eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
184 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل شده است که «أَكثرُ أَهل الجنة البُلْه» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⬅️ این روایت در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد. 1️⃣ كهن‏ترين كتاب حديثى شيعه كه اين حديث در آن مندرج است قرب الاسناد اثر ابوالعباس عبداللَّه بن جعفر حميرى (د. 300 ق.) است. 2️⃣ كهن‏ترين مجموعه حديثى عامّه كه حديث مزبور در آن درج شده المسند الكبير المعلّل اثر ابوبكر احمد بن عمرو بصرى بزّار (د. 292 ق.) می باشد. در میان اهل تسنن، این روایت از سه طریق نقل شده است. سند و منابع حدیثی شیعه و اهل تسنن در تصاویر بالا درج شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مقاله ای در این زمینه نوشته شده با عنوان-آیا بیشتر بهشتیان نابخردانند؟ پژوهشی درباره حدیث «اکثر اهل الجنه البله»- این مقاله به بررسی سندی و متنی حدیث پرداخته است. برای مطالعه مقاله 👈اینجا کیک کنید @MaarefHadith
هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ. @MaarefHadith
نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی.docx
91.8K
(نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی) ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﺷﻮرا ﻋﻈﯿﻢﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﻟﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ از آن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎﻟﻢ مﻠﮏ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻠﮑﻮﺗﯿﺎن ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ و ﺟﻠﻮهﻫﺎی ﻣﻠﮑﻮﺗﯽ آن ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺪاﯾﺖ ﺑﺸﺮﯾﺖ را دارا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و می توان در ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺮدازی و ﺗﻤﺪنﺳﺎزی از آن ﺑﻬﺮه ﮐﺎﻣﻞ را ﺑﺮد. ﯾﮑﯽ از ﺟﻠﻮهﻫﺎی اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﻈﯿﻢ زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ و ﺷﮑﻞ ﺧﺎﺻﯽ از زﯾﺎرت اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﯿﻌﻪ رواج داﺷﺘﻪ و در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﮐﻤﺎل و ﺑﻠﻮغ ﺧﻮد ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ زواﯾﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﺤﻮرﯾﺖ زﯾﺎرت و ﻋﺰای ﺳﺎﻻر ﺷﻬﯿﺪان در ﺷﮑﻞدﻫﯽ ارﮐﺎن ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﯽ (ﻧﻈﺎم ﺗﻤﺎﯾﻼت، اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺗﻤﺪﻧﯽ، ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ) ﺑﺴﯿﺎر راﻫﮕﺸﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. 🖋مصطفی جمالی 📚نشریه مسجد و مهدویت، پاییز و زمستان 1395، شماره 2 @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه بر شما مسافت و راه بر شما دور بود (و نتوانستید خود را به قبور ما برسانید) پس به بالای خانه بروید و دو ركعت نماز بگزارید و با اشاره به قبرهايمان، سلام بدهید كه آن، به ما مى رسد. •┈┈••✾❀✾••┈┈• إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْيَصْعَدْ أَعْلَى مَنْزِلِهِ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا. 📚 من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص 599 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص587 @MaarefHadith
اینترنت، حدیث و صنعت کاغذ ✍حسن انصاری 🔰یکی از علل انتشار حدیث و البته انبوه حدیث سازی در سده سوم و به ویژه سده چهارم قمری آسان شدن دسترسی و ارزان شدن نسبی کاغذ بود در تمدن اسلامی. پیش از آن معمولاً دستگاه های دولتی مانند دبیرخانه های اداری دسترسی بیشتری به کاغذ داشتند. محدثان بیشتر کارشان نقل حدیث به صورت شفاهی بود و اگر بنایی بر تدوین و کتابت داشتند طبعاً باید به شکل محدود و شخصی و با حجم پایین این کار را انجام می دادند. علوم دیگر هم وضعش بهتر از این نبود. با دسترسی آسان به کاغذ و آسانی ساخت و تولید آن محدثان و فقیهان راه ارتباطی با مخاطب عمومی تری پیدا کردند و همین امر موجب شد که آثار حدیثی بیشتر تألیف و بیشتر کتابت شود. بنابراین هر مطلبی و هر حدیثی به دلیل آنکه به هرحال مکتوب می شد و دایره تألیفات و نوشته های اشخاص بیشتر می شد راه و انگیزه ای را می یافت تا گفته و روایت و تدوین شود. اینجا بود که روایات محلی و مهجور و بومی که پیشتر در ابعاد بسیار محدود نقل و روایت می شد مخاطب عامتری پیدا کند و جغرافیای اسلامی شکل گیرد و هویت یکپارچه تری با شکل گیری زنجیره های ارتباطی نقل حدیث و اسناد سامان گیرد. همین امر موجبات تحکیم مرجعیت و مشروعیت علما را در برابر اهالی قدرت فراهم کرد. در عصر ناصری و با آمدن تلگراف و بهره وری علما از آن دایره مرجعیت های محلی توسعه یافت و همین امر مرجعیت های عامه را تسهیل کرد. امروز داشتم به این فکر می کردم با حضور اینترنت و انواع شبکه های اجتماعی آزادی های اجتماعی و آزادی اظهار عقیده و آنچه پیشتر با اعمال سانسورهای حکومتی در بسیاری از کشورهای جهان به انواع مختلف آن محدودیت می یافت و همچنان هم در بسیاری از کشورها ادامه دارد تحولی بی مانند را رقم زده و خواهد زد. با این وصف یکی از پیامدهای آن در عرصه مباحث دینی این است که بسیاری از تفسیرهای غیر رسمی از دین هم می تواند بدین ترتیب به سطح آید. این طبعاً جنبه های مثبتی می تواند داشته باشد و البته جنبه هایی منفی. در عصر تدوین حدیث با ارزان شدن کاغذ بسیاری مجعولات و احادیث ساختگی و یا مأثورات سنت های بومی و خانوادگی مجال طرح عمومی پیدا کرد. بدین ترتیب بسیاری از باورها و روایات ساختگی و عقاید خرافی و ادعاهای بی پایه توسعه یافت (نمونه اش تألیف مناقب نامه ها برای صوفیان و مشایخ بود و یا تألیفات آدم های پر حدیثی مانند ابن ابی الدنیا که برای هر مطلب و هر مسئله ای یک تعداد حدیث و روایت برای نقل و تدوین پیشنهاد می کردند). اینبار باید منتظر بود و دید. بی تردید ادبیات دینی در سطوح مختلف خود چه ادبیات مکتوب و چه ادبیات شفاهی تحولی عظیم را تجربه خواهد کرد: نقل خواب ها و کرامات بی پایه؛ نقل قول های غیر دقیق و آمیخته با توهمات، شایعات عامیانه... ۶ مرداد ۱۳۹۵ 🌐 @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪شناخت منابع علم رجال و تاليفات رجالي(۶) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
♨️ فروش ویژه 🔅به مناسبت آغاز سال تحصیلی 📚 ابراهیم بن هاشم _ بازخوانی فرآیند انتقال حدیث کوفه به قم 💰قیمت با تخفیف ۵۰.۰۰۰ ت 🚫 قیمت روی جلد ۷۵.۰۰۰ ت 🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی ⚠️ این تخفیف فقط در سایت طرائف ارائه می شود لذا جهت تهیه کتاب به سایت taraef.ir مراجعه فرمایید. 🌐 لینک خرید کتاب #️⃣ 🔗 https://zil.ink/taraef 🆔 @taraef_ir
❇️حمران بن أعین مى‌گويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين علیه‌السلام برگشتم، حضرت امام باقر عليه السلام به ديدارم آمدند و فرمودند: «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ‏، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه‏» ✅اى حمران! به تو مژده مى‌دهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را زيارت كند و مقصودش از اين كار جلب رضايت خدا و تقرب به پيامبر باشد، از گناهانش بيرون مى‌آيد مانند روزى كه مادرش او را زاده است. 📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۳۳۱ @MaarefHadith
وَقَبرٌ بِطُوسٍ يَا لَهَا مِن مُصِيبَة توقّد بِالأحشَاءِ في الحُرُقَات   إِلى الحَشرِ حَتَّى يَبعثُ اللهُ قَائِماً يُفَرِّجُ عَنَّا الهَمَّ وَالكُرُبَاتِ @MaarefHadith
🔴علت تاخیر در دفن پیامبر اکرم(ص) از نگاه ابن‌ابی‌الحدید معتزلی 🔻عایشه درباره دفن پیامبر (ص) می‌گوید: «مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّی سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِی فِی جَوْفِ لَیلَةِ الْأَرْبِعَاءِ» ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه شنیدیم.(۱) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی درباره علت تاخیر در دفن پیکر مطهر پیامبر اکرم (ص) این گونه می نویسد:  «لِیثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنیا شَغَلَتهُم عَن نَبِیهِم ثَلَاثَةَ أَیامِِ حَتَی أَمَرَهُ إلَی مَا تَرَون وَ قَد کانَ یتَطَلَّبُ الحَیلَةَ فِی تَهجِینَ أَمرِ أَبِی بَکرِِ حَیثُ وَقَعَ فِی مَا وَقَعَ بِکلِّ طَرِیقِِ وَ یتَعَلَّقُ بِأَدنَی سَبَبِِ مِن أُمُورِِ کانَ یعتَمِدُهَا»  علی(ع) بدین خاطر بدن رسول اکرم(ص) را تا سه روز دفن ننمود، تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن رسول اکرم(ص) را نگرفتند! چرا که علی(ع) پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد.(۲) 1⃣تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲. 2⃣شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۵_۱۰. @MaarefHadith
🛑ابلیس اولین بیعت کننده با أبوبکر❗️ 🔰سلیم بن قیس هلالی نقل می کند: بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) در حال آماده سازی مقدمات غسل و تکفین و تدفین رسول اکرم(ص) بود که سلمان فارسی خبر آورد که، ای علی(ع)! مردم در مسجدالنبی(ص) جمع شده و ابوبکر از آنان به عنوان خلیفه ی رسول خدا(ص) بیعت می گیرد! 🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی أَوَّلَ مَنْ بَایعَهُ عَلَی مِنْبَرِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)؟»  ای سلمان! هیچ می دانی نخستین کسی که بر منبر رسول اکرم(ص) با او بیعت کرد، چه کسی بود؟ 🔻سلمان گفت: «لاَ! وَ لَکنِّی رَأَیتُ شَیخاً کبِیراً مُتَوَکئاً عَلَی عَصَاهُ بَینَ عَینَیهِ سَجَّادَةٌ شَدِیدُ اَلتَّشْمِیرِ صَعِدَ إِلَیهِ أَوَّلَ مَنْ صَعِدَ وَ هُوَ یبْکی وَ یقُولُ: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَمْ یمِتْنِی مِنَ اَلدُّنْیا حَتَّی رَأَیتُک فِی هَذَا اَلْمَکانِ، اُبْسُطْ یدَک فَبَسَطَ یدَهُ فَبَایعَهُ، ثُمَّ نَزَلَ فَخَرَجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ»  نه! ولی پیری کهنسال را دیدم که بر عصای خویش تکیه زده بود و میان دو دیده اش اثر سجده زیادی بود و او نخستین کسی بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که می گریست و می گفت: ستایش خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن! ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت. 🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی مَنْ هُوَ؟»  آیا شناختی او چه کسی بود؟ 🔻سلمان گفت: «لاَ! وَلَقَدْ سَاءَتْنِی مَقَالَتُهُ کأَنَّهُ شَامِتٌ بِمَوْتِ اَلنَّبِی(ص)!» نه! ولی از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویی از مرگ پیامبر(ص) خوشحالی می کرد. 🔻امام(ع) فرمود: «ذَاک إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ» او ابلیس بود. 📗کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۴۴. @MaarefHadith
یکی از حکمت‌های زیبای حکمت ۲۸۹ (صبحی صالح) این کتاب است. حکمت مذکور داری مضامین عالی و شیرینی است و از نکات مهم آن نحوه ایجاد ارتباط این حکمت با مخاطب است که با تعبیر دلنشین: کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ آغاز میشود. ✴️یکی از نکات مورد سوال در این خطبه، پی بردن به منظور امیرالمومنین (ع) درباره شخصیت مورد توصیف ایشان است. شخصیت مورد نظر حضرت که در این حکمت به توصیف او پرداخته کیست؟ ابن ابی الحدید درباره شخص مورد نظر حضرت در این خطبه می‌نویسد: قد اختلف الناس في المعني بهذا الكلام و من هو هذا الأخ المشار إليه. 1⃣فقال قوم هو رسول الله ص و استبعده قوم لقوله‌ و كان ضعيفا مستضعفا فإن النبي ص لا يقال في صفاته مثل هذه الكلمة و إن أمكن تأويلها على لين كلامه و سماحة أخلاقه إلا أنها غير لائقة به ع .(رسول الله) 2⃣و قال قوم هو أبو ذر الغفاري و استبعده قوم لقوله‌ فإن جاء الجد فهو ليث عاد و صل واد فإن أبا ذر لم يكن من الموصوفين بالشجاعة و المعروفين بالبسالة. (ابوذر) 3⃣و قال قوم هو المقداد بن عمرو المعروف بالمقداد بن الأسود و كان من شيعة علي ع المخلصين و كان شجاعا مجاهدا حسن الطريقة و قد ورد في فضله حديث صحيح مرفوع. (مقداد) 4⃣و قال قوم أنه ليس بإشارة إلى أخ معين و لكنه كلام خارج مخرج المثل و عادة العرب جارية بمثل ذلك مثل قولهم في الشعر فقلت لصاحبي و يا صاحبي و هذا عندي أقوى الوجوه. (شخص غیرمعین) 📗شرح نهج البلاغة ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۹، ص۱۸۳. @MaarefHadith
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِیِّ الصَّادِقِ الْوَفِیِّ النُّورِ الْمُضِی ءِ خَازِنِ عِلْمِکَ وَ الْمُذَکِّرِ بِتَوْحِیدِکَ وَ وَلِیِّ أَمْرِکَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّینِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِینَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ وَ أَوْلادِ رُسُلِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ. @MaarefHadith
توصیه‌های امام حسن عسکری علیه‌السلام به شیعیان ◾️إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ.» «لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ (صلى الله علیه وآله وسلم) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُواما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ. ◾️تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى ‌گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله و سلم) سلام و تحیّت بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله و سلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ کنید و شما را به خدا مى ‌سپارم، و سلام بر شما. 📗بحارالانوار-ج۷۵، ص۳۷۲. تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
با سلام و تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) برخی عزیزان، نسبت به این کلیپ، نقدهایی داشتند، کانال علوم و معارف حاضر است که نقدهای علمی را با نام مخاطب در همین کانال منتشر کند.
🌟 ۹ربیع‌الاول| *نقدی بر کلیپ تصویری آقای مهدوی ارفع در تخریب و اتهام به شیعیان شادی اهلبیت علیهم‌السلام* 👈🏾 جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع شما سعی بر تحریف اعتقادات شیعه و بزرگان و علما را دارید. دستور عقلا و رهبران ما این‌ نبود که بخاطر وحدت، شیعه دست از اعتقادات خودش بکشد و با اهل سنت برادر اعتقادی شود و برعکس به برادران شیعه خودش تهمت و افترا بزند 👈شما جمع کثیری از شیعیان را جاهل نامیدید حال این که امام معصوم و مراجع و علما و بزرگان ما نهم ربیع را عید میدانند به چه حقی به همه توهین میکنید؟ ما اصلا کاری با مقتول ۹ ربیع نداریم ولی ایا این روز در سیر اهل بیت علیهم السلام و سنت متشرعه و علمای صالح سلف نبوده است؟ شما میفرمایید تحقیق کنید بسم الله ما هر سه سخن شما را جواب خواهیم داد ✍️ نظر یکی از مخاطبان میفرمایید نهم ربیع خلیفه کشته نشد و سندش را هم شیخ طوسی و شیخ مفید و سید بن طاووس و شیخ عباس قمی بیان میکنید و بعد میفرمایید تمام مورخان اتفاق نظر دارند که ذی الحجه کشته شد جالب است شما حرف از تحقیق میزنید ولی حرفی از سند این نقل ها نمی زنید حال اینکه ما نقل های مخالف شما و تایید نهم ربیع را ارائه خواهیم داد 👈اول شیخ عباس قمی که در مفاتيح الجنان ، صفحه ۲۹۵ این روز را عید می نامد و عید بقر میگوید و شما به او دروغ بستید 👈رضی الدین علی بن سید بن طاووس تایید حدیث به وثوق و تایید روز قتل و تایید عید الزهرا زاد المعاد، تألیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵۷ 👈علامه محمد باقر مجلسی در کتابی خطی مختص به نهم ربیع روز قتل خلیفه و تایید روز قتل و تایید احادیث متواتر و تایید عید الزهرا بحار الانوار جلد ۳۱، صفحه ۵۰ و بحار الانوار، جلد ۲۹، صفحه ۲۰۳ و زاد المعاد،‏ تألیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵۳ 👈شیخ صدوق زاد المعاد،‏ تألیف علامه مجلسی، صفحه ۴۰۴ 👈علامه آقا بزرگ طهرانی الذریعة الی تصانیف الشیعة ، جلد ۲۵، صفحه ۳۰۳ 👈علامه عاملی بیاضی تایید روز قتل و عیدالزهرا الصراط المستقیم الى مستحقی التقدیم ، جلد ۳، صفحه 👈شیخ علی نمازی شاهرودی تایید عید و روز قتل مستدرک سفینة البحار ، جلد ۴، صفحه ۶۸۲۹ 👈علامه سید جعفر مرتضی عاملی مختصر مفید، ج11، صص152-146 👈میرزا حسین نوری تایید روز قتل و عید الزهرا مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، جلد ۲، صفحه ۵۲۲ 👈سید حبیب الله هاشمی خوئی منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ، جلد ۳، صفحه ۶۸ 👈سید هاشم بحرانی مدينة المعاجز ، جلد ۱، صفحه ۳۰۳ 👈میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استاد امام‌ خمینی المراقبات، ، صفحه ۳۴- ۳۵ و استفتائات جدید، جلد ۱، صفحه ۵۰۹، مسئله ۲۲۳۷ 👈شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام ، جلد ۵، صفحه ۴۳ 👈عبد الجلیل قزوینی النقض صفحه ۳۵۳ 👈سید علی آل بحر العلوم المحتضر، تعلیقات صفحه ۹۱ 👈 فقیه معظم‌ سید علی حسینی میلانی http://www.al-milani.com/farsi/qa/printer.php?cat=8&itemid=876 👈 فقیه و مرجع معظم علوی گرگانی ایشان هم تایید روز قتل را کردند و هم تایید کردند که این روز عید الزهرا میباشد http://www.gorgani.ir/index.php?action=news_archive&id=327 👈 فقیه و مرجع معظم مکارم شیرازی https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=18&catid=0&pageindex=0&mid=68241 👈فقیه و مرجع معظم سید محمد حسینی شاهرودی ایشان هم تایید روز قتل را کردند و هم تایید کردند که این روز عید الزهرا میباشد http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&Cultcure=Persian&CaseID=106250&CategoryID=14978 👈فقیه و مرجع معظم سید صادق روحانی تایید روز قتل تایید عید و تایید لعن و سب استفتائات، آیت الله روحانی، جلد ۲، صفحه ۲۱۸-۲۱۹ و استفتائات، آیت الله محمد صادق روحانی، جلد ۳، صفحه ۱۹۱ http://www.rohani.ir/ar/idetail/7681/يوم-فرح--الزهرا- http://www.rohani.ir/ar/idetail/6389/هل-يجوز-التلفظ-ب-لفاظ-بذي---مثل-السب-و-ال-هان--ل-ع--- 👈فقیه معظم‌شیخ حسین آل عصفور سداد العباد و رشاد العباد ، صفحه ۳۷۵-۳۷۶ 👈فقیه و مرجع معظم آیت الله صافی گلپایگانی تایید روز قتل و عیدالزهرا 🌐 http://saafi.com/news/62 👈فقیه و مرجع معظم آیت الله بهجت تایید روز قتل و عیدالزهرا و ایشان خود در این مراسم شرکت میکردند که فیلم موجود است، استفتائات ، جلد۴، صفحه۵۴۶ جناب آقای ارفع آیا شما همه این افراد را جاهل می دانید که قدرت تشخیص دروغ ندارند؟ ♦️دوم میفرمایید ابولولو یهودی الاصل بود و کاری به امیرالمومنین نداشت حال اینکه باز بزرگان ما تایید کردن که او شیعه شد و محب حضرت زهرا و مولا بود و به زیارتش میرفتند شاید بشه گفت اسنادی هست که جناب ابولولو مجوسی یا زرتشتی بوده و بعد از اسارت و انتقال به مدینه مسلمان شده ولی هیچ کجا نگفته و هیچ منبعی وجود نداره گفته باشه او‌ یهودی بوده است . @MaarefHadith
متن بالا ارسالی یکی از مخاطبان کانال در نقد کلیپ حجت الاسلام و المسلمین ارفع. لازم به ذکر است که برخی از آدرس های بیان شده در این فرسته، ارتباطی با موضوع مورد نظر نداشتند.
نقدی بر بر پایی مراسم عید الزهرا ✍️ رضا عطائی در روز «نهم ربیع الاول» برخی از افراد با استناد به حدیث «رفع القلم» مراسم جشنی با عنوان «عیدالزهرا» بر پا می‌کنند و علاوه بر شادی، حتی اعمال نامتعارفی نیز انجام می‌دهند. این روایت را علامه مجلسی به صورت مفصل در کتاب بحارالانوار به نقل از برخى از احمدبن اسحاق قمى بیان کرده و ترجمه آن را نیز در کتاب زاد المعاد می آورده است. (1) بر اساس گزارش مذکور، عده ای قائل هستند که در روز نه ربیع الاول، خلیفه دوم به دست فیروز ایرانی کشته شده است. خلاصه روایت این است که دو نفر، با یکدیگر درباره «ابالخطاب» اختلاف پیدا کرده و به احمدبن اسحاق قمی، مراجعه می کنند، اتفاقا همان روز، نهم ربیع الاول بود، می بینند که احمد بن اسحاق در حال انجام اعمال عید است، با تعجب از ایشان جریان را می پرسند، احمد نقل می کند که با عده ای از شیعیان خدمت امام حسن عسکری (بنابر نقل دیگر امام هادی) علیهماالسلام رفتیم، مشاهده کردیم که حضرت در تدارک عید بود. سپس از قول حضرت فضیلت های این روز بیان می کند و در ادامه روایت نیز به نقل از حذیفه روایت مفصلی را از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل می کند که او نیز از زبان پیامبر، فضایل و ویژگی های این روز را بیان کرده و علت آن را قتل یکی از منافقان و دشمنان خدا در این روز دانسته است. در ادامه این روایت به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل می شود که خداوند فرمود: به درستي امر كرده‌ام ملائكه هفت آسمان خود را كه، این روز را براي شيعيان و محبان دين شما عيد بگرداند و امر كرده‌ام ملائكه را که تا سه روز قلم از جرائم مردم بردارند و ننويسند. ✅ بررسی منابع مرحوم مجلسی دو بار این روایت را در بحارالانوار نقل می کند؛ یک بار به نقل از کتاب «زوائد الفوائد» نوشته فرزند سید بن طاووس و بار دیگر از کتاب «محتضر» نوشته حسن بن سلیمان حلّی ذکر می کند. ✅ اشکالات سندی از جمله مهمترین اشکالاتی که بر این روایت وارد است این که چرا در منابع مهم شیعیان هیچ اثری از این روایت وجود ندارد در حالی که در متن حدیث آمده است که روز نهم ربیع الاول از مهمترین اعیاد شیعیان است. اشکال دیگر آن است که حدیث مذکور خبر واحدی است که با سند ضعیف به صورت مرسل بیان شده است. از سوی دیگر برخی افراد موجود در سند مانند «یَحْیَی بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُوَیْجٍ الْبَغْدَادِیُّ» ناشناخته و مجهول هستند و نام آنها در هیچ کتاب رجالی شیعه وجود ندارد و حتی در سند هیچ روایت دیگر نیز موجود نیست. ✅ اشکالات متنی حدیث به غیر از سند، متن حدیث نیز دارای تعارضاتی می باشد. به عنوان مثال در ابتدای روایت عبارت «يَوْمُ رَفْعِ الْقَلَمِ» آمده است، برخی این جمله را چنین معنای کرده اند که در این روز افراد، مجوز بر انجام دادن هر گونه رفتار و عمل قبیحی دارند!! در حالی که در قسمت دیگر حدیث، در وصف این روز چنین آمده است «يَوْمٌ يَقْبَلُ اللَّهُ أَعْمَالَ الشِّيعَةِ وَ يَوْمُ تَقْدِيمِ الصَّدَقَةِ، يَوْمُ التَّزْكِيَةِ وَ يَوْمُ كَشْفِ الْبِدَعِ وَ يَوْمُ الزُّهْدِ فِي‏ الْكَبَائِرِ وَ يَوْمُ التَّزَاوُرِ وَ يَوْمُ الْمَوْعِظَةِ وَ يَوْمُ الْعِبَادَة» یعنی «نهم ربیع الاول» روز زهد، توبه، انابه و بازگشت به سوی خداوند و روز تزکیه نفس است نه روزی که افراد مختار باشند هر عمل قبیحی را انجام دهند. مگر آنکه عبارت «يَوْمُ رَفْعِ الْقَلَمِ» را به معنای برداشته شدن عقاب از شیعیان، در این روز به خاطر سختی‌ها و مشقاتی که در راه دین خدا می کشند، بدانیم. نکته دیگر این که آزادی در هر عمل قبیح در این روز با آیات و روایات شیعه ناسازگار است چون براساس دستورات قرآن، هر کسی به اندازة وزن یک ذرّه و خردل هم کار بد کند جزای اعمال خود را خواهد دید و حتی نسبت به تلفظ یک کلمه نیز در قیامت افراد بازخواست می شوند. (2) نکته قابل تامل دیگر این است که امام حسن عسکری تحت شدیدترین مراقبت ها در سامرا بود به نحوی که شیعیان نمی توانستند به راحتی ارتباط بگیرند، بعد چگونه حضرت این مقدار آزادی داشتند که با شیعیان و خادمان خود به برپایی جشن در مرگ خلیفه دوم مشغول باشند! در پایان سوالی از قائلین به آزادی عمل در روز نه ربیع پرسیده میشود: امام رضا علیه السلام در وصف غدیر هم می فرماید: َ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَأْمُرُ اللَّهُ فِيهِ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّي أَهْلِ الْبَيْتِ وَ شِيعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ يَوْمِ الْغَدِير... آیا قرار است در مناسبت های مختلف به مدت 3 روز تکلیف از دوستان اهلبیت برداشته شود؟! آیا خود اهل بیت در ایام سرور و شادی اینگونه رفتار می کردند؟ 📚 1.بحار الأنوار، ج31 ، ص120-131؛ زاد المعاد،ص372-378. 2.سوره طور، آیه۱۶؛ سوره زلزال، آیه۷ و ۸؛ سورة ق، آیه18. @MaarefHadith
نظر یکی از مخاطبان در نقل متنی که در جواب آقای ارفع نوشته شده است اولا برخی از آدرس هایی که در این متن آمده، صحیح نیست و یا هیچ ارتباطی با بحث ندارد. ثانیا شیخ عباس قمی و علامه مجلسی از محدثان بزرگ شیعه هستند، اما اگر روایتی نقل کنند آن هم بدون سند آیا باید پذیرفت؟ آیا کتاب بحارالانوار، مفاتیح الجنان جزء منابع حدیثی دست اول شیعیان هستند؟ آیا در فقه نیز نظرات را به مفاتیح الجنان مستند می کنید؟!!! ثالثا هیچ کدام از کتاب های معرفی شده (بر فرض که اعتماد کنیم به این آدرس ها) منبع تاریخی و حدیثی به حساب نمی آیند. رابعا آیا این منابع ای که خدمت دوستان معرفی می شود منبع و محل رجوع و متقدم هستند و یا منابعی که شما معرفی کرده اید: مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی (متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص ۱۳۵۲ تاریخ یعقوبی، یعقوبی (متوفی ۲۸۴)، ج ۲، ص ۱۵۹ تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری (متوفی ۲۶۲)، ج ۳، ص ۸۹۵ و ۹۴۳ تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری (متوفی ۲۴۰)، ص ۱۰۹ أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری (متوفی ۲۸۲)، ص ۱۳۹ تاریخ کبیر، بخاری (متوفی ۲۵۶)، ج ۶، ص ۱۳۸ المصنف، ابن أبی شیبه کوفی (متوفی ۲۳۵)، ج ۸، ص ۴۱ تاریخ طبری، طبری (متوفی ۳۱۰)، ج ۳، ص ۲۶۵ المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص ۱۸۳ فتوح، أحمد بن أعثم کوفی (متوفی ۳۱۴)، ج ۲، ص ۲۳۲۹ موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج ۲، ص ۸۲۴ الآحاد والمثانی، ضحاک (متوفی ۲۸۷)، ج ۱، ص ۱۰۲ المصنف، عبدالرزاق صنعانی (متوفی ۲۱۱)، ج ۱۱، ص ۳۱۵ مسند احمد، احمد بن حنبل (متوفی ۲۴۱)، ج ۱، ص ۵۵ طبقات الکبری، محمد بن سعد (متوفی ۲۳۰)، ج ۳، ص ۳۶۴ أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج ۱۰، ص ۴۳۹ المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی (متوفی ۲۴۵)، ص ۱۴ الثقات، ابن حبان (متوفی ۳۵۴)، ج ۲، ص ۲۳۸ مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید (متوفی ۲۳۰)، ص ۱۹۵ التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی (متوفی ۳۴۵)، ص ۲۵۰ استیعاب، ابن عبد البِرّ (متوفی ۴۶۳)، ج ۳، ص ۱۱۵۲ المعجم الکبیر، طبرانی (متوفی ۳۶۰)، ج ۱، ص ۷۰ مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج ۳، ص ۹۲ التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی (متوفی ۴۷۴)، ج ۳، ص ۱۰۵۴ سنن کبری، بیهقی (متوفی ۴۵۸)، ج ۸، ص ۱۵۰ البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج ۵، ص ۱۹۱ تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر (متوفی ۵۷۱)، ج ۴۴، ص ۱۴ صفوه الصفوه، ابن جوزی (متوفی ۵۹۷)، ج ۱، ص ۲۹۱ الإنباء، ابن عمرانی (متوفی ۵۸۰)، ص ۴۸ اُسدالغابه، ابن اثیر (متوفی ۶۳۰)، ج ۴، ص ۷۷ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید (متوفی ۶۵۶)، ج ۱۲، ص ۱۸ مفید، مسارالشریعه، ۱۴۱۴ ق، ص ۴۲ ابن‌ادریس، السرائر، ۱۴۱۰ ق، ج ۱، ص 419 حتی علّامه مجلسی هم که از مدافعان بزرگداشت روز نهم ربیع است، با اعتراف به شهرت تاریخ ذی‏الحجه در میان عالمان شیعه می‌نویسد: «این سخن که عمر در ذی‏الحجه به قتل رسیده، بین فقهای امامیه مشهور است». خامسا بر اساس گزارش‌های تاریخی، بیعت با عثمان، خلیفه بعد از عمر، در اواخر ذی‌الحجة یا اوائل ماه محرم صورت گرفته است که این ماجرا قرینه‌ای برآن است که مرگ خلیفه دوم در اواخر ماه ذی الحجه اتفاق افتاده است چرا که بلافاصله بعد از ترور خلیفه دوم شورای ۶ نفره تشکیل شد و بیعت با عثمان به عنوان خلیفه صورت پذیرفت. (طبری، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، ۱۳۸۷ ق، ج ۴، ص ۱۹۴؛ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج ۲، ص ۱۶۲) سادسا مردم کاشان که در قدیم برگزارکننده مراسم نهم ربیع‌الاول در محل بنای ابولؤلؤ بوده‌اند، ابتدا آن را در ماه ذی‌الحجه برپا می‌کردند.(افندی اصفهانی، میرزا عبدالله، تحفه فیروزیه (گزارشی از کتاب)، به کوشش رسول جعفریان، قم، بی‌جا، ۱۳۷۸ ش، ص ۸۲) و در پایان اشاره می کنم که مهم‌ترین مستمسک کسانی که قائل به مرگ خلیفه دوم در روز نهم ربیع الاول هستند روایت رفع القلم است. اولاً این روایت در هیچ کدام از جوامع حدیثی متقدم نیامده است و ثانیاً به لحاظ سند و متن از اشکالات عدیده ای برخوردار است . @MaarefHadith
چند سوال از قائلین به حدیث «رفع القلم» و برگزاری مراسم....: 1. محدوده اين رفع قلم چه اندازه است؟ آيا فقط در حق الله ثابت است يا حق الناس را هم شامل می شود؟ آیا شامل گناهان کبیره مانند زنا، لواط، شراب خواری، غیبت و... هم می شود؟ 2. آيا اين رفع قلم از معصومان علیهم السلام كه از همگان شاد‌ترند نيز برداشته شده يا فقط شامل حال شيعيان می شود؟ 3- آیا این رفع قلم فقط در باب ارتكاب معاصي، است و یا ترک واجبات را نيز شامل مي‌شود؟ 4- یا این که اصلا رفع القلم معنای دیگری می دهد، نه به معنای این که برخی گمان می کنند در این روز می توان برخی از کارهای قبیح را می شود انجام داد؟ @MaarefHadith
سلام علیکم سخنی با برگزار کنندگان مجالس فرحةالزهرء(سلام الله علیها) و توهین و فحش به خلیفه دوم ✍ نواب بهرامی اکنون که به برکت گفتمان انقلاب اسلامی خصوصاً گفتمان اتحاد و تقریب مذاهب ، در امنیت کامل و بدون خوف و تقیه مناسک مذهبی خویش را برگزار می‌کنیم و بعد از قرن ها به یک امنیت نسبی رسیده ایم و خون شیعیان از هر گونه تعرض افراط گرایانه و تکفیری در جغرافیای ایران مصون و محافظت شده است، سزاوار است خون شیعیان مظلوم جهان که خارج از مرزهای ایران امن زندگی میکنند را با مجالس سراسر توهین و دشنام به مقدسات عامه، هدر دهیم و جان و ناموس آنها را به خطر بیاندازیم؟! آیا با منطق شما برگزاری چنین مجالسی در شهرهایی امثال قندهار ممکن است؟ یا اینکه خون خودمان را از آنها رنگین تر میدانیم؟ یا جان آنها برای ما بی اهمیت است؟ یا اینکه باید تاوان اعمال ما را بپردازند و ما برئ الذمه هستیم؟! آیا قدرت پاسخگویی به خون های برزمین ریخته به خاطر رفتارمان، داریم؟ پس فلاتمیلوا کل المیل..
بررسی و نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی.pdf
1.03M
✅ بررسی و نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی ✍️ اعظم خوش صورت موفق ، مهدی فرمانیان جشن نهم ربیع با عنوان شادی از قتل خلیفه دوم و تحریک احساسات مذهبی دیگر مسلمانان به واسطه برپایی مراسمی مشتمل بر سب و لعن و برخی اعمال سخیف، که در توجیه آن به حدیث رفع القلم استناد می کنند، در حالی که حدیث مذکور اشکالات سندی و محتوایی فراوانی دارد و نمی تواند محل استناد باشد. از سوی دیگر، قرآن برای جلوگیری از مقابله به مثل و توهین بت پرستان، حتی اجازه اهانت به بت آنان را نمی دهد و این شیوه در سیره اهل بیت (ع) نیز اتخاذ شده است و قطعا عمل نهی شده نمی تواند مصداق تعظیم شعائر باشد. به علاوه، اساسا از لحاظ تاریخی مرگ خلیفه دوم در نهم ربیع الاول اتفاق نیفتاده است. بنابراین، اهمیت روز نهم ربیع الاول نزد شیعیان به جهت سال روز آغاز امامت حضرت حجت (عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب می شود. @MaarefHadith
یک روایت زیبا برای آغاز صبح زیبا الإمامُ الصّادقُ عليه ‏السلام: لا تَغتَبْ فتُغتَبُ، ولا تَحفِرْ لِأخِيكَ حُفرَةً فَتَقَعَ فيها؛ فإنَّكَ كما تَدينُ تُدانُ. امام صادق عليه ‏السلام فرمود: غيبت نكُن، كه از تو غيبت می ‏شود. و براى برادرت چاه مكَن كه خود در آن می افتى؛ زيرا با هر دست بدهى، با همان دست پس مى گيرى. 📗بحار الأنوار، ج۱۶، ص۲۴۹. @MaarefHadith