eitaa logo
مباحث فقهی حقوقی
189 دنبال‌کننده
83 عکس
7 ویدیو
28 فایل
💡بسم الله الرحمن الرحیم ✅ ارائه نکات کلیدی فقهی اصولی و حقوقی ✅ راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب رشته دانشگاه ✅ راهنمایی و مشاوره آزمون های حقوقی و فقهی ✅ نکته و تست 🌐راه ارتباطی: @Reza_khodaei
مشاهده در ایتا
دانلود
اجتماع عرضی، مشابه بحث «مشارکت» در جرم و جنایت هست و اجتماع طولی، مشابه بحث «اجتماع سبب و مباشر(در فرض ضعیف بودن مباشر)» هست. توضیح بیشتر: وجه تمایز عرضی و طولی در این هست که در «عرضی» همه ی اسباب، مرگ آفرین و جنایت آفرین هستن و به همین خاطر، همه ی اسباب، ضامن اند(فرقی نمیکنه که کدوم یکی زودتر واقع(حادث) شده و کدوم، مؤخر بوده. مثلاً من ساعت ده صبح در غذای علی سم می ریزم و شما ساعت یازده، و علی غذا رو ساعت دوازده میخوره و مسموم میشه و کارشناس پزشکی قانونی تشخیصش اینه که هر دو سمّ، سبب نتیجه ی جنایی و مسمومیت شده. اما، در طولی، یکی از اسباب، مرگ آفرین و جنایت آفرین بوده و بقیه، زمینه ساز و شبیه مقدمه بودن. مثلاً من سنگ رو در معبر گذاشتم و شما نزدیک ِ اون سنگ ، گودال حفر کردین و پای علی به سنگ خورد و افتاد داخل چاه[توجه: در اینجا، چاه و حفر چاه، مرگ آفرین بوده و سنگ، مقدمه و زمینه ساز حدوث نتیجه ی جنایی]. در اجتماع طولی، بر فرض اینکه تصرف هر دو سبب، عدوانی باشه یا هیچکدام عدوانی نباشه، بنابر نظر مشهور و قانونگذار، عامل و سبب ِ مقدم در تاثیر(در مثالِ ما، گذارنده ی سنگ)، ضامن است[نه عاملِ مرگ آفرین و جنایت آفرین] . |@lawvfeqh
شرط نتیجه: تحقق امری در خارج شرط شود. توضیح: درج یک عمل حقوقی(عقد یا ایقاع) یا حاصل و نتیجه ی آن به صورت شرط ضمن عقد. خیار شرط از مصادیق شرط نتیجه می باشد. ضمانت اجرای عدم اجرای شرط نتیجه: ایجاد حق فسخ برای مشروط له. نکته: اعمال حقوقی تشریفاتی مانند طلاق و انتقال ملک ثبت شده را نمی توان بصورت شرط نتیجه آورد چون شرط نتیجه بصورت تشریفاتی قابل ایجاد نیست ولی شرط فعل با مصادیق تشریفاتی را می توان در عقد شرط کرد. شرط نتیجه موجب تلخیص است: یعنی با یک انشاء دو عمل حقوقی واقع می شود. مانند اینکه زوج در ضمن عقد نکاح زوجه را وکیل در طلاق می نماید در نتیجه با انشا عقد هم زوجیت محقق می شود هم نیابت. |@lawvfeqh
عید غدیر خم مبارک🌹. |@lawvfeqh
شرایط تهاتر: ۱. وحدت جنس ( در ماهیت و اوصاف مانند برنج ایرانی ) ۲. وحدت زمان تادیه دو دین (هر دو حال یا هردو موجل) ۳. وحدت مکان تادیه دو دین ۴. تقابل دو دین ۵. کلی بودن دو دین یا کلی بودن موضوع دین ۶. آزاد بودن دو دین ( عدم توقیف به نفع ثالث) ۷. قابل برداشت وقابلیت توقیف کردن دو دین ۸. حقوقی بودن دو دین (دین طبیعی نباشد) م۲۶۶ نکته ۱: اختلاف در مقدار مانع تهاتر نیست. نکته۲: دستمزد کارگران و نفقه قابل تهاتر نیست.(باطل) نکته۳: تهاتر واقعه حقوقی است. نکته۴: تهاتر قهری است در اصل و سایر انواع تهاتر مانند تهاتر قراردادی یا قضایی پیش زمینه ای برای تهاتر قهری است و اهلیت طرفین و وجود سایر شرایط مانند قصد و رضا یا مشروعیت جهت لازم نیست. نکته۵: قهری بودن تهاتر با امکان انصراف از آن تعارضی ندارد. |@lawvfeqh
مبانی مسئولیت مدنی: ۱.نظریه خطر: زیان زننده مسئول است مگر اینکه قوه قاهره را اثبات نماید. ۲.نظریه تضمین حق: زیان زننده مطلقا مسئول است و قوه قاهره هم رافع مسئولیت نیست مثل غاصب. ۳.نظریه تقصیر: زیان زننده مسئول نیست مگر اینکه زیان دیده تقصیر او را اثبات نماید. اتلاف: مبتنی بر نظریه خطر غصب: مبتنی بر نظریه تضمین(مطلق) تسبیب: مبتنی بر نظریه تقصیر تصادف دو وسیله نقلیه: مبتنی بر نظریه خطر |@lawvfeqh
احکام خودکشی خودکشی جرم نیست. پس اگر شخصی دیگری را تحریک یا ترغیب «معاونت» به خودکشی کند معاونت تلقی نمی شود چون خودکشی جرم نمی باشد و شخص تحریک کننده مجازات نمیشود. استثنا‌: ۱. کسی که دیگری را از طریق سامانه های الکترونیکی (رایانه یا موبایل...) تحریک و یا ترغیب به خودکشی کند یا خودکشی را آموزش دهد مجرم هست. ۲. کسی که موجبات خودکشی طفل یا نوجوان (اشخاص زیر ۱۸ سال) را فراهم کرده یا فرایند خودکشی را تسهیل کند مرتکب جرم شده است. نکته۱: حتی اگر در این دو استثنا، خودکشی صورت نگیرد باز هم به طور خاص بر این دو مورد جرم تعیین شده است. نکته۲: شروع به معاونت جرم نیست اما معاونت در شروع به جرم، جرم است. ✅ دو مورد از سوال های جزای عمومی قضاوت سال ۱۴۰۲ از این موارد بود. |@lawvfeqh
نتایج آزمون منتشر شد برای مشاهده نتیجه خود به این سایت مراجعه بفرمایید. www.hrtc.ir |@lawvfeqh
مواد امتحانی آزمون تشریحی داوطلبان دانشگاهی. |@lawvfeqh
منبع آزمون تشریحی داوطلبان حوزوی. |@lawvfeqh
مفهوم و منطوق در اصول فقه الف)منطوق: آنچه که در جمله به آن تصریح شده (در جمله ذکر شده) ومعنایی مستقیم از آن به ذهن می رسد. منطوق معنایی است که جمله با دلالت مطابقی بر آن دلالت دارد. ب)مفهوم: معنایی است که در جمله به آن تصریح نمیشود ولی از جمله فهمیده می شود و لازمه معنای اصلی جمله است. مفهوم معنایی است که با دلالت التزامی و بَیِن بِالمعنی الاَخص از جمله فهمیده می‌شود. انواع مفهوم: ۱. مفهوم موافق(فحوای خطاب): هر گاه مفهوم جمله از جهت نفی و اثبات مطابق با منطوق باشد. حکم بیان شده در منطوق با مفهوم هم سنخ است. یعنی هر دو مثبت یا منفی. در مواردی به مفهوم موافق قیاس اولویت هم می گویند. ۲. مفهوم مخالف( دلیل خطاب): هر گاه حکم مفهوم از جهت نفی و اثبات با حکم منطوق متفاوت باشد. مثال: هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون. مفهوم مخالف؛ تجسس با حکم قانون ممنوع نیست. نکته مهم: منظور سوالات مختلف از اینکه کدام جمله مفهوم ندارد، مفهوم مخالف است. پس وقتی گفته می شود کدام جمله مفهوم ندارد بعد از بررسی جمله مفهوم مخالف آن را پیدا کنید و دقت کنید که اصلا معنا میدهد یا نه اگر مفهوم مخالف معنا داد یعنی آن جمله مفهوم مخالف دارد در غیر اینصورت یعنی زمانی که آن مفهوم معنایی نداشت یعنی مفهوم مخالف ندارد. انواع مفهوم مخالف: ۱. مفهوم شرط: مفهوم دارد ۲. مفهوم وصف: در اغلب موارد مفهوم ندارد ۳. مفهوم غایت: مفهوم دارد ۴. مفهوم حصر و استثنا: مفهوم دارد ۵. مفهوم عدد: مفهوم دارد ۶. مفهوم لقب: مفهوم ندارد |@lawvfeqh