eitaa logo
كشكول جودی
161 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3.2هزار ویدیو
50 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم . کشکول مطالب روز ، آموزنده ، ادبی ، روانشناسی ، تربیتی ، حقوقی ، علمی ، اخلاقی ، عرفانی
مشاهده در ایتا
دانلود
ملاک تشخیص پرنده حلال گوشت در مواردی که به حلال یا حرام گوشت بودن پرنده‌ای تصریح نشده دو چیز وسیله تشخیص حلال یا حرام بودن آن است: ۱- پرنده‌ای که هنگام پرواز، بال زدن آن از صاف نگه داشتن آن بیشتر باشد، حلال و اگر به عکس آن باشد، حرام است. ۲- پرنده‌ای که «چینه دان» یا «سنگدان» و یا «سیخک پشت پا» داشته باشد حلال و گرنه حرام است.  🍎 @kashkuljudy
امام كاظم عليه السلام : لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فى كُلِّ يَوْمٍ فَاِنْ عَمِلَ خَيْرا اسْتَزادَ اللّهَ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللّهَ عَلَيْهِ وَ اِنْ عَمِلَ شَيْئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّهَ وَ تابَ اِلَيْهِ؛ از ما نيست كسى كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند تا اگر نيكى كرده از خدا بخواهد بيشتر نيكى كند و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نمايد. (الاختصاص، ص 26) @kashkuljudy
✨﷽✨ @kashkuljudy 💠 سید علی آقا قاضی (ره) در یکی از نامه هایش چنین می نگارد: « بسم الله الرحمن الرحیم، بعد حمدالله جل شأنه و الصلاة والسلام علی رسوله و آله؛ حضرت آقا! تمام این خرابی ها که از جمله است و طمأنینه، از غفلت است؛ و غفلت کمتر مرتبه اش، غفلت از اوامر الهیه است و مراتب دیگر دارد که به آنها إن شاء الله نمی رسید و سبب تمام غفلات، غفلت از مرگ است و تخیل ماندن در دنیا؛ پس اگر می خواهید از جمیع ترس و هراس و وسواس ایمن باشید دائماً در فکر مرگ و استعداد لقاء الله تعالی باشید و این است جوهر گرانبها و مفتاح سعادت دنیا و آخرت؛ پس فکر و ملاحظه نمائید چه چیز شما را از او مانع و مشغول می کند، اگر عاقلی! و به جهت تسهیل این معنی چند چیز دیگر به سر کار بنویسد بلکه از آنها استعانتی بجوئی: ♦️اول ـ بعد از تصحیح تقلید یا اجتهاد مواظبت تامه به فرائض خمسه و سائر فرائض در احسن اوقات؛ ♦️و سعی کردن که روز به روز خشوع و خضوع بیشتر گردد؛ ♦️و تسبیح صدیقه طاهره ـ صلوات الله علیها ـ بعد از هر نماز؛ ♦️و خواندن آیه الکرسی ـ کذلک ـ ؛ و سجده شکر و خواندن سوره « یس » بعد از نماز صبح؛ ♦️و « واقعه» در شبها؛ ♦️و مواظبت بر نوافل لیلیه؛ ♦️و قرائت مسبّحات در هر شب قبل از خواب و خواندن معوذات در شفع و وتر و استغفار هفتاد مرتبه در آن و ایضاً بعد از صلاة عصر؛ ♦️و این ذکر را بعد از صلوات صبح و مغرب یا در صباح و عشاء ده دفعه بخوانید: « لا إله إلا الله وحده لا شریک له، له الحمد و له الملک و هو علی کل شیء قدیر، أعوذ بالله من همزات الشیاطین و أعوذ بک ربی أن یحضرون إن الله هو السمیع العلیم. » ↶【به ما بپیوندید 】↷ ___ 🌍 @kashkuljudy
@kashkuljudy دعای فرج 🔴 با دعای فرج، هلاک نمی شویم!🆘 ‼️ مثَل ما وقتی که برای فرج دعا نمی کنیم، مانند کسی است که به خاطر افتادن در قفس درندگان، زار زار گریه می کند و نمی فهمد که در قفس باز است! ‼️ دیگر کسی نیست که نداند هر گوشه ی جهان چقدر بدبختی و قتل و گرسنگی و غارت ریخته است. بعد از  هزاران سال، هنوز  مردم خوشبختی روی زمین نیامده اند که خوشبختی شان دوام داشته باشد و بالاخره از چیزی ننالند. ⁉️ چاره چیست؟  ✅ برای آمدن منجی دعا کنیم تا نجات پیدا  کنیم. از چه؟ از مردن در فقر، از مردن در بی اخلاقی، از مردن در بی باوری! از مردن در فتنه های آخرالزمانی که بیش از دو سوم مردم جهان را می بلعند. ✅ امام حسن عسکری(ع)، فرمودند: «به خدا قسم [مهدی] غایب می شود، غیبتی که در ان زمان کسی از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خداوند او را بر اعتقاد به امامتش ثابت بدارد و در دعا برای تعجیل فرج توفیقش دهد.» (1) 📍 آری! در قفس باز است، فقط شیرمردی می خواهد که از درندگان نترسد و آن ابر مرد ایستاده در کنار راه نجات را ببیند. شیرمردی که بداند جهان یک بقیة الله (عج) و یک راه نجات بیشتر ندارد...📍 📚📚 برگرفته از «انتظار، منتظر و تکلیف منتظران»؛ به نقل از مکیال المکارم. @kashkuljudy
@kashkuljudy صادق علیہ السلام: ⚫️گناهے كہ نعمت ها را تغيير میدهد: 🔴تجاوز بہ حقوق ديگران است. ⚫️گناهے كہ پشيمانے مےآورد: 🔴قتل است. ⚫️گناهے كہ گرفتارے ايجاد میكند: 🔴ظلم است. ⚫️گناهے كه آبرو مےبَرد: 🔴شرابخوارے است. ⚫️ گناهے كہ جلوے روزے را مےگيرد: 🔴زناست. ⚫️ گناهے كہ مرگ را شتاب مےبخشد: 🔴قطع رابطہ با خويشان است. ⚫️گناهے كہ مانع استجابت دعا مےشود و زندگے را تيره و تار مےكند: 🔴نافرمانے از پدر مادر است. 📔 علل الشرايع ج ۲، ص ۵۸۴ @kashkuljudy
#ادب اخلاق قرآن قرآنی @kashkuljudy ✅ ادب قرآن 🔵قطعی سخن گفتن نشانه است 💠 یکی از آداب قرآن این است که آدم چیزی را که یقین ندارد، نگوید. کلمات ِشاید، احتمال دارد، فکر می‌کنم و به نظر می‌رسد را زیاد به کار ببریم. 👈 نشانه آدم جاهل این است که قطعی حرف می‌زند. آدم عالم هم همه‌اش می‌گوید شاید. 🔹 امام خمینی در تلویزیون تفسیر قرآن می‌فرمود. نوارش را یکبار گوش بدهید، یک ساعت که تفسیر می‌گفت یک آیه را ترجمه نمی‌کرد، چه برسد به تفسیر. می‌گفت یحتمل که معنی این باشد، شاید که معنی این باشد. این طور آدمی عالم است. 🔹 کسی هم که به ضرس قاطع می‌گوید معنی این است، نشانه آدم جاهل می‌باشد. قطعی حرف زدن نشانه جهل و خلاف ادب قرآن است. ادب قرآن این است که جزم گرا نباشیم. 💠 ادب قرآن این است که بدانیم کسی که قطعی حرف می‌زند، خدا و چهارده معصوم علیهم‌السلام هستند. ما هر چه می‌گوییم شاید، شاید... . 🔹 این را من مکرر گفتم، شاید 12- 10 سال داشتم که خدمت علامه طباطبایی بودم؛ یک آقایی آمد یک مسئله شرعی از علامه پرسید که من با آن سن، جواب مسئله را بلد بودم. علامه وقتی جواب داد، سه بار فرمود این مسئله را حتماً از کس دیگری بپرسید. این عالم است، قطعی حرف نمی‌زند و در فهم خودش تردید می‌کند. 🔹 نشانه جاهل بودن من هم این است که وقتی استاد مطلبی را می‌گوید، نمی‌گویم آقا سؤال دارم، فوری می‌گویم آقا مطلبتان اشکال دارد. خوب این نشانه جهل من است؛ لااقل بگو سؤال دارم یا این به ذهن من می‌رسد، از کجا می‌گویی که این اشکال دارد و غلط است؛ یعنی شما بهتر از آن ‌آقا ‌فهمیدید؟! 💠 ادب قرآن این است که این چیزها را رعایت کنیم، حرف کسی را راحت نگوییم اشتباه است، شاید من اشتباه می‌کنم. 👈 در درس‌های خودمان در حوزه، چند درصد می‌شود که استاد به طلبه بگوید که حق با شما بود؟ آیا همیشه طلبه‌ها اشتباه می‌گویند و استاد همیشه درست می‌گوید؟ 🆔 @kashkuljudy
#ادب اخلاق قرآن ✅ ادب قرآن @kashkuljudy بینید علمای خودمان، ادبشان ادب قرآنی بوده است. ما طلبه‌ها هم باید اینگونه باشیم. 💠 فکر نمی‌کنم احدی به اندازه امام(ره) با شاه مخالف بود،با شاه دشمن بود، به حق هم بود، دشمنی شخصی نبود، واقعاً درد دین داشت. 👈 امام از همه ما بهتر شاه و خانواده‌اش را می‌شناخت. یک بار در عمرش دیدید، یک کلمه درباره فساد خانوادگی شاه حرف بزند؟ 🔹 این ادب قرآن است. امام هم می‌دانست، ولی این زشت است که آدم بیاید درباره خانواده کسی حرف بزند، درباره زن و بچه کسی حرف بزند؛ هر چند که آدم خرابی باشد. 🔹 امام هر وقت به شاه چیزی می‌گفت، می‌گفت ظالم و ستمگر است‌، شاه جنایت می‌کند، کشور را به آمریکا فروخته؛ اما می‌گفت فساد اخلاقی هم دارد؟ 🔹 گاهی تلویزیون تصویری از امام را نشان می‌دهد که روی تخت بیمارستان کتاب می‌خواند؛ این کتاب، کتابی است که فساد اخلاقی شاه در آن است، آیا یک بار شد امام از این حرف‌ها بزند؟ 💠 متأسفانه ما اخلاق قرآنی را رعایت نمی‌کنیم؛ هر وقت با کسی دعوا داریم، اول می‌رویم سراغ ناموس طرف یا سراغ لغزش‌های اخلاقی‌اش. 🔹 قرآن کتاب ادب است. چقدر ما در تاریخ خواندیم که هند جگرخوار، همسر ابوسفیان، مادر معاویه چه کاره بوده است. این همه آیات در قرآن، درباره ابوسفیان نازل شده، شاید 100 آیه درباره ابوسفیان است؛ ولی یک‌بار خدا درباره زن ابوسفیان چیزی گفته؟ چه کاره بود و …؟ ولی ادب قرآن این است که به این چیزها نپردازد، زشت است. 🔹 اگر یک‌جا درباره زن ابولهب مطلبی می‌فرماید، سراغ مسایل جنسی و اخلاقی نمی‌رود؛ می‌فرماید: «و امْرَاَتُه حمّالة الحطب؛ هیزم برای آتش می‌آورد». 💠 بنابراین یک نکته اخلاق قرآن این است که به مسائل جنسی و فحشاء مردم کار نداشته باشیم؛ حتی اگر از کثیف‌ترین مردم باشد؛ خیلی مواقع این مسائل قبح گناه را می‌ریزند؛ خیلی مواقع اشاعه فحشا است و خیلی موارد باعث ترویج گناهان در بین جوانان می‌شود. در گفتارمان به قرآن اقتدا کنیم. 🔹 شخصی سی شب منبر رفت و موضوع بحثش مسایل اخلاقی فلان شخص بود. خوب، این‌ها خودش اشاعه فحشاست و خلاف قرآن می‌باشد. نسنجیده و بدون آگاهی نباید سخن گفت. قرآن اجتماعی زندگی 🆔 @kashkuljudy
اخلاق قرآن @kashkuljudy ✅ ادب قرآن 🔵 این حدیث را ذکر کرده بودیم که قرآن ادبستان خداست؛ "القرآن مأدُبَةُ الله". 💠 یکی از بحث‌های اخلاقی قرآن، ادب قرآن است. یک وقت می‌گوییم آداب تلاوت، آداب نگارش؛ این‌ یک بحث است، یک وقت می‌گوییم ادب قرآن. ادب قرآن در محاوره و گفت‌وگو با مردم چگونه است؟ قرآن با مخالفین خودش چگونه حرف می‌زند؟ ادب را یاد بگیریم. 💠 قرآن می‌فرماید: «انّا او ایّاکم لعلی هدیً او فی ضلالٍ مبین» یا ما، یا شما، یا بر هدایت، یا بر ضلالت. 👈 خوب! چرا این‌گونه می‌فرماید؟ قرآن حتی وقتی با مشرکین هم مواجه می‌شود، ادبش این‌گونه است. همین طوری صریحاً نمی‌گوید آن شخص در ضلالت است، آن شخص در کفر به سر می‌برد. ادب قرآن این است که "انّا او ایّاکم... ." قرآن خیلی ادب را رعایت می‌کند. 💠 اینکه قرآن می‌فرماید: «ولا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبوّا الله عدواً بغیر علم؛ به خدای مشرکین هم اهانت نکنید، آنها هم برمی گردند به خدای شما اهانت می‌کنند.» این ادب قرآن است. #روابط اجتماعی زندگی 🆔 @kashkuljudy
@kashkuljudy احمد بن اسحاق مى گويد به محضر (ع) رفتم و يك نفر را همراهم برده بودم که در دستش داشت و پوست دستش شديدا لک ‌و پيس شده بود. به آقا عرض كردم كه این شخص پسر عموی من به نام عیسی است که دستش مشکل پیدا کرده است. حضرت به عیسی فرمودند دستت را از آستینت بیرون بیاور. احمد بن اسحاق می گوید آن شخص دستش را از آستينش بیرون آورد و آقا روی دستش، دست گذاشتند. بعد من ديدم دارند زير لب يک جملاتى مى گويند كه متوجه نشدم چه می ‌گفتند؛ ولى آخرش سه مرتبه فرمودند «بسم اللّه الرحمن الرحيم» بعد به من فرمودند كه جدم علیه السلام می فرمودند «بسم اللّه الرحمن الرحيم» به از سياهى چشم به سفيدى نزديکتر است؟! بعد به عیسی فرمودند دستت را داخل آستینت بکن و در بیاور. بعد از اینکه عیسی این کار را کرد دیدیم بیماریش برطرف شده و هیچ اثری از بیماری در روی دست او پیدا نبود. ؛ دلائل الإمامة ص420. : خود را با «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» کنیم. @kashkuljudy
@kashkuljudy در عرفان دروغین حلقه بسیاری از کسانی که در جلسات عرفان حلقه شرکت کرده‌اند،کار آنان به از خود کشیده شده است. آن‌ها علت جدایی و گرفتاری را، روش و منشی می‌دانند که در این تبلیغ می‌کنند. در این‌گونه کلاس‌ها اعمال که زمینه ساز ارتباطات خارج از است رواج دارد... @kashkuljudy
@kashkuljudy الحسن یمانی کیست؟ وی همان معروف است. او در فیس بوک برای خود صفحه‌ای ساخته و ادعای می‌کند و به غیر خود و دوستان خود همه را، دشمن (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌جهنم می‌داند. نشان پرچم (ستاره ششپر) را بعنوان نماد حرکت خویش معرفی می‌نماید و تمامی علمای را گمراه‌گر و اتباع مراجع معظّم را و از اصحاب معرفی می کند. همه را بسوی خود دعوت می‌کند و در عین حال ادعا می‌کند که و را نجات داده و همان کسی بوده که به جای به کشیده شده است. از این رو به گفته های ظاهری افراد و فرقه های مختلف نباید اعتماد کرد، و باید کمی درباره ذات و باور آنها تحقیق و بررسی کرد. @kashkuljudy
@kashkuljudy چرا باید با پائولو کوئلیو مقابله کنیم؟ نام دختر جوانی است که شخصیت اول یکی از داستان پائولو است که به دنبال آموزش با استاد خود برقرار می‌کند. وی این‌گونه اعمال را به نیکی یاد می‌کند و آن را راهی به سوی مقامات می‌داند. وی می‌گوید: «اگر در لحظه اوج ، همه‌ی حواس پنج‌گانه با هم از راه برسند، براى پذیرفته می‌شوی».[بریدا، ص 192] نکته‌ای که بسیار مهم است این است که، ذهن انسان برخلاف کتاب‌های دیگر(غیر داستانی) در هنگام مطالعه داستان، کاملاً با گارد باز برخورد می‌کند و به‌صورت نقادانه پیش نمی‌رود. لذا پذیرش گناه در ذهن ناخودآگاه تسهیل می‌شود. @kashkuljudy