هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
#ویژگی_سوره_ناس
🔺پیام آور خداوند در مورد پناهگاه بشر و حافظ او از وساوس و دسایس شیطانها و قدرتهای شیطانی و انسانهای شیطان صفت است می باشد .
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻
🔺فضیلت قرائت سوره ناس 🔺
امام باقر (ع)فرمودند:
✅رسول خدا (ص) کسالت و درد شدید و سختی پیدا کرد و جبرئیل و میکائیل خدمت آن حضرت آمدند ،جبرئل در بالای سر آن حضرت نشست و میکائیل در پایین پای ،پس جبرئیل آن حضرت را به "قل اعوذ برب الفلق " دعا خواند و به خدا پناه برد و میکائیل به "سوره قل اعوذ برب الناس "
امام صادق (ع)فرمودند :
✅جبرئیل خدمت پیغمبر (ص)آمد در حالی که آن حضرت دادخواهی می کرد و یا ناله می نمود ،پس ارواح پلیده را از آن حضرت بوسیله《 قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق و قل هو الله احد 》دور کرد و گفت باسم الله ارقیک و الله یشفیک من کل داء یوذیک خذها فلتهنیک (بنام خدا ارواح پلیده رااز او دور می سازم و خدا شفا می دهد تو را از هر دردی که تو را اذیت کند بگیر آن را که بر تو گوارا باشد )
┈••❊✬💠✬❊••┈
هدایت شده از عطر گل یاس
✳️ناس
جماعت، مردم
✳️مفهوم کلی سوره
پناه بر خدا از شر شيطان ها؛
اقسام شياطين .
✳️اسامی سوره
ناس، قل أعوذ برب الناس، معوذه ثانیه.
✳️علت نامگذاری
«سوره ناس»؛ اسم ناس به معنی مردم از آيۀ اول آن گرفته شده است. اين واژه سه مرتبه در اين سوره تكرار شده است.
«سوره قل أعوذ برب الناس»؛ نامگذاری سوره به عبارت آغازین آن است و در لسان روایات از این اسم استفاده شده است.
«سوره معوذه الثانیه»؛ سوره فلق به همراه سوره ناس المعوذتین خوانده میشوند و این به خاطر لفظ أعوذ (پناه میبرم) در آیۀ اول این دو سوره میباشد و در واقع این دو سوره آموزش تعویذ و پناهندگی به خدا هستند.
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️تعداد آیات
سوره ناس شش آیه دارد.
❇️تعداد کلمات
سوره ناس بیست کلمه دارد. (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است)
❇️تعداد حروف
سوره ناس هفتادوهفت حرف دارد. (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است)
❇️اهداف و آموزه ها
هدف اصلى سوره ناس، آموزش پناهندگى به خدا از شر شيطان صفتان است.
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️محتوا و موضوعات
محتواى سوره ناس از جهتى شبيه سوره فلق است، هر دو ناظر به پناه بردن به خداوند بزرگ از شرور و آفات مى باشد، با اين تفاوت كه در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده، ولى در اين سوره فقط روى شر وسوسه گران ناپيدا (وسواس خناس) تكيه شده است.
❇️فضائل، خواص و ثواب قرائت
فضيلبنيسار گويد شنيدم ابو جعفر عليهالسلام ميفرمود: «رسول خدا صلىاللهعليهوآله كسالت و درد شديد و سختى پيدا كرد و جبرئيل و ميكائيل خدمت آن حضرت آمدند، جبرئيل در بالاى سر آن حضرت نشست و ميكائيل در پائين پاى، پس جبرئيل آن حضرت را به قل اعوذ برب الفلق دعاء خواند و به خدا پناه برد و ميكائيل به سوره قل اعوذ برب الناس».
ابوخديجه از امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه «جبرئيل خدمت پيغمبر صلىاللهعليهوآله آمد در حالى كه آن حضرت دادخواهى مىكرد و يا ناله مينمود، پس ارواح پليده را از آن حضرت به وسيله قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق و قل هو اللَّه احد دور كرد و گفت : باسم اللَّه ارقيك و اللَّه يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك : به نام خدا ارواح پليده را از او دور ميسازم و خدا شفا ميدهد تو را از هر دردى كه تو را اذيّت كند، بگير آن را كه بر تو گوارا باشد»
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️محل نزول
سوره ناس مدنی است.
❇️زمان نزول
تاريخ نزول سوره ناس در ما بين ابتداء وحى و هجرت مسلمين به حبشه است و بعد از سوره فلق نازل شده است.
❇️فضای نزول
در الدر المنثور آمده است كه عبدبنحميد از زيدبناسلم روايت كرده كه گفت: «مردى يهودى رسول خدا صلىاللهعليهوآله را جادو كرد، و در نتيجه آن حضرت بيمار شد، جبرئيل بر او نازل گشته دو سوره معوذتين را آورد و گفت: مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر مذكور در فلان چاه است، رسول خدا صلىاللهعليهوآله على عليهالسلام را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره هاى آن را باز نموده، براى هر گره يك آيه بخواند، على عليهالسلام هر گرهى را باز مى كرد يك آيه را مى خواند، همیکنه كه گره ها باز و اين دو سوره تمام شد، رسول خدا صلىاللهعليهوآله برخاست، گويا پاى بندى از پايش باز شده باشد».
و به اين دسته روايات اشكالى كرده اند، و آن اين است كه اين روايات با مصونيت رسول خدا از تاثير سحر نمى سازد، و چگونه سحر ساحران در آن جناب مؤثر مى شده با اينكه قرآن كريم مسحور شدن آن جناب را انكار نموده، فرموده: «وَ قالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَسْحُوراً انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا»
ليكن اين اشكال وارد نيست، براى اينكه منظور مشركين از اينكه آن جناب را مسحور بخوانند، اين بوده كه آن جناب بىعقل و ديوانه است، آيۀ شريفه هم اين معنا را رد مى كند، و اما تاثير سحر در اينكه مرضى در بدن آن جناب پديد آيد، و يا اثر ديگرى نظير آن را داشته باشد، هيچ دليلى بر مصونيت آن جناب از چنين تاثيرى در دست نيست.
هدایت شده از عطر گل یاس
❇️ترتیب در مصحف
سوره ناس، در چينش كنونى قرآن صدوچهاردهمين سوره به شمار می آید.
❇️ترتیب بر اساس نزول
سوره ناس بيست و یکمين سوره در ترتيب نزول می باشد و پس از سوره فلق نازل شده است.(لازم به ذکر است اقوال در ترتیب نزول سوره های قرآن مختلف است)
❇️ارتباط با سوره قبلی
خداوند سبحان در سوره تبّت دشمنان رسول خدا را مذمت كرد، و آن گاه توحيد را در سوره اخلاص ياد نمود، سپس استعاذه و پناه بردن به خدا را در اين دو سوره ياد كرد.
💠ویژگی
سوره ناس سوره دوم المعوذتان است و آخرین سوره قرآن در چینش کنونی قرآن است.
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت و قرائت قرآن همزمان با نشانه گذاری آیات - سوره ناس- استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه 1
ناس: مردم. جماعت در مجمع البيان آمده: ناس و بشر و انس نظير هم هستند. اصل ناس اناس است در گفتن الناس به علّت الف و لام تعريف همزه آن حذف شده است.
👈معانی کلمات آیه 2
ملك: (بفتح ميم و كسر لام) مدبر، سرپرست و مدير. به عبارت ديگر ملك (بر وزن قفل) به معنى حكومت و ملك به معنى صاحب حكومت است
👈معانی کلمات آیه 3
«إِلهِ»: معبود.
👈معانی کلمات آیه 4
وسواس: اصل آن به معنى صوت خفى است در جوامع الجوامع فرموده:«الوسوسة و الوسواس: الصوت الخفى» در مجمع البيان ذيل آيه 20 از سوره اعراف فرموده: وسوسه يعنى خواندن به سوى چيزى با صداى آهسته. «وسوس له» يعنى خير خواهى را به نظر او آورد «وسوس اليه» يعنى مطلب را با صوت خفى به او القا كرد منظور از آن در آيه حديث نفس و خيالات باطل و افكار شيطانى است.
خناس: بسيار پنهان
. خنس: پنهان شدن. خانس: پنهان. خناس: بسيار پنهان. خنوس: پنهان شدن بعد از ظهور است.
👈معانی کلمات آیه 5
«النَّاسِ»: اشخاص. افراد. گذشته از انسانها، جنّیها هم مراد است. چرا که در قرآن واژه «رِجَال» و «نَفَر» هم برای جنّیها به کار رفته است و یکی از دو گروه مخاطب قرآن هستند.
👈معانی کلمات آیه 6
جنة: جن. هر دو لفظ به يك معنى است
هدایت شده از عطر گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره ناس (ترجمه تصویری)
هدایت شده از عطر گل یاس
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور ( استاد قرائتی)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🕋قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ «1» مَلِكِ النَّاسِ «2» إِلهِ النَّاسِ «3» مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ «4» الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ «5» مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ «6»
🦋🦋(اى پيامبر!) بگو: پناه مىبرم به پروردگار آدميان. پادشاه آدميان. معبود آدميان. از شرّ وسوسه شيطان. آن كه انديشه بد در دل مردمان افكند. از جنس جنّ باشد يا انسان.
📝نکته ها👇
●در قرآن، بيش از 300 مرتبه كلمه «قُلْ» آمده كه بسيارى از آنها فرمان خداوند به پيامبر است و در پاسخ مخالفان يا موافقان مىباشد.
كلمه «وسواس» هم به معناى موجود وسوسهگر مىآيد و هم به معناى وسوسه و خطورات و افكار ناروا، ولى در اينجا به معناى وسوسهگر است.
🔸گفتنِ كلمه «أَعُوذُ» براى نجات از خطرات كافى نيست، بلكه بايد در عمل نيز از عوامل خطرساز دورى كرد. وگرنه خانه را در مسير سيل ساختن و نوشتن «اعوذ باللّه من السّيل» بر سر در خانه به منزله مسخره است. كسى كه مىگويد: «أَعُوذُ بِاللَّهِ»، بايد در عمل نيز از سرچشمههاى فساد دورى كند.
اول چيزى كه محسوس انسان است، رشد و تكامل و تربيت اوست، «بِرَبِّ النَّاسِ» بعد سياست و تدبير و حكومت. «مَلِكِ النَّاسِ» و همين كه رشد او بالا رفت عبادت و پرستش
📚جلد 10 - صفحه 653
است. «إِلهِ النَّاسِ»
به كسى بايد پناه برد كه اسرار و وسوسههاى درونى را مىشناسد. «يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ» «1» او از خيانت چشمها و آنچه سينهها پنهان مىكند آگاه است.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: شيطان بر دل انسان آرميده است، هرگاه ياد خدا كند پنهان مىشود و هرگاه غافل شود او را وسوسه مىكند. فاذا ذكر العبد الله خنس ... و اذا غفل وسوس «2»
كسانى كه ديگران را به ترديد و وسوسه مىاندازند، كار شيطانى مىكنند. مخالفان حضرت صالح به مردم مىگفتند: آيا شما علم داريد كه صالح پيامبر است؟ و با اين كلام در مردم ترديد به وجود مىآوردند. «أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ» «3»
🔸در اول قرآن با «بِسْمِ اللَّهِ» از خدا استمداد كرديم و در آخر قرآن نيز به خدا پناه مىبريم.
«خناس» از «خنوس» به معناى پنهان شدن و عقب نشينى است. شيطان هم خودش مخفى است و هم كارش، اگر وسوسه او علنى باشد بر مردم مسلط نمىشود، ولى با تظاهر و توجيه در لباس زيبا جلوه مىكند و موفق مىشود. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: شيطان با ظاهرنمايى حق و باطل را بهم در مىآميزد و بدين شكل بر طرفداران خود غالب مىشود.
«فهنالك يستولى الشيطان على اوليائه» «4»
حالا كه شيطان، خنّاس است، آنقدر مىرود و مىآيد تا موفق شود، ما هم بايد ياد خدا را زياد كنيم.
در قرآن بارها از انسان انتقاد شده است كه هرگاه گرفتار مىشود دعا مىكند و پناهندگى مىخواهد و همين كه خطر رفع شد، گويا ما را نمىشناسد. «5»
🔸در اين سوره چون وسوسه درون روح و قلب انسان جاى مىگيرد و با ايمان و عقل و فكر ما بازى مىكند، سه بار نام خداوند ياد شده است: «بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِكِ النَّاسِ، إِلهِ النَّاسِ» اما در سوره فلق كه شرور خارج از سينههاست، يكبار نام خداوند مطرح است. «بِرَبِّ الْفَلَقِ» آرى خطر انحراف فكرى و تأثير آن در روح به مراتب بيشتر از خطرات خارجى است و
📖«1». غافر، 19.
📚«2». بحارالانوار، ج 67، ص 49.
📖«3». اعراف، 75.
📚«4». نهج البلاغه، خطبه 50.
📖«5». يونس، 11.
📚جلد 10 - صفحه 654
دشمنان فرهنگى و فكرى، از دشمنان نظامى و اقتصادى مرموزتر و خطرناكترند.
🔸در روايات آمده است كه شيطان از قبول توبه انسان از سوى خداوند ناراحت شد. ياران خود را جمع و از آنان استمداد كرد. هر كدام مطلبى گفتند، ولى يكى از آنها گفت: من انسان را وسوسه مىكنم و توبه را از يادش مىبرم. ابليس اين طرح فراموشى توبه را پسنديد. «1»
حالا كه او «بِرَبِّ النَّاسِ» است، پس شيوههاى تربيتى ديگران را نپذيريم. حالا كه او «مَلِكِ النَّاسِ» است، پس خود را برده ديگران قرار ندهيم و حالا كه او «إِلهِ النَّاسِ» است، پس به غير او دل نبنديم و اين تفكر و اعتقاد بهترين وسيله پناهندگى از وسوسههاست.
آنكه در سينه و قلب و روح مردم وسوسه مىكند، ممكن است از نژاد جن و شيطان باشد يا از نژاد انسان. آرى تطميعها و وعدهها، امروز و فردا كردنها از جمله راههاى وسوسه است.
وسوسه شيطان نسبت به حضرت آدم و ساير اولياى خدا در حدّ القا و پرتاب وسوسه است:
«فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ» «2»، «أَلْقَى الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ» «3» اما نسبت به عموم مردم، ورود و نفوذ وسوسه در دل و جان آنهاست. «يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ» البته نه به شكل سلطه بر دل انسان به گونهاى كه راه گريزى از آن نباشد.
هدایت شده از عطر گل یاس
زیرا قرآن در آیه ای دیگر می فرماید:《ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» «4» هنگامى كه شيطانها به سراغ افراد باتقوا مىروند تا از طريق تماس، آنان را وسوسه كنند، آنان متوجه شده و اجازه نفوذ نمىدهند.
تكرار كلمه «ناس» در «بِرَبِّ النَّاسِ- مَلِكِ النَّاسِ- إِلهِ النَّاسِ» اشاره به آن است كه ربوبيّت، حاكميّت و الوهيّت خداوند عام است و اختصاص به فرد يا گروه يا نژاد خاصى از بشر ندارد.
●اول «بِرَبِّ النَّاسِ» آمد، بعد «مَلِكِ النَّاسِ» و سپس «إِلهِ النَّاسِ»، شايد به خاطر آن كه آنچه به فطرت نزديكتر و ملموستر است، پناهندگى به مربى است: «بِرَبِّ النَّاسِ»
چنانكه كودكان به هنگام خطر اول صداى مادر مىزنند، سپس كسى كه قدرت دارد، «مَلِكِ
📚«1». تفسير نورالثقلين.
📖«2». طه، 120.
📖«3». حج، 52.
📖«4». اعراف، 201.
📚جلد 10 - صفحه 655
النَّاسِ» و در مرحله بعد سرچشمه رحمت و حيات. «إِلهِ النَّاسِ»
🔸خداوند به نيازهاى انسان و خطراتى كه او را تهديد مىكند آگاه است، ولى شيوه تربيت الهى آن است كه انسان نياز و استمداد و پناهندگى خود را به زبان آورد و فقر و احتياج را به خود تلقين كند تا روحيه تواضع و تعبّد و تسليم در او شكوفا شود. قُلْ أَعُوذُ ...
●به گفته پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خاطرات و وسوسههايى كه بىاختيار بر انسان عارض مىشود، مادامى كه از طرف انسان عملى صورت نگيرد، چيزى بر او نيست. «وضع عن امتى ما حدثت به نفسها ما لم يعمل به او يتكلم» «1».
هدایت شده از عطر گل یاس
📝پیام ها🔰
🔹1- پيامبر، امين وحى است و چيزى از خود نمىگويد. «قُلْ»
🔹2- خطرات به قدرى شديد است كه خدا به پيامبرش دستور پناه بردن مىدهد. «قُلْ أَعُوذُ»
🔹3- بدون استمداد از خدا، امكان مبارزه با شرور نيست. «أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»
🔹4- گناهكاران نبايد مأيوس شوند، زيرا خداوند، پروردگار همه مردم است نه فقط مؤمنان. «بِرَبِّ النَّاسِ»
🔹5- وقتى پيامبر، به خدا پناه مىبرد، وظيفه ما روشن است. «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»
🔹6- انسان بايد خود را تحت تربيت خداوند بداند، «بِرَبِّ النَّاسِ» سلطنت و حكومت او را بپذيرد، «مَلِكِ النَّاسِ» و او را معبود خود قرار دهد. «إِلهِ النَّاسِ»
🔹7- انسان بىايمان، به قدرت و جمعيّت و قوميّت و ثروت خود پناه مىبرد، ولى مردان خدا به پروردگار و پادشاه و معبود هستى پناهنده مىشوند. «بِرَبِّ النَّاسِ- مَلِكِ النَّاسِ- إِلهِ النَّاسِ»
🔹8- بالاترين خطرها پنهانترين آنهاست كه وسوسه درونى باشد. «مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ»
«والحمدللّه ربّ العالمين»
📚«1». بحارالانوار، ج 17، ص 54.
📚جلد 10 - صفحه 656
خاتمه
«اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»
⬅️در روايت آمده است كه حضرت على عليه السلام همواره هنگام پايان دادن و ختم قرآن، اين گونه دعا مىكردند:
✅«اللهم اشرح بالقرآن صدرى و استعمل بالقرآن بدنى و نور بالقرآن بصائرى و أطلق بالقرآن لسانى و اعنى عليه ما أبقيتنى فانه لا حول و لا قوة الا بك» «1»
📚«1» بحارالانوار 89 ص 209.