هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
☯راز #موفقيت اين است:
#هدف را بی وقفه دنبال كنيد.
#آناپاولوفا
@wushucaran🌷
#انگیزه💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☯ #شکستنسنگ با دو و یک انگشت #شائولین⛩
#shaolin
#اجسام_سخت💪
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
پایهگذاران قدیمی کونگفو الیان متمادی بر روی حرکات حیوانات مطالعه کردهاند تا روشهای مبارزهٔ آنها را پایهگذاری نموده و تحقیق نمایند.
یکی از جالبترین و مبهمترین تئوریهای مبارزهٔ حیوانات قدیمی، سبک مار میباشد. موجود که طرز قرارگیری و حرکاتش به آسانی ما را گمراه میسازد. خزیدن بر روی زمین بهطور آهسته به سبک منظم و با قاعده چگونه این جانور را قادر میسازد تا در مقابل شکارچی بزرگتر و تهاجمیتر از خود دفاع کند؟
فلسفه سبک مار یکی از مطالب مهم است و بههمین خاطر باید تعریف خوبی از آن وضع کرد بسیاری از دفعات سبک مار به خاطر عقبنشینی و گرفتن حالت تدافعی و چنبرهزدن و بهصورت حلقه و مارپیچ درآمدن قربانی گردیده است. وقتی مار به حالت دفاعی در میآید و حلقه میزند این امر باعث میشود که مهاجم ناگزیر و به ناچار وارد محدوده بحرانی مار شده و آن را قربانی سازد.
صبر، وقتشناسی، مشخص کردن و زمان وارد ساختن ضربه به هدف و سرعت، ابزاری است که صاحب سبک مار آنها را انتخاب میکند. ساعتهای بسیاری که بر روی وضعیت انحنا تمرین میشود این ابزارها را کارآمدتر میکند و هرکدام به لبه تیزی تبدیل میشوند.
● طریقه ایستادن و طرز قرارگرفتن بدن
در تمامی هنرهای رزمی، آموزش صحیح طرز قرارگیری بدن برای اجرای تئوریهای سبک مار ضروری است. قبل از شروع تغییر شکل مجذوبکننده وضعیت بدن در دنیای سبک مار باید ساعتهای متمادی بر چگونگی حالت دفاعی صرف شود.
طرز ایستادن به دو شکل ساکن و متحرک تقسیم میشود. ماهیت این سبک حکم میکند که طرز ایستادن ساکن به کندی و حالت گریز داشته باشد. همچنین باید چالاک، انعطافپذیر و نیرومند باشد تا بتواند در حالت ساکن بدن بهطور انفجاری نیز عمل نماید.
۳ مورد از مشهورترین حالتهای ساکن عبارتند از: مار حلقهزده، حالت قرار گرفتن پشت و حالت قرار گرفتن کنار اسب.
ساعتهای بسیاری باید بر روی وضعیت قرار گرفتن و حالت کشش بدن وقت صرف گردد بدن شما قادر باشد در حالت مبارزه به شکل افتادن آهسته و خروج از حالت سرحلقه به ضربه را بهخود گرفته و به حالت متحرک تغییر شکل دهد.
برخی از حالتهای قرارگرفتن بدن در حالت متحرک در سبک مار عبارتند از: قرارگیری حمایت شده، قیچی، میمون و خمش کوتاه. ضمن اینکه حرکات متحرک پا انجام میشود باید بر روی حرکات گریزآمیز تمرکز نمود و همچنین الگوهای حرکات پا که با سرعت انجام میشوند را برای اغوای حریف کنار برد. تئوریهای سبک مار چگونگی زدن ضربه و ضد ضربهها را که از حالت متحرک بدن اجرا میشود را به ما یاد میدهد. با در نظر گرفتن این موضوع حرکات این سبک بهطور تکراری و دنبال هم در سالنهای طویل تمرین میشوند بهطوریکه زمانبندی طرز قرارگرفتن و حالت بدن هماهنگ باشند. وضعیت بدن در حالت متحرک، ریتم و قدرتی که برای سبک مار مورد نیاز است را بهوجود میآورد. تئوریهای سبک مار برای مبارزه براساس سرعت، زمان و ریتم میباشد. وضعیت بدن در حالت متحرک هنگام اجرا توسط کارورهای مجرب را بسته به شعر میباشد. مغلوب کردن هنرجوئی که در حال فراگیری است و در طرز قرارگرفتن بدن و الگوهای پا در این سبک حساس میباشد سخت است.
● ضربات
حرکات به هم مرتبط و بندبند اشکال دست در آموزش سبک مار بسیار مجذوبکننده است. یک هنرجو با سبک مار سفید سر کار خود را آغاز میکند، سپس حرکت خود را با ضربهٔ نیش زهرآلود مار ادامه میدهد و بعد حرکت شلاقی دستها را انجام میدهد. در طول انجام تمام این حرکات بازوها، شانهها و بدن در وضعیت ریلکس قرار دارند.
ضربه مار براساس نیروی ناگهانی نیست، بلکه دقت در ضرباتی است که آسیب وارد میکند. این مطلب بسیار حائز اهمیت است که ضربات تکنیکی در زمان بسیار کوتاهی به هدف اصابت کند و مهاجم را بیحرکت نماید.
یک بدن ریلکس به ما این اطمینان را میدهد که تکنیکهای مار را بهطور آسان و روان اجرا نماید. یک بدن سخت هنگام اجرای تکنیک از انعطاف لازم برخوردار نمیباشد. ریلکسکردن ستون فقرات، شانهها، بازوها و دستها همیشه مقدم بر تمرینات مار میباشد. وضعیت بدن در حالت انعطافپذیر نه تنها کمک به اجراء تکنیک میکند بلکه صدمه و آسیبهای احتمالی را به حداقل میرساند.
با دستها و بازوهائی که به حالت ریلکس میباشند یک هنرجو میتواند ضربات کارآمد را به حریف وارد نماید و با ضربات به روش مار میتواند راه را بر حریف ببندد. شما میتوانید از دستها و بازوی خود برای کنترل و مسدودکردن ضربات حریف استفاده نمائید.
هدف هنرجوی سبک مار فهمیدن حرکات مهاجم و سپس دفع آن حرکات میباشد. یک حرکت عالی عبارت است از مهارکردن بازوان حریف و واردکردن ضربات متعدد به وی قبل از اینکه حریف به حالت خود برگردد. انواع حرکات سبک مار مهاجم را مغلوب گذاشته و او را به اشتباه وا میدارد.
● تنفس در سبک مار
الگوهای تنفسی در سبک مار در مراحل اولیه آموزشی ارائه میگردد، بههمین منظور بدن خود را در
حالت عمودی نگهدارید هوا را از راه بینی به داخل کشیده و از طریق دهان بازدم انجام شود تا اکسیژن اضافی که وارد بدن میگردد برای مدت کوتاهی احساس سبکی کنید. هنگامیکه بدن در حالت غیر عمودی قرار میگیرد ششها عادت میکنند که به آسانی هوا را وارد و خارج نمایند. برای انجام اینکار الگوهای تنفسی در طول انجام حالت سکون و همچنین وضعیت بدن در حالت متحرک اجرا میگردند. تنفس باید با حرکات و ریتم بدن تنظیم و هماهنگ شود و اینکار را هنگام اجرای تکنیکها انجام دهید. برای آموزش سبک مار بسیار مهم است که بدانید در بین سیستم مبارزات حیوانات سنتی سبک مار بر روی کنترل دقیق تنفس تکیه مینماید.
الگوی دیگر تنفس ”تنفس منظم“ میباشد این روش آموزش حرکت هوا را در فشارها و سرعت مختلف در طول یکدم و بازدم به چند مرحله تقسیم میکند. در یکبار تنفس چندین ضربه میتوان وارد کرد. بهرهبردن از حداکثر سرعت موجب میگردد که صاحب این سبک بتواند ۲۰ ضربه یا بیشتر در یک دم و بازدم وارد کند.
برخی دیگر از الگوهای تنفسی عبارتند از تنفس کوتاه ارتعاشی و تنفس زهرآلود (سمی)، تمامی الگوها بایستی روزانه و با تأمل زیر نظر مربی مجرب انجام شود. وقتشناسی کلیه موقعیت حرکات بین ضربات داخل و خارج با جهت دادن انرژی میباشد. این الگوها هسته آموزش سبک مار بوده و برای هنرجو اجباری است. تمرین دائمی باعث میشود اثرات این سبک را بهطور عمیق درک نمائید و به شما میآموزد چگونه از این سبک برداشت مفید داشته باشید.
تمامی الگوهای تنفسی باید به یکدیگر متصل و مرتبط گردند تا حداکثر نتیجه حاصل گردد. تنفس در حالت ریلکس و به هنگام اجرای تکنیک باعث انفجار انرژی میگردد. یک هنرجو باید این الگوها را در ذهن، جسم و روح خود با ریتم آهسته تنفس انجام دهد تا این امر موجب گسترش هوشیاری و آرامش گردد و در تمامی جنبههای زندگی اثر داشته باشد.
با راهنمائیهای صحیح، هنرجو میتواند مطالب زیادی از فلسفه و تکنیکهای سبک مار و همچنین ریتم انعطافپذیری، حساسیت، سرعت، دقت کامل و وقتشناسی کامل و دقیق را فرا گیرد. اینها همان مبارزات و همچنین هدایای آموزشی سنتی سبک مار میباشند.
به قلم: گلین ویلسون
برگردان: محمدحسین غنیمی
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
پیش از قهرمانان همچون جکی چان Jackie Chan، جت لی Jet Li، استیون سیگال (Steven Seagal) و جین - کلود وان دام (Jean-Claude Van Dame) بدون شک بروس لی یکی از اساتید بزرگ هنرهای رزمی بود.
با وجود این، جای بسی تأسف است که هنر وی رای بسیاری از جوانان نسل امروز که از طرفداران فیلمهای اکشن هستند ناشناخته است؛ شاید به این خاطر که او بیش از اینکه ستاره فیلمهای رزمی باشد استاد بزرگ هنرهای رزمی بوده است. نمایش هنرهای رز یاو در فیلم، به شگفتی جکی چان یا جت لی نیست اما جذابیت سینمائی او بینظیر است. مهمتر از همه، تأثیری است که بروس لی در هنرهای رزمی داشت که تا به امروز حتی پس از گذشت چند دهه از مرگش هنوز ماندگار است.
بروس لی پیش از آنکه یک بازیگر باشد خود را یک هنرمند رزمیکار به حساب میآورد. وی در پیشرفت سبک هنر رزمی خود به نام جیت کان دو (jeet kune do) جلوتر از زمان پیش میرفت. شیوه هنرهای رزمی او هر چند به فنون کلاسیک و سنی وابسته نبود، در اغلب تکنیکهای عملی رزمی گنجانیده شد.
توانائیهای رزمی وی شگفتانگیز بود و تحسین دیگر هنرمندان مشهور رزمیکار از جمله، جان ری Jhoon Rhee، چاک نوریس Chuck Norris، اد پارکر Ed Parker و جو لویس Joe Lewis را برمیانگیخت. نام وی دو بار در تالار مشهور کمربند سیاه عنوان شد، بار اول، هنگامی که زنده بود و بار دیگر، زمانی که در قید حیات نبود هیچ یک از قهرمانان اکشن هنرهای رزی تاکنون چنین افتخاراتی کسب نکردهاند.
وی پس از ایفاء نقش کوچکی در فیلم ”مارلو“ (Marlowe) و نیز اجراء نقش ”کاتو“ (Kato) در مجموعه تلویزیونی ”زنبور سبز“ Green Homet در سینمای آمریکا مطرح شد. او به هنگ کنگ رفت و در آنجا فیلمهای کوتاهی از جمله Fists of Fury که بعدها ”رئیس بزرگ در بازار آسیا“ نام گرفت و همچنین Chinese Connection را ساخت که وی را در آسیا به ستاره بزرگی مبدل کرد. بروس لی همچنین نویسندگی، کارگردانی و بازیگری فیلم خود با نام ”مسیر اژدها“ (way of the Dragon) بر عهده داشت که شاید یکی از بزرگترین صحنههای جنگی هنرهای رزمی را تا این لحظه به نمایش گذاشته است؛ این صحنه، رتبه Roman Coliseum را کسب کرد.
ابتدای فیلم با نقشآفرینی چاک نوریس (Chuck Norris) آغاز میشود، به این صورت که اژدها وارد میشود و سپس او را در برابر آمریکا شکست میدهد. متأسفانه پیش از این که او شاهد موفقیت فیلم خود باشد. بهطور غمانگیزی در سال ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی درگذشت. لی پیش از مرگ، برای فیلم دیگش به نام ”بازی مرگ“ (Game of Death) صحنههای جنگ را آماده کرده بود؛ نقش اول فیلم را نیز به یکی از شاگردانش به نام کریم عبدل - جبار (Kareem Abdul-Jabar) ستاره بسیکتبال سپرد.
از دیگر شاگردان بروس لی میتوان به هنرمندانی همچون استنبرگ کوئین و جیمز کایرن اشاره کرد. فیل ”بازی مرگ“ سرانجام با اجراء بدلکاران آماده شد. یکی از مهمترین اقدامهای وی در صنعت فیلم و نمایش، ایجاد فرصتهای تازه برای دیگر آسیائیها در سراسر جهان بود. وی اولین آسیائی بود که موفقیتهای چشمگیری در صحنه نمایش آمریکا بهدست آورد.
بروس لی با نمایش هنرنمائیهای رزمی در فیلمهایش نسبت به نقشهای کلیشهای گذشته آسیائیها همچون خدمتکار، گانگستر، کارگر لباسشوئی با دیگر کاراکترهای ”کارگر گیس سافته“ در آمریکا و دیگر نقاط جهان، ستاره فیلمهای رزمی شد؛ حتی در بعدی وسیعتر، موجبات غرور آسیائیها بهخصوص مردم چین را در سرتاسر جهان فراهم آورد. بروس لی به آنها آموخت که میتوانند صرفنظر از آنچه که پیش از این بودهاند با اطمینان خاطر در رسیدن به اهدافشان تلاش کنند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷