در حالی که برافراشتن نمادهای اسلامی به ویژه پرچمهای اباعبدالله الحسین در آذربایجان ممنوع و شامل جریمه سنگین و بازداشت میباشد ، برافراشته شدن پرچم رژیم صهیونیستی در کنار پرچم آذربایجان و ترکیه را در بازار های باکو شاهدیم
#قاطر_چموش
#کلید_بنفش!
🆔 @Violet_Key
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میگن کجا ساعت ۱۰ شب میتونی بری بیرون میگن ایران
بعد میگه کجا امنیت بیشتره میگن آمریکا :|
البته که آمریکا با یه ماشین سلاح و اینا بری بیرون
#کلید_بنفش!
🆔 @Violet_Key
#خبر
♦️چهارشنبهسوری بیشترین قربانیان خود را از کدام استانها گرفت؟
#نه_به_چهارشنبه_سوری
#کلید_بنفش!
🆔 @Violet_Key
🔴 یک فرض قشنگ
🔵 فرض کن یک روز به جایی برسی که امام زمان به شما بفرمایند:
🟢 ما بابت داشتن شما خداوند را شکر می کنیم
🔹 این جمله ای بود که امام عصر ارواحنا فداه به شیخ مفید فرمودند.
🌕 سوم رمضان سالروز وفات شیخ مفید(ره)
🆔 eitaa.com/emame_zaman
✨دو رویکرد درباره ارز مسافرتی
پیرو تخصیص ۱۰۰۰ دلارِ ۴۵ هزار تومانی برای مسافرتهای خارجی، دو طیف نسبت به این اقدام دولت معترض هستند.
طیف نخست، کسانی هستند که معتقدند؛ اولا چرا باید تعیین نرخ ارز، به بازار سپرده شود که دولت بخواهد برای مدیریت این بازار، ارزپاشی کند؟ ثانیا اگر منابع ارزی ما کم است و تقاضای ارز بیش از عرضه است، چرا به جای اینکه به تقاضاهای غیرضرور (نظیر مسافرتهای غیرضرور) ارز داده نشود، برعکس عمل میشود و به این تقاضاها، ارز بیشتری داده میشود؟ اگر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و ارز کم داریم، چرا باید دولت جمهوری اسلامی ارز سفرهای آنتالیا و پاتایا را تامین کند؟ لذا راهکار این است که تمام ارز حاصل از هر صادراتی در اختیار کامل دولت باشد و دولت نیز، فقط با یک نرخ، این ارز را به نیازهای اولویتدار کشور و موارد مرتبط با منافع عموم مردم تخصیص دهد. در چنین شرایطی، بلاتردید نیازهای غیرضرور از صف دریافت ارز حذف خواهند شد. مسئله این است که سیاستمداران ما میخواهند محبوب قلوب مسافران پاتایا و آنتالیا هم باشند و تصمیمی نگیرند که این قشر را ناراحت کند. محرومان که صدایشان به جایی نمیرسد و لذا ناراحتیهای آنها جای نگرانی ندارد!
طیف دوم مخالفان ارز مسافرتی اما کسانی هستند که میگویند دولت چرا ارز ۴۵ هزار تومانی به مسافرت خارجی میدهد. قیمت ارز، همان ۶۰ هزار تومان بازار است. لذا اولا نرخ ارزی که مسافران میگیرند، ۶۰ هزار تومان باشد، ثانیا نباید برای این سفرها محدودیتی وجود داشته باشد. هر کسی هرکجا خواست برود، هر مقدار ارز هم خواست بگیرد، فقط باید نرخ ارز ۶۰ هزار تومان باشد. پشت پرده این طیف دوم، همان جریانی است که از گرانسازی دلار نفع میبرد. دقت بفرمایید الان بحث سر این است که اگر کسی ۱۰۰۰ دلار را به قیمت هر دلار ۴۵ هزار تومان بخرد و ۶۰ هزار تومان بفروشد، ۱۵ میلیون تومان سود میکند! حال تصور بفرمایید کسی که سالانه یک میلیارد دلار صادرات دارد، با افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ تومان به ۶۰ هزار تومان، ناقابل ۳۱ هزار میلیارد تومان پول بادآورده به جیب میزند. این ۳۱ هزار میلیارد تومان از کجا میآید؟ کالاهای وارداتی، ۳۱ هزار میلیارد تومان گرانتر به ملت ایران فروخته میشود! یعنی از سفره محرومان کم میشود و به توبره صادرکنندگان ریخته میشود.
لذا دقت باید کرد که درد این طیف دوم، عدالت نیست؛ اینها به دنبال رسمیت بخشیدن به ارز ۶۰ هزار تومانی بازار آزاد هستند که محرومان را بدبختتر و ثروتمندان را ثروتمندتر میکند.
@syjebraily
@jahade_tabien1
⁉️بلای جان اقتصاد ایران، آقای رییس جمهور کجایید؟ دقیقا کجایید؟
‼️بسیاری از بانکهای خصوصی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از تسهیلاتشان را به زیرمجموعه خودشان میدهند نه به مردم!
✍️ توکلی
@jahade_tabien1
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا رهبری مردم را تشویق به بورسبازی و سفتهبازی نمودند؟
در سالهای اخیر که وضعیت کذایی بورس و حاتمبخشیهای برخی دولتمردان از جیب مردم برای سرپانگهداشتن بورس، مورد انتقاد بسیاری از اقتصاددانان مستقل قرار گرفته است، برخی با دستاویز قرار دادن حمایتهای رهبری از بورس، اینگونه القا میکنند که حمایتهای چندصدمیلیاردی دولت برای سبز نگهداشتن کاسبی دلالان و سفتهبازان و نوسانگیران، اقدامی در راستای منویات رهبری است!
اما نگاهی گذرا به مواضع رهبری در ده سال اخیر نشان میدهد که ایشان مکرر در مکرر از لزوم حمایت از تولید و هدایت سرمایههای راکد به چرخه تولید سخن گفتهاند؛
حتی در همین کلیپهای کوتاه و تقطیعشده که بعنوان حمایت رهبری از بورس (و در واقع برای مقصر نشان دادن ایشان در ضررهای بورسی مردم) وایرال شده، واضح و مشخص است که منظور رهبری از تشویق مردم به حضور در بورس، دعوتی عقلانی و دلسوزانه برای هدایت نقدینگیها به سمت تولید داخلی و حمایت از کارگر ایرانی است، نه تشویق مردم به دلالی و خرید و فروش مکرر و طمعورزانه سهام برای کسب سودهای بادآورده!
موضع اخیر ایشان در خصوص ثروتهای بدستآمده از طریقی غیر از کار نیز، بوضوح نشاندهنده نوع تفکر ایشان در خصوص بورسبازیها و دلالبازیهاست:
«خیلی از این ثروتهای مضر که آثار فسادش را انسان در جامعه میبیند و کسانی مصداق «مُترَفین» در جامعه هستند که در قرآن ذکر شدهاند، خیلی از اینها ناشی از همین است که ارتباط درآمد و سود و بهره با کار قطع شده؛ کار نیست، [امّا] درآمد هست؛ این نمیشود؛ درآمد باید ناشی از کار باشد»
💠 احمد نبویان
@jahade_tabien1
#بدیهیات
وقتی میگن «اگه دستمزدها رو به اندازه تورم افزایش بدیم به ضررتونه، چون باعث تورم میشه»
یعنی: بیچارهترتون میکنیم که بدبختتر نشید!!!
در عمل البته، تورم هم پایین نمیاد!
#بلاهت
پینوشت:
هم مستندات علمی و هم تجربیات عملی نشان میدهد که:
اولاً افزایش حقوق و دستمزد نهتنها تأثیر چندانی در رشد تورم ندارد بلکه باعث رونق تولید میشود؛
ثانیاً علیرغم سرکوب چندساله دستمزدها، همچنان نرخ تورم از ۴۰درصد پایینتر نمیآید!
@jahade_tabien1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور درخشان: حضرت امام میفرمایند ما باید منافع مستضعفین را تامین کنیم
دکتر غنینژاد: بفرمایند!
تمام دعوای جبهه حق و باطل بر سر همین یک کلمه است!
خداوند فرموده؟ بفرمایند
پیامبر فرموده؟ بفرمایند
علی (ع) فرموده؟ بفرمایند
قرآن فرموده؟ بفرمایند
ولی فقیه فرموده؟ بفرمایند
همه مردم ایران باید این چند ثانیه را ببینند!
نکات بسیار مهم این کلیپ:
۱. دو دیدگاه در مورد اقتصاد وجود دارد. یکی میگوید باید منافع سرمایهداران تامین شود و به اصطلاح کیک اقتصاد در دست ایشان باشد و دومی میگوید، باید منافع مستضعفان را تامین کرد تا اقتصاد رشد عادلانه کند. یعنی پیشرفت و عدالت توامان صورت بگیرد.
۲. استاد درخشان بر مبنای نظر امام خمینی رحمتاللهعلیه از یک امر ارزشی و یک هنجار و یک "باید" سخن میگوید و دو پاسخ از دکتر غنینژاد دریافت میکند:
۱. بفرمایند (یعنی امام فرمودهاند که فرمودهاند. من نظریه عدالت امام را قبول ندارم)
۲. این حرف امام را بعنوان یک گزاره علمی قبول ندارم
در صورتی که اساسا صفت علمی را نمیتوان بر یک گزاره هنجاری بار کرد
در حقیقت از نظر ایشان اگر ایدئولوژی، ایدئولوژی لیبرال باشد علمی است! اما اگر ایدئولوژی اسلام باشد غیرعلمیست
خلاصه دعوای بین مکتب اقتصادی اسلام و مکتب سرمایهداری لیبرال همین نکته است که اتفاقا اصل۴۳ آن را تعیین تکلیف کرده است
اینکه باید منافع عموم مردم تامین شود یا منافع سرمایهداران امریست که نه قابل اثبات است نه رد
یک باید است!
اما اینکه آیا تامین منافع مستضعفین و عموم مردم باعث رشد حقیقی میشود حتما قابل اثبات است.
✍حسین عباسیفر
@jahade_tabien1