🟠زندگانی شخصی حضرت امام مهدی(عج):
آیا حضرت صاحبالأمر (ع) همسر دارند و صاحب عائله و فرزند میباشند؟ اگر دارند كجا اقامت دارند و آیا آنها شناخته شدهاند یا بهطور ناشناس زندگی میكنند و كسی آنها را نمیشناسد؟
باید متذكّر بود كه جواب این پرسش، در هاله قدس غیبت امام (ع) قرار دارد و خفای امر امام (ع) كه یكی از نشانهها و خصایص آن حضرت است، در پاسخ این سؤال نیز اثر میگذارد، لذا به طورتحقیق و یقین نمیتوان به آن پاسخ داد، چون در این زمینه احادیث و روایات اطمینانبخشی در دست نداریم، یا اینكه به نظر حقیر نرسیده است؛ و اگر در عصر ائمّه علیهمالسلام و در وقت صدور سایر روایات، اینگونه پرسشها مطرح شده باشد، شاید بعضی از روات احادیث، برای اینكه در جوهر مطلب دخالت نداشتهاند، به حفظ و ضبط احادیث آن همّت نگماشتهاند.
بعضی از روایاتی هم كه در دسترس است با چشمپوشی از وضع سند و متون آنها، یا از جهت اختلاف نسخه یا غرابت متن، ضعف دارند. مانند روایت شیخالطائفه شیخ طوسی قدسسره در كتاب الغیبه از مفضّل بن عمر از حضرت امامصادق (ع) روایت كرده كه اگرچه این جمله آن:
«لَا یَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِهِ وَلَا غَیْرِهِ»؛[1]
«بر مكان ایشان هیچكس، حتّی فرزندی از فرزندانش اطّلاع ندارد».
كه با قطع نظر از مناقشه بعضی در آن، بر وجود فرزند برای آن حضرت دلالت دارد.
امّا الغیبه، نعمانی این جمله را چنین روایت كرده است:
«لَا یَطَّلِعُ عَلَى مَوْضِعِهِ أَحَدٌ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا غَیْرِهِ»؛[2]
«از مكان ایشان هیچكس حتّی دوستدارانشان نیز خبر ندارند».
باوجوداین اختلاف، استناد به نقل الغیبه شیخ طوسی اطمینانبخش نیست؛ بلكه نقل الغیبه نعمانی از برخی جهات، مانند علوّ سند و لفظ حدیث، معتبرتر به نظر میرسد.
بعضی از روایات، مثل خبر كمالالدّین انباری و خبر زینالدّین مازندرانی از جهت غرابت و ضعف ظاهری كه در متن آنهاست، قابل استناد نمیباشند.
و بعضی دیگر، همچون فقرات برخی از «ادعیه و زیارات» نیز صراحت ندارند و قابل حمل بر عصر ظهور میباشند.
علاوهبراین، با فرض قبول دلالت، متعرّض خصوصیّات و تفصیلات نبوده، فقط بهطور اجمال، اصل متزوّجبودن و فرزندداشتن آن حضرت را بیان میكنند.
خلاصه سخن آنكه، اگرچه همسر و فرزندداشتن آن حضرت، محتمل است، امّا در بررسی اخبار و احادیث به حدیث معتبری كه موجب اطمینان باشد، و خصوصاً متضمّن تفاصیل این موضوع باشد نرسیدیم و دنبالكردن و تعقیب این موضوع هم لزومی ندارد.
چنانكه وضع جناب خضر (ع) كه بهاتّفاق شیعه و سنی در حیات است، و بنا بر تفاسیر،[3] همان بندهای است كه در سوره كهف،[4] سرگذشت حضرت موسی (ع) با سرگذشت ایشان آمده است، از این جهات نیز بر ما نامعلوم است.
همچنین وضع حضرت عیسی (ع) بااینكه زنده است، در این امور عادّی، از جهات متعدّد، نامعلوم است. بلكه وضع دجّال بنا بر قول آنانكه فعلاً او را زنده میدانند، و ابنصائد و ابنصیّاد كه مسلم در صحیح[5] و ترمذی[6] و ابوداوود[7] و ابنماجه[8] هریك در سنن خود روایت نمودهاند[9] از این جهات همه مجهول است؛ و باوجوداین، اهلسنّت به وجود آنها و حیات فعلی آنها معترفاند.
_
[1]. طوسی، الغیبه، ص162.
[2]. نعمانی، الغیبه، ص176؛ ر.ک: منتخبالاثر، تألیف نگارنده، ج2، ص237.
[3]. طوسی، التبیان، ج7، ص65 – 67؛ طبرسی، مجمعالبیان، ج6، ص367؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج4، ص229.
[4]. کهف، 65 – 82.
[5]. مسلم نیشابوری، صحیح، ج8، ص189 – 194.
[6]. ترمذی، سنن، ج3، ص351 – 353.
[7]. ابوداوود سجستانی، سنن، ج2، ص321 – 322.
[8]. ابنماجه قزوینی، سنن، ج2، ص1353 – 1366.
[9]. رجوع شود به: منتخبالاثر، تألیف نگارنده، ج2، ص273.
📚پاسخ به ده پرسش پيرامون امامت خصائص و اوصاف حضرت مهدی(عج)،آیت الله صافی گلپایگانی(ره)،ص:۷.
🟠شراء أمير المؤمنين عليه السلام أرض النجف الأشرف:
رَوَى أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ اَلْعَلَوِيُّ اَلْحُسَيْنِيُّ فِي كِتَابِ فَضْلِ اَلْكُوفَةِ بِإِسْنَادٍ رَفَعَهُ إِلَى عُقْبَةَ بْنِ عَلْقَمَةَ أَبِي اَلْجَنُوبِ قَالَ: اِشْتَرَى أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا بَيْنَ اَلْخَوَرْنَقِ إِلَى اَلْحِيرَةِ إِلَى اَلْكُوفَةِ وَ فِي حَدِيثٍ مَا بَيْنَ اَلنَّجَفِ إِلَى اَلْحِيرَةِ إِلَى اَلْكُوفَةِ مِنَ اَلدَّهَاقِينِ بِأَرْبَعِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ أَشْهَدَ عَلَى شِرَائِهِ قَالَ فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ تَشْتَرِي بِهَذَا اَلْمَالِ وَ لَيْسَ يَنْبُتُ قط؟ فَقَالَ سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ كُوفَانَ [كُوفَانَ] يُرَدُّ أَوَّلُهَا عَلَى آخِرِهَا يُحْشَرُ مِنْ ظَهْرِهَا سَبْعُونَ أَلْفاً يَدْخُلُونَ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَاشْتَهَيْتُ أَنْ يُحْشَرُوا في مِلْكِي .
📚فرحة الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین(ع) ،سبد عبد الكريم ابن طاووس،ص:٥٨،مركز الغدير للدراسات الاسلامية.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الإمام الصادق عليهالسلام:فَارْحَمْ تِلْكَ اَلْوُجُوهَ اَلَّتِي غَيَّرَتْهَا اَلشَّمْسُ ، وَ اِرْحَمْ تِلْكَ اَلْخُدُودَ اَلَّتِي تَقَلَّبُ عَلَى قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
پس بر رخسارهايي كه آفتاب رنگش را ديگرگون ساخته رحم آور و بر اين گونه ها كه بر روي مزار امام حسين عليه السلام نهاده شده رحم آور.
(مصباح الزائر ص١٩٤)
♻️کانال الکشکول
@Kashkulkabi
جاء_الاربعين_محمد_الجنامي_المشاية_1445MP3_160K.mp3
16.62M
جاء الاربعین
🎤محمد الجنامی
♻️کانال الکشکول
@Kashkulkabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴علامت اذن دخول به حرم امام حسین علیه السلام
قال الإمام الصادق عليه السلام:فَإِنْ خَشَعَ قَلْبُكَ وَ دَمَعَتْ عَيْنُكَ فَهُوَ عَلاَمَةُ اَلْقَبُولِ وَ اَلْإِذْنِ .
🔰امام صادق علیه السلام:پس اگر قلبت خاشع و چشمت گریان شد، نشانۀ اذن است.
📚مصباحالمتهجد،الشیخ الطوسی، ص۷۲۰،مؤسسة فقه الشيعة بيروت - لبنان؛ المزار، الشهید الاول، ص:۱۲۲،ناشر: مدرسه امام مهدى عليه السلام.
#زيارة_الأربعين #زیارة_الحسین
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
شاهنامه از حجاب خواهران جمشید میگوید:
ز پوشیدهرویان یکی شهرناز
دگر پاکدامن به نام ارنواز
#حجاب #فرهنگ_ایرانی