eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
188 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶عن سَيِّدِ الْعابِدينَ عليه السلام: مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ. 🔸امام زين العابدين عليه السلام: كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد. 📗بحارالانوار،ج۵۲، ص۱۲۵. @MaarefHadith
✅ تحلیل رفتار اصحاب سیدالشهدا به عنوان تقریر معصوم ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم ‏یکی از موضوعات نیازمند پژوهش در حوزه عاشورا، رفتار اصحاب سیدالشهدا علیه السلام است. ‏چه بسا رفتار این بزرگان الگوی مردم قرار گرفته و حتی از آن ذیل تقریر معصوم استفاده شود. از این رو شایسته است با تتبعی جامع و تحلیلی همه جانبه به شناخت و فهم این گزاره ها پرداخت. ‏نمی توان گفت: "چون اینها امام نیستند، هرچه نقل شده را روایت می کنیم و خودمان نیز آن را می پردازیم" چنین تفکری، موجب انحراف در اخبار عاشورا خواهد شد؛ چراکه بخشی از عملکرد اصحاب در منظر و مرآی امام معصوم علیه السلام بوده و ذیل تقریر قابل استفاده است و بخشی دیگر نیز به طور طبیعی، الگو واقع می شود. ‏مثلا یکی از ریزموضوعات این عرصه، نوع رفتار حبیب بن مظاهر است. برخی گفته اند که حبیب، ترسید و قصد نداشت که به کربلا برود ولی نامه امام با آغاز "من الغریب الی الحبیب" او را تکان داد و برخی دیگر، پردازشهای دیگری کرده اند. ‏آنچه اهمیت دارد این است که برخی از مادحان و اهل منبر، جمله یادشده را به امام نسبت میدهند و گاهی برای عبرت، تصمیم نادرست حبیب مبنی بر ترک امام را سرزنش کرده و گاه از این راه، توجیهی برای بی معرفتی درست می کنند و می گویند: "بالاخره با نامه امام هم که شده باشد، هدایت می شویم!" در حالی که این حرفها و تحلیلها که شاید در هر سال، دهها مجلس را به خود اختصاص می دهد، بر پایه مطالعه و پژوهش، استوار نیست. یعنی وقت گوینده و خواننده و شنونده، صرف سخنی شده که پایه ای ندارد. راه پیشگیری از این اتلاف وقتها و تحلیلهای نادرست و الگوسازی ها و نتیجه گیری های انحرافی، مطالعه و پژوهش است. ‏والحمدلله رب العالمین @MaarefHadith
بررسی شفاعت برزخی در قرآن، روایات و اندیشۀ تفسیری علامه طباطبائی(ره).pdf
529.7K
📝 بررسی شفاعت برزخی در قرآن، روایات و اندیشۀ تفسیری علامه طباطبائی(ره) ✍️روح الله محمد علی نژاد عمران؛ کامران اویسی اگر چه اصل شفاعت از امور مسلّم بین مسلمانان است، اما اینکه محدوده شفاعت، علاوه بر قیامت، برزخ را هم شامل شود، همواره میان اندیشمندان شیعی مورد بحث بوده ‌است. علامه طباطبائی وجود شفاعت در عالم برزخ را نپذیرفته و استعانت‌های معصومان (ع) در برزخ را نوعی اجازه تصرّف از سوی خدا در عالم برزخ می‌داند. لذا معتقد است که شفاعت در عوالم پیش از قیامت محقق نمی‌شود. در این مقاله ضمن پرداختن به دیدگاه‌های مطرح، و نقد و بررسی ادلۀ آراء ایشان روشن می‌گردد. برای مطالعه می توانید (اینجا 👈کلیک) کنید @MaarefHadith
یکی از وظایف مومنان، تعظیم شعائر الهی است، خداوند فرمود: «وَ مَنْ‏ يُعَظِّمْ‏ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ‏» حاجى نورى در خاتمة المستدرك‏ در وصف سید بن طاووس می گوید: «از جاى جاى كتاب‌هاى او خصوصا كتاب «كشف المحجّة» ظاهر مى‏شود كه در ملاقات با حضرت حجّت صلوات اللَّه عليه براى او باز بوده است‏» و نیز می نویسد: «ایشان از بزرگ‏ترين بزرگ دارندگان شعائر خداوندى است (من عظماء المعظّمين لشعائر اللّه تعالى‏)، در هيچ نوشته‏اش نام مبارك پروردگار را ياد نمى‏كند جز آن كه مى‏افزايد: "جلّ جلاله". @MaarefHadith
✅ آسیب های تفاسیر ذوقی از گزاره های دین ✍️ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم تفاسیر ذوقی از دین و گزاره های آن، شاید برای مدتی بتواند گروهی را جذب کند ولی در بازه ای بلندتر، گروهی فزونتر را دفع خواهد کرد. در طول سالیانی که اربعین، رونق گرفته بود، بازار تحلیل های ذوقی داغ شده بود. مثلا برخی می گفتند: «پیاده روی اربعین، تمدن اسلامی را ایجاد خواهد کرد.» یا می گفتند: «دیگر هیچ کسی نمی تواند جلو این جمعیت چند میلیونی را بگیرد.» یا می گفتند: «پیاده روی اربعین موجب خواهد شد که همواره عراق در دست نیروهای مذهبی و حشد شعبی مقاوم باشد.» برخی هم تفاسیر عرفانی و ماروائی ارائه می کردند. اشکال این تحلیل ها آن است که صاحبان آن، صاحب علم غیب نیستند و به علم معصومان نیز تکیه نکرده اند. اگر این گروه تحلیل های خود را منطبق با فرمایشات اهل بیت علیهم السلام، تنظیم می کردند، اعتماد بیشتری جلب شده و مردم را جذب منطق اهل بیت علیهم السلام می نمودند؛ نه جذب تحلیل های هیجانی. چند وقت پیش، کتابها و کتابچه هایی که درباره این موضوع نگاشته شده بود را تورّق می کردم. برخی کاملا در چارچوب متون قرآنی و حدیثی و فقهی است. شاید هیجان آن به اندازه برخی نگاشته های داغ نباشد اما درست و منطقی است؛ چون متکی به دانش الهی است. اما برخی دیگر، هیجانی است؛ مشتری دار است؛ بازارپسند است و ... اما ذوقی است؛ سلیقه نویسنده است؛ متکی به قرآن و سنت نیست. مثلا در یکی از کتابچه های پرتیراژ آمده: «ان الاربعین هو دستور کامل من قبل المعصومین.» نویسنده، قبل و بعد از این عبارت، منظور خود را توضیح نداده است. یا اینکه در کتابی آمده: «ان الاربعین نموذج صغیر لدولة الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.» نمی دانم مقصود نویسنده چه بوده است. در جایی دیگر آمده: «الاربعین مطلع لتحقیق بشارة الانبیاء فی ظهور منقذ البشریة.» این تعابیر بیشتر شبیه شعار است. آری، می توان تحلیلی را پشتوانه این شعارها ساخت؛ اما چرا تحلیل های خود را پشتوانه آیات کریمه و احادیث شریفه نکنیم و خود، شعاری بسازیم و بعد، به دنبال پشتوانه آن بگردیم؟ نویسنده معتقد است که برای پیشبرد دین، نیازی به ساختن گزاره های بدون پشتوانه نداریم بلکه حدیث «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» نشان می دهد که بهتر است توان و سلیقه و ذوق خود را برای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در قالب های مختلف سنتی و جدید بگذاریم. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
قَالَ [امیرالمومنین]عَلَیْهِ السَّلاَمُ: إِذَا کَانَتْ لَکَ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلاَةِ عَلَی رَسُولِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِثُمَّ سَلْ حَاجَتَکَ فَإِنَّ اللَّهَ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یُسْأَلَ حَاجَتَیْنِ فَیَقْضِیَ إِحْدَاهُمَا وَ یَمْنَعَ الْأُخْرَی. امیرالمومنین علیه‌السلام: چون از خداوند سبحان حاجتى خواهى، حاجت خود را با بر رسول خدا (صلى الله عليه و آله) آغاز كن. زيرا خداى تعالى بزرگتر از اين است كه از او دو حاجت خواهند و او يكى را برآورد و يكى را روا نسازد. 📗نهج‌البلاغه، حکمت ۳۶۰ (صبحی‌صالح) @MaarefHadith
  ❇️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِي ءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. @MaarefHadith
کتاب «كتابشناسي روش تحقيق» در سایت قائمیه نمایه شد این کتاب به معرفی کتاب های روش تحقیق می پردازد. کسانی که می خواهند این کتاب را دانلود کنند می توانند از لینک زیر آن را دانلود کنند. https://www.ghbook.ir/?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=16966&Itemid=167&lang=fa با تشکر از نویسنده محترم جهت معرفی کتاب @MaarefHadith
امام صادق ‌‌عليه السلام : و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه‌ عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد. بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ . وفات تسلیت باد. @MaarefHadith
عنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ، أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ، أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ، تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى، وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. از حضرت امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: آگاه باشید که برای امیرالمؤمنین علیه السلام، حرمی است و آن حرم، کوفه است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک است. بدانید که از هشت در بهشت، سه در آن به قم باز می‌شود. بانویی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه بنت موسى (علیهما السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند. @MaarefHadith
هفته_کتاب به همت جناب آقای ملکی کتابدار محترم دانشکده به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی کارگاه معرفی پایگاه های پژوهشی و درگاه های جستجو در حوزه قرآن و حدیث برگزار می گردد. ارائه دهنده: دکتر سید مجید نبوی زمان: دوشنبه 1 آذر ساعت 10 🌐لینک ورود به جلسه : http://meet2.quran.ac.ir/qom کتابخانه دانشکده علوم قرآنی قم
❇️خوشا بحال علی بن مهزیار اهوازی نامه‌ زیبا با تعابیر بلند از امام جواد علیه‌السلام خطاب به علی بن مهزیار اهوازی ✅بسم الله الرحمن الرحیم یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزی فی الدنیا والآخرة و حشرک الله معنا، یا علی قد بلوتک و خبرتک فی النصیحة والطاعة والخدمة والتوقیر والقیام بما یجب علیک، فلو قلت انی لم أر مثلک رجوت ان أکون صادقا فجزاک الله جنات الفردوس ولا خفی علی مقامک و خدمتک فی الحر والبرد فی اللیل والنهار فاسئل الله اذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمة تغتبط بها انه سمیع الدعاء.[۱] ◀️ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. خداوند تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت آزموده است و در آنچه واجب است امتحان خوبی داده ای، اگر بگویم را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راست باشد، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم روزی که همۀ خلائق را جمع می کنند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنوندۀ هر دعائی است. ⚠️بزرگانی چون علی بن مهزیار چه می‌کردند که اینگونه مورد ستایش امام زمان خود بودند و ما به چه مشغولیم؟!!! ۱)کتاب الغیبة شیخ طـوسی،ص ۶۲۲ @MaarefHadith
دعای امام زمان (عج) امام صادق علیه‌السلام: ای زرارة اگر آن زمان[غیبت امام قائم] را درک کردی بر این دعا ملتزم باش: يا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَكْتَ ذلِكَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ: اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.  📗الکافی، ج۱، ص۳۳۷. @MaarefHadith
نشست علمی: یکصدمین سال حوزه و عرصه های حدیث پژوهی 🎤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عباس محمودی ⏰ زمان: دو شنبه اول آذر ساعت: 19 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ «ارائه گواهی حضور به شرکت کنندگان»
تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها.pdf
427.7K
✅تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها ✍️محسن رفعت 🔖 روایت سر به محمل کوبیدن حضرت ز ینب (س) در منابع روایی امامیه با پیشینه ای اندک، نقشی مؤثر در مبناسازی عزاداری ویژهای در فرهنگ شیعی داشته است. طر یحی نگارنده «المنتخب» با نقل از « مسلم جصاص» ،یگانه گزارشگر این روایت، نقشی اساسی در چهره پرداز ی و بُعد عاطفی عاشورا ایفا کرده است. ملافاضل دربندی نیز به عنوان یکی از مقتل نو یسان عاشورایی توجیهاتی خاص درباره این روایت بیان کرده و علیرغم اشکالاتش به ظاهر روایت ،آن را پذیرفته و مبنایی برای انواع عزادارای ها مانند قمه زنی و زنجیرزنی قرار داده است. در این مقاله به بررسی و نقد داستان مذکور پرداخته شده است. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈 اینجا مراجعه کنید. @MaarefHadith
🔸عن امیرالمومنین علیه‌السلام: وَ مَا أَعْمَالُ اَلْبِرِّ كُلُّهَا وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ عِنْدَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنْ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ وَ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لاَ يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ. 🔹تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر بمعروف و نهى از منكر همچون است در مقابل يك درياى پهناور امر بمعروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك ميكنند و نه از روزى كسى مى‌كاهند. 📗نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴ @MaarefHadith
«بررسی طلوع خورشید از مغرب در روایات اسلامی»،.pdf
869.1K
یکی از علامت هایی که برای آخر زمان نقل شده، طلوع خورشید از مغرب است. این موضوع در روایات متعددی از شیعه و اهل تسنن وجود دارد. برخی تعداد این روایات را با حذف مکررات، حدود 20 مورد می دانند. دو دیدگاه در این مورد وجود دارد: 1. برخی این علامت را نشانه قیامت می دانند 2. برخی از علائم ظهور امام زمان علیهم السلام دانسته اند. هر کدام از این دو دیدگاه دو تحلیل متفاوتی ارائه کرده اند: 1. عده ای آن را یک علامت حقیقی می دانند یعنی همان گونه که «رد الشمس» اتفاق افتاد، طلوع خورشید از مغرب هم صورت می گیرد. 2. برخی دیگر آن را نمادین می دانند به عنوان مثال آن را کنایه از ظهور حضرت دانسته اند. مقاله ای در این زمینه وجود دارد به نام «بررسی طلوع خورشید از مغرب در روایات اسلامی»، در این نگاشته تا حدودی به روایات مورد بحث اشاره شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. برای مطالعه،اصل فایل 👆و آدرس مقاله (👈اینجا) بارگذاری می شود. @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪بررسي رجال ابن غضائري از منابع اوليه رجالي(۸) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
🔹عن موسی بن جعفر علیه‌السلام: اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ. 🔸تلاش كنيد كه وقت شما باشد: ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي كار زندگي، ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد. 📗بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۲۱. @MaarefHadith
یکی از سخنان تامل برانگیز حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه که در آن به توصیفات کم نظیری از شخصی پرداخته شده این کلام حضرت است: لِلَّهِ بَلَاءُ [بِلَادُ] فُلَانٍ‏فَلَقَدْ قَوَّمَ‏ الْأَوَدَ وَ دَاوَى الْعَمَدَ وَ أَقَامَ السُّنَّةَ وَ خَلَّفَ‏ الْفِتْنَةَ ذَهَبَ نَقِيَّ الثَّوْبِ قَلِيلَ الْعَيْبِ أَصَابَ خَيْرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّى إِلَى اللَّهِ طَاعَتَهُ وَ اتَّقَاهُ بِحَقِّهِ رَحَلَ وَ تَرَكَهُمْ فِي طُرُقٍ مُتَشَعِّبَةٍ لَا يَهْتَدِي بِهَا الضَّالُّ وَ لَا يَسْتَيْقِنُ الْمُهْتَدِي‏. (خطبه ۲۲۸) در اینکه منظور حضرت در خطبه مذکور چه کسی است بین شارحین نهج‌البلاغه اختلاف وجود دارد، این اختلاف گاه در شخص مورد نظر و گاه در مراد و انگیزه حضرت است. 🔹ابن‌ابی‌الحدید معتزلی فرد مورد ستایش حضرت در این خطبه را خلیفه دوم دانسته و مدعیست نسخه‌ای به خط سید رضی به او رسیده که ذیل خطبه تصریح عمر می‌کند: فلان المكنى عنه عمر بن الخطاب و قد وجدت النسخة التي بخط الرضي أبي الحسن جامع نهج البلاغة و تحت فلان عمر حدثني بذلك فخار بن معد الموسوي‏. (شرح نهج‌البلاغه،ج۱۲،ص۴) 🔹صاحب منهاج البراعة، این کلام ابن‌ابی‌الحدید را مورد انتقاد قرار داده و احتمال می‌دهد شخص مورد نظر در این خطبه مالک اشتر باشد. وی در ادامه با فرض پذیرش سخن شارح معتزلی می‌نویسد: الحاصل أنّه على كون المكنّى عنه عمر لا بدّ من تأويل كلامه و جعله من باب الايهام و التّورية على ما جرت عليها عادة أهل البيت عليهم السّلام في أغلب المقامات فانّهم لما رأوا من النّاس جمهورهم إلّا النّادر من خواصّ أصحابهم الافتتان بمحبة صنمى قريش، و أنّهم اشربوا قلوبهم حبّ العجلين، و ولعوا بعبادة الجبت و الطاغوت سلكوا في كلماتهم كثيرا مسلك التّورية و التقيّة حقنا لدمائهم و دماء شيعتهم، حيث لم يتمكّنوا من إظهار حقيقة الأمر.(منهاج‌البراعهة، ج۱۴، ص۳۷۲) @MaarefHadith
✅انتساب خطبه ۲۲۸ نهج البلاغه به امیرالمومنین علیه‌السلام در پست قبلی کانال مطالبی پیرامون خطبه ۲۲۸ نهج‌البلاغه و شخصیت مورد ستایش حضرت در این خطبه بیان گردید و به نظر برخی از شارحین نهج‌البلاغه ذیل آن اشاره شد. یکی از اساتید (استاد مجد فقیهی)محترم عضو کانال نکته‌ای قابل توجه درباره خطبه مذکور و مطلب منتشر شده ارائه فرمودند که در ادامه به آن شاره می‌شود. 👈این مطلب (خطبه ۲۲۸) در هیچ کتاب حدیثی عامه نیامده است با وجود آن که داعی بر نقل آن در میان عامه وجود دارد و در کتب خاصه تنها در نهج البلاغه آمده و اصل مطلب در تاریخ طبری است و در آنجا هم این کلام از دختر ابی الخیثمه نقل شده و کلام مولی نمی‌باشد. به شرح بهج‌الصباغه تستری مراجعه فرمایید بحث نموده‌اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از استاد عزیز جهت بیان این نکته ارزنده و مفید. حدیث به دنبال نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام است. موجب خرسندی است که اساتید محترم نکات ارزنده خود را جهت بهرمندی اعضای کانال بیان بفرمایند. @MaarefHadith
🔹عن امیرالمومنین عليه‌السلام لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَاتٍ فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ وَ سَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ وَ سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّتِهَا فِيمَا يَحِلُّ وَ يَجْمُلُ وَ لَيْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِي ثَلاَثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ خُطْوَةٍ فِي مَعَادٍ أَوْ لَذَّةٍ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ 🔸مؤمن را سه ساعت است: ساعتى كه در آن با خدا مناجات مى‌كند، ساعتى كه در آن براى هزينۀ زندگى مى‌كوشد، و ساعتى كه در آن از لذت‌هاى حلال و زيبا بهره مى‌برد خردمند را نشايد كه جز در سه مورد سفر كند: اصلاح معاش، گام نهادن در امر معاد، يا كام گرفتن از غير حرام. 📗نهج البلاغه،حکمت۳۹۰ @MaarefHadith
⭕️وقتی نام علی موجب عاق والدین می‌شود ⬅️[در دوران إمارة حجاج، طعن و دشمنی با حضرت علی به جایی رسید که] شخصی که او را جد اصمعی، عبدالملک بن قریب، می‌خواندند، نزد حجاج آمد و فریاد برآورد که: «ای امیر، والدینم کردند و مرا علی نام نهادند!!! فقیر و مسکینم و به بخشش امیر محتاج.» حجاج با خنده گفت: «به‌سبب ظرافت و ملاحت آنچه به آن متوسل شدی، ولایت فلان‌‌محل را به تو واگذار می‌کنم.» ⬅️حتى أن إنسانا وقف للحجاج و يقال إنه جد الأصمعي عبد الملك بن قريب فصاح به أيها الأمير إن أهلي عقوني فسموني عليا و إني فقير بائس و أنا إلى صلة الأمير محتاج فتضاحك له الحجاج و قال للطف ما توسلت به قد وليتك موضع كذا. 📗شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۱، ص۴۶. @MaarefHadith
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلام‌الله علیها ✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد. و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(۱) باشد. زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود(۲). همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است. 🔹 زینب کبری و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ۱) ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧). ۲) اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده. - لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند». - لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة. - لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة. 🆔@YusufiGharawi @MaarefHadith
پیروی از هوای نفس = تخریب عقل «يَا هِشَامُ مَنْ سَلَّطَ ثَلَاثاً عَلَى ثَلَاثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ تَفَكُّرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلَامِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَيْهِ دِينَهُ وَ دُنْيَاه‏. (1) ترجمه: امام موسی کاظم(ع) خطاب به هشام فرمود: کسی که سه چیز را بر سه چیز مسلط کند مانند این است که هوای نفسش را در از بین بردن عقلش یاری نمود. کسی که نور تفکرش را با آرزوهای درازش خاموش کند؛ و کسی که دقائق حکمتش را با حرف‌های زیادی محو کند، و کسی که نور عبرت را با خواهش‌های نفسانی خاموش کند، گو این‌که هوای نفسش را در از بین بردن عقلش یاری رساند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖 ابوحامد غزالی و فیض کاشانی(ره) در این باره می‌گویند: «در اثر گناه در قلب کدورت و تاریکی ایجاد می‌شود که اثرش هیچ‌گاه از بین نمی‌رود؛ زیرا نهایت این است که با کار خوب می‌توان اثر گناه را پاک و محو کرد؛ در حالی که اگر کار خوب قبل از گناه واقع شود، به صفا و نورانیت قلب می‌افزاید. پس اگر بعد از گناه؛ کار نیکی، انجام شود، تنها وضعیت قلب را به قبل از گناه برمی‌گرداند و فایده کار نیک [که زیاد شدن نورانیت باشد]، از بین می‌رود. ولی اگر قبل از انجام کار نیک، گناهی نباشد نورانیت و صفای قلب را افزایش می‌دهد. (2) 1. الکافی، ج ‏1، ص 17. 2. إحیاء علوم الدین، ج ‏8، ص 23؛ المحجة البیضاء فى تهذیب الإحیاء، ج ‏5، ص 24. @MaarefHadith