eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
track_Z8vZLVTJfATDg93GknKA1IdJ0Enpip_320.mp3
7.37M
🎤 حسین طاهری ریان ابن شبیب جد ما رو غریب گیر آوردن ریان ابن شبیب آبو واسه حبیب دیر آوردن تو شیب گودال سرازیز شد حسین پیر شد آخ ته گودال زمین گیر شد حسین پیر شد. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 حسین طاهری ریان ابن شبیب جد ما رو غریب گیر آوردن ریان ابن شبیب آبو واسه حبیب دیر آوردن تو شیب گودال سرازیز شد حسین پیر شد آخ ته گودال زمین گیر شد حسین پیر شد. @MaarefHadith
بخشی از قصیده زیبای عمان سامانی در رثای سیدالشهدا علیه‌السلام. قصهْ کوته شمر ذی‌الجوشن رسید🖤 گفتگو را، آتش خرمن رسید از شنیدن، دیده بیتابست و گوش شد سخنگوی از زبان من، خموش @MaarefHadith
▪️ فنزل إليه شمر لعنه الله وكان اللعين أبرص فضربه برجله فألقاه على قفاه ثم أخذ بلحيته فقال الحسين عليه السلام أنت الأبقع الذي رأيتك في منامي فقال أتشبهني بالكلاب ثم جعل يضرب بسيفه مذبح الحسين عليه السلام....... وقيل بل جاء إليه شمر وسنان بن أنس والحسين عليه السلام بآخر رمق يلوك لسانه من العطش ويطلب الماء فرفسه شمر لعنه الله برجله وقال يا ابن أبي تراب ألست تزعم أن أباك على حوض النبي يسقي من أحبه فاصبر حتى تأخذ الماء من يده ثم قال لسنان اجتز رأسه قفاء فقال سنان والله لا أفعل فيكون جده محمد خصمي. فغضب شمر لعنه الله وجلس على صدر الحسين وقبض على لحيته وهم بقتله فضحك الحسين عليه السلام فقال له أتقتلني ولا تعلم من أنا فقال أعرفك حق المعرفة أمك فاطمة الزهراء وأبوك علي المرتضى وجدك محمد المصطفى وخصمك العلي الأعلى أقتلك ولا أبالي فضربه بسيفه اثنتي عشرة ضربة ثم جز رأسه صلوات الله وسلامه عليه ولعن الله قاتله ومقاتله والسائرين إليه بجموعهم.... 📗بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، ج۴۵، ص۵۶. @MaarefHadith
وقایع عاشورا.pdf
422.5K
🔹در منابع حدیثی و تاریخی اسلام، از بارش خون در عاشورای ۶۱ هجری و تبدیل شدن برخی پدیده‌ها به خون گزارش کرده‌اند.1️⃣ 🔸در کتاب «»، در وقایع سال ۶۸۵ (یا۶۸۰)میلادی از بارش خون و تبدیل شدن شیر و کره به خون در بریتانیا، سخن به میان آمده است. پس از تبدیل تاریخ ۶۱ هجری به میلادی، به تاریخ ۶۸۰ میلادی می‌رسیم. 📋نگاشته؛ و واقعه کربلا؛ به گزارش این دو واقعه پرداخته است.👆👆👆 🎞فیلم مستند پیرامون این واقعه را در 🌐👈اینجا👉 ببینید 📚منابع 1️⃣امالی طوسی ص۳۳۰. المناقب لابن شهرآشوب،ج۴،ص۵۴. بحار الأنوار، ج۴۵ص۲۱۵. ذخائرالعقبی، ص۱۴۵ الصواعق الحرقه، ج۲ ص ۵۷۰. تذکرة الخواص،ص ۲۴۶. تاریخ الاسلام (ذهبی)، ج ۲،ص۵۷۸. أعلام النبلاء، ج۴ ص۳۶۷. المعجم کبیر(طبرانی) ج۳ ص۱۱۳. الخصائص الکبری (سیوطی)ج۲ ص۲۱۴. تاریخ دمشق (ابن عساکر) ج۱۴ ص ۲۲۷. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت سلام الله علیه @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حال امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا 🎙آیت الله ضیاءآبادی شهادت سیدالساجدین زین‌العابدین حضرت علیه‌السلام را تسلیت باد.🖤🥀 @MaarefHadith
آخرین وصیت امام حسین به امام سجاد علیهما السلام: «یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»؛ ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو ، هیچ یاری کننده ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش. @MaarefHadith
🔰 لباس امام حسین علیه‌السلام در هنگام شهادت قَالَ الْحُسَیْنُ علیه السلام ابْعَثُوا إِلَیَّ ثَوْباً لَا یُرْغَبُ فِیهِ أَجْعَلْهُ تَحْتَ ثِیَابِی لِئَلَّا أُجَرَّدَ فَأُتِیَ بِتُبَّانٍ¹ فَقَالَ لَا ذَاكَ لِبَاسُ مَنْ ضُرِبَتْ عَلَیْهِ بِالذِّلَّةِ. 📗بحارالانوار، ج ۴۵، ص۵۳. __________________________________ ¹. التُّبَّانُ: سراويلُ قصيرةٌ إِلى الرُّكبة أَو ما فوقها تستر العورة. @MaarefHadith
پایگاه جامع قرآنی، سایت بسیار کاربردی و سهل الوصول. امکان دسترسی به بیش از 250 دوره کامل تفسیر قرآن کریم ذیل آیات قرآن کریم. بیش از 120 ترجمه از قرآن کریم به 32 زبان در اختیار کاربر است. امکان مشاهده احادیث تفسیری، اسباب نزول و فضائل از تفاسیر روایی قرآن دسترسی به توصیف واژگان قرآن از میان لغت نامه های معتبر و قاموس های قرآني لینک سایت: لینک سایت لینک دانلود نرم افزار: پایگاه قرآنی @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرچم امام حسین هیچوقت روی زمین نمیمونه یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. 📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❓ در بین مردم شایع و معروف گشته که ماه صفر نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد؟ ✅ پاسخ: ماه صفر در میان مردم به نحس و شوم بودن شهرت دارد، اما در منابع دینی اشاره‌ای به نحوست این ماه نشده است. کسانی که معتقد به نحس بودن این ماه هستند، به چند دلیل متمسک می شوند: 1. رخدادهای ماه صفر دلیل وقایعی که در این ماه اتفاق افتاده یعنی «ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، شهادت امام حسن و امام رضا علیهما السلام». 2. حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» 3. حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ حال آنکه رخدادهای ماه صفر را نمی‌توان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد. توضیح کامل پاسخ را در لینک زیر مطالعه کنید: https://pasokhgoo.ir/content/نحوست-ماه-صفر @MaarefHadith
دادن هزینه سفر دیگران یکی از توصیه‌ها در زیارت امام حسین علیه‌السلام، مجهز کردن و تأمین مالی سایرین برای این زیارت است. توضیح این‌که برخی افراد به دلایلی (مثلاً مریضی) نمی‌توانند به این سفر بروند و لذا می‌توانند دیگران را تأمین مالی کنند تا به زیارت بروند. در حدیثی راوی از امام صادق علیه‌السلام می‌پرسد: ثواب و اجر کسى که خودش به خاطر جهتى نمى‏تواند به زیارت رود ولى دیگرى را مجهّز ساخته و به زیارت فرستاده چه هست؟ امام صادق علیه‌السلام در جواب او فرمودند: در مقابل هر یک درهمى که خرج کرده خداوند متعال به‌قدر کوه احد از حسنات به وى داده و چند برابر هزینه‏اى را که متحمل شده برایش باقى مى‏گذارد و نیز بلاهایی که نازل شده را از وى دور مى‏گرداند و همچنین مال و دارائى وى را حفظ و نگهدارى مى‏فرماید. 📚‏ کامل الزیارات، همان، ص 129. @MaarefHadith
عن ابان بن تغلب عن ابی عبدالله علیه السلام: ......فَسَأَلْتُهُ فَقُلْتُ أَخْبِرْنِی عَنْ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ فَقَالَ یَا أَبَانُ دَعْهُ لَا تَرِدْهُ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ فَلَمْ أَزَلْ أُرَدِّدُ عَلَیْهِ فَقَالَ یَا أَبَانُ تُقَاسِمُهُ شَطْرَ مَالِكَ ثُمَّ نَظَرَ إِلَیَّ فَرَأَى مَا دَخَلَنِی فَقَالَ یَا أَبَانُ أَ مَا تَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ ذَكَرَ الْمُؤْثِرِینَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ أَمَّا إِذَا أَنْتَ قَاسَمْتَهُ فَلَمْ تُؤْثِرْهُ بَعْدُ إِنَّمَا أَنْتَ وَ هُوَ سَوَاءٌ إِنَّمَا تُؤْثِرُهُ إِذَا أَنْتَ أَعْطَیْتَهُ مِنَ النِّصْفِ الْآخَرِ. ابان بن تغلب گوید از امام صادق علیه السلام پرسيدم: از حقى كه مؤمن بر مؤمن دارد مرا آگاه كنيد. فرمود:اى ابان از اين در گذر،و نخواه و بر زبان مياور گفتم:فدايت شوم و مكرر پرسيدم فرمود:اى ابان بايد نيمى از دارائى خويش را بدو دهى آنگاه امام حالى كه مرا دست داد و دريافت، و فرمود:مگر نمى دانى كه خداوند از خود گذشتگان را ياد كرد. گفتم:آرى. فرمود:تو اگر مال خويشتن با او قسمت كنى تازه از خود نگذشتى و او را بر خود ترجيح ننهادى،گاهى او را بر خود برترى ميدهى و از خود ميگذرى كه از نيمه ديگر هم به او بخشى. مصادقة الأخوان، ص۴۰. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمان رفت و برگشت برای زیارت امام‌حسین علیه‌السلام جز عمر حساب نمی‌شود. عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ) یَقولانِ اِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعالیٰ‌ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه. قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلامُ) فَما لَهُ فی نَفسِهِ فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِهِ ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم. امالی طوسی، ص۳۱۷. @MaarefHadith