eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
سهروردی و فتوت.mp3
20.88M
جلسه سی و پنجم درس‌گفتارهایی درباره‌ی سهروردی سخنران: دکتر مهدیه سیدنورانی
Sohrevardi.pdf
606.6K
📝متن گفتگوی استاد سید محمد موسوی در بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی علیه الرحمة https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت «روز بزرگداشت » برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان: (از ابن سینا تا سهروردی) 📌با حضور:خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی دانشگاه بو علی سینا) 🗓 تاریخ: دوشنبه ۹مرداد ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت : ۱۶ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است 🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
هدایت شده از فلسفه ذهن
📌 در ادبیات معمولاً دو ویژگی اصلی برای تمایز میان حالات ذهنی و حالات بدنی ذکر می‌شود: و . حیث التفاتی بمعنای درباره‌گی (aboutness) است. یعنی برخی از حالات ذهنی درباره چیزی هستند؛ مثلاً این عبارت را در نظر بگیرید: «علی باور دارد که آسمان آبی است». عبارت «آسمان آبی است» یک گزاره است. باور هم یک حالت ذهنی و معطوف به این گزاره است (یا به این گزاره التفات دارد). 📌 برنتانو شاید اوّلین فیلسوفی باشد که معتقد است آن‌چه میان حالات ذهنی و حالات بدنی افتراق می‌دهد، همین خصوصیت درباره‌گی یا حیث التفاتی حالات ذهنی است (Brentano,1874, Psychology from an Empirical Standpoint, p.8). برنتانو واژه “Intentional inexistence” را استفاده مي‌كند؛ يعني فرد می‌تواند باور به چیزی داشته باشد که وجود ندارد یا درباره چیزهایی فکر کند که وجود ندارند. به ‌عبارت‌ دیگر باورهای ما می‌توانند درباره گزاره‌هایی باشند که کاذب باشند. بدین دلیل برنتانو ویژگی التفاتی بودن حالات ذهنی را مشخصه ذهن می‌داند. 📌 بدنبال برنتانو، برخی فیلسوفان ذهن مانند تیم کرین (representational) حالات ذهنی را همان التفاتی‌بودن در نظر می‌گیرند (Crane, 2001, Elements of Mind, Ch.1). حالات ذهنی وقتی معطوف به چیزی باشند، در واقع آن چیز را بازنمایی می‌کنند. بازنمایی یعنی حکایت از چیزی کردن یا نمایش دادن چیزی. مثلاً باور به این جمله را در نظر بگیرید: «ارسطو مبدع منطق بود». اگر ارسطو مبدع بوده باشد، پس این جمله صادق است و بازنمایی‌کننده واقعیتی در جهان. و اگر این جمله غلط باشد، پس واقعیت را درست بازنمایی نمی‌کند. 📌 با این‌حال به نظر برخی فیلسوفان - برخلاف تعمیم برنتانو - تمام حالات ذهنی خصوصیت التفاتی ندارند. از دید ایشان احساسات و عواطف، ویژگی دیگری دارند که مشخصه این حالات است که همان کوالیاست: سابجکتیو یک حالت ذهنی که هرکسی بی‌واسطه و مستقیم، این کیفیت حالات ذهنی را تجربه می‌کند. 📌 اما فیلسوفان طرفدار (repesentationalism) قائل به تعمیم حیث التفاتی به تمام حالات ذهنی (از جمله شامل احساسات و عواطف و ...) هستند. به نظر این دسته از فیلسوفان ذهن، حالات پدیداری نیز یک ویژگی از جهان خارج یا از بدن ما را بازنمایی می‌کنند. مثلاً در ادراک شنوایی موسیقی مرغ سحر، یکسری ویژگی‌های فیزیکی از جنس امواج صوتی در محیط برای ما بازنمایی می‌شود و احساس خاص سابجکتیو که از شنیدن این موسیقی برای ما پدیدار می‌شود، در واقع ویژگی بازنمایی کنندۀ همان ویژگی‌های فیزیکی صوتی است. یا کوالیای درد زانو مثلاً همان ویژگی بازنمایی کنندۀ آسیب بافتی در زانوی من است. 📌 درواقع بازنمودگرایان، آگاهی پدیداری یا کوالیا را به حیث التفاتی تحویل می‌برند و تمام حالات ذهنی را حالاتی التفاتی می‌دانند که چیزی را بازنمایی می‌کنند. در نتیجه به نظر ایشان، حل مسئله حیث التفاتی (به هر طریق)، به حل آگاهی نیز خواهد انجامید. @PhilMind
📚 معرفی کتاب 🔸 فلسفه، علم و فعل الهی ♻️ مدرسه بین‌المللی خداباوری شریف: شرق و غرب دانشگاه صنعتی شریف 🆔 @theismschool
📚 معرفی کتاب 🔸 دیدگاه‌های علمی در مورد فعل الهی: بیست سال چالش و پیشرفت ♻️ مدرسه بین‌المللی خداباوری شریف: شرق و غرب دانشگاه صنعتی شریف 🆔 @theismschool
Voice 004_2.m4a
42.45M
🎙 🔹با عنوان:(از ابن سینا تا سهروردی) 📌 باحضور: خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی بوعلی سینا) 🔹۹مرداد ماه۱۴۰۲ ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
3568283213.pdf
210.2K
بررسی و تحلیل دیدگاه ابن سینا در مورد اولین عضو متکون (رئیسی) در بدن انسان محمد حسین مددالهی حسین زمانیها فرهاد جعفری
رجل القش - يوسف صامت بوحايك.pdf
2.09M
من أهم الكتب في بيان المغالطات المنطقية ، التي يجب على الإنسان معرفتها لكي لا يقع فيها ويتجنب استعمالها ، خصوصا في واقعنا المعاصر الذي يحتشد بها ... ويضاف إليه كتاب الكاتب المصري عادل مصطفى (المغالطات المنطقية).