هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۶۲. حسن معلمی
https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D8%8C_%D8%AD%D8%B3%D9%86
http://kms.bou.ac.ir/professor/moallemi/
#اساتید
#فلسفه
2-6.mp3
60.49M
🔺درسگفتار کامل متنخوانی پدیدارشناسی روح هگل
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🎙صوت جلسه دوازدهم
🔺 بخش نخست
پیشگفتار و مقدمه ( ۱۲ )
#اردبیلی
#هگل
#پدیدارشناسی
#صوتی
t.me/nutqiyyat
Instagram.com/nutqiyyat
4_5850346112623316338.mp3
4.3M
درسگفتار تفکر ملل شرق
ژاپن جلسه ۳
دکتر حامد ناجی اصفهانی
✔️@Philosophy_Society_98
#صوتی
#شرق
#ناجی_اصفهانی
4_5850346112623316335.mp3
10.78M
درسگفتار تفکر ملل شرق
ژاپن جلسه ۴
دکتر حامد ناجی اصفهانی
✔️@Philosophy_Society_98
#صوتی
#شرق
#ناجی_اصفهانی
JPTR_Volume 11_Issue 4-3_Pages 143-162.pdf
300.7K
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۶۳. یارعلی کردفیروزجایی
http://kms.bou.ac.ir/professor/firouzjaei/
#اساتید
#فلسفه
3-1.mp3
62.71M
🔺درسگفتار کامل متنخوانی پدیدارشناسی روح هگل
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🎙صوت جلسه سیزدهم
🔺 بخش دوم ـ آگاهی و خودآگاهی پدیدارشناسی ( ۱ )
#اردبیلی
#هگل
#پدیدارشناسی
#صوتی
t.me/nutqiyyat
Instagram.com/nutqiyyat
[معاني لفظ "الخارج"]
للخارج عند المحققين معانٍ منها:
١- نفس الأمر.
كما يُقال: هذا الحكم ثابتٌ في الخارج، أي: في نفس الأمر بدون فرض الفارض.
ويعارضه: الفرض.
٢- المحكي عنه.
وهو الذي يكون للخبر دون الإنشاء.
ويقابله: الحكاية.
٣- العرضي.
ويقابله: الداخل.
٤- الظرف الخارجي.
ويقابله: الظرف الذهني.
https://t.me/maghulat_manghulat
💠 دستهبندی ملاجامی از پارهای از اختلافات میان فیلسوفان، متکلمان و صوفیه در جهان اسلام:
🔻صفات خداوند:
۱.اشاعره: صفات خدا قدیم و زائد بر ذات است.
۲.فیلسوفان: صفات خداوند عین ذات است و جدای از ذات صفتی نداریم (خود ذات کارکرد صفات را دارد).
۳.صوفیه: صفات خداوند بحسب الوجود عین ذات است ولی بحسب التعقل عین ذات نیستند.
🔸علم خداوند:
۱. شرذمهای از فیلسوفان قدیم: خداوند علم ندارد.
۲.متکلمین: علم خداوند مستقل از ذات موجود است.
۳.فیلسوفان: تعقل ذات، علم به کثرت میآورد چون ذات علتِ کثرت است.
۴.صوفیه: علم خداوند قبل از ایجاد است، ایجاد بر پایهی علم بوده.
🔻استناد اثر قدیم به خداوند:
۱.متکلم: اثر قدیم مستند به خدا نیست، خداوند اختیار دارد.
۲.فیلسوف: اثر قدیم مستند به خدا است، خداوند اختیار ندارد.
۳. صوفیه: اثر قدیم مستند به خداوند است، خداوند اختیار دارد.
🔸صدور کثرت از وحدت:
۱.اشاعره: استناد آثار متعدد به واحد بسیط جایز است. خداوند مصداق واحد بسیط نیست چون صفاتش زائد بر ذات است.
۲.فیلسوف: استناد آثار متعدد به واحد بسیط جایز نیست. خداوند مصداق واحد بسیط است.
۳. صوفیه: استناد آثار متعدد به واحد بسیط جایز نیست. خداوند مصداق واحد بسیط نیست.
منبع: الدرة الفاخرة في تحقيق مذاهب الصوفية و المتكلمين و الحكماء المتقدمين
@safsat