eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
850 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
💠 Teaching and Learning the Sciences in Islamicate Societies (800-1700) 🔹 تعلیم و تعلّم علوم تجربی
💠 تعلیم و تعلّم علوم تجربی در جوامع اسلامی: از ۸۰۰ میلادی الی ۱۷۰۰ میلادی 🔻نویسنده: خانوم سُنجا برنتجِس سال انتشار: ۲۰۱۸ م. ❇️ خلاصه ی محتوا: 1⃣ در فصل اول «بافتار تاریخی» سنت های علم تجربی در جهان اسلام معرفی شده است. 2⃣ در فصل دوم به آموزش علم در دوره های متقدم (از قرن نهم الی قرن دوازدهم) پرداخته شده است. این آموزش ابتداءاً در خانه های شخصی و دربارها صورت می گرفته است. متون آموزشی نیز معمولاً ترجمه های عربی از کتاب های یونانی مانند «اصول» اقلیدس، «مخروطی ها» ی آپولونیوس و «ارغنون» ارسطو بودند. 3⃣ و 4⃣  فصل های سوم و چهارم دوره ی زمانی پسا مدرسه (مجامع علمی ای که توسط امور وقفی تأمین میشدند) در قرون یازدهم و دوازدهم را پوشش می دهند. پس از حوالی ۱۲۰۰ میلادی، برخلاف تصور پاره ای از مورخان جدید مبنی بر اینکه مدارس تنها به علوم دینی اختصاص داشتند، آموزش علوم تجربی در مدارس صورت می گرفته است. متون آموزشی معمولاً متون موجزی بودند که توسط علمای مسلمان (معمولاً به زبان عربی) نوشته شده بودند و معمولاً به همراه شروح و حواشی علمای متأخر خوانده میشدند. چندین جریان جداگانه با توجه به جغرافیا ایجاد شد: (۱) جهان ترکی/فارسی و (۲) سرزمین های عرب زبان مانند مصر، سوریه و شمال آفریقا از جمله ی این جغرافیا ها هستند که با هم اختلافات مهمی داشتند. «نجوم نظری» و «فلسفه» در جهان ترکی/فارسی به طور گسترده ای آموزش داده میشدند و از طرفی «علم اندازه گیری زمان» (میقات/Horology) به طور قابل توجهی در سرزمین های عرب زبان بسط داده شده بود (علمی که ظاهراً در شرق جهان اسلام چندان رایج نبود). همچنین در این دو جغرافیا، متون آموزشی که برای آموزش ریاضیات و منطق استفاده میشد با هم فرق داشتند پاره ای از رشته های علمی مانند شیمی، احکام نجوم و پزشکی معمولا کمتر در مدارس آموزش داده میشدند. 5⃣ فصل پنجم از آموزش در بیرون از نهاد «مدرسه» بحث می کند (یعنی در بیمارستان ها، خانه های شخصی و طی مسافرت)؛ شایسته بود نویسنده از آموزش نخبگان سیاسی و کاتب ها نیز بحث کند (فضای آموزشی کاتبان با فضای آموزشی نهاد مدرسه متفاوت است)؛ 6⃣ فصل ششم به روش های آموزش و یادگیری اختصاص دارد. نویسنده در این فصل از پدیده ی «تحقیق» که بعد از قرن دوازدهم رواج یافت، نیز بحث کرده است. 7⃣ فصل هفتم از دائرة المعارف ها و آثاری که در رابطه با تقسیم علوم و طبفه بندی علوم نوشته شده، بحث می کند. 8⃣ فصل هشتم متون اصلی ای که در زمینه های نجوم، ریاضیات، پزشکی، منطق و فلسفه مورد استفاده بودند را معرفی می کند. 🔆 پس از آن در بیش از ۲۰ صفحه پیوست هایی آورده شده که جداول سلسله ها، علمای قدیم، علمای جهان اسلام و حاکمان را در بر دارد. ♻️ همه ی مطالبی که در این کتاب آمده اند از دقت لازم برخوردار نیستند که در ادامه به پاره ای از اشتباهات نویسنده اشاره خواهد شد. همچنین بحث ها و جنبه هایی در حیطه ی آموزش در جهان اسلام هست که نویسنده به آنها توجه نکرده است (برای نمونه حمایت دربارهای عثمانی از علم تجربی در قرن هفدهم که به همراه ترجمه هایی از لاتین به زبان عربی یا ترکی بود) 🔻با این حال این کتاب، کتاب قابل استفاده ای در حیطه ی آموزش در جهان اسلام است که شایسته ی مطالعه است. See: review of this book by Khaled El-Rouayheb (2019) @safsat
💠 ابهری در خلاصة الأفکار: صدق گزاره شخصیه مستلزم صدق گزاره جزئیه است، بنابراین از «زید نویسنده است» می توان نتیجه گرفت که «برخی چیز ها نویسنده اند» این همان قاعده ی معرفی سور وجودی در منطق جدید است که از Fm می توان نتیجه گرفت: (Ex) Fx @safsat
✅ ماهیت واجب الوجود استاد غلامرضا فیاضی نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما یقال فی جواب ما هو و همان که در جواب از چیستی اشیاء بیان می شود . ماهیت به این معنا همان تعین درونی ، چیستی و فارق یک شیء است که آن را از اشیاء دیگر متمایز می کند 🔹مسئله ماهیت واجب الوجود یکی از مسائل پر اهمیت در فلسفه اسلامی است ۱.مشهور : معتقدند بر خلاف وجود ممکن که دارای ماهیت است، واجب الوجود ماهیت ندارد. ۲.استاد فیاضی : ایشان بر اساس ادله عقلی و نقلی معتقدند که خداوند نیز همچون دیگر موجودات ، ماهیت به معنای اخص دارد ؛ توضیح اینکه ، بر خلاف نظر برخی از اندیشمندان که ماهیت به معنای اخص را حاکی از واقعیت محدود می دانند ، استاد فیاضی معتقدند ماهیت چیزی جز " تعین درونی و فارق اشیا " نیست ؛ از این رو هر شیئ چون وجودی ممتاز و جدا از دیگر اشیاست ، دارای تعین دورنی و فارق است ، لذا ماهیت دارد . واجب الوجود نیز وجودی ممتاز از دیگر وجودات است ، لذا ماهیت به معنای خاص است. 📚برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۲۳۷_۲۳۹
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۲۷. مجتبی مصباح https://mmesbah.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
💠 دیوید آرمسترانگ متولد سال ۱۹۲۶ میلادی (۱۳۰۴ شمسی) در استرالیا که سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت. ابتداءاً در حیطه فلسفه ی ذهن فعال بود با آثاری تحت عنوان: ۱- نظریه ی ابصار برکلی (۱۹۶۰م.) ۲- ادراک حسی و جهان فیزیکال (۱۹۶۱م.) ۳- حس کردن های بدنی (۱۹۶۲م.) ۴- یک نظریه ی مادی گرایانه از ذهن (۱۹۶۸م.) بعد از مدتی به حوزه ی متافیزیک کشیده می شود و آثاری را در این زمینه منتشر می کند از جمله: ۱- کلیات طبیعی و واقع گرایی علمی (۱۹۷۸م.) در دو جلد ۲- قانون طبیعت چیست ؟ (۱۹۸۳م.) ۳- نظریه ای ترکیبی از امکان (۱۹۸۹م.) ۴- کلیات طبیعی: درآمدی سوگیرانه (۱۹۸۹م.) ۵- دنیایی از وضعیت های امور (۱۹۹۷م.) ۶- صدق و مُولّد های صدق (۲۰۰۴م.) ۷- طرحی برای یک متافیزیک نظام مند (۲۰۱۰م.) کتاب آخر به زبان فارسی ترجمه شده است.
💠 فلسفه ی تحلیلی (۱) ▪️مقدمه 🔸فلسفه ی تحلیلی، شاخه و سنتی از فلسفه است که از تحلیل {فلسفی} استفاده می کند و در جهان غرب به ویژه در آنگلوسفر/جهان انگلیسی (Anglosphere) محبوبیت دارد و در دوران معاصر در ابتدای قرن بیستم در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و اسکاندیناوی آغاز شد و کماکان ادامه دارد. «فلسفه ی تحلیلی» معمولاً در مقابل «فلسفه ی قاره ای» قرار می گیرد که به عنوان یک اصطلاح فراگیر برای سایر روش هایی که در اروپا برجسته هستند قرارداد شده است. 🔻چهره های محوری در این تحول فلسفی تحلیلی عبارتند از «گوتلوب فرگه»، «برتراند راسل»، «جورج ادوارد مور» و «لودویگ ویتگنشتاین»؛ دیگر شخصیت های مهم در تاریخ فلسفه ی تحلیلی عبارتند از: پوزیتیویست های منطقی (به ویژه رودولف کارنپ)، ویلارد کواین و کارل پوپر پس از افول پوزیتیویسم منطقی، «ساول کریپکی»، «دیوید لوئیس» و دیگران احیای متافیزیک را رهبری کردند. «الیزابت انسکوم»، «پیتر گیچ»، «آنتونی کنی» و دیگران «رویکرد تحلیلی به توماس گرایی» (analytical Thomism) را بسط دادند. 🔹فلسفه ی تحلیلی به (الف) اهتمام به زبان که به «چرخش زبانی» معروف است، (ب) وضوح و دقت در استدلال ها و (ج) استفاده از منطق صوری، ریاضیات و تاحد کمتری علوم طبیعی متمایز است. {فلسفه ی تحلیلی} همچنین چیزها را تکه تکه می کند تا با تلاش در حل مسائل فلسفی کوچک تر به حل مسائل بزرگتر برسد. 🔻فلسفه ی تحلیلی معمولاً در مقابل سنت های فلسفی دیگر، به شکل برجسته فلسفه های قاره ای همانند «اگزیستانسیالیسم»، «پدیدارشناسی» و «هگل گرایی» فهمیده می شود. از فلسفه ی تحلیلی بخاطر «فقدان بحث تاریخی» (ahistoricism) انتقاد شده است. @safsat
1_1211574296.pdf
262.7K
📝 فلسفۀ فلسفه 👤 استاد امینی نژاد 🖋 تقریر مقدمه تدریس کتاب بدایة الحکمة 🆔 @Kotob_howzavy
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۲۹. مرحوم ابوالحسن شعرانی معروف به علامه شعرانی https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%B4%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
1654078256-9744-1400-2-10.pdf
223.9K
قضایای حقیقیه و خارجیه نزد ارسطو اسدالله فلاحی
نمودار تقسیمات مربوط به «کلی»
20151230144823-10025-21.pdf
412.4K
قضایای خارجیه و حقیقیه نزد خونجی اسدالله فلاحی
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کتاب «ردیه بر پروکلوس درباب قِدم عالم؛ 1 تا 5» اثر فیلوپونوس، با ترجمه و تحقیقِ میثم توکلی‌بینا، عضو هیئت علمی مؤسسه، در روزهای پایانی سال 1401 منتشر شد. در مقدمه مترجم این اثر آمده است: وقتی متون ابن‌سینا، فارابی و حتی متکلمان پیش از خواجه را بررسی می‌کردم، کم‌کم برایم واضح شد که اینان در موضوع حدوث جهان متونی را مطالعه می‌کردند که هدف نهان و به‌ندرت آشکارشان نقض یا ابرام آن متون است. واضح شد که در آن زمان نسخه‌ای از یحیی محب التعب (شاید هم نحوی) در دست ایشان بوده و وقتی بحث از حدوث ذاتی یا زمانی می‌کنند، به آن نوشته عنایت دارند. یافتن و خواندن چنان متنی می‌توانست از برخی ابهامات متون فلسفی و کلامی رازگشایی کند و به‌تعبیری، سویۀ مفقود دیالوگ پیدا شود. می‌دانیم که در این فرض، تفسیرها و تعبیرها از متون میراثی می‌تواند دگرگون، تکمیل، ابهام‌زدایی یا تحکیم شود و ارزش تفسیری چنان متنی بسیار است، اما جز اشارت‌ها و تلخیص‌های ناقصی در زبان عربی از آن برجای نمانده است. وقتی به پروژۀ بزرگ شارحان کهن ارسطو مراجعه کردم، خوشبختانه این متن را یافتم. این پروژه در انگلستان زیر نظر کالج سلطنتی لندن در سال 1987 با مدیریت ریچارد ســورابجی آغاز شد. در مجموع، به باور مترجم، متن حاضر می‌تواند از این جهات مفید و منشأ آثار باشد: ۱) شناخت بهتر و درجه یک سنت‌های انتقادی نسبت به ارسطو و افلاطون؛ 2) پیشینۀ ماقبل اسلامی کلام مسلمانان به خصوص در موضوع حدوث و قدم؛ 3) درک بهتر متون فلسفی فارابی، ابن‌سینا و امثال ایشان باتوجه به درک سویۀ دیگر دیالوگ؛
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کتاب «ردیه بر پروکلوس درباب قِدم عالم؛ 1 تا 5»
4) درک تطورات تاریخی مفاهیم فلسفی‌_کلامی از زمانۀ افلاطون تا مکاتب فلسفی اسلامی. شایان ذکر است که تصحیح انگلیسی اثر در چهار جلد منتشر شده و ترجمه و انتشار فارسی نیز به همان ترتیب خواهد بود. لذا در این جلد دلیل 1 تا 5، در جلد دوم دلیل 6 تا 8، در جلد سوم دلیل 9 تا 11 و در جلد چهارم دلیل 12 تا 18 ارائه خواهد شد.
The Existence Of God- A Philosophical Introduction.pdf
1.28M
وجود خدا: درآمدی فلسفی ناگاساوا, یوجین (فیلسوف دین انگلیسی آسیایی‌تبار، استاد دانشگاه بیرمنگام، انگلیس), 1975م. توکیو، ژاپن (نویسنده) آیا خدا وجود دارد؟ دلایل مختلفی که به دنبال اثبات وجود خدا هستند چیست؟ آیا آتئیست ها می توانند این استدلال ها را رد کنند؟ وجود خدا: مقدمه ای فلسفی به ارزیابی استدلال های کلاسیک و معاصر در مورد وجود خدا می پردازد: برهان هستی شناختی، معرفی ماهیت هستی، جهان های ممکن، ایرادات تقلیدی، و منشأ تکاملی مفهوم خدا، برهان کیهانی، بحث متافیزیکی. پارادوکس‌های بی‌نهایت، مدل‌های علمی جهان، و بحث‌های فیلسوفان درباره واقعیت نهایی و معنای زندگی، بحث طراحی، پرداختن به راه پنجم آکویناس، نظریه تکامل داروین، مفهوم پیچیدگی غیرقابل تقلیل، و بحث‌های کنونی بر سر طراحی هوشمند و تحصیلات مدرسه ای. یوجین ناگاساوا با به‌روزرسانی کامل موضوع، این استدلال‌ها را در رابطه با تحقیقات اخیر در علوم شناختی، ریاضیات بی‌نهایت، کیهان‌شناسی انفجار بزرگ، و بحث‌هایی درباره اخلاق و اخلاق در پرتو رویدادهای سیاسی و اجتماعی معاصر توضیح می‌دهد. این کتاب همچنین شامل بینش های شگفت انگیزی در مورد احساسات، اعتقادات و مبارزات فیلسوفان و دانشمندانی است که با چالش اثبات وجود خدا روبرو شده اند، از جمله توماس آکویناس و کورت گودل - که در پایان کار خود به عنوان یک ریاضیدان مشهور کار می کرد. در یک پروژه مخفی برای اثبات وجود خدا. وجود خدا: یک مقدمه فلسفی دروازه ای ایده آل برای ورود به فلسفه دین و یک نقطه شروع عالی برای هر کسی است که علاقه مند به استدلال در مورد وجود خدا است.
Dr., Zali.pdf
714.9K
وحدت عقل و عاقل و معقول. مساله ای ارسطویی، ردیه ای سینوی و دفاعیه ای صدرایی دکتر زالی
۳۴ ثانیه بعد از شروع درس خوندن 😁
20120427085507-8067-2.pdf
398.3K
احوال و آثار فیلسوف شهید شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی