eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
📝رساله اغلاط مشهوره، رساله ای در روايات جعلی ✍محمدباقر ملکیان علمای شيعه ـ أنار الله برهانهم ـ بر خلاف اهل سنّت، تأليفات مستقل چندانی در موضوع روايات جعلی ندارند. البته اين را نمی‌توان به سبب اهمال و کوتاهی آنها بر شمرد، علت و يا عللش مفصّل است که در نگاشته‌ای منتشر نشده بدان پرداخته‌ام. از سويی کم نيستند عالمانی که در مباحث علمی شان ـ چه اعتقادی، چه فقهی و چه تفسيری ـ حکم به جعل و يا تحريف رواياتی کرده‌اند. در ميان نگاشته های مستقلّی که عالمان شيعه در اين موضوع نگاشته‌اند رساله اغلاط مشهوره تأليف سيّد محمّد طباطبائي معروف به سيّد مجاهد کمتر ديده شده است، و چه بسا بسياری از حديث پژوهان تا کنون آن را نديده‌اند. اين رساله مختصر، که به همّت علیقلی دهخوارقاني در سال 1333 ق در مطبعه اسد آقا در 64 صفحه به چاپ رسيده است، رساله‌ای است به زبان فارسی، و به تعبير دهخوارقاني: «در بيان بعضی اخبار مجعوله از اهل سنّت و متصوّفه که در ميان احاديث شيعه رضي الله عنهم قاطی شده، و عوام از تشخيص و تميز آنها عاجز و قاصر بودند». آنچه مؤلّف در اين رساله نگاشته به تعبير خودش: «قليلی از اين رويات است که روی بی فکری بر زبان ها جاری می‌گردد». عنوان اين رساله ـ بر خلاف بسياری از نگاشته هايی که در اين موضوع تأليف شده ـ گويای اين امر است که مؤلّف از اين که اخبار دروغين را ـ و لو از باب مسامحه ـ روايت بخواند، اباء دارد. از سوئی آنچه در اين رساله به عنوان اغلاط مشهوره آمده بيشتر رواياتی است که در مصادر دست اول شيعی ـ از جمله کتب اربعه ـ نيامده است، گويا مؤلّف به زبان بی زبانی و در کنار بيان نمونه هايی از روايات جعلی، از اعتبار کتب معروف شيعه دفاع می‌کند. ادامه یادداشت را در صفحه زیر مطالعه کنید: 👇👇👇 https://malekian.kateban.com/post/4854 @MaarefHadith
✅شیعه جعفری 🔆عن جعفر بن محمد علیه‌السلام: فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ اَلْحَدِیثَ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِیلَ هَذَا جَعْفَرِیٌّ ، فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ وَ یَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ اَلسُّرُورُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ! ، وَ إِذَا کَانَ عَلَى غَیْرِ ذَلِکَ دَخَلَ عَلَیَّ بَلاَؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ. 🔅 امام صادق علیه‌السلام: هر کس از شما که در دینش پارسا و راستگو باشد و امانت را به صاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد گویند: این جعفرى است و این مرا شاد کند و از جانب او برمن شادی و سرور وارد شود و گویند: این ادب جعفر (بن محمد) است و اگر جز این باشد بلا و ننگ او بر من وارد شود و گویند: این ادب جعفر است.  📗الکافی، ج ۲، ص، ۶۳۶. @MaarefHadith
نماز استخاره برای درخواست نیکی و انجام کارهای خوب در روایات سفارش شده است. البته در برخی از آنها استخاره همراه با خواندن نماز و دعا توصیه شده و در بعضی روایات تنها به ذکر دعایی خاص بسنده شده است. روایاتی در این‌باره از امام صادق(ع) نقل شده است که چند نمونه از آنها ذکر می‌شود: 1️⃣ «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمّى (که نیاز به مشاوره دارد) انجام دهد، در این صورت با هیچ یک از مردم درباره آن مشورت و نظرخواهى نکند، تا این‌که نخست با خداوند تبارک و تعالى مشاوره نماید». راوى از امام پرسید: فدایتان گردم مشاوره با خداوند تبارک و تعالى دیگر چیست؟ امام(ع) فرمود: نخست از خداوند متعال درخواست می‌کند که خیر او را در آن کار پیش آورد و کارش را درست کند آن‌گاه با دیگران به مشاوره پردازد، و هرگاه شخص با مشاوره خداوند تبارک‏ و تعالى کارش را آغاز کند، خداوند نیز خیر او را بر زبان هر یک از مردم که طرف مشورت او قرار گیرد جارى خواهد ساخت».[1] 2️⃣ «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمى انجام دهد لازم است دو رکعت نماز بخواند آن‌گاه حمد و ثناى خداوند عزّ و جلّ بجا آورد و بر پیامبر خدا صلوات فرستد سپس این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ خَیراً لِی فِی دِینِی وَ دُنْیای فَیسِّرْهُ لِی وَ قَدِّرْهُ لِی وَ إِنْ کَانَ غَیرَ ذَلِکَ فَاصْرِفْهُ عَنِّی‏»؛ بار خدایا! اگر این کار خیر دین و دنیاى مرا در بردارد، پس انجام آن را برایم میسّر و مقدّر فرما، و اگر چنین نیست، پس آن را از من برگردان و دور ساز. سپس از آن حضرت پرسیده شد که در آن دو رکعت چه بخوانیم؟ امام صادق(ع) فرمود: «هر چه می‌خواهى بخوان، اگر خواستى «قل هو اللَّه احد»، و «قل یا ایها الکافرون» در آن دو رکعت بخوان. ولى «قل هو اللَّه احد» معادل یک سوم قرآن است».[2] 3️⃣ «در رکعت آخر نماز شب در حالى که سر بر سجده نهاده‌اى صد و یک بار از خداوند استخاره کن (خیر خود را درخواست کن)». از امام صادق(ع) پرسیده شد: با چه لفظى بگوییم؟ فرمود: «می‌گویى: «أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ»؛ از خدا به مهربانی‌اش درخواست خیر می‌نمایم.[3] ✍️ برگرفته از سایت اسلام کوئیست 📚1. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 562. 2. همان. 3. همان، ص 562 – 563. @MaarefHadith
1_1213229840.pdf
1.18M
📝 مصداق‌یابی و کارکردهای فرهنگی واژه "أَصْحَابُ‌ أَبِی" در کلام امام صادق علیه السلام. ✍سید علیرضا حسینی شیرازی ، محمد لطفی پور انقلاب علمی و فرهنگی شیعه، در عصر امامت امام محمدباقر علیه السلام، با مدیریت آن‌حضرت و توسط جمعی از شاگردان زبده و نخبه ایشان آغاز شد و جامعه شیعه را از فقر فرهنگی به مرحله شکوفایی و بالندگی رساند. .این لایه از اصحاب الباقر علیه السلام را می‌توان با کلیدواژه «أَصْحَابُ‏ أَبِی» در فرمایشات امام جعفر صادق علیه السلام بازشناخت. توصیه ویژه‌ای که امام باقر علیه السلام در آخرین لحظات عمر، به فرزندشان درباره یاران خود ابراز فرمودند، همچنین کارکردهای دین‌شناسانه و جامعه‌شناسانه‌ای که از سوی امام صادق علیه السلام در مواضع مختلف ایراد شده، ضرورت بازشناسی مصادیق و کارکردشناسی فرهنگی «أَصْحَابُ‏ أَبِی» را بیش از پیش، هویدا می‌سازد. این نوشتار، با شیوه تحلیل متون حدیثی شیعه، به این دو مهم پرداخته است. @MaarefHadith
✴️ کلامی از امام حسن علیه‌السلام در سالروز (۲۶ ربیع‌الاول) صلح ایشان 🔻ویلکم والله ان معاویة لایفی لاحد منکم بما ضمنه فی قتلی، و انی اظن ان وضعت یدی فی یده فاسالمه، لم یترکنی ادین لدین جدی صلی الله علیه و آله. و انی اقدر ان اعبدالله عزوجل وحدی، ولکنی کانی انظر الی ابنائکم واقفین علی ابواب ابنائهم یستسقونهم و یستطعمونهم بما جعل الله لهم، فلا یسقون و لا یطعمون، فبعدا و سحقا لما کسبته ایدیهم، و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. 📗بحاراانوار، ج۴۴، ص۳۳. دانشنامه امام حسن، ج۱، ص۶۴۴. @MaarefHadith
🔶الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : ثَلاثٌ يَحجُزنَ المرءَ عَن طَلَبِ المَعالي : قِصَرُ الهِمَّةِ ، وقِلَّةُ الحِيلَةِ، وضَعفُ الرّأيِ. 🔸امام صادق عليه السلام : سه چيز انسان را از رفتن در پى مقامات عاليه و اهداف بلند باز مى دارد: كوتاهى همّت، چاره انديش نبودن، و سستى انديشه. 📗تحف‌العقول، ص۳۱۸. @MaarefHadith
❗️فرزند کمتر زندگی بهتر ✍ یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه که در دوران اوج گیری شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» از سوی طرفداران و ترویج‌دهندگان این تفکر مورد استفاده قرار میگرفت حکمت« قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ» بود. این حکمت افزون بر نهج‌البلاغه در کتب حدیثی دیگر و از معصومان دیگر غیر حضرت علی علیه‌السلام نیز گزارش شده است. آنچه با صرف نظر از استدلال‌های موجود در طرفین این شعار پیرامون حکمت مذکور به نظر میرسد این است که؛ حکمت مذکور اساسا هیچ ارتباطی با مسئله فرزندآوری یا فرزند نیاوری! ندارد. از این گذشته حکمت مورد نظر در مقام ارزش گذاری نیست بلکه صرفا گزارش یک امر تجربه شده یا یک مسئله معقول است که بر فرض فقدان چنین احادیثی این امر برای انسان قابل فهم بود. راقم این سطور به همراهی یکی از فضلاء مقاله‌ای پیرامون حکمت مذکور مرقوم داشته ولی همچنان و به رسم کهن برخی مجلات در اختلاف آراء داور و نگارنده متحیر مانده است! تا خدا چه خواهد‌. @MaarefHadith
📜کشف نسخه‌ای گرانسنگ از روایات حضرت عبدالعظیم حسنی در یمن تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، گفت: اخیرا کتابی با محتوای مجموعه احادیث روایت شده حضرت عبدالعظیم(ع) از جد بزرگوارش امیرالمؤمنین بوسیله امام جواد(ع) با مضامین مختلف فرهنگی، اجتماعی در کشور یمن یافت شده که نسخه عربی آن چاپ گردیده ولی ان شاء الله به زودی ترجمه و شرح این کتاب گران سنگ نیز توسط مجموعه دارالحدیث تهیه و در اختیار مشتاقان علم و معرفت قرار می گیرد. رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بیان کرد : در میان امامزادگان شخصیتی مانند حضرت عبدالعظیم(ع) وجود ندارد که نسبش با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) برسد و آن همه تجلیل و تکریم و توثیق از جانب امام معصوم شده باشد و بتواند در جایگاه امام زمان خود پاسخگوی سوالات مردم باشد و زیارتش برابر با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) تلقی گردد. آیت الله محمدی ری شهری افزود: امام خمینی(ره) شخصیت بی نظیری بودند که آینده را به درستی پیش بینی میکردند. نقل شده این مرد الهی هنگامی که توفیق زیارت کربلا نصیبشان نمی شد در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حاضر می شدند و همان اعمالی که در کربلا انجام می شود در این حرم نورانی انجام داده است. رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: سرّ این مطلب که چرا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) شعبه ای از کربلاست هنوز برما پوشیده است و شاید هیچ زمان نیز نتوان به اسرار آن دست یافت اما وظیفه ما و متولیان فرهنگی این است که در مسیر معرفی آن حضرت و تبیین مناقب و فضائل ایشان بخصوص برای نسل جوان تلاش و کوشش کنیم. http://isna.ir/news/1400081007310 @MaarefHadith
r43523a2081.mp3
2.45M
⏪دسته بندي منابع رجالي - معرفي رجال برقي از رجال اوليه (۷) 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
🔶عن سَيِّدِ الْعابِدينَ عليه السلام: مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ. 🔸امام زين العابدين عليه السلام: كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد. 📗بحارالانوار،ج۵۲، ص۱۲۵. @MaarefHadith
✅ تحلیل رفتار اصحاب سیدالشهدا به عنوان تقریر معصوم ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم ‏یکی از موضوعات نیازمند پژوهش در حوزه عاشورا، رفتار اصحاب سیدالشهدا علیه السلام است. ‏چه بسا رفتار این بزرگان الگوی مردم قرار گرفته و حتی از آن ذیل تقریر معصوم استفاده شود. از این رو شایسته است با تتبعی جامع و تحلیلی همه جانبه به شناخت و فهم این گزاره ها پرداخت. ‏نمی توان گفت: "چون اینها امام نیستند، هرچه نقل شده را روایت می کنیم و خودمان نیز آن را می پردازیم" چنین تفکری، موجب انحراف در اخبار عاشورا خواهد شد؛ چراکه بخشی از عملکرد اصحاب در منظر و مرآی امام معصوم علیه السلام بوده و ذیل تقریر قابل استفاده است و بخشی دیگر نیز به طور طبیعی، الگو واقع می شود. ‏مثلا یکی از ریزموضوعات این عرصه، نوع رفتار حبیب بن مظاهر است. برخی گفته اند که حبیب، ترسید و قصد نداشت که به کربلا برود ولی نامه امام با آغاز "من الغریب الی الحبیب" او را تکان داد و برخی دیگر، پردازشهای دیگری کرده اند. ‏آنچه اهمیت دارد این است که برخی از مادحان و اهل منبر، جمله یادشده را به امام نسبت میدهند و گاهی برای عبرت، تصمیم نادرست حبیب مبنی بر ترک امام را سرزنش کرده و گاه از این راه، توجیهی برای بی معرفتی درست می کنند و می گویند: "بالاخره با نامه امام هم که شده باشد، هدایت می شویم!" در حالی که این حرفها و تحلیلها که شاید در هر سال، دهها مجلس را به خود اختصاص می دهد، بر پایه مطالعه و پژوهش، استوار نیست. یعنی وقت گوینده و خواننده و شنونده، صرف سخنی شده که پایه ای ندارد. راه پیشگیری از این اتلاف وقتها و تحلیلهای نادرست و الگوسازی ها و نتیجه گیری های انحرافی، مطالعه و پژوهش است. ‏والحمدلله رب العالمین @MaarefHadith
بررسی شفاعت برزخی در قرآن، روایات و اندیشۀ تفسیری علامه طباطبائی(ره).pdf
529.7K
📝 بررسی شفاعت برزخی در قرآن، روایات و اندیشۀ تفسیری علامه طباطبائی(ره) ✍️روح الله محمد علی نژاد عمران؛ کامران اویسی اگر چه اصل شفاعت از امور مسلّم بین مسلمانان است، اما اینکه محدوده شفاعت، علاوه بر قیامت، برزخ را هم شامل شود، همواره میان اندیشمندان شیعی مورد بحث بوده ‌است. علامه طباطبائی وجود شفاعت در عالم برزخ را نپذیرفته و استعانت‌های معصومان (ع) در برزخ را نوعی اجازه تصرّف از سوی خدا در عالم برزخ می‌داند. لذا معتقد است که شفاعت در عوالم پیش از قیامت محقق نمی‌شود. در این مقاله ضمن پرداختن به دیدگاه‌های مطرح، و نقد و بررسی ادلۀ آراء ایشان روشن می‌گردد. برای مطالعه می توانید (اینجا 👈کلیک) کنید @MaarefHadith
یکی از وظایف مومنان، تعظیم شعائر الهی است، خداوند فرمود: «وَ مَنْ‏ يُعَظِّمْ‏ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ‏» حاجى نورى در خاتمة المستدرك‏ در وصف سید بن طاووس می گوید: «از جاى جاى كتاب‌هاى او خصوصا كتاب «كشف المحجّة» ظاهر مى‏شود كه در ملاقات با حضرت حجّت صلوات اللَّه عليه براى او باز بوده است‏» و نیز می نویسد: «ایشان از بزرگ‏ترين بزرگ دارندگان شعائر خداوندى است (من عظماء المعظّمين لشعائر اللّه تعالى‏)، در هيچ نوشته‏اش نام مبارك پروردگار را ياد نمى‏كند جز آن كه مى‏افزايد: "جلّ جلاله". @MaarefHadith
✅ آسیب های تفاسیر ذوقی از گزاره های دین ✍️ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم تفاسیر ذوقی از دین و گزاره های آن، شاید برای مدتی بتواند گروهی را جذب کند ولی در بازه ای بلندتر، گروهی فزونتر را دفع خواهد کرد. در طول سالیانی که اربعین، رونق گرفته بود، بازار تحلیل های ذوقی داغ شده بود. مثلا برخی می گفتند: «پیاده روی اربعین، تمدن اسلامی را ایجاد خواهد کرد.» یا می گفتند: «دیگر هیچ کسی نمی تواند جلو این جمعیت چند میلیونی را بگیرد.» یا می گفتند: «پیاده روی اربعین موجب خواهد شد که همواره عراق در دست نیروهای مذهبی و حشد شعبی مقاوم باشد.» برخی هم تفاسیر عرفانی و ماروائی ارائه می کردند. اشکال این تحلیل ها آن است که صاحبان آن، صاحب علم غیب نیستند و به علم معصومان نیز تکیه نکرده اند. اگر این گروه تحلیل های خود را منطبق با فرمایشات اهل بیت علیهم السلام، تنظیم می کردند، اعتماد بیشتری جلب شده و مردم را جذب منطق اهل بیت علیهم السلام می نمودند؛ نه جذب تحلیل های هیجانی. چند وقت پیش، کتابها و کتابچه هایی که درباره این موضوع نگاشته شده بود را تورّق می کردم. برخی کاملا در چارچوب متون قرآنی و حدیثی و فقهی است. شاید هیجان آن به اندازه برخی نگاشته های داغ نباشد اما درست و منطقی است؛ چون متکی به دانش الهی است. اما برخی دیگر، هیجانی است؛ مشتری دار است؛ بازارپسند است و ... اما ذوقی است؛ سلیقه نویسنده است؛ متکی به قرآن و سنت نیست. مثلا در یکی از کتابچه های پرتیراژ آمده: «ان الاربعین هو دستور کامل من قبل المعصومین.» نویسنده، قبل و بعد از این عبارت، منظور خود را توضیح نداده است. یا اینکه در کتابی آمده: «ان الاربعین نموذج صغیر لدولة الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.» نمی دانم مقصود نویسنده چه بوده است. در جایی دیگر آمده: «الاربعین مطلع لتحقیق بشارة الانبیاء فی ظهور منقذ البشریة.» این تعابیر بیشتر شبیه شعار است. آری، می توان تحلیلی را پشتوانه این شعارها ساخت؛ اما چرا تحلیل های خود را پشتوانه آیات کریمه و احادیث شریفه نکنیم و خود، شعاری بسازیم و بعد، به دنبال پشتوانه آن بگردیم؟ نویسنده معتقد است که برای پیشبرد دین، نیازی به ساختن گزاره های بدون پشتوانه نداریم بلکه حدیث «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» نشان می دهد که بهتر است توان و سلیقه و ذوق خود را برای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در قالب های مختلف سنتی و جدید بگذاریم. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
قَالَ [امیرالمومنین]عَلَیْهِ السَّلاَمُ: إِذَا کَانَتْ لَکَ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلاَةِ عَلَی رَسُولِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِثُمَّ سَلْ حَاجَتَکَ فَإِنَّ اللَّهَ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یُسْأَلَ حَاجَتَیْنِ فَیَقْضِیَ إِحْدَاهُمَا وَ یَمْنَعَ الْأُخْرَی. امیرالمومنین علیه‌السلام: چون از خداوند سبحان حاجتى خواهى، حاجت خود را با بر رسول خدا (صلى الله عليه و آله) آغاز كن. زيرا خداى تعالى بزرگتر از اين است كه از او دو حاجت خواهند و او يكى را برآورد و يكى را روا نسازد. 📗نهج‌البلاغه، حکمت ۳۶۰ (صبحی‌صالح) @MaarefHadith
  ❇️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِي ءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. @MaarefHadith
کتاب «كتابشناسي روش تحقيق» در سایت قائمیه نمایه شد این کتاب به معرفی کتاب های روش تحقیق می پردازد. کسانی که می خواهند این کتاب را دانلود کنند می توانند از لینک زیر آن را دانلود کنند. https://www.ghbook.ir/?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=16966&Itemid=167&lang=fa با تشکر از نویسنده محترم جهت معرفی کتاب @MaarefHadith
امام صادق ‌‌عليه السلام : و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه‌ عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد. بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ . وفات تسلیت باد. @MaarefHadith
عنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ، أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ، أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ، تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى، وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. از حضرت امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: آگاه باشید که برای امیرالمؤمنین علیه السلام، حرمی است و آن حرم، کوفه است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک است. بدانید که از هشت در بهشت، سه در آن به قم باز می‌شود. بانویی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه بنت موسى (علیهما السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند. @MaarefHadith
هفته_کتاب به همت جناب آقای ملکی کتابدار محترم دانشکده به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی کارگاه معرفی پایگاه های پژوهشی و درگاه های جستجو در حوزه قرآن و حدیث برگزار می گردد. ارائه دهنده: دکتر سید مجید نبوی زمان: دوشنبه 1 آذر ساعت 10 🌐لینک ورود به جلسه : http://meet2.quran.ac.ir/qom کتابخانه دانشکده علوم قرآنی قم
❇️خوشا بحال علی بن مهزیار اهوازی نامه‌ زیبا با تعابیر بلند از امام جواد علیه‌السلام خطاب به علی بن مهزیار اهوازی ✅بسم الله الرحمن الرحیم یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزی فی الدنیا والآخرة و حشرک الله معنا، یا علی قد بلوتک و خبرتک فی النصیحة والطاعة والخدمة والتوقیر والقیام بما یجب علیک، فلو قلت انی لم أر مثلک رجوت ان أکون صادقا فجزاک الله جنات الفردوس ولا خفی علی مقامک و خدمتک فی الحر والبرد فی اللیل والنهار فاسئل الله اذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمة تغتبط بها انه سمیع الدعاء.[۱] ◀️ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. خداوند تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت آزموده است و در آنچه واجب است امتحان خوبی داده ای، اگر بگویم را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راست باشد، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم روزی که همۀ خلائق را جمع می کنند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنوندۀ هر دعائی است. ⚠️بزرگانی چون علی بن مهزیار چه می‌کردند که اینگونه مورد ستایش امام زمان خود بودند و ما به چه مشغولیم؟!!! ۱)کتاب الغیبة شیخ طـوسی،ص ۶۲۲ @MaarefHadith
دعای امام زمان (عج) امام صادق علیه‌السلام: ای زرارة اگر آن زمان[غیبت امام قائم] را درک کردی بر این دعا ملتزم باش: يا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَكْتَ ذلِكَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ: اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.  📗الکافی، ج۱، ص۳۳۷. @MaarefHadith
نشست علمی: یکصدمین سال حوزه و عرصه های حدیث پژوهی 🎤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عباس محمودی ⏰ زمان: دو شنبه اول آذر ساعت: 19 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ «ارائه گواهی حضور به شرکت کنندگان»
تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها.pdf
427.7K
✅تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها ✍️محسن رفعت 🔖 روایت سر به محمل کوبیدن حضرت ز ینب (س) در منابع روایی امامیه با پیشینه ای اندک، نقشی مؤثر در مبناسازی عزاداری ویژهای در فرهنگ شیعی داشته است. طر یحی نگارنده «المنتخب» با نقل از « مسلم جصاص» ،یگانه گزارشگر این روایت، نقشی اساسی در چهره پرداز ی و بُعد عاطفی عاشورا ایفا کرده است. ملافاضل دربندی نیز به عنوان یکی از مقتل نو یسان عاشورایی توجیهاتی خاص درباره این روایت بیان کرده و علیرغم اشکالاتش به ظاهر روایت ،آن را پذیرفته و مبنایی برای انواع عزادارای ها مانند قمه زنی و زنجیرزنی قرار داده است. در این مقاله به بررسی و نقد داستان مذکور پرداخته شده است. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈 اینجا مراجعه کنید. @MaarefHadith