🔰 تشکل طلبگی حیات تقدیم می کند ...
🔸 سلسله دوره های هویت طلبگی "امام فردا"
- به صورت حضوری و مجازی -
🗓 تاریخ دوره: ۲۹ و ۳۰ آذرماه
💠 هزینه دوره: ۷۵ هزار تومان
📝 ثبت نام از طریق:
- تماس با شماره: ۰۹۱۵۷۰۵۳۸۲۵
- آیدی: @s_a_e_h
- در: https://survey.porsline.ir/s/VfjRm5av
🔅@tt_hayat🔅
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
🌷"برسد به دست رزمندهی فلسطینی"🌷
🌷رزمنده و برادرم که نمیشناسمت و نمیدانم نامت چیست. شاید محمد یا حسام یا خلیل یا عماد!
به این فکر میکردم که اهل یهود معتقدند اگر دری قفل باشد و نام مادر حضرت موسی را بر آن بخوانی آن قفل باز میشود. نام مادر حضرت موسی "یوکابد" است؛ خداوند در قرآن نام او را نبرده اما میگوید به او وحی کردیم تا پسرش را به دست دریا بسپرد تا دوباره موسی را به او بازگردانیم. مادر هارون و موسی...
ما هم همین کار را میکنیم. وقتی که تمام درها به رویمان بسته میشود. وقتی که مضطر میشویم و گرهها کور میشود ما هم نام "مادرمان" را صدا میزنیم. این را رزمندهها و شهدا یادمان دادهاند.
🌷حاج قاسم هم همین را میگفت؛ که وقت سختیها و اضطرار جنگ، پناهی جز نام "مادر" نداشتیم. میگفت: در شب والفجر هشت وقتی چشمهایمان به آبهای خشمگین و ترسناک اروند افتاد و لرزیدیم، هیچ نامی برایمان آشناتر از نام "مادر" نبود.
میگفت: "او" را در کنار اروند صدا زدیم. در تلألو اشکهای غریبانه بسیجیها، سیمای روشن او را جستجو کردیم و اروند را با نام "مادر" به کنترل در آوردیم؛ در شب کربلای چهار وقتی دشمن آتش خمپاره و توپهای خود را مستانه روی ساحل گشود، وقتی جویهای خون به سمت اروند سرازیر شد؛ تدبیری جز صدا زدن نام حضرت "مادر" نداشتیم.
حاجی مکاشفهی رزمنده لبنانی را روایت میکند که گِره جنگ ۳۳ روزه را هم "او" باز کرد.
🌷رزمنده و برادرم که نمیشناسمت و نمیدانم نامت چیست!
دلم میخواست کنارتان بودم و باهم نام "مادرمان" را صدا میزدیم، "مادر" آب...
کسی چه میداند شاید آن روز که موسی در ساحل نیل و پشت به لشکر فرعون ایستاده بود، نام "مادر" ما را صدا زد. نام "زهرا" را...
طلبه نگاشت
@talabenegasht
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️خطر دانشگاه ها از خطر التقاط کمتر نیست❗️
امام خمینی ره
🔰حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب بشود
🔹فرهنگ دانشگاهها و مراکز غیرحوزهای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیتها بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ نظری و فلسفی. باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصلهها، حوزه و دانشگاه درهم ذوب شوند، تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیعتر گردد.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#کلام_امام
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️این کلیپ را خوب ببنید
بعد کپشن را بخوانید
🔰من به عنوان یک طلبه نسبتم با نقلاب اسلامی چیست؟
نسبت یک روحانی و طلبه عصر انقلاب با این پدیده ای که کل جهان و ابرقدرتهای جهان، یک نگاهشان را به آن دوخته اند که ببینند در فلان موقعیت، در فلان اتفاق، چه واکنشی نشان میدهد، چیست؟
💠آیا میتوانم نسبت به این پدیده بی اعتنا باشم؟!
یا اینکه کل شؤون زندگیِ علمی و عملیِ من با انقلاب اسلامی تعریف میشود و جهت میگیرد؟
❓به عنوان یک طلبه برای انقلاب چه کرده ای؟
برنامه ای برایش داری؟
اگر دوست داشتید در این لینک ناشناس با ما درمیان بگذارید👇
https://abzarek.ir/service-p/msg/1611931
#طلبه_عصر_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#کلام_رهبری
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
♨️مگر طلبه هم فیلم میبیند؟
پناه بر خدا...
#نقد_فیلم
♦️ممکن است این سوال بدیهی به نظر برسد و در بدو امر تصوّر شود که فیلم و سینما اساسا برای سرگرم کردن مخاطب است و طلبه نباید وقت خود را پای این لهو و لعب ها هدر بدهد. طلبه و طلبگی اساسا با سرگرم کردن مردم تضاد ماهوی دارد. غفلت و سرگرمی، شعار کسی است که از مواجه شدن انسان با حقیقت، ضرر می کند و هویت اسلام تسلیم بودن در برابر حقیقت است.
♦️به همین جهت کم اعتنایی یا بی اعتنایی به این مقوله در میان جامعه طلاب دیده می شود.
🔰با دوستان خانه طلاب، برنامه ثابتی را سالهاست دنبال می کنیم و به صورت دسته جمعی، یک فیلم را با یک سری شاخصههایی میبینیم و بعد هم پای نقد و بررسی فیلم مینشینیم.
این ماه اما فرصت نقد فیلم پیدا نشد و تنها به همین سوال بالا پرداختیم که «چرا طلبه باید فیلم ببیند؟». در این سالها چندین بار به این سوال پرداخته ایم و تلاش کردیم تبیین کنیم در سبد زندگی طلبه، فیلم چه جایگاهی دارد.
🔹چهار دیدگاه در جمع دوستان مطرح شد.
1⃣بر خلاف نگاهی که بالاتر بیان شد، نگاه برخی دوستان این بود که دشمن و جبهه باطل، در حوزه های مختلف، مشغول یک راهبرد مشخص است و برنامه ای را دنبال می کند. یکی از جدی ترینِ این میدانها، حوزه سینماست. ما باید دقیق و روشن این طرح و برنامه او را بدانیم. هنر هفتم یکی از جدی ترین بازوهای تمدن سازی ماست و زمین بازی یکی از جدی ترین عواملش، سینماست. اگر هدف تربیت شهروند بی آزار دنیای مدرن است، سینما یکی از کلیدهای این تربیت مدرن است. بدون شناخت این طرح عملیاتی، هیچ فعالیتی نمی توان انجام داد.
2⃣نگاه دیگر این بود که طلبهای که می خواهد با مردم ارتباط برقرار کند و هم کلام شود و هدایت گری داشته باشد، طبعا نمی تواند از ذهنیت مخاطبش بیگانه باشد و امروز در سبک زندگی بسیاری از جوانان و نوجوانان ما، تماشای فیلم و سریال یکی از عناصر ثابت است. طلبهای که با فیلم و سینما، بیگانه است، نمی تواند با زبان قوم صحبت کند.
3⃣نظر دیگر این بود که اتفاقی که در سینما به عنوان هنر هفتم می افتد این است که معانی معقول و دست نایافتنی در قالب یک هنر جذاب، تبدیل به معانی محسوس ( تصویر و موسیقی و ... ) می شود، ما برای کار طلبگی مان نیاز به مهارت یادگیری این فناوری داریم. طلبه می بایست فیلمهای قوی و جذاب سینمای ایران و جهان را ببیند و تلاش کند این مهارت را فرا بگیرد. تمدن غرب، توانسته با این فن آوری، میلیونها بلکه میلیاردها آدم را سرتاسر دنیا سرگرم کند و برایشان سبک زندگی بسازد.
4⃣دیدگاه دیگری که مطرح شد این بود که باید نقشه کامل دشمن را بدانیم او با تمام قوا به میدان آمده، سینما هم یکی از بازوهایش است. بازوهای جدی دیگری هم دارد مثل: فضای مجازی، کتاب، شعر و موسیقی، ورزش، سبک زندگی، دانشگاه و علوم انسانی و غیر انسانی، و .... این نقشه جامع، به ما جایگاه سینما را نشان میدهد که چه وزنی دارد و چرا باید فیلم ببینیم.
♻️اجماع مرکب اما این بود که طلبه اگر می خواهد در دنیای پیچیده امروز، هدایت گری کند و دست بگیرد نمی تواند نسبت به دنیای سینما و فیلم، بی تفاوت باشد. شما هم می توانید به این مساله فکر کنید و این مسیر را آغاز کنید. طلبه می بایست چه برای فهم طراحی دشمن، چه هم زبانی و هم افقی با مردم، چه پیدا کردن ذوق هنری و چه .... نقادانه و با دقت آخوندی فیلم ببیند. فیلمهای اثرگذار در ذهنیت مردم، فیلمهای جریان ساز تاریخ سینما، فیلمهای پربیننده ای که نقطه عطف تاریخ سینما شده اند و فرهنگ ساز بودند.
نویسنده: حسین کاظم زاده
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
#گزارش_تصویری
جلسه درس اخلاق استاد مؤیدی در خانه طلاب جوان
صوت جلسه و پرسش و پاسخ با استاد هم تقدیم میشود.
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
ZOOM0069.MP3
26.03M
صوت جلسه درس اخلاق استاد مؤیدی
#درس_اخلاق
#استاد_مؤیدی
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بله" "روبیـکا" دنبال کنید.
⁉️ همه میدونن یه آتشنشان، یه پزشک یا مثلا یه راننده تاکسی تو جامعه چیکار میکنه.
ولی خود تو که داری این متن رو میخونی
⭕️ میدونی یه طلبه تو جامعه چیکاره هست ؟
🔰اینجا در موردش حرف زدیم🔰
📻 ۸ پادکست صوتی رایگان با موضوع هویت طلبگی در عصر انقلاب اسلامی 🔻🔻
eitaa.com/radiorevayat/246
💠مراسم افتتاحیه سیر مطالعاتی صراط
🔹دوره مطالعاتی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
🔸با حضور استاد فلاح شیروانی
♦️شنبه 1402/10/02 ساعت ۱۵
🔷جلسه به صورت #مجازی برگزار میشود
📲لینک مراسم بارگزاری خواهد شد...
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
غزه را به یلدا چه کار؟
🔺رسومات ما پر از استعاره اند. یعنی پر از «معنا» هستند. ذهن انسان ایرانی از ظواهر رسومات عبور میکند به آن معانی. توجه به این معانی در جان انسان اثر میگذارد و جامعه میسازد، فرهنگ میسازد. اینگونه است که انسان دیگر و جامعه دیگری هر سال متولد میشود.
🔺یلدا توجه میدهد به یک «شب طولانی»، معنی اش چیست؟ توجه به زمانه «غلبه تاریکی»، چگونه در این دوران باید زندگی کرد؟ باید به هم وصل شویم. با هم جمع شویم. جمعی پر از «امید» و «معنویت» و «حکمت».
آری راه مبارزه با دنیای پر از ظلم، همین است وحدت ایمانی و توحیدی. «انما المومنون اخوه» مومنان یک خانواده اند خانواده ایمانی بزرگ. حالا بیا نگاه کنیم به «انار» که سیمای جذاب یک جمع منسجم است با اینکه هر دانه به تنهایی زیبا است اما جمع آنها نیز زیبا است خیلی زیبا. هر فرد با آن توجه ایمانی اش زیبا است ولی جامعه ایمانی سیمایی به مراتب جذابتر است. این راه مبارزه است. مبارزه در دوران غلبه سیاهی اینگونه است.
🔺یلدا توجه میدهد به پایان شبهای بلند و آغاز روزهای بلند، پس پر است از «صبر» پر است از «امید». آن مبارزه لبالب از صبر و امید است. «آجیل مشکل گشا» را ببین. چرا صفت «مشکل گشا»، چون توجه کنی به آنکس بازکننده سختی ها و نمایشگر شیرینی ها است. او «فتاح» است یعنی گره گشا.
🔺یلدا توجه میدهد به حافظ؟ چرا حافظ؟ چون گفت هر چه دارم همه از دولت قران دارم. چون جهان بینی عرفانی و توحیدی دارد. چون سخنش مملو از شاخه نبات عشق و احساس است. عشقی توحیدی، عشقی الهی عشقی قرآنی، محتوای سخن ما است.
🔺یلدا حول بزرگان شکل میگیرد. آنها که اهل علمند و عمل. اهل حکمتند و اهل پختگی. اهل عزمند و اهل جزم. جمع که بی محور نمیشود.
آری انسان ایرانی با این سبک از زندگی پر معنا قد میکشد و رشد میکند.
🔺اینگونه است که از عمق جانش، عاشق معشوق پر جلوه غزه شده. غزه پر از جلالت است و جمال. آری او همان شهری است که درگیر است با ظلمت فراگیر تمدنی دنیا طلب و خودخواه. غزه مظهر این جمع ایمانی و قرآنی است که حول خدا، سفره پهن کرده و زندگی میکند.
🔺غزه را دوست داریم چون مظهر صبر است و امید. مظهر قدرت چیرگی بر شب است. دشمن آخرین تلاشهایش را میکند ولی اندیشه مقاومت در حال فراگیری است و هویت پنهانی غرب مثل روز در حال برملا شدن. غزه را به شب یلدا چه کار؟ غزه اسم رمز پایان گام به گام تاریخ غلبه ظلمت است.
همشهری
🖌علی مهدیان
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
🌀 دوره معرفتی "وعده حق" 🌀
طرح راهبردی نابودی اسرائیل از منظر رهبر معظم انقلاب
با حضور اساتید خانه طلاب جوان حجج اسلام: عصاره، کاظم زاده، شبان، عباسی
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
❓چرا استکبار برای اهدافش در خاورمیانه نیاز به دولت_ملتِ اسرائیل دارد؟
❓با چه قدرتی می توان بر اسرائیلی پیروز شد که پشتیبانی قدرت های غربی را دارد؟
❓ همه پرسی چگونه باعث نابودی اسرائیل میشود؟ وضعیت مردم اسرائیل چه خواهد شد؟
❓ما طلبه ها چطور می توانیم از همین جا برای مبارزان فلسطینی قدرت خلق کنیم؟
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🕰 پنجشنبه ۷ دی ماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۹
🏠 شهر مقدس قم، خانه طلاب جوان
📲 ثبت نام از 👈👈 اینجا 👉👉
و سایت خانه طلاب جوان: www.khanetolab.ir
ارتباطات دوره @Mesle_Khomeini2
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
.
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان:
تردیدی نداشته باشید که پیروزی با جبههی حق است.
✏️ تردیدی نداشته باشید که رژیم غاصب معاند صهیونیستی یک روز از روی زمین ریشهکن خواهد شد.
✏️ و این انشاءاللّه این جزو آیندههای حتمی است بعون اللّه و قوة و بإذن اللّه و عزته این کار خواهد شد و امیدواریم انشاءاللّه شما جوانها آن روز را به چشم خودتان ببینید.
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
💠 إِنَّ فِرعونَ عَلَا فِي ٱلأَرۡضِ وَجَعَلَ أَهلَهَا شِيَعٗا
🔰 یکی از روشهای شُعبه شُعبهکردن جامعه و تثبیت جایگاه حاکمیت فرعون، مشغولکردن مردم به شهوات است که موجب اسارت درونی و بردگی بیرونی میشود.
🔹 بهترین روش مشغولکردن مردم به شهوات، ایجاد فرهنگی است که انسانها در آن از پرداختن به شهوات حس آزادی کنند و این امر را حق خود بدانند؛ غافل از اینکه در مسیری گام نهادهاند که حاصل تک تک قدمهایشان به ضرر خود و طراحان این مسیر است.
❇️ لذا در فرهنگ غربی، زن به گمان احقاق حق خود:
🔺 با اختیار برهنه، ابزار دست صنعت تبلیغات و جنس دوم میشود.
🔻 خودش را در ظِلِ سایه مرد تعریف میکند و در مسیرهایی که قهرمان آن مسیرها مردان هستند قدم برمیدارد.
🔺 تن به کارهایی میدهد که برخلاف ساخت جسمی و روحی اوست.
🔻 به خواستهای فطری خودش، یعنی مادری پشت پا میزند.
🔺 با اضطراب روزانهی مقایسهشدن و برگشتن نگاهها از او زندگی میکند.
🔻 با اختیار به سمت تغییر جنسیت حرکت میکند و همهی اینها را نیز به صورت حق خود در فرهنگ عمومی مورد پذیرش قرار میدهد.
🔸 زن غربی اختیارا میپذیرد که به عنوان یک ابژه جنسی در جامعه زندگی کند و برای حفظ و ارتقاء خود، معیار ارزشش در جامعه، یعنی جنسیتش را بیشتر عرضه کند.
🔹 با این نگاه وقتی کشورهای غربی را مورد مطالعه قرار میدهیم، شاهد فسادی عمیق، تثبیت شده و پایدار میشویم و این خودش را در آمارهایی مثل سن اولین رابطه جنسی، تمایل به هم جنسبازی، سقط جنین، تعداد مردان در زندگی هر زن، تعداد فرزندان بدون پدر، رشد قانونی صنعت پورنوگرافی، رشد روسپیگری، بحران هویت جنسی و تغییر جنسیت، خشونت خانگی، از بین رفتن خانواده، ازدواج های غیررسمی، قاچاق زنان و دختران، افزایش سن ازدواج و بسیاری موارد دیگر که از ما مخفی مانده است.
🔹 حال اگر به فرهنگ کشور خودمان توجه کنیم، آیا شاهد آن تراز ایدهآل جمهوری اسلامی هستیم؟
🔺 حتما پاسخ این مساله خیر است؛ ولی اگر با دقت نگاهی به کلانجامعه نظری بیااندازیم، شاهد یک اتفاق مهم هستیم که میتوان نام آن را مقاومت فرهنگی زنان گذاشت.
🔸 روزانه در بیش از 80 شبکه ماهوارهای، هزاران سایت و شبکههای اجتماعی به صورت اختصاصی برای زنان جامعه ایرانی، میلیونها پیام تولید میکنند تا بتوانند آن چیزی را که زنان در غرب حق خود میدانند به صورت فرهنگ جاری کنند.
🔻 این توجه به جامعه زنان از دههی 70 شمسی آغاز شد و تا کنون ادامه دارد و اوج آن در فتنهی "زن، زندگی و آزادی" بود.
✅ به فتنهی مهسا امینی رسیدیم؛ خوب است از خود بپرسیم:
⭕️ چرا زنان ایرانی بعد از آن فتنه، روسریهای خود را در نیاوردند؟
❇️ وقتی میگوییم زنان ایرانی، یعنی قاطبهای که به بتوانیم این عنوان را بر آن بار کنیم و الا اثربخشی از میلیونها تیری که از طرف دشمن پرتاب شده، طبیعی است؛ ولی مهم است که بدانیم:
🔺 چرا فرهنگ عمومی زنان در جامعهی ایران، برداشتن روسری را آغاز مسیری دانست که موجب نقض هویت و جایگاهی میشود که او برای خودش تعریف کرده است؟
🔺 چرا بعد از 30 سال کار فرهنگی کشورهای غربی و بلوای مهسا امینی و به غلیان درآوردن احساسات جامعه، زنان ایرانی مقاومت کردند؟
🔺 چطور زنان ایرانی متوجه هدف غایی دشمنان، یعنی شیءشدگی و جنسیشدگی زن در پس مسیری که به آنها پیشنهاد میکنند، شدند؟ چطور این اتفاق افتاد؟
🔺 آیا مقاومت فرهنگی زنان با دستان خالی و فقط با گفتن یک نه بزرگ به برداشتن حجاب، به معنی حفظ آرمانها به دست مردم نیست؟
🔺 آیا مقاومت فرهنگی مردمی که داشتههای خودشان را از دست نمیدهند، ارزش نیست؟
🔺 آیا تبدیل مقولهی عفت به یک ارزش اجتماعی و جایگاه مادری و همسری به یک افتخار دنیایی و معنوی، تلاش برای جمع بین خانواده و حضور اجتماعی، هدفی دستیافتنی و سلوک معنوی در دل از خودگذشتگیهای خانوادگی و اجتماعی قله نیست؟
🖌محمد رضا آقازاده
@talabedideban
.
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #استوری
⚠️ درمان تزلزل
➕هر هفته یک #نکته_اخلاقی از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید...
📥دریافت سایر کیفیت ها👇
http://emam.com/posts/view/28929
✅ @EMAM_COM
خانه طلاب جوان
🎥 #استوری ⚠️ درمان تزلزل ➕هر هفته یک #نکته_اخلاقی از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید... 📥دریاف
کانال خوبی است 👆
مطالب قابل استفادهای دارد👌
هدایت شده از نشریه عهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 نظر شهید بهشتی در مورد #تسخیر_سفارت آمریکا
🔺این نطق تنها حدود ۴ساعت بعد از تسخیر سفارت، ایراد شده است.
🔸#شهید_بهشتی: بدانید ایران، ملتی دارد که خط انقلاب خودش را شناخته.
پ. ن: اینکه امروز برخی ادعا میکنند که نخبگان سیاسی با تسخیر سفارت مخالف بودهاند،انکار خورشید در روز روشن است.
#نخبه_انقلابی
#دانشمند_شهید
لطفا رسانه ما باشید
_ 🖇کانال نشریه عهد 🔰 __
https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
در رابطه با خاطرهٔ ناقصی که استاد شهیدی و برخی عزیزان دیگر در رابطه با مرحوم امام خمینی ره و نظر ایشان درمورد حکومت و ولایت فقیه نقل کردند، قصد داشتیم یاداشتی تهیه کنیم
که الحمدلله دوستانمان در کانال روزنه، که کانال تاریخ تحلیلی خیلی خوبی دارند، در این موضوع کار خوبی کرده بودند.
جهت استفاده مطالبی بارگذاری میشود👇
نقدی بر استناد جناب استاد شهیدی به خاطراتی مخدوش پیرامون اندیشه سیاسی امام خمینی
[صفحه 1 از 4]
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای استاد شهیدی، از مدرسین محترم و دقیقالنظر حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه شان بهتاریخ 28اردیبهشت1401 در پاسخ به سؤال یکی از شاگردان روایتی را از دیگاه سیاسی امام خمینی پیرموان ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت نقل کرد که نقل ایشان از جهات مختلف محل خدشه است.
نظر به بازنشر تقطیع شده و جهتدار نقل استاد شهیدی که زمینه سوءاستفاده برخی مغرضان و خصوصا #سکولارهای_حوزوی را فراهم آورده، با اذعان و احترام به فضای آزاداندیشی موجود در کرسیهای درس خارج حوزه و در امتداد سنتهای اصیل حوزوی، به نقد بیانات ایشان میپردازیم.
جناب استاد شهیدی در این زمینه چنین میگوید:
«امام وقتی قم بود، قبل از تصدی مرجعیت همین در ذهنش بود که مردم گناه کردند امام زمان غیبت کردند در عصر غیبت ما وظیفهای نداریم برای تشکیل حکومت بعدش نظرشان برگشت. من این را مستند نقل میکنم و بیشتر همین آقای مطهری گفتند برای یک آقایی آن آقا نقل کرد که ما بحث ولایت فقیه را کردیم رفتیم خدمت آقای خمینی و مطرح کردیم ایشان اول استنکار میکرد بعد قانع شد.»
این روایت به دلیل مجهول بودن راوی اصلی ضعیف و غیرقابل استناد محسوب میشود و انتظار آن بود که جناب شهیدی در چنین موضوع مهمی حتما واسطه اصلی نقل این روایت را اعلام کنند اما در هر صورت از آنجا که مشابه این مدعا پیش از این در خاطرات منسوب به آقای منتظری نیز نقل شده است و برای خارج شدن روایت آقای شهیدی از ضعف مذکور، در صورتی که جناب شهیدی همان خاطره را نقل کرده باشند، نقدهایی به این نقل وارد است. اگر واسطه نقل فرد دیگری هم باشد انتظار داریم جناب ایشان اعلان کنند البته شناخت راوی و واسطه نقل در نقد محتوای سست خاطره مذکور تغییری ایجاد نمیکند!
▫️در نقد نقل استاد شهیدی نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
1. آقای منتظری میگوید که این مطلب را خودش از امام شنیده است نه اینکه شهید مطهری این مطلب را برای وی نقل کرده باشند.(ر.ک: بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199)
2. آقای منتظری نمیگوید که امام اول استنکار کرد و بعد قانع شد. بلکه میگوید امام قانع نشد و تا درسهای ولایتفقیه در نجف(یعنی سال1348) هیچ اشارهای به ولایتفقیه و حکومت اسلامی نداشت. (همان منبع سابق)
3. دریافت مکتب و منظومه فکری یک فرد و تسلط بر تطورات و تغییرات آن یکی از فنون پیچیده است که متأسفانه در حوزه علمیه مغفول واقع شده و فقدان روششناسی متقن باعث میشود که هر فردی با هر سطح از سواد تاریخی و سیاسی بهصرف شنیدن یک نقل در مورد اندیشه سیاسی فردی دیگر اظهار نظر کند. کوتاهسخن آنکه چنین شناخت عمیقی بهصرف خبر واحد، ولو راوی آن ثقه باشد، حاصل نمیشود و برای اظهار نظر در خصوص مکتب فکری یک فرد و شناخت ارکان ثابت و اعراض متغیر آن به تجمیع قرائن مختلف و بهکاربردن روشهایی دقیق نیاز است.
4. روایت فوق یکی از شروط ابتدایی پذیرش روایت یعنی «وثاقت راوی» را ندارد چه آنکه بررسی تفصیلی خاطرات آقای منتظری و مطالعه احوالات سیاسی و خُلقیِ وی حاکی از ضعف مفرط او در نقلهای تاریخی است و برخی مطالب آن کذب قطعی است و اگر در «رجالشناسی تاریخ انقلاب اسلامی» یک راوی ضعیف و غیرقابل اعتماد داشته باشیم باید جناب آقای منتظری را مصداق بارز آن بدانیم.(جهت مشاهده نقد مستند تفصیلی خاطرات آقای منتظری بنگرید به: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شمارههای 21-1)
فارغ از نکات پیشگفته قرائن دیگری بر رد این روایت وجود دارد و این قرائن مانع «وثوق به صدور» آن میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
5. «بررسی جهت صدور» روایت یکی از مراحل دیگر بررسی اجتهادی روایات تاریخی است و همانگونه که فقهای عظام در طول تاریخ فقه شیعه بخشی از روایات را بهدلیل اعتقاد به صدور تقیهای آن کنار گذاشتهاند، منطوق و مفهوم بخشی از روایات تاریخی را با ملاحظه جهت صدور باید کنار گذاشت.
بر فرض پذیرش صدور روایت تاریخی فوق از حیث جهت صدور آن بک احتمال وجود دارد، احتمالی که مورد تصریح شخص آقای منتظری نیز هست. وی پیش از ذکر ادعای خود میگوید:«گویا ایشان میخواستند با ما جدل کنند»(بخشی از خاطرات منتظری، ج1، ص199) و بلافاصله به نقل فوق میپردازد. این نشان میدهد که شخص آقای منتظری نیز میدانسته که این حرف با مبانی امام سازگار نیست و این احتمال را مطرح میکند که ایشان برخلاف اعتقاد خود و بهنحو جدلی این صحبت را مطرح کردهاند. وقتی شخص راوی، با همه نقایص شخصی و تاریخی، تصریح میکند که این مطلب امام جدلی است جایی برای استناد به آن باقی نمیماند.
ادامه در صفحه بعد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13506
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
🌀 دوره معرفتی "وعده حق" 🌀
طرح راهبردی نابودی اسرائیل از منظر رهبر معظم انقلاب
با حضور اساتید خانه طلاب جوان حجج اسلام: عصاره، کاظم زاده، شبان، عباسی
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
❓چرا استکبار برای اهدافش در خاورمیانه نیاز به دولت_ملتِ اسرائیل دارد؟
❓با چه قدرتی می توان بر اسرائیلی پیروز شد که پشتیبانی قدرت های غربی را دارد؟
❓ همه پرسی چگونه باعث نابودی اسرائیل میشود؟ وضعیت مردم اسرائیل چه خواهد شد؟
❓ما طلبه ها چطور می توانیم از همین جا برای مبارزان فلسطینی قدرت خلق کنیم؟
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🕰 پنجشنبه ۷ دی ماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۹
🏠 شهر مقدس قم، خانه طلاب جوان
📲 ثبت نام از 👈👈 اینجا 👉👉
و سایت خانه طلاب جوان: www.khanetolab.ir
ارتباطات دوره @Mesle_Khomeini2
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
.