eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعه تطبیقی آداب خوابیدن در آموزه های اسلام و علوم سلامت.pdf
1.07M
📝 مطالعه تطبیقی آداب خوابیدن در آموزه های اسلام و علوم سلامت ✍️ سید ضیاء الدین علیانسب و... هدف از مطالعه‌ی حاضر، مقایسه‌ی تطبیقی آداب خوابیدن از منظر اسلام و علوم سلامت می‌باشد. دین اسلام توصیه‌های خاصی در خصوص زمان و مکان و کمیت و کیفیت خواب دارد. تحقیقات علوم تجربی نیز در موارد متعددی، همسو با آموزه‌های اسلامی بوده است. نقش خواب در سلامت جسم و روان، هم در دین مبین اسلام و هم در علوم سلامت مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس در مقاله حاضر به طور جزیی به ارایۀ تعالیمی در حوزه ی کمیت و کیفیت خواب که سبب ارتقاء بهداشت خواب می شود پرداخته شده است. @MaarefHadith
نقش کتب فقهی در تصحیح متون روایی ✍ از جمله راهکارهای روایی، بهره‌گیری از کتب فقهیِ مبتنی بر شیوه است. زیرا کتب و منابعی که به روش استدلالی در فقه امامیه به نگارش درآمده‌اند، هر چند بهره آنها از اصول استنباطی و معلومات عقلی و ... بیش از ذکر روایات است، لکن منابع ارزشمند و مورد اعتمادی هستند که توسط عالمان بزرگی به رشته تحریر در آمده اند، و دقت نویسندگان در نقل روایات، به جهت مورد استناد و استدلال قرار گرفتنِ این روایات قابل توجه است. از این رو می‌توان در تصحیح متون و روایاتِ جوامعی که دربردارنده هستند،(همچون وسائل‌الشیعه) از منابع فقه استدلالی بهره برد. چگونگی استفاده از این راهکار نیازمند مقدمات و لوازمی است. @MaarefHadith
🔸عن رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله: مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی قَوْمٍ وَ هُوَ یَرَی فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَفْضَلَ فَقَدْ خَانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ. 🔸پیامبر اکرم (ص): هرکس خود را در جامعه بر دیگران مقدم بدارد؛ درحالی که بداند افراد لایق‌تر از او هستند، قطعا او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است. @MaarefHadith
شخص به نام «عَبْدِ الرَّحِيمِ الْقَصِير» می گوید به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: «إنِّى اخْترعتُ دُعاءً» (من دعائى از خود ساخته‏ام!)⁉️ حضرت فرمود: اختراع خودت را رها كن و هنگامى كه گرفتارى برايت پيش آمد به رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پناه ببر به این صورت که: 1️⃣ نخست غسل ميكنى 2️⃣ دو ركعت نماز بخوان و آن را هديه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله کن 3️⃣ چون از تشهد فارغ شدی و سلام نماز را گفتى چنين دعا ميكنی: اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ إِلَيْكَ يَرْجِعُ السَّلَامُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَلِّغْ رُوحَ مُحَمَّدٍ مِنِّي السَّلَامَ وَ أَرْوَاحَ الْأَئِمَّةِ الصَّادِقِينَ سَلَامِي وَ ارْدُدْ عَلَيَّ مِنْهُمُ السَّلَامَ وَ السَّلَامُ عَلَيْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ اللَّهُمَّ إِنَّ هَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَثِبْنِي عَلَيْهِمَا مَا أَمَّلْتُ وَ رَجَوْتُ فِيكَ وَ فِي رَسُولِكَ يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين. 4️⃣ سپس به سجده مي روى و چهل بار اين دعا را ميخوانى يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ لَا يَمُوتُ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏. ✅ آنگاه گونه راستت را بر خاك مي گذارى و چهل مرتبه ديگر همان دعا را تكرار مي كنى ✅ و بعد گونه چپت را بر خاك می گذاری و همان دعا را چهل مرتبه ديگر مي خوانى ✅ آنگاه سر خود را بلند ميكنى و دستهايت را برميدارى و باز همان دعا را چهل بار مي خوانى، ✅ آنگاه دست خود را بر گردنت نهاده و چهل بار انگشت سبابه‏ات را حركت مي دهى و محاسنت را با دست چپ بگير و به گريه پرداز و اگر نتوانستى حالت گریه بگیر و این دعا را بخوان 5️⃣ يا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَشْكُو إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْك‏ حَاجَتِي وَ إِلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الرَّاشِدِينَ حَاجَتِي وَ بِكُمْ أَتَوَجَّهُ إِلَى اللَّهِ فِي حَاجَتِي‏ 6️⃣ آنگاه به سجده مي روى و مي گوئى: «يَا اللَّهُ يَا اللَّه‏» آنقدر تكرار مي كنى تا نفست تمام‏ شود. ❓❓ و بعد بگو صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و حاجتت را بخواه ✅ امام صادق عليه السّلام اضافه فرمود: چنانچه شخص باين ترتيب عمل نمايد من نزد خداوند عزّ و جلّ ضامنم كه از جاى خود حركت نكرده باشد مگر آنكه حاجتش برآورده شده باشد. 📕 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 476 @MaarefHadith
دیروز 18 شوال بنابر نقل معروف سالروز وفات «ابن ادریس حلی» بوده است. برخی از منابع ابن ‌ادریس را نوه دختری شیخ ‌طوسی دانسته‌اند. «ابن زهره حلبی» و «ابن شهرآشوب» از اساتید معروف او و «فخار بن مَعْد موسوی» از جمله شاگردان وی هستند. به نظر محققان، بیشتر فقیهانِ پس از شیخ‌ طوسی، به‌سبب اعتماد و حسن اعتقادی که به شیخ طوسی داشتند، در آرای فقهی و غیرفقهی، از او پیروی می‌کردند، از این‌رو استنباط و اجتهاد در فقه شیعه، رو به افول می رفت؛ ابن ادریس حلی باب نقد آرای شیخ طوسی را گشوده، این شیوه بر فقهای ادوار بعد تأثیر گذاشت و به حرکت اجتهادی در فقه شیعه جانی دوباره بخشید. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اثر ابن ‌ادریس، کتاب «السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی»، معروف به «السرائر» است. در پایان کتاب فصلی با نام زیادات آمده که به «مُستَطرَفات السرائر» شهرت یافته و در آن احادیث جالب توجهی از آثار متقدمان گردآوری شده است و در میان آنها، احادیث نادر و منحصر به فردی همچون حدیث «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ إِلَيْكُمْ وَ عَلَيْكُمُ التَّفَرُّع‏» نیز دیده می‌شود. در فرسته های بعدی چند مقاله در مورد «ابن ادریس حلی» و کتاب «السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی» بارگذاری می شود. @MaarefHadith
ابن ادریس حلی و کتاب السرائر.pdf
295.6K
📝 ابن ادریس حلی و کتاب السرائر ✍️ علیرضا هدائی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ ابن ادریس حلی، فقیه بزرگ شیعی ، نویسنده کتاب«کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی» جایگاهی بس والا در فقه شیعه دارد. کتاب ارزشمند او یک دوره فقه را بگونه ای استدلالی مورد بررسی قرار می دهد و دارای اختصاصاتی است که نویسنده کوشیده است فهرست وار بدانها بپردازد. عمل نکردن به اخبار آحاد ، بسیار به آیات قرآن نظر داشتن ، بر اجماع تکیه کردن ، بسیار به آرای شیخ طوسی پرداختن ، نظرات دیگر فقها را به همراه نقد و بررسی بیان کردن، اجتناب تام از تقلید ، پرداختن به نظرات اهل سنت و بررسی برخی از مسائل فقهی بگونه تطبیقی از عمده ترین این اختصاصات است. @MaarefHadith
بررسی کتاب الجامع بزنطی و منقولات آن در مستطرفات سرائر.pdf
8.41M
📝 بررسی کتاب الجامع بزنطی و منقولات آن در مستطرفات سرائر ✍️ رضوی طوسی, سید محمد صادق ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ احمد بن محمد بن أبی نصر بزنطی از راویان جلیل و پرکار معاصر امام کاظم، امام رضا، و امام جواد علیهم السلام است که نگارش های روایی متعدّدی دارد. از معروفترین آنها کتاب الجامع بوده که مورد اقبال محدّثین و فقها واقع شد، و منبع مهمّی برای نقل روایات به حساب می آمد. ✅ خوشبختانه، نقل های زیادی از این کتاب در میان کتب فقها بر جای مانده که می توان بر اساس آن ها دید کامل تری نسبت به محتویات این کتاب داشت.از جمله افرادی که از کتاب الجامع نقل نموده اند، ابن ادریس حلّی است. ✅ وی در قسمت انتهایی سرائر که قسمتهایی از کتب قدما را گلچین کرده، بخشی را نیز به نقل منتخباتی از کتاب جامع بزنطی اختصاص داده است. ⁉️ در مورد نقل های قسمت مستطرفات سرائر گفتگو های زیادی شده و شواهد گوناگونی بر عدم دقت ابن ادریس و اشتباهاتی که در برخی نقل های وی در این قسمت رخ داده، اقامه کرده اند. در این نوشتار ضمن آشنایی با بزنطی و کتاب الجامع وی، نقل های ابن ادریس از این کتاب واکاوی شده و با قرائن مختلف نشان داده می شود که در این نقل ها اشتباهی رخ داده و قسمتهای نقل شده نمی تواند از کتاب الجامع بزنطی باشد. @MaarefHadith
امام صادق(ع) فرمود: «نیکویى و خوبى با پدر و مادر نتیجه حسن معرفت و شناسایى پروردگار متعال است؛ زیرا عبادتى نیست که انسان را سریع‌تر به رضاى پروردگار برساند، و بهتر باشد از نیکویى به والدین براى خدا، و حق پدر و مادر از حقوق خدا سرچشمه می‌گیرد، به شرط آن‌که بر روش دین و روش اسلامى رفتار کنند. 📚مصباح الشریعة، ص 70. @MaarefHadith
📖عده الاصول ، کتابی سودمند برای مطالعات رجالی ✍محمدباقر ملکیان شاید عنوان این یادداشت کمی عجیب باشد خصوصا این که کتاب عده الاصول امروزه حتی در مطالعات اصول فقه هم چندان به آن توجهی نمی‌شود، مگر از باب بررسی تاریخ علم اصول فقه. اما حقیقت ماجرا این است (و من هم کرارا به دوستانی که علاقه مند مباحث رجالی اند این مطلب را گفته ام) که در کتاب عده الاصول نکات و مباحث سودمند فراوانی وجود دارد که در مطالعات رجالی به کار می آید. توثیق سکونی و غیاث بن کلوب؛ عمل به روایات غلاتی مثل ابو الخطاب که حال استقامت داشته اند؛ شرط عمل به روایات فطحیه و واقفیان؛ اشاره به منهج فهرستی اصحاب امامیه و جایگاه جرح و تعدیل های رجالی در این منهج، و.. برخی از مباحث سودمند مرتبط با علم رجال است که در این کتاب به چشم می خورد. ✅ حتی برای کسانی که علاقه ای به مباحث رجالی ندارند و به مطالعات فقهی و اصولی دلبسته اند باز مطالعه کتاب عده الاصول سودمند خواهد بود. اصولا مطالعه در هر رشته ای بدون شناخت تاریخ و ریشه ها و سابقه تاریخی آن، بیشتر بحثی خشک و انتزاعی خواهد شد تا بحثی جذاب و خواندنی. 🆔@derasatfimabanielmrejal @MaarefHadith
احاطه و سلطه امام زمان برعالم 👈🏼 عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلدُّنْيَا لَتَمَثَّلَ لِلْإِمَامِ فِي مِثْلِ فِلْقَةِ اَلْجَوْزِ فَلاَ يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَيْءٌ وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ. 📝 آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «دنیا برای امام مانند قطعه‌ای گردوست که حاضر و نمایان است؛ چیزی از دنیا از امام پوشیده نمی‌ماند و او طوری از اطراف بر دنیا تسلط دارد، که یکی از شما بر سر سفره‌اش نشسته و هر چه بخواهد بر می‌دارد. پس هیچ چیز از اختیار او خارج نیست.» 📚 بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۴۰۸. @MaarefHadith
مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب «وسائل الشیعه»، جلد3، صفحه 317 بابی را با عنوان «کراهت ترک غسل جمعه» بیان می کند. در این باب، یک روایتی از کتاب کافی نقل می کند که دقت در آن بسیار جالب است. مرحوم کلینی با واسطه از «الْأَصْبَغ‏» نقل می کند که امیرالمومنین علیه السلام هرگاه مى خواست كسى را سرزنش كند مى فرمود: ُ وَ اللَّهِ لَأَنْتَ أَعْجَزُ مِنَ التَّارِكِ الْغُسْلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ یعنی تو حتّى از كسى كه غسل روز جمعه را ترك مى كند نا توانترى! @MaarefHadith
اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد الصّادِقِ، خازِنِ الْعِلْمِ، الدّاعى اِلَيْكَ بِالْحَقِّ، النُّورِ الْمُبينِ، اَللّـهُمَّ وَكَما جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلامِكَ وَوَحْيِكَ وَخازِنَ عِلْمِكَ وَلِسانَ تَوْحيدِكَ، وَوَلِىَّ اَمْرِكَ وَمُسْتَحْفِظَ دينِكَ، فَصَلِّ عَلَيْهِ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَصْفِيائِكَ وَحُجَجِكَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ. 📗مصباح‌المتهجد، ج۱، ص۳۹۹ تسلیت باد @MaarefHadith
مرحوم کلینی در اول «كِتَابُ الرَّوْضَة» حدیثی از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند. اسماعیل بن جابر که راوی این حدیث است می گوید: امام صادق عليه السلام نامه ای را به اصحاب خود نوشت و به آن ها دستور داد که آن را به يكديگر درس دهند، در آن تدبّر و تفكّر کنند و به مضامین آن عمل کنند. در این نامه مفصّل، حضرت به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده است. شیعیان نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‏هاشان گذاشته بودند و چون از نماز فراغ می شدند در آن مى‏نگريستند. این نامه را می توانید در الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص2، الجزء الثامن‏، «كِتَابُ الرَّوْضَة» مطالعه کنید. یکی از علمای قرن یازدهم هجری به شرح و تفسیر این نامه پرداخته و آن را در قالب کتابی با عنوان «منهج الیقین (شرح نامه امام صادق (ع) به شیعیان)» منتشر کرده است؛ برای مطالعه این کتاب به کتابخانه مدرسه فقاهت (اینجا👉) مراجعه کنید. این کتاب با تحقيق، آقایان «سید مجتبی صحفی» و «علی صدرایی خویی» توسط انتشارات دارالحدیث در 528 صفحه چاپ شده است. @MaarefHadith
🔶عن امیرالمومنین عليه السلام: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔸امام علی علیه‌السلام: هرگاه از چیزی ترسیدی، خود را در آن بیفکن، زیرا ترسیدن از چیزی، از خود آن سختر است. 📗نهج‌البلاغه، حکمت۱۷۵. @MaarefHadith
امیر المومنین علیه‌السلام برای مردان مجرد نمازی را سفارش فرموده که در قنوت آن باید این دعا را خواند: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً قَنُوعاً غَيُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِيتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَت‏... خدايا! زن صالح، با مودّت، پر اولاد، سپاسگزار، قانع و باغیرت نصيب من گردان كه اگر خوبى كنم سپاسگزار باشد و اگر خدا را فراموش كردم مرا یادآوری كند، آنگاه كه خانه را ترك مى‌كنم حافظ‍‌ زندگى و آبرو باشد... 📚 بحارالأنوار، ج100، ص268. @MaarefHadith
🔸عن رسول‌الله ص: مَن کانَ لَهُ ابنَهٌ فَاللّهُ فی عَونِهِ ونُصرَتِهِ، وبَرَکَتِهِ ومَغفِرَتِهِ. 🔸پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر که دختر داشته باشد، خداوند در پى یارى، کمک، برکت و آمرزش اوست. 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۵ ص ۱۱۵. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
نمازبافضیلت روزهای یکشنبه هرماه سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را از رسول خدا صلی‌الله ‌علیه‌ وآله نقل می کند که حضرت در آن روایت، چگونگی خواند و همچنین فضیلت این نماز را بیان می فرماید. مختصر فضیلت این نماز چنین است «که هرکه آن را بجا آورد، توبه‌اش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده می‌شود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند». کیفیت آن نماز نیز چنین است: روز یکشنبه غسل به جا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید، سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت‏» یعنی ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمی‌آمرزد. زمان این نماز یکی از یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده -در هر ساعتی از روز می‌توان آن را خواند- است اما با توجه به فراز پایانی این روایت که از حضرت سوال می شود «يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ» -یعنی اگر کسی در غیر ماه ذی‌القعده این نماز را بخواند چگونه است؟ حضرت فرمود همان فضیلت را دارد-؛ اگر در یکشنبه سایر ماه‌ها نیز به‌جای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت. (1) پی نوشت: 1-سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، تهران: دار الكتب الإسلاميه‏، چاپ دوم، 1409ق، ج‏2، ص20. @MaarefHadith
🔸عن رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله: عُمّالُكُمْ اَعْمالُكُمْ، كَما تَـكونونَ، يُوَلّى عَلَيْكُمْ؛ 🔸رسول خدا صلی‌الله علیه وآله: كارگزاران شما [نتيجه ]اعمال شما هستند، همان گونه كه هستيد، بر شما حكومت مى‌شود. 📗شرح شهاب الاخبار، ص ۲۶۰ @MaarefHadith
4_5945057928275823064.pdf
3.38M
✅ عنوان: مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📝 در این کتاب حدود 550 مجله خارجی در حوزه مطالعات دینی معرفی شده است این مجلات در حوزه اسلام، مسیحیت، یهود، سایر ادیان و یا در حوزه مطالعات دینی به طور کلی فعالیت می کنند. @MaarefHadith
✴️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ وَرَضَّيْتَ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ . اللّٰهُمَّ وَكَمَا جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَقائِماً بِأَمْرِكَ، وَناصِراً لِدِينِكَ، وَشاهِداً عَلَىٰ عِبادِكَ، وَكَمَا نَصَحَ لَهُمْ فِي السِّرِّ وَالْعَلانِيَةِ، وَدَعا إِلَىٰ سَبِيلِكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ إِنَّكَ جَوادٌ كَرِيمٌ. 📗مصباح‌المتهجد، ج۱، ص۳۹۹ مبارک باد. @MaarefHadith
✅ در بین مردم مشهور است که به امام رضا علیه السلام لقب «شمس الشموس» می گویند و معمولا بعد از نماز، وقتی به حضرت، سلام می دهند با تعبیر «السلام علیک یا شمس الشموس و ...» عرض ارادت می کنند. ❓❓اما سوال این است که آیا این تعبیر برداشت از روایات است یا نه؟ ◀️ ابتدا به این نکته اشاره کنیم که «شمس الشموس» در فارسی به معنای «خورشید خورشیدها» است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ با جست‌وجویی که در منابع روایی صورت گرفت، این لقب برای امام رضا علیه السلام نقل نشده است. بلکه فقط در خطبه‌ای که مرحوم کفعمی در کتاب مصباح از بعضی علما نقل کرده، این تعبیر و توصیف برای امام رضا علیه السلام به کار برده است. ⬅️ این خطبه به این صورت است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ‏ الشَّمُوسِ‏ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ‏ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا». (1) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ⬅️ البته این لقب در بحار الانوار در «باب زیارة الإمام المستتر عن الأبصار الحاضر فی قلوب الأخیار المنتظر فی اللیل و النهار الحجة بن الحسن‏»، در زیارتی برای توصیف امام زمان(عج) نیز به این صورت به کار رفته است: «... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ‏ الشُّمُوسِ‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...».‏(2) 📚 پی نوشت ها: 1. المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 719. 2. بحار الانوار، ج ‏99، ص 85. @MaarefHadith
برخی از منابع علوم حدیث شیعه عبارتند از: 1. بدایة الدرایة نویسنده: زین‌الدین بن علی عاملی، شهید ثانی 2. الرعایة فی شرح بدایة الدرایة نویسنده: زین‌الدین بن علی عاملی، شهید ثانی 3. وصول الاخیار الى اصول الاخبار نویسنده: عز الدین حسین بن عبد الصمد حارثى (پدرشیخ بهایى) 4. الوجیزة فی علم الدرایة نویسنده: شیخ بهایی محمد بن حسین بن عبدالصمد 5. الرواشح السماویه نویسنده: میرداماد 6. سُبل الهدایه فی علم الدرایه نویسنده: ملاّ علی خلیلی تهرانی 7. منظومه الدرایه نویسنده: میرزا محمد تنكابنی 8. توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال نویسنده: ملا علی كنی تهرانی 9. الجوهرة العزیزة فی شرح الوجیزة نویسنده: سید علی محمدبن محمدبن دلدار علی نقوی لكنهویی 10. مبدأ الآمال فی قواعد الحدیث والدرایه والرجال نویسنده: علی بن محمد جعفر شریعتمدار 11. الكفایه فی الدرایه نویسنده: میرزا ابوطالب زنجانی تهرانی 12. مقباس الهدایه نویسنده: عبداللّه مامقانی 13. نهایه الدرایه (شرح الوجیزه) نویسنده: سید حسن صدر 14. اخبار و آثار ساختگی ترجمه «الموضوعات فی الآثار و الاخبار» هاشم معروف حسنی است كه توسط بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در 389 ص منتشر شده است. 15. اصول الحدیث و احكامه فی علم الدرایة نویسنده: جعفر سبحانی 16. الاعلام الهادیة الرفیعة فی اعتبارالكتب الاربعة و امثالها نویسنده: علی نمازی شاهرودی 17. الحدیث النبوی بین الروایة و الدرایة نویسنده: جعفر سبحانی 18. درایة الحدیث نویسنده: كاظم مدیر شانه‌چی 19. درایه و حدیث‌شناسی نویسنده: سید موسی شبیری زنجانی @MaarefHadith
28.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژگی‌های دوران زندگی امام رضا علیه السلام 🎤سیدمحمدکاظم طباطبایی گفتگوی تلویزیونی در مورد ویژگی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... دوران زندگی . @MaarefHadith