✍⭐️ @kashkuljudy
مگر چگونه زندگی میکنیم که تا کسی میمیرد
میگوییم راحت شد !!
خانه های بزرگ اما خانواده های کوچک داریم ،
مدرک تحصیلی بالا اما درک پایینی داریم
بی هیچ ملاحظه ای ایام میگذرانیم اما دلمان
عمر نوح میخواهد !!
کم میخندیم و زود عصبانی میشویم
کم مطالعه میکنیم اما همه چیز را میدانیم !
زیاد دروغ میگوییم اما همه از دروغ متنفریم،
زندگی ساختن را یاد گرفته ایم
اما زندگی کردن را نه
ساختمانهای بلند داریم اما طبعمان کوتاه است
بیشتر خرج میکنیم اما کمتر داریم
بیشتر میخریم اما کمتر لذت میبریم
فضای بیرون را فتح کرده ایم اما فضای درون را نه
بیشتر برنامه میریزیم اما کمتر عمل میکنیم
عجله کردن را آموخته ایم
ونه صبر کردن را...!
مگر بیشتر از یکبار فرصت
زندگی کردن داریم...؟!
#متفاوت_بیاندیشیم 👇
💟 @kashkuljudy
این شعر خیلی قشنگه بخونید
دل تنگم دوباره سادگی کرد
بـازم یـاد زمــان بچگــی کرد
همان موقع که دلها شاد بودند
هـمـــه دل زنـــده و آبـــاد بودند
قدیـمــا زندگی رنگـی دگر داشت
زمونه ریتم و آهنگی دگر داشت
@Kashkuljudy
قدیما هیچکس #نامردی نمی کرد
کســی ابـراز دلـســردی نمی کرد
چرا بازار نـامـــردی شلوغه!؟
چرا مهر و وفــاداری دروغه!؟
چرا مهـر و محبت کیمیـا شد
همه دنیا پر از رنگ و ریا شد
@Kashkuljudy
چرا مردم شدند در #غم گرفتار
دلـم تنگه از این آشفتـه بازار
بگو رحم و مروتها کجا رفت؟
جوانمردی فتوتها کجا رفت؟
#بـرادر بـا بـرادر جنگ داره
پدر از بچه خود ننگ داره
#پـدر سالاری از بن ریشه کن شد
پسـر سالاری و خر در چمن شد
جوان تا ظهر زیر رختخوابه
پدر بیچــاره در رنـج و عذابه
قدیما که همش حرف پسر بود
عـصـــای پیــریِ ،دست پدر بود
کنون برخی پسرها بی بخارند
تعصب مـــردی و غیــرت ندارند
نـهــال آرزوها بی ثمر شد
برادر از برادر بی خبر شد
دگـــر حــرفـی ز عمو و دایـی نیست
چه شد خاله، خبر از زندایی نيست
@Kashkuljudy
همــه فــامـیـــل از هـمـدیــگه دورند
چرا اینگونه سرد و سوت و کورند
یکی مـاشیـن میـلیــاردی سـواره
یکی هم یک موتور سیکلت نداره
یکی در پول و ثروت غوطه ور شد
یـکـی هـــم از نـداری در بـه در شد
یکی املاک و صدها خانه داره
یکی مـحتـــاج یک پـول اجــاره
یکی درگیر درد بی علاجه
یکی دنـبــال وام ازدواجــه
یکی مـیــمـیــره از درد خـمـــاری
یکی در پارتی و شب زنده داری
یکی بنز ویـکـی مـایلـــر سواره
یکی بر واتساپ و وایبر سواره
ببخشیدکه این بنده سادگی کرد
دلـــش یـــاد زمــــان بـچـگــی کرد
@Kashkuljudy
واقعا زیباست حتما بخونید
@kashkuljudy
ادب مدرک نیست!
ادب لباس گران پوشیدن نیست،
ادب بالای شهر زندگی کردن نیست!
ادب ماشین خوب داشتن نیست،
ثروت و مدرک ادب نمی آورد،
ادب در ذات آدمهاست که با
تربیت و آموزش صحیح به بار می نشیند،
ادب یعنی به همسرت امنیت،
به فرزندت محبت به پدر و مادرت خدمت
و به دوستانت شادی را هدیه کنی،
ادب یعنی با هر مدرک و مقامی که باشی
معنای انسانیت را درک کرده
و نام نیک از خود به جا گذاشتن است...!
@Kashkuljudy
@kashkuljudy
خانمی به دکتر گفت:
نمیدانم چرا افسرده ام و خود را زنی بدبخت میدانم.
دکتر گفت: باید ۵ نفر از خوشبخت ترین مردم شهر را بشناسی و از زبان آنها بشنوی که خوشبختند. زن رفت و پس از چند هفته برگشت، اما اینبار اصلاً افسرده نبود.
به دکتر گفت: برای پیدا کردن آن ۵ نفر، به سراغ ۵۰ نفر که فکر می کردم خوشبخت ترینهایند رفتم، اما وقتی شرح زندگیشان را شنیدم، فهمیدم که خودم از همه خوشبخت ترم.
خوشبختی یک احساس است و لزوما با ثروت بدست نمی آید.
خوشبختی رضایت از زندگی و شکرگزاری بابت داشته هاست، نه افسوس بابت نداشته ها.
💟 @kashkuljudy
#سخنان_زیبا 🌹
@kashkuljudy
اگر در دل کسی جایی نداری ، فرش زیر پایش هم نباش....
جایی که بودن و نبودنت هیچ فرقی نداره، نبودنت رو انتخاب کن اینگونه به خودت احترام گذاشتی ...
محبوب همه باش ، معشوق یکی
مهرت را به همه هدیه کن ، عشقت را به یکی
با هر رفتنی اشک نریز و با هر آمدنی لبخند نزن
شاید آنکه رفته بازگردد و آنکه آمده برود
آنقدر محکم و مقتدر باش که با اینمحبت ها و مهر ها زمینگیر نشوی ...
لازم است گاهی در زندگی ، بعضی ادمهارو کم کنی تا خودتو پیدا کنی ...
بعضی ادمارو باید دوست داشت
اما بعضی از آدمارو فقط باید داشت
@Kashkuljudy
📜 #متن
@kashkuljudy
🚦آقازادههای رانتخوار صدر اسلام
📍به این اعتبار که افرادی به نام پدر خود مشهور باشند و به اصطلاح امروز از رانتهای دولتی استفاده کنند مطلبی در تاریخ نداریم، اما خود شخصیتهای مهم و برجستهای که بعد از پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم آلوده به دنیا و مادیات دنیا شدند، کم نبودند و فرزندان آنها هم آلوده و دنیا زده شده بودند.
📍این مسئله در زمان خلیفه سوم رخ داد. موقعیتی که خلیفه سوم خود را مجاز میدانست که هر چه میخواهد از بیت المال برداشت کند و در قالب صله رحم به خویشان و نزدیکان خود ببخشد، زمینه برای سوء استفادههای رسمی از اموال دولتی و بیت المال ایجاد شد.
📍خلیفه به بسیاری از شخصیتهای مطرح که از قدرت و نفوذ آنها در جامعه خوف داشت، اموال کلانی را بخشید و خویشان او یعنی بنیامیه هم در چپاول بیت المال گوی سبقت را از یکدیگر گرفته بودند که طرح آن در این مختصر نمیگنجد و در فرصتی دیگر انشالله نمونههایی را بیان خواهم کرد.
📍 اما شخصیتهایی مانند طلحه و زبیر که با وجود سوابق نیکی که در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم داشتند، وقتی که در عصر خلیفه سوم به دنیا و اموال حرام آلوده شدند، این وجه را به خانواده خود هم انتقال دادند.
📍لذا فرزندان آنها هم افرادی رانت خوار و غارتگر نسبت به اموال دولتی و عمومی هستند.
🔸به عنوان نمونه وقتی که فتنه جمل به امیرالمومنین علیهالسلام تحمیل شد و شهر بصره توسط فتنه گران اشغال شد، #عبدالله_بن_زبیر است که با وجود حضور پدرش در جنگ، در رأس گروهی از جانیان و فتنهگران، به بیت المال بصره هجوم آورند و آنجا را غارت کردند و فرزندان #طلحه هم از این بهره بی نصیب نماندند.
@kashkuljudy
@kashkuljudy
🌷#بعضی از مردم اصرار دارند
ڪه خود را به دیگران بشناسانند
و ثروت خود را به رخ آنها بڪشند.
⚠️اما ...
🌷این نوع آدمها در درون خود زجر می ڪشند زیرا شادی آنها وابسته به تفڪر دیگران است "مهم بودن" را فراموش ڪنید تا آرامش نصیب تان شود.
🌷هر چه ڪمتر نیازمند تحسین دیگران باشید، بیشتر تحسین می شوید.
#سبڪ زندگی اسلامی
@kashkuljudy
🔹#آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه🔹
🔸تا وقتی# بانکها #ربا میگیرند، نماز باران تاثیری ندارد🔸
@kashkuljudy
«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)
تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمتها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند.
وقتی فکر میکنم در رابطه با «بانکها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمییابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم.
امام راحل به مسئولان بانکها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند، در اسلام پول کار نمیکند.» امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد.
شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد.
وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بدرفتاری» کردهایم و مصداق این آیهایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا.»(کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است. سورۀ نساء، آیۀ 112)
خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد. گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانکهای کشور، تورم یک رقمی و حداکثر 9 درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این 9 درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری 9 درصد روی قرضی که به کسی میدهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما میگویید حکم خداست و حلال است؟ یا میگویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ (پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یک درهم ربا نزد خداوند عزّوجلّ بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست است. من لا یحضره الفقیه: جلد 4 صفحه 367)
جمهوری اسلامی و علماء عظیم الشان، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ.»(همانا خداوند بندهای را دوست اما کردار او را دشمن میدارد. خطبۀ 153 نهج البلاغه.)
خداوند دشمن میدارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال میکند. اگرچه حلال کننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس میکند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا.»(به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! سورۀ نوح، آیۀ 10-12)
آیا همه خشکسالیها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟
آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پر منفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟
اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، بدلیل عظمت محتمل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متاسفانه جدی گرفته نشده است.
اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، بدلیل سهل انگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیمتر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهل انگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد.
نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.»(خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)
والسلام
محی الدین حائری شیرازی
۲۹ آبان، ۱۳۹۵
#بازخوانی_پیام
#نماز_باران
#تاثیر_ربا
#خشکسالی
@Kashkuljudy
📜 #متن
@kashkuljudy
🚦آیا جناب #قنبر غلام امیرالمومنین علیهالسلام بود؟
📍اگرچه هرجا اسم قنبر مطرح میشود با عنوان غلام خاص امیرالمومنین علیه صلاة والسلام شناخته میشود، اما باتوجه به سیره امیرمومنان سلاماللهعلیه وجایگاهی که قنبر دارد باید به یقین گفت که او توسط مولای متقیان علیهصلاةوالسلام آزاد شده بود.
📍منتهی به خاطر عشق و شیفتگی که به ساحت قدسی امیرمومنان علیهالسلام داشت، کماکان خدمت آن وجود مقدس بود و با افتخار، خود را غلام امیرمومنان سلاماللهعلیه میخواند.
📍قنبر افتخار آن را داشت که بیش از دیگر اصحابِ مولای متقیان علیهالسلام، سعادت درک آن وجود مقدس را داشته باشد. به قدری قنبر به امیرالمومنین علیهالسلام عشق وارادت داشت که هرگاه آن وجود مقدس ازخانه بیرون میآمد قنبر بافاصلهایی به صورت مسلح بدون آنکه مولای متقیان علیهالسلام متوجه شده باشند، بیرون میآمد ومراقب آن حضرت بود تا اینکه یک شب امیرمومنان علیهالسلام وقتی ازخانه بیرون آمدند به پشت سر نگاهی کردند و متوجه حضور قنبر شدند. وقتی حضرت علت را از او پرسیدند، او علت را به حضرت عرض کرد.
📍قنبر در مواقع حساس مورد توجه امیرالمومنین علیهالسلام بود و در نقلها داریم که درچنین مواقعی امیرالمومنین سلاماللهعلیه او را میطلبیدند و مأمور کار مهمی میکردند. ظاهراً چنین مواردی بارها اتفاق افتاده است زیرا امیرالمومنین علیهالسلام شعری سرودند و فرمودند: "
هرگاه کاری سخت ودوست نداشتنی پیش میآید، آتش میافروزم و قنبر را فرا میخوانم."
📍قنبر افتخار آن را داشت که درجنگ صفین از فرماندهان سپاه امیرالمومنین علیهالسلام باشد. در این جنگ حضرت پرچمی برای او بست و در همان موقعیت صفین، امیرالمومنین علیهالسلام در شعری که خود سرودند فرمودند:
"چون پیک مرگ نزدیک آمد و حاضر شد، خود را آماده میکنم و قنبر را فرا میخوانم و میگویم پرچم را پیش آور و نترس که مرگ جلوی تقدیر را نمیگیرد.
📍قنبر بعد از شهادت امیرالمومنین علیهالسلام با امام مجتبی علیهالسلام همراه است. اما به نظر میرسد بعد از صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام وقتی که خاندان امیرمومنان سلاماللهعلیه کوفه راترک کردند و به مدینه بازگشتند، قنبر در کوفه مانده است.
📍از زندگی او و عملکرد او در هنگام قیام امام حسین علیهالسلام هیچ اطلاعی دردست نیست، اما بعد از واقعه کربلا وحتی قیام مختار زمانی که زبیریان از بنیامیه شکست خوردند و #عبدالملک_مروان آن خلیفه خونریز و جبار اموی بر عالم اسلام مسلط شد، #حجاج_بن_یوسف ثقفی را بعنوان فرمانروای عراقین منصوب کرد.
📍وقتی حجاج به کوفه آمد، به تعقیب و کشتار اصحاب امیرالمومنین علیهالسلام پرداخت. درنقلها داریم که این موجود پست و خبیث رسماً اعلام کرد که میخواهم یکی از اصحاب ابوتراب رابگیرم و به قتل برسانم و با ریختن خون او به خدا تقرب جویم. به اوگفته شد کسی را سراغ نداریم که بیشتر ازقنبر با ابوتراب سابقه دوستی داشته باشد.
🔸لذا حجاج دستور داد #قنبر را دستگیر کردند و بعد از گفتگو و بگومگو با آن مرد بزرگ الهی، فرمان داد تا قنبر را گردن بزنند و بدین ترتیب قنبر در عصر حاکمی چون حجاج، در کوفه به شهادت رسید.
@kashkuljudy
#حقوقی؛
@kashkuljudy
✍مفهوم انواع عقود مُعَیَّنْ؛
۱_عقد وقف:حبس العین وتسبیل المنافع
۲_مضاربه؛یکی سرمایه(حتما وجه نقد)را می دهد و دیگری تجارت کرده و در سود شریکند.
۳_جُعاله؛تعهدی است جایز مبنی بر التزام شخصی به اداءاجرت معلوم در مقابل عملی از دیگری
@kashkuljudy
۴_ودیعه؛نگهداری مال دیگری به طور مجانی.
۵_شرکت؛اجتماع مالکین متعدد در شیئ واحد.
۶_عاریه؛انتفاع از مال دیگری به طور مجانی.
۷_قرض؛تملیک مال به دیگری تا مثل آن را رد نماید.
۸_ضَمان؛تعهد بر دین مدیون
۹_کفالت؛تعهد بر احضار مدیون
۱۰_وکالت؛فردی را برای انجام امری قرار دادن.
۱۱_حواله؛طلبی که از مدیون به شخص دیگری(ثالث) منتقل شود
۱۲_صلح؛در مورد هر معامله ای انجام می شود برای رفع دعوا و جلوگیری از آن
۱۳_رهن؛مدیون مالی را برای وثیقه به داین می دهد
۱۴_هبه؛تملیک مجانی مال از سوی یک شخص به شخص دیگر
@kashkuljudy
۱۵_اخذ به شفعه؛اگریک شریک از دو شریک،مال خود را به شخص ثالثی بفروشد،شریک دیگر می تواند به آن شخص ثالث مراجعه کند و پول آن را بدهد و مال را پس بگیرد.
۱۶_وصیت؛کسی مال خود یا منفعت آن را برای زمان بعد از فوتش بدهد(تملیکی)یا یک نفر را برای انجام کاری بعد از فوت مامور کند(عهدی)
۱۷_ارث؛ماندن مال از شخصی که فوت کرده است،برای بازماندگان
@kashkuljudy
#حقوقی:
@kashkuljudy
✍12 شرطی که طبق دفترچه ازدواج٬ به زن اجازہ طلاق می دهد؛
👌دفترچههاے ازدواج ڪہ در دفاتر ازدواج ثبت میشوند داراے بندهایے هستند ڪہ در صورت امضاء از سوے شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت ڪہ پس از حصول این شرایط راسا در دادگاههاے خانوادہ حاضر شدہ و تقاضاے طلاق نماید.
در بند «الف» این عقد نامهها آمدہ است: ضمن عقد نڪاح خارج لازم زوج شرط ڪرد هرگاہ طلاق بنا بہ درخواست زوجہ نباشد و طبق تشخیص دادگاہ تقاضاے طلاق ناشے از تخلف زن از وظایف همسرے یا سوء اخلاق و رفتار وے نبود، زوج موظف است تا نصف دارایے موجود خود را ڪہ در ایام زناشویے با او بہ دست آوردہ است طبق نظر دادگاہ بلاعوض بہ زوجہ منتقل ڪند.
در بند «ب» آن نیز ضمن عقد نڪاح خارج لازم زوج بہ زوجہ وڪالت بلاعزل با حق توڪیل غیر میدهد ڪہ زن در صورت تحقق شرایطے، از ناحیہ مرد وڪیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگرے بہ عنوان وڪیل بہ دادگاہ مراجعہ ڪند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق ڪند.
شروط ضمن عقد نڪاح شامل 12 شرط است ڪہ بہ آن شروط دوازدہ گانہ عقد نڪاح میگویند. این شروط عبارتند از :
1- زن میتواند از دادگاہ تقاضاے صدور طلاق ڪند، در صورت خوددارے شوهر از دادن خرجے زن و انجام سایر حقوق واجب زن بہ مدت 6 ماہ.
2- دومین شرط ذڪر شدہ در عقدنامہ ڪہ بہ زن اجازہ طلاق میدهد، بدرفتارے زوج است بہ حدے ڪہ ادامہ زندگے را براے زوجہ غیر قابل تحمل ڪند.
3- سومین شرطے ڪہ با وجود آن زن اختیار طلاق دارد، بیمارے خطرناڪ غیر قابل درمان مرد است در حدے ڪہ سلامت زن را بہ خطر اندازد.
@kashkuljudy
4- شرط چهارم دیوانہ بودن مرد است در زمانے ڪہ امڪان فسخ وجود ندارد.
5- پنجمین شرط مندرج در عقدنامہ، اشتغال مرد بہ ڪارے است ڪہ بہ حیثیت و آبروے زن و مصالح خانوادگے او لطمہ بزند در این صورت زن میتواند تقاضاے طلاق ڪند.
6- محڪومیت شوهر بہ مجازات 5 سال حبس یا بیشتر، یا بہ جزاے نقدے ڪہ بر اثر ناتوانے از پرداخت، منجر بہ 5 سال بازداشت شود یا بہ حبس و جزاے نقدے ڪہ مجموعاً منتهے بہ 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حڪم مجازات در حال اجرا باشد نیز یڪے دیگر از شروط ضمن عقد نڪاح است ڪہ بہ زن امڪان مطلقہ شدن را میدهد.
7- ابتلاء زوج بہ هر گونہ اعتیاد مضرے ڪہ بہ تشخیص دادگاہ بہ اساس زندگے خانوادگے خللے وارد آورد و ادامہ زندگے را براے زوجہ دشوار ڪند مانند اعتیادے ڪہ منجر بہ بیڪارے مرد، فروش اثاثیہ منزل و وارد نمودن ضرر بہ سلامت جسمے و روحے زن و فرزند شود.
8- هشتمین شرطے است ڪہ بہ استناد آن زن حق طلاق مییابد. چنانچہ زوج زندگے خانوادگے را بدون عذر موجہ ترڪ ڪند یا اینڪہ 6 ماہ متوالے بدون عذر موجہ غیبت ڪند، زن میتواند با مراجعہ بہ دادگاہ و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت ڪند.
9- از جملہ مواردے ڪہ دادگاہ تقاضاے زن را براے طلاق میپذیرد و در عقدنامہ نیز ذڪر شدہ، محڪومیت قطعے زوج بر اثر ارتڪاب بہ جرم و اجراے هر گونہ مجازات اعم از حد و تعزیر است ڪہ مغایر با حیثیت و شئون خانوادگے زن باشد تشخیص این امر نیز با توجہ بہ وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاہ است.
@kashkuljudy
10- دهمین شرط از شروط دوازدہ گانہ عقد نڪاح، بچهدار نشدن مرد پس از گذشت 5 سال از زندگے مشترڪ بہ جهت عقیم بودن یا عوارض جسمے دیگر است ڪہ در این صورت زن میتواند تقاضاے طلاق ڪند.
11- همچنین چنانچہ زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماہ پس از مراجعہ زوجہ بہ دادگاہ پیدا نشود نیز دادگاہ حڪم طلاق را صادر میڪند.
12- آخرین شرطے ڪہ زوج در عقدنامہ آن را امضا مے ڪند و اختیار طلاق را بہ همسرش میدهد، ازدواج مجدد مرد بدون اجازہ همسر است ڪہ در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد میگیرد.
زن علاوہ بر شرایط مندرج در قبالہ ازدواج میتواند حق سڪونت ڪہ اختیار تعیین محل سڪونت را بہ زن واگذار مے ڪند، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطے ڪہ مخالف اقتضاے عقد نڪاح نباشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج ڪند.
@kashkuljudy
@kashkuljudy
پند یک #پدر پیر در حال مرگ به فرزندش:
#منتظر هیچ دستی در هیچ جای این دنیا نباش و اشکهایت را با دستان خود پاک کن
[همه رهگذرند]
#زبان استخوانی ندارد ولی اینقدر قوی هست که بتواند به راحتی قلبی را بشکند
[مراقب حرفهایت باش]
#به کسانی که پشت سرت حرف میزنند بی اعتنا باش آنها جایشان همانجاست دقیقا پشت سرت
[گذشت داشته باش]
#گاهی خداوند برای حفاظت از تو کسی یا چیزی را از تو میگیرد اصرار به برگشتنش نکن پشیمان خواهی شد
[خداوند وجود دارد پس حکمتش را قبول کن]
#انسان به اخلاقش هست نه به مظهرش.
#قبل از اینکه سرت را بالا ببری و نداشته هايت را به پیش خدا گلایه کنی نظری به پایین بینداز و داشته هات را شاکر باش.
#انسان بزرگ نمیشود جز به وسیله ی فکرش.
💟 @kashkuljudy