eitaa logo
محی‌الدین🌼سلطانی‌فر
61 دنبال‌کننده
423 عکس
376 ویدیو
17 فایل
أللهم أنطقنی بالهدی و ألهمنی التقوی ارتباط با بنده: @MSultanifar
مشاهده در ایتا
دانلود
محی‌الدین🌼سلطانی‌فر
آمار مرکز پژوهش های مجلس پیرامون حجاب
در مخالفت با منع حاکمیتی کشف حجاب گاهی به این پژوهش استناد می‌کنند. می‌گویند طبق این بررسی، اکثر مردم حجاب شرعی ندارند و تمایل به حجاب عرفی دارند، ثانیاً اکثراً با دخالت حکومت در این قضیه مخالف اند. در حالی که اگر با دقت بخوانید، می بینید که اولاً منظور از حجاب شرعی در این پژوهش حجاب کامل شرعی یعنی پوشش کامل به غیر از صورت و دست‌ها تا مچ است. کمتر از این را اسمش را گذاشته حجاب عرفی و اقرار کرده که اکثر قاطع مردم این حجاب را دارند. همچنین اذعان کرده که همین حجاب را هم به دلیل اعتقادات دینی دارند و این را یک ضرورت دینی می‌دانند. پس اکثریت حجاب دارند. از روی دینداری هم حجاب دارند. اسم صحیح تر ما برای این پدیده «حجاب دینی ضعیف» است. ثانیاً اگر دقت کنید با توجه به زمانی که این پژوهش انجام شده، منظور از دخالت حاکمیت در امر حجاب، همان گشت ارشاد است. یعنی بر فرض اگر این داده‌ها نشان از مخالفت اکثر مردم داشته باشد (که در آن هم بحث هست)، مخالفان با گشت ارشاد مخالفت کرده‌اند با همه حواشی و مشکلات و تخریب‌هایی که علیهش بوده. نه اصل منع قانونی که میتواند شیوه‌های اجرای متفاوتی داشته باشد. ذهنیت عمومی این بوده است. این گزارش که سال ۹۷ منتشر شده، خودش آمارگیری نکرده بلکه پژوهش‌های سالهای قبل را گزارش کرده که مخصوصاً در موضوع الزام حکومت بر حجاب، مربوط به سال‌های ۸۵ و ۸۸ و نهایتاً ۹۳ است. یعنی سال‌های آخر احمدی‌نژاد و اوج تبلیغات علیه گشت ارشاد که موضوع اساساً بدحجابی و برخورد انتظامی با آن و گشت ارشاد بود نه موضوع مورد بحث امروز. امروز شرایط خیلی متفاوت است. بنابراین اصلاً متعرض آن اقلیتی که اصلاً اعتقاد دینی ندارند و حجاب برایشان اجباری است نشده چون آن زمان امکان کشف حجاب نداشتند و متمایز نبودند و اصلاً این توجه وجود نداشت. اما امروز کاملاً متمایز هستند و مردم هم توجه به این مسأله پیدا کرده‌اند. اساساً فرق عمده ای که باعث می‌شود این گزارش و امثال آن قابل تطبیق بر شرایط فعلی نباشد این است که امروز در دی ماه ۱۴۰۱، مخصوصاً پس از فتنه اخیر، صف اقلیت بی‌دین و دین‌ستیز و کاشف حجاب و حجاب‌ستیز از اکثریت قاطع با دین ولی ضعیف الحجاب کاملاً جدا شده و تفکیک شده و مردم این را به وضوح فهمیده‌اند و این زمینه برخورد حاکمیتی با آن اقلیت را فراهم کرده. در گذشته چنین چیزی وجود نداشت. این را باید طبق رهنمود قرآن از برکات فتنه اخیر دانست. آنجایی که در فتنه جنسیتی مشابه یعنی رویداد افک می‌فرماید: لاتحسبوه شراً لکم بل هو خیر لکم. این نقطه محوری و فارق اعظم در مسأله است. این گزارش مغالطه‌های فاحش در تحلیل نتایج دارد که میزان وزانت علمی آن را نشان می‌دهد. البته مآخذ و داده‌های آنها هم باید دقیق‌تر بررسی شود و همچنین پژوهش‌های دیگری که اینجا نیامده و نادیده گرفته شده است. بعضی از آمارهای این مقاله اصلاً گویا و به درد بخور نیست مثل جدول ص۱۴ و به هیچ وجه نتایجی که نویسنده گرفته را تایید نمیکند که با کمی دقت روشن می شود. چند مورد از پژوهش‌های مورد استناد این مقاله فقط در یک شهر مثلاً تهران اجرا شده‌اند اما نویسنده آن را به کل کشور تعمیم داده است. نویسنده فقط به کمیت حجاب توجه کرده و نتیجه گرفته که حجاب به طور کلی در جامعه رو به ضعف است. درحالی که اگر به کیفیت هم توجه کنیم نتیجه قطعی این است که لااقل کاهشی در حجاب رخ نداده. کمیت کاهش و کیفیت افزایش پیدا کرده. کیفیت یعنی آگاهی و درک فکری حجاب. حجاب ها امروز ضعیف تر و شل تر است اما به مراتب نسبت به گذشته آگاهانه تر و نهادینه تر است. یعنی همین مقدار حجاب آگاهانه و همراه با یک رشد فکری است. پیش‌تر نیز در این باره مطالبی نوشتم. حالا به این اضافه کنید چهل سال هجمه تمدن غرب و نظام سلطه علیه حجاب و تبلیغات و جنگ سنگین و پرهزینه او علیه حجاب را. هر جنگی طبیعتاً تلفات دارد و با زد و خورد همراه است. به نظر من با لحاظ این مسأله، زنان ایرانی شاهکار کرده اند و ملت ایران بر سر حجاب مقاومت جانانه ای از خود به نمایش گذاشته است. نهی از منکر و مبارزه با بی حیائی و فساد وظیفه شرعی حکومت اسلامی و حکم فقهی است و حکم فقهی با نظرسنجی لغو نمی‌شود. مخصوصاً چنین نظرسنجی آشفته و مغالطه آمیزی با معیارهای غیرعلمی و سست. در نهایت باید گفت سوگیری و پیش داوری در این مقاله آشکار است و خیلی تلاش کرده بگوید حجاب شکست خورده و باید تسلیم شویم اما به نظر حتی در همین مقاله غیرعلمی و پرمغالطه هم عمق اعتقادات دینی و فرهنگ عفاف و حجاب ایرانیان و مقاومت ملی بر سر این ارزش الهی کاملاً مشهود و مشخص است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تشکل «حوزه مردم»
💠 مطالعه تطبیقی با موضوع «بلندمرتبه‌سازی و بیماری‌های ناشی از لمس اجنّه» 📝 پروفسور رابرت گیفورد، استاد برجستۀ روانشناسیِ دانشگاه ویکتوریای کانادا در تحقیقی که در سال 2007 با نام «The Consequences of Living in High-Rise Buildings» منتشر کرده پس از مقایسه و بررسی وضعیتِ 271 آمریکاییِ سالخورده در شهر نَشویل (مرکز ایالت تِنِسی آمریکا) "که در خانه‌های بلندمرتبه زندگی می‌کنند" با 373 سالخوردۀ دیگر در همان شهر "که در مساکن کوتاه‌مرتبه زندگی می‌کنند" گزارش می‌دهد که در گروه اول، انواع بیماری‌های اعصاب و روان همچون افسردگی، اسکیزوفرنی و فوبیا (ترس) بیشتر یافت می‌شود. 📚 در آیات قرآن و روایات معتبر شیعی، اولا یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه عنوان شده و ثانیا یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان عنوان گردیده است. @mtatbiqy 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 @soada_qom
🏢 یکی از دلایل نهی از بلندمرتبه‌سازی، حضور و سکونت اجنّه در خانه‌های بلندمرتبه است. در مورد رابطه میان اجنّه و خانه‌هایی که در ارتفاع بالاتر از 8 ذراع (حدودا 4 متر) ساخته می‌شوند دو دسته روایت وجود دارد: 1. روایاتی که از ساختن اینگونه خانه‌ها نهی می‌کنند و حکمت نهی از ساخت اینگونه ساختمان‌ها را حضور اجنّه در آن عنوان می‌کنند؛ 2. احادیثی که می‌گویند اگر به حضور در چنین خانه‌‌هایی مضطر شدید و چارۀ دیگری نداشتید با نوشتن آیةالکرسی و نصب آن بر روی دیوارهای خانه، از حضور اجنّه جلوگیری کنید. روایات دسته اول: 1. روایت حمزه بن حمران از امام باقر علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ. مردى به امام باقر عليه السّلام شكايت نمود و گفت: جنيان ما را از خانه‌هاى‌مان بيرون كرده‌اند! فرمود: سقف خانه‌هاى خود را هفت ذراع بسازيد و در كنار خانه كبوتر نگه‌دارى كنيد. آن مرد می‌گويد: ما به دستور آن حضرت عمل كرديم و بعد از آن چيز ناپسندى مشاهده ننموديم. الکافی، ج6، ص529 2. روایت محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ. امام صادق عليه السّلام فرمود: خانه‌ات را هفت ذراع بساز؛ آن‌چه كه بيشتر از هفت ذراع باشد، شيطان‌های [جنّی] در آن سكونت مى‌كنند. شيطان‌ها نه در آسمان هستند و نه در زمين؛ بلكه آنها در هوا سكونت دارند. همان 3. صحیحۀ هشام بن حَکَم از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَذْرُعٍ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَكَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ وَ الثَّمَانِ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُوناً. امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر ارتفاع خانه از هشت ذراع بالاتر برود، فضاى فوقانى آن محل زندگی جنيان خواهد بود. همان ادامه دارد...
روایات دسته دوم: 1. روایت محمد بن اسماعیل از امام صادق علیه السلام عَنْهُ (عده من اصحابنا عن سهل بن زیاد) عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ وَ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ الْبَيْتُ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَاكْتُبْ فِي أَعْلَاهُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ. امام صادق عليه السّلام فرمود: هرگاه ارتفاع خانه بیشتر از هشت ذراع باشد، در بالاى [دیوارهای] آن آيةالكرسى بنويس. الکافی، ج6، ص529 2. صحیحۀ ابان بن عثمان از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَقْفُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا تَدُورُ فَإِنَّ كُلَّ بَيْتٍ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ تَحْضُرُهُ الْجِنُّ يَكُونُ فِيهِ مَسْكَنُهُ. مردى به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود كه موجودات زمينى (مانند جن و...) با اهل‌بيت و خانواده‌اش بازى مى‌كنند. فرمود: سقف خانه‌ات چه اندازه است‌؟ عرض كرد: ده ذراع. فرمود: هشت ذراع، اندازه بگیر، سپس بين ذراع هشتم تا دهم، همان‌طوركه گرداگرد منزل دور مى‌زنى آية الكرسى بنويس؛ زيرا هر خانه‌اى كه سقف آن بيشتر از هشت ذراع باشد، آن اقامت‌گاهى براى جنيان خواهد بود كه در آن حاضر شده و مسكن اختیار می‌کنند. همان ** این روایت با سندی کمی متفاوت در الخصال [ج2، ص408] نیز آمده است: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏. 3. روایت یونس بن عبدالرحمن از امام صادق علیه السلام عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي سَمْكِ الْبَيْتِ إِذَا رُفِعَ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ كَانَ مَسْكُوناً فَإِذَا زَادَ عَلَى ثَمَانِيَةٍ فَلْيُكْتَبْ عَلَى رَأْسِ الثَّمَانِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ. امام صادق عليه السّلام درباره سقف خانه فرمود: هنگامى كه تا هشت ذراع بالا رود، [از آنجا به بعد] محل سكونتِ [موجودات دیگر] است. پس هنگامى كه از هشت ذراع بيشتر شود، بايد بر سر ذراع هشتم آيةالكرسى نوشته شود. همان ادامه دارد...
4. روایت حسن بن سری از امام صادق علیه السلام عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَمْكُ الْبَيْتِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ أَوْ ثَمَانِيَةُ أَذْرُعٍ فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ فَمُحْتَضَرٌ ذَكَرَهُ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ لَمْ يَذْكُرْ ثَمَانِيَةَ. سقف خانه [یعنی محدودۀ کف تا سقف هر اتاق] 7 یا 8 ذراع است و بیش از آن محل حضور [شیاطین و اجنّه] است. [راوی می‌گوید:] یا اینکه 7 ذراع را گفت و 8 را نگفت. المحاسن، ج2، ص609 5. روایت شیخ طبرسی از امام صادق علیه السلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَبْنِي فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ إِلَّا وَ يَأْوِي الشَّيْطَانُ فِيمَا فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ وَ الْوَاجِبُ أَنْ يُكْتَبَ لَهُ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ حَتَّى لَا يَأْوِيَ فِيهِ الشَّيْطَانُ. امام صادق علیه السلام فرمود: هيچ انسانى سقف خانه‏‌اش را از هشت ذراع بلندتر نسازد مگر آنكه در آنجا (بالاتر از 8 ذراع) شیطان سکونت گزیند، در اين صورت باید بر آن [دیوار] آيةالكرسى بنويسد، تا شيطان در آنجا مأوى نكند. مکارم الاخلاق، ص127 6. روایت احمد بن محمد سیاری از امام صادق علیه السلام أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيُّ فِي كِتَابِ التَّنْزِيلِ وَ التَّحْرِيفِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُّ سَمْكِ بَيْتٍ جَاوَزَ سَبْعَ أَذْرُعٍ مَسْكُونٌ إِلَّا أَنْ يُكْتَبَ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ فَإِنْ كُتِبَ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ. امام صادق علیه السلام فرمود: هر سقف خانه‌ای که بیش از هفت ذراع مسکونی بود حتما باید در آن آیةالکرسی نصب شود. و اگر در چنین خانه‌ای آیةالکرسی نصب شد دیگر شیطان به آن نزدیک نمی‌شود. مستدرک الوسائل، ج3، ص455 شایان توجه است که راه‌حل‌های بسیار سادۀ دیگری از سوی اهل بیت عصمت و طهارت برای دفع شیاطین از خانه عنوان شده که یکی از مهم‌ترین آنها نگهداری حیوانات خاصی در خانه است مثل کبوتر، خروس و ... که بیان آن راه‌حل‌ها در این مجال نمی‌گنجد.
🚑 یکی از آثار هم‌نشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماری‌های اعصاب و روان در انسان است. الف) اصل قاعدۀ علمی: اصلِ اینکه مسّ‌کردن [لمس] انسان توسط شیاطینِ جنّی منجر به ایجاد بیماری جسمی در انسان می‌شود در آیه 41 سوره مبارکه ص مطرح شده است: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذاب‏» (یادی هم بکن از بندۀ خوبمان، ایوب. وقتی خدا را صدا زد: مسّ شیطان مرا به رنج و بلا مبتلا کرده است!) امام صادق علیه السلام برای بیان این قاعده علمی قسم جلاله خورده‌اند! و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه چنین مطلبی حتی از سوی اصحابِ نزدیک به امام محل انکار است! امام علیه السلام به ابابصیر فرمود اینکه قرآن کریم در آیه 100 سوره مبارکه نحل فرموده: شیطان تسلطی بر مؤمنین ندارد [إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ‏ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا] به خدا قسم این عدمِ تسلط فقط در زمینۀ اعتقادات مؤمنین است. در حالیکه در زمینه بیماری‌های جسمی، شیطان قادر است که به همه انسان‌ها حتی مؤمنین ضربه و آسیب برساند [يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِه‏]؛ همانطور که به پیامبر خدا، ایوب سلام الله علیها که الگوی مؤمنین تاریخ است آسیب جسمی وارد کرد و وی را بیمار گردانید [قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ]. این روایت مهم را شیخ کلینی رحمه الله در الکافی [ج8، ص288] آورده است: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ "فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِهِ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِ قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ وَ لَمْ يُسَلَّطْ عَلَى دِينِهِ وَ قَدْ يُسَلَّطُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِمْ قُلْتُ قَوْلُهُ تَعَالَى- إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قَالَ الَّذِينَ هُمْ بِاللَّهِ مُشْرِكُونَ يُسَلَّطُ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ عَلَى أَدْيَانِهِمْب) کدام بیماری‌ها به عامل ماورایی «جِنّ» مرتبط دانسته شده؟ در روایات شیعه، یکی از انواع بیماری‌هایی که ممکن است در اثر هم‌نشینی و مصاحبتِ دائمی با اجنّه به انسان اصابت کند بیماری‌های اعصاب و روان و مجموعِ بیماری‌های روحی-روانی عنوان شده است: به عنوان نمونه وقتی امام هادی علیه السلام در مقام توضیح حرزی برای در امان ماندن زن زائو از مسّ جن هستند، خطراتی که ممکن است با مسّ جن [یا همان خَبطِ شیطان] به زن زائو و نوزادش برسد -و این حرز قرار است او را دقیقا از همین خطرات در امان نگهدارد- را اینگونه برمی‌شمرند: «... فَإِنَّهُ لَا يُصِيبُ أَهْلَهُ مَا دَامَتْ فِي نِفَاسِهَا وَ لَا يُصِيبُ وَلَدَهُ خَبْطٌ وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا فَزَعٌ وَ لَا نَظْرَةٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ...» [طب‌الائمه، ص97] جنون (بیماری‌های اعصاب و روان) و ترس (یا به قول امروزی‌تر: فوبیا) از مشکلاتی است که مس جنّ برای نوزاد به وجود می‌آورد. البته شایان ذکر است که در ابتدای همین روایت وجود مبارک امام هادی علیه السلام از تعبیری استفاده می‌کنند که برای ما آشناست! عَبَث با اهل و عیال (یا همان بازی کردن و متعرض شدن به خانواده). این همان تعبیری است که در روایات نهی از بلندمرتبه‌سازی استفاده می‌شد: «مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَعْبَثَ الشَّيْطَانُ بِأَهْلِهِ مَا دَامَتِ الْمَرْأَةُ فِي نِفَاسِهَا فَلْيَكْتُبْ هَذِهِ الْعُوذَةَ ...»
این دو قسمت مصاحبه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان رئیس شورای فقهی بانک مرکزی رو حتماً بخونید. خیلی جالبه. خود این سید عباس موسویان هم فارغ از صحت و سقم نظرش، انصافاً همانطور که آقا در پیام تسلیت گفتند، آدم دانشمندی بود. با حرف‌های دیگران در نقد پولطلا که مقایسه کنید پختگی و عمق بیشتر ایشون مشخصه. بخش اول - پول اسلامی، مبنای تاریخی ندارد - بانکداری اسلامی https://www.mbri.ac.ir/IslamicBanking/IslamicBanking_Page?News_ID=314533 بخش دوم - مبانی پولطلا، سست و بی‌اساس‌ است - بانکداری اسلامی https://www.mbri.ac.ir/IslamicBanking/IslamicBanking_Page?News_ID=314534
محی‌الدین🌼سلطانی‌فر
این دو قسمت مصاحبه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان رئیس شورای
من خودم تا همین اواخر طرفدار پولطلا بودم، اما اخیراً نظرم برگشته. به نظر پولطلا هم پول اعتباری است و تفاوتی نمی‌کند. تا حالا پاسخ قانع کننده ای به این سؤال پیدا نکرده‌ام. در نسبت دادن چیزی به اسلام خیلی باید دقت کنیم...
سردار حاجی زاده صف اول.mp3
26.54M
⭕️ صوت گفتگوی برنامه صف اول 🔸با شرکت سردار حاجی زاده 🔸موضوع: دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در حفظ و ارتقای امنیت کشور 🔸زمان: 5 اسفند 1401