eitaa logo
کیمیای سعادت
41 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
260 ویدیو
138 فایل
آثار و یادداشت‌های آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 «قال الصادق عليه الصلاة و السلام: لا يتمكن الشيطان بالوسوسة من العبد الا و قد اعرض عن ذكر الله». یعنی شيطان بيست و چهار ساعته مواظب شماست، ! او تو را مي‌بيند و تو او را نمي‌بيني، وليكن همين كه از ذكر خدا غافل شدي؛ در دام شيطان مي‌افتي. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 و دفع زباله و مواد زاید ✍🏻محسن رجبی تهرانی (آرش رجبی) 📚برخی مردمان را گمان بر این است که دین ورزی و اخلاق، تنها در مناسک و آیین عبادی آشکار می شود و گزاردن آیین عبادی مانند نماز و روزه و قرائت قرآن در تدین و ایمان انسان کفایت می کند. بدین رو چندان به دیگر ساحتهای اخلاق که در امور فردی و خانوادگی و اجتماعی و زیست محیطی ظهور دارد، توجه ندارند. فی المثل گاه می بینیم برخی برای این که زودتر به نمازجماعت مسجد برسند، خودروی خود را در میانه خیابان و محل رفت و آمد خودروهای دیگر پارک می کنند، به گونه ای که برای دیگران ایجاد زحمت می کند، در حالی که نمازجماعت مستحب است و ایذاء مؤمنین حرام، لذا اگر کسی دیرتر به جماعت برسد اما در عوض در مکانی مناسب خودروی خود را پارک کند، مناسبتر خواهد بود و حق الناس تضییع نخواهد شد، و از ارتکاب حرام مصون خواهد ماند. همچنین چندسالی است به عیان دیده می شود برخی کیسه یا کیسه های زباله منزل خود را به جای آن که در ساعت مقرر در جایگاه مخصوص آن قرار دهند، بر روی صندوق های خودروی خود می گذارند تا بدون زحمت پیاده روی تا جایگاه تخلیه زباله، محموله را به مقصد برسانند، و معمول و مشاهد این است که فراموش می کنند، و محموله در میانه راه و وسط خیابان سقوط می کند، و محتویات متعفن و چندش آور آن نیز در سراسر خیابان گسترده می شود. این کار هم موجب گسترش عفونت و آلودگی وتولید بیماری و جمع شدن حشرات و جوندگان موذی می شود، هم با بوی بد و متعفن خود برای عموم مردم ایجاد مزاحمت می کند و یا عبور و مرور مردم را دشوار می کند، و هم برای پاکبانانی که مأمور پاکسازی خیابانها هستند ایجاد مزاحمت و اذیت می کند. اگر کسی تا کنون چنین می کرده از هم اکنون ضمن از این عمل خلاف و ضداخلاقی و غیرشرعی، تصمیم بگیرد که دیگر این کار را تکرار نکند.و کفاره کار زشت خویش را جمع زباله از مسیر عموم مردمان و تلاش برای پاکسازی محیط زیست قرار دهد. غزالی در احیاء علوم الدین (ج6ص6) و فیض کاشانی در المحجة البیضاء (ج3ص359) از یکی از صحابه نقل می کند که به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) عرض کرد به من چیزی بیاموز که از آن سودی ببرم، حضرت فرمود: اعزل الاذی عن طریق المسلمین، هر امری که مسلمانان را اذیت می کند از مسیرشان دور ساز؛ هم چنین از آن حضرت نقل می کند: هر که از مسیر مسلمانان چیزی را که آنها را اذیت می کند بردارد، خداوند به سبب آن برای او حسنه ای می نویسد و هر که خداوند برای او حسنه بنویسد به سبب آن بهشت بر او واجب می شود. هم چنین ابوطالب مکی در کتاب «قوت القلوب» (ج2 ص 225) بیان کرده ایمان هفتاد و چند شعبه دارد که عالی ترین آن شهادت به لااله الاالله است و کمترین آن دور ساختن امور آزاردهنده از مسیر مردمان. برخی نیز این مطلب را حدیث نبوی دانسته اند. در پایان حکایتی را از کتاب «أسرار التوحيد فى مقامات أبى سعيد» محمدبن منور ص 266 نقل می کنیم که حسن ختام این یادداشت باشد: «خواجه عبد الكريم كه خادم خاص شيخ ما (خواجه ابوسعید ابوالخیر)، قدس الله روحه العزيز، بوده است از نيشابور، گفت: كودك بودم كه پدر مرا به بر شيخ ابو سعيد آورد، به خدمت. چون پدرم بازگشت و من پيش شيخ بايستادم به خدمت، چشم شيخ، قدس الله روحه العزيز، در ميان رواق خانقاه، بر خاشه‏اى(زباله ای) افتاد انداخته. بدان اشارت كرد. من برفتم و برداشتم. شيخ گفت: «بيار.» پيش شيخ بنهادم. شيخ گفت: «به زفانِ (زبان) شما اين را چه گويند؟» گفتم: «خاشه.» شيخ گفت: «بدانك دنيا و آخرت، خاشه اين راه است تا از راه برندارى به مقصود نرسى كه مهتر عالم عليه الصلاة و السلام چنين گفت كه: ادناها اماطة الأذى‏ عن الطريق؛ كمترين درجه‏اى از درجات ايمان آن است كه خاشه از راه بردارى.» پس گفت: «هرچه نه خداى را نه چيز و هركه نه خداى را نه كس. آنجا كه تويى همه دوزخ است و آنجا كه تو نيستى همه بهشت است.» . (آرش رجبی) https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
بازنشر یکی از نوشتارها در موضوع اخلاق زیست محیطی👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
هدایت شده از کیمیای سعادت
هشیاری زیست‌محیطی سلوک عرفانی مستلزم توجه به خود و اعمال خویش است. ما از سر عادت کارهایی می‌کنیم که گاه نه خود دلیل آن را می‌دانیم و نه به پیامدهای آن توجه می‌کنیم. تصور کنید با دوستی کنار درختی ایستاده‌ایم و داریم گپ می‌زنیم. در همین حال شاخه نازکی از درخت را می‌شکنیم و در حالی که داریم گفتگو می‌کنیم با آن دندان خود را خلال می‌کنیم و سپس دورش می‌اندازیم. در واقع، دندانمان تمیز است و بیشتر از سر عادت چنین می‌کنیم. این نمونه کوچکی است از رفتارهای عادت شده ما که ناخواسته از ما سر می‌زند. پیران و عارفان بنام به این جنبه از رفتار اطرافیان خویش توجه داشتند. داستان ابو عبدلله مغربی (عارف قرن دوم و سوم) نمونه خوبی از این مسأله را نشان می‌دهد. احمد طوسی در کتاب جامع الستین (تفسیر سوره یوسف) این داستان بازگو کرده است: «ابراهیم شیبان، رحمه الله علیه گوید که با استاد خویش [ابو] عبدالله مغربی به صحرا شدیم تا ساعتی نظاره آثار و صنایع کنیم. ابراهیم گوید: من دست فرو کردم و گیاهی از زمین برکندم و ساعتی در دست بگردانیدم. پس بینداختم. استاد مرا گفت:‌ ما کُنتَ قمیناً بهذا! ای ابراهیم، نه سزاوار این بودی که کردی. که پنج خطا از این یک فعل تو پدید آمد. گفتم: کدام است؟ گفت: یکی آنکه تن خود را در هوس و بازی برگماشتی دیگر آن است که مسبّحی را از تسبیح بازداشتی-وإن من شیئی الا یسبح بحمده (قرآن ،44:17) سیم، دیگران را در راه این معاملت بگشادی. چهارم، بی حاجتی برگرفتی. پنجم، بی حجتی فروگذاشتی. برخیز و از من جدا شو.» و او را یکسال از خود طرد کرد. (احمد طوسی، تفسیر سوره یوسف الجامع الستین، تصحیح محمد روشن، تهران، 1356 ص 108) به نقل از دکتر نصر الله پورجوادی، «درویش گیاهخوار: زندگی و سخنان ابوعبدالله مغربی»، در قوت دل و نوش جان، تهران، نشر نو، 1397، ص 94-95. منبع: کانال دکترسیدحسن اسلامی اردکانی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیدمت، آهسته پرسیدمت خواندمت، بر ره گل افشاندمت آمدی بر بام جان پر زدی همچو نور بر دیده بنشاندمت بردمت تا کهکشانهای عشق پر کشان تا بی نشانهای عشق گفتمت افتاده در پای عشق زندگی رویای زیبای عشق می روی چون بوی گل از برم رفتنت کی می شود باورم بوده ای چون تاج گل بر سرم تا ابد یاد تو را می برم بردمت تا کهکشانهای عشق پر کشان تا بی نشانهای عشق گفتمت افتاده در پای عشق زندگی رویای زیبای عشق https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴تو در میان جانی... نه طریق دوستان است و نه شرط مهربانی که به دوستان یک دل سر دست برفشانی دلم از تو چون برنجد که به وهم در نگنجد که جواب تلخ گویی تو بدین شکردهانی نفسی بیا و بنشین سخنی بگو و بشنو که به تشنگی بمردم بر آب زندگانی غم دل به کس نگویم که بگفت رنگ رویم تو به صورتم نگه کن که سرایرم بدانی عجبت نیاید از من سخنان سوزناکم عجب است اگر بسوزم چو بر آتشم نشانی؟ دل عارفان ببردند و قرار پارسایان همه شاهدان به صورت تو به صورت و معانی نه خلاف عهد کردم که حدیث جز تو گفتم همه بر سر زبانند و تو در میان جانی اگرت به هر که دنیا بدهند حیف باشد و گرت به هر چه عقبی بخرند رایگانی تو نظیر من ببینی و بدیل من بگیری عوض تو من نیابم که به هیچ کس نمانی نه عجب کمال حسنت که به صد زبان بگویم که هنوز پیش ذکرت خجلم ز بی زبانی مده ای رفیق پندم که نظر بر او فکندم تو میان ما ندانی که چه می‌رود نهانی مزن ای عدو به تیرم که بدین قدر نمیرم خبرش بگو که جانت بدهم به مژدگانی بت من چه جای لیلی که بریخت خون مجنون اگر این قمر ببینی دگر آن سمر نخوانی دل دردمند سعدی ز محبت تو خون شد نه به وصل می‌رسانی نه به قتل می‌رهانی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
اي مانده ز مقصد اصلي دور! آکنده دماغ، ز باد غرور! از علم رسوم چه مي جويي؟ اندر طلبش، تا کي پويي؟ تا چند زني ز رياضي لاف؟ تا کي بافي هزار گزاف؟ ز دوائر عشر و دقايق وي هرگز نبري، به حقايق پي وز جبر و مقابله و خطين جبر نقصت نشود في البين در روز پسين، که رسد موعود نرسد ز عراق و رهاوي سود زايل نکند ز تو مغبوني نه «شکل عروس » و نه «مأموني » در قبر به وقت سؤال و جواب نفعي ندهد به تو اسطرلاب زان ره نبري به در مقصود فلسش قلب است و فرس نابود علمي بطلب که تو را فاني سازد ز علايق جسماني علمي بطلب که به دل نور است سينه ز تجلي آن، طور است علمي که از آن چو شوي محظوظ گردد دل تو لوح المحفوظ علمي بطلب که کتابي نيست يعني ذوقي است، خطابي نيست علمي که نسازدت از دوني محتاج به آلت قانوني علمي بطلب که جدالي نيست حالي است تمام و مقالي نيست علمي که مجادله را سبب است نورش ز چراغ ابولهب است علمي بطلب که گزافي نيست اجماعيست و خلافي نيست علمي که دهد به تو جان نو علم عشق است، ز من بشنو به علوم غريبه تفاخر چند زين گفت و شنود، زبان در بند سهل است نحاس که زر کردي زر کن مس خويش تو اگر مردي از جفر و طلسم، به روز پسين نفعي نرسد به تو اي مسکين بگذر ز همه، به خودت پرداز کز پرده برون نرود آواز آن علم تو را کند آماده از قيد جهان کند آزاده عشق است کليد خزاين جود ساري در همه ذرات وجود غافل، تو نشسته به محنت و رنج واندر بغل تو کليد گنج جز حلقه عشق مکن در گوش از عشق بگو، در عشق بکوش علم رسمي همه خسران است در عشق آويز، که علم آن است آن علم ز تفرقه برهاند آن علم تو را ز تو بستاند آن علم تو را ببرد به رهي کز شرک خفي و جلي برهي آن علم ز چون و چرا خاليست سرچشمه آن، علي عاليست ساقي، قدحي ز شراب الست که نه خستش پا، نه فشردش دست در ده به بهائي دلخسته آن، دل به قيود جهان بسته تا کنده جاه ز پا شکند وين تخته کلاه ز سر فکند https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚حرفها را بو کنید.... ملّای رومی در مثنوی ضابطه ی خوبی به دستمان داد؛ ضابطه ی خوبی؛ خوب حرفی است؛ مفاد آیات و روایات است. گفت: حرفهایی که می شنوید؛ مقالاتی که می خوانید، مقالاتی که برای شما می آید، حرفهایی که می شنوید، چیزهایی که به گوش شما می گویند، این حرفها را ببین، بو کن. اگر تو را به بالا می کشاند، بدان که این حرف هم آن سویی است؛ اگر تو را به این سو، به خاک می کشاند بدان که حرف خاکی است. خب، شما حرفها را بو کنید. ببینید این شما را به وحدت می کشاند یا به تفرقه؟ به جمعیت می کشاند یا به پراکندگی؟ شما را به برادری، به اتحاد دعوت می کند؟ یا به جان هم انداختن و فتنه انداختن و تجزیه کشور نمودن و فتنه و فساد بار آوردن؟ دشمن در کمین است. دشمنی که، به دیگران تلقین کردند، تفهیم کردند، چه تفهیم کرده اند؟ چه می گویند که اگر هر کسی یک نفر از امامیه را بکشد، اگر کسی یک نفر امامیه را، اثنی عشری را، شما را، محب آل علی را، اهل قرآن را، یک نفر از شما را بکشد، « وجب علیه الجنّة». اهل بهشت است. اینجور تلقین می کنند. حواستان جمع باشد. نعمت وحدت را قدر بدانید. موقعیت را حفظ بفرمایید. نقل از کانال علامه حسن زاده آملی #علامه_حسن_زاده_آملی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
Hesameddin Seraj - Toreh Be Toreh.mp3
20.03M
عشق تو می کشانَدم، شهر به شهر و کو به کو مهر تو می دوانَدم، پهنه به پهنه سو به سو سیل سرشک و خون دل، از دل و دیده شد روان قطره به قطره شط به شط، بحر به بحر و جو به جو بافته با محبتم رشته ی تار و پود جان تار به تار و نخ به نخ، رشته به رشته پو به پو آن چه دل از فراق تو کرد به من نمی کند آتش هجر من به من، آب وصال او به او نیست جز او چو بنگری در صحُف ولای من آیه به آیه ،خط به خط، صفحه به صفحه،تو به تو بود و نبود جز دلم، در خَم زلف او نهان طره به طره خم به خم، رشته به رشته مو به مو رفعت و شرح عشق او تا ننهد نمی کند سینه به سینه لب به لب، چهره به چهره رو به رو https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴بايد چشم وگوش و زبان را كنترل کرد. انسان آزاد نیست که هر چه دلش می‌خواهد، بگوید و ببیند و بشنود. گفتن و شنیدن عیوب مردم حرام است. دیدن مناظر محرمه حرام است. این صفات را باید از خود بیرون کنید، ! https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ با هم در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) باشیم. 👇کانال افتتاح شد که دارای: 1⃣ فرمایشات 2⃣ حکایات 3⃣ دعاها 4⃣ توصیه های اخلاقی و عرفانی 5⃣ رهنمودهای زندگی و ... 👇با هم باشیم👇 https://eitaa.com/joinchat/1808728100C5501c12c98
نه گفتن موهبت بزرگیست که یاد گرفتنش جهانت را امن‌تر می‌کند. و روانت را آسوده‌تر. همانقدر که نه گفتن را یاد می‌گیری گوش‌هایت را برای نه شنیدن آماده کن. بگذار دیگران هم این «نه» خاموش و بدنام را بر زبان آورند. بگذار «نه» از بدنامی و بدیُمنی در بیاید. «نه» در حقیقت موجود خوب و سربزیری است. اما اگر همین «نه» سربزیر پشت آری‌های ساختگی‌مان پنهان شود بزودی از ما موجودی نقاب‌دار و بیمار می‌سازد که یک گردان عصبانی از «نه»های سرکوب شده روانش را اِشغال کرده است. یاد بگیر نه بگویی و نه بشنوی. کار سختی نیست، من توانستم. یادداشت‌های یک دیوانه ✍🏻 نیکلای گوگول منبع: کانال اسرار روانشناسی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امیرالمؤمنین علی علیه السلام ‌ 🔺فدارِها علی كُلِّ حالٍ وَ أَحسِنِ الصُّحَبَةَ لَها لِیَصفُو عَیشُك. 🔰همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود. ‌ 📙مکارم الاخلاق ،ص218 ‌🆔👉 @Hadith_negasht https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نگاه خاموش نگاهت می کنم خاموش و خاموشی زبان دارد زبان عاشقان چشم است و چشم از دل نشان دارد چه خواهش ها در این خاموشیِ گویاست نشنیدی؟ تو هم چیزی بگو چشم و دلت گوش و زبان دارد بیا تا آن چه از دل می رسد بر دیده بنشانیم زبان بازی به حرف و صوت معنی را زیان دارد چو هم پرواز خورشیدی مکن از سوختن پروا که جفت جان ما در باغ آتش آشیان دارد الا ای آتشین پیکر! برآی از خاک و خاکستر خوشا آن مرغ بالاپر که بال کهکشان دارد زمان فرسود دیدم هرچه از عهد ازل دیدم زهی این عشق عاشق کش که عهد بی زمان دارد ببین داس بلا ای دل مشو زین داستان غافل که دست غارت باغ است و قصد ارغوان دارد درون ها شرحه شرحه است از دم و داغ جدایی ها بیا از بانگ نی بشنو که شرحی خون فشان دارد دهان سایه می بندند و باز از عشوه ی عشقت خروش جان او آوازه در گوش جهان دارد () https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #توسل برای موفقیت در #جهاد در فعالیت‌های #فرهنگی و #جذب افراد به گونه‌ای که خودمان وارد فضای #غفلت نشویم 🔹 توصیه به توسل به ساحت امثال جناب #هانی_بن_عروة (رضوان الله تعالی علیه) ۹۱٫۱۰٫۲۸ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا