eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
630 عکس
214 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث 🔰واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند. 🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است. 🔻به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند: «حسود سودی نمی برد» حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است. بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود. مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ. 🔻برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است. 📚برگرفته از کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی @MaarefHadith
✅زیباییِ سخنان اهل بیت را به دیگران بیاموزید. امام رضا علیه السلام: إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا. 🔰اینکه گاه روایت اهل بیت مورد کم مهری قرار میگیرد، نقصِ فاعلی گوینده حدیث نیز موثر در این امر است. وجود نورانی امام هشتم در حدیثی فرمودند: زیبایی سخن ما را برای مردم بگویید. 🔻انتخاب حدیث با در نظر گرفتن فهم و ذائقه مخاطب و نیاز جامعه هدف، تاثیر مهمی در استقبال از روایت اهل بیت دارد، سخنان اهل بیت و دادن سخن اهل بیت، در این میان وظیفه اصلی گوینده حدیث است. 🔻مقدمه دیگر در تحقق نتیجه مورد نظر، تعلیم (لو علموا) است. یعنی اگر علم به زیبایی سخنانِ اهل بیت برای مخاطب حاصل شد بجهت خاصیت ذاتی علم، اثرگذار خواهد بود. 🔻اینکه در عده‌ای نتیجه مطلوب حاصل نمیشود بجهت عدم تحقق شروط انتقال و اثرگذاری پیام است. یعنی شرط انتقال، زیبایی انتقال یا انتقال زیبایی پیام است و شرط اثرگذاری، مُتَعلِّم شدن مخاطب به علوم اهل بیت است. پ.ن؛ زیبایی کلام اهل بیت را، زیبا به دیگران انتقال دهید. @MaarefHadith
دفاع از رسول خدا 🔹امام صادق علیه السلام: منتظر ظهور مانند كسى است كه در ركاب پيامبر خدا شمشير كشيده است و از ايشان دفاع مى كند. 🔸المُنتَظِرُ لِلثّاني عَشَرَ كَالشّاهِرِ سَيفَهُ بَينَ يَدَي رَسولِ اللّهِ يَذُبُّ عَنهُ؛ 📗كمال الدّين، ص ۶۴۷. در نشر أحادیث أهل‌بیت(ع)سهیم باشیم.🌹 @MaarefHadith
❇️ سنگین‌ترین عمل در روز قیامت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : 🖋 سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال گذاشته می شود ، صلوات بر «محمد و اهل بیت» ایشان است. 📗 وسائل الشیعة ، ج۷ ، ص۱۹۷ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅ از آداب نقل حدیث🔰 يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله و ا
🔰 ⭕️اهمیت بیان سند و منبع حدیث یکی از فوائد بیان سند و منبع حدیث این است که؛ گوینده حدیث با ذکر سند و منبع حدیث گزارش شده، امکان تحقیق و راستی آزمایی پیرامون حدیث بیان شده را برای مخاطب فراهم می‌کند. 🔸اطلاع مخاطب از سند و منبع یک روایت زمینه تحقیق، ارزیابی، پذیرش یا رد روایت را تسهیل می‌بخشد. 🔸این مسئله از سوی معصومان نیز مورد توجه بوده به نحوی که پایبندی بر این امر مسئولیت نادرستی یک روایت را متوجه شخص منقول عنه می‌کند. 🔸کلینی با سند متّصل خود از امام علی(ع) روایت کرده است که:هنگامی که حدیثی را نقل می کنید، آن را به کسی که آن را روایت کرده، نسبت دهید که اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زیان راوی است. @MaarefHadith
🔹امیرالمومنین علیه‌السلام: جاهِدوا فى سَبیلِ اللّه‏ِ بَأَیدیكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِأَلسِنَتِكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِقُلوبِكُم. 🔸در راه خدا با دستهاى خود جهاد كنید، اگر نتوانستید با و اگر باز هم نتوانستید با قلب خود جهاد كنید. پ.ن؛ در مقابل ناهنجاری‌ها اجتماعی بی‌تفاوت نباشیم. بحارالأنوار، ج100، ص49. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
ویژه گی تاریخ حدیث در بازه های زمانی مختلف ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم در تاریخ حد
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكارى‌‏هاى درست و نادرست مصون نمانده‌‏است. ▪️گاه، تقطيع و اختصار آن، بخش‏هاي اثرگذار از متن را به ما نرسانده و گاه، نقل معناهايى نه‌‏چندان دقيق، در كنار ناتوانى از بازگردانى كامل زبان شفاهى به زبان نوشتارى، ما را از قرينه‌‏هايى مؤثّر، محروم‏ كرده‌‏است. ▪️گاهى نيز افزوده‌‏هاى شارحان و كاتبان و اشتباهات و كم دقتى‌‏هاى ناسخان، آسيب‏هاى درج، سقط، قلب و تصحيف را پديد آورده ‏است و در مواردى هرچند اندك، چنان اضطراب و نابسامانى‌‏هايى در حديث به ‏‌وجود آورده‌‏اند كه آن را از اعتبار ساقط كرده‌‏اند. ⚠️بنابراین شایسته است قبل از انتساب یک روایت به معصوم و عمل به آن، محتمل درباره متون حدیثی مورد بررسی قرار بگیرد. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكا
🔰 متاسفانه برخی از افراد به دلائل کاملا واهی و دلسوزی جاهلانه سخنانی را به معصومان نسبت داده اند که در هیچ منبع حدیثی یافت نمی شود. به عنوان مثال صلوات بر محمد و آل محمد ثواب فراوانی دارد و اثرات معنوی و مادی نیز در پی دارد اما حدیث زیر که در فضای مجازی منتشر می شود در هیچ منبع حدیث یافت نمی شود: از امام صادق علیه السلام پرسیدند: یوم الحسرة کدام روز است که حق تعالی می‌فرماید: «وَأَنذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ»؛ (بترسان ایشان را از روز حسرت). حضرت جواب داد: آن‌روز، قیامت است و حسرت همه‌ی خلق را فرو خواهد گرفت؛ زیرا انسان‌‌های نیکوکار حسرت می‌خورند که چرا از این بیشتر نیکی نکردیم و انسان‌‌های بدکردار حسرت می‌خورند که چرا به سلوک راه حسنات مشغول نگشتیم. از ایشان پرسیدند: «آیا کسی خواهد بود که در آن‌روز حسرت نداشته باشد؟» گفت: «آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد، در روز قیامت حسرت چیزی را نمی‌خورد». @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند. از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطه‏اى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است. در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت‏». (1) علامه طباطبایی پس از نقل این روایت می‌گوید: اولین بقعه‌ای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2) 📚1. من لا يحضره الفقيه‏، ج‏2، ص 242. 2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356. @MaarefHadith