فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حدیث_بخوانیم
#دوربین_مخفی
#تقوا
أَبُوعَبْدِاللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَیبْنِنَصْرٍ الرَّازِیُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبِی یَقُول قَالَ رَجُلٌ لِلرِّضَا علیه السلام: وَ اللَّهِ مَا عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ أَشْرَفُ مِنْکَ أَباً فَقَالَ التَّقْوَی شَرَّفَتْهُمْ وَ طَاعَهًْ اللَّهِ أَحْظَتْهُمْ فَقَالَ لَهُ آخَرُ أَنْتَ وَ اللَّهِ خَیْرُ النَّاسِ فَقَالَ لَهُ لَا تَحْلِفْ یَا هَذَا خَیْرٌ مِنِّی مَنْ کَانَ أَتْقَی لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَطْوَعَ لَهُ وَ اللَّهِ مَا نَسَخَتْ هَذِهِ الْآیَهًْ آیَهًْ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاکُمْ.
📎ترجمه:
ابوعبدالله محمّدبننصر رازی گوید: شنیدم پدرم میگوید: مردی به امام رضا علیه السلام عرض کرد: «قسم به خدا! روی زمین کسی از نظر نژاد بهتر از شما نیست». فرمود: «تقوی و پرهیزکاری آنها را به این مقام رسانده و اطاعت و بندگی موجب مقام آنها شده است». دیگری عرض کرد: «به خدا تو از تمام مردم بهتری». فرمود: «این قسم را نخور بهتر از من کسی است که پرهیزکارتر از من باشد و بیشتر از خدا اطاعت کند به خدا قسم این آیه نسخ نشده؛ «وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاکُمْ».
📚(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص236)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#قدیمیترین_نسخه_رجال_شیخطوسی
قدیمیترین نسخه رجال شیخ طوسی.
نسخه خطی موزه بریتانیا به قلم محمد بن سراهنک بن مرتضی حسنی، نسخه کامل و در ۲۳۲ صفحه.
مشاهده در سایت کتابخانه محقق طباطبائی به آدرس زیر.👇
http://mtif.org/imagecopy/68166/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%84
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
توحید مفضل در ترازوی نقد.pdf
670.2K
#مقاله_بخوانیم
✅ توحید مفضّل بن عمر جعفی در ترازوی نقد
✍️ هادی نصیری ، محمدعلی صالحی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
رساله توحید مفضل، یکی از میراثهای حدیثی شیعه است که به عنوان املای امام صادق (ع) به مفضل بن عمر جعفی شناخته میشود. وجود مشابهتهای فراوان میان این رساله با آثار دیگر، به تشکیک در انتساب این رساله به امام صادق (ع) میانجامد.
مقاله «توحید مفضّل بن عمر جعفی در ترازوی نقد» به بررسی متن این کتاب پرداخته است و میزان اعتبار آن از حیث درستی یا نادرستی انتساب آن به امام صادق (ع) ارزیابی می شود.
در صحت انتساب به شواهدی چون شهرت و مقبولیت انعکاسیافته در نسخههای فراوان و شرحها و ترجمههای متعدد، استناد شده است.
سپس برای سنجش اصالت این رساله از نقد متن بهره گرفته شده است تا به مدد شیوههای مختلف نقد از جمله نقد برونمتنی و درونمتنی، به حقیقت نزدیکتر شویم.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
همچنین می توانید به صورت مستقیم مقاله را در اینجا مطالعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#جاماندگان
محمد بن مسلم از امام باقرعلیه السلام روایت کرده: اگر مردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، به درستی که از شوق می مردند و نفسهایشان از روی حسرت بند می آمد.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَيْهِ حَسَرَاتٍ.
📚كامل الزيارات، ص142.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل شده است که «أَكثرُ أَهل الجنة البُلْه»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
⬅️ این روایت در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد.
1️⃣ كهنترين كتاب حديثى شيعه كه اين حديث در آن مندرج است قرب الاسناد اثر ابوالعباس عبداللَّه بن جعفر حميرى (د. 300 ق.) است.
2️⃣ كهنترين مجموعه حديثى عامّه كه حديث مزبور در آن درج شده المسند الكبير المعلّل اثر ابوبكر احمد بن عمرو بصرى بزّار (د. 292 ق.) می باشد.
در میان اهل تسنن، این روایت از سه طریق نقل شده است.
سند و منابع حدیثی شیعه و اهل تسنن در تصاویر بالا درج شده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مقاله ای در این زمینه نوشته شده با عنوان-آیا بیشتر بهشتیان نابخردانند؟ پژوهشی درباره حدیث «اکثر اهل الجنه البله»-
این مقاله به بررسی سندی و متنی حدیث پرداخته است. برای مطالعه مقاله 👈اینجا کیک کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ.
#حسنزاده_آملی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی.docx
91.8K
#مقاله_بخوانیم
#اربعین
#تمدن_اسلامی
(نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی)
ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﺷﻮرا ﻋﻈﯿﻢﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﻟﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ از آن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎﻟﻢ مﻠﮏ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻠﮑﻮﺗﯿﺎن ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ و ﺟﻠﻮهﻫﺎی ﻣﻠﮑﻮﺗﯽ آن ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺪاﯾﺖ ﺑﺸﺮﯾﺖ را دارا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و می توان در ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺮدازی و ﺗﻤﺪنﺳﺎزی از آن ﺑﻬﺮه ﮐﺎﻣﻞ را ﺑﺮد. ﯾﮑﯽ از ﺟﻠﻮهﻫﺎی اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﻈﯿﻢ زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ و ﺷﮑﻞ ﺧﺎﺻﯽ از زﯾﺎرت اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﯿﻌﻪ رواج داﺷﺘﻪ و در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﮐﻤﺎل و ﺑﻠﻮغ ﺧﻮد ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ زواﯾﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﺤﻮرﯾﺖ زﯾﺎرت و ﻋﺰای ﺳﺎﻻر ﺷﻬﯿﺪان در ﺷﮑﻞدﻫﯽ ارﮐﺎن ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﯽ (ﻧﻈﺎم ﺗﻤﺎﯾﻼت، اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺗﻤﺪﻧﯽ، ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ) ﺑﺴﯿﺎر راﻫﮕﺸﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
🖋مصطفی جمالی
📚نشریه مسجد و مهدویت، پاییز و زمستان 1395، شماره 2
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اربعین
#زیارت_از_راه_دور
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر گاه بر شما مسافت و راه بر شما دور بود (و نتوانستید خود را به قبور ما برسانید) پس به بالای خانه بروید و دو ركعت نماز بگزارید و با اشاره به قبرهايمان، سلام بدهید كه آن، به ما مى رسد.
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْيَصْعَدْ أَعْلَى مَنْزِلِهِ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 599
الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص587
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اینترنت، حدیث و صنعت کاغذ
✍حسن انصاری
🔰یکی از علل انتشار حدیث و البته انبوه حدیث سازی در سده سوم و به ویژه سده چهارم قمری آسان شدن دسترسی و ارزان شدن نسبی کاغذ بود در تمدن اسلامی. پیش از آن معمولاً دستگاه های دولتی مانند دبیرخانه های اداری دسترسی بیشتری به کاغذ داشتند. محدثان بیشتر کارشان نقل حدیث به صورت شفاهی بود و اگر بنایی بر تدوین و کتابت داشتند طبعاً باید به شکل محدود و شخصی و با حجم پایین این کار را انجام می دادند. علوم دیگر هم وضعش بهتر از این نبود. با دسترسی آسان به کاغذ و آسانی ساخت و تولید آن محدثان و فقیهان راه ارتباطی با مخاطب عمومی تری پیدا کردند و همین امر موجب شد که آثار حدیثی بیشتر تألیف و بیشتر کتابت شود. بنابراین هر مطلبی و هر حدیثی به دلیل آنکه به هرحال مکتوب می شد و دایره تألیفات و نوشته های اشخاص بیشتر می شد راه و انگیزه ای را می یافت تا گفته و روایت و تدوین شود. اینجا بود که روایات محلی و مهجور و بومی که پیشتر در ابعاد بسیار محدود نقل و روایت می شد مخاطب عامتری پیدا کند و جغرافیای اسلامی شکل گیرد و هویت یکپارچه تری با شکل گیری زنجیره های ارتباطی نقل حدیث و اسناد سامان گیرد. همین امر موجبات تحکیم مرجعیت و مشروعیت علما را در برابر اهالی قدرت فراهم کرد. در عصر ناصری و با آمدن تلگراف و بهره وری علما از آن دایره مرجعیت های محلی توسعه یافت و همین امر مرجعیت های عامه را تسهیل کرد. امروز داشتم به این فکر می کردم با حضور اینترنت و انواع شبکه های اجتماعی آزادی های اجتماعی و آزادی اظهار عقیده و آنچه پیشتر با اعمال سانسورهای حکومتی در بسیاری از کشورهای جهان به انواع مختلف آن محدودیت می یافت و همچنان هم در بسیاری از کشورها ادامه دارد تحولی بی مانند را رقم زده و خواهد زد. با این وصف یکی از پیامدهای آن در عرصه مباحث دینی این است که بسیاری از تفسیرهای غیر رسمی از دین هم می تواند بدین ترتیب به سطح آید. این طبعاً جنبه های مثبتی می تواند داشته باشد و البته جنبه هایی منفی. در عصر تدوین حدیث با ارزان شدن کاغذ بسیاری مجعولات و احادیث ساختگی و یا مأثورات سنت های بومی و خانوادگی مجال طرح عمومی پیدا کرد. بدین ترتیب بسیاری از باورها و روایات ساختگی و عقاید خرافی و ادعاهای بی پایه توسعه یافت (نمونه اش تألیف مناقب نامه ها برای صوفیان و مشایخ بود و یا تألیفات آدم های پر حدیثی مانند ابن ابی الدنیا که برای هر مطلب و هر مسئله ای یک تعداد حدیث و روایت برای نقل و تدوین پیشنهاد می کردند). اینبار باید منتظر بود و دید. بی تردید ادبیات دینی در سطوح مختلف خود چه ادبیات مکتوب و چه ادبیات شفاهی تحولی عظیم را تجربه خواهد کرد: نقل خواب ها و کرامات بی پایه؛ نقل قول های غیر دقیق و آمیخته با توهمات، شایعات عامیانه...
۶ مرداد ۱۳۹۵
🌐 #کاتبان
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r43522a2080.mp3
2.37M
⏪شناخت منابع علم رجال و تاليفات رجالي(۶)
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#دانش_رجال #کاربررد_دانش_رجال #منابع_علم_رجال #تالیفات_رجالی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ فروش ویژه
🔅به مناسبت آغاز سال تحصیلی
📚 ابراهیم بن هاشم _ بازخوانی فرآیند انتقال حدیث کوفه به قم
💰قیمت با تخفیف ۵۰.۰۰۰ ت
🚫 قیمت روی جلد ۷۵.۰۰۰ ت
🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
⚠️ این تخفیف فقط در سایت طرائف ارائه می شود لذا جهت تهیه کتاب به سایت taraef.ir مراجعه فرمایید.
🌐 لینک خرید کتاب
#️⃣ #ابراهیم_بن_هاشم #اعتبارسنجی #انتقال_حدیث #حسینی_شیرازی #حوزه_حدیثی #توثیق #وثاقت
🔗 https://zil.ink/taraef
🆔 @taraef_ir
#در_محضر_معصوم
#زائران_اربعین
❇️حمران بن أعین مىگويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين علیهالسلام برگشتم، حضرت امام باقر عليه السلام به ديدارم آمدند و فرمودند:
«أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه»
✅اى حمران! به تو مژده مىدهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را زيارت كند و مقصودش از اين كار جلب رضايت خدا و تقرب به پيامبر باشد، از گناهانش بيرون مىآيد مانند روزى كه مادرش او را زاده است.
📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۳۳۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_رضا_علیهالسلام
وَقَبرٌ بِطُوسٍ يَا لَهَا مِن مُصِيبَة
توقّد بِالأحشَاءِ في الحُرُقَات
إِلى الحَشرِ حَتَّى يَبعثُ اللهُ قَائِماً
يُفَرِّجُ عَنَّا الهَمَّ وَالكُرُبَاتِ
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴علت تاخیر در دفن پیامبر اکرم(ص) از نگاه ابنابیالحدید معتزلی
🔻عایشه درباره دفن پیامبر (ص) میگوید: «مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّی سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِی فِی جَوْفِ لَیلَةِ الْأَرْبِعَاءِ»
ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه شنیدیم.(۱)
🔻ابن ابی الحدید معتزلی درباره علت تاخیر در دفن پیکر مطهر پیامبر اکرم (ص) این گونه می نویسد:
«لِیثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنیا شَغَلَتهُم عَن نَبِیهِم ثَلَاثَةَ أَیامِِ حَتَی أَمَرَهُ إلَی مَا تَرَون وَ قَد کانَ یتَطَلَّبُ الحَیلَةَ فِی تَهجِینَ أَمرِ أَبِی بَکرِِ حَیثُ وَقَعَ فِی مَا وَقَعَ بِکلِّ طَرِیقِِ وَ یتَعَلَّقُ بِأَدنَی سَبَبِِ مِن أُمُورِِ کانَ یعتَمِدُهَا»
علی(ع) بدین خاطر بدن رسول اکرم(ص) را تا سه روز دفن ننمود، تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن رسول اکرم(ص) را نگرفتند! چرا که علی(ع) پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد.(۲)
1⃣تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲.
2⃣شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۵_۱۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🛑ابلیس اولین بیعت کننده با أبوبکر❗️
🔰سلیم بن قیس هلالی نقل می کند:
بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) در حال آماده سازی مقدمات غسل و تکفین و تدفین رسول اکرم(ص) بود که سلمان فارسی خبر آورد که، ای علی(ع)! مردم در مسجدالنبی(ص) جمع شده و ابوبکر از آنان به عنوان خلیفه ی رسول خدا(ص) بیعت می گیرد!
🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی أَوَّلَ مَنْ بَایعَهُ عَلَی مِنْبَرِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)؟»
ای سلمان! هیچ می دانی نخستین کسی که بر منبر رسول اکرم(ص) با او بیعت کرد، چه کسی بود؟
🔻سلمان گفت: «لاَ! وَ لَکنِّی رَأَیتُ شَیخاً کبِیراً مُتَوَکئاً عَلَی عَصَاهُ بَینَ عَینَیهِ سَجَّادَةٌ شَدِیدُ اَلتَّشْمِیرِ صَعِدَ إِلَیهِ أَوَّلَ مَنْ صَعِدَ وَ هُوَ یبْکی وَ یقُولُ: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَمْ یمِتْنِی مِنَ اَلدُّنْیا حَتَّی رَأَیتُک فِی هَذَا اَلْمَکانِ، اُبْسُطْ یدَک فَبَسَطَ یدَهُ فَبَایعَهُ، ثُمَّ نَزَلَ فَخَرَجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ»
نه! ولی پیری کهنسال را دیدم که بر عصای خویش تکیه زده بود و میان دو دیده اش اثر سجده زیادی بود و او نخستین کسی بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که می گریست و می گفت: ستایش خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن!
ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت.
🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی مَنْ هُوَ؟»
آیا شناختی او چه کسی بود؟
🔻سلمان گفت: «لاَ! وَلَقَدْ سَاءَتْنِی مَقَالَتُهُ کأَنَّهُ شَامِتٌ بِمَوْتِ اَلنَّبِی(ص)!»
نه! ولی از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویی از مرگ پیامبر(ص) خوشحالی می کرد.
🔻امام(ع) فرمود: «ذَاک إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ»
او ابلیس بود.
📗کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۴۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
یکی از حکمتهای زیبای #نهج_البلاغه حکمت ۲۸۹ (صبحی صالح) این کتاب است.
حکمت مذکور داری مضامین عالی و شیرینی است و از نکات مهم آن نحوه ایجاد ارتباط این حکمت با مخاطب است که با تعبیر دلنشین: کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ آغاز میشود.
✴️یکی از نکات مورد سوال در این خطبه، پی بردن به منظور امیرالمومنین (ع) درباره شخصیت مورد توصیف ایشان است.
شخصیت مورد نظر حضرت که در این حکمت به توصیف او پرداخته کیست؟
ابن ابی الحدید درباره شخص مورد نظر حضرت در این خطبه مینویسد: قد اختلف الناس في المعني بهذا الكلام و من هو هذا الأخ المشار إليه.
1⃣فقال قوم هو رسول الله ص و استبعده قوم لقوله و كان ضعيفا مستضعفا فإن النبي ص لا يقال في صفاته مثل هذه الكلمة و إن أمكن تأويلها على لين كلامه و سماحة أخلاقه إلا أنها غير لائقة به ع .(رسول الله)
2⃣و قال قوم هو أبو ذر الغفاري و استبعده قوم لقوله فإن جاء الجد فهو ليث عاد و صل واد فإن أبا ذر لم يكن من الموصوفين بالشجاعة و المعروفين بالبسالة. (ابوذر)
3⃣و قال قوم هو المقداد بن عمرو المعروف بالمقداد بن الأسود و كان من شيعة علي ع المخلصين و كان شجاعا مجاهدا حسن الطريقة و قد ورد في فضله حديث صحيح مرفوع. (مقداد)
4⃣و قال قوم أنه ليس بإشارة إلى أخ معين و لكنه كلام خارج مخرج المثل و عادة العرب جارية بمثل ذلك مثل قولهم في الشعر فقلت لصاحبي و يا صاحبي و هذا عندي أقوى الوجوه. (شخص غیرمعین)
📗شرح نهج البلاغة ابنابیالحدید، ج۱۹، ص۱۸۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_حسن_عسکری
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِیِّ الصَّادِقِ الْوَفِیِّ النُّورِ الْمُضِی ءِ خَازِنِ عِلْمِکَ وَ الْمُذَکِّرِ بِتَوْحِیدِکَ وَ وَلِیِّ أَمْرِکَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّینِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِینَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ وَ أَوْلادِ رُسُلِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
توصیههای امام حسن عسکری علیهالسلام به شیعیان
◾️إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ.» «لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ (صلى الله علیه وآله وسلم) فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُواما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.
◾️تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم.
در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله و سلم) سلام و تحیّت بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله و سلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما.
📗بحارالانوار-ج۷۵، ص۳۷۲.
#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیهالسلام تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
با سلام و تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)
برخی عزیزان، نسبت به این کلیپ، نقدهایی داشتند، کانال علوم و معارف حاضر است که نقدهای علمی را با نام مخاطب در همین کانال منتشر کند.
🌟 ۹ربیعالاول| *نقدی بر کلیپ تصویری آقای مهدوی ارفع در تخریب و اتهام به شیعیان شادی اهلبیت علیهمالسلام*
👈🏾 جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع شما سعی بر تحریف اعتقادات شیعه و بزرگان و علما را دارید.
دستور عقلا و رهبران ما این نبود که بخاطر وحدت، شیعه دست از اعتقادات خودش بکشد و با اهل سنت برادر اعتقادی شود و برعکس به برادران شیعه خودش تهمت و افترا بزند
👈شما جمع کثیری از شیعیان را جاهل نامیدید حال این که امام معصوم و مراجع و علما و بزرگان ما نهم ربیع را عید میدانند به چه حقی به همه توهین میکنید؟
ما اصلا کاری با مقتول ۹ ربیع نداریم ولی ایا این روز در سیر اهل بیت علیهم السلام و سنت متشرعه و علمای صالح سلف #عید نبوده است؟
شما میفرمایید تحقیق کنید بسم الله ما هر سه سخن شما را جواب خواهیم داد
✍️ نظر یکی از مخاطبان
#اول
میفرمایید نهم ربیع خلیفه کشته نشد و سندش را هم شیخ طوسی و شیخ مفید و سید بن طاووس و شیخ عباس قمی بیان میکنید و بعد میفرمایید تمام مورخان اتفاق نظر دارند که ذی الحجه کشته شد جالب است شما حرف از تحقیق میزنید ولی حرفی از سند این نقل ها نمی زنید حال اینکه ما نقل های مخالف شما و تایید نهم ربیع را ارائه خواهیم داد
👈اول شیخ عباس قمی که در مفاتيح الجنان ، صفحه ۲۹۵ این روز را عید می نامد و عید بقر میگوید و شما به او دروغ بستید
👈رضی الدین علی بن سید بن طاووس تایید حدیث به وثوق و تایید روز قتل و تایید عید الزهرا
زاد المعاد، تألیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵۷
👈علامه محمد باقر مجلسی در کتابی خطی مختص به نهم ربیع روز قتل خلیفه و تایید روز قتل و تایید احادیث متواتر و تایید عید الزهرا بحار الانوار جلد ۳۱، صفحه ۵۰ و بحار الانوار، جلد ۲۹، صفحه ۲۰۳ و زاد المعاد، تألیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵۳
👈شیخ صدوق
زاد المعاد، تألیف علامه مجلسی، صفحه ۴۰۴
👈علامه آقا بزرگ طهرانی
الذریعة الی تصانیف الشیعة ، جلد ۲۵، صفحه ۳۰۳
👈علامه عاملی بیاضی
تایید روز قتل و عیدالزهرا الصراط المستقیم الى مستحقی التقدیم ، جلد ۳، صفحه
👈شیخ علی نمازی شاهرودی
تایید عید و روز قتل مستدرک سفینة البحار ، جلد ۴، صفحه ۶۸۲۹
👈علامه سید جعفر مرتضی عاملی
مختصر مفید، ج11، صص152-146
👈میرزا حسین نوری
تایید روز قتل و عید الزهرا مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، جلد ۲، صفحه ۵۲۲
👈سید حبیب الله هاشمی خوئی
منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ، جلد ۳، صفحه ۶۸
👈سید هاشم بحرانی
مدينة المعاجز ، جلد ۱، صفحه ۳۰۳
👈میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استاد امام خمینی
المراقبات، ، صفحه ۳۴- ۳۵ و استفتائات جدید، جلد ۱، صفحه ۵۰۹، مسئله ۲۲۳۷
👈شیخ محمد حسن نجفی صاحب جواهر
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام ، جلد ۵، صفحه ۴۳
👈عبد الجلیل قزوینی
النقض صفحه ۳۵۳
👈سید علی آل بحر العلوم
المحتضر، تعلیقات صفحه ۹۱
👈 فقیه معظم سید علی حسینی میلانی http://www.al-milani.com/farsi/qa/printer.php?cat=8&itemid=876
👈 فقیه و مرجع معظم علوی گرگانی ایشان هم تایید روز قتل را کردند و هم تایید کردند که این روز عید الزهرا میباشد http://www.gorgani.ir/index.php?action=news_archive&id=327
👈 فقیه و مرجع معظم مکارم شیرازی https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=18&catid=0&pageindex=0&mid=68241
👈فقیه و مرجع معظم سید محمد حسینی شاهرودی ایشان هم تایید روز قتل را کردند و هم تایید کردند که این روز عید الزهرا میباشد
http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&Cultcure=Persian&CaseID=106250&CategoryID=14978
👈فقیه و مرجع معظم سید صادق روحانی تایید روز قتل تایید عید و تایید لعن و سب استفتائات، آیت الله روحانی، جلد ۲، صفحه ۲۱۸-۲۱۹ و استفتائات، آیت الله محمد صادق روحانی، جلد ۳، صفحه ۱۹۱
http://www.rohani.ir/ar/idetail/7681/يوم-فرح--الزهرا-
http://www.rohani.ir/ar/idetail/6389/هل-يجوز-التلفظ-ب-لفاظ-بذي---مثل-السب-و-ال-هان--ل-ع---
👈فقیه معظمشیخ حسین آل عصفور
سداد العباد و رشاد العباد ، صفحه ۳۷۵-۳۷۶
👈فقیه و مرجع معظم آیت الله صافی گلپایگانی تایید روز قتل و عیدالزهرا
🌐 http://saafi.com/news/62
👈فقیه و مرجع معظم آیت الله بهجت تایید روز قتل و عیدالزهرا و ایشان خود در این مراسم شرکت میکردند که فیلم موجود است، استفتائات ، جلد۴، صفحه۵۴۶
جناب آقای ارفع آیا شما همه این افراد را جاهل می دانید که قدرت تشخیص دروغ ندارند؟
♦️دوم میفرمایید ابولولو یهودی الاصل بود و کاری به امیرالمومنین نداشت حال اینکه باز بزرگان ما تایید کردن که او شیعه شد و محب حضرت زهرا و مولا بود و به زیارتش میرفتند
شاید بشه گفت اسنادی هست که جناب ابولولو مجوسی یا زرتشتی بوده و بعد از اسارت و انتقال به مدینه مسلمان شده ولی هیچ کجا نگفته و هیچ منبعی وجود نداره گفته باشه او یهودی بوده است .
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith