eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
202 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
📢فراخوان جشنواره داستانک قران و عترت ————————————————-- 📝نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت با رویکرد وحدت اسلامی برگزار می گردد. 🔸هدف از برگزاری این جشنواره ترغیب و تشویق داستان‌نویسان برای استفاده از مضامین آیات و روایات برای خلق آثاری فاخر در حوزه ادبیات داستانی و بهره مندی جامعه از زبان هنری داستان برای دریافت نکات، سبک زندگی قرآنی و سیره معصومان علیهم السلام با رویکرد وحدت اسلامی بیان شده است. ✔️برای اطلاع بیشتر به سایت جشنواره به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://litgol.ir/ @MaarefHadith
✅اسماء بنت عُمَیس نقل می کند: فاطمه علیهاالسلام را در روزهای آخر دیدم که غسل کرده و با خدا این گونه مناجات می کرد: 💠إلهى وَ سَیِّدی! أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدِی فی مُفارِقَتی أنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی وَ شیعَةِ ذُرّیتَی... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️ای معبود من! به حقّ کسانی که آنان را برگزیدی، و به حقّ گریه فرزندانم در هنگام جدایی از من، گناه کارانِ از شیعیانم و شیعیان از ذرّیّه مرا بیامرز. 📗الکوکب الدّری ج ۱ ص ۲۵۴. @MaarefHadith
4_9.pdf
457.9K
📝تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به شهادت حضرت زهراسلام الله عليها ✍سیدعلی حسین‌پور، محمدرضا جباری 🔰با رحلت غم‌بار رسول خدا صلی‌الله علیه‌وآله حوادث تلخ ديگري رخ داد که نوک اصلي پيکان اين حوادث متوجه اهل‌بيت رسول خدا(ص) بود. تجمع تعدادي از مهاجران و انصار در سقيفه، سرآغاز شکل‌گيري جريان انحراف مسير خلافت بود؛ جريان اما به اينجا ختم نشد و پيامدهاي آن، حتي در شکل هجوم به خانه برترين بانوي هستي و مصدوميت و سپس شهادتش بروز يافت. در فاصله اندک ميان اجتماع سقيفه و شهادت حضرت فاطمه سلام‌الله علیها حوادثي رخ داده که مستقيم يا غيرمستقيم با شهادت آن حضرت مرتبط است. تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به شهادت حضرت زهراسلام الله عليها به گزارش این حوادث پرداخته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ تاریخ اسلام در آینه پژوهش، شماره۳۵(پیاپی)، پاییز و زمستان۱۳۹۲. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فضه نُوبیّه، (س) است که پیامبر(ص) او را به این نام خواند. نام او در روایات مرتبط با ولادت حسنین، ماجرای نزول آیه اطعام و شهادت حضرت زهرا(س) آمده است. از ویژگی‌های وی، سخن گفتن با آیات قرآن و دانستن علم کیمیاست. گفته‎اند در واقعه کربلا نیز حضور داشته است. 🕌مقبره‌ای منسوب به فضه در دمشق در قبرستان باب الصغیر موجود است. قبر وی کمی بالاتر از مرقد منسوب عبدالله بن جعفر بن ابی طالب و در انتهای غربی قبرستان قرار دارد. حجره و مرقد او گنبدی کوچک به رنگ سبز داشته و دیواره‌های آن از سنگ سیاه است. 🆔@ahlolbait @MaarefHadith
💠رُوِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️از رسول خدا(ص) روایت شده: ، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند. 📗کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴. @MaarefHadith
🔰 دوازدهمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص) 🔸"شعب ابی طالب (ع)، نماد مقاومت هوشمندانه" 🔹با ارائه : 🔘حجت الاسلام محمد مهدی احسانی فر ⏱زمان : چهارشنبه 99/10/24 ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: قم، شهرک مهدیه، مجتمع علمی تربیتی شهید حقانی علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند 🌐https://vc.miu.ac.ir/Abutalib @MaarefHadith
بررسی کتاب «التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن».pdf
703.4K
در پست زیر متنی از کانال «یاداشت های یک طلبه» قرار داده شد https://eitaa.com/MaarefHadith/583 یکی از مخاطبان کانال به نام آقای «عیسوند» در نقد مطلب، متن زیر را ارسال کرده اند: وجود چنین روایاتی اتفاقا ضعف بر مرحوم سید هست .👈🏻اولا که کتاب الفتن مرحوم سید تماما از منابع عامه است 👈🏻ثانیا اعجب از همه اینها بیانی است که مرحوم سید در این کتاب در رابطه با دو شخصیت کذاب داره 👈🏻فيما نذكره من حال عبد اللّه بن سلام و كعب الأحبار: أنّهما من خواصّ مولانا علي عليه السلام (صفحه 80). ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 1. به مناسبت نقد بیان شده، مقاله ای در معرفی کتاب «التشريف بالمنن في التعريف بالفتن» بارگذاری می شود. 2. در مورد کعب الاحبار نیز مقالات متعددی منتشر شده است، که از جمله می توان به مقاله «کعب الأحبار هو الصهیونی الأول» نویسنده: محمود أبوریة، اشاره کرد. @MaarefHadith
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت می‌کند: "ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"   🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلی‌الله ‌علیه‌وآله، به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه‌السلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. 📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲. @MaarefHadith
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش جمله ای را می فرماید که در برخی کتاب های روايي چنین نقل شده است: أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1) متعدد در بنر های سطح شهر دیده ایم که این عبارت را چنین ترجمه می کنند: «یا علی سلام مرا به فرزندانم برسان» اما به نظر می رسد کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أَسْتَوْدِعُكَ) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود. از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است. پي نوشت: 1.مجلسي، بحار الانوار، بيروت: دار احياء التراث العربي، دوم، 1403ق، ج43، ص214. @MaarefHadith
4_5929407522715731339.mp3
1.2M
◾️مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) از است 🎧آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ⏮گاهی مصلحت ایجاب می‌کند که خداوند امری را به طور روشن و واضح بیان نکند. مثلاً در معلوم نبودن شب قدر مصلحتي است که ائمه علیهم‌السلام آن شب را برای مردم تعیین نکردند. در مشخص نبودن قبر مطهرّ حضرت زهرا عليها‌السلام [و روز شهادت آن حضرت] مصلحتي وجود دارد كه نشانگر مظلوميت آن حضرت است و مثل آيه بيّنه بايد ثابت و باقی بماند و از بين نرود. در برخی از روایات، حجرالأسود و امثال آن از آيات بيّنات شمرده شده است، يكي از آيات بيّنات نيز مسأله خفاء قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» است. (درس خارج فقه، 16 مهر 1374) 🆔@zanjani_net @MaarefHadith
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن ✍حسن انصاری در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها◾️ آیات بخوانید که ماه 🌙 علی گرفت😔 دکلمه ای بسیار زیبا و شنیدنی. @MaarefHadith
📜 📖در ميراث حديثى شيعه، مراد از حديث لوح، گزارش جابر بن عبد اللّه  انصارى از لوح اهدائى خداوند به پيامبر(ص) است كه آن حضرت نيز به عنوان تبريك ولادت امام حسين(ع) آن را به (ع) اهدا كرده بود. در اين لوح زيبا و سبز رنگ، اسامى اوصياى پيامبر(ص)، از امام على(ع) تا امام مهدى(ع) ثبت بوده است. جابر بن عبداللّه  اين لوح را نزد حضرت فاطمه(ع) ديده و با اجازه آن حضرت نسخه اى از روى آن نوشته و نزد خود نگه داشته است. مطالب اين لوح به سبب در برداشتن اسرار امامت مخفى بوده و در اختيار كسى قرار نگرفته است. امام باقر(ع) نيز نسخه اى از اين لوح را در اختيار داشته است كه كاملاً همانند نسخه جابر بن عبد اللّه  انصارى بوده و در اواخر عمر جابر با نسخه او، مقابله شده است. مجموعه گزارش هاى حديث لوح، در مصادر حديثى مشهور و كهن شيعى، همانند: كافى،[۱]كتاب من لا يحضره الفقيه،[۲]عيون أخبار الرضا(ع)،[۳]خصال،[۴]ارشاد،[۵]الغيبه طوسى[۶]و...، با اسناد گوناگون نقل شده است كه برخى خلاصه و برخى با تفصيل بيشتر در نقل واقعه و جزئيات مطالب مندرج در لوح هستند. افزون بر اين منابع، بسيارى از كتاب هايى كه در موضوع امامت تأليف شده اند نيز به حديث لوح اشاره كرده اند. فراوانى مصادر كهن، مشهور و معتبر شيعىِ دربردارنده ، همراه با تنوع طرق و اسناد اين گزارش، گونه اى شهرت روايى پديد آورده است كه وثوق نوعى نسبت به اعتبار آن را در پى دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚منابع [۱].الکافی،ص ۱۶۹ ح ۱۲۷ و الكافى، ج ۱ ص ۵۳۲ ح ۹ . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴ ص ۱۸۰ ح ۵۴۰۸ . [۳]. عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج ۱ ص ۴۶ ح ۵ و ۶ . [۴]. الخصال، ص ۴۷۷ ح ۴۲ . [۵].الإرشاد،ج ۲ ص ۳۴۶ . [۶].الغيبة ، طوسى، ص ۱۳۹ ح ۱۰۳ و ص ۱۴۳ ح ۱۰۸. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السلام علیک یا سلام الله علیها🏴 🎧میثم مطیعی دل می‌تپد این شبها با نام تو یازهرا با آیه تطیر و با سوره اعطینا @MaarefHadith
🏴صلی الله علیک یا فاطمة‌الزهرا🏴 ◾️فهجموا عليه وأحرقوا بابه، و استخرجواه منه كرهاً، و ضغطوا سيّدة النساء بالباب حتّي أسقطت محسناً. ◾️به أمیرالمؤمنین (علیه السلام) هجوم آورده و درب خانه او را آتش زدند و او را به زور از آن بيرون آوردند و سرور زنان را با در چنان فشار دادند كه سبب سقط محسن گرديد.😔 📗اثبات الوصية ، ص ۱۴۳. @MaarefHadith
◾️عن الصادق علیه‌السلام: وَ لاَکَیوم مِحنَتِنا بِکَربَلاء وَ إن کانَ یَومُ السَّقیفه وَ إحراقُ النّارِ عَلَی بابِ أمیرِالمُؤمِنینَ وَ الحَسَن وَ الحُسَینِ وَ فَاطِمة وَ زَینَب وَ امِ‌کُلثوم وَ فِضة وَ قَتلُ مُحسَنٍ بَالرّفسَه أعظمَ وَ أَدهَی وَ أمرَّ لأنّه أصلُ یَومِ العَذابِ؛ 🏴 هیچ روزی مانند روز مصیبت ما در کربلا نیست. اگر چه روز سقیفه و آتش زدن در خانه امیر مومنان و حسن و حسین و فاطمه و زینب و ام کلثوم و فضه و قتل محسن در اثر لگد، بزرگتر و ناگوارتر و تلخ تر است چرا که آن اصل است. 📗الهدایه الکبری، ص ۴۱۷. @MaarefHadith
🏴السّلام علیک أیّتها الصدّیقة الشهیدة الممنوعة إرثُها، المکسور ضلعها، المظلوم بعلها، المقتولِ وَلَدُها. ◾️عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ ▪️ خدا صلی الله علیه و آله: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد پس جایگاهش در آتش است. 📗إرشاد القلوب (للديلمي)، ج‏۲، ص۲۹۴. سالروز سلام الله علیها تسلیت باد. @MaarefHadith
ابیاتی از قصیده معروف مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی(کمپانی) در رثاء حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها. اذ رَضُّ تلک الاضلع الزّکیة رزّیة لا مِثْلُها الرّزیّة و مِنْ نبوع الدّمِ مِنْ ثَدْیَیْها یُعرفُ عَظْمُ ما جری علیها و جاوَزوا الحدَّ للطم الخدّ شلّت ید الطغیان و التعدّی 🏴شهادت علیها السلام تسلیت باد. @MaarefHadith
🏴سخنان حضرت علی علیه السلام هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها. ◾️السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". فَلَقَدِ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ؛ هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ. ◾️سلام بر تو اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است. اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه عليها السّلام كم شده، و توان خويشتندارى ندارم امّا براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است. اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد «پس همه ما از خداييم و به خدا باز مى گرديم». پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده دارى است، تا آن روز كه خدا خانه زندگى تو را براى من برگزيند. به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امّت تو چگونه در ستمكارى بر او اجتماع كردند، از فاطمه عليها السّلام بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير، كه هنوز روزگارى سپرى نشده، و ياد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوى شما، سلام وداع كننده اى كه از روى خشنودى يا خسته دلى سلام نمى كند. اگر از خدمت تو باز مى گردم از روى خستگى نيست، و اگر در كنار قبرت مى نشينم از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى باشد. 📗نهج البلاغه، خطبه ۲۰۲. @MaarefHadith
📝اهمیت «خاتمة » آیت‌الله شبیری زنجانی ✅مرحوم حاج میرزا حسین صاحب مستدرک بسیار محقق و عظیم الشأن بود. «» ایشان در علم رجال بسیار پر فایده است. نزد اهل تحقیق، این کتاب بسیار ارزشمند است. ⭕️ممکن است منشأ قضاوت مخالفان، کتاب «» ایشان باشد که آن نیز درست فهم نشده است. 📗جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص۳۳۵. @MaarefHadith
📚کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه کوثر برگزار می کند؛ 🖥با ارائه؛ سیدمجید نبوی 🔍 محورها: ضرورت اعتبارسنجی مجلات خارجی، روشهای اعتبارسنجی مجلات، کد ISSN مجله، شناخت وب سایتهای اعتبارسنجی و نحوه کار با آن ها سایتهای اعتبار سنجی جامع سایتهای اعتبار سنجی مجلات خاص(وب آو ساینس، آی اس سی، اسکوپوس، دوآج) ایمپکت فاکتور مجلات 👨‍💻بهتر است شرکت کنندگان با کامپیوتر یا لپ تاپ وارد شوند، زیرا استاد در کارگاه تمرین هایی ارائه می کند که افراد باید در سایتهای معرفی شده اعتبار مجلات را استخراج کنند. 💻لینک ورود به کارگاه در محیط ادوبی کانکت؛ https://vc2.viannacloud.ir/raefm0iq4xaj/? 📣شرکت در کارگاه رایگان است.
r58485a6045.pdf
583K
📝وجوه و نظایر حدیثی ✍قاسم بستانی 🔰حدیث، یکی از ارکان مهم علم و عمل مسلمانان است و رجوع به آن از امور بایسته برای دستیابی به باید و نبایدهای دینی است. از آنجا که حدیث، مشتمل بر الفاظ و جملات است، برای دستیابی به مدلول حدیث، چاره ­ای جز مراجعه به الفاظ تشکیل دهندۀ آن نیست. از سویی دیگر، الفاظ نیز گاهی با وجود یک ریشه و اصل معنایی، در معانی متفاوت بنا بر اسباب و دلایلی مانند سیاق و مجازگویی، گاهی با حفظ ساختار صرفی و گاه با تفاوت‌هایی در ساختار صرفی، به کار می‌روند، شناخت این الفاظ و معانی متنوع آن‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است و موجب رفع ابهام در فهم روایت می­گردد. استخراج و جمع‌آوری چنین الفاظی را - در گسترۀ احادیث و ذکر معانی متعدد آن‌ها و گسترۀ به کار رفته برای هر معنا در احادیث - می‌توان به قیاس وجوه و نظایر قرآنی، وجوه و نظایر حدیثی گفت؛ هرچند چنین تعبیری همچنان مصطلح نشده است. (وجوه و نظایر حدیثی) به روش کتابخانه­ای و گردآوری و تجزیه و تحلیل داده­ها، تلاش کرده به این پرسش اساسی پاسخ دهد که، وجوه و نظایر حدیثی چیست؟ با بیان معنای وجوه و نظایر و حوزۀ کارکرد آن نزد مسلمانان و نیز با ذکر مثال‌هایی از احادیث، کشیده تا جایی که ممکن است با ماهیت چنین علمی آشنا شود و مقدمات کار گسترده در این حوزه را مهیا کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله: حدیث و اندیشه، شمار۲۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۵ @MaarefHadith
💠إنّ المؤمنَ لَيُهَوَّلُ عليه في مَنامِهِ فتُغفَرُ لَهُ ذُنوبُهُ ، و إنّه لَيُمتَهَنُ في بَدَنِهِ فتُغفرُ لَهُ ذُنوبُهُ. ❇️امام صادق عليه السلام : همانا مؤمن خواب هولناك مى بيند و به سبب آن گناهانش بخشوده مى شود و آسيب بدنى مى بيند و بدان سبب گناهانش آمرزيده مى شود. 📗الامالی (للصدوق)، ص۵۸۹ @MaarefHadith
📚تراث علويان، گنجينه‌ای ناشناخته برای مطالعات تشيع ✍محمدباقر ملکیان 🔰علويون (نصيريه) در طول تاريخ با تقيه شديد می‌زيسته اند و از همين رو کتبشان را هماره از ديد غير همکيشان‌شان مخفی نگه می‌داشته‌اند. اين تقيه و مخفی‌کاری از سويی باعث شده اطلاعات جامع و صحيح نسبت به آنها کم باشد؛ و از سوی ديگر بسياری از مصادر آنها در طول اين چند قرن از بين رفته است، و اکثر قريب به اتفاق آنچه که باقی مانده، نسخه کهن و قابل اعتمادی ندارد. از اين رو در مصادر برجای مانده، با اغلاط فراوان و فاحش رو به رو هستيم. برخی از اين مصادر شهرت بيشتری دارند وبارها چاپ و منشر شده‌اند، مثل الهداية الکبری تأليف حضينی (يا خصيبی). در ساليان اخير موسوعه‌ای دوازه جلدی با نام سلسلة التراث العلوي به همت أبو موسی و الشيخ موسی چاپ و منتشر شده است، چاپی نازيبا، پر از غلط و اشتباه و بدخوانی نسخه و... هرچند غنيمتی است اين لنگه کفش کهنه و پاره. البته بسياری ديگر از اين آثار هنوز مخطوط باقی مانده است، و با توجه به اوضاع و احوال سوريه، که محل سکنای اکثر علويون است، اميدی هم نيست که اتفاق خاصی در زمينه چاپ و نشر آثار مخطوط علويون بيفتد؛ وإلی الله المشتکی. ✴️مطالعه آثار علويون در مطالعات شيعی از چند جهت لازم و ضروری است: 1⃣برخی از مصادر اماميه که البته بسياری از آنها تضعيف شده اند، رد پای آنها در اين مصادر آمده است، مثل رساله مياح مدائنی، و يا کتاب التوحيد محمد بن سنان. 2⃣نشان و يا تفصيل بسياری از درگيری‌ها و ماجراهای عصر حضور ائمه (عليهم السلام) در اين مصادر آمده است. مثل درگيری فقهای اصحاب امام صادق عليه السلام (مثل زراره) با طائفه غلات (و يا به تعبير خودشان: موحده). و يا ماجرای قيام ابو الخطاب و کشته شدن او که چيز چندانی از آن در مصادر موجود به چشم نمی‌خورد. 3⃣برخی از آنچه در کتابهای ما آمده ريشه در اين تراث دارد، يا لا اقل در کنار مصادر امامی، در اين مصادر نيز بدان‌ها اشاره شده است، مثل: نه ربيع، و يا روايت معلی بن خنيس درباره نوروز. طبيعتاً اگر کسی دنبال روايات صحيح السند است، جستجو و تورق آثار نصيريه برای او بی فائده است، اما چه بخواهيم و چه نخواهيم، اين مصادر بخشی از تراث طائفه‌ای است که خودشان را به اهل بيت عليهم السلام منتسب می‌کنند، منتسبانی که به دلائل مختلف منحرف شده‌اند و قرائتی غاليانه از امامت و منحرفانه از توحيد عرضه کرده‌اند، البته قرائتی که بی شباهت به مباحث عرفانی ابن عربی نيست. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4475 @MaarefHadith