eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته رجالی جالب، مفید و مختصر از شیخ بهائی. [من إفادات شیخنا (ره) فی الرجال علی جهة الاختصار] ۱)كلّ جميل جميل ۲)كلّ حميد حميد ۳)كلّ صفوان صاف ۴)كلّ عبد السلام صالح غير عبد السلام بن صالح ۵)كلّ يعقوب بلا خيبة إلّا يعقوب بن شيبة ۶)كلّ عاصم حسن إلّا عاصم بن حسن ۷)كلّ شعيب بلا عيب ۸)كلّ سالم غير سالم ۹)كلّ طلحة طالح @MaarefHadith
(17) امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند: بنده مومن تا آنگاه كه ساکت باشد همواره نيكوكار نوشته مي شود و هر گاه سخن گفتند، در اين هنگام يا نيكوكار و يا بد كار به حساب مي آيند. پی‌نوشت:ثواب‌الأعمال وعقاب‌الأعمال،ج2،ص164 @MaarefHadith
(۱۸) از امام جعفر صادق عليه السلام روایت شده: هر كس در حال انتظار اين امر (فرج) بميرد، مانند كسى است كه همراه قائم و در خيمه اوست؛ بلكه مانند شمشيرزن پيش روى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است. __________________________ عن الامام الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام: مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذَا الأَمرِ كانَ كَمَن كانَ مَعَ القائِمِ في فُسطاطِهِ‌، لا بَل كانَ كَالضّارِبِ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله بِالسَّيفِ. 📗كمال الدين: ص 338، ح 11. @MaarefHadith
دانش های حدیثی را می توان دریک تقسیم بندی کلی به دانش های مربوط به رجال و سند حدیث و علوم مرتبط با متن و محتوای آن تقسیم کرد. دسته سوم دانشهای حدیثی به هر دو بخش وابسته است و از فرآورده های هر دو دسته برای ابداع و حل مسائل خود کمک می گیرد. ۱)دسته نخست و مسائل مربوط به احوال راویان و معاصرت و اتصال طبقات آنان با یکدیگر و دیگر مشکلات مربوط به اسناد روایات در ساماندهی شده و همواره یاریگر حجیت و مقبولیت حدیث بوده است. ۲)دسته دوم علوم حدیث که به فهم محتوا و مضمون حدیث یاری می رساند نام دارد و شرح متن حدیث و حل مشکلات بر سر راه فهم آن را به عهده دارد. ۳)دسته سوم با شاخه هایی همچون ، ، و تاریخ و کتاب شناخت حدیث ، بیشتر به مسائل برونی و جانبی حدیث ناظر است. اگر چه همه این دانشها با تمام شاخه های فرعی مهم و حتی ضروری اند، اما آنچه مستقیما با مقصود اصلی حدیث، یعنی بهره گیری از آن در دیگر علوم الهی و انسانی و به صحنه عمل در آوردن وتحقق بخشیدن آن در زندگی و گفتار و رفتار دینی، مرتبط است، دانش است که اگر درست به کار بسته شود و مصیر منطقی آن به تمام و کمال پیموده شود ما را به مفهوم حقیقی حدیث نزدیک می کند. @MaarefHadith
من در گذشته به قلب خود مغرور بودم، بزرگ‌ترین پناهگاه خود را در عالم قلبم می‌دانستم، و فکر می‌کردم که اگر در مقابل خدا در صحرای محشر مورد عتاب قرار بگیرم، فقط قلب خود را عرضه می‌کنم و زمین و آسمان و فرشتگان مرا سجده می‌کنند؛ اما وای بر من، چه ورشکسته‌ام، چه ناچیز و ناتوانم، پر کاهی در عالم وجود که به این قلب خود این قدر بنازد؟! هیهات .... هیهات ... ای علی به تو پناه می‌آورم، قلب خود را به تو می‌دهم، تو مرا در مقابل خدای بزرگ شفاعت کن. @MaarefHadith
دخالت ذهنیت راویان.pdf
3.26M
📋 ذهنیت راوی، ناقل یا گردآورنده حدیث در نحوه گزارش و همچنین چگونگی فهم مخاطب حدیث، تاثیر بسزایی دارد. این امر گاه در فرایند انتقال یک حدیث از فردی به فردی دیگر، معنای نادرستی را در ذهن مخاطب القاء می کند. البته راهکارهایی وجود دارد که با تکیه بر آنها می توان به مراد معصوم علیه السلام اطمینان پیدا کرد. : «واکاوی گونه های دخالت ذهنیت راویان در فهم حدیث» نوشته (ابوالفضل ساجدی و سید محمود مرتضوی) به بررسی این مسئله و راهکار موجود در این زمینه پرداخته است. 👆🏻👆🏻👆🏻 @MaarefHadith
بررسی نظریه تحلیل فهرستی روایات مکان: مدرسه فقهی امام باقر علیه السلام @MaarefHadith
(19) امام صادق از پدرانش از امير المؤمنين عليهم السّلام روايت‏ كرده كه آن حضرت فرمودند: فقهاء و حكماء هر گاه با يك ديگر مكاتبه مي كردند از سه چيز سخن مي گفتند: 1-هر كس براى امور آخرت كوشش كند خداوند امور دنياى او را كفايت مي كند، 2-هر كس باطن خود را پاك سازد خداوند ظاهر او را پاك مي سازد، 3-هر كس روابط خود را با خداوند نيكو گرداند خداوند روابط او را با مردم اصلاح مي كند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع كَانَتِ الْفُقَهَاءُ وَ الْحُكَمَاءُ إِذَا كَاتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلَاثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ مَنْ كَانَتِ الْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاس‏ پی نوشت: من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص 396. @MaarefHadith
امام صادق عليه السلام: ما را حرمى است و آن «قم» است، و به زودى بانويى از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب شود. 📗مستدرک الوسائل،ج۶،ص۳۶۸ سالروز سلام الله علیها مبارک باد. @MaarefHadith
آيا زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها، ثواب زيارت حضرت زهرا سلام الله علیها را دارد؟ 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 روایات متعددی در ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از ائمه علیهم السلام بیان شده است. مثلا امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنَ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَةُ وَ إِنَ لِلرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله وسلم) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ إِنَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام) حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ إِنَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهٌ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَةُ» (1) خداوند حرمی دارد که مکه است و رسول خدا حرمی دارد که مدینه است و برای امیرالمؤمنین حرمی است که کوفه است و برای ما اهل بیت حرمی است که آن شهر قم است و به زودی بانویی از اولاد من در آن دفن می‌شود که نامش فاطمه است. پس هر که او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می‌شود. با این وجود روایتی که بیان کند ثواب زیارت حضرت معصومه مساوی با ثواب زیارت حضرت زهرا سلام الله علیهما است وجود ندارد. بلکه صرفا آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) جریانی نقل شده است که به این صورت است: پدرم آقا سید محمود مرعشی نجفی (که از زهّاد و عبّاد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت علی(علیه السلام) بیتوته نمود که آن حضرت(علیه السلام) را ببیند. شبی (در حال مکاشفه) حضرت را دیده بود که به ایشان می‌فرماید: سید محمود، چه می خواهی؟ عرض می‌کند: می‌خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کجاست تا آن را زیارت کنم. حضرت فرموده بود: من که نمی‌توانم برخلاف وصیتِ آن حضرت قبر او را معلوم کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را به فاطمه معصومه (سلام الله علیها) عنایت فرموده است. هر کس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا(سلام الله علیها) را درک کند، به زیارت فاطمه معصومه برود. (2) پی نوشت ها: 1-بحار الانوار، ج 57، ص 216. 2-فروغی از کوثر (زندگی‌نامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها)، ص54. @MaarefHadith
سوالی پرسیده شده است که آیا «چله کلیمه» مورد تایید اسلام است؟ 💐💐💐💐💐💐💐💐 جوابی به صورت خلاصه در این باره ارائه می گردد: چله نشینی به این معنا که انسان سعی کند چهل روز بر اعمال و رفتار خود نظارت دقیق داشته باشد تا مرتکب گناه و حرام و ترک واجب و ... نشود و یا اینکه به سفارش برخی از علما و بزرگان دین 40 روز یک عمل نیک یا دعای خاصی را با آدابش بخواند، مورد تایید اسلام است. مثلا امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏‏»؛ (1) هیچ بنده‌ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن‌که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان‌ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود. همچنین در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که «چهل روز عبادت خالصانه باعث سرازیر شدن چشمه های حکمت از جان انسان می شود». (2) از سویی دیگر، کوچ کردن موسی علیه السلام به کوه طور برای مناجات با خداوند و دریافت الواح تورات، از روز اول ذی القعده آغاز شد و پس از چهل روز در روز عید قربان به پایان رسید. از کنار هم گذاشتن این دو امر و نیز روایاتی که در باره جایگاه عبادت در دهه اول ذوالحجه رسیده است، می توان نتیجه گرفت که این چهل روز زمان مناسبی برای عبادت است و در نتیجه این ایام به «چله کلیمه» یا اربعین کلیمی مشهور شده است. البته دقت شود که اعلام این چهل روز به عنوان «چله کلیمه» نص صریح آیات و روایات نیست به عبارت دیگر «چله کلیمه» دستوری است که عرفا و فقها شیعه، از کنار هم قرار دادن چند آیه و روایت سفارش کرده اند و آیه و روایت صریح در این زمینه نداریم. پی نوشت ها: 1-کليني، محمد بن يعقوب، الکافي، تهران: اسلاميه، چاپ چهارم، 1407ق، ج 2، ص 16. 2-شعیرى، تاج الدین‏، جامع الاخبار، قم: انتشارات رضى، 1405ق، ص 94. @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام: اى ابو بصير! خوشا به حال ما كه در روزگار غيبتش، انتظارش را مى‌كشند و در روزگار ظهورش فرمانش را مى‌برند. آنان، اولياى خدايند كه نه بيمى بر آنهاست و نه اندوهگين مى‌شوند. عن أبي عبدالله عليه السلام: يا أبا بَصيرٍ، طوبى‌ لِشيعَةِ قائِمِنَا المُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ، وَالمُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ، اولئِكَ أولِياءُ اللَّهِ الَّذينَ لا خَوفَ عَلَيهِم ولا هُم يَحزَنونَ. 📗كمال الدين: ص 357 ح 54، بحار الأنوار: ج 52 ص 149 ح 76. @MaarefHadith
در شرایط کرونا پویشی شکل گرفته برای پژوهشگران و کسانی که مشغول نوشتن پایان نامه هستند دسترسی آزاد داده شده به تمام اطلاعات و پایان نامه هایی که مورد نیاز هست سایت های مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران 1. ieeexplore.ieee.org 2. acm.org 3. link.springer.com 4. wiley.com 5. sciencedirect.com 6. acs.org 7. aiaa.org 8. aip.org 9. ajpe.org 10. aps.org 11. ascelibrary.org 12. asm.org 13. asme.org 14. bioone.org 15. birpublications.org 16. bmj.com 18. emeraldinsight.com 19. geoscienceworld.org 20. icevirtuallibrary.com 21. informahealthcare.com 22. informs.org 23. ingentaconnect.com 24. iop.org 25. jamanetwork.com 26. joponline.org 27. jstor.org 28. mitpressjournals.org 29. nature.com 30. nrcresearchpress.com 31. oxfordjournals.org 32. royalsocietypublishing.org 33. rsc.org 34. rubberchemtechnol.org 35. sagepub.com 36. scientific.net 37. spiedigitallibrary.org 38. springermaterials.com 39. tandfonline.com 40. theiet.org 💠معرفی سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب 🔺www.ketabnak.com 🔺www.urbanity.ir 🔺www.98ia.com 🔺www.takbook.com 🔺www.irpdf.com 🔺www.parsbook.org 🔺www.irebooks.com 🔺www.farsibooks.ir 🔺www.ketabesabz.com 🔺www.readbook.ir 💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی 🔺www.digitallibraryplus.com 🔺www.daneshyar.net 💠بانک های اطلاعاتی 🔺www.umi.com/pqdauto 🔺www.search.ebscohost.com 🔺www.sciencedirect.com 🔺www.emeraldinsight.com 🔺www.online.sagepub.com 🔺www.springerlink.com 🔺www.scopus.com 🔺http://apps.isiknowledge.com 🔺www.anjoman.urbanity.ir 💠پایان نامه های داخلی و خارجی 🔺www.irandoc.ac.ir 🔺www.urbanity.ir 🔺www.umi.com/pgdauto 🔺www.mhrn.net 🔺www.theses.org 💠مقالات فارسی 🔺www.urbanity.ir 🔺www.shahrsaz.ir 🔺www.magiran.com 🔺www.civilica.com 🔺www.sid.ir 💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس 🔺www.nlai.ir 🔺www.loc.gov 🔺www.bl.uk 💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش: 🔺http://eric.ed.gov 💠اطلاعات عمومی کشورها: 🔺www.worldatlas.com 💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی: 🔺www.infolibrarian.com 💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸ 🔺www.findarticles.com 💠کتابخانه الکترونیک 🔺www.digital.library.upenn.edu/books 💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس: 🔺www.srco.ir 💠دانشنامه آزاد اینترنتی: 🔺www.wikipedia.org 💠دسترسي به متن کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه از24 کشور اروپايي: 🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا: 🔺http://escholarship.org/ 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه TENNESSEE: 🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148 💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي: 🔺http://www.oalib.com/ 💠دسترسي به پايان نامه هاي الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام: 🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/ 💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال هاي سايت In Tech: 🔺http://www.intechopen.com/ 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ، دانشگاه McGill : 🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد: 🔺http://highwire.stanford.edu/ 💠دسترسي به مقالات و متون علمي پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا: 🔺http://www.pnas.org
_Volume 0_Issue 14_Pages 129-152.pdf
523.5K
📋 ____________________________ افزون بر آیات قرآن، روایات بسیاری در منابع شیعه و سنی درباره مادر و جایگاه ارزنده اش بازگو شده است. یکی از فراگیرترین سخنانی که به عنوان سخنی از حضرت رسول (ص) گزارش شده، فراز «الجنه تحت أقدام الامهات» است. بررسی سخن «الجنة تحت اقدام الامهات»، نوشته آقایان پرویز رستگار جزی و محمد تقی رحمت‌پناه، به بررسی سند و محتوای این سخن پرداخته و صحت انتساب و اعتبار آن را مورد ارزیابی قرار داده است. 👆👆👆👆 @MaarefHadith
(۲۰) از امام رضا علیه السلام روایت شده که امام صادق عليه السّلام فرمود:‌صله رحم كن و لو به يك جرعه آب باشد و بهتر چيزى كه با آن صله رحم شود جلوگيرى از آزار اوست،صله رحم مرگ را به تأخير اندازد و دوستى خانواده را به ارمغان آورد. عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ وَ أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ اَلرَّحِمُ كَفُّ اَلْأَذَى عَنْهَا وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ مَنْسَأَةٌ فِي اَلْأَجَلِ مَحْبَبَةٌ فِي اَلْأَهْلِ. 📗الکافی، ج۲، ص۱۵۱ @MaarefHadith
معرفی ۱۰ کتابخانه دیجیتالی(اینترنتی) که در حوزه پژوهش‌های حدیثی، مفید و قابل استفاده هستند. ۱_ قائمیه http://ghbook.ir/index.php?lang=fa بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲_ المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com/ این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳_ کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد ۴_ کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir/ کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد. ۵_ التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۶_مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com/ از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد. ۷_المکتبه الشامله http://shamela.ws/ نرم افزار مکتبه الشامله پیشتر توضیح داده شد این سایت این نرم افزار است که کتابها را در موضوعات مختلف ارائه می دهد. ۸_ کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد. ۹_ کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com/ از ویژگیهای جالب این کتابخانه بارگزاری فایل pdf نسخه‌های خطی و چاپ سنگی برخی کتب می‌باشد. ۱۰_ کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com/ بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف. @MaarefHadith
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ولادت با سعادت ثامن الحجج حضرت مبارک باد. @MaarefHadith
EEM_Volume 10_Issue 33_Pages 129-160.pdf
1.4M
امام رضا و تربیت نسل منتظر ________________________ دانستن شاخصه ها و ویژگیهای نسل منتظر، میتواند زمینه ای برای تربیت نسلی منتظر باشد. در (امام رضا و تربیت نسل منتظر) پس از بیان مفاهیم تعلیم و تربیت، و اخلاق که گاهی با تربیت، یکسان پنداشته میشود، به بیان مسأله ظهور و گستره آن در بیانات امام رضا علیه السلام پرداخته شده؛ سپس شاخصه های نسل منتظر از نگاه آن امام بیان گردیده و بر مبنای شاخصه هایی که امام فرموده است، سازو کارهایی در جهت تربیت دینی نسل منتظر در دو حوزه خانواده و جامعه صورت گرفته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
از امام صادق عليه السلام روایت شده: هركه دوست دارد از ياران قائم باشد، پس بايد انتظار كشد و در حالى كه منتظر است، پارسايى و اخلاق نيك را در پيش گيرد. اگر (با چنين حالتى) از دنيا برود و بعد از مرگ او، قائم قيام كند، همانند اجر كسى را دارد كه قائم را درك كند. پس (در كار و عمل) بكوشيد و منتظر باشيد؛ گوارايتان باد اى جماعت مشمول رحمت. عَن أبی عَبدِ اللَّهِ عليه السلام:  مَن سَرَّهُ أن يَكونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَليَنتَظِر وَليَعمَل بِالوَرَعِ ومَحاسِنِ الأَخلاقِ وهُوَ مُنتَظِرٌ ، فَإِن ماتَ وقامَ القائِمُ بَعدَهُ  كانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ مِثلُ أجرِ مَن أدرَكَهُ ، فَجُدّوا وَانتَظِروا هَنيئًا لَكُم أيَّتُهَا العِصابَةُ‌ المَرحومَةُ. 📗الغیبة نعماني، ص۹۱ @MaarefHadith
⬅️ آیا حدیثی براى قيام و همچنين نهادن دست بر سر به هنگام نام برده شدن از امام مهدى عليه السلام با لقب «قائم» وجود دارد؟ در رابطه با این مسئله دو گزارش از معصومان علیهم السلام وجود دارد؛👇👇👇 👈 1⃣ گزارش اوّل كه در كتاب تنقيح المقال آمده، اين گونه است : فى مشكاة الأنوار: أنّ دعبلاً لمّا قرأ قصيدته المعروفة على الرضا عليه السلام و ذكر الحجّة عليه السلام،......وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج.(۱) موقعى كه دعبل، قصيده معروفش را براى امام رضا عليه السلام خواند، هنگامى كه به نام امام زمان عليه السلام رسيد،.......امام رضا عليه السلام با تواضع ايستاد و دستش را بر سرش نهاد و براى فَرَج امام زمان عليه السلام دعا فرمود. 👈 2⃣ گزارش دوم ، حديثى است كه كتاب إلزام الناصب از كتاب تنزيه الخاطر نقل كرده و متن آن، اين است : سئل الصادق عليه السلام عن سبب القيام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة .قال: لأنّ له غيبة طولانية و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته ومن تعظيمه أن يقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى‌ الجليل إليه بعينه الشريفة فليقم وليطلب من اللَّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.(۲) از امام صادق عليه السلام در باره علّت ايستادن هنگام ياد شدن نام «قائم» - كه از القاب حجّت است - ، سؤال شد. فرمود: «زيرا او غيبتى طولانى دارد و از بسيارى محبّت و رأفت نسبت به دوستان خود، بر هر يك از آنان كه او را با اين لقب بخواند، نظر مى كند؛ چرا كه اين نام، يادآور شُكوه دولت او و افسوسى بر غربتش خواهد بود. و از رسوم ادب، اين است كه غلام به هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود به او بايستد و خضوع كند و از خداوند، فَرَج (ظهور) او را تمنّا دارد». 💠چند نکته درباره این دو گزارش حائز اهمیت است. الف) هیچکدام از این دو گزارش دارای سند قابل توجهی نمی‌باشند. ب) این دو روایت در هیچ منبع کهن و معتبر حدیثی به چشم نمی‌خورد. ج) اصل گزارش شعرخوانى دعبل در محضر امام رضا عليه السلام در منابع معتبر آمده؛ ليكن به لقب «قائم» و نيز آنچه در كتاب تنقيح المقال آمده، اشاره اى نشده است . 📗منابع (۱)تنقیح المقال، ج۱، ص۴۱۸ (۲)الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۲ @MaarefHadith
(۲۱) 💠 از رسول خدا صلی الله‌علیه‌وآله روایت شده: چيزى سخت‌تر از قرآن را از روى آن خواندن، براى شيطان نيست. و قرآنى كه در خانه باشد شيطان را دور مى‌سازد 🔸عن رَسُولُ‌ اللّٰهِ‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله: لَيْسَ‌ شَىْ‌ءٌ اشَدُّ عَلى الشَّيْطانِ‌ مِنْ‌ الْقَرائَةِ‌ فىٖ‌ الْمُصْحَفِ‌ نَظَراً وَ الْمُصْحَفُ‌ فىٖ‌ الْبَيْتِ‌ يَطْرُدُ الشَّيْطانَ‌.  📗عدة الداعى ص 272 @MaarefHadith
دیر فهمی یا بدفهمی یک حدیث گاه ناشی از اشتباه در قرائت و کتابت متن حدیث است. از اینرو یکی از مراحل اولیه و مهم در فهم حدیث بررسی همه نقلها و نسخه های در دسترس از متن یک حدیث است. به عنوان مثال کسی که با این متن مواجه می شود: «وَيْلٌ لِلَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ الدُّنْيَا بِالدِّين‏»[۱] برای فهم صحیح و حل ناسازگاری صدر و ذیل آن ناگزیر از توجیهات گوناگون است. اما اگر به نسخه ای دیگر دست یابد که به جای کلمه (یجتنبون)، واژه (یختلون) [۲] از ماده (ختل) به معنای نیرنگ و یا واژه (یجتلبون) [۳] از ماده (جلب) به معنای کشاندن، قرار گرفته باشد، مسیر فهم حدیث کوتاه شده و معنای دقیقتری از حدیث را بدست می آورد. با طی این مرحله از مراحل فهم حدیث بسیاری از احادیثی که در نگاه اول متنی غیرقابل پذیرش یا غیرقابل فهم و توجیه دارند را می توان به راحتی فهمید. 📗منابع [۱]نزهة الناظر، ص50، ح93. [۲]الکافی، ج2،ص299. [۳]جامع الأحادیث قمی، ص129. @MaarefHadith
(عج) 💠از امام صادق عليه السلام روایت شده: «هر يك از شما بايد خود را براى خروج قائم، آماده كند، هر چند با فراهم آوردن‌ یک تير؛ چرا كه خداوند متعال اگر اين نيّت او را بداند، اميد مى‌برم كه عمر او را طول دهد تا قائم را درك كند و از و ياران ايشان شود» 🔸عَن أبی عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: لِيُعِدَّنَّ أحَدُكُم لِخُروجِ القائِمِ ولَو سَهماً، فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى‌ إذا عَلِمَ ذلِكَ مِن نِيَّتِهِ، رَجَوتُ لِأَن يُنسِئَ‌ في عُمُرِهِ حَتّى‌ يُدرِكَهُ فَيَكونَ مِن أعوانِهِ وأَنصارِهِ. 📗الغيبة (نعمانى)، ص ۳۲۰،ح ۱۰. @MaarefHadith
🕋🕋🕋🕋 در برخی از سایت ها نمازی با عنوان «نماز حضرت ابو الفضل» و یا «نماز کُن فَیَکُون» منتشر شده است، متاسفانه برخی از افراد نیز به خاطر خواص و آثاری که برای این نماز در سایت ها معرفی شده، اقدام به خواندن این نماز می کنند!!!!!! در حالی که نه اصل نماز و نه خواص آن در منابع معتبر حدیثی شیعه یافت نشد و حتی کسانی هم که چنین نمازهایی را ذکر کرده اند هیچ کدام آن را به معصوم نسبت نداده اند، بلکه آنچه در منابع حدیثی آمده، تنها این است که بعد از زیارت حضرت عباس بن علی علیه السلام، مستحب است دو رکعت نماز زیارت مانند دیگر نماز های مستحبی خوانده شود. (1) البته نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که بر اساس آموزه های اسلام، هیچ کسی اجازه ندارد که از سوی خود نمازی جعل کند به عبارت دیگر تشریع نماز و سایر احکام چه واجب و چه مستحب در اختیار انسان های عادی (هر چند دارای کرامت و معنویت) نیست بلکه فقط معصوم می تواند چنین کاری انجام دهد. حتی اهل بیت علیهم اسلام در باره دعا ها نیز دستور فرموده اند که آنچه از سوی آنها وارد شده است مومنان بخوانند. مومنان اگر می خواهند به کمال برسند لازم است با تکیه بر قرآن و سیره معصومان علیهم السلام بر این کار مداومت داشته باشند نه این که از سوی خود دعا و نمازهایی جعل کنند همچنان که وقتی شخصی به نام عبدالله بن سنان نزد امام صادق علیه السلام آمد و از ایشان در مورد دعای غریق سوال کرد؛ حضرت دعا را چنین بیان فرمود: «یا اللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ» آن شخص گفت: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ» یعنی فقط کلمه «وَالاَبْصار» را به متن دعای غریق اضافه کرد، امام صادق علیه السلام فرمودند: بدرستى که خداوند عَزَّ وجلَّ «مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَار» است ولی همان طور كه من دستور دادم قرائت كن‏ «یا اللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ». (2) با توجه به روایت چه بسا اشکالی نداشته باشد که مثلا شخصی از سوی خود دعایی جعل کند اما قطعا آن اثری که بر دعای صادر شده از سوی معصوم مترتب است در آن دعا غیر ماثور وجود ندارد. اما در باره نماز اولا باید توجه داشت که غیر از معصوم چنین اجازه ای به مردم عادی داده نشده است که از سوی خود نمازی جعل کنند بلکه فقط باید به نماز های صادر شده از سوی معصوم پایبند باشیم. بنابراین نمازی با عنوان «کن فیکون» در منابع حدیثی شیعه وجود ندارد و نباید خوانده شود و حتی ثواب هم ندارد چون از سوی معصوم تشریع نشده است و بهتر است به جای آن، نمازهایی که سوی معصومان علیهم السلام وارد شده عمل کنیم پی نوشت ها: 1-کتاب المزار(مناسک المزار)، ص 123. 2-کمال الدین، ج 2، ص 352. @MaarefHadith
🔸 بر پايه شمارى از احاديث، زنان در قيام شركت دارند كه جمعى از آنها جزو كسانى هستند كه پس از مرگ، رجعت كرده اند: در حديثى از ، تعداد پنجاه زن در شمارِ خواصّ اصحاب امام مهدى(ع) ذكر شده اند : 🔅مهدى از مدينه به همان گونه كه موسى بيمناك و مراقب بيرون رفت، بيرون مى آيد تا به مكّه برسد... و به خدا سوگند، سيصد و ده و اندى نفر مى آيند كه پنجاه زن در ميان آنانند. همه آنان بى آن كه وعده اى در ميان باشد، مانند ابرهاى پراكنده پاييزى از هر سو گِرد مى آيند و پشت سرِهم مى رسند ...» . 🔻بى شك، تعدادى كه در اين حديث به آن اشاره شده، شمارِ ياران خاصّ امام(ع) است؛ وگر نه، تعداد همه ياران ايشان ، خيلى بيش از اينهاست . اين مطلب در برخى از احاديث نيز، مورد تأكيد قرار گرفته. 🔸در حديثى از شمارِ زنانى كه پس از مرگ، هنگام قيام امام مهدى(ع) رجعت مى كنند و سپاه ايشان را پشتيبانى مى نمايند، سيزده تن ذكر شده است. احتمالاً اين تعداد از زنان نيز، از خواص ياران امام هستند كه مسئوليت پرستارى از رزمندگان مجروح را به عهده خواهند داشت؛ زيرا در غير اين صورت ..، تعداد ياد شده، براى پرستارى از همه مجروحان، كافى نيست. 🔻حديث نخست، به نقش زنان در مديريت نهضت مهدوى و حديث دوم ، به نقش آنان در صحنه نبرد اشاره دارد و بر اين اساس در صورتى كه صدور احاديث ياد شده را بپذيريم، يكى از سياست هاى امام مهدى(ع) بهره گيرى از زنان شايسته در ستاد جنگ خواهد بود. منبع: 📚 دانشنامه امام مهدی(ع) ج 9 ص ۴۷۱ @hadithnet @MaarefHadith