eitaa logo
کیمیای سعادت
41 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
260 ویدیو
138 فایل
آثار و یادداشت‌های آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
مشاهده در ایتا
دانلود
پذیرش دانش پژوه سطح ۲ و سطح ۳ 💠 مرکز تخصصی و آیت الله سعادت پرور(ره) تحت اشراف آیت الله تحریری جهت ارتقاء سطح علمی وعملی در تربیت معنوی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🔺شرایط پذیرش سطح۲: ۱. حداکثر سن ۳۰ سال ۲.اتمام مقدمات ۳. موفقیت در مصاحبه ورودی 🔺شرایط پذیرش سطح ۳: ۱.حداکثر سن ۳۴سال ۲. اتمام سطح ۲ حوزه ۳. موفقیت در مصاحبه ورودی 🔸مزایا: ۱. اعطای مدرک رسمی سطح ۲ و سطح۳ حوزه ۲. تربیت پژوهشگر، مربی و مشاور در حوزه اخلاق و تربیت معنوی ۳. پرداخت کمک هزینه تحصیلی ✅ مهلت ثبت‌نام: از۲۱اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 👈 ثبت‌نام از طریق سایت مدیریت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی: https://paziresh.ismc.ir/ 👈 همچنین در سایت مرکز تخصصی اخلاق و معنویت به نشانی: http://saadatparvar.ir/ 💢 جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تخصصی و یا با شماره های زیر تماس بگیرید. 02537707996_09104207577 📍 آدرس: قم باجک(خیابان ۱۹دی)، کوچه۱، مرکز تخصصی اخلاق ومعنویت آیت الله سعادت پرور(ره) 🌸مرکز تخصصی اخلاق و معنویت آیت الله سعادت پرور:👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3061186652C435b113a81 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴مشتاق همیشگی خدیجه 🔷نوشتاری از بانوی اندیشمند، شهید سیده آمنه «بنت الهدی» صدر، درباره ام المؤمنين خدیجه کبری «سلام الله علیها» 🔷تفاوت آشکار میان «سلام‌الله‌علیها» و دیگر همسران رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله»، موجب شد آن حضرت تا پایان عمر مبارکش علاقه‌‌‌‌مند و مشتاق خديجه باشد. 🔷آن روز که تنها و بی‌‌‌‌یاور بود، خدیجه همه دارایی خود را در راه آن فدا کرد، و زمانی که هیچ زنی همراه رسول خدا نماز نمی‌‌‌‌گزارد، او در کنار آن حضرت به نماز ایستاد. 🔷اما برخی دیگر از همسران پیامبر در شرایطی که دعوت اسلام فراگیر شده، و تمام سرزمین‌‌‌‌ها را درنوردیده بود، به آن حضرت اعتراض می‌‌‌‌کردند و نفقه بیشتر و زندگی راحت‌‌‌‌تر می‌‌‌‌خواستند، و نصیحت‌‌‌‌های رسول خدا «صلی‌الله‌علیه‌وآله» نیز آنان را از این کار باز نمی‌‌‌‌داشت. 📚 بانوی شهید ، جایگاه زن در اسلام، ص۱۶۴ 🔴سالیاد ارتحال بانوی همراه همیشگی رسول اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله، نخستین زن مسلمان تاریخ، ام المؤمنين، حضرت سلام الله علیها. https://www.instagram.com/p/CcM5oEyoNvI/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 💠 رفتار و چهره دینداران، نمونه‌ای زیبا یا ننگین؟ 🔸تفسیر روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) به قلم مرحوم آیت‌الله سید رضا صدر، برادر بزرگوار امام موسی صدر 🔹امام صادق(علیه‌السلام) می‌گوید: «دوستان من، پیروان من، شما با مردم طوری رفتار کنید که دیگران بگویند خدا جعفربن محمد را بیامرزد، چه قدر پیروان خود را نیکو تربیت کرد.» 🔸آیا مسلمانان امروز در چنین وضعی هستند که کسی با آنان معاشرت کند پی به تربیت عالی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ببرد؟ در جای دیگر فرمود: شما مایه زینت ما باشید نه ننگ ما. 🔹آیا اکنون مسلمانان، زینت پیشوایان اسلام هستند یا عار و ننگ ایشان؟ جز خیانت، نفاق، دروغگویی، بی‌دینی، تملق و چاپلوسی، صفات دیگر، کمتر در میان مسلمانان آشکار است. 🔸اگر مسلمانان این دستورهای بزرگ پیشوایان را به کار می‌بستند، چراغ راهنمای جهان می‌شدند. ما مسلمانان باید همگی به درگاه خدای متعال دست تضرع دراز کنیم، بلکه نظر لطفی از طرف آن وجود مقدس بشود، و تحولی در اخلاق مسلمانان پیدا شود که لااقل مایه ننگ پیامبر نباشیم. https://www.instagram.com/p/CcP7vtVuKku/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ حس غربت ﮺ 🎙 عین‌صاد #⃣ 📢 |اینستاگرام| |ایتا| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🔗 لینک دانلود کیفیت‌های مختلف از آپارات: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.aparat.com/v/EdBeU 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR ╭✤ @Einsad ✤╮
🔴 🔷بیست و پنجم فروردین، روز ملی عارف سترگ خراسان، فریدالدین عطار نیشابوری جانا دلم ببردی، در قعر جان نشستی من بر کنار رفتم، تو در میان نشستی گر جان ز من ربودی، الحمدلله ای جان چون تو به جای جانم، بر جای جان نشستی گرچه تو را نبینم، بی تو جهان نبینم یعنی تو نور چشمی، در چشم از آن نشستی چون خواستی که عاشق، در خون دل بگردد در خون دل نشاندی، در لامکان نشستی من چون به خون نگردم، از شوق تو چو تنها در زیر خدر عزت، چندان نهان نشستی گفتی مرا چو جویی، در جان خویش یابی چون جویمت که در جان، بس بی نشان نشستی برخاست ز امتحانت، یکبارگی دل من من خود کی ام که با من، در امتحان نشستی تا من تو را بدیدم، دیگر جهان ندیدم گم شد جهان ز چشمم، تا در جهان نشستی عطار عاشق از تو، زین بیش صبر نکند نبود روا که چندین، بی عاشقان نشستی https://www.instagram.com/p/CcU8K4gozfQ/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Allah4all ✳️ گفتگوی فیلسوف شهیر فرانسوی با دانشجویی که از او درباره (ع) پرسید. 🔹محمدناصر نویسنده اهل‌سنت ومجری معروف برنامه "مِن‌مصر" در شبکه تلویزیونی "مصرالآن" مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all
🔴 🔷«و براى اين بود كه شريف‏ترين انسان و عزيزترين انبياء و خاتم رسولان صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزانه عقل امير المؤمنين كه : 🔹يا علىّ اذا رأيت النّاس يتقرّبون الى خالقهم بانواع البرّ تقرّب انت اليه بانواع العقل تسبقهم؛ گفت : اى على ، چون مردمان در تكثر عبادت رنج برند ، تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقت گيرى ، و اين چنين خطاب را جز با چون او بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق چنان بود كه معقول در ميان محسوس ، لاجرم چون با ديده بصيرت عقل، مدرك اسرار گشت، همه حقايق را دريافت، بانگ دیدن سرداد، و براى اين بود كه گفت : لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا ( اگر پرده برداشته شود ، بر يقين من افزوده نگردد ) . هيچ دولت آدمى را زيادت از ادراك معقول نيست، بهشتى كه به حقيقت آراسته باشد به انواع زنجبيل و سلسبيل، ادراك معقول است، و دوزخ با عقاب و اشغال، متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در بند هوا افتند، و در جحيم خيال بمانند» ٬ معراج نامه٬ ص۱۵ https://www.instagram.com/p/Ccp8Ju-oxhq/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 ها علیٌّ بشرٌ کیفَ بَشَر رَبُّه فیه تَجَلّى و ظَهَر هو و المَبدأُ شمسٌ و ضِیاء هُوَ و الواجبُ نورٌ و قَمَر اُذُنُ اللهِ و عینُ الباري یا له صاحبُ سمعٍ و بَصَر ما هو اللهُ و لکنْ مَثَلا مَعَهُ اللهُ کَنارٍ و حَجَر عِلّةُ الکَونِ و لولاهُ لما کانَ للعالَمِ عَینٌ و أثر و له اُبدِعَ ما تَعقِلُهُ مِن عُقولٍ و نُفُوسٍ و صُوَر مَظهرُ الواجبِ! یا لَلْمُمکِن! صُورةُ الجاعلِ یا لَلمَظهَر جِنسُ الاجناس علیٌّ وَ بَنُوه نوعُ الانواعِ إلَی الحادي عشر فلکٌ في فلکٍ فیه نُجُوم صدفٌ في صدفٍ فیه دُرَر کلُّ مَن مات و لم یَعرِفْه مَوتُهُ موتُ حِمارٍ و بَقَر هو في الکلّ امام [في] الکلّ مَن ابوبکر و مَن کان عُمَر لیسَ مَن أذنبَ یوماً بإمام کیفَ مَن أشرکَ دهراً و کَفَر قَوسُه قوسُ نُزولٍ و عُروج سَهمُه سهمُ قضاءٍ و قَدَر ما رَمىٰ رمیةً الا و کفى ما غزا غزوةً الا و ظفر أغمَدَ السیفَ متى قابله کلّ مَن جَرَّدَ سَیفاً و شَهَر حُبُّه مَبدأُ خُلدٍ و نِعَم بُغضُه مَنشأُ نارٍ و سَقَر خَصمُه بَغَّضَه اللهُ و لو حَمِدَ اللهَ و أثنى و شکر خِلُّه بَشَّرَه اللهُ و لو [إن] شَرِبَ الخمرَ و غَنّى و فَجَر و هو النورُ و أما الشرکاء فظُلامٌ و دخانٌ و شَرَر مَن له صاحبةٌ کالزهراء أو سَلیلٌ کشُبَیرٍ و شَبَر مَن کمَن هَلَّلَ في مَهدِ صَبیٰ؟ أو کمَن کَبَّرَ في عَهدِ صِغَر؟ عَنهُ دیوانُ عُلومٍ و حِکَم فیه طومارُ عِظاةٍ و عِبَر بو تُرابٍ و کُنوزُ العالَم عِندَه نَحوُ تُرابٍ [سفال] و مَدَر ظَلَّ ما عاشَ بِجوعٍ و صِیام بات ما حيَّ بدمعٍ و سَهَر کلّما أحزنه الدهرُ سَلا أینمَا اسْتَضْعَفَه القومُ صَبَر ناقةُ الله فَیا شِقوةُ مَن ما رَعاها فتعاطی و عَقَر أیّها الخَصمُ تَذَکَّرْ سَنَداً مَتنُه صَحَّ بنصٍّ و خَبَر إذ أتى أحمدُ في خُمِّ غدیر بعلىٍّ و عَلَى الرَحلِ نَبَر قالَ مَن کُنتُ أنا مَولاهُ فعلىٌّ له مولا و مَفَرّ قبلَ تعیینِ وصىٍّ و وزیر مَن رأی فات نبىٌّ و هَجَر؟ آیةُ اللهِ و مَن یَجحَدُ مَن خَصَّهُ اللهُ بآىٍ و سُوَر؟ مَن أتى فیه نُصوصٌ بِخُصوص هل بإجماعِ عوامٍ یُنکَر؟ أسدُ اللهِ إذا صالَ و صاح أبُو الایتامِ إذا جادَ و بَرَّ وُدُّه أوجبُ ما في القرآن أوجَبَ اللهُ علینا و أَمَر مُدّعي حُبِّ عَلىٍّ و عِداه مِثلُ مَن أنکرَ حَقّاً و أَقَرّ یا علیّ، عَبدُکَ یَغدُو و یَرُوح مِن مَعاصِیهِ بِخوفٍ و خَطَر أتلفَ العُمرَ وَحیداً و حَصُور دَقَّهُ الدهرُ بشَیبٍ و کِبَر طالَ ما یَأمُلُ منکَ نَظَرا هل أتی مُرتَقِبٌ مِنکَ نَظَر لِذَراریکَ صَلوةٌ و سَلام شارقُ العالَمِ ما لاحَ لِحُماکَ نَفَحاتُ البرکات کلّما جاءَ نَسِیمٌ بِسَحَر ملامهرعلی خویی https://www.instagram.com/p/Ccq2C5CIyd6/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 🔷انسان رشد یافته مدام در حال ارزیابی کردن خود و رشد اندیشه و تفکر خویشتن است. 🔹در فرهنگ اسلامی، یک ساعت تفکر بهتر از شصت سال عبادت یاد شده است. این حدیث، ارزش والای تفکر را بیان می کند، اما چه تفکری؟ تفکری که باعث شود استعدادهای درونی، داشته‌ها و نعمت‌هایی که خداوند در وجود ما به ودیعه گذاشته و ظرفیت‌های فکری، اخلاقی، رفتاری خود را کشف و شکوفا کنیم.   وقتی متوجه شویم که چه ظرفیت‌هایی داریم و معنا و هدف زندگی را درک کرده و بدانیم که ایده‌آل زندگی یک انسان چیست، و در ادامه خودمان و توانایی‌های خودمان را با آن ایده‌آل بسنجیم، حالتی در درونمان ایجاد می‌شود که می‌توان آن را شورش درونی نام گذاشت. این شورش درونی و قیام باطنی به این معناست که من وضعیت عملکرد خودم را می‌بینیم و با توانایی‌های ذاتی و معنای واقعی زندگی می‌سنجم و متوجه می‌شوم که فاصله زیادی بین این دو وجود دارد، و وضعیت من رضایت‌بخش نیست. این مسئله حالتی از ندامت، پشیمانی و شورش درونی در من ایجاد می‌کند تا این مسیر را تغییر داده و تلاش کنم وضعیت موجود را تغییر دهم. اگر وضعیت مطلوب که با تفکر به دست می‌آید را به درستی درک نکرده باشیم، نمی‌توانیم بفهمیم که وضعیت موجود ما خوب نیست. اگر وضعیت مطلوب را ندانم و فرد بی‌هدفی باشم با خودم فکر می‌کنم که همین شرایط خوب است و باید ادامه داشته باشد و دلیلی برای توبه کردن نمی‌بینم، و با خودم فکر می‌کنم مگر من چه کرده‌ام که نیاز باشد توبه کنم! زندگی من خیلی هم خوب است؛ زندگی یعنی استفاده بهتر از مواهب طبیعی و بهتر خوردن، بهتر پوشیدن و ... با چنین تفکری هرگز حس حرکت و خیزش درونی در انسان به وجود نمی‌آید. 🔷شب‌های قدر، شب‌های اندازه‌گیری است؛مقدراتی وجود دارد که به دست خداوند است و ما از علم غیب خدا خبر نداریم، اما از تصمیم‌ها و زندگی خودمان، از آن‌چه خداوند در اختیار ما قرار داده و بر آن پایه سرنوشت ما به دست خود ما رقم می‌خورد و شکل می‌گیرد، خبر داریم. 🔷خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر این‌که آن‌ها خودشان را تغییر دهند. این یک قانون عمومی است و در همه ابعاد زندگی جاری است. تغییر دادن خود یعنی تغییر دادن اندیشه، اخلاق و رفتار. اگر مردم این کار را کردند مقدرات هم در مسیر خیر و نیکی حرکت خواهد بود؛ ما به علم خدا غلبه نداریم اما چون می‌دانیم با قاعده در حال حرکت هستیم سرنوشت ما جز خوبی و سعادت چیز دیگری نیست و در آن شکی هم نیست، پس می‌دانیم که خدا قلم را به دست خود ما داده تا با اراده خودمان این سرنوشت را با قلم خودمان بنویسیم. تفصیل مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://iqna.ir/fa/news/4051961 https://www.instagram.com/p/Ccxb3XIoezb/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 🔷نازنین! سید! عزیزِ دل و جان! می گفتی بدن قفس است مردان خدا را، و هنگامه پرواز دستانشان گشوده تر خواهد بود و نگاهشان نافذتر...آقا جان تو که وجودت سرشار از عاطفه و محبت بود، چرا فکر دل ما جا ماندگان را نکردی؟ 🔹دنیای پستی که اهالی کوی تزویر و جاه طلبان فرعون صفت، درطلب آن خود را در آب آن غرقه می کنند و در آتش آن می سوزانند، چه قدری داشت که بخواهد قدر تو را بشناسد و از تو قدردانی کند. 🔹بی گمان عنوان عالم ربانی برازنده وجود تو بود، ای حکیم کامل و عارف واصل، و ای فقیه صمدانی و عالم ربانی! در کتابشناسی و فهرست نویسی و رجال و تاریخ در شمار برجستگان بودی، و در عرفان و حکمت و فقه و کلام و حدیث و اخلاق در زمره عرش نشینان، و در فن خطابه محققانه در شمار مسند نشینان...اینها همه با دلی سرشار از حیا و فروتنی و عطوفت پدرانه تو را پناه دل های تشنه معرفت می کرد.. 🔹شگفت روزگاری است نازنین...کاروانیان دانش و عرفان یکایک و پیاپی و شتابان به سوی بیسو می روند، و ما حسرت نصیبان، همواره در افسوس زمان و زمانه ای که شما را داشت و قدر ندانست، و در این آشفته بازار، صاحبان کالاهای بدلی و جنس های تقلبی با هیاهو و سر و صدا و غوغاسالاری بیشتر رو آمدند و افزونتر دیده شدند، و گوهرهای تابانی چون شما فروتنانه و مشفقانه و بی ادعا، اندیشناک علم و معرفت اصیل، شتابان در پی کاروان رفتید و به مقصد و مقصود رسیدید. 🔹دلم کوره آتش است سید! نه از مرگ تن شما که نمردید و زنده تر شدید، که از مرگ بسیاری دیگر از چیزها که شما و همالان شما گفتید و نشنیدیم، و به این روزگار پرفتنه سرشار از تزویر دچار شدیم. 🔹یاد باد آن روزگاران خوش که بر مسند خطابه تکیه می زدی و حاصل تحقیقات خود را به دقت و با نام و نشان کتاب ها و طریقه به دست آوردن آن گوهرهای کمیاب، به جوانان و مخاطبان اهل فضیلت-واژه ای که خود آن را به برای مخاطبان خود به کار می بستی- پدرانه و عالمانه پیشکش می کردی؛ منبرهای خیابان ایران و مهدیه تهران.. 🔹آه آه راستی یادتان هست روزهای رحلت آن یگانه استاد، علامه محمدتقی جعفری تبریزی را که در مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام-نزدیکی منزل علامه-در رثای آن رادمرد، چکامه مهر و عطوفت و معرفت می سرودید؟ 🔹استاد، به شما بگویم آیت الله، واژه ای که اکنون بی مهابا برای هر کسی به کار می رود؟ آیت الله استاد سید عبدالله فاطمی نیا؛ نه همان واژگان نام بلندت سید عبدالله فاطمی نیا، همه فضیلت های وجودت را فریاد می زند. اینک با خود می گویم کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟ https://www.instagram.com/p/CdmzFpOo4AE/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴گزیده‌ای از توصیه های اخلاقی آیت‌الله استاد فاطمی نیا (رضوان الله تعالی علیه) 🔷عمده چیزی که برزخ را تاریک می‌کند، حرف پشت سر مردم است، غیبت، تهمت و مانند آن‌ها. یکی از چیزهایی که برزخ را روشن می‌کند، گره‌گشایی از کار مردم است. برزخ را گناهان، تاریک می‌کنند، و از آن طرف اعمال خیر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ می‌شوند. 🔷خواهش می‌کنم حاضر جواب نباشید. من به جوان‌ها می‌گویم دیر نمی‌شود، بعداً جواب بدهید. کمی تأمل کنید. حاضر جوابی بعضی وقت‌ها آدم را محروم می‌کند. همین‌طوری زود چیزی را نپرانید، تمرین کنید و یک ذره دیرتر جواب بدهید. 🔷مشاجره‌ها و نزاع‌ها، نور باطن را خاموش می‌کند! بسیاری از بی‌حالی‌ها و عدم نشاط‌ها به جهت مشاجرات است! کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد. روزی چندتا پرخاش باشد، برکات می‌رود و دیگر چیزی نمی‌ماند! حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن، چون کدورت آور است. 🔴شادی ارواح طیبه همه علمای اسلام به ویژه استاد آیت الله صلوات هدیه نمایيم. https://chat.whatsapp.com/GgAif9XRwOyCchgD90KmE1 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 🔷اول خرداد ماه روز بزرگداشت آیت علم و معرفت، محمد بن ابراهیم شیرازی(درگذشت ۱۰۵۰ق) مشهور به ملاصدرا، فیلسوف، عارف و بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه به عنوان سومین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است. او شاگرد حکیم علامه جناب میرداماد، شیخ الاسلام علامه بهایی و علامه میرفندرسکی است، و حکیم فیض کاشانی و حکیم عبدالرزاق لاهیجی از معروف‌ترین شاگردان او و دامادهای اویند. 🔷صدرالمتألهین شیرازی، نظام فلسفی خود را در مهم‌ترین کتاب خود «الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة» معروف به «اسفار» تبیین کرد. پس از او سنت عقلانی شیعه تحت تأثیر آموزه‌های وی قرار گرفت، و فیلسوفان متعددی در آن شمار آقاعلی نوری، آقاحسن نوری، حکیم ملاهادی سبزواری، آقا علی مدرس زنوزی، آیت الله رفیعی قزوینی، امام خمینی، علامه طباطبایی و شاگردان علامه هم چون استاد مرتضی مطهری، استاد جوادی آملی، استاد حسن زاده آملی، استاد سیدجلال الدین آشتیانی، استاد مصباح یزدی، و دکتر سیدحسین نصر به شرح اندیشه‌های او پرداختند. 🔷هر چند فلسفه صدرا در هستی شناسی و نفس شناسی و معادشناسی ظهور و بروز بیشتری دارد، ولی بی گمان این دستگاه فلسفی به ویژه با مایه ها و زمینه هایی که شارحان حکیم و اندیشمند افکار او بیش از گذشته فراهم آورده اند، هم اکنون بی ادعا و بدون بزرگ نمایی، این ظرفیت سترگ را دارد که در عرصه فلسفه های مضاف هم چون فلسفه ذهن، فلسفه دین، فلسفه هنر، فلسفه فلسفه، فلسفه اجتماع، فلسفه روانشناسی، فلسفه عرفان، فلسفه سیاست، فلسفه تاریخ، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، فلسفه فیزیک و سایر عرصه ها نقش آفرینی کند و امتداد یابد، ولی این مهم جز با «اجتهادی پویا و پیاپی و ژرف و بنیادین و پرهیز از تعبد و تعصب در اندیشه فلسفی و پرهیز از نگرش ایدئولوژیک به حکمت متعالیه» به ثمر نخواهد نشست. 🔷نام او را که به تعبیر نادر ابراهیمی مردی بود در تبعید ابدی، گرامی می داریم، و از خداوند متعال امید می بریم که پویندگان راه آن خداوندگار حکمت و معرفت باشیم. https://www.instagram.com/p/Cd2MmSHoKXK/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 🖋️درد، نام دیگر انسان است، و زاییده و روشنایی، و خاستگاه و پویش و ؛ درد است که جوهر می شود، و بر برگ‌ها نقش می زند، تا با برق نگاه انسانی دیگر، درد و آگاهی از نقش برگ ها بالا بیاید و والا شود، و دلی دیگر را به پویش در آورد؛ و قلم، نام دیگرِ است، که از آن می تراود، و کلمه، هستی را می سازد، و هستی، همه از آگاهی و درد می زاید. فرمود: كه آدمى را در رنج و محنت بيافريده‏ايم. (بلد، 4) مقام عیش میسر نمی‌شود بی‌رنج بلی به حکم بلا بسته‌اند عهد الست ولی غم زمانه که هیچش کران نمی بینم دواش جز می چون ارغوان نمی بینم https://www.instagram.com/p/CeAj3QuIkyv/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔰 آزادی، آغاز مسئولیت ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 مسئولیت، درختی است که زمینه‌اش شناخت‌ها هستند و ریشه‌اش اعتقادها و بهارش بحران‌ها و حادثه‌ها و گرفتاری‌ها... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
ArbaeenMusavi- 1401.03.04.mp3
9.05M
🔊 بشنوید| آداب و مراقبات اربعین موسوی، در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) استاد فیاض‌بخش 🔸سرفصل مطالب: ▫️دستور اصلی در اربعین موسوی «ترک معصیت» است. ▫️نفس خیلی لطیف است؛ چنان‌که در شرح معنای «قلب» هم به همین دگرگونی و تاثیرپذیری زیاد اشاره شده. ▫️اربعین موسوی فرصت بسیار مغتنمی است که سالک از شلوغی جامعه قدری کناره بگیرد و بسته به شرایط خود مرتبه‌ای از «عزلت» اختیار کند. ▫️انسان در این ایام باید «محاسبه نفس» را تشدید کند. ▫️انسان عبادات واجب و مستحب خود را در این ایام «منظم» کند تا به نظم و آرامش روحی نائل شود. ▫️اهتمام جدی به مراقبه «زبان» داشته باشد. ▫️انسان آن رذیله که نقطه ضعف و محل آسیب اصلی اوست پیدا کند و در این اربعین روی آن کار کند؛ ولی اگر موفق به یافتن آن رذیله‌اش نشد، محور مراقبه را بر زبان قرار دهد. https://eitaa.com/Jelvehnooralavi https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 🔷می خواهم کمی تلخ بنویسم، و در تلخی‌ها و تلخکامی ها، تقریر حقیقت‌هایی است که اهل درایت و فطانت راز آن را در می یابند. ادب و فروتنی و اخلاقی زیستن در این بوم و بر جایگاهی ندارد، اگر اخلاقی باشی از وجودت پل می سازند، و از رویت عبور می کنند، و پله می سازند، و بر وجودت پای می گذارند و بالا می روند و پایمالت می کنند و نمی بینندت. اشتباه نشود، ادب و فروتنی و اخلاقی زیستن راز زندگی شرافتمند و کریمانه است، و نگارنده نیز بر همین باور است، ولی مدعیان، وجود واقعی این‌ها را دلیل بر ضعف و ناتوانی تو می دانند، حتی اگر دم از ایمان و اخلاق بزنند، گاه در واگویه هایشان می گویند، باید گرگ باشی و پلنگ، تا بتوانی به جایی برسی، و تو که گرگی و پلنگی نیاموخته ای، در سودای اخلاقی زیستن، کلاهت پس معرکه است. تلاش می کنی تا دردها را بفهمی و درمان‌ها را، و می کوشی تا مصلح باشی و مصلح بمانی، ولی می بینی کسانی که باید بازوی تو باشند، سودای سود دارند، و اندیشه قدرت و ریاست در سر می پرورانند، و سنگ خود و نام و نشان خود و شبکه سودرسانی خودشان را به سینه می زنند، با ظاهری آراسته و پیراسته؛ باکی نیست. و شگفت این که گمان دارند که تو از احوالشان بی خبری و فنون زیر و رو کشیدن را نمی دانی و فریبت می دهند، ولی نه چنین است هرگز، مؤمن به نور الله نظر می کند و می فهمد، ولی آیین فریبکاری و تقلب پیشه نمی کند تا رسم اخلاق و جوانمردی و انسانیت نابود نشود. 🔷از کتاب حق این آیت نرفته است که فرمود: 🔹وَاتَّقُوا يَوْمًا لَّا تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ 🔹و بترسید از آن روزی که کسی چیزی از مجازات دیگری را نمی‏ پذیرد، و شفاعت کسی از کسی پذیرفته نمی‏ شود، و غرامت از او قبول نخواهد شد، و آن‌ها یاری نمی‏ شوند. (سورة البقرة، آیه ۴۸) 🔸 حافظا مِی خور و رندی کن و خوش باش ولی دام مکن چون دگران قرآن را 🔸 مِی خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب چون نیک بنگری همه می کنند https://www.instagram.com/p/CeTPceSIsck/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 🔹زندگی ، تهی از و ، و دچار رذیلت و پیچندگی است، و این رذیلت، او را از ژرفای ، و خنکای لذت، فرسنگ ها دورکرده است. انسان مدرن، در جاذبه ی اکنون زیست نمی کند، یا در حسرت و افسوس گذشته است و یا در تخیل و آرزوی آینده؛ و برای آینده ی هیچِِ وهم انگیزِ خود، شتابان و بی هدف می دود، و از اکنونِ خود سرشار نمی شود، و ناگاه در ایستگاه های زندگی در ثانیه های درنگ و اندیشه، تنها در حسرت گذشته ی رفته و آینده ی حاصل نشده فرو می ماند، و زبان حالش این می شود که اصلا نفهمیدم عمرم چه گونه گذشت؟ 🔹به طور طبیعی پیران از دنیا می روند، و جوانان پیر، و کودکان، جوانان رعنا، و کودکانی دیگر، زاده می شوند...و همین سیر ادامه می یابد، و همه سوار بر قطاری پرشتاب که فرصتی برای خودیابی و جذبه های عارفانه که انسان را سوار بر ابرهای فرازمان و فرامکان می کند نمی یابند... 🔹قطار زندگی مدرن، آن چنان شتابان به ایستگاه مرگ می رسد، که ، عطر ناب گل یاس را فهم نمی کند، و موسیقی زیبای طبیعت را که ضریح دلکش حرم خداوندی است به گوش دل و جان نمی نیوشد، و از بس در گیر و دار فراهم آوری نخستین های زندگی درمانده می شود که از رشد تدریجی دخترک و پسرک خود بی خبر می ماند. و ناگهان می بیند دخترکان و پسرکان، جوانانی رعنا شده اند، و خود پیر و فرتوت شده و باید غزل خداحافظی را بخواند...بی درکی از و .... 🔹زندگی مگر بدون غزل و و عاشقانه های و عارفانه های و آوای تصنیف اهل معرفت و تلاوت های سحرانگیز زندگی می شود؟! زندگی مگر بدون ناپدید شدن در دشت ها و چمن ها و کوهساران و صدای خروشان آبشاران زندگی می شود؟ 🔹کجایند تماشاگران پنجره خداوند؟ و کجاست زندگی در گذار شتابان دود و آهن و و انبوه سوء تفاهم ها و خیال انگیزی ها؟! 🔹سهراب می گوید: زندگی تر شدن پی در پی زندگی آب تنی کردن در حوضچه ی اکنون است، رخت ها را بکنیم آب در یک قدمی است روشنی را بچشیم شب یک دهکده را وزن کنیم، خواب یک آهو را گرمی لانه لک لک را ادراک کنیم روی قانون چمن پا نگذاریم در مُوِستان، گره ذایقه را باز کنیم و دهان را بگشاییم اگر ماه درآمد و نگوییم که شب چیز بدی است و نگوییم که شب تاب ندارد خبر از بینش باغ و بیاریم سبد ببریم این همه سرخ این همه سبز... https://www.instagram.com/tv/CW5PD00Ij0j/?igshid=MDJmNzVkMjY= https://eitaa.com/KimiyayeSaadat