. آقا مرا كنار خود جاي داد و اكرام نمود . آن وقت، سر در گوشم كرد و به مطايبه فرمود: آشيخ! مردم حق داشتند كه اشتباه گرفتند. آخر، اينهم سر و شكل و لهجه است كه تو داري؟ ملّا كه هيچ، به آدميزاد هم نمي ماني!
علامه جعفري قصه را تعريف مي كرد و خودش همراه ما مي خنديد. از يادآوري تحقيرهايي كه ديده بود، سر سوزني تكدر نداشت، تفريح هم مي كرد. در آن اتاق كوچك مملو از كتاب، در آن رداي ارزان كهنه، روحي عظيم خانه كرده بود. نور به قبرش ببارد. استاد، آن روز ، يادمان داد كه عقل مردم به چشم شان است.
بعضي آدم ها ، عظمت روح دارند. اگر آنها را يافتي، معاشرت را قدر بدان. عظمت روح مثل آب روان است. لااقل به سر و رويت ترشح مي كند و روانت ساعتي تازه و خنك مي شود.
اما عظمت خيلي بزرگان، بيش از يك "نمايش"نيست. گاهي بازيگراني ضعيف اند و تو با اولين برخورد تو خالي بودنشان را در مي يابي. گاهي هنرپيشگاني قهّارند و خلقي را سالها بل قرن ها، اسير سراب عظمت خود مي كنند.
@Erfan_Islamic
🌼🌼
#احادیثی پیرامون
#ارزش خانه داری زنان ...
@Kashkuljudy
1. هرگاه زنی برای مرتب کردن خانه چیزی را از جایی به جای دیگر ببرد خداوند به او نظر رحمت میکند..
(پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
2. در هربار شیر مکیدن نوزاد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده را به زن میدهد.
(پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
3. جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.
(امام علی علیه السلام)
4. بهترین زنان زنی است که برای شوهرش خوشبو باشد.
(امام صادق علیه السلام)
5. چند گروه از زنان با حضرت زهرا در قیامت محشور میشوند. یکی از آنان زنانی هستند که بر بداخلاقی شوهر خود صبر میکنند.
(امام صادق علیه السلام )
@Kashkuljudy
6. هیچ چیز برای زن در شب اول قبر بهتر از رضایت شوهرش نیست.
(امام محمد باقر علیه السلام)
7. یک لیوان آب دست شوهر دادن بهتر از یک سال نماز شب خواندن و روزه گرفتن است.
(پیامبر اکرم صلےالله علیه وآله)
8. چون زنی به شوهر خود آب گوارایی دهد خداوند 60 گناه او را میبخشد.
(پیامر اکرم صلےالله علیه وآله)
9. هیچ زنی نیست که دیگ غذایش را بشوید مگر آنکه خدواند او را از گناهان وخطا ها میشوید. (فاطمه سلام الله علیها)
10. هیچ زنی نیست که هنگام نان پختن عرق کند مگر آنکه خداوند بین او و جهنم هفت خندق قرار دهد.
(فاطمه سلام الله علیها)
11. هیچ زنی نیست که لباس ببافد (بدوزد) مگر آنکه خداوند برای هر نخی صد حسنه می نویسد وصد گناه محو میکند.
(فاطمه سلام الله علیها)
@Kashkuljudy
12. هیچ زنی نیست موی فرزندان خود شانه بزند ولباس آنان را بشوید ، مگر آنکه خداوند برای هر مویی حسنه ای بنویسد و برای هر موی گناهی را پاک کند واو رادر چشم مردم زینت دهد.
(فاطمه سلام الله علیها)
13. بهتر وبرتر از همه اینها رضای خدا ورضای مرد از همسرش است .رضای همسر رضای خدا وغضب همسر غضب خدا می باشد.
(فاطمه سلام الله علیها)
14. هیچ زنی نیست که با اطاعت همسرش بمیرد مگر آنکه بهشت بر او واجب میشود.
(فاطمه سلام الله علیها)
15. هيچ زنى نيست که شوهرش را يکبار آب دهد (يک ليوان) مگر اينکه اين رفتار براى او از عبادت يک سال که روزهايش را روزه بگيرد و شبهایش به شب زنده دارى مشغول باشد بهتر است وخداوند در عوض هر بار که شوهرش را آب دهد ، شهرى در بهشت براى او بنا مى کند وشصت گناه از او می آمرزد.
(امام صادق علیه السلام)
#📚کتاب وسائل الشیعه
@Kashkuljudy
✍قبول Acceptation
قبول در قانون وفقه تعريف نشده است ميتوان گفت قبول عبارت است ازقصد انشائى كه در جهت عكس ايجاب
قرار گرفت ودرايجاد اثر يك عقد، مكمل ايجاب ميباشد. و بطور خلاصه ميتوان آنرا قصد انشاء مكمل قصد انشاء ديگر ناميد.
@Kashkuljudy
✍قبول درمقابل رد( ويا اعتراض )مفهومى است مغايربا مفهوم بالا مثلا مالك درعقد فضولى حق دارد عقدي را كه روى مال او واقع شده است قبول كند. يا كسيكه حكم بدوى عليه اوصادرشده ميتواند بآن اعتراض نكند و اين را هم قبول باين معنى مينامند (در فارسى تمكين بحكم گفته ميشود) قبول باين معني را Acquiescement ناميده اند وباين معنى اصطلاحى است كه درمدنى و آئين دادرسى مدني و كيفرى و ادارى بكار مي رود.
................ انواع⬇️
🔻قبول انشائى
قبولى كه حاكى ازقصد انشاء قبول كننده است. درمقابل قبول رضائى استعمال شده است. فرق بين قبول انشائى وقبول رضائى متفرع براين است كه بين طبيعت قصد انشاء و رضا فرق باشد چنانكه در بند اول ماده 190 ق - م اين فرق نهاده شده است ولى تحقيق اين است كه چنين فرقى وجود ندارد
@Kashkuljudy
🔻قبول و رضائى
قبولى كه حاكى ازرضاى قبول كننده است بدون اينكه آن رضا همراه قصد انشاء باشد چنانكه گويند اجازه عقد فضولى از طرف مالك يك قبول رضائى است يعني او عقد را قبول ميكند و بآن رضايت ميدهد ولى قصد انشاء نميكند. وجود رضاى بدون قصد انشاء درعقود محل اختلاف است.
🔻قبول صريح Acquiescement expres
قبولى كه دلالت آن برقصد قبول كننده صريح( بوسيله دلالت الفاظ يا نوشته يا فعل )باشد. خواه بوسيلة خود شخص ذينفع باشد يا توسط وكيل او. درمعنى اصطلاح خارجى مزبور شرط شده كه بيان قصد قبول كننده جنبه تشريفاتي داشته باشد.
@Kashkuljudy
🔻قبول ضمنى Acquiescement tacite
قبولى كه دلالت آن برقصد قبول كننده در بادى نظر محرز نبوده محتاج به نوعى از تامل واستنباط وتفرس باشد خواه دال بر قصد قبول كننده لفظ باشد يانوشته يافعل يا اشاره. اگر استنباط قبول ازناحيه انقضاء مواعد اعتراض باوجود عدم اعتراض باشد آنرا در
اصطلاحات خارجى Acquiescement implicite ناميده اند.
🔻قبول فعلى
قبولى كه دلالت آن برقصد قبول كننده بتوسط عملى از اعمال باش خواه فعل باشد خواه ترك. در مقابل قبول لفظى استعمال شده است كه قبول بايد بوسيله عبارات بيان شود.
@Kashkuljudy
✍ قرار اناطه
@Kashkuljudy
قرار اناطه یک قرار اعدادی است پس دادنامه و ابلاغ نمی شود پاک نویس نمی شود و موجب فراغ دادرس هم نمی باشد و اگر پس از 1ماه دعوا اقامه نشود ورسید ارائه نگردد دادگاه قرار رد دعوا صادر می کند اما اناطه کیفری با اناطه مدنی تفاوت دارد هر گاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعایی باشد که در صلاحیت دادگاه دیگری است دادگاه رسیدگی را متوقف می نماید و در چنین مواردی مطابق نظر دکتر شمس و رویه قالب قضایی قرار اناطه صادر می شود - عده ا ی معتقد هستند که قرار اناطه در امور کیفری و مطابق ق.آ.د ک صادر می شود
@Kashkuljudy
✍چه تفاوتی بین حکم ورشکستگی و حکم اعسار از پرداخت محکوم به وجود دارد؟
@Kashkuljudy
🔻1حکم ورشکستگی علیه تاجر صادر می شود، اما حکم اعسار علیه افراد غیر تاجر است.
🔻2حکم ورشکستگی جنبه عام دارد، یعنی علاوه بر اینکه نسبت به طرفین دعوا موثر است، در خصوص سایر کسانی که اقامه دعوا نکردهاند نیز اثر دارد. در حالیکه حکم اعسار دارای جنبه نسبی بوده و فقط میان معسر و شخصی که دعوا به طرفیت او طرح شده است، موثر می باشد
@Kashkuljudy
🔻3در ورشکستگی اداره اموال ورشکسته توسط مدیر تصفیه یا اداره تصفیه صورت می گیرد. اما در اعسار، معسر از اداره اموال خود منع نمی شود و خودش ادارهی آنها را بر عهده دارد.
🔻4حق اقامه یا تعقیب دعوای مالی تاجر ورشکسته علیه دیگران با مدیر تصفیه یا اداره تصفیه خواهد بود و همین طور دعاوی مالی علیه تاجر باید به طرفیت مدیر تصفیه یا اداره تصفیه اقامه یا تعقیب شود، ولی حق دعوای انفرادی طلبکاران علیه معسر و معسر علیه طلبکاران وجود دارد و به طرفیت همدیگر اقامه یا تعقیب می شود
@Kashkuljudy
@Kashkuljudy
✍ تفاوت بين خلع يد و تخليه يد
١- در خلع يد بين متصرف و مالك، قراردادى كه در آن نحوه تخليه مقرر شده باشد موجود نيست، يعنى تصرفات متصرف فعلى از همان ابتدا غاصبانه بوده است.
٢در تخليه يد تصرفات شخص از ابتدا غاصبانه نبوده است بلكه از زمانى كه موعد تحويل فرا مي رسد و شخص تخليه نمى كند، تصرف او غاصبانه مي شود.
#حقوق
@Kashkuljudy
🔆علامه امینی (قده)
@Kashkuljudy
🔅مرحوم حجة الاسلام دكتر محمّد هادى امينى فرزند علاّمه امينى رحمه الله نقل مى كند: وقتى پدرم را دفن كرديم مرحوم علاّمه بحرالعلوم آمد و به من تسليت گفت و معانقه نمود.سپس فرمود:
🌕((من در اين فكر بودم ببينم مولا اميرالمؤ منين عليه السلام چه مرحمتى در مقابل زحمات و خدمات مرحوم امينى مى نمايند.
در عالم خواب ديدم : حوضى است آقا اميرالمؤ منان عليه السلام بر لب آن ايستاده اند. افراد مى آيند و مولا از آن حوض آب به آنها مى دهند.
گفتند: اين حوض كوثر است .
◀️در اين حال آقاى امينى به نزديك حوض رسيدن ظرف را گذاشتند، آستينها را بالا زده و دستان مباركشان را پر از آب كردند و به علامه آب خورانيدند و خطاب به او فرمودند:
بَيّضَ اللّه وَجهك كما بَيَّضت وجهى (پروردگار رو سفيد كند تو را كما اينكه مرا رو سفيد كرد)).
🌕مولا در اين عبارت دو حقيقت را بيان كردند.
🔅علامه نسبت به حضرات معصومين عليهم السلام بسيار ادب داشت . وقتى وارد حرم مطّهر حضرت امير عليه السلام مى شد از پايين به بالاى سر نمى رفت. روبروى حضرت مى ايستاد و گريه شديدى مى نمود.
⏺خود ايشان به من فرمودند: ((از آن وقتى كه در نجف هستم از سمت بالاى سر حرم نرفته ام .)) از پايين وارد شده و از همان سمت خارج مى شدند.
احياگر حماسه غدير: ص 60
🌙
⭐️🌙
🌴 @Kashkuljudy 🌴
🌼🌼
داستانی عجیب زنی که با دعای امام زمان (عج) به دنیا برگشت
@Kashkuljudy
◀️این داستان هم جریان زنی هست که از دنیا میرود ولی با دعای امام زمان (عج) برمیگردد، اما نکته جالب این داستان جریان ملاقات ایشان با حضرت علی (ع) هست که خواندنیست:
✨نقل از علامه طهرانی:
یكی از اعاظم نجف أشرف برای من، نقل کرد كه: ما از نجف عیال اختیار كردیم و سپس در فصل تابستان برای زیارت صله ارحام عازم ایران شدیم.
⛅️آب و هوای وطن ما به عیال ما نساخت و مریض شد و روز بروز مرضش شدّت كرد؛ و هر چه معالجه كردیم سودمند نیفتاد و مشرف به مرگ شد.
✨من دیدم عیالم فوت میكند و باید تنها به نجف برگردم و در پیش پدرش و مادرش شرمنده میشوم، حال اضطراب و تشویش عجیبی در من پیدا شد.
✨آمدم در اطاق مجاور دو ركعت نماز خواندم و توسّل به امام زمان (عج) كردم و با نهایت تضرّع عرض كردم:
یاولی الله! زن مرا شفا دهید،
✨آمدم در اطاق عیالم، دیدم نشسته و زار زار میگرید.
✨تا چشمش به من افتاد گفت: چرا مانع شدی؟ چرا نگذاشتی؟
✨من نفهمیدم چه میگوید، و تصوّر كردم كه حالش بد است.
✨بعد كه قدری آب به او دادیم گفت: عزرائیل برای قبض روح من با لباس سفید آمد و بسیار زیبا و آراسته بود،
✨به من لبخندی زده و گفت: حاضر به آمدن هستی؟ گفتم: آری.
✨بعداً أمیرالمؤمنین (ع) تشریف آوردند و با من بسیار مهربانی كردند و بمن گفتند: من میخواهم بروم نجف، میخواهی با هم برویم به نجف؟
✨گفتم: بلی خیلی دوست دارم
من برخاستم آماده شدم كه با آن حضرت برویم،
همینكه خواستم از اطاق خارج شوم دیدم كه امام زمان (عج) آمدند و تو هم دامان ایشان را گرفتهای.
🌹حضرت به امیرالمؤمنین (ع) عرض كردند: این بنده به ما متوسّل شده، حاجتش را برآورید.
🌹حضرت أمیر (ع) به عزرائیل فرمودند: به تقاضای مرد مؤمن كه متوسّل به فرزند ما شده است برو؛ باشد تا موقع معین.
و أمیرالمؤمنین از من خداحافظی كردند و رفتند.
🔳چرا نگذاشتی من بروم؟
📕معادشناسی علامه طهرانی ج 1، ص 286 - 287
@Kashkuljudy
📜 #متن
#پاسخ_به_سوالات
@Kashkuljudy
🚦#سوال: آیا درصدراسلام آقازادههایی بودند که برخلاف رویه پدرشان انسانهای صالحی باشند؟
#بخش_اول
📍#پاسخ: بله. ما دو مورد را در دو مقطع تاریخی میتوانیم بررسی کنیم. یکی افراد سرشناس عصر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که دشمن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند، اما با وجود این دشمنی، فرزندان صالحی از آنها باقی ماند.
📍یکی از این افراد #عتبة_بن_ابی_وقاص است. عتبة بن ابی وقاص برادر سعد بن ابی وقاص از صحابی معروف پیغمبر است. سعد بن ابی وقاص جزو اولین کسانی است که به پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد و به زعم اهل تسنن، جزو عشره مبشره است. یعنی ۱۰ نفری که پیامبر وعده بهشت به آنها داده بود.
📍اما #سعد_بن_ابی_وقاص از منظر شیعه مورد قبول و تایید نیست، چرا که حاضر نشد هنگام رسیدن امیرالمومنین علیهالسلام به خلافت، با آن حضرت بیعت کند و همچنین او پدر عمرسعد لعنهالله عامل مستقیم جنایات کربلا وشهادت امام حسین علیهالسلام است.
📍 اما برادر سعد بن ابی وقاص، عتبة بن ابی وقاص از دشمنان سرسخت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و جزو مُستَهزِئان بود. مستهزئان به کسانی گفته میشود که بیش از دیگران پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را در دوره مکه آزار و اذیت کردند.
📍باوجود اینکه عتبه برادر سعد و عموی عمر سعد، فرد نابکار و دشمن لجوجی برای پیغمبر بود، اما فرزندی بسیار صالح و درست از او باقی ماند.
#هاشم_بن_عتبه که درعهد خلافت امیرالمومنین سلام الله علیه یکی از بهترین یاران و سرداران وجود آن مقدس بوده است، معروف به هاشم مرقال بود (یعنی بسیار سریع در جنگ).
📍هاشم درجنگ صفین از معدود فرماندهان دلیر و اصلی سپاه امیرالمومنین علیهالسلام بود که با دشمن میجنگید. گفتوگوهایی هم میان او و عمار یاسر که سلام خداوند بر او باد رد و بدل شده است که مجال بازگو کردن آن نیست.
🔸هاشم درجنگ صفین در رکاب امیرالمومنین علیهالسلام به شهادت رسید.
#ادامه_دارد...
@Kashkuljudy
این جمله بو علی سینا را باید با طلا نوشت ..
@Kashkuljudy
که میفرمایند :
هر چیزی کمش دارو است
متوسطش غذا است
و زیادش سم است
حتی محبت کردن
۱- هیچ وقت با کسی بیشتر از جنبه اش شوخی نکن... حرمتها "شکسته" میشود.
۲- هیچ وقت به کسی بیشتر از جنبه اش خوبی نکن... تبدیل به "وظیفه" میشود.
۳ - هیچ وقت به کسی بیشتر از جنبه اش عشق نورز... "بی ارزش" میشی...
از ذهن تا دهن فقط یک نقطه فاصله است... پس تا ذهنت را باز نکردی ، دهانت را باز نکن
#تلنگر
@Kashkuljudy
ويتامينها نقش حياتي براي سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن براي ادامه بقا لازم و ضروري است. ويتامينها به دو گروه تقسيم ميشوند؛ برخي محلول در آب و برخي محلول در چربي هستند
@kashkuljudy
ويتامين A
ويتامين A در كبد ذخيره ميشود و كمبود آن در مدت زمان كوتاه، عارضهاي ايجاد نميكند چون كبد در مواقع ضروري مقادير زيادي از آن را براي استفاده بدن آزاد ميكند. برخي از بيماريها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث ميشوند، كبد نتواند ميزان كافي از اين ويتامين راجذب كرده و در نتيجه فرد دچار علائمي از كمبود اين ويتامين ميشود. اين علائم عبارتاند از اختلال در بينايي و شب كوري، اختلال باروري به ويژه در جنس مذكر، سقط خود به خود، كم خوني و اختلال در سيستم ايمني:
@kashkuljudy