هدایت شده از انجمن علمی دانشکده الهیات شیراز
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
⏳زمان برگزاری:
از تاریخ ۴ مهرماه، سه شنبه ها ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
@anjomanelmielahiat
هو الحکیم
✨دومین سخنرانی از سلسله سخنرانیهای ماهانه #گروه_مطالعات_منطق خانه_حکمت
⚡️#برخی_جنبه_های_فلسفی_قضایای_گودل
💫با سخنرانی دکتر #پیام_سراجی
📆چهارشنبه مورخ اول آذرماه ۱۴۰۲
🕒ساعت ۱۵
📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387
#خانه_حکمت
@khaneHekmat
4_5951734579491507718.pdf
348.5K
هدایت شده از معرفی کتاب
◾️۲۴ آبان روز بزرگداشت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی، فیلسوف، عارف و مفسر بزرگ اسلامی رضوان الله علیه
https://eitaa.com/boookkk
🔻جان لاک:
پاره ای از منطق دانان، که هابز از جمله ی آنهاست، فرق بین گزاره ی موجبه و سالبه را به نحو متفاوتی بیان کرده اند؛ این عده صرفاً یک نوع از رابط یعنی «است» را معتبر انگاشته اند و دالّ بر سلب {حکم} را ملحق به محمول کرده اند {نه اینکه «نیست» یک رابط مستقل از محمول در جمله باشد}
مطابق با رأی این مؤلفین، دو گزاره ی «زید مرده است» و «زید مرده نیست» گزاره هایی هستند که فقط در موضوع مشترک هستند، نه در موضوع و محمول؛
- کتاب نظام المنطق جان لاک
@safsat
❎ تفاوت اصطلاحات (۲۲)
تفاوت ادراک بسیط و ادراک مرکب
۱. در ادراک بسیط یک علم است، اما در ادراک مرکب دو علم؛ علم به اشیاء و علم به آن علم.
۲. ادراک بسیط نه به خطا و صواب توصیف میشود و نه ملاک تکلیف است و نه حکم کفر و ایمان به آن بر میگردد، برخلاف ادراک مرکب.
۳. ادراک بسیط بین همه مردم (اعم از خواص و عوام) مشترک است، ولی ادراک مرکب فقط به خواص اختصاص دارد.
#تفاوت
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢گزارشی تفصیلی از نشست معرفی و بررسی کتاب «از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو»
🔷 نشست معرفی و بررسی کتاب «از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو» سهشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۲ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران با حضور حسین شیخرضایی، امیراحسان کرباسیزاده، امیرمحمدگمینی و حسین معصومی همدانی، مترجم اثر، برگزار شد.
🔹در ادامه گزارش این نشست از نظر میگذرد:
🔶معصومی همدانی به عنوان مترجم کتاب بیان کرد: خودم فکر میکردم این کتاب به عنوان یک کتاب درسی میتواند برای مدرسان تاریخ علم مفید باشد. از کتاب خوشم آمده بود که به سراغش رفتم. اصل کتاب در سال ۱۹۶۰ چاپ شده و ویرایش آخر کوهن نیز تغییر زیادی در کتاب ایجاد نکرده است. جز اینکه یک قسمتهایی مربوط به کارهای گالیله تعدیل شده است. در انتهای این کتاب نیز ۱۶ ضمیمه وجود دارد که سطح این ضمیمهها با بدنه کتاب متفاوت است. برخی از مطالب کتاب به گونهای است که گمان نکنم خواننده عادی علاقهای به آنها داشته باشد. برخی جاهای کتاب نیز بیشتر فلسفه علم است تا تاریخ علم.
او درباره دلایلش برای ترجمه کتاب گفت: در فضای فرهنگی ما، چیزی به اسم تاریخ اندیشهها دارد جای هر نوع تاریخی را میگیرد. قبل از انقلاب، غلبه در فضای روشنفکری با این بود؛ یعنی یک جور مارکسیسم که میگفت اصل و زیربنا، روابط اقتصادی و تولیدی هستند و بقیه چیزها روبنایی هستند. ...
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/658
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ نشست علمی «فعل الهی و فیزیک مدرن»
💠 هفتمین نشست از سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه با موضوع «فعل الهی و فیزیک مدرن» در قم برگزار گردید.
🔸این نشست علمی با حضور و سخنرانی آقای دکتر میثم توکلی و حجج الاسلام دکتررضابرنجکار و دکترحمیدرضاشاکرین برگزار شد.
🔹 علاقهمندان جهت دریافت فایل صوتی این نشست میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 B2n.ir/p84029
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#نشست_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
فعل الهی و فیزیک مدرن.mp3
48.35M
🎙 صوت نشست علمی «فعل الهی و فیزیک مدرن»