eitaa logo
افغانستان | سرزمین خراسان و سیستان🇦🇫
1هزار دنبال‌کننده
275 عکس
286 ویدیو
12 فایل
بلخی مزارشریف مزاری هرات آریانا بامیان کابلستان غزنی زابلستان جاغوری هیرمند قندوز بدخشان طالقان بغلان پروان سمنگان بلخاب سرپل جوزجان پنجشیر بهسودی اسد آباد قندهار فاریاب بادغیس زرنج نیمروز غرجستان غور اخبار افغانستان harfeto.timefriend.net/17273679091597
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ سیدبزرگوار با عمامه‌ سفید شهید علامه سید اسماعیل بلخی، سنت شکنی نمود بود و «عمامه سفید» نماد غیر سادات را بجای «عمامه سیاه» نماد سادات انتخاب و بر سر گذاشته بود، می‌دانید شهید بلخی از سادات قوم هزاره بوده و بر خلاف برخی از سادات آن زمان، که از هزاره بودن گریزان و حتی متنفر بودند، این سید عزیز به هزاره بودن خود اقرار، اعتراف و افتخار داشت. در آن زمان، جمعی به بحث «سیدگرایی» شدیداً دامن میزدند، تا جای که شهید علامه اسماعیل مبلغ کتابی نوشت در نقد مفکوره غلط «سیدگرایی» با عنوان «سید گرایی»!؟ علامه بلخی که به شدت مخالف این اندیشه غلط و سخیف بود، در گفتار و کردار به مبارزه علیه این باور غلط پرداخت و برای اینکه به «سیدگرایان» عملاً نشان دهد که او نه تنها یک سید است؛ بلکه، یک سید هزاره است. بدین جهت عمامه سیاه نماد سادات را از سر برداشت و عمامه سفید نشانه غیر سید(ملاهای هزاره) را برای مدت های متوالی بر سر گذاشت!؟ او میخواست از یک سو؛ به مردم زمانه ای خویش و بخصوص به «سید گرایان» بفهماند که او چون سید هزاره است پس هزاره است! زیرا، «سادات کل قوم منهم!؟» یعنی سید هر قومی از همان قوم است. سید پشتون، پشتون است؛ سید ازبیک، ازبیک است؛ سید هزاره، هزاره است و… ! از دیگر سو؛ می خواست عملاً به همه ای سیدگرایان بفهماند که عمامه سیاه یک سنت من درآوردی است، نه سنت پیامبر! به همین دلیل به راحتی میتوان این سنت من درآوردی را شکست و بجایش عمامه سفید گذاشت. به همین سادگی!! بر اساس همین اندیشه این سید شهید، مورد طعن، لعن و بایکوت بسیاری از سید گرایان قرار گرفت و تبلیغات زهرآگینی بر ضد این شخصیت بی نظیر از سوی جماعت سید گرا، علیه این سید آگاه و واقعی به راه افتاد. شهید بلخی، شهید راه اصلاحات و عدالت اجتماعی؛ زیرا قسمت اعظم اشعار بی نظیر وی به موضوعات اصلاحات، وحدت ملی و عدالت اجتماعی اختصاص یافته است. روحش شاد و یادش گرامی باد! ج- حکیمی ✅ @KHURASANo_sistan
🔹کلام آیت الله العظمی بهجت(ره) از زبان استاد تحریری در رابطه با لعن 🔺بنده چندین بار از مرحوم آیة الله العظمی بهجت (ره) شنیدم که : دشمن کاری می کند که به شیعه می گوید به مقدسات اهل سنت ناسزا بگو و به سنی ها هم می گوید بروید در محلات شیعی اذان بدون شهادت بر امیرالمومنین بدهید. 📛 بنده چندین بار از ایشان شنیدم و همچنین به بنده فرمودند اگر یک شیعه گوشه عالم به واسطه لعن شما کشته بشود شما در خون او شریک هستید... . ✅ @KHURASANO_SISTAN
🏎 ماشین ساخت افغانستان ✅ @khurasano_sistan
در تذکره‌ام، عاشق انسان بنویسید از نسل ابومسلم و ساسان بنویسید هویت هر دختر آزاده‌ی ما را تهمینه‌یی از مهد سمنگان بنویسید تا دختر شیراز کند جلوه‌ی دیگر دَور یخنش لعل بدخشان بنویسید ما را که به پهنای دو-سه کشور نوریم باشنده‌ی اصلیِ خراسان بنویسید هم‌طایفه‌ی رستم، و هم‌باور زردشت هم‌میهن فردوسی، از ایران بنویسید بر خاک گران‌گوهر من، بابت نامش صدبار اگر جان دهم، ارزان بنویسید هویت آزاده چنین ملت ما را عیب است برادر! اگر افغان بنویسید نجیب بارور @khurasano_sistan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن افغانستانیا میخوان ایران رو بگیرن یا ممکنه شورش کنن!! پاسخ رو در کلیپ بالا ببینید 👆👆 ضمنا این بندگان خدا معمولا مشاغلی رو انجام میدن که ایرانیا انجام نمیدن. راستی، ایرانیهایی که خودشون مهاجرت میکنن به ترکیه یا کشورهای اروپایی اگر برخوردی باهاشون بشه چه حالی پیدا میکنن؟! مهاجرت ما به خارج خوبه ولی مهاجرت خارجیا به ایران بد؟! اگر مهاجرت بده چرا خیلی از همونایی که ضد مهمانان افغانستانی ما هستن خودشون عشق خارجن؟!
(قسمت اول) 🔖 در قسمت های قبل با جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و همچنین با مرزها، جمعیت، نژاد و قوم پشتون ها آشنا شدیم؛ تاجیک ها 🔖 تاجیک ها باسابقه ترین قوم یا مردم ساکن در سرزمین افغانستان و از سکنه اصلی و اولیه آن هستند. تاریخ اسکان آن ها در این سرزمین به گذشته های خیلی دور برمی گردد و به احتمال خیلی زیاد ساکنان بومی کشور هستند. تاجیک ها از نژاد آریایی بودند و اجداد آن ها را بعضی از اقوام و گروه های آریایی چون تخاری ها، خوارزمی ها و پیش از آن سغدی ها و باختریان تشکیل می دادند. به لحاظ موقعیت و تعداد قومی، تاجیک ها دومین گروه قومی افغانستان بعد از پشتون ها محسوب می شوند. آنان در سراسر افغانستان پراکنده اند؛ ولی در کوهستان (شمال کابل)، کابل و اطراف آن، پنجشیر، اطراف آمودریای علیا، بدخشان، هرات، غزنی و غور تمرکز بیشتری دارند. تاجیک ها علاوه بر افغانستان در کشور تاجیکستان، در کشورهای ازبکستان ( به ویژه در سمرقند و بخارا )، چین ( به ویژه در ناحیه سریکول سین کیانگ )، ایران (سیستان، بلوچستان، خراسان، یزد، کرمان و ... )، پاکستان و ... زندگی می کنند و دقیقاً نمی توان محدوده سرزمینی مشخصی را برای آنان تعیین کرد. پیش از ورود ترکان به آسیای مرکزی، تاجیک ها ساکنان اصلی آسیای مرکزی و شمال افغانستان بودند. بر اثر هجوم اقوام ترک از شمال و تسخیر شدن سرزمین و اراضی آنان، به تدریج به عقب رانده شدند و در مناطق کوهستانی و دسترس ناپذیرتر مانند بدخشان، پامیر و هندوکش ساکن شدند. ادامه دارد.... کتاب جامعه و فرهنگ افغانستان/ ص ۷۲ @Khurasano_sistan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نیمروز ولایت سیاه بادها در افغانستان نیمروز در قسمت غرب افغانستان و در همسایگی با ایران و پاکستان قرار دارد و ولایت های هلمند و فراه در دو طرف دیگر آن واقع شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ما برای سازمان ملل مهم نیستیم! 🔹 نامه زیبا و مملو از احساس یک‌ کودک فلسطینی به کودکان افغانستانی/ شنیده‌ام از جنگ رها شده‌اید، الهی شکر...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ارزگان، ولایت مهربانی ارزگان یکی از ۳۴ ولایت افغانستان به مرکزیت شهر ترین‌کوت می‌باشد و از ولایات مرکزی افغانستان به‌شمار می‌رود. بر اساس احصائیه سال ۱۳۹۹ ولایت ارزگان ۴۳۶٬۰۷۹ نفر جمعیت، و ۱۱٬۴۷۳٫۷ کیلومتر مربع پهناوری دارد. اکثریت جمعیت این ولایت را پشتون‌ها و هزاره‌ها تشکیل می‌دهند و در کنار آن اقلیتی از تاجیک‌ها نیز سکونت دارند. کوه‌های ولایت ارزگان را بند خاکباد، شیروغر، توس، کافرجر و نیلو تشکیل می‌دهد که ارتفاع آن به ۴٬۸۰۳ متر از سطح دریا می‌رسد. دریای‌ اصلی ارزگان هیرمند است که از وسط ارزگان می‌گذرد و تیری‌رود که معاون آن است از شهر ترین‌کوت می‌گذرد.
⭕️ شهید آیت الله شیخ محمد ناصر فیاضی(ره) مرور کوتاه و گذرا بر زندگی پربار شهید آیت الله شیخ محمد ناصر فیاضی (ره) که بسان نور در عصر و زمان خویش تابید و بر جامعه تاریک زمانه، روشنی افگند، او ابرمردی از تبار صالحان و پاکان بود و مصداق کامل حدیث شریف «العلما ورثة الانبیاء» در دوران که جهل و نادانی بیداد می‌کرد و اطلاعات دینی مردم در سطح پایین قرار داشت او فعالانه و بی وقفه کوشید تا این خلا را پرکند و به ترویج و تعمیق باورهای دینی در میان مردم پرداخت و برای مردم خویش و مناطق دور دست سفر نمود تا از وجود با برکتش دیگران نیز بهره مند گردند. آیت الله شیخ محمد ناصر فیاضی(ره) از ولایت غزنی، ولسوالی ناهور از منطقه علا الدینی، فرزند مرحوم حاج شیخ محمدمحسن(ره) از خدمتگذاران مکتب اسلام و از شایستگان راد مرد و از عارفان واصل الی الله بود.شهید والامقام آیت الله فیاضی(ره) درس خواندن را در محضر پدر بزرگوارش و علمای منطقه آغاز و تلمذ نمودند بعد از آن مراحل عازم مشهد مقدس شده و در جوار بارگاه ثامن الحجج(ع) درس‌های سطوح عالیه، از قبیل منظومه سبزواری، کفایتین را در مشهد فرا گرفته بودند. بعد از طی این مراحل ظرف سه سال در مشهد و بعد عازم حوزه علمیه نجف اشرف شده، از خرمن دانش علما و مراجع تقلید خوشه ها چیدند .این عالم وارسته در فقه و اصول مجتهد مسلم بود و جواز اجتهاد را از دست مبارک آیت الله العظمی خویی رضوان الله تعالی دریافت کرد. او بعد از اتمام درس به وطن بازگشته و مشغول تدریس در زادگاهش گردید و در سال اول با اینکه مدرسه‌ای در آن منطقه وجود نداشت ولی طلاب زیادی برای کسب علم از محضر ایشان استفاده می‌کردند و شهید آیت الله فیاضی(ره) به وکالت حضرت آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(ره) شروع به تخمیس اموال مردم نمودند، خمس مال مردم را محاسبه و به فقرا و سادات تقسیم و سهم مبارک امام(ع) را به نجف اشرف خدمت آیت الله اصفهانی می‌فرستادند. آیت الله فیاضی(ره) سال بعد شروع به ساختن مکان های دینی و مذهبی نمودند؛ مدرسه علمیه در ولسوالی ناهور و چندین تا مسجد و حسینه در منطقه مختلف ناهور با کمک مردم متدین منطقه تاسیس و تشنگان علم و دانش از مناطق مختلف جهت بهره‌گیری از خرمن علم جناب شهید آیت الله فیاضی از محضر مبارک ایشان از ادبیات، منظومه تا کفایة الاصول خوشه‌چین علم و دانش او بودند. شهید آیت الله شیخ ناصر فیاضی(ره) در ایام محرم به ترکستان سرپل می‌رفت و در شاه چنار سرپل مزار شریف مدرسه علمیه تاسیس نمودند و چندین تا حسینه و آنجا مجلس سخنرانی و روضه خوانی برپا می‌نمود و مردم خیراندیش به گرمی از او استقبال می‌نمودند. از ایشان علاوه برمنبر و تبلیغ دینی و تدریس و تربیت شاگردان فراوانی، آثار قلمی نیز به یادگار گذاشته و از جمله شش جلد شرح کفایة الاصول نوشته شده ولی تا هنوز از بی بضاعتی به چاپ نرسیده است. آیت الله فیاضی(ره) بعد از کودتای کمونیستی فعالیت های انقلابی اش را افزایش داد و در خطابه های عالمانه و آتشین خود خطر کمونیست را به مردم اعلان می نمودند. در زمستان 1357خورشیدی عازم کابل گردیده و با علمای بزرگ و مطرح کابل ملاقات داشتند و یکی از شب‌ها سرد کابل در تاریخ ۶/ ۲/ ۱۳۵۸ در حال که مشغول زمینه سازی اعتراض مردمی برای نابودی کمونیست ها بود؛ با نفوذ یک استخباراتی به داخل تشکیلات قریب به اتفاق، همه ی اعضاء مهم، دستگیر می شوند که هیچ گونه اطلاعات موثقی در این زمینه از حیات و یا شهادتشان وجود نداشت تا اینکه پلیس هلند در جریان در خواست پناهندگی فردی متوجه می شود که او یکی از مهره های مهم دستگاه خاد بوده است و در طول ریاست خود جنایات بی شماری مرتکب شده است. فهرستی منتشر می شود که نشان می دهد جلادان کمونیست حدود پنچ هزاران از بی گناهان مظلوم را کمتر از یک سال فقط در کابل به شهادت رسانده آند.در میان نام آن ملکوتیان نام نیکوی علما از جمله شهید والامقام حضرت آیت الله حاج شیخ محمد ناصر فیاضی (ره) مشاهده می شود. روح مقدس و ملکوتی همه شهدای عزیزمان افغانستان شاد و قرین رحمت الهی. @KHURASANO_SISTAN
پرسید ز من دوش رفیقی، ز کجایی؟ گفتم: بشرم، لیک ملل می‌نشناسم؛ گفتا که تو از قلهٔ بلخابی و گفتم: با قلهٔ توحید، قلل می‌نشناسم.! «علامه شهید بلخی». در تجلیل از مقام شکوهمند شهید راه وحدت و دانایی، متفکر قله‌اندیش، علامه سید اسماعیل بلخی (ره) و اعلان همبستگی با جبهه مقاوت اسلامی در سرزمین فلسطین اشغالی و ابراز همدردی و غم‌شریکی با خانواده‌های حادثه‌دیدگان زلزله اندوهبار شهر هرات باستان، نهادها و مجامع علمی- فرهنگی مهاجرین مقیم شهر مقدس قم با حضور شخصیت‌های برجسته علمی کشور، علما، طلاب، دانشجویان و مردم شهیدپرور و پر افتخار افغانستانی و تشریف‌آوری یادگار علامه شهید «سناتور صدیقه بلخی»، همایشی تحت عنوان «وحدت اسلامی در اندیشه علامه بلخی» برگزار می‌نمایند. در این شرایط حساس و پرحادثه، حضور پرشور و گرم شما مردم، ندای لبیک به مستضعفان جهان اسلام و ادای دین به ساحت قدسی شهیدان و مجاهدان راه بیداری ملی و اسلامی به ویژه شهید علامه بلخی (ره) خواهد بود! ستاد برگزاری همایش وحدت اسلامی در اندیشه علامه شهید بلخی (ره). مکان برگزاری همایش وحدت اسلامی در اندیشه علامه بلخی : قم ، میدان جهاد ، مجتمع آموزش عالی امام خمینی زمان : پنج شنبه 1402/7/20 از ساعت 9:30 الی 12