eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
1هزار دنبال‌کننده
274 عکس
286 ویدیو
12 فایل
بلخی مزارشریف مزاری هرات آریانا بامیان کابلستان غزنی زابلستان جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس زرنج نیمروز غرجستان غور اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/17273679091597
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️❗️دوستان این صفحه همین کانال در روبیکا است که به تازگی شروع به فعالیت کرده لطفا اونجا هم عضو بشید🙏 ممنون از همراهیتون بزنید رو لینک زیر و مشاهده کانال پیام‌رسان و بعد پیوستن رو بزنید👇👇 Rubika.ir/khurasano_sistan
در اعمال بقيه اين ماه است: از حضرت رضا (عليه السّلام) روايت شده: هركه سه روز آخر را روزه بدارد، و آن را به ماه مبارك رمضان پيونددهد حق تعالي ثواب روزه دو ماه پي درپي را براي او بنويسد. ابو الصّلت هروی روايت كرده: در جمعه آخر ماه شعبان خدمت حضرت رضا (عليه السّلام) رسيدم، حضرت فرمود: اي ابوالصّلت بيشتر ماه شعبان گذشت، و اين روز آخر آن است، پس تدارك و تلافي كن در انجام آنچه از اين ماه باقي مانده و كوتاهي هايي كه در گذشته اين ماه كرده اي، و بر تو باد كه بر آنچه براي تو سودمند است روي آوري و بسيار دعا و استغفار كرده و قرآن تلاوت كن، و از گناهان خود به سوي خدا توبه كن، تا وقتي ماه مبارك فرا رسد، خود را براي خدا خالص كرده باشي، و امانت و حق كسي را بر عهده خود مگذار مگر آنكه ادا كني، و در دل خويش كينه كسي را وامگذار مگر آن كه بيرون كني، و گناهي را مگذار جز آن كه ترك كني و از خدا بترس، و در امور پنهان و آشكار خود، بر او توكّل كن، كه هركس بر خدا توكّل كند، خدا او را بس است، و در باقيمانده ماه اين دعا را بسيار بخوان: «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» خدایا اگر در آن قسمت از ماه که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان 📚 مفاتیح الجنان
🛑 سید جمال الدین اسدآبادی جماهیر شوروی، افغانستان را اشغال کرد؛ ایالات متحده امریکا به افغانستان و عراق لشکر کشید؛ اسرائیل سرزمین‌های مردم فلسطین را غصب و مردم آن را آواره کرد، دخالت‌ قدرت‌های غربی در افغانستان، عراق، یمن، سوریه، لیبی و ... ادامه دارد.  سیّد جمال‌الدّین افغانی عامل این ضعف‌ها و حقارت‌ها را اختلاف مسلمانان می‌دانست و درمان آن را در وحدت مسلمانان تشخیص داده بود. عجبا چقدر عبرت آموز است که ما مسلمانان، خود این منادی وحدت را تبدیل به منبع اختلاف کرده‌ایم. می‌خواهیم روح او را در میان این سرزمین و آن سرزمین تقسیم کنیم. جسم سیّد از هر سرزمینی که برخاست و در هر جایی که خفت آشکار است. هیچ دلیل و مدرکی نمی‌تواند بالاتر از سخنان خود او در بارة موطن اصلی‌اش باشد. خود او بارها خود را سیّد جمال‌الدّین افغانی خوانده است و این فصل‌الخطاب است و با وجود سخن خود او، هیچ‌ادّعایی پذیرفتنی نیست. جسم سیّد در قید زمان و مکان بود؛ دربارة جسم او می‌توان گفت از کجا برخاست و در کجا خفت؛ امّا اندیشه‌های بیدارگر سیّد فوق زمان و مکان است؛ اندیشه‌ها و برنامه‌های او زنده و سازنده است و می‌تواند هم‌چنان تحوّل‌آفرین باشد. پرسش مهم این است که اندیشه‌های سیّد در کدام سرزمین و در میان کدام مردم ساری و جاری است. کدام‌ جامعة اسلامی از اندیشه‌های مترقی و بیدارکنندة سیّد استفاده کرده به تولید قدرت، عزّت، وحدت، رفاه و افتخار رسیده‌ است؟ کدام مردم راه او را که مبارزه با استعمار بود ادامه می‌دهد؟ در سال 1323 خورشیدی حکومت افغانستان قصد خود را برای انتقال استخوان‌های سیّد از ترکیه به کابل با حکومت ترکیه درمیان گذاشت. این موضوع در ترکیه بحثی را دامن زد؛ برخی دولت‌مردان ترک مخالف انتقال پیکر سیّد از ترکیه به افغانستان بودند؛ امّا سخن نهایی را وزیر خارجه ترکیه زد. او گفت: به نظر من هیچ اشکالی ندارد که ما استخوان‌های سیّد را بدهیم به افغانستان؛ افغان‌ها مرده‌ها را بیشتر از زنده‌ها احترام می‌کنند؛ ما اندیشه‌های سیّد را برای خود نگه‌داریم. ما افتخار می‌کنیم که سیّد جمال در افغانستان به دنیا آمده و مزارش هم در کشور ماست؛ امّا چرا نمی‌اندیشیم که چقدر درس‌ها و آموزه‌های سیّد را به کار بسته‌ایم و تا چه اندازه به راه و روش سیّد پایبند بوده‌ایم. اگر افغانستان را با ترکیه مقایسه کنیم، بدون درنگ باید بگوییم ترکیه بسیار نزدیک‌تر از ما به سیّد است. ایران بسیار بیش از ما از آموزه‌های سیّد آموخته است. پس سیّد می‌تواند ترک باشد و می‌تواند ایرانی باشد؛ امّا هیچ نسبتی نمی‌تواند با ملّت ضعیف، فقیر، بی‌سواد و متفرّق افغانستان داشته باشد. سیّد جمال عمر خود را بر سر وحدت امّت اسلامی گذاشت؛ از نظر او علّت ضعف مسلمانان در برابر قدرت‌های استعماری سه مسألة اختلاف، جهل، خرافه‌پرستی بود. آیا ملّتی پراکنده‌تر و متفرّق‌تر از مردم افغانستان در دنیا سراغ دارید؟ سواد و دانش در افغانستان ارزشی ندارد؛ اگر غیراز این بود، دانش و فرهنگ در این کشور پیشرفت می‌کرد و باسوادان و دانشیان در صدر می‌نشستند و قدر می‌دیدند. بگذریم از کهنه‌گرایی و خرافه‌پرستی‌ که افغانستان در جهان نظیر ندارد. ملاها و مولوی‌های نادان بر سر خوان خرافه‌پرستی ما نشسته‌اند و تغذیه می‌کنند و ما را بر ضد داشته‌های خودمان می‌شورانند.  ملّتی که سیاست‌پیشگان و نخبگان سیاسی‌اش با نامة وزیر خارجه یک کشور بیگانه چون برگی در مسیر باد بر خود می‌لرزند و جمع‌شان از هم می‌پاشد و خود را گم می‌کنند، چه قرابتی با سیّد جمال می‌تواند داشته باشد؟ آیا ما واقعا سهمی از عزّت‌طلبی، استعمارستیزی و استبدادگریزی سیّد جمال داریم؟ سید اسحاق شجاعی ✅ @KHURASANO_SISTAN
❗️باور غلط مردم ایران درباره احمدشاه مسعود 🎙سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید محمد یزدانی درباره احمدشاه مسعود
اینکه مردم را در جهالت نگه داریم از هر جنایتی بدتر است، شاید بر اثر ظلم جامعه‌ی اسلامی بیست سال عقب بیفتد ولی بر اثر کج فهمی یا نفهمی حداقل دویست سال عقب می‌افتد. 📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
‌ 🔴 رهبر شهید وحدت ملی افغانستان مزاری (ره): وحدت ملی را ما در افغانستان یک اصل میدانیم. خواستن حق به معنای دشمنی با کسی نیست.ما معتقد هستیم در اینجا مسأله افغانستان وقتی حل می‌شود که مردم و احزاب همدیگر را تحمل بکنند، در صدد حذف یکدیگر نباشند. چه از نگاه اقوام چه از نگاه احزاب، چه از نگاه مذاهب...
۱۴ بخش۶ ز گــفتار او رستم آمد به شور ازان دشت پرآب و نخچیرگور به چیزی که آید کــسی را زمان به پیش دلش راست گردد گمان چنین است کار جهان جهان نخواهد گـــشادن بمابر نهان به دریا نهنگ و به هامون پلنگ همـــــــان شیر جنگاور تیزچنگ ابا پـــــشه و مور در چنگ مرگ یکی باشد ایدر بُدن نیست برگ بفرمود تا رخـــــش را زین کنند همه دشت پر باز و شاهین کنند کــــــمان کیانی به زه بر نهاد همی راند بر دشت او باشغاد زواره هــــمی رفت با پیلتن تنی چند ازان نامدار انجمن به نخچیر لشکر پراگنده شد اگر کنده گر سوی آگنده شد زواره تهــــمتن بران راه بود ز بهر زمان کاندران چاه بود توضیح: رستم ازگفتار شاه کابل درمورد شکارگاه به هیجان آمد و اراده کرد که به شکار روی آورد. وقتی روز کسی تمام می شود،خیال وگمان پیش اوراست جلوه می کند،آری کار جهان گذران چنین است،پنهانی هارا به ما نشان نمی دهد.نهنگ دریا و شیر وپلنگ بیابان وپشه ومور،چون زمانشان سرآید،درچنگ مرگ یکی هستند ونمی توانند جلوی آن را بگیرند. رستم دستورداد تا رخش را زین کنند وباز هاوشاهین های شکاری را نیز آماده نمایند وخودنیز کمان کیانی را به زه کرد وباشغاد به طرف نخجیرگاه رفتند.زواره نیز با چندتن ازبزرگان به همراه رستم به شکارگاه رفتند.درشکارگاه لشکر پراکنده شدند وچاه کن ها هم از نخجیرگاه به اردوگاه خود رفتند. زواره ورستم به راهی می رفتند که به چاه می رسید. ادامه دارد. ✅ @KHURASANO_SISTAN
📷 اینفو گرافی | بیشترین ناله اهل جهنم ✍امام علی علیه السلام : به درستی که بیشترین ناله های اهل جهنم از تسویف است. 📚جامع السعادت ج ۳ ص۴۶ 👈 تسویف یعنی: کار امروز را به فردا انداختن… ❌امروز که گذشت، فردا انجام‌میدم… ❌از فردا دیگه غیبت نمیکنم… ❌فردا میرم حلالیت میگیرم… ❌بعد از ازدواج نگاهم را کنترل میکنم... ❌دفعه بعد رشوه نمیدم ... ❌ از فردا نماز می خونم.... ❌ از ماه قرآن می خونم.... و........
Menshavi01.mp3
6.88M
‌ 📖 هر روز با یک جزء از قرآن مجید با صدای مرحوم منشاوی@KHURASANO_SISTAN
🛑 مشکل مسلمین حکومتهای مسلمین است‌ این بر همه مسلمین مبارک باد! و مبارک آن روزی است که مسلمین با احساس وظیفه بتوانند بر مشکلات خودشان غلبه کنند. مشکل مسلمین فقط قدس نیست، این یکی از مشکلاتی است که مسلمین دارند. افغانستان مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ پاکستان مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ ترکیه مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ مصر مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ عراق مگر از مشکلات مسلمین نیست؟ باید ما تحلیل کنیم که مشکل که در همه اقطار مسلمین هست، از کجا پیدا شده است و راه حلّش چیست. چرا مسلمین در همه جای دنیا تحت فشار حکومتها و ابرقدرتها هستند و راه حلّ این مساله چیست تا اینکه هم رمز پیروزی بر همه مشکلات به دست بیاید و هم قدس و افغان و سایر بلاد مسلمین آزاد بشوند. مشکل مسلمین، حکومتهای مسلمین است. این حکومتها هستند که مسلمین را به این روز رسانده‌اند. ملتها مشکل مسلمین نیستند. ملتها با آن فطرت ذاتی که دارند، می‌توانند مسائل را حل کنند، لکن مشکل، دولتها هستند. شما سرتاسر ممالک اسلامی را وقتی که ملاحظه کنید کم جایی را می‌توانید پیدا بکنید که مشکلاتشان به واسطه حکومتهایشان ایجاد نشده. این حکومتها هستند که به واسطه روابطشان با ابرقدرتها و سر سپردگی‌شان با ابرقدرتهای چپ و راست، مشکلات را برای ما و همه مسلمین ایجاد کرده‌اند. اگر این مشکل از پیش پای مسلمین برداشته بشود، مسلمین به آمال خودشان خواهند رسید و راه‌ حلّش با دست ملتهاست. 🎙 امام خمینی (ره)؛ 18 مرداد 1359 ادامه سخنان امام خمینی را از اینجا بخوانيد: http://emam.com/-/odmJ0P@KHURASANO_SISTAN
⭕️ خداوند سرنوشت هیچ قوم(و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر اینکه آنان خود را تغییر دهند! انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ 📖 سوره رعد آیه11
🔵 ٩ توصیه عالی از مرحوم آيت الله كشميرى برای ماه مبارک رمضان: 🔻 کمیت‌گرا نباشید ١- "کمیت گرا نباشید؛ کیفیت جو باشید!" دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بلكه در پی هضم آنها باشید! غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان تان شود. بزرگترین مشکل ما قشری‌نگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟! آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله! آداب روزه‌داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید: 🔻٢- تفکر حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت ‌کنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود. 🔻٣_ یکی از مهم‌ترین حالات بندگی خصوصاً در ماه رمضان، حالتی است که توصیه‌ى مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» است. فقط خدا و اولیاء الهی می‌دانند هنگام سجده‌ى عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می‌بارد. حتماً در روز یک سجده‌ى طولانی داشته باشید. 🔻۴- حتی‌المقدور در خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه‌ی افطار به خانواده و خانه‌ى شما تعلق گیرد. در ضمن، هنگام افطار دِلال کنید! "دِلال يعنى ناز کردن" هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون براش روزه ‌گرفتید وحضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه‌ى اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: "اگر حاجتم را بدی، افطار می‌کنم!" این حالت معجزه می‌كند! 🔻۵- رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای«حُسن خلق» است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد ‌کنید. لحظه‌ى عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است! 🔻۶- کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد! از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید. 🔻۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدف‌گذاری شما "لیلة القدر” باشد که جان رمضان است. در این خصوص، سخن زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز» فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه! 🔻۸- این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست. در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد! 🔻۹- در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه‌دار حقیقی و انسان کامل یعنی امام عصر نباید منقطع شود. ✅ @KHURASANO_SISTAN
⭕️ قوم خاوری اگر در خراسان و مشهد گذرتان افتاده باشد یا در روستاها و شهرهای استان خراسان با قوم خاوري برخورد کرده ايد و متوجه چشم هاي بادامي آن ها (مانند چینی ها و ژاپنی ها ) شده ايد ، شايد براي بار اول از روي ناآگاهي و عدم اطلاع آنها را با افغانستاني ها اشتباه گرفته باشيد 👈در حالي که اين قوم از نظر سياسي مليتي کاملا ايراني دارند و زبان آنها فارسي است و آن هم فارسي فاخري که يکي از دلايلي است که نشان مي دهد اين قوم مدت ها در ايران سکونت داشته اند . ✳️ درباره ي پيشينه ي اين قوم (خاوري ها) و ارتباط آن با افغاني ها و هزاره ها بايد گفت که: ✳️ اولا خاوري ها يکي از زيرشاخه هاي قوم هزاره هستند و هزاره ها حتي قبل از حمله ي اسکندر به آسياي ميانه در خراسان قديم سکونت داشتند . ✳️ دوما در کشور افغانستان اقوام زيادي زندگي ميکنند که يکي از آن ها قوم افغانی است و اقوام ديگري مثل هزاره ها هم در کشور افغانستان وجود دارد و نبايد نام يک قوم را بر تمام اقوام يک مليت گذاشت مثلا نبايد به تمام مردم ايران گفت آذری ! پس همين طور به تمام مردم افغانستان نبايد گفت افغاني چون نژاد و قوميت همه ي آن ها افغاني نيست . ✳️ سوما تا حدود 200 سال پيش يعني در زمان قاجار ها ، اصلا کشور افغانستاني وجود نداشت و قوم هزاره از زمان اسکندر در خراسان بزرگ زندگي ميکردند تا اين که مرز سياسي ايران و افغانستان باعث شد تا قسمتي از قوم هزاره در ايران و قسمتي از قوم هزاره در افغانستان باشد و اين که مي گويند هزاره هاي ايران صد سال پيش به ايران آمدند کاملا غلط است زيرا که طبق مشاهدات عيني مردم نگاري ها به وضوح مشاهده مي شود که چندين نسل از هزاره ها در ايران سکونت داشته اند ✡ پس شايد عده ي بسيار کمي که يک قرن پيش از دست حاکم ظالم زمان خود (عبدالرحمن) به ايران کوچيدند باعث اين شبهه شده باشند . 👈 در نتيجه خاوري ها ، افغانستانی نيستند مثل ترکمن هاي ايران که ترکمنستانی نيستند ولي نژاد و قوميت آن ها در مرز هاي سياسي تقسيم شده است و مليتي مطابق با ناحيه ي سياسي که در آن قرار گرفتند دارند . و اطلاق لفظ مليتي بر يک قوم کار درستي نيست مثلا نبايد بگوييم که قوم خاوری ، افغانستانی است يا قوم فارس ، ايراني است يا قوم بلوچ ، پاکستانی است زيرا که افغانستان ، ايران و پاکستان همه به مفهوم مليت هستند نه يک قوم زيرا در سايه ي يک پرچم و مليت اقوام زيادي زندگی مي کنند که آن قوم و نژاد شايد در کشور ديگری هم باشد ✅ @KHURASANO_SISTAN
🌳درختان آسفالت می شوند و تیربرق ها در باغچه آبیاری می شوند. 😂 @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 گویید به که امسال نیاید 😢 در این ایام مبارک کمک به نیازمندان وطن فراموش نشود! ✅ @KHURASANO_SISTAN
‌ ♨️ توصیه‌ی آیت الله العظمی وحیدخراسانی، در آخرین ساعات سال ۱۴۰۲ 🤲 در لحظات تحویل سال، قلب‌ها را با دعای «إلهی عظم البلاء»، متوجه حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء کنید. 📖 سوره‌ی «یس» بخوانید و آن را به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هدیه کنید. باشد که نظر لطفی کنند!
🌏 بامیان نصف جهان ز کابل تا بدخشان است خراسان ‏خجند و توس و تهران است ایران ‏خلاصه هر کجا روییده ‏تن آن خلق را جان است ایران ‏هر آن کس دیده باشد اسپهان را ‏یقینا دیده نصفی از جهان را ‏برای دیدن آن نیم دیگر ‏خراسان رفته بیند بامیان را @KHURASANO_SISTAN
🌏 نگران نباشید، خارج شوید، جای خالیتان را با افرادی شایسته پر خواهیم کرد. @KHURASANO_SISTAN
شکل ظهور امام عصر.mp3
708.9K
⁉️ آیا امکان تکرار واقعه امام حسین (ع) در عصر (عج )وجود دارد ؟ و اینکه شکل ظهور امام زمان عج مشروط به چه عواملی میباشد ؟ ⭕️پاسخ: ابراهیم افشاری @KHURASANO_SISTAN
🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و اقوام پشتون، تاجیک، فارسیوان، هزاره ها و ترک تبارها آشنا شدیم؛ قرقیزها پس از ازبک ها و ترکمن ها، قرقیزها سومین قوم ترک تبار افغانستان هستند و در شمال شرقی افغانستان در کوه های پامیر و تنگه واخان زندگی می کنند و بیشتر به پرورش دام (گوسفند و گاو کوهاندار) می پردازند؛ پیش ترها نیز به گله داری و بیابان گردی اشتغال داشته و صاحب رمه های بزرگ بوده اند. قرقیزها که تبار ترکی_مغولی دارند قبلاً مردم بومی دولت قره‌خانی بودند و در لوای آن می زیستند. روس ها در سال ۱۸۶۲ نیروهای خود را در پایتخت ازبکستان مستقر کردند و طی چهارده سال درگیری، مناطق اطراف از جمله مناطق قرقیزنشین ره به تصرف و کنترل خود در آوردند. با آمدن روس ها، عده ای از قرقیزها مهاجرت کرده و به طرف افغانستان و پامیر رفتند. اقدام روسیه برای سربازگیری از مردم آسیای مرکزی، سبب مهاجرت عده دیگری از قرقیزها شد؛ ولی این بار بیشتر به طرف چین رفتند. قرقیزها عمدتاً به دو قبیله " تی پت" و " کِسِک " تعلق دارند، حنفی مذهب اند و زبانشان قرقیزی از گویش های گروه زبان قپچاقی است. مغول تعداد افراد وابسته به قوم مغول یا دارای نژاد مغول، محدود است. ولی در سراسر افغانستان به ویژه در شمال و مرکز کشور پراکنده اند. اینان به کشاورزی و دامداری اشتغال داشته، عدهدای از آنان نیز دارای کوچ فصلی یا نیمه کوچ روی هستند؛ مغول ها حنفی مذهب اند و بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنند به فارسی یا پشتو صحبت می کنند. زبان آن ها مخلوط از واژه ها و لغات زبان مغولی با زبان های دیگر به ویژه فارسی یا پشتو است. در غور و بادغیس به زبان فارسی یا پشتو صحبت می کنند. اویغور اویغورها از باستانی ترین ترکان در آسیای مرکزی اند؛ ولی در افغانستان اقلیت کوچکی هستند و به زبان اویغوری تکلم می کنند. گویش آن ها متأثر از فارسی کابلی و زبان ازبکی است. اویغورها نیز حنفی مذهب اند. کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۹۸ ادامه دارد.... @KHURASANO_SISTAN
💢 قلعه اختیار الدین هرات - افغانستان 📸 حسین بهزاد @KHURASANO_SISTAN