إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
۱۵ شوال سالروز وفات عبدالعظیم حسنی امامزاده واجب التعظیم و راوی بزرگ شیعه است که در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از صد روایت از ایشان آمده است.
امام هادی(ع) وی را اینگونه خطاب میکند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کردهای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند[۲].
این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به #حدیث_عرض_دین مشهور است.
📗[۱]مستدرک الوسائل،ج۳،ص۶۱۶
📗[۲]التوحید(صدوق)،ص۸۲_۸۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نمازیک_شنبه_ماه_ذی_القعده
#نمازبافضیلت_یک_شنبه_ها
نمازبافضیلت روزهای یکشنبه هرماه
سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را از رسول خدا صلیالله علیه وآله نقل می کند که حضرت در آن روایت، چگونگی خواند و همچنین فضیلت این نماز را بیان می فرماید.
مختصر فضیلت این نماز چنین است «که هرکه آن را بجا آورد، توبهاش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده میشود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند».
کیفیت آن نماز نیز چنین است: روز یکشنبه غسل به جا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید، سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت» یعنی ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمیآمرزد.
زمان این نماز یکی از یکشنبههای ماه ذیالقعده -در هر ساعتی از روز میتوان آن را خواند- است اما با توجه به فراز پایانی این روایت که از حضرت سوال می شود «يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ» -یعنی اگر کسی در غیر ماه ذیالقعده این نماز را بخواند چگونه است؟ حضرت فرمود همان فضیلت را دارد-؛ اگر در یکشنبه سایر ماهها نیز بهجای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت. (1)
پی نوشت:
1-سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، تهران: دار الكتب الإسلاميه، چاپ دوم، 1409ق، ج2، ص20.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن رسول الله صلي الله عليه وآله:
إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه[1].
پیامبر اکرم (ص)
همانا در قیامت عمویم #حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد».
[1]📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176، چاپ 1314
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۱۳)
#تملق
رسول اللّه صلى الله عليه و آله :
لَيسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنِ المَلَقُ إلاّ في طَلَبِ العِلمِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تملّق(چاپلوسی)، خوى مؤمن نيست ، مگر در جستجوى دانش .
📗نثر الدرّ : ج 1 ص 112 ، عدّة الداعي : ص 71.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#علم_دراية
#علم_رجال
#تفاوت_رجال_دراية
در تفاوت علم رجال با علم درایة گفته شده: موضوع #علم_درایه، کلّی است؛ زیرا موضوع آن، حدیث از جهت سند و یا متن و یا هردو است و غایت آن، قبول و ردّ خبر است.
ولی موضوع #علم_رجال، جزئی و فرد فرد افرادِ سند است و با متن و مجموع سند، ارتباطی ندارد و غایت آن، شناخت افراد ضعیف و ثقه و مانند آن است.
برای مثال، بحث از راستگویی و دروغگویی، ضابط بودن و ضابط نبودن، غالی بودن و نبودن شخص خاص که در سند واقع شده (مانند محمدبن مسلم و یا محمدبن سنان)، بحث رجالی است.
و بحث از صحیح و یا حسن و یا موثّق و یا ضعیف بودن سند و یا بحث از متصل و یا منقطع بودن و معنعن و یا مسلسل بودن آن، اگرچه مربوط به سند است، ولی چون راجع به مجموع سند است، داخل در علم درایه است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_صحیح
#تفاوت_مکتب_قدماء_ومتاخرین
#صحیح_قدمائی
حدیث صحیح نزد قدما همچون صاحبان کتب اربعه و شیخ مفید و دیگر محدثان قرون اولیه با معنای آن در نزد علمای حدیث دوره بعد که از ابنطاووس (م673 ه) و علامه حلی (م726ه) آغاز میشود متفاوت است. آنان نه به صرف صحت سند به درستی حدیث حکم میکردند و نه به صرف ضعف سند آن را کنار میگذاشتند، قوت و درستی سند تنها یکی از شیوهها و گاه تنها یکی از قرینهها برای حکم به اعتبار و بی اعتباری روایت بود.
بخش دیگر کار در بررسی متن به انجام میرسید آنان پس از کاوشهای دقیق و عمیق و به دست آوردن اطمینان عرفی و عقلائی از مراد نهائی متن به سنجش آن با قرآن و سنت قطعی و اجماعات فقهی و دیگر موازین مقبول و عقلائی میپرداختند و در پی قرینههای گوناگون دلالت کننده بر درستی و ضعف حدیث به هر سو روان شده کتابهای متعددی را میکاویدند، این شیوه گاه به کنار نهادن حدیثی و گاه به قبول کردن و معتبر دانستن آن منجر میشد.
#مقاله: (تبیین شرائط قبول خبر از منظر قدما و متاخرین) نوشته سیدمحمد کاظم طباطبایی که در ادامه میآید به بررسی این دو روش پرداخته است.👇👇👇
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
کلثوم ننه.pdf
1.23M
فایل pdf کتاب "#کلثوم_ننه" نوشته مرحوم آقا جمال خونساری، با طراحی بیژن اسدی پور.
این کتاب پیشتر در بخش معرفی کتابِ #کانال_علوم_ومعارف_حدیث معرفی گردید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
حدیث بُکش بُکش❗️
در برخی از سایت ها و سخنرانی های سالیان اخیر به روایتی اشاره شده است که «مسلمانان به بيت المقدس که يهوديان در آنجا فساد مي کنند حمله کرده و شعار آنها #بُکش_بُکش» است.
حال آن که بر اساس جستجوهای انجام شده، چنین حدیثی در منابع روایی شیعه یافت نشدبلکه تنها یک حدیث با مضمون ذیل در کتب اهل سنت آمده است:
#ابوهريره عن علي بن ابي طلحه قال: يدخلون دمشق برايات سود عظام فيقتتلون فيها مقتله عظيمه شعارهم بُکش بُکش.(1)
یعنی گروهي با پرچم هاي سياه بزرگي وارد دمشق مي شوند و در آن جا کشتاری عظيم به راه مي اندازند، شعار آنان #بُکش_بُکش خواهد بود.
این روایت در کتاب «الفتن» آمده است. نویسنده کتاب: نعیم بن حماد مروزی است. علمای اهل سنت در باره شخصیت وی اختلاف نظر دارند. برخی او را توثیق و برخی تضعیف کرده اند.
البته برخی می گویند اين خبر با آن چه در تاريخ رخ داده مطابق است، چون پس از استقرار لشکر خراسان در کوفه، سفاح اولين خليفه عباسي، آنان را به فرماندهي عمويش عبدالله بن علي به شام فرستاد و کشتار عظيمي از بني اميه به راه انداختند. از آن جا که بسياري از اين لشکريان ايراني بودند شعار آنان به فارسي بيان شده است. ●▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬●
پن:
1-الفتن، صفحه 134.
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله «تاملی در روایت های علایم ظهور» نویسنده: مصطفی صادقی، مجله انتظار موعود، دوره 1، شماره 162، پاییز 1393، مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
https://eitaa.com/MaarefHadith
#منزلت_منتظران_ظهور
#حدیث_انتظار
عن الامام السجاد علیه السلام:
يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً.
امام سجاد علیه السلام:
اى ابو خالد مردم زمان او كه معتقد به امامت وى مي باشند و #منتظر_ظهور او هستند، برتر از مردم هر زمانی هستند، زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آنها حكم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با شمشير در پيش روى پيغمبر -عليه دشمنان دين- پيكار كردهاند، آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان به دين خدا مي خوانند.
📗بحار الأنوار، ج 52، ص122
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
به نام خدا
ثبت نام کارگاه های #کوتاه_مدت به صورت #مجازی و #رایگان به همراه #صدورگواهی پایان دوره
مهلت ثبت نام تا تاریخ ۹۹/۳/۲۵
(کلاس ها شامل: ویراستاری، روش پژوهش، مکالمه عربی، مکالمه زبان انگلیسی، مولوی پژوهی و مثنوی خوانی، فن بیان و سخنوری، مجریگری، خبرنگاری، شخصیتشناسی، خوشنویسی و.....)
❗️مدارک مورد نیاز، نحوه ثبت نام و توضیحات بیشتر در تصاویر زیر درج گردیده است.👇👇
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۱۴)
#حق_همسایه
#حرمت_همسایه
فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عن رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
حُرْمَةُ اَلْجَارِ عَلَى اَلْجَارِ كَحُرْمَةِ أُمِّه
در كتاب على عليه السّلام از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمده: احترام و #حرمت_همسايه بر همسايه چون احترام مادر است.
📗 الکافي ج ۲، ص ۶۶۶
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حضرت_خضر
#مشاهده_اولیای_الهی
در بین مردم معروف است «اگر کسی 40 روز مقابل خانهاش را آب و جارو کند، حضرت خضر (ع) را میبیند»
آیا این سخن برخواسته از سخن معصوم است و یا این که خرافاتی بیش نیست؟
رفتگران شهرداری هر روز در هر منطقهای مقابل دهها خانه را آب و جارو میکنند و بعد از 40 روز یا 40 ماه، آیا حضرت خضر را می بینند و یا این که حتی به دستمزد خود هم نمی رسند؟
در لینک زیر می توانید جواب سوال را مطالعه کنید:
http://www.x-shobhe.com/shobhe/2895.html
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا»
رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند.
🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار #معارف_حدیثی اهلبیت علیهمالسلام، #نگاشتهها و #نکات مرتبط با حدیث، #معرفی_کتب_مقالات_نشریات، #پاسخگویی به شبهات حدیثی، #شرح_احادیث، مطالب مرتبط با #رجال و #درایة و انتشار #یاداشتهای علمی با نام نویسنده میباشد.
جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، #کانال_علوم_ومعارف_حدیث را به دوستان خود معرفی کنید.
لینک عضویت↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith
🙏در نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام سهیم باشید.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#راوی_شناسی
#ابوحمزه_ثمالی
#ثابت_بندینار
#ابوحمزه_الثمالی_الازدی
ابوحمزه ثمالی یکی از راویان بزرگ شیعه است. شهرت فراوان ایشان به دلیل نقل دعای پرمغز و زیبایی(دعای ابوحمزه) است که به نام ایشان معروف شده است. ابوحمزه عالمی بزرگ و راوی جلیل القدری است که محضر چهار امام را درک و از ایشان روایت کرده است.
نام ایشان ثابت و نام پدرش دینار و کنیهاش ابوحمزه و کنیه پدر ایشان ابوصفیه میباشد از این رو در اسناد روایات با عناوین زیر از ایشان یاد شده است:
• ثابت بن دینار،
• ابوحمزه،
• ابوحمزه ثابت بن دینار الثمالی،
• ابوحمزه الثمالی،
• ثابت الثمالی،
• ثابت بن ابیصفیه
• و الثمالی.
ایشان از امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام کاظم(ع) نقل روایت کرده است که بیشترین روایات ایشان از امام باقر(ع) میباشد.
نجاشی(1) و شیخ طوسی(2) و شیخ صدوق در مشیخه فقیه(3) ایشان را توثیق کردهاند. کشی به سند خود از امام رضا(ع) روایتی نقل میکند که ایشان ابوحمزه را سلمان زمان خود میداند که محضر چهار امام را درک نموده است.(4) این روایت و مانند آن دلالت بر جلالت قدر ایشان دارد.
📗منابع
1- رجال النجاشي/باب الثاء/115
2- فهرست الطوسي/باب الثاء/باب ثابت/105
3- من لا يحضره الفقيه، ج4، ص: 444
4- رجال الكشي، الجزءالأول الجزءالسادس/485
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۱۵)
#سخاوتمند
#بخیل
عن النبی صلی الله علیه و آله:
طَعَامُ الْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ الْبَخِيلِ دَاء.
_________________________
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
غذاى شخص سخاوتمند دواست
و غذاى شخص بخيل بيمارى است
پی نوشت:
📗طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم، ص: 21
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💠إنَّ حدیثَنا یُحیِی القُلوب💠
👈کانال علوم و معارف حدیث👉
💠نشر معارف و علوم مرتبط با حدیث.
💠انتشار احادیث ناب با موضوعات مختلف.
💠معرفی کتب، مقالات و نشریات در حوزه علوم ومعارف حدیث.
💠پاسخگویی به شبهات حدیثی.
💠نشر مطالب مربوط با رجال و درایة.
💠شرح احادیث اهل بیت علیهم السلام.
💠و....در #کانال_علوم_ومعارف_حدیث
لینک عضویت👇👇👇
https://eitaa.com/MaarefHadith
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث را به دوستان خود معرفی کنید.
@MaarefHadith
#شبهات_حدیثی
آیا رجوع به احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام سند قرآنی دارد؟
چگونه میتوان به صحت و اعتبار احادیث اعتماد کرد؟
علمای دین بر چه مبنایی حدیثی را معتبر قلمداد میکنند؟
جهت مشاهده پاسخ سوالات فوق به آدرس زیر مراجعه فرمائید.👇👇👇
http://www.x-shobhe.com/shobhe/9615.html
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_مجلات
اندیشمندان و علما هر رشته، دارای نظرات ارزشمندی در تخصص خود هستند که ممکن است با ساعت ها مطالعه و صرف عمر گرانبهای خود به آن نظرات دست یافته باشند.
یکی از بهترین روش برای اطلاع از نظرات و دیدگاه های متخصصانه اساتید، علما و اندیشمندان مراجعه به مقالات منتشر شده آنها است.
از سوی دیگر ممکن است دوستان پژوهشگر، بعد از مطالعاتی که در سالیان عمر خود داشتند، دارای نظرات جدید و نو در موضوعات مختلف باشند،، یکی از راه های انتشار این نظرات، چاپ نوشته های خود در مجلات علمی است.
جناب آقای «سید مجید نبوی» در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» به جمع آوری 189 مجلات مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث به همراه مشخصات آن ها پرداخته است.
این مقاله در شماره سوم مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است.
برای اطلاع اساتید و پژوهشگران محترم، مقاله اشاره شده، در کانال بارگذاری می شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
👇👇👇👇👇👇👇👇
معرفی فهرستی مجله های قرآن و حدیث.pdf
581.5K
👆👆👆👆👆
معرفی 189 مجله مرتبط با قرآن و حدیث
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۱۶)
#نهی_از_پُرحرفی
اميرالمؤمنين عليه السّلام از نزديك مردى عبور كردند كه بسيار پر حرفى مي كرد، حضرت در نزد او توقف كردند و فرمودند: اى مرد تو بر دو فرشته نگهبان اعمالت نوشته اى املا مى كنى و به سوى پروردگارت مى فرستى. پس، سخنانى بگو كه برايت سودمند باشدواز سخنان بيهوده دم فرو بند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith