❤️ مگر دین چیزی بجز محبت است؟!
●عیاشی از برید بن معاویه عجلی نقل می کند که:
محضر آقا و مولایمان امام باقر علیه السلام بودم،ناگهان شخصی از خراسان که با پای پیاده برای ملاقات آن حضرت سفر کرده بود وارد شد؛
آن شخص دو پای خود را که ورم و شکاف برداشته بود به حضرت نشان داد و عرضه داشت:
به خدا قسم چیزی جزء محبت شما اهل بیت مرا به این کار وا نداشت و دوستی شما باعث شد این راه طولانی را پیاده بپیمایم!
آنگاه امام باقر علیه السلام فرمودند:
والله لَوْ أحبّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ الله مَعَنا وَهَلِ الدِّینُ اِلّا الحُبُّ؟
به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست بدارد خداوند تبارک و تعالی او را با ما اهل بیت محشور می گرداند؛
مگر دین چیزی بجز محبت است؟!
■ بحارالانوار،جلد٢٧،صفحه٩٥
#روایت
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای دختر همسایه (نسخه کم حجم)
پیام دختران افغانستانی به دختران ایرانی
#برای_دختر_همسایه
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا خوانندگی زن جایز است؟
🔹دڪتر رفیعی: توضیحات تکمیلی در مورد کلیپ «برای دختر همسایه»
#برای_دختر_همسایه
#زن_زندگی_آگاهی
✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جورام وَن! سیاستمدار هلندی که میخواست کتابی ضد اسلام بنویسد، درباره اسلام چه میگوید؟!
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ آیت الله جوادی آملی: هر کس با شما اختلاف دارد؛ اختلاف را حل کن، نه مخالف را از پا در بیاور!
✅ @KHURASANO_SISTAN
🔰 با کسانی که احساسات برادران اهل تسنن را برانگیخته میکردند برخورد جدی کردیم/ تندروی تندروان را موجب اتهام اصل مذهب ندانیم/ وهابیها ۲۰۰ سال قبل قبور ائمه را ویران کردند اما علمای شیعه اهل سنت را متهم نکردند
🔻 رهبر انقلاب: ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیع، احساسات برادران اهل تسنن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همهگیر بشود. باید اتفاق نظر بوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنیها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد. ما این تندرویِ تندروان را موجب این ندانیم که اصلِ اهلِ مذهب را متّهم کنیم.
🔹 ما دیدیم کسانی، وهّابیها، از دویست سال قبل قبور ائمّه را ویران کردند. رفتند کربلا قبر مطهّر سیدالشّهدا علیهالسّلام را ویران کردند، و ضریح چوبی بود، ضریح را سوزاندند، در داخل حرم آتش درست کردند، قهوه درست کردند، قهوه خوردند، این اتّفاق افتاد. رفتند نجف نتوانستند بیایند بهخاطر مرحوم شیخ جعفر کاشفالغطا که نیرو داشت و طلبهها و دیگران را بسیج کرد و نجف حصار داشت، نتوانستند بروند نجف. رفتند کوفه، مسجد کوفه و شیعه بودند آنها، آنها را قتلعام کردند، افراد زیادی را کشتند. این موجب نشد که علمای شیعه، بزرگان شیعه، مراجع شیعه اهلسنّت را متّهم کنند؛ نه. اینها تندروانی بودند این کار را کردند.
🔺در زمان خود ما، داعش؛ داعش در عراق یک جور، در سوریه یک جور، اخیراً در افغانستان یک جور. به مدرسهی بچّهها هم رحم نمیکنند. مدرسهی دخترانه، مدرسهی پسرانه منفجر میکنند، خانوادهها را داغدار فرزندانشان میکنند. این کارها را میکنند، امّا ما به هیچ وجه اهلسنّت را متّهم نمیکنیم. اینها یک تندروانی هستند. این طرف هم باید همینجور باشد. کسانی ممکن است تندروی کنند امّا نبایستی جامعهی تشیّع را متّهم کرد بهخاطر تندروی. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید اِدواردو آنیلی صاحب باشگاه یوونتوس
ثروتمندترین فردی که شیعه شد!
🔰 به مناسبت ۱۵ نوامبر، سالگرد شهادت ادواردو آنیلی
✅ @KHURASANO_SISTAN
🔴 بیست و چهار مرد از طالقان همان گنج های طالقان هستند:
«...و أربعه عشرون من الطالقان و هم الذین ذکرهم رسول الله(ص) فقال إني أجد بالطالقان کنزا لیس من الذهب و لا فضهٔ فهم هؤلاء کنزهم الله فیها و هم:
«صالح، جعفر، یحیي، هود، فالح، داود، جمیل، فیصل، عیسي، جابر، خالد، علوان، عبدالله، أیوب، ملاعب، عمر، عبدالعزیز، لقمان، سعد، قبضهء، مهاجر، عبدون، عبدالرحمن، علی»
«...و بیست و چهار نفر از طالقان، ایشان کسانی هستند که رسول الله صلوات الله علیه از آنان یاد کرده، و فرموده است من در طالقان گنجی میبینم که نه از طلاست و نه نقره! و آن این جماعتند که خدا آنان را ذخیره کرده است و نامهایشان عبارت است از:(ذکر در متن عربی).
🌕روایتی با همین مضمون از امام علی و امام باقر علیهما السلام نیز نقل شده است.
«خوشا طالقان که آن را گنجهایی است؛ امّا نه از طلا و نقره؛ بلکه از مردانی که خدا را به حق شناختهاند و آنان یاران حضرت مهدی (علیه السلام) در آخرالزمان اند.»
📗بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۷
📗منتخب الاثر، ص۴۸۴
📗 بحارالانوار، ج۱۵، ص ۸۷
📗یوم الخلاص، ص۱۹۵ و ۱۹۶
پ.ن: طالقان مرکز استان تخار است
به نام ها که نگاه کنیم میبینیم نام هایی نیستند که در ایران استفاده شود!
#روایت
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ همدین و همزبان
🔻 شعرخوانی شاعران فارسی زبان از کشورهای دوست و همسایه یکی از بخشهای دیدار رمضانی شاعران با رهبر انقلاب در سالهای گذشته بوده است.
🔺 شاعران افغانستانی بهخاطر ارتباطات تاریخی، همدینی و همزبانی و همفرهنگی میان ایران و افغانستان از مهمانان این دیدارها بودهاند.
▪️رهبر انقلاب: از افغانستان خاطرات شعری خوبی داریم اما الان ماشاءالله خیز دوباره شعر در افغانستان خیلی جالبه!
✅ @KHURASANO_SISTAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شعری از محمد کاظم کاظمی شاعر برجسته افغانستان در محضر رهبر انقلاب
✅ @KHURASANO_SISTAN
#کاج
نمایشگاه سوختهنگاری روی چوب
از هنرمند مهاجر افغانستانی در تهران
تا ۳ آذر ساعت ۱۴ الی ۱۷
✅ @KHURASAN
❓عبدالطیف پدرام کیست؟
عبداللطیف پِدرام مشهور به لطیف پدرام سیاستمدار، نویسنده، شاعر، روزنامهنگار ، عضو مجلس نمایندگان در دوره شانزدهم از ولایت/اُستان بدخشان و رئیس حزب کنگره ملی افغانستان است. او از تاجیکهای افغانستان است. پدرام از دانشگاه سوربن پاریس دکترای اسلامشناسی دارد. او سه دوره برای ریاست جمهوری افغانستان در انتخابات نامنویسی کردهاست. نام او نخست برای کوششهایش در راه حقوق زنان در افغانستان بر سر زبانها افتاد که در افغانستان مسئلهای تابو بهشمار میرود. در سالهای جنگ دربرابر نیروهای شوروی در کشورش افغانستان در جبهه فرهنگی مقاومت مبارزه کردهاست. هم اکنون؛ او رهبر حزب کنگره ملی افغانستان است، عبداللطیف پدرام باورمند است که افغانستان به بحران ملی دچار شده و راه حل آن را هم نظام فدرالی میداند.
زندگینامه
او در سال ۱۹۶۳ در ولایت بدخشان افغانستان و در خانوادهای فارسیزبان با اصالت تاجیک زاده شد. پدرام نویسنده، شاعر، روزنامهنگار و استاد ادبیات فارسی است. او سرپرست کتابخانه «مرکز فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی» بود. نخست از پشتیبانان دولت کمونیست افغانستان بود، اما خیلی زود بهطور آشکارا به نکوهش و مخالفت با اشغال شوروی در افغانستان پرداخت و به احمد شاه مسعود پیوست. او بیشتر سالهای جنگ را در افغانستان سپری کرد و دور تا دور این کشور را پیمود تا فعالیتهایش را انجام دهد. لطیف پدرام در نهایت با پیشروی گروه طالبان که بیشتر متشکل از پشتونها است و سیاستهای جداسازی زبانی و قومی این گروه، وادار به تبعید شد. پیش از برگشتن به افغانستان پس از سرنگونی طالبان، مدتی را در فرانسه سپری کرد و علوم سیاسی مطالعه کرد و برای ترویج شعر و ادبیات فارسی تلاش کرد.
دیدگاه سیاسی
لطیف پدرام از پشتیبانان فدرالیسم و تمرکززدایی در افغانستان است. او فساد را محکوم کرده و بهشدت با بنیادگرایی اسلامی مخالف است. او هوادار یک افغانستان مستقل، ولی نامتمرکز است و باور دارد که این کشور باید به ناحیههای خودمختار که هر کدام پایتخت ناحیهای خود را دارند، تقسیم شود.
هرچند که حزب او چند قومی است و تا کنون تنها حزب مخالفی بودهاست که با هیچ گروه مسلحی در پیوند نبوده، برخی او را یک سیاستمدار ملیگرای تاجیک میدانند. شاید یکی از بحثبرانگیزترین گفتههای او درخواستش برای تغییر نام کشور افغانستان باشد در بسیاری از مقالههایش، او برای حل منازعات و کشمکشهای قومی در افغانستان، پیشنهاد دادهاست که نام «افغانستان» به خراسان تغییر داده شود که نام این منطقه در سدههای میانه بودهاست. گفتهٔ او بر این اساس است که نام کنونی این کشور، «افغانستان»، به معنی «سرزمین پشتونها» است و دیگر گروههای قومی نادیده گرفته میشوند.
✅ @KHURASANO_SISTAN
🔴 رییس فیفا: صحبت اروپاییها از حقوقبشر مایه تعجب است
🔹پاسخ اینفانتینو به سوالی درباره حقوق بشر در قطر: وقتی این انتقادات را از سوی اروپاییها دیدم تعجب کردم. من از خودم مثال میزنم. وقتی بچه بودم با خانوادهام به سوئیس مهاجرت کردم. آنجا خیلی خوب فشار و ظلمی که به خانوادهام به عنوان مهاجر وارد میشد را حس کردم. این اتفاقات تلخ برای خانوادهام در قطر نبود بلکه در سوئیس در قلب اروپا رخ داد.
🔹فکر میکنم به خاطر کاری که ما اروپاییها در ۳۰۰۰ سال گذشته در سراسر جهان انجام دادهایم، باید برای ۳۰۰۰ سال آینده عذرخواهی کنیم.
Link
✅ @KHURASAN
✳️ انتشار کتاب گیسوان کابلی
🔻 «گیسوان کابلی» مجموعه شعری تازه است از شاعر توانا، محمدحسین انصارینژاد. این کتاب مجموعه آثاری است که این شاعر دربارهٔ افغانستان سروده است. امری است بیسابقه انتشار یک مجموعه شعر کامل از یک شاعر ایران، همهاش دربارهٔ افغانستان. و انگیزهٔ این کار هم نمیتواند باشد جز علاقه به این سرزمین و این مردم از سوی این شاعر.
🔻 انصارینژاد سالهاست که با افغانستان و شاعران آن حشر و نشر دارد. پیش از این نیز یک گزیده از آثار علامه سید اسماعیل بلخی را منتشر کرده است.
🔻 کتاب گیسوان کابلی او در دو فصل شکل یافته است، یکی «از جادهٔ هرات» و دیگری «چکامههای کابلی» و در مجموع پانزده شعر بلند و کوتاه از این شاعر را در خود جای داده است.
🔻 کتاب با مقدمهای از دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی شروع میشود. در مقدمهٔ کتاب میخوانیم «این شعرها... نشانهٔ همزبانی و برخاسته از همدلی شاعر با مردم افغانستان است و بهتر بگوییم حرف دل مردم ایران است که به زبان شعر به قلم انصارینژاد آمده است. این همدلیها و همزبانیها، این بستگیها و دلبستگیها که چکامههای کابلی نمونهای از آن است، حکایت زنده بودن ملتهای ماست.»
🔻 شعری از این کتاب را میخوانیم:
این شاهراه قونیه است، یا جادهٔ هرات شماست؟
اینجا سماع حضرت شمس، در شور و در بیات شماست
این بانگ «شاه کابلی» است، از شامگاه بلخ مگر
محو قمارخانهٔ ما، مبهوت کیش و مات شماست
گرسیوَزی کشیده کمان، تیرش کمانه کرده دریغ
تیرش به روی نقشه دوید، این مرز بیثبات شماست
میخواند از مزار سخی، شیراز را و قونیه را
این جلوهٔ حیات من است، این جذبهٔ حیات شماست
یلدای من بلندتر است از گیسوان کابلیات
چای و پنیر و پستهٔ ما، دلتنگ سور و سات شماست
هر شیعه است سنی شرع، هر سنی است شیعهٔ عشق
این سنت هزارهٔ ما این صافی از صفات شماست
شور شهید بلخیمان از خاک کربلاست، ببین
هلمند را که هر نفساش شبخوانی فرات شماست
کو حاجتی به قبلهنما، هر دو اذان به اذن رسول
ساعت به وقت شرعی ما، حی علیالصلات شماست
گرداب و بیم موج کجاست با بادبان نام حسین
تا کشتی نجات من است، تا کشتی نجات شماست
پیر هرات و حافظ شهر، از یک بهار رد شدهاند
این شاخهٔ دعای من است، آن شاخهٔ نبات شماست
تاریخِ درد و رنج من است تاریخِ درد و رنج شما
اندوه دومان من است رنگی که در دوات شماست
این ابرهای جامهدران باران گریههای مناند
ابر دیار مادریام در کوه و در فلات شماست
اینجا نشستهام که غروب، نم نم غزل قدم بزنیم
این شعر، یک بغل گل سرخ در باغ خاطرات شماست
یادداشت به قلم محمدکاظم کاظمی است.
#ایران
✅ @KHURASAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کتابخانه_تخصصی_افغانستان 📚
#اقوام_وقبایل
#قوم_پشتون (قسمت دوم)
گروه های قومی پشتون
پشتون ها از لحاظ ساختار درون قومی به سه گروه یا سه تیره بزرگ قومی تقسیم می شوند:
۱. درانی (نام اولیه اش ابدالی)
۲. غلزایی
۳. پشتون های شرق یا بردرانی.
هر کدام از این سه گروه عمده قومی در درون خود به ده ها طایفه و زیرگروه قومی(خیل) تقسیم می شوند. مرکز اقتدار درانی ها در قندهار و غرب افغانستان، مرکز اقتدار غلزایی ها در ننگرهار و جنوب افغانستان به ویژه استان های پکتیکا، خوست و پکتیا بوده و مرکز اقتدار پشتون های شرق یا بردرانی ها، پیشاور و غرب رود سند در منطقه پنجاب بوده است.
قوم درانی(ابدالی)
نام قدیم این قوم ابدالی است. معروف است که ابدالیان از اولاد حسن ابدال، که قبرش در پیشاور است هستند و گفته می شود این لقب را ابومحمد ابدال چشتی به این قوم داده است. پس از آنکه احمدخان ابدالی به سلطنت رسید "در پی خوابی که روحانی معروف چمکنی دید" به او لقب درّ(مروارید) دوران یا درّ دران داده شد. بعدها این لقب به قوم او نیز اطلاق شد و نام ابدالی به درانی تغییر یافت و او خود را شاه درّ دران یا به طور خلاصه درانی نامید.
این قوم به دو شاخه مهم " زیرک و پنج پا" تقسیم شده بود. از این دو شاخه ۹ شاخه دیگر برخاسته اند:
زیرک: پوپلزی، الکوزی، اچکزی
پنج پا: نورزی، علی زی، اسحاق زی، خوگیانی و ماکو.
پوپلزی ها از همه شاخه ها نامی تر است و شاهان افغانستان از آنان برخاسته اند.
هر یک از شاخه های ذکر شده به شعبه ها و تیره های متعدد تقسیم می شود و نام هاي طایفه ای متفاوتی دارند؛ برای مثال نام طایفه احمدخان، سدوزایی است. سدوزایی معروف ترین طایفه قوم درانی و شعبه ای از پوپلزی بوده و مسکن عمده آنان شهرهای صفا و قندهار بوده است. جد اعلای این طایفه فردی موسوم به اسدالله بوده و نام تیره او به تلفظ عامیانه "سدو" نامیده شده است و سدوزایی در واقع بازماندگان اسدالله بوده اند. سدو مخفف اسدالله است.
شاخه مهم دیگر قوم درانی، بارکزیی است و طایفه محمدزایی، که از زمان دوست محمدخان حکومت افغانستان را در دست می گیرند، از این شاخه برخاسته اند و زیرمجموعه شاخه بارکزیی محسوب می شوند. بارکزیان در جنوب قندهار، دره ارغستان و کرانه رود هیرمند سکونت داشته اند.
درانی ها به نسبت غلزایی ها اصالت قوی و نژادی بیشتری داشتند. در گذشته بر اثر فشار غلزایی ها از حدود قندهار به طرف هلمند، فراه و هرات رانده شدند؛ ولی پس از تصرف قندهار به دست شاه عباس صفوی، ابدالی ها که در این جنگ به او کمک کرده بودند موقعیت بهتری بدست آوردند و به تدریج به حوالی قندهار عودت کردند.
کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۶۵
ادامه دارد....
#آشنایی_باافغانستان
✅ @KHURASAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 آیا به ولایت زیبای تخار سفر کردهاید؟
تخار در شمال افغانستان موقعیت داشته، به طرف شمال آن جمهوری تاجیکستان، به طرف شرق آن بدخشان، به طرف جنوب آن پنجشیر و بغلان و طرف غرب آن کندز موقعیت دارد. تخار دارای معادن متعدد بوده که از آن جمله طلای، نمک، کوارتز، و زغال سنگ می باشد.
استخراج طلا در این ولایت به صورت سنتی و غیر حرفهای صورت می گیرد که به آن زرشویی میگویند. تالقان شهری تاریخی و مرکز ولایت تَخار است. این شهر در ۴۰۳ کیلومتری شمال شهر کابل قرار گرفته است.
آمودریا که مرز بین افغانستان و تاجیکستان را تعیین میکند از این ولایت میگذرد. دریاهای مشهور دیگری مانند کوکچه و پنج نیز در این ولایت جریان دارد.
#افغانستان_شناسی