eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
630 عکس
214 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
 عن الامام الصادق عليه السلام: يا أبا بَصيرٍ ، طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ ، وَالمُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الَّذينَ لا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ. امام صادق عليه السلام : اى ابوبصير! خوشا به حال پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند.آنان، دوستان خدايند كه نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند. 📗کمال الدین، ص۳۵۷ @MaarefHadith
(۹) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْ‏ءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي الْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَيَرْجَحُ بِهِ. در ترازوی سنجش اعمال چیزی سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست، کسانی هستند که اعمالشان را در ترازوی سنجش عمل می گذارند، سبک و ناچیز است سپس صلوات بر آن حضرت را بیرون آورده و بر آن می نهند سنگینی می کند و برتری می یابد 📙 الكافي: ج 2، ص494 @MaarefHadith
در أسناد روایات کتاب الکافی مرحوم کلینی گاه به این عبارت بر میخوریم، (عِدَةُ مِن أصحابِنا عَن....) منظور از این عِدَةُ مِن أصحابِنا مشایخ حدیثی کلینی می‌باشد. که به ۲ دسته معلوم و مجهول تقسیم می‌شوند. عده های معلوم خود به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که در نمودار فوق به آنها اشاره شده است. @MaarefHadith
یکی از کتاب هایی که با هدف تصحیح کتاب «مفاتیح الجنان» نوشته شده، کتاب «صحیح الدعوات» است. نویسنده این کتاب «الشّيخ ياسر عودة» از روحانی های شیعه لبنانی است. ایشان نظرات خاصی دارد و با بحث های به ظاهر اصلاح طلبانه و آزاد اندیش، به نقد و رد برخی از مسائل فقهی و اعتقادی شیعه می پردازد و ظاهرا همین ویژگی او باعث شده است که حتی وهابی ها در شبکه های خود برخی از قطعه های مختلف سخنرانی های ایشان را بازتاب دهند و با آن به مذهب شیعه حمله کنند. کتاب «صحیح الدعوات» تقریبا همانند کتاب «مفاتیح الجنان» گردآوری شده است؛ «یاسر عوده» خود را شاگرد مرحوم «سید محمدحسین فضل‌الله» می داند و اعتقاد دارد که در کتاب «مفاتیح الجنان» برخی موارد بی سند و کفر آمیز وجود دارد و به همین جهت به اعتقاد خود، در کتاب «صحیح الدعوات» آن موارد را حذف کرده و ادعیه و زیارت نامه هایی را آورده است که سند صحیح دارند و کفر آمیز نیز نیستند. وی در مقدمه کتاب چنین می گوید: أيها الأحبة، لمّا رأينا كَثرة كتب الأدعية والزيارات وما تحويه من الغَثّ والسّمين من أدعية نسجها خيال مؤلّفها، أو لم تثبت بسند مُعتبر عن الأئمة الطاهرين (ع) أو زاد على فقرات الأدعية والزيارات المتصوّفةُ والحشويّون، وفي بعضها فقرات تخدش التوحيد وتخالف أصول العقيدة، کما فی دعاء الفرج من قولهم: یا محمد یا علی انصرانی فانکما ناصران، و اکفیانی فانکما کافیان، الی غیرها من ادعیه و زیارات تخالف فی بعض فقراتها القران صراحع، کما فی فقرات الزیاره الجامعه من القول: وایاب الخلق الیکم، و حسابهم علیکم. والله تعالی یقول فی سوره الغاشیه: «إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ* ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ» .... @MaarefHadith
◾️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةَ الْهُدىٰ ◾️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ التَّقْوىٰ ◾️ السَّلامُ عَلَيْكُمْ آلَ رَسُولِ اللّٰهِ ◾️ وأَشْهَدُ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ، وَأَنَّ طاعَتَكُمْ مَفْرُوضَةٌ ____________________________ کاش اینجا داشت تکه سایه بانی لااقل کاش میدادند بر گریه زمانی لااقل کاشکی می شد بریزی آب بر قبر حسن کاش اینجا داشت شب ها روضه خوانی لااقل ____________________________ هشتم شوال، سالروز تخریب بارگاه ملکوتی ائمه بقیع توسط وهابیت،‌ روز مظلومیت اهل بیت علیهم السلام و روز حزن شیعیان تسلیت باد. @MaarefHadith
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند: «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» 🔹با حضور:🔻 ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی ▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی ◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی 🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓 🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا 🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است: ▶️ aparat.com/rasa_news @MaarefHadith
حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكارى‌‏هاى درست و نادرست مصون نمانده‌‏است. گاه، تقطيع و اختصار آن، بخش‏هايى اثرگذار از متن را به ما نرسانده و گاه، نقل معناهايى نه‌‏چندان دقيق، در كنار ناتوانى از بازگردانى كامل زبان شفاهى به زبان نوشتارى، ما را از قرينه‌‏هايى مؤثّر، محروم‏ كرده‌‏است. گاهى نيز افزوده‌‏هاى شارحان و كاتبان و اشتباهات و كم دقتى‌‏هاى ناسخان، آسيب‏هاى درج، سقط، قلب و تصحيف را پديدآورده‏است و در مواردى هرچند اندك، چنان اضطراب و نابسامانى‌‏هايى در حديث به‏‌وجودآورده‏اند كه آن را از اعتبار ساقط كرده‌‏اند. بنابراین شایسته است قبل از انتساب یک روایت به معصوم و عمل به آن، آسیب های محتمل درباره متون حدیثی مورد بررسی قرار بگیرد. @MaarefHadith
معرفی دو کتاب متفاوت، از علمای شیعه با زبان ساده؛ 1-کتاب «اَتَتَل تُوتِه تَتَل» 2-کتاب «کلثوم ننه» چه بسا از اسم این دو کتاب چنین بر آید که آن ها در حوزۀ کودک و یا نوجوان باشد. جالب است که نویسنده کتاب «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، عالم و محدث بزرگ شیعه، ملامحسن فیض کاشانی است و کتاب «کلثوم ننه» اثر، جمال الدّین محمد بن حسین بن جمال الدّین محمد خوانساری معروف به آقا جمال خوانساری است. موضوع کتاب «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، علم شناخت معانی الفاظ و حقیقت معنا است؛ فیض کاشانی، سعی کرده با زبانی ساده و با بهره‌گیری از شعر و ادبیات عامیانه، مفاهیم علمی و تخصصی مهم را به مخاطب منتقل کند. دو بیت ابتدایی این کتاب چنین است: اَتَتَل تُوتِه تَتَل پَنجه شیرمالِ شِکر هفتاد میخ آهنی ژِلژِل پای احمَدَک موضوع کتاب «کلثوم ننه» یا «عقائدالنّساء» احکام و عقائد است. مرحوم آقا جمال خوانساری سعی کرده به زبان طنز، پس از بیان عقاید خرافی، به بیان احکام وعقاید صحیح بپردازد. ظاهرا این کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ترکی آذربایجانی نیز ترجمه شده‌است. دو نکته در مورد این کتاب به ذهن می رسد: الف) مطالعه کتاب «کلثوم ننه» باعث می شود که با برخی از آداب و رسوم مردم ایران در عصر صفوی آشنا شویم. ب) آموختن از بزرگان دین که با مردم به لسان قوم حرف بزنیم؛ مخصوصا در تبلیغ دین به اندازه فهم مردم و زبان آن ها سخن بگوییم و بنویسیم همچنان که در روایت آمده است که «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ». هيچ‌گاه رسول الله صلی الله علیه و آله با مردم از عُمق عَقل خويش سخن نگفت، بلكه مي‌فرمود: ما گروه پیامبران، مأموريم كه با مردم باندازۀ خرد و دانش ایشان سخن گوئيم. شاید نکته دوم همان فاجعه ای است که سبب شده مردم از منبرها و نوشته های علمی فاصله بگیرند و در بسیاری از مواقع از باب احترام پای منبری بنشینند و قلنبه سلنبه (یا همان قلمبه سلمبه) گویی را حمل بر علم بسیار بدانند. البته اگر مرحوم آقا جمال کتاب «کلثوم ننه» را در قالب مقاله برای مجلات علمی امروزی می فرستاد با ادبیات زننده برخی از ارزیابان محترمی مواجه می شد که محصور در ادبیات خشک دانشگاهی و قوانین هر روز متغییر غربی گیر کرده اند. رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی در رابطه با کتاب «کلثوم ننه» فرمودند: «مسئله ديگر، مبارزه‌ با خرافات است. در کنار ترويج و تبليغ معارف اصيل دينى و اسلام ناب، بايد با خرافات مبارزه کرد. کسانى دارند روزبه‌روز خرافات جديدى را وارد جامعه‌ ما مى‌کنند. مبارزه با خرافات را بايد جدى بگيريد. اين روش علماى ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانسارى، عالم معروف، مُحشىّ شرح لمعه، سيصد سال پيش براى اينکه خرافات را برملا کند، کتابى به نام «کلثوم ننه» را نوشت، که الان هست.... ايشان با زبان طنز، معروف‌ترين خرافات زمان خودش را به زبان فتواى فقهاى زنان درآورده و مى‌گويد زنان پنج فقيه بزرگ دارند! يکى‌اش، کلثوم ننه است! يکى، دده بزم‌آراست! يکى، بى‌بى‌شاه زينب است! يکى، فلان است. آن وقت از قول اينها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چيزها، مطالبى را نقل مى‌کند. يعنى عالم دينى به اين چيزها مى‌پردازد. ما خيال مى‌کنيم اگر با يک مطلبى که مورد عقيده‌ مردم است و خرافى و خلاف واقع است، مقاومت کرديم، بر خلاف شئون روحانى عمل کرده‌ايم؛ نه، شأن روحانى اين است. @MaarefHadith
(۱۰) امام جواد عليه السلام اِعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ بدان که تو لحظه ای از نگاه خدا خارج نیستی پس ببین چگونه هستی؟ 📗 تحف العقول ص 455 @MaarefHadith
✅تاثیر دانش صرف در فهم احادیث یکی از علومی که در فهم احادیث به ما کمک می‌کند، دانش "صرف" است. به عنوان مثال؛ براى درست خواندن و نيز درست فهميدن اين حديث «إذا بِعتَ فَكِل»[1]، نيازمند دانش صرف هستيم. زيرا دو كلمه «بعت» و «فكل» بر پايه قواعد عربى تغيير يافته‌‏اند. «بِعْتَ» فعل ماضى مخاطب و ريشه آن «ب. ى. ع» به معناى فروختن است و كلمه «فكل» از حرف «فاء» و فعل امر «كِل» پديد آمده است. فعل امر «كِل» از ريشه «ك. ى. ل» به معناى پيمانه كردن است در اين حديث نيازمند دانستن دانش "نحو" نيز هستيم تا بدانيم آمدن «إذا» جمله را به زمان حال و آينده مى‌‏برد و آن را شرطى مى‌‏كند. در نتيجه معناى حديث چنين است: اگر چيزى را مى‌‏خواهى بفروشى، آن را پيمانه [و معيّن‏] كن. 📗[1]صحيح البخارى، ج 3، ص 21. @MaarefHadith
در منابع شیعه و اهل سنت، روایاتی مبنی بر نهی از روستا نشینی وجود دارد این احادیث، ساکنین روستا را افرادی جاهل و غافل از حدود و احکام الهی دانسته و از سکونت در روستا نهی می کنند برخی از این روایات به صورت مشترک در منابع شیعه و سنی بیان گردید و بعضی از آنها نیز فقط در منابع شیعه یا سنی ذکر شده است. مثلا از حضرت علی علیه‌السلام نقل شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توصیه بر ترک روستا نشینی کرده است: يا عَلِيُّ، لا تَسكُنِ الرُّستاقَ فَإِنَّ شُيوخَهُم جَهَلَةٌ و شُبّانَهُم عَرَمَةٌ و نِسوانَهُم كَشَفَةٌ و َالعالِمَ بَينَهُم كَالجيفَةِ بَينَ الكِلابِ؛ اى على! در روستا سكونت مكن، زيرا كه پيران روستا نادانند و جوانانش شرور و زنانش بى‌حجاب و عالِم در ميان آنها چونان لاشه مردارى است در ميان سگان. مقاله ذیل به بررسی روایات در این زمینه پرداخته است: @MaarefHadith