#مقام_معظم_رهبری
توقع ما از حوزه چیست؟ (1)
اول این است که نظامی بر اساس اسلام تحقق پیدا کرده است و موفقیت و عدم موفقیت آن در دنیا و تاریخ، به حساب اسلام گذاشته خواهدشد؛ چه من و شما بخواهیم و چه نخواهیم. این نظام، بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی برمحور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. این تفکرات و بینشها و مقررات، در کجا بایستی تحقیق و تنقیح بشود؟ این استفهامها، در کجا باید پاسخ داده بشود؟ اگر حوزه علمیه قم که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزههای علمیه است و در درجه بعد بقیه حوزهها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را - که نظام با آنها حرکت خواهد کرد - به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزهها بایستی این مسؤولیت را احساس بکنند.
در حوزهها کسانی هستند که کار و تلاش میکنند و از لحاظ فکری، مشکلات و گرههای نظام را با مباحث خود باز میکنند.
اما حوزه - به ماهی حوزه - هنوز تنظیم و تدوین مقررات اسلامی و نظام ارزشی اسلام و اخلاق عمومییی را که ما میخواهیم ملت داشته باشند و متکی به مدارک قطعی شرع باشد و دیگر جای بحث و لَیت و لعلّ ولِمَ و بِمَ نداشته باشد، متکفل نشده و الگوی زندگی اسلامی را ارایه نداده است. هی به ما میگویند: الگوی زندگی اسلامی را بدهید. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعی است که حوزه باید در این جهت گام بردارد.
ادامه دارد...
بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب
۱۳۶۸/۰۹/۰۷
#حوزه_انقلابی
#پژوهش_و_حوزه
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیهـمشهدـمقدس
#پژوهش_مدرسه_تخصصیـفقاهتـمشهدـمقدس
هدایت شده از پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
#مقام_معظم_رهبری
مسئلهی برنامهریزی و سرمایهگذاری بر روی پژوهش، بر روی کارهای اساسی و بنیانی، چه در علوم انسانی، چه در علوم تجربی، جزو دغدغههای ماست و باید حتماً انجام بگیرد.۱۳۹۱/۰۵/۲۲
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس برگزار میکند:
وبینار پژوهشی «حوزه و پژوهش؛ اهمیت، جایگاه و چالشها»
با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی جلائیان
(عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و معاون پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی)
زمان: سهشنبه ۲۵ آذر ۹۹ ساعت ۱۲
نشانی وبینار: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/igwsu49t9qe
#وبینار
#پژوهش_و_حوزه
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
هدایت شده از پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
#معرفی_استاد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی جلائیان، استادیار و عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.
تاکنون از ایشان بیش از ۲۰ عنوان کتاب و مقاله چاپ و منتشر شده است. ایشان راهنما، مشاور و داورِ دهها عنوان پایاننامه حوزوی و دانشگاهی بودهاند. همچنین در کارنامه علمی خود چندین عنوان و مقام برتر پژوهشی را ثبت کردهاند.
مدیریت مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مدت ده سال، معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، معاون پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و... برخی از سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان است.
ایشان در وبیناری که به مناسبت «روز پژوهش» توسط پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار میشود به تببین وضعیت پژوهش در حوزههای علمیه خواهند پرداخت.
زمان: ساعت ۱۲ روز ۲۵ آذر
نشانی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/igwsu49t9qe
#وبینار
استاد #علی_جلائیان
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#هفته_پژوهش
#وبینار_پژوهشی
#مقام_معظم_رهبری
مسئلهی برنامهریزی و سرمایهگذاری بر روی پژوهش، بر روی کارهای اساسی و بنیانی، چه در علوم انسانی، چه در علوم تجربی، جزو دغدغههای ماست و باید حتماً انجام بگیرد.۱۳۹۱/۰۵/۲۲
🔰واحد پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس برگزار میکند:
✳️وبینار پژوهشی «حوزه و پژوهش؛ اهمیت، جایگاه و چالشها»
💠استاد مدعوّ: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی جلائیان
(عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و معاون پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی)
⌛️زمان: سهشنبه ۲۵ آذر ۹۹ ساعت ۱۲
🌐نشانی وبینار:
https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/igwsu49t9qe
💐با ما همراه شوید؛
❣️دوستانتان را هم دعوت کنید؛ 👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#مقام_معظم_رهبری:
پژوهش اولاً مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیاً سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّهی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آیندهی کشور.۹۷/۰۳/۲۰
آن کسانی که دانشگاهها، مراکز تحقیقی، مرکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. 85/03/14
هدایت شده از اجتهاد
💢شیخ انصاری چگونه ماندگار شد؟ / شهید صدر نابغه نبود، پُرکار بود
استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، مؤلف 54 کتاب فقهی و حدیثی:
🔹اگر طلبه در اوایل فعالیت علمی وارد پژوهش نشود -هر چند با شرح و تقریر و غیره- در ادامه راه هم وارد نخواهد شد.
🔹باید بین اساتید تسویه ایجاد شود و بین استاد بودن آن درس یا آن درس تفاوت نباشد.
🔹پژوهش سه مرحله دارد:
۱.ترغیب و تشویق طلبه و ایجاد انگیزه و تشویق مسئولین
۲. الزام طلبه نفس خود را به کتاب خوانی و کتابخانه
۳. استفاده و یادگیری و بهره بری از اساتید و دیگران برای انجام درست و بجا.
🔹شیخ اعظم به دلیل رسائل و مکاسب خود ماندگار شد و چقدر مردم از این تألیفات بهرهها بردند، حتی حرکت اقتصادی عظیم و تحولی را ایجاد کرد؛ به همین دلیل است که شریف العلماء مازندرانی ماندگار نبوده و تنها در تراجم مذکور است.
🔹استاد اسدی از شاگردان شهید صدر میفرمود: شهید صدر نابغه نبود، بلکه پرکار بود.
🔹برای باز شدن زبان در سخنوری، کتاب رمان مطالعه کنید زیرا رمان مطالب را پرورش میدهد و این نکته در تألیف کتاب سودمند است.
👈متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/rabbani
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هماکنون
وبینار «حوزه و پژوهش؛ اهمیت،جایگاه،چالشها»
نشانی وبینار:
https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/igwsu49t9qe
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
🔴 تخفیف های ویژه محصولات نور
♦️به مناسبت هفته پژوهش!
@noorsoft
🔰رویدادهای علوم انسانی اسلامی
🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ملزومات پژوهش
🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه #پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه #خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار #علمی خلق شده یا برای كار #عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
🔸 قصه خواندن، حرف های #باطل گوش دادن، حرف های #غیر_علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر #عالم نمی شود! مرحوم #بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و #پژوهشگر نیست!
4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ #محصول_كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی #عصاره_مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه #علم است را به همراه می برد.
🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با #كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با #مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[1]. سوره نوح, آیه14.
[2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44.
[3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ».
[4]. سوره ذاریات, آیه56.
[5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد).
[6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43.
#روز_پژوهش
#ظرفیت_خاص
#مطالعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_doross