eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
محمّد بن حنفيّه مى‏گويد: امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب عليه السّلام گِرد خانه خدا طواف مى‏کرد، ناگهان ديد مردى به پرده‏هاى كعبه آويخته و مى‏گويد: يَا مَنْ لَا يَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ يَا مَنْ لَا يُغَلِّطُهُ السَّائِلُونَ يَا مَنْ لَا يُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ- أَذِقْنِي بَرْدَ عَفْوِكَ وَ حَلَاوَةَ رَحْمَتِك‏ امير المؤمنين عليه السّلام از او پرسيد: اين دعاى توست؟ آن مرد عرض كرد: بله، تو نيز آن را در تعقيب نمازهايت بخوان: به خدا سوگند، هيچ مؤمنى آن را در تعقيب نماز نمى‏خواند، مگر اينكه خداوند گناهان او را مى‏آمرزد، هر چند گناهانش به شماره ستارگان آسمان و قطره‏هاى باران و سنگريزه‏ها و خاك زمين باشد. امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: دانش اين در نزد من است، و خداوند وسعت دهنده و بزرگوار است. آن مرد كه حضرت خضر عليه السّلام بود گفت: به خدا سوگند، راست گفتى، اى امير المؤمنين وَ فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ‏. 📚 الأمالي (للمفيد) ص: 92 @MaarefHadith
🔸نقدی بر نظر آیة الله مددی در مورد وجود رقیه بنت الحسین 🔹آیة الله سید احمدمددی (حفظه الله) در پاسخ به سوال از وجود رقیه بنت الحسین (ع) مرقوم نموده اند: 🔸«بسم الله الرحمن الرحیم عدم ذکر بعضی مطالب در مصادر، و یا اختلاف مصادر، در این گونه مسائل، امری کاملاً طبیعی است. در مورد حضرت سیدالشهداء ـ ارواحنا فداه ـ راجع به پسران ایشان اختلاف وجود دارد، چه رسد به دختران که عادتاً مستور و در حجاب بوده اند. مطالب پیرامون حضرت رقیه (سلام الله علیها) کاملاً مشهور و معروف است و با در نظر گرفتن مجموعه شواهد، می توان آن را قبول نمود». 🔹اولاً: در متون اصیل و متقدم اختلاف چندانی نیست. منشأ اختلاف، اعتماد به منابع دست چندم و متأخر است، و این نوع اختلاف اصلاً ارزشی ندارد که به آن استناد شود. 🔸ثانیا: این استدلال که دختران عادتاً مستور و در حجاب بوده اند ولذا از چشم نسب نگاران دور مانده اند! استدلالی عجیب و بی مبنا است. آیا فاطمه و سکینه که نامشان در انساب ذکر شده مستور و در حجاب نبوده! و دختران خردسال مستور و در حجاب بوده اند!! 🔹ثالثا: این استدلال به فرض درستی، اعمّ از مدّعا است. ایشان با تشبّت به کدام منبع اصیلی می خواهند وجود دختری مستور! را اثبات نمایند؟! 🔸رابعا: این که مطالب پیرامون حضرت کاملاً ! مشهور و معروف است را بر چه مبنایی فرموده اند؟ 🔹اگر شهرت در قرن هفتم و پس از هفتصد سال! با استناد به کامل بهائی مرادشان است که ما با بررسی 18 نسخه خطی معتبر از کامل بهائی اثبات کردیم که صاحب کامل بهائی تصریح دارد که امام دو دختر داشته و آن حکایت را درباره دخترکی از عورات اصحاب حسین (ع) نقل کرده، که متاسفانه در قرن 14 به هنگام چاپ در هند دستان خیانتکاری متن کامل بهائی را تحریف کرده و آن را به عنوان بنت الحسین (ع) قلمداد کرده است. 🔸و اگر منظور ایشان شهرت در قرون دهم و یازهم باشد، همه می دانند منشأ آن شهرت پس از هزار سال! کتاب پر از دروغ روضة الشهداء و منتخب بی اعتبار طریحی است. حال ایشان بر چه مبنایی شهرت مطلبی را پس از هزار سال فاصله زمانی مورد اعتنا قرار داده و بر آن ارزش می نهند؟! 🔹اگر مراد ایشان از مجموعه شواهد! گزارشهایی مثل گزارش منقول از المحن شعرانی است، قبلا با نشر تصویر نسخه خطی المحن شعرانی نشان دادیم که مطلب المحن مربوط به مرقد رقیة بنت امیرالمؤمنین (ع) در قاهره مصر است، که دستان خیانت کار آن را به عنوان مرقد بنت الحسین (ع) در شام گزارش کرده اند! 🔸اگر ذکر نام رقیه هنگام وداع امام را هم از مجموعه شواهد می دانند؛ اولاً صرف ذکر یک نام دلیل بر وقوع حکایتی که هزار سال بعد شهرت یافته نیست! ثانیاً: مراد حضرت از آن نام به هنگام وداع، خوهرشان رقیة بنت امیرالمؤمنین (ع) همسر مسلم بن عقیل بوده؛ چرا که شیخ مفید که گزارش وداع حضرت را در ارشاد نقل کرده چند صفحه بعد در فصل اولاد حضرت تصریح نموده که حضرت دو دختر داشته اند. 🔹اگر عبارت لباب الانساب ابن فندق را هم از مجموعه شواهد می دانند.. اولاً: ذکر نام دلیل بر وقوع حکایتی که هزار سال بعد شهرت یافته نیست. ثانیاً: قبلا نشان دادیم که نسخ لباب الانساب بسیار مغلوط است و ذکر آن نام در اولاد باقی مانده از حضرت از اشتباهات و اضافات کاتب است؛ به دلیل آن که در 5 صفحه قبل نام اولاد پسری و دختری حضرت در جدول مربوطه ذکر و احصاء شده، و چنان نامی در آن نیست. هرچند اگر هم بود نمی توانست شاهدی بر وقوع حکایتی مشهور در قرن دهم و یازدهم باشد. علاوه بر آن که ابن فندق ادیب است نه نسّابه، و آن عبارت هم اضافه ناسخ است نه متن مؤلف، و علاوه بر آن که احدی از نسب نگاران قبل از ابن فندق چنان مطلبی را ذکر نکرده، احدی از نسب نگاران بعد از ابن فندق هم به آن متن ابدا اعتنا ننموده و آن را در کتب انساب ذکر نکرده اند. 🔸و اگر اشعار سیف بن عمیره را از جمله شواهد می دانند.. اولاً: مجرّد ذکر یک نام در یک شعر دلیل بر وقوع حکایتی که هزار سال بعد شهرت یافته نیست. ثانیا: آن اشعار در منتخب طریحی به عنوان شیخ سیف نقل شده و ظاهر این است که شاعری از معاصران طریحی است که با سیف بن عمیره تشابه اسمی دارد. و اگر جز این ادعا شود دون اثباته خرط القتاد. چرا که نسبت دادن شعری پس از هزار سال به یکی از اصحاب ائمه که معلوم نیست اصلا شاعر بوده باشد دلیل قطعی می خواهد و منتخب بی اعتبار طریحی هیچ گاه منبع معتبری نخواهد بود. 🔹و البته استناد به شهرت متأخره پس از هفتصد یا هزار سال اختصاص به ایشان ندارد، فقیه فقید دیگری هم با همین نوع استنادها علاوه بر مطلب مورد بحث، موارد دیگری را هم تلقی به قبول می کرد که مایه بسی اسف بود! از جمله مرقد باباشجاع الدین از عرفای مدفون در کاشان را با استناد به شهرت متأخره، مرقد ابولؤلؤ می دانست!! حال آن که به تصریح کتب تاریخی معتبر شیعه و سنی ابولؤلؤ در مدینه کشته شده یا خودکشی کرده!! شيخ رحیم قاسمی اصفهاني
در روایتی از حضرت موسى بن جعفر آمده كه حضرت على عليهم السّلام فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله برای رفع بی خوابی این دعا را فرمودند يَا مُشْبِعَ الْبُطُونِ الْجَائِعَةِ وَ يَا كَاسِيَ الْجُسُومِ الْعَارِيَةِ وَ يَا مُسَكِّنَ الْعُرُوقِ الضَّارِبَةِ وَ يَا مُنَوِّمَ الْعُيُونِ السَّاهِرَةِ سَكِّنْ عُرُوقِيَ الضَّارِبَةَ وَ أْذَنْ لِعَيْنِي نَوْماً عَاجِلًا قَالَ فَقَالَتْهُ فَذَهَبَ عَنْهَا مَا كَانَتْ تَجِدُهُ. در روايت ديگر پيرامون دفع بى‏خوابى و زود به خواب رفتن آمده كه خالد بن‏ وليد به بى‏خوابى مبتلا شد. رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله به او فرمود: آيا كلماتى به تو نياموزم كه وقتى گفتى به خواب بروى، عرض كرد: بله فرمود بگو: اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ وَ مَا أَظَلَّتْ وَ رَبَّ الْأَرَضِينَ وَ مَا أَقَلَّتْ وَ رَبَّ الشَّيَاطِينِ وَ مَا أَضَلَّتْ كُنْ حِرْزِي مِنْ خَلْقِكَ جَمِيعاً أَنْ يَفْرُطَ عَلَيَّ أَحَدُهُمْ‏ أَوْ أَنْ يَطْغى‏ عَزَّ جَارُكَ وَ لَا إِلَهَ غَيْرُكَ. 📚 فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: 284 @MaarefHadith
ریشه بسیاری از تحریفات و انحراف ها در معرفت دینی، همان است که لقلقه زبان بعضی ها شده است. امام سجاد علیه السلام در این زمینه می فرماید: به وسیله عقل ناقص و نظریه های باطل و قیاس های فاسد و بی اساس نمی توان به دین خدا دست یافت؛ تنها وسیله رسیدن به دین واقعی، تسلیم محض می باشد؛ پس هر کسی تسلیم ما اهل بیت علیهم السلام باشد (از هر انحرافی) در امان است و هر که به وسیله ما هدایت یابد خوشبخت خواهد بود و شخصی که با قیاس و نظریات شخصی خود بخواهد دین را دریابد، هلاک می گردد. @MaarefHadith
❗️عاقل کیست عن الإمامِ علي عليه السلام : لَيسَ العاقِلُ مَن يَعرِفُ الخَيرَ مِنَ الشَّرِّ ، و لكِنَّ العاقِلَ مَن يَعرِفُ خَيرَ الشَّرَّينِ. امام على عليه السلام: عاقل كسى نيست كه خوب را از بد تشخیص بدهد، بلكه عاقل كسى است كه از ميان دو بدى، بهترین بد را تشخیص دهد. 📗مطالب السؤول، 49. @MaarefHadith
بیانیه جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم.pdf
215.2K
✅ بیانیه جمعی از محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اعتراض مدرسین دارالعلوم زاهدان به سخنان رئیس قوه قضائیه. 📃 مدرسین دارالعلوم زاهدان با انتشار بیانیه ای به انتقاد از سخنان رئیس قوه قضاییه پرداختند و به دفاع از لعنه الله علیه پرداختند. مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پاسخ، با استناد به آیات و روایات رسول الله صلی الله علیه و آله معاویه را خارج از دایره صحابه دانسته و آن را شایسته مدح ندانسته اند.
متن سخنان رئیس قوه قضائیه در دیدار با مدیران مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه 👇👇 ضمن تسلیت و تعزیت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار کرد: خاصیت نظام اسلامی است که در آن، انسان‌های پاک طینت و نیکو سرشت، رشد و ارتقا می‌یابند و افراد منافق و دارای باطن خبیث که و صفت هستند رسوا می‌شوند و ماهیت آنها برملا می‌شود؛ آنها که در مقاطعی با چهره دیگری ظاهر می‌شدند و امروز حرمت‌شکنی می‌کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم تغییر معادلات ✍ محمد مهدی احسانی فر چند روز پیش مدرسه دارالعلوم زاهدان، بیانیه ای منتشر و در آن ضمن انتقاد به سخنان رئیس محترم قوه قضائیه، از معاویه دفاع کرد. دیروز، جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه علمیه قم به این بیانیه، پاسخی علمی، روشن، بدون تعارف، منطقی و محترمانه دادند. درباره این موضوع، گفتنی هایی هست که در ادامه عرض می شود: ۱. اهل سنت، برادران ما هستند و در هر حال روش اهل بیت علیهم السلام را در تعامل با آنها، بهترین روش می دانیم. ۲. جمهوری اسلامی در طول بیش از ۴۰ سال، همواره به اهل سنت به عنوان اعضای جامعه بزرگ اسلامی نگریسته و در دفاع از مظلومان، هیچگاه سنی بودن را مانعی برای کمک نشمرده است. مثلا در شرایط سخت نهضت فلسطین که سعودی و برخی دیگر از قبایل به مصافحه با صهیونیستها دست زدند، تنها جمهوری اسلامی به حمایت از مردم سنی فلسطین پرداخت و در کنار برادران مسلمان خود، وفادارانه ماند. دفاع از موصل و اربیل و ... توسط شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی، نمونه دیگری از این مرام است. ۳. در طول سالیان گذشته، همواره برادران عزیز اهل سنت ایران از مواهب نظام اسلامی شیعی بهره مند بوده و حتی در مواردی بیش از شیعیان از فرصتهای موجود در این نظام بهره برده اند. ۴. جمهوری اسلامی به حق، مسیر اهل بیت علیهم السلام را "وحدت شیعه و سنی" دانسته است. ۵. وحدت، به معنی همراهی عملی در دفاع از آرمانها و مقدسات مشترک است و هیچگاه به معنی تعطیلی مباحثات علمی و دفاع از مذهب اهل بیت علیهم السلام نبوده است. ۶. در سالهای گذشته، برخی از عالمان حنفی در بخشی از کشور، بارها به نگارش نامه ها و بیانیه های انتقادی نسبت به نظام اسلامی دست زده اند. مسوولان نیز گاهی پاسخهایی داده و گاه، تشخیص حق و باطل این نامه ها را به مردم واگذار کرده اند. ۷. بیانیه دیروز گروهی از استادان و پژوهشگران حوزه علمیه قم، نشان داد که برادران حنفی ما در مدرسه دارالعلوم، از این پس باید برای معادله ای جدید آماده شوند. یعنی دیگر دوران نگارش نامه ها و بیانیه های یکطرفه در نقد حاکمیت و نظام اسلامی به بهانه دفاع از صحابه و ... گذشته است. زین پس اگر سخنی علمی دارند، باید به مباحثه علمی با علمان شیعه روی آورند و پاسخهای علمی بشنوند. به نظر می رسد که اقدام گروهی از استادان و پژوهشگران حوزه علمیه قم، به خودی خود، راهی مبارک است و اگر ادامه یابد، برکاتی فزونتر خواهد داشت؛ ان شاءالله. والحمدلله رب العالمین ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ قم @MaarefHadith
r43528a2086.mp3
2.22M
⏪آشنايي با منابع اوليه علم رجال (۱۲) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
فردی به امام کاظم علیه السلام عرضه داشت: من اموال فراوان دارم، اما دارای فرزندی نیستم؛ آیا چاره ای برای من وجود دارد؟ حضرت فرمودند: نَعَمْ اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ سَنَةً فِي آخِرِ اللَّيْلِ مِائَةَ مَرَّةٍ فَإِنْ ضَيَّعْتَ ذَلِكَ بِاللَّيْلِ فَاقْضِهِ بِالنَّهَارِ آری، یک سال در آخر شب صد مرتبه استغفار کن و اگر در شب نتوانستی، روز قضای آن را به جای آور، چرا که خداوند می فرماید: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ». 📚 مَجْمَعُ الْبَيَان‏، ج10، ص543. @MaarefHadith
ربیع بن صبیح روایت نموده که مردی نزد امام حسن علیه السلام آمد. پس به او شکایت از خشکسالی و قحطی باران نمود، حضرت فرمود: استغفار کن. شخص دیگری آمد و از فقر به ایشان شکایت کرد، حضرت فرمود: استغفار کن. شخص سومی آمد و گفت دعا کن خداوند پسری به من روزی کند، حضرت فرمود: استغفار کن. به ایشان عرض کردم افراد مختلفی نرد شما آمده و از تهیدستی، بی فرزند و قحطی شکایت کردند، همه آنها را امر کردی استغفار کن! حضرت فرمود من این را از خودم نگفتم بلکه قول خداوند است که فرمودند: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ» @MaarefHadith
آقا زاده فاسد، کم ارزش تر از شتر و بند کفش ✍ رضا عطایی جارود عبدی از صحابه بزرگ و خوش نام رسول الله صلی الله علیه و آله بود. «منذر» فرزند او، علاوه بر خانواده معروف به صلاح و درستکاری، ظاهرالصلاح و بدون سوء سابقه نیز بود، ابن اعثم می گوید او از خویشان صعصعه بن صوحان است. منذر در جنگ جمل و جنگ صفین در رکاب امام علی علیه السلام جنگید و نقش مهمی در تهییج مردم برای شرکت در جنگ صفین داشت. این مقدار کافی بود تا در حکومت امیرالمومنین علیه السلام فرماندار برخی از نواحی ایران شود. اما متأسفانه به دلیل حب جاه و مقام و عشق به مال و ثروت و لذات دنیا آلوده انواع انحرافات شد!! امیرالمومنین علیه السلام خبر دار شد و برای او چنین نوشت: اما بعد، درستى پدرت مرا نسبت به تو خوشبين نمود، و فكر كردم پيرو او هستى، و به روش او مى‏روى، ناگاه به من گزارش رسيد كه در تبعيت از هواى نفس دست بردار نيستى، و ذخيره‏اى براى آخرتت باقى نمى‏گذارى، با ويران كردن آخرتت دنيايت را آباد مى‏كنى، و به قيمت جدا شدن از دينت به خويشانت مى‏پيوندى. حضرت در ادامه فرمودند: لَئِنْ كَانَ مَا بَلَغَنِي عَنْكَ حَقّاً لَجَمَلُ أَهْلِكَ وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْك‏ اگر آنچه از تو به من گزارش شده درست باشد ات و از تو بهتر است! كسى كه مانند تو باشد نه اهليت دارد كه مرزى به وسيله او بسته شود، و نه برنامه‏اى به توسط او اجرا گردد، و يا مقامش را بالا برند، يا در امانتى شريكش نمايند، يا از خيانت او در امان باشند. بر اساس نقل تاریخ از کارهاى بسيار زشت او اين بود که در ميان نامه هایى که امام حسين(عليه السلام) به اهل کوفه نوشت، نامه اى نيز به «منذر» نوشت و به وسيله شخصى به نام «سليمان» براى او فرستاد و او را به يارى خود دعوت کرد اما «منذر» نه تنها پاسخ مثبت نداد، بلکه نامه امام را به «عبيدالله» داد و فرستاده امام را تسليم چوبه دار نمود، در حالى که رسولان و نامه آوران در هر قوم و ملتى در امانند و اين نخستين رسولى بود که در اسلام به دار آويخته شد. دینوری در اخبار الطوال می گوید: منذر در جریان مصعب و عبدالله زبیر با مختار، به کرمان گریخت و در‌ کرمان مردم را به بیعت و همراهی عبدالملک مروان می‌خواند. 📚 نامه 71 نهج البلاغه @MaarefHadith
ایام اربعین است، شاید برخی از محققان برای مطالعه در زمینه مقالات مرتبط با اربعین مجددا با مقاله «سیر تاریخی سرگذشت حضرت رقیه(س) در منابع تاریخی» مواجه شوند. چند نکته در این زمینه قابل تامل است: 1. متاسفانه مرسوم است که برخی از مجلات طبق قاعده نانوشته مقالات طلاب و دانشجویان را منتشر نمی کنند!🔖 2. همین امر باعث می شود که طلاب و دانشجویان مجبور شوند نام یک استاد را بر خلاف میل در مقاله خود بنویسند.😡 3. در برخی موارد اساتید تخصص لازم را ندارند و حتی به خود زحمت نمی دهند که یک بار مقاله را مطالعه کنند!😕 4. برخی از مجلات و ارزیابان به محض مشاهده نام استاد خاصی در مقاله، بدون ارزیابی تایید می کنند!!😋 نتیجه: مقالاتی با اشتباهات فاحش منتشر می شود.🥴 نکته: جالب این که آقایان سردبیر و مدیر مسئول مجلات نیز در این زمینه هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند😳 پس نظارت علمی شما و ارزیابان برای چه امری است؟؟😕😕 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
📕مجله «پژوهشنامه معارف حسینی» از سال 1395 به صورت تخصصی مقالاتی در حوزه های ترویج فرهنگ حسینی منتشر می کند. سردبیر مجله دکتر محمدحسین مردانی نوکنده است. یکی از مقالات منتشر شده در شماره یازده این مجله، مقاله « سیر تاریخی سرگذشت حضرت رقیه علیها السلام در منابع تاریخی» است. (برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید) 🖌 نویسندگان این مقاله «دکتر سید ضیاء الدین علیانسب» و «رویا رحیمی قاضی» هستند. این مقاله همانگونه که از عنوان مشخص است در مورد حضرت رقیه به نگارش در آمده؛ از نتائج عجیب این نوشته آن است که نگارندگان با شیوه کتابخانه ای به این نتیجه رسیده اند که «رقیه» همان فاطمه بنت الحسین و مادرش نیز ام اسحاق دختر طلحه بن عبدالله تیمیه است!!!! نویسندگان معتقدند ایشان در سال 57 یا 58 به دنیا آمده و در واقعه عاشورا چهارساله بوده و در ماه صفر سال 61 (یعنی حدودا چهار سالگی) در شام وفات کرده است. ⁉️ جدای از اشکالات دیگر این مقاله، سوال اساسی این است که مگر فاطمه فرزند ام اسحاق، همان همسر حسن مثنی نیست؟ و مگر عبدالله محض و ابراهیم الغمر از فرزندان فاطمه نیستند که از مادر خود نیز روایت نقل کرده اند؟ پس چگونه دختر چهار ساله که ازدواج نکرده است چنین فرزندانی می تواند داشته باشد؟!!!! ❓❓فاطمه بنت الحسین دو فرزند به نام عبدالله محض و ابراهیم الغَمر داشت، فرزند ابراهیم نیز اسماعیل دیباج است، اسماعیل دارای دو فرزند به نام ابراهیم طباطبا و حسن است که سادات طباطبائی از نسل ابراهیم طباطبا هستند. حال آیا دختر چهار ساله می تواند مادر نسل سادات طباطبائی باشد که در کشورهای مختلف زندگی می کنند؟! فاطمه بنت الحسین ⬅️ عبدالله محض ↙️ ابراهیم الغَمر ⬅️ اسماعیل دیباج ⬅️ حسن ↙️ابراهیم طباطبا ⬅️ سادات طباطبائی ❗️لازم به ذکر است که این نظر قبلا در برخی از خبرگزاری ها منتشر شده است و توقع از یک مقاله علمی آن است که تمام پیشینه مطالب را دیده باشد تا مطلب تکراری به عنوان نظریه جدید منتشر نگردد. این نظر در خبرگزاری جهان نیوز سال 1389 (دریافت آدرس) و شبستان سال 1392 (دریافت آدرس) منتشر شده و در سال 1386 در سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی (دریافت آدرس) نیز اشاره گردیده است. (در صورتی که مسئولان نشریه یا نویسندگان توضیحی در این باره داشتند در همین کانال قابل انتشار است) ✅ نکته اساسی این است که وقتی کتاب هایی مانند «المنتخب للطُریحی» و «اسرار الشهادة» نوشته می شدند، شاید هیچ گاه نویسندگان آنها فکر نمی کردند که بعد از 350 سال، آن کتاب ها جزء منابع اصلی مقتل خوانی، برای برخی شوند. ممکن است بعد از چند سال، مقاله منتشر شده در مجله تخصصی معارف حسینی، نیز جزء منابع اصلی مقتل خوانی محسوب شود. @MaarefHadith
مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث بستری مناسب برای انتشار نگاشته های علمی فصلنامه دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث با هدف تسهیل در تولید و نشر نگاشته‌های قرآنی و حدیثی در عرصه نشر علمی فعّال است. یکی از دستاورد‌های این مجلّه، ایجاد تنوّع در قالب‌های نشر علمی است؛ از این رو نگاشته‌هایی که شرایط علمی لازم را داشته باشند در 28 قالب مختلف به چاپ می‌رسند. ❓ تعریف و توضیح این قالب ها در شماره یکم (برای مطالعه👈 اینجا کلیک کنید) و ششم (برای مطالعه👈 اینجا کلیک کنید) منتشر شده است. همچنین امکان انتشار نگاشته‌های عربی، مقالات پیوسته، یادداشت ‌های آزاد قرآنی و حدیثی، تقریرات علمی و مقالات پایان‌نامه‌ای هم وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال آثار از درگاه و رایانامه زیر استفاده کنند: ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📡 تارنمای مجلّه http://majaleh-a.ir/ 💻 رایانامه: Majaleh.d.a@Gmail.com و Majaleh.d.a@Mailfa.com ☎️ شماره 09214312651 @MaarefHadith
✅ اندر احادیث اینترنتی با آدرس های فضائی ✍ رضا عطائی کلامی در بین برخی از خطبا شهرت یافته است که «اهل بيت عليهم السلام، همه كشتى نجات اند؛ امّا كشتى حسين عليه السلام، وسيع تر و پُر سرعت تر است». این سخن را به دو عبارت به امام صادق و امام رضا علیهما السلام نسبت می دهند: 1️⃣ قال ابی عبدالله علیه السلام: «کلنا سفن النجاة ولکن سفینة جدی الحسین أوسع وفی لجج البحار أسرع». 2️⃣ قال ابی الحسن الرضا علیه السلام: «کلنا سفن النجاه و لکن سفینه الحسین اوسع و اسرع». آدرسی که برای این دو حدیث در اینترنت و فضای مجازی داده می شود نیز به این صورت است: 1️⃣ بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴. 2️⃣ بحارالانوار، ج93، ص 294 . متاسفانه برخی از دانش پژوهان بدون این که به بررسی دقیق بپردازند، همین حدیث را با آدرس های فضائی در پژوهش های خود آورده و به تحلیل آن می پردازند. به عنوان نمونه مقاله ای با عنوان «سیمای امام حسین(ع) در زیارت اربعین» در 📕مجله «پژوهشنامه معارف حسینی» منتشر شده است و در مقدمه با استناد به این حدیث آن را تحلیل می کند. آدرسی که برای این سخن داده شده، همان آدرس فضائی است که مورد اشاره قرار گرفت. برای مطالعه مقاله👈 اینجا کلیک کنید ⁉️سوال این است که آیا مدیر مسئول، سردبیر و ارزیاب مجله هیچ مسئولیتی ندارند؟⁉️ ⛔️ ای کاش هیات تحریریه های مجلات واقعی باشد تا بتوانند به وظایف خود عمل کنند. ⛔️ ای کاش سردبیران و مدیر مسئولان در انتشار معارف حدیثی به وظائف خود عمل کنند و به نوقلمان کمک کنند تا آینده علمی آنها با این اشتباهات تیره نشود. @MaarefHadith
نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت اجتماعی.pdf
612.8K
✅ نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت اجتماعی ✍️ مجتبی دلیری(دکتری روانشناسی، مدرس دانشگاه آزاداسلامی، واحدتهران جنوب) -فرزانه رسانه (کارشناس ارشد روانشناسی) 🔖 هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عزاداری ماه محرم و صفر در سلامت جامعه بود. 💻 روش: بدین منظور پرسشنامه سلامت اجتماعی در دو مرحله و به فاصله تقریبی دو ماه در اختیار 132 نفر با دامنه سِنی 20 تا 67 سال قرار گرفت که به صورت نمونه در دسترس از بین ساکنان مجتمع های مسکونی مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران انتخاب شده بودند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آزمون کواریانس تک متغیری و چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. 🖨 یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد نمره سلامت اجتماعی شرکت کنندگان در مراسم عزاداری نسیت به افرادی که در مراسم عزاداری شرکت ننموده اند به طور معنا داری افزایش یافته است. 📝 همچنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که شرکت در مراسم عزاداری به طور معناداری بر افزایش مؤلفه های انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی و مشارکت اجتماعی افراد شرکت کننده موثر بوده است. ‼️ برای مطالعه بیشتر اینجا 👈کلیک کنید و یا فایل مقاله☝️ را دانلود کنید @MaarefHadith
مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ از امام باقر روایت می کند که فرمودند: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ ع بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. شیعیان ما را به زیارت امام حسین (ع) امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون و عمر را طولانی و بلاها و بدی‌ها را دفع می‌کند و زیارت کردن امام حسین (ع) بر هر مومنی که اقرار به امامت او ازجانب خدا داشته باشد، واجب است. 📚 كامل الزيارات، النص، ص: 121 @MaarefHadith
بررسی سبک شناسانه دلالت های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین.pdf
860.6K
✅ بررسی سبک شناسانه دلالت های آوایی و نحوی زیارت نامه اربعین ✍️ محمود شهبازی - فاطمه ورمرزیادی 📝زیارت نامه ها همانند سایر متون دینی از ادبیات والا و با ارزشی برخوردارند اگر همانند دیگر متون در چاچوب علوم و دانش های ادبی نوین تحلیل شوند علاوه بر درک زیبایی های ادبی آن ها، موضوع و محتوای مورد نظر آن به صورت علمی برای مخاطبان عرضه می شود. یکی از دانش های ادبی نوین، دانش سبک شناسی است که متن ادبی را به لایه های آوایی، صرفی ، نحوی و بلاغی تجزیه می کند سپس با بررسی ویژگی های هر سطح و تکرار آن ها در متن ، دیدگاه و احساس خالق اثر را درباره ی موضوع بیان می کند تا مخاطب شناخت علمی و درکی بهتری نسبت به اثر به دست آورد. تحلیل موضوعات زیارت نامه ی اربعین براساس دانش سبک شناسی، در دو لایه ی آوایی و نحوی نشان می دهد که امام صادق (ع) در سطح آوایی با تکرار کلمات خاص، قرار دادن صامت های هم آوا کنار یکدیگر ،تکرار مصوت ها، کاربرد سجع در کلام خود علاوه بر اینکه معنای مورد نظر خویش را انتقال می دهند، به موسیقی داخلی و بیرونی متناسب با معنای کلام در هر موضوع توجه کرده اند تا اثر بخشی کلام در مخاطبان دوچندان شود. ایشان در لایه ی نحوی جملات اسمیه را برای بیان ثبوت اوصاف امام حسین(ع) و جملات فعلیه با افعال مضارع ذکر کرده تا پویایی و حیات معنای جملات را بیان کنند، از جملات کوتاه برای ذکر احساس و عاطفه و از جملات طولانی برای بیانی آرام بهره برده اند ‼️ برای مطالعه اینک مستقیم 👈اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
هدایت شده از رضا عطائی
اسناد و شواهد زیارت اربعین.pdf
396K
✅ اسناد و شواهد زیارت اربعین ✍️محمد رضا جواهری 📝 زیارت اربعین عظیم ترین اجتماع انسان ها در سراسر جهان و بزرگترین مراسم مذهبی شیعیان به شمار می رود. ارائه استاد و شواهد علمی و تاریخی دقیق، متقن و معتبر در اثبات اصالت و حقانیت این مراسم معنوی می تواند زمینه ساز برگزاری هر چه با شکوه تر این اجتماع عظیم دوست داران سید الشهدا باشد. اين نوشتار با روش توصيفي تحليلي کوشيده اسناد و شواهدي از حديث، تاريخ و سيرة معصومان علیهم السلام ارائه دهد. در همين راستا اين نوشتار ضمن ارائة اسناد و شواهد تاريخي و حديثي، به ذکر سند روايي زيارت اربعین اشاره کند. ‼️ برای مطالعه اینک مستقیم 👈اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
🎙مصاحبه خواندنی خبرگزاری بین المللی قرآن کریم(ایکنا) با حجت‌الاسلام والمسلمین هانی زعفرانی پیرامون مقاله تالیفی ایشان با عنوان «روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی» برای مطالعه مصاحبه اینجا کلیک کنید .... 🖌متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید. @MaarefHadith
💢 محدث نوری و پیاده روی زیارت حسینی 🔸محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم، شکوهی ویژه بخشید. 🔹 این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت هر سال این کار را تکرار کند. 💠 ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری قمری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(علیه السلام) رفت و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت. برگرفته از کانال: 🕌 @mazaresheikhan @MaarefHadith
برخی از اعضای محترم کانال این عکس را متعلق به مرحوم میرزا جواد تبریزی و یا مرحوم آل آقا کرمانشاهی رحمت الله علیهما می دانند نه مرحوم محدث نوری رحمت الله علیه.