May 11
به نام مالک هستی
✨اندیشه:
🌇 معماری ظرف حیات انسان و شهر ظرف حیات جماعت است. حیاتِ سیّالِ انسان، مظروفیست که به شکل این ظروف در میآید.
حال اگر مبنای ساخت و شکل دهی به این ظروف نفسانیّات باشد، مظروف نیز خواسته یا ناخواسته، به همان خو گرفته و رفتهرفته به شکل همان خواهد شد. به بیانی گویاتر، در آن صورت افراد مداوماً در محیطی آکنده از نفسانیّات در گردشند؛ که زیست آنها را صرفاً مادّی و در مالکیّت نفسانیّات قرار خواهد داد.
♦️ در آیات قرآن کریم اما خداوند متعال خویش را مالکَ المُلک یعنی صاحب و فرمانروا و دارندۀ سرزمین و مُلک میخواند:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بگو: بار خدايا، تويى دارنده مُلك. به هر كه بخواهى مُلك مىدهى و از هر كه بخواهى مُلك مىستانى. هر كس را كه بخواهى عزّت مىدهى و هركس را كه بخواهى ذلّت مىدهى. همۀ نيكيها به دست توست و تو بر هر كارى توانايى. (آل عمران-26)
♦️ خدا به وضوح در این آیه میفرماید: بگو!
🤔 آیا جز اینست که معمار و شهرساز در قالب ساختمانها و شهری که میسازد و با هنر خویش، میگوید هر آنچه را که میخواهد و در درون دارد؟
و خداوند ادامه میدهد که آنچه در همۀ جهان، زمین یا آسمان ساخته میشود از ساختمانها تا قریهها و روستاها و شهرها و یا ماشینها و سایر برساختههای بشری و الهی، مالکش خود اوست. وقتی که این امر به گفتار درآید، مالکیّت نفوس و فرمانروایی هواهای نفسانی دیگر محلی از اعراب نخواهند داشت.
✅ اوست که سیطره بر عالمیان دارد. میدهد و میگیرد. آنکه عزت میبخشد هم اوست و نه ظاهر متکبّر و متبرّج سازهها و آنچه ذلیل و خوار میکند داشتههای مادی نیست، بلکه خداست.
✅ او میخواهد ذهنیّتی برای آدمها بسازد که میبایست بر طبق همان، ساختارهای جزئی و کلی را تدبیر کنند تا حیات بشری به مثابه مظروف، در ظرفی الهی، صورتی خدایی یافته و در مسیر مستقیم هدایت قرار گیرد.
❌در تقابل با این اندیشه، نگاهی سکولار و نفسانی در قالب تکنوکراسی، ساختمانها و شهرها را شکل میدهد؛ که صرفاً کارکرد گرا بوده و با ذهنیّتی مادی فضاها را تدبیر و طراحی مینماید. سپس همین ذهنیّت در سبک زندگی شهروندان به عینیّت در آمده و طبعاً آسیبهای همهجانبهای را به دنبال خواهد داشت:
📛 از بالا رفتن هزینههای زندگی تا گران فروشی مسکن، از تکبر تا تبرّج، از کمرنگ شدن حیا و عفاف تا آمار بالای طلاق و از دست رفتن انسجام خانواده، از قطع رحم تا ایندیژوآلیسم و تنهایی ناگزیر افراد، از کم شدن زادآوری و پیری جمعیّت تا آسیبهای کلان اقتصادی و اجتماعی...
اگرچه اندیشمندان و آسیبشناسان ابعاد گوناگونی از مشکلات امروز فردی و اجتماعی مردم را مورد تفحص قرار میدهند؛ اما حلقۀ گم شدهای به نام معماری و شهرسازی مغفول مانده است و آسیبهای ناشی از نفسانیتگرائی و صرفاً مادی شدن فضاها در نظر گرفته نمیشوند.
✅ از همین روی کانال مالک الملک که اشاره به مالکیّت و فرمانروایی مطلق خداوند قادر متعال بر جهان دارد، در زمینه معماری و شهرسازی فعالیّت خود را آغاز مینماید، به این امید که بتواند در شیوۀ اندیشیدن، نسبت به شکلدهی فضاهای ساختمانی و شهری تجدید نظر و تحولی مبنایی صورت دهد.
انّک عَلی کلِّ شیئٍ قدیر
#معماری_اسلامی
#اندیشه_الهی
#شهرسازی_اسلامی
🔻دیگران را به کانال دعوت کنید:
https://eitaa.com/Maalekalmolk
🔶🔷 بزرگداشت حکیم #شیخ_بهائی (یادداشت نخست)
سوم اردیبهشت، در ایران بزرگداشت حکیم شیخ بهاییست که هرسال برگزار میگردد و به عنوان روز معمار شناخته شده است.
🔸شیخ بهایی یکی از بزرگترین فقها و علمای شیعه در قرن یازدهم هجریست که یکی از زعمای شصت و یک گانه شیعیان نیز به شمار میرود.
امامت شیعیان از امام علی علیهالسلام شروع شده و تا امام عصر عجالله ادامه میابد. سپس این نُوّاب خاص اربعه هستند که وظیفه راهنمایی شیعیان را در زمان غیبت صغری با اتصال به امام عصر علیهالسلام بر عهده دارند. زعما اما با نُواب خاص اربعه حضرت متفاوتند. این زعامت در غیبت کبری از شهر قم با "ابن قولوی" آغاز و به صورت زنجیر وار تا امروز طی نزدیک به ۱۲۰۰ سال با ۶۰ زعیم دیگر ادامه داشته است. که این امر مهم امروز بر عهدۀ "امام خامنهای (مد ظل العالی)" میباشد.
"شیخ بهایی" نیز در عصر صفویه و در قرن یازدهم یکی از همین سلسلۀ زعمای شیعه بوده است که راهبری شیعیان را با هدایت خود حضرت ولی عصر علیهالسلام بر عهده داشت. پس از ایشان میتوان از بزرگان دیگری همچون "شیخ انصاری"، "آخوند خراسانی"، "میرزای شیرازی"، "آیت الله بروجردی" و "امام خمینی (ره)" نام برد. لذا "شیخ بهایی" و سایر زعما در روند عهد و تاریخ شیعه همچون دانههای تسبیحی که نخ آن خود حضرت ولی عصر(عج) است به هم پیوسته و کار هدایت شیعیان را بر عهده داشتهاند.
🔹 این حکیم بزرگ طی زندگانی خویش دستی بر آتش نجوم و ریاضیات، حتی تغذیه و فقه و معماری و شهرسازی ... داشتند و نیز اختراعاتی را انجام دادند که به نفع جامعۀ مسلمین بوده است. اختراعات مهمی که همچنان در فرهنگ ایران جای گرفته و چفت و بست شده است؛ چرا که جایگزین بهتری برای آن یافت نشده.
اما در حقیقت این اندیشه حکمت آمیز ایشان است که به عنوان یک پیشران، معماری و شهرسازی و بنّایی و ساخت و ساز را جلو میبرد. لذا نمیتوان گفت ایشان خودشان لزوما ابنیهٔ متعددی را جزء به جزء طراحی کرده و ساختهاند. این را باید دانست که معماری در فرهنگ مشاغل و صنعت آن روز با معماری امروز کاملا متفاوت بوده است.
🔸 مکتب اصفهان با اصولش در زمان شیخ بهایی پدیدار میشود که اصول آن را فقیهی شکل داده که از لبنان تا قزوین و اصفهان مهاجرت کرده و استعداد و علم و حکمت و هنرش در میدان پر شکوه و ماندگار نقش جهان به عنوان یک اثر شهری تجلی یافته است.
البته خدمات معماری و شهرسازی دیگری همچون پل خواجو در همان شهر اصفهان، یا صحن عتیق در جوار حرم حضرت رضا علیه السلام در شهر مشهد و ... را هم ایشان ساختهاند.
ادامه دارد...
#شهرسازی_اسلامی
#معماری_اسلامی
🏙 🔻عضویت در کانال🔻
@Maalekalmolk
🔷🔶 بزرگداشت حکیم #شیخ_بهائی: (یادداشت دوم)
✍ یکی دیگر از وجوه مهم فقهی شیخ بهایی آنست که نسبت به #فلسفه که سر منشأ آن را یونان میداند جبهه گیری میکند و معتقد است ما مسلمین میبایست با نگاه وارداتی از مغرب زمین و نگاه قرآنی خودمان تمایز قائل شده و آلوده به آن نشویم.
🔸به ویژه در کتاب "کشکول" ایشان از تلاش دامنه دار حکیمی یاد کردهاند که میخواهد میان فلسفۀ فیلسوفان غربی و گفتار انبیاء سازگاری ایجاد کند؛ حال اینکه شیخ بهائی معتقد است که این امر موجب به تکلّف افتادن حکیم مزبور شده و منجر به انحراف وی گشته است. چرا که:
💡 کلام انبیاء از وحی نشئت گرفته و همان که متقن است را میبایست مبنای اندیشه قرار داد. ایشان در اینجا سوال مهمی مطرح میکنند که:
چرا سخنان برخی فلاسفه با میزان قرآن سازگاری ندارد؟
🔹 امروز در عصر انقلاب اسلامی نیز یکی از مهمترین کارهای ما همین تمییز بین فلسفۀ غربی و حکمت الهی ست. چرا که با موج شدیدی از غرب گرایی در مقابل اندیشۀ ناب انقلاب اسلامی درگیر هستیم. اندیشه ناب انقلاب اسلامی همین تمایزاتی است که شیخ بهایی نیز بر آن تاکید داشتند و نمونه آن حکمت ناب را در برخی آثار معماری، اختراعات، و یا در کتب و تربیت شاگردان ایشان به درستی میتوان مشاهده نمود.
🔸 در واقع این حکمت، برگرفته از قرآن است که بر اساس همان حکمت اقتصاد، حکمت معماری، حکمت سیاست ورزی، حکمت فرهنگ و سایر حکمت های مضاف پایه گذاری شده و کم کم شکل گرفته و عملی میشوند.
اکنون پرسش خوبی است اگر جویا شویم که: وقتی ما در قرآن سراغ از معماری میگیریم، باید معماری را با همان متر و مکیال و نگاه رایج امروزی مطالعه کنیم یا اینکه قرآن با نگاه دیگری آن را مورد مداقّه قرار داده است؟
مسلم است که معماری در قرآن تنها به ساخت بناها و طراحی آنها به شیوۀ اندیشۀ امروزی ما نپرداخته. بلکه معماری انسان و جامعه و بناها و ... را نیز در بر میگیرد. در ادامه به شرح آن و روش مطالعۀ قرآنی معماری خواهیم پرداخت.
#شهرسازی_اسلامی
#معماری_اسلامی
🏙 🔻عضویت در کانال🔻
@Maalekalmolk
پیشگفتار.mp3
1.5M
پیشگفتار:
خوش آمدگویی و خط مشی
#بشنوید
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk
01_اپیزود اول _ اصل مشکل کجاست.mp3
23.82M
🎙#پادکست
💠 #اپیزود_اول
اصل مشکل کجاست؟
✅ مشکل بر سر پرستش دو خدای متفاوت است.
#معماری_اسلامی
#جریان_شناسی_معماری_غربی_در_ایران
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk
تریلر اپیزود ۰۲.mp3
927.5K
💢 رد پای فراماسونری و بهائیت در هنر، معماری و شهرسازی مدرن ایران
#پیش_گفتار
#معماری_مدرن
#بشنوید
🔻لینک کانال🔻
@Maalekalmolk