🌹انا لله و انا الیه راجعون
چقدر دردآور و چقدر یادآور شهادت حاج قاسم عزیز
🤲 اللهم بحق «انا من المجرمین منتقمون» انتقم
🔰قابل توجه طلاب محترم مدرسه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام،
📜 «در پی عروج ملکوتی دانشمند عالی مقام شهید حاج محسن فخری زاده و پاسداشت مقام رفیع شهادت و علم، درس های امروز مدرسه تعطیل میباشد.»
علم و شهادت، راهی که باید قصد کرد.mp3
2.27M
🎙 #فایل_صوتی
🌹 به مناسبت شهادت شهید فخریزاده
🔰 عرض تسلیت و چند جملهای در مورد اهمیت نیت عالم شدن و شهید شدن؛ مصداق آیه «والذین معه » شدن. خداوند میفرماید: «وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه».
📌مدرسهامامحسنعسکریعلیهالسلام
کفایه 2 جلسه 56.mp3
14.71M
🔰صوت درس کفایه۲ جلسه ۵۶ 🔰
📌مدرسهامامحسنعسکریعلیهالسلام
📆 شنبه ۸ آذر ۹۹
🗂 #مفاهیم
🔺 مفهوم شرط: (بقی هاهنا امور )
🔺 امر سوم: تداخل و عدم تداخل شروط متعد و جزاء واحد
➖بیان طرق تصرف در جمله بنابر قول تداخل
➖بیان اشکالات قول به تداخل
📙 کفایه چاپ کنگره ج۱ ص ۲۸۰
📖 شروع عبارت: إن قلت: كيف يمكن ذلك - أيالامتثالُ بما تصادق عليه العنوانان...
🎧14Mb
🔻🔻🔻🔻
@kefayeh
کفایه 3 جلسه 41.mp3
15.71M
🔲 صوت درس کفایه ۳ جلسه ۴۱ 🔲
📌مدرسهحضرتعلیبنموسیالرضاع
📆 یکشنبه ۹ آذر ۹۹
🔘 #امارات
▪️امر دوم (شبهه ابن قبه در تعبد به امارات)
▪️وارد بودن اشکالات ابن قبه در بعض اصول عملیه (اصالة الاباحه)
▪️مرحوم آخوند و راه جمع حکم ظاهری و واقعی
⚠️ تسلیت شهادت شهید فخری زاده و مطالبی پییرامون مسیر طلبگی تا دقیقه ۱۴
📗 کفایه چاپ کنگره ج۲ ص ۴۲
📖 شروع عبارت: نعم يشكل الأمر في بعض الأُصول العمليّة كأصالة الإباحة...
🎧14.9Mb
🔻🔻🔻🔻
@kefayeh
کفایه 4 جلسه 41.mp3
12.98M
شهداء و فایده طلبگی ما.mp3
5.76M
🎙 #فایل_صوتی
❓ فایده طلبگی و درس و بحث ما در کنار مشاهده خدمات شهدایی مثل سردار سلیمانی و شهید فخری زاده چیست؟
📌مدرسه حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسلام
───────────
📕 @kefayeh 📲
───────────
⚜️#نکات_اصولی (2)
📌 درس خارج اصول آیةالله شاهرودی رحمة الله علیه (90/08/22)
◀️ معنا و اقسام طریقت و سببیت در اماره:
✅ طريقيت بدان معناست كه حكم ظاهرى هيچ گونه تغيير و تقييدى در حكم واقعى نمى دهد و ملاك آن را هم جبران نمى كند و حكم ديگرى است كه مى خواهد حكم واقعى را منجز كند و يا مكلف را معذور كند ـ تنجيز و تعذير از حكم واقعى است ـ كه تحت اين مبنى سه مسلك تصوير شده است:
1️⃣ 1ـ طريقيت محض يعنى حكم ظاهرى هيچ گونه ملاك و مصلحتى در برندارد و صرفاً منجز و معذور است.
2️⃣ 2ـ طريقيت با مصلحت ديگرى در متعلق حكم ظاهرى مانند مصلحت تسهيل و يا غيره وليكن اين مصلحت ربطى به مصلحت واقعى ندارد بلكه مصحّح جعل حكم ظاهرى است زيرا هر حكمى مبادى مى خواهد و الاّ لغو خواهد بود.
3️⃣ 3ـ طريقيت با مصلحت در نفس جعل حكم ظاهرى نه در مجعول و متعلق آن و اين سه مسلك در طريقيت احكام ظاهرى به تفصيل در بحث جمع بين حكم ظاهرى و واقعى بحث خواهد شد و بنابر هر سه آنها نه تصويب لازم مى آيد و نه اجزاء زيرا كه تكليف واقعى فعلى ثابت بوده و با كشف خلاف مقتضاى دليل وجوب اعاده و قضاى آن است.
✅ و اما سببيَّت به معناى آن است كه قيام حكم ظاهرى سبب مى شود كه هيچ گونه مصلحت و ملاك واقعى تفويت نشود بلكه با طبق آن حكم ظاهرى جبران و استيفاء شود. كه از براى آن سه مسلك ذكر شده است.
1️⃣ 1ـ سببيت اشعرى كه منسوب به اشاعره است ـ البته در اين نسبت ممكن است تشكيك شود ـ طبق اين مسلك حكم واقعى طبق مؤداى اماره و يا اصل خواهد بود و كأنه شارع از ابتدا حكم خود را طبق مؤداى فتوا مجتهد يا امارات قرار مى دهد كه اين مسلك مستلزم تصويب بلكه عدم وجود حكم واقعى با قطع نظر از اماره خواهد بود و همچنين مستلزم اجزاء هم مى باشد زيرا تكليف واقعى همان ظاهرى است كه انجام شده است و اين مسلك داراى محاذير ثبوتى نيز مى باشد كه در بحث جمع بين حكم ظاهرى و واقعى به طور مبسوط ذكر شده است.
2️⃣ 2ـ سببيت معتزلى كه منسوب به گروه معتزله است و طبق آن حكم واقعى با قطع نظر از قيام اماره و حكم ظاهرى جعل شده و ثابت است وليكن مغيَّا و مقيّد است به اين كه برخلاف آن اماره و حكم ظاهرى اقامه نشود و الاّ آن حكم واقعى فعلى نخواهد بود مثلا نماز جمعه در حق هر مكلف واجب است الا كسى كه فتواى مجتهدش و يا مؤداى اماره وجوب ظهر باشد كه در اين صورت حكم واقعى منتفى است. ...از اين نوع سببيت نيز تصويب لازم مى آيد و مجزى هم خواهد بود زيرا كه حكم فعلى همان حكم ظاهرى است نه حكم ديگرى و در بحث جمع بين حكم ظاهرى و واقعى گفته مى شود كه اين نوع سببيت هم در نزد ما باطل است چون برخلاف اجماع و تسالم فقهى بوده و همچنين برخلاف ادله اشتراك احكام ميان عالمين و جاهلين است ...هر چند آن محاذير ثبوتى سببيت اشعرى را ندارد.
3️⃣ 3ـ نوع سوم سببيت منسوب به بعضى از عدليه است كه مرحوم شيخ از آن تعبير به مصلحت سلوكى مى كند يعنى در سلوك احكام ظاهرى مصلحتى است كه مصلحت واقعى را كه تفويت شده است جبران مى كند وليكن به اندازه اى كه سلوك حكم ظاهرى مستلزم تفويت واقع مى شود نه بيشتر از آن و در حقيقت اين نحو سببيت به جهت پاسخ به شبهه ابن قبه مطرح شده است كه اگر در حكم ظاهرى مصلحتى نباشد كه مصلحت واقع را جبران كند لازمه اش تفويت مصالح واقعى و يا القاى در مفسده محرمات واقعى خواهد بود و اين قبيح است، ...اين مسلك در سببيت گفته شده است معقول است و مسلتزم تصويب باطل هم نيست.
🔗 مشاهده صفحه منبع
───────────
📕 @kefayeh 📲
───────────
تلخیصکفایه نواهی 1.pdf
245.4K
⚡️#تلخیص_کفایه نواهی (1)⚡️
🚦خلاصه بحث:
🔘مفاد ماده و هیئت نهی
📚 کفایه چاپ کنگره ج۱ ص ۲۰۷و۲۰۸
───────────
📕 @kefayeh 📲
───────────
کفایه 2 جلسه 57.mp3
13.46M
🔰صوت درس کفایه۲ جلسه ۵۷ 🔰
📌مدرسهامامحسنعسکریعلیهالسلام
📆 یکشنبه ۹ آذر ۹۹
🗂 #مفاهیم
🔺 مفهوم شرط: (بقی هاهنا امور )
🔺 امر سوم: تداخل و عدم تداخل شروط متعد و جزاء واحد
➖تتمه اشکالات قول به تداخل
➖بیان قول مرحوم فخر المحققین
📙 کفایه چاپ کنگره ج۱ ص ۲۸۱
📖 شروع عبارت:و بالجملة لا دوران بين ظهور الجملة في حدوث الجزاء و ظهور الإطلاق...
🎧12.8Mb
🔻🔻🔻🔻
@kefayeh
کفایه 3 جلسه 42.mp3
13.54M
🔲 صوت درس کفایه ۳ جلسه ۴۲ 🔲
📌مدرسهحضرتعلیبنموسیالرضاع
📆 دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹
🔘 #امارات
▪️امر دوم (شبهه ابن قبه در تعبد به امارات)
➖بیان راه جمع مذحوم آخوند در حکم ظاهری و واقعی
➖بیان اشکال به وجه جمع مرحوم شیخ ره
📗 کفایه چاپ کنگره ج۲ ص ۴۲
📖 شروع عبارت: فلا محيص في مثله إلّاعن الالتزام بعدم انقداح الإرادة...
🎧12.9Mb
🔻🔻🔻🔻
@kefayeh
کفایه 4 جلسه 42.mp3
13.1M
کفایه 2 جلسه 58.mp3
13.35M