eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
611 عکس
189 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی و نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی.pdf
1.03M
✅ بررسی و نقد مراسم نهم ربیع در منابع شیعی ✍️ اعظم خوش صورت موفق ، مهدی فرمانیان جشن نهم ربیع با عنوان شادی از قتل خلیفه دوم و تحریک احساسات مذهبی دیگر مسلمانان به واسطه برپایی مراسمی مشتمل بر سب و لعن و برخی اعمال سخیف، که در توجیه آن به حدیث رفع القلم استناد می کنند، در حالی که حدیث مذکور اشکالات سندی و محتوایی فراوانی دارد و نمی تواند محل استناد باشد. از سوی دیگر، قرآن برای جلوگیری از مقابله به مثل و توهین بت پرستان، حتی اجازه اهانت به بت آنان را نمی دهد و این شیوه در سیره اهل بیت (ع) نیز اتخاذ شده است و قطعا عمل نهی شده نمی تواند مصداق تعظیم شعائر باشد. به علاوه، اساسا از لحاظ تاریخی مرگ خلیفه دوم در نهم ربیع الاول اتفاق نیفتاده است. بنابراین، اهمیت روز نهم ربیع الاول نزد شیعیان به جهت سال روز آغاز امامت حضرت حجت (عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب می شود. @MaarefHadith
یک روایت زیبا برای آغاز صبح زیبا الإمامُ الصّادقُ عليه ‏السلام: لا تَغتَبْ فتُغتَبُ، ولا تَحفِرْ لِأخِيكَ حُفرَةً فَتَقَعَ فيها؛ فإنَّكَ كما تَدينُ تُدانُ. امام صادق عليه ‏السلام فرمود: غيبت نكُن، كه از تو غيبت می ‏شود. و براى برادرت چاه مكَن كه خود در آن می افتى؛ زيرا با هر دست بدهى، با همان دست پس مى گيرى. 📗بحار الأنوار، ج۱۶، ص۲۴۹. @MaarefHadith
داستان رفع القلم.pdf
338.3K
✅ مقاله بازکاوی داستان رفع القلم ✍️ عباسعلی مشکانی، مصطفی صادقی در این مقاله به نکات زیر پرداخته شده است: 1-مضمون و مفهوم حدیث رفع القلم چیست؟ 2-استناد این حدیث به احمد بن اسحاق صحت دارد یا نه؟ 3-تاریخ دقیق قتل خلیفه دوم چه روزی است؟ @MaarefHadith
تأملاتی-تاریخی-درباره-نهم-ربیع.pdf
358.8K
✅تأملاتی تاریخی درباره نهم ربیع ✍️ مسلم نجفی، هادی وکیلی در این مقاله تلاش می شود که به این پرسش جواب دهد، «برگزاری مراسم با عنوان عمر کشان، غدیر دوم، عیدالزهرا، و... تا چه حد مبتنی بر واقعیات تاریخی درباره تاریخ قتل خلیفه دوم و قاتل وی می باشد؟» همچنین پاسخ به این سوال که این مراسم نزد شیعیان به ویژه ایرانیان چگونه رواج یافت؟ آیا قتل عمر توسط ابولولوء به دستور امام علی و به خاطر محبت به اهل بیت علیهم السلام صورت گرفت؟!! @MaarefHadith
◀️ من دنبال رسمیت بخشیدنِ مذهبِ شیعه، در میان مذاهبِ اسلامیِ دیگر هستم! 📝از آیت الله محمد جواد علوی بروجردی شنیدم که فرمودند: این قصه‌ای است که خود من از آقای علامه امینی نقل می‌کنم. آقای کوپایی مرحوم آقای امینی را در اصفهان برای یک دهه منبر، دعوت کرده بود. ایشان موضوع بحث را اثباتِ کفرِ شیخین(= ابوبکر و عمر) قرار می‌دهند. دو شب منبر می‌روند و بعد از شب دوم، آقای کوپایی به ایشان می‌گوید از طرف آقای بروجردی چند نفر آمده‌اند و با شما کار دارند. آقای بروجردی تقاضا کرده است که موضوع بحث را عوض کنید. 📌آقای امینی نپذیرفتند و شب سوم هم ادامه دادند. فرداش آقای کوپایی آمد و گفت: جلسه تعطیل شده است! چون آقای بروجردی دستور داده‌اند که جلسه تعطیل باشد. آقای امینی می‌گفتند: من خیلی عصبانی و ناراحت به قم آمدم و خانه آقای بروجردی رفتم و به ایشان گفتم: آقا! علی- علیه السلام- پدر شما است، من از او دفاع می‌کنم و شما مجلسش را تعطیل می‌کنید! 📌آقای بروجردی فرمودند: من امروز کاری را مشغول هستم که سید مرتضی علم الهدی می‌خواست انجام دهد، و آن رسمیتِ مذهبِ شیعه بین مذاهب هست! هزار سال گذشته و شیعه هنوز نتوانسته این کار را انجام دهد. من با شیوخ الازهر مراوده دارم، اگر این منبر شما را امروز بیایند ضبط بکنند و بروند آن جا بگذارند، تمام فعالیت‌های ما بر باد می‌رود. آقای امینی! من کاری را مشغول هستم که به خاطر آن حاضرم صد تا آقای امینی را فدا کنم! 📌آقای امینی می‌گفتند: من آن وقت قانع نشدم و ناراحت از پیش ایشان خارج شدم و پولی را هم که برای من فرستادند، قبول نکردم. آقای بروجردی فوت شدند و من چند سفر به مصر رفتم. آن جا فهمیدم که این فتوایِ شیخ محمود شلتوت چه اثری داشته و متوجه شدم که آقای بروجردی چه افقی را می‌دیدند. 🔻سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: گروه حوزه علمیه در واتساپ، سید حسین کشفی، ۱۴۰۰/۷/۲۵. http://t.me/sireyefarzanegan 📚@nasiri1342 @MaarefHadith
🔻وحدت امّت امام علی علیه السلام ❇️ليْسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ أُلْفَتِهَا مِنِّي ✴️بدان كه هيچ كس بر وحدت و همدلىِ امّت محمّد(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، از من حريص ‏تر نيست. 📗نهج‌البلاغه، نامه۷۸. @MaarefHadith
1_4965715224834343074.pdf
18.17M
اثری مجهول القدر از يکی از راويان شريف مرتضی و اطلاعاتی درباره ابن الهيثم ✍حسن انصاری ابن طاووس اين راوی را که خود از اهل ادب بغداد بوده در فرج المهموم به مناسبت نقلی از يکی از آثارش معرفی کرده. نام او ابو الحسن أحمد بن الحسين بن علي (کذا، شايد هم: الحسين بن الحسن بن علي) الرخجي است. وی از خاندان رخّجي بوده و پدرش أبو علي الحسين بن الحسن الرخجي از وزيران آل بويه بوده است. از آنچه ابن طاووس نقل کرده نام دو کتاب او را می شناسيم. با اين وصف کتاب ديگری از او در دست است که متأسفانه قدر آن در جامعه شيعه دانسته نيست. اين کتاب با نام احاسن المحاسن که گويا تنها يکبار چاپ شده از نقطه نظر ادب اخلاق فردی و سياسی و آنچه ژانر سياست نامه نويسی خوانده می شود اهميت فوق العاده ای دارد. اين دانشمند امامی اين کتاب را برای شرف الدولة ابو المکارم مسلم بن قريش العقيلي نگاشته است. دراين کتاب کلماتی از حضرت امير (ع) هم نقل شده که حائز اهميت است. باور امامی نويسنده کتاب از خطبه اثر کاملا پيداست. ابن طاووس هم می گويد از منبعی اطلاع پيدا کرده که او امامی مذهب بوده است. در نقل ابن طاووس از يکی از آثار اين دانشمند اطلاع مهمی درباره ابو علی ابن هيثم آمده که ظاهرا تاکنون مورد توجه محققان قرار نگرفته است. ابن هيثم با اينکه اصلا بصری بود و بيشتر عمر را در مصر گذراند اما دست کم سال 418 ق در بغداد بوده است. حکایتی که درباره ابن هیثم در کتاب فرج المهموم نقل شده مربوط می شود به اقامت او در بغداد. از این نقل پیداست که پدر نویسنده ما با ابن هیثم مرتبط بوده است. با وجود اینکه عبارت فرج المهموم ظاهرا دچار تحریفی شده است
اما گویا نویسنده ما علاوه بر شریف مرتضی از خود ابن هیثم هم استفاده علمی کرده بوده و به هرحال شخصا او را می شناخته است. اينجا عين عبارات ابن طاووس را در فرج المهموم نقل می کنيم (فرج المهموم، ص 151 تا 154): ووجدت في كتاب ريحان المجالس و تحفة المؤانس تأليف أحمد بن الحسين بن علي الرخجي و سمعت من يذكر أنه من مصنفي الإمامية و عندنا الآن تصنيف له آخر اسمه أنس الكريم و قد كان يروي عن المرتضى رضي الله عنه ما هذا لفظه حدثني أبو الحسن الهيثم (کذا: أبو علي الحسن بن الهيثم) أن الحكماء العلماء الذين أجمع الخاصة و العامة على معرفتهم و حسن أفهامهم و لم يتطرق الطعن عليهم في علومهم مثل هرمس المثلث بالحكمة و هو إدريس النبي ع و معنى المثلث أن الله أعطاه علم النجوم و الطب و الكيمياء و مثل أبرخسي و بطلميوس و يقال إنهما كانا من بعض الأنبياء و أكثر الحكماء كذلك و إنما التبس على الناس أمرهم لعلة أسمائهم‌ باليونانية و مثل نظرائهم ممن صدر عنهم العلم و الحكمة المفضلين الذين مسحوا الأرض و رصدوا الفلك و أفنوا في علمها أموالهم و أعمارهم حتى عرفوا منه و رسموه لنا و أخبرونا به ثم ذكر مصنف ريحان المجالس ما صرحه هؤلاء العلماء من حديث الكواكب و أسرارها ما لا حاجة لنا إلى ذكر ما شرحه من وصف اختبارها‌.
کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه انسان در تراز نهج‌البلاغه محورهای اصلی: ۱-انسان اخلاقی در تراز نهج البلاغه ۲-انسان سیاسی در تراز نهج البلاغه ۳-انسان اقتصادی در تراز نهج البلاغه ۴-انسان فرهنگی واجتماعی ومدنی در تراز از نهج البلاغه ۵-انسان سالم در تراز نهج البلاغه 🗓 تاریخ برگزاری: ۲۵ بهمن مصادف با ۱۳ رجب ⏰ زمان ارسال چکیده و اصل مقالات تا ۳۱ دی ماه آدرس سایت کنگره: nahjcongereh.khuisf.ac.ir @MaarefHadith
میلاد نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام مبارک. @MaarefHadith
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از بهترين اعمال (أفضَلِ الأعمال) فرمودند: الصَّلاةُ لِوَقتِها ، وبِرُّ الوالِدَينِ ، والجِهادُ في سَبيلِ اللّه ِ عَزَّوجلَّ . حديث ترجمه: نمازِ به وقت، نيكى كردن به پدر و مادر، و جهاد در راه خداوند عز و جل. @MaarefHadith
قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: المُداوَمَةُ عَلَى العَمَلِ في اتِّباعِ الآثارِ و السُّنَنِ و إن قَلَّ ، أرضى للّه ِِ و أنفَعُ عِندَهُ فِي العاقِبَةِ مِنَ الاجتِهادِ فِي البِدَعِ و اتِّباعِ الأهواءِ. ترجمه: داومت بر عمل بر اساس آثار و سنّت، هر چند اندك، نزد خدا پسنديده تر و خوش فرجامتر است از سخت كوشى در عبادت بر اساس بدعت و هوس. 📚 الكافي، ج1، ص8. @MaarefHadith
جایگاه ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر».pdf
633.4K
✅ جایگاه ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر» ✍️ محمد ملکی نهاوندی ابن اثیر (م 606 ق)، یکی از تواناترین غریب نگاران حدیث است و کتاب وی، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، یکی از مهم ترین کتاب های غریب الحدیث به شمار می رود. توانایی های فردی ابن اثیر، تسلّط او بر علوم مرتبط با غریب الحدیث هم چون لغت و حدیث و هم چنین بهره گیری از همه دستاوردهای گذشتگان، سه عنصر اساسی در موفّقیت او در این دانش و نیز توجّه زیاد صاحب نظران پس از او به کتاب النهایه نیز نشان گر قوّت کار وی در این عرصه است. @MaarefHadith
♨️ سلسله نشست‌های علمی امامت ✳️ جلسه اول: 〽️ "باورهای امامتی اصحاب تا قرن سوم" 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🗓 سه شنبه ۴ آبان ⏰ بعد از نماز مغرب 🏢 مرکز تخصصی امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام 📌 نشان 🔺حضوری: با رعایت پروتکل های بهداشتی 🔻آنلاین: نرم افزار اسکای روم 🌐https://www.skyroom.online/ch/emamat110/neshast 🔗 https://zil.ink/taraef 🆔 @taraef_ir
🔸گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، از خواهران و برادران طلبه واجد شرایط دعوت به همکاری می‏‏‌نماید. ❇️ شرایط: 1️⃣ دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه در رشته‏ های قرآن و حدیث 2️⃣ قبولی در مصاحبه 🗓 زمان ثبت نام: 3 تا 13 آبان 1400 💳 هزینه ثبت نام: 30 هزار تومان ثبت نام به دو صورت: مجازی: به نشانی https://pasokhgoo.ir/hamkari حضوری: مراجعه به مرکز ملی پاسخگویی به نشانی قم، سه راه سالاریه شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر( ساعت 9 تا 13): 02537174168 @MaarefHadith
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام ـ كانَ يَقولُ ـ : إنّي لاَُحِبُّ أن اُداوِمَ عَلَى العَمَلِ ، و إن قَلَّ . ترجمه: امام زين العابدين عليه السلام ـ بارها ـ مى فرمود : من دوست دارم كه بر عمل مداومت داشته باشم، گر چه آن عمل اندك باشد. 📚الكافي، ج4، ص82. @MaarefHadith
روایتی در منابع شیعه و اهل تسنن نقل شده است که «أَكْثَرَ أَهْلِهَا الْبُلْهَ». اعضای محترم کانال، اگر در مورد این روایت، نکته یا توضیح ای دارید لطفا بیان کنید. 👇👇 قال رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : مَثَلُ الّذي يَتَعلّمُ العِلمَ ثُمّ لا يُحدِّثُ بهِ كمَثَلِ الّذي يَكنِزُ الكَنزَ فلا يُنفِقُ مِنهُ . مَثَل كسى كه علم مى آموزد اما آن را آموزش نمى دهد، همچون مَثَل كسى است كه گنج مى اندوزد و از آن خرج نمى كند. @MaarefHadith
📝رساله اغلاط مشهوره، رساله ای در روايات جعلی ✍محمدباقر ملکیان علمای شيعه ـ أنار الله برهانهم ـ بر خلاف اهل سنّت، تأليفات مستقل چندانی در موضوع روايات جعلی ندارند. البته اين را نمی‌توان به سبب اهمال و کوتاهی آنها بر شمرد، علت و يا عللش مفصّل است که در نگاشته‌ای منتشر نشده بدان پرداخته‌ام. از سويی کم نيستند عالمانی که در مباحث علمی شان ـ چه اعتقادی، چه فقهی و چه تفسيری ـ حکم به جعل و يا تحريف رواياتی کرده‌اند. در ميان نگاشته های مستقلّی که عالمان شيعه در اين موضوع نگاشته‌اند رساله اغلاط مشهوره تأليف سيّد محمّد طباطبائي معروف به سيّد مجاهد کمتر ديده شده است، و چه بسا بسياری از حديث پژوهان تا کنون آن را نديده‌اند. اين رساله مختصر، که به همّت علیقلی دهخوارقاني در سال 1333 ق در مطبعه اسد آقا در 64 صفحه به چاپ رسيده است، رساله‌ای است به زبان فارسی، و به تعبير دهخوارقاني: «در بيان بعضی اخبار مجعوله از اهل سنّت و متصوّفه که در ميان احاديث شيعه رضي الله عنهم قاطی شده، و عوام از تشخيص و تميز آنها عاجز و قاصر بودند». آنچه مؤلّف در اين رساله نگاشته به تعبير خودش: «قليلی از اين رويات است که روی بی فکری بر زبان ها جاری می‌گردد». عنوان اين رساله ـ بر خلاف بسياری از نگاشته هايی که در اين موضوع تأليف شده ـ گويای اين امر است که مؤلّف از اين که اخبار دروغين را ـ و لو از باب مسامحه ـ روايت بخواند، اباء دارد. از سوئی آنچه در اين رساله به عنوان اغلاط مشهوره آمده بيشتر رواياتی است که در مصادر دست اول شيعی ـ از جمله کتب اربعه ـ نيامده است، گويا مؤلّف به زبان بی زبانی و در کنار بيان نمونه هايی از روايات جعلی، از اعتبار کتب معروف شيعه دفاع می‌کند. ادامه یادداشت را در صفحه زیر مطالعه کنید: 👇👇👇 https://malekian.kateban.com/post/4854 @MaarefHadith
رساله اغلاط مشهوره
✅شیعه جعفری 🔆عن جعفر بن محمد علیه‌السلام: فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ اَلْحَدِیثَ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِیلَ هَذَا جَعْفَرِیٌّ ، فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ وَ یَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ اَلسُّرُورُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ! ، وَ إِذَا کَانَ عَلَى غَیْرِ ذَلِکَ دَخَلَ عَلَیَّ بَلاَؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ. 🔅 امام صادق علیه‌السلام: هر کس از شما که در دینش پارسا و راستگو باشد و امانت را به صاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد گویند: این جعفرى است و این مرا شاد کند و از جانب او برمن شادی و سرور وارد شود و گویند: این ادب جعفر (بن محمد) است و اگر جز این باشد بلا و ننگ او بر من وارد شود و گویند: این ادب جعفر است.  📗الکافی، ج ۲، ص، ۶۳۶. @MaarefHadith
نماز استخاره برای درخواست نیکی و انجام کارهای خوب در روایات سفارش شده است. البته در برخی از آنها استخاره همراه با خواندن نماز و دعا توصیه شده و در بعضی روایات تنها به ذکر دعایی خاص بسنده شده است. روایاتی در این‌باره از امام صادق(ع) نقل شده است که چند نمونه از آنها ذکر می‌شود: 1️⃣ «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمّى (که نیاز به مشاوره دارد) انجام دهد، در این صورت با هیچ یک از مردم درباره آن مشورت و نظرخواهى نکند، تا این‌که نخست با خداوند تبارک و تعالى مشاوره نماید». راوى از امام پرسید: فدایتان گردم مشاوره با خداوند تبارک و تعالى دیگر چیست؟ امام(ع) فرمود: نخست از خداوند متعال درخواست می‌کند که خیر او را در آن کار پیش آورد و کارش را درست کند آن‌گاه با دیگران به مشاوره پردازد، و هرگاه شخص با مشاوره خداوند تبارک‏ و تعالى کارش را آغاز کند، خداوند نیز خیر او را بر زبان هر یک از مردم که طرف مشورت او قرار گیرد جارى خواهد ساخت».[1] 2️⃣ «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمى انجام دهد لازم است دو رکعت نماز بخواند آن‌گاه حمد و ثناى خداوند عزّ و جلّ بجا آورد و بر پیامبر خدا صلوات فرستد سپس این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ خَیراً لِی فِی دِینِی وَ دُنْیای فَیسِّرْهُ لِی وَ قَدِّرْهُ لِی وَ إِنْ کَانَ غَیرَ ذَلِکَ فَاصْرِفْهُ عَنِّی‏»؛ بار خدایا! اگر این کار خیر دین و دنیاى مرا در بردارد، پس انجام آن را برایم میسّر و مقدّر فرما، و اگر چنین نیست، پس آن را از من برگردان و دور ساز. سپس از آن حضرت پرسیده شد که در آن دو رکعت چه بخوانیم؟ امام صادق(ع) فرمود: «هر چه می‌خواهى بخوان، اگر خواستى «قل هو اللَّه احد»، و «قل یا ایها الکافرون» در آن دو رکعت بخوان. ولى «قل هو اللَّه احد» معادل یک سوم قرآن است».[2] 3️⃣ «در رکعت آخر نماز شب در حالى که سر بر سجده نهاده‌اى صد و یک بار از خداوند استخاره کن (خیر خود را درخواست کن)». از امام صادق(ع) پرسیده شد: با چه لفظى بگوییم؟ فرمود: «می‌گویى: «أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ»؛ از خدا به مهربانی‌اش درخواست خیر می‌نمایم.[3] ✍️ برگرفته از سایت اسلام کوئیست 📚1. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 562. 2. همان. 3. همان، ص 562 – 563. @MaarefHadith
1_1213229840.pdf
1.18M
📝 مصداق‌یابی و کارکردهای فرهنگی واژه "أَصْحَابُ‌ أَبِی" در کلام امام صادق علیه السلام. ✍سید علیرضا حسینی شیرازی ، محمد لطفی پور انقلاب علمی و فرهنگی شیعه، در عصر امامت امام محمدباقر علیه السلام، با مدیریت آن‌حضرت و توسط جمعی از شاگردان زبده و نخبه ایشان آغاز شد و جامعه شیعه را از فقر فرهنگی به مرحله شکوفایی و بالندگی رساند. .این لایه از اصحاب الباقر علیه السلام را می‌توان با کلیدواژه «أَصْحَابُ‏ أَبِی» در فرمایشات امام جعفر صادق علیه السلام بازشناخت. توصیه ویژه‌ای که امام باقر علیه السلام در آخرین لحظات عمر، به فرزندشان درباره یاران خود ابراز فرمودند، همچنین کارکردهای دین‌شناسانه و جامعه‌شناسانه‌ای که از سوی امام صادق علیه السلام در مواضع مختلف ایراد شده، ضرورت بازشناسی مصادیق و کارکردشناسی فرهنگی «أَصْحَابُ‏ أَبِی» را بیش از پیش، هویدا می‌سازد. این نوشتار، با شیوه تحلیل متون حدیثی شیعه، به این دو مهم پرداخته است. @MaarefHadith
✴️ کلامی از امام حسن علیه‌السلام در سالروز (۲۶ ربیع‌الاول) صلح ایشان 🔻ویلکم والله ان معاویة لایفی لاحد منکم بما ضمنه فی قتلی، و انی اظن ان وضعت یدی فی یده فاسالمه، لم یترکنی ادین لدین جدی صلی الله علیه و آله. و انی اقدر ان اعبدالله عزوجل وحدی، ولکنی کانی انظر الی ابنائکم واقفین علی ابواب ابنائهم یستسقونهم و یستطعمونهم بما جعل الله لهم، فلا یسقون و لا یطعمون، فبعدا و سحقا لما کسبته ایدیهم، و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. 📗بحاراانوار، ج۴۴، ص۳۳. دانشنامه امام حسن، ج۱، ص۶۴۴. @MaarefHadith
🔶الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : ثَلاثٌ يَحجُزنَ المرءَ عَن طَلَبِ المَعالي : قِصَرُ الهِمَّةِ ، وقِلَّةُ الحِيلَةِ، وضَعفُ الرّأيِ. 🔸امام صادق عليه السلام : سه چيز انسان را از رفتن در پى مقامات عاليه و اهداف بلند باز مى دارد: كوتاهى همّت، چاره انديش نبودن، و سستى انديشه. 📗تحف‌العقول، ص۳۱۸. @MaarefHadith
❗️فرزند کمتر زندگی بهتر ✍ یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه که در دوران اوج گیری شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» از سوی طرفداران و ترویج‌دهندگان این تفکر مورد استفاده قرار میگرفت حکمت« قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ» بود. این حکمت افزون بر نهج‌البلاغه در کتب حدیثی دیگر و از معصومان دیگر غیر حضرت علی علیه‌السلام نیز گزارش شده است. آنچه با صرف نظر از استدلال‌های موجود در طرفین این شعار پیرامون حکمت مذکور به نظر میرسد این است که؛ حکمت مذکور اساسا هیچ ارتباطی با مسئله فرزندآوری یا فرزند نیاوری! ندارد. از این گذشته حکمت مورد نظر در مقام ارزش گذاری نیست بلکه صرفا گزارش یک امر تجربه شده یا یک مسئله معقول است که بر فرض فقدان چنین احادیثی این امر برای انسان قابل فهم بود. راقم این سطور به همراهی یکی از فضلاء مقاله‌ای پیرامون حکمت مذکور مرقوم داشته ولی همچنان و به رسم کهن برخی مجلات در اختلاف آراء داور و نگارنده متحیر مانده است! تا خدا چه خواهد‌. @MaarefHadith