#معرفی_کتاب
احادیث امیر المومنین علی علیه السلام بروایه عبدالعظیم الحسنی.
احادیث امیر المومنین به روایت حضرت عبد العظیم الحسنی از آثار ارزشمند حدیثی است که بروایه عبدالعظیم الحسنی و باملاء قاضی جعفر بن احمد الیمانی بود و از مخطوطات زیدیه است.
قاضی جعفر بهلولی، از بزرگان زیدیه است که نامِ وی در آغازِ سند قرار دارد. این سند، سپس به نامهای مبارک حضرت عبدالعظیم (رضی الله عنه) و آنگاه، به امام جواد علیه السلام میرسد که همۀ احادیث را از جدّ بزرگوارش امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت فرموده اند.
کتاب احادیث امیر المومنین علی علیه السلام بروایه عبدالعظیم الحسنی و ترجمه آن در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط انتشارات دارالحدیث به چاپ رسیده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دوره حدیث پژوهی متن محور.pdf
328.2K
🔆 بإسمه تعالی
🔰 «مؤسسه علمی-فرهنگی میراث کتاب و سنت» برگزار میکند:
🔘 دومین دوره «حدیثپژوهی متنمحور»، با حضور استاد محمدمهدی احسانیفر، (از تاریخ سهشنبه ۳۱ خرداد)
📎 مطابق سرفصلهای فایل پیوستی👆
🔺 علاقهمندان حدیثپژوه که فارغالتحصیل سطح ۲ یا ۳ «مرکز تخصصی حدیث حوزه» هستند و یا دارای مدرک «کارشناسیارشد رشته حدیث» میباشند، جهت ثبتنام و یا کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۵۴۸۶۴۴ تماس حاصل فرمایند.
🗓 روزهای برگزاری:
یکشنبه، دوشنبه، سهشنبه
⏰ ساعات برگزاری: ۱۸ تا ۲۰
🕌 مکان: خیابان آذر، کوچه ۱۰۲، کتابخانه مسجد محمودیه، «موسسه میراث کتاب و سنت»
.
#کارگاه_ویراستاری_علمی_و_ادبی
📣معاونت فرهنگی و آموزشی شهرک مهدیه با همکاری فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث برگزار می کند:
❇️کارگاه آموزش ویراستاری علمی و ادبی
ویژه مجلات قرآنی و حدیثی
🎙 استاد: محمد مهدی احسانی فر
✴️سرفصل های اجمالی کارگاه:
1.مفهوم شناسی ویراستاری علمی و ادبی
2.مراتب و شرایط
3.مراحل
🔴شرط شرکت در کارگاه: آشنایی با ویراستاری در حد کتاب "بر بال قلم"
🔷ویژه برادران
🔶در 6 جلسه حضوری
⏰زمان برگزاری: چهارشنبه ها ساعت 16 الی 18
📆جلسه اول: چهارشنبه 1401/04/01
◀️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
☎️ 02532962626 - 02532962525
🏡نشانی: شهرک مهدیه، بلوار خاتم الائمه، جنب پارک کوثر، مجتمع آموزشی شهید حقانی ره (ساختمان اداری سابق شهرک مهدیه)
📌موقعیت مجتمع:
🌐https://maps.app.goo.gl/7hevsUc8uSjEbziW8
معاونت فرهنگی و آموزشی شهرک مهدیه
🆔@marakez_elmi_amozeshi
🆔@markazeimamkhomeini
#در_محضر_معصوم
«امام جعفرصادق علیهالسلام فرمودند: ما بَلَی اللهُ العِبادَ بِشَیءٍ اَشدَّ عَلیهم مِنَ اِخراجِ الدِّرهَم!
خداوند بندگان را به چیزی سختتر از خرج کردن پول امتحان نکرده است!
📚بحار، ج ٧٠، ص ١٣٩.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
پاسخ به چند شبهه بر حدیث غدیر خم و آیه ولایت توسط فقیه مشهور خراسانی ملا محمد حسن هردنگی.pdf
369.8K
✅ پاسخ به چند شبهه بر حدیث غدیر خم و آیه ولایت توسط فقیه مشهور خراسانی ملا محمد حسن هردنگی
✍️ حمیده جلیلی و....
🔖 این مقاله بصورت نقلی در جهت معرفی روش و قلم این فقیه تنظیم شده است، لذا نگارندگان از تفسیر موضوعات بصورت تحقیقی خودداری کرده و مقاله را بر اساس بیان دیدگاههای فقیه و متکلم مشهور خراسانی، ملا محمد حسن هردنگی در اثبات حقانیت امام علی (ع) با بهره برداری از حدیث غدیر خم و آیه ولایت و رفع شبهاتی که تاکنون از دیدگاه متکلمین شیعی بیان نشده و جنبه نوآوری دارد، تنظیم نموده اند.
برای مطالعه لینک مستقیم 👈 اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
صلوات خاصه امام جواد علیهالسلام
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
#شهادت_امام_جواد_علیهالسلام تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بررسی نظریه شیخ مفید درباره شهادت امام جواد (ع) .pdf
338.9K
#مقاله_بخوانیم
📝بررسی نظریه شیخ مفید درباره شهادت امام جواد علیهالسلام.
✍مصطفی صادقی
مسأله شهادت یا مرگ طبیعی امامان شیعه(ع) از جمله مسائلی است که نظر شیعه پژوهان را به خود جلب کرده است. شیخ صدوق (م381ه .ق) شهادت همه ائمه(ع) را بخشی از اعتقادات شیعه شمرده است ولی شیخ مفید (م413ه .ق) با تردید در این حکم عام، شهادت بیشتر امامان: از جمله امام جواد(ع) را نپذیرفته و بر این باور است که امام(ع) به مرگ طبیعی رحلت کرده است. اختلاف نظر این دو عالم بزرگ، با توجه به جایگاه بلندی که دارند، منشأ بحث های گوناگونی در سال های اخیر شده است. این نوشتار با تفکیک سه رویکرد تاریخی، روایی و کلامی در بررسی این موضوع، کوشیده است با تکیه بر شواهد تاریخی، اختلاف این دو عالم بزرگ شیعی را نتیجه دو رویکرد متفاوت در بررسی موضوع بداند و نشان دهد این دو دیدگاه با یک دیگر قابل جمعند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔴 تمدید شد
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
✅ محورهای همایش:
1️⃣ دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) درباره:
🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی
🔷 مبانی علوم انسانی
🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی
🔷 مسایل علوم انسانی
2️⃣ مطالعه تطبیقی اندیشههای علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی
3️⃣ منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی
4️⃣ انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی
🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات: 1401/05/31
🗓 زمان برگزاری: 25 و 26 خرداد 1402
🏢 دبیرخانه: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه 4
🔷 دریافت ریزموضوعات از سایت همایش
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله
🔰 @ihsam_ir
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت علامه مصباح(ره)
🌐 https://mesbahyazdi.ir
☎️ دبیرخانه همایش: 02532113456
☎️ اداره همایشها: 02532113429
☎️ روابط عمومی: 02532113627
📱 همراه: 09051810128
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
🌺 به حکم عشق بنا شد در آسمان علی
🌺 علی از آن تو باشد، تو هم از آن علی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ قَالَ: «لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ خَلَقَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ لِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ.
امام صادق عليه السلام: اگر خداى تبارك و تعالى امير المؤمنين عليه السلام را براى فاطمه نمىآفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او همسرى براى او نبود.
📗 الکافي،جلد۱، صفحه۴۶۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
#مقاله_بخوانیم
📝شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین
✍سیدعلیرضا حسینی شیرازی _ محمد لطفی پور
انقلاب علمی و فرهنگی شیعه در عصر امامت امام باقر علیه السلام با مدیریت پیوسته آن حضرت و تربیت راویان کوشا و فرهنگگستر آغاز گردید. در پرتو هدایت امام معصوم، جامعه شیعه از مرحله فقر فرهنگی گذر کرده و به مرحله شکوفایی و بالندگی رسید.
زراره بن اعین یکی از آن نخبگان شیعه است که با دریافت حداکثری آموزههای دینی در جایگاه مرجعیت علمی قرار گرفته و به نشر آن معارف در بستر جامعه فرهنگی پرداخت.
توجه ویژه نهاد امامت به زراره، ضرورت بازشناسی ویژگیهای وی و همچنین کارکردشناسی فرهنگی او در جایگاه مرجعیت علمی را بیش از پیش نمایان میسازد. نوشتار حاضر، با شیوه تحلیل متون حدیثی و رجالی شیعه، به این دو امر مهم پرداخته است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روایتی از آیتالله خامنهای از محبت مردم به #امام_باقر (علیهالسلام)
#در_محضر_معصوم
#راه_حل_رفع_بدهی_سنگین
❇️ عَنْ إِسْمَاعِیلَبْنِسَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ.
✅ اسماعیل بن سهل گوید : در نامه ای به حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده ام میباشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله علیه در پاسخم نوشتند : «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره ی قدر مرطوب نگهدار».
📚 الکافی، ج۵، ص۳۱۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
قال الصادق علیه السلام: مَنْ دَعَا لِأَرْبَعِينَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ قَبْلَ أَنْ يَدْعُوَ لِنَفْسِهِ اسْتُجِيبَ لَهُ فِيهِمْ وَ فِي نَفْسِهِ.
كسى كه براى چهل نفر از دوستان و برادرانش دعا كند، پيش از آنكه براى خود دعا نمايد، دعاى او در باره ايشان و هم در باره خودش مستجاب مىشود.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 212
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
َ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نُجْحاً لِلْإِجَابَةِ دُعَاءُ الْأَخِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ يَبْدَأُ بِالدُّعَاءِ لِأَخِيهِ فَيَقُولُ لَهُ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهِ آمِينَ وَ لَكَ مِثْلَاهُ. امام باقر علیه السلام فرمود: زودترين دعائى كه باجابت رسد دعاى برادر (دينى) است براى برادرش در غياب او، ابتداء شروع بدعا براى برادرش كند پس فرشتهاى كه موكل بر او است گويد:
آمين و براى تو است دو چندان (آنچه براى برادر دينيت خواستى).
📚 الکافی، ج2، ص 507.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دعای عرفه.pdf
3.17M
📝متن و ترجمه دعای روز عرفه امام حسین(ع)
التماس دعا🤲
#نوشتن_فضائل امیرالمومنین علیهالسلام
عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيٍّ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ أَوْ أَثَرٌ.
پیامبر اکرم ص: هر كس فضيلتى از فضايل او را #بنويسد،تا آن نوشته باقى است و اثر و نشانى از آن بر جاست،فرشتگان براى او طلب آمرزش مىكنند.
الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۳۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#غدیر_هویت_شیعه
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام:
نزد اينان( شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
استحباب نماز روز عید غدیر به جماعت
✍️ رضا عطائی
#نماز_جماعت_روز_عید_غدیر
عید غدیر از اعیاد بزرگ اسلامی است. برای این روز با عظمت، اعمال و آداب فراوانی در روایات ذکر شده است. یکی از این اعمال، نماز روز عید غدیر است. بر اساس روایات «وقت خواندن این نماز حدودا نیم ساعت قبل از ظهر است؛ به اين صورت که دو ركعت نماز اقامه می شود و در هر ركعت بعد از حمد، سورههاي توحيد، قدر و آيه الكرسي 10 بار خوانده شود». (1) مرحوم شیخ مفید و ابن مشهدی می گویند: اگر یکبار سوره حمد و یکبار سوره توحید خوانده شود نیز کفایت میکند. (2)
در طول تاریخ، فقیهان شیعه مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، سلار، علامه حلی و... بر این نماز اهتمام داشتند و آن را از سنتهاى مؤکد دانسته اند. (3)
امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب این نماز نزد خداوند معادل یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره است و نمازگزار چیزی از حاجتهای دنیا و آخرت را از خداوند درخواست نمی کند مگر اینکه حاجتش بر آورده می شود. (4)
برخی از فقهای شیعه، فتوا به استحباب این نماز به جماعت داده اند. از عالمان معاصر می توان به دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت در مساله «١١٣٢» و صافی گلپایگانی اشاره کرد که چنین نظری دارند. حضرت آیت الله صافی می گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه وارد شده است به جماعت مستحب است».
از عالمان گذشته نیز شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی، ابن زهره حلبی، مقدس اردبیلى، محقق کرکى و... چنین نظری دارند.
به عنوان مثال ابوالصلاح حلبی نوشته است:
از سنتهاى سفارش شده، پیروى از رسول الله صلى الله علیه وآله در روز غدیر، هجدهم ذىحجة، است. پیروى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسى که داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مىیابد. (5)
و محقق کرکی می گوید: نماز غدیر دو رکعت است ... این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان مىکند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک مىگویند. (6)
مقدس اردبیلى نیز مىنویسد:
مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. (7)
البته در طول تاریخ، ظاهرا به غیر از شیخ مفید، فقهای دیگر امکان برگزاری جماعت نماز روز عید غدیر را نداشتند؛ در عصر حاضر چندین سال است که این نماز در مناطق مختلف به جماعت اقامه می شود.
بر اساس روایات چنین برداشت می شود که در بین معصومان علیهم السلام نیز فقط امیرالمومنین علیه السلام این نماز را به جماعت اقامه کرده اند و شرایط برای دیگر معصومان فراهم نبوده است. ایشان در زمانى که عید غدیر و روز جمعه همزمان بوده است، ظاهرا نماز جمعه نخوانده و نماز عید غدیر را به جاى آن اقامه کرده اند که خطبه نماز عید غدیر امیرالمومنین علیه السلام نیز در کتاب های حدیثی گزارش شده است. (8)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. تهذیب الأحکام، ج3، ص 144.
2. کتاب المزار، ص90؛ المزار الکبیر، ص286.
3. المقنعة، ص204؛ المبسوط في فقه الإمامية، ج1، ص 133؛ المراسم في الفقه الامامي، ج1، ص82؛ منتهى المطلب في تحقيق المذهب، ج6، ص152.
4. تهذیب الأحکام، همان، ج3، ص143.
5. الكافي في الفقه، ج1، ص160.
6. جامع المقاصد في شرح القواعد، ج2، ص485.
7. مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32.
8. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص 758.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام باقر علیه السلام فرمودند:
إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ لُعِنَ، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ»؛
دشمن خداوند شیطان ، چهار مرتبه ناله ای با صدای بلند و محزون زد : روزی که لعن شد ؛ روزی که به زمین آمد ؛ روز بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ؛ روز غدیر.
📚 قرب الاسناد، ص۹، ح۳۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تبریک گویی خلفا اهل تسنن به امیرالمومنین در روز غدیر خم
#تبریک_خلفا_به_امام_علی_ع
حدیث غدیر از روایاتی است که در منابع فریقین گزارش شده است. برخی از اهل سنت در مورد دلالت این حدیث بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام اختلاف نظر با شیعیان دارند. یکی از قرائنی که می توان از آن لفظ مولی را به معنای امامت تفسیر کرد، تبریک گفتن خلفاء اهل سنت به خصوص عمر بن خطاب است.
طبری می نویسد: ابو بکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر نخستین کسانی بودند به پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی تبریک گفتند. .(1) اِبْن عُقْده (2) ، ابن حجر (3) و مُناوی (4) از دیگر کسانی هستند که تبریک گویی خلفا را گزارش کرده اند
همچنین خطیب بغدادی، (5) حاکم حسکانی، (6) احمد بن حنبل، (7) ابن ابی شیبه، (8) قندوزی، (9) فخر رازی (10) ذهبی،(11) ابن عساکر، (12) ابن کثیر،(13) ابوبکر باقلانی، (14) محمد بن أحمد دمشقی(15) و ... نیز با عبارت های مختلف تبریک و تهنیت خلفا را در کتاب های خود بیان کرده اند.
عبارت های «أمْسَيْتَ يَا ابْن أبي طَالِبٍ مَوْلَيَ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ، «بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْن أبي طَالِب أَصْبَحْتَ مَوْلَايَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ ٍ وَ مُؤْمِنَة»، «هَنيئاً لَکَ يَا بْنَ أَبي طالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلاى و مولی كُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ» و... در این منابع به عنوان سخن عمر بن خطاب در روز غدیر بیان شده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. الغدیر، ص 271-270.
2. الولایه، ص 155.
3. الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه، ج 1، ص 110.
4. فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج 6، ص 282.
5. تاریخ بغداد، ج 8، ص 248.
6. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 1 ص 203.
7. مسند احمد، ج 4 ، ص 281.
8. مصنف ابن ابی شیبه، تحقیق، ج 7، ص 503.
9. ینابیع الموده لذوی القربى، ص 220 – 224 .
10. التفسیر الکبیر، ج 12، ص 50.
11. سیر أعلام النبلاء، ج 19 ص 328 ؛
12. تاریخ مدینه دمشق، ج 42 ص 221 و 233.
13. البدایه والنهایه. ج 7 ص 386؛ ج 5، ص 229.
14. تمهید الأوائل وتلخیص الدلائل، ص 453.
15. جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (علیه السلام)، ج 1، ص 296 .
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عن موسی بن جعفر علیه السلام: ليْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ
امام کاظم علیه السلام: از ما نيست كسى كه هر روز به حساب اعمال خود رسيدگى نكند تا اگر دید كار نيك كرده ، از خداوند، بيشتر بخواهد و اگر كار بد كرده ، براى آن از خداوند، آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند
📗الکافي ج2 ص453
#ولادت_امام_کاظم_علیهالسلام مبارک باد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
❗️هم نشینی با عالم در خاکروبه
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مُحَادَثَةُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْمَزَابِلِ خَيْرٌ مِنْ مُحَادَثَةِ اَلْجَاهِلِ عَلَى اَلزَّرَابِيِّ.
موسي بن جعفر عليهما السلام: گفتگوي با عالم در خاكروبه بهتر از گفتگوي با جاهل است روي فرشهای فاخر است.
📗الکافي، ج۱، ص۳۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
۲۴ ذی الحجه #روز_مباهله است.
این روز از اعیاد مهجور مانده مسلمین است.
این روز را باید جشن گرفت که بر حقانیت اهل بیت علیهم السلام صحه میگذارد.