eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا آمَنَ بِي مَنْ بَاتَ شَبْعَانَ وَ جَارُهُ جَائِع‏ امام باقر علیه السلام فرمودند رسول الله فرمودند: به من ایمان نیاورده، کسى که با شکم سیر بخوابد، در حالى ‌که همسایه‌اش گرسنه باشد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص 668 @MaarefHadith
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ فرصت ها و چالش ها (گزارشی تحلیلی از نمایشگاه سی و دوم) .pdf
386.1K
✅ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ فرصت ها و چالش ها ✍️ محمد جواد حسنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را می‌توان بزرگ‌ترین روی‌داد فرهنگی کشوری در حوزۀ کتاب دانست. در فروردین و اردی‌بهشت 1398 خورشیدی، سی و دومین نمایشگاه با شعار «خواندن، توانستن است.» برگزار شد. سر مقاله «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» به گزارش تحلیلی از سی و دومین نمایشگاه کتاب پرداخته بود و مزیت و اشکالات آن دوره را بیان کرده بود. امسال (1402) سی و چهارمین دوره این نمایشگاه برگزار شد، حال خیلی خوب است که آن نوشته مجددا مطالعه شود و مقایسه ای صورت بگیرد که آیا آن اشکالات برطرف گردیده و مزیت ها افزایش یافته است یا نه؟ این سرمقاله در شماره 4 مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر گردیده است برای مطالعه مستقیم می توانید بر روی نام مقاله کلیک کنید. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
✅ویژگی تاریخ حدیث شیعه از ويژگی‏هاى تاريخ حديث شيعه، مجموعه گران‏بهايى از احاديث است كه بر اساس سؤالات نوين، پديد آمد و راه‏كار پاسخ‏گويى به پرسش‏هاى نوين را می‌توان در آن يافت. امروزه، با روش‌شناسى پاسخ‏هاى اهل بيت (عليهم السلام)، به هر سؤال جديدى كه پديد مى‌‏آيد، بر اساس موازين اسلام، مى‏‌توان پاسخ داد. 📗آشنایی با حدیث ص45 @MaarefHadith
امام جعفر صادق علیه السلام: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ ع وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ. هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد، و هر کس که خدا بدخواه او باشد، کینه و بغض زیارت امام حسین علیه السلام را در دل او می نهد. 📚 وسائل الشیعه،ج14، ص 496 @MaarefHadith
PE_Volume 15_Issue 58_Pages 143-163.pdf
879.3K
📝آسیب‌شناسی ادراج متنی در احادیث مهدویت ✍خدامراد سلیمیان 🔰با توجه به جایگاه احادیث مهدویت، در منظومه معارفی مکتب اهل‌بیت:، بهره درست و صیانت از این گنجینۀ پربهاء، نیازمند ‫زمینه‌هایی است. یکی از این زمینه‌ها، شناسایی آسیب‌ها و آفت‌هاست؛ بدین منظور‫ که حدیث‌پژوه مهدوی بتواند پیامدهای نامطلوب آن‌ها را درحوزه فهم حدیث از میان ببرد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که از آسیب‌های بنیادین عارض بر احادیث مهدوی، «ادراج» به معنای وارد شدن سخن راوی یا نسخه‌بردار، بر فرمایش معصوم است. از آن‌جا که گاهی اندک دگرگونی در حدیث، ما را در رسیدن به مقصود معصوم ناکام می‌گذارد و سبب ‫اختلاف دیدگاه خواهد شد، توجه به این آسیب‌ها اهمیت ویژه‌ای ‫دارد. «آسیب‌شناسی ادراج متنی در احادیث مهدویت» به بررسی آسیب ادراج در روایات مهدویت پرداخته است. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
سوالی پرسیده شده است که آیا «چله کلیمه» مورد تایید اسلام است؟ 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 جوابی به صورت خلاصه در این باره ارائه می گردد: چله نشینی به این معنا که انسان سعی کند چهل روز بر اعمال و رفتار خود نظارت دقیق داشته باشد تا مرتکب گناه و حرام و ترک واجب و ... نشود و یا اینکه به سفارش برخی از علما و بزرگان دین 40 روز یک عمل نیک یا دعای خاصی را با آدابش بخواند، مورد تایید اسلام است. مثلا امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏‏»؛ (1) هیچ بنده‌ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن‌که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان‌ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود. همچنین در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که «چهل روز عبادت خالصانه باعث سرازیر شدن چشمه های حکمت از جان انسان می شود». (2) از سویی دیگر، کوچ کردن موسی علیه السلام به کوه طور برای مناجات با خداوند و دریافت الواح تورات، از روز اول ذی القعده آغاز شد و پس از چهل روز در روز عید قربان به پایان رسید. از کنار هم گذاشتن این دو امر و نیز روایاتی که در باره جایگاه عبادت در دهه اول ذوالحجه رسیده است، می توان نتیجه گرفت که این چهل روز زمان مناسبی برای عبادت است و در نتیجه این ایام به «چله کلیمه» یا اربعین کلیمی مشهور شده است. البته دقت شود که اعلام این چهل روز به عنوان «چله کلیمه» نص صریح آیات و روایات نیست به عبارت دیگر «چله کلیمه» دستوری است که عرفا و فقها شیعه، از کنار هم قرار دادن چند آیه و روایت سفارش کرده اند و آیه و روایت صریح در این زمینه نداریم. پی نوشت ها: 1-کليني، محمد بن يعقوب، الکافي، تهران: اسلاميه، چاپ چهارم، 1407ق، ج 2، ص 16. 2-شعیرى، تاج الدین‏، جامع الاخبار، قم: انتشارات رضى، 1405ق، ص 94. @MaarefHadith
مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة هر کسی او را با معرفت و شناخت به حقّانیت او، زیارت کند، بهشت جایگاهش خواهد بود. @MaarefHadith
🔸عن رسول‌الله ص: مَن کانَ لَهُ ابنَهٌ فَاللّهُ فی عَونِهِ ونُصرَتِهِ، وبَرَکَتِهِ ومَغفِرَتِهِ. 🔸پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:  هر که دختر داشته باشد، خداوند در پى یارى، کمک، برکت و آمرزش اوست. 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۵ ص ۱۱۵. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ القاب مشهور حضرت فاطمه معصوم ✍️ محمد جواد حسنی 📃 در میان مردم القابی برای معصومان علیهم‌السلام و برخی از خاندان آنها معروف گشته است؛ برخی از این القاب برگرفته از روایات و زیارتنامه ها است و برخی دیگر همچون «باب الحوائج» و «اباصالح» هیچ مبنای روایی ندارند. در مورد حضرت فاطمه دختر امام کاظم علیه‌السلام (مشهور به حضرت معصومه) نیز چنین است یعنی برخی از القاب حضرت بر گرفته از روایات است و برخی نیز مشهور بین مردم است که هیچ مبنای روایی ندارد. در زیارتنامه غیر معروفی که برای حضرت سلام الله علیها به نقل از امام رضا علیه‌السلام گزارش شده، برای حضرت هشت لقب «السلام علیک ایّتها الطاهرة الحمیدة البَرّةُ الرشیدةُ التقیَّة النقیّة الرضیة المرضیة» ذکر شده است. این زیارت‌نامه غیر مشهور در کتابی با عنوان «انوار المشعشعین فی شرافه قم و القمیین» نقل شده است؛ این کتاب در سال 1352 قمری توسط شیخ محمدعلی نائینی اردستانی تالیف شده، است. اما سه لقب که نسبت به دیگر القاب برای حضرت مشهور شده، کریمه، معصومه و ستیا است. 1. کریمه از القاب مشهور و مورد استفاده برای حضرت است؛ ظاهرا این لقب به خوابی مستند است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن، یکی از امامان علیهم‌السلام، فاطمه مدفون در قم را «کریمه اهل ‌بیت» خوانده است. 2. معصومه یکی از القاب مشهور برای دختر امام کاظم علیهما‌السلام است. برخی از عالمان نیز گفته‌اند که «معصومه» مترادف و هم معنای واژه صدیقه است. (1) در کتاب «مفتاح الجنان» -که مشخص نیست نویسنده آن کیست- گزارش وجود دارد که عنوان معصومه از طرف امام رضا علیه‌السلام برای خواهرشان به کار رفته است، عبارت چنین است: وَ فِی بَعْضِ کُتُبِ الزِّیَارَهِ أَنَّ الْإِمَامَ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ لِسَعْدٍ الْأَشْعَرِیِّ: یَا سَعْدُ، عِنْدَکُمْ قَبْرٌ مِنَّا. قَالَ: فَدَتْکَ نَفْسِی تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ، وَ فِی مَکَانٍ آخَرَ قَالَ: مَنْ زَارَ الْمَعْصُومَهَ فِی قُمٍّ. (2) البته این عنوان در منابع قدیمی‌تر وجود ندارد و نخستین بار در این کتاب آمده است. دست‌کم این لقب در ادبیات عالمان قرن یازدهم به بعد مانند علامه مجلسی رایج بوده و در کتاب‌هایشان، حضرت را با عنوان فاطمه معصومه سلام الله علیها یاد کرده‌اند. 3. لقب مشهور دیگر «ستیا» است. این که چرا به حضرت فاطمه دختر امام کاظم علیهما السلام ستیا می گویند مشخص نیست. احتمال دارد که واژه «ستی» از کلمه «سیدتی» اخذ شده باشد. ممکن هم هست که از فرهنگ های دیگر مانند عربی (3) و هندی به زبان و فرهنگ ایران وارد شده است. در هر صورت «ستی یا ستیا» را نمی توان لقبی برای حضرت معصومه سلام الله علیها دانست بلکه این یک عنوان محاوره‌ای شبیه به عناوینی مانند خانم، بانو، خاتون و ... در فرهنگ ایرانیان است. 📚1. روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج5، ص345. 📚2. مفتاح الجنان‏، ص547. 📚 3. فرهنگ فارسی عمید، واژه ستی. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️آه اسم خدا 🔰جَعْفَرُ بْنُ يَحْيَى اَلْخُزَاعِيُّ عَنْ أَبِيه ِ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى بَعْضِ مَوَالِيهِ يَعُودُهُ فَرَأَيْتُ اَلرَّجُلَ يُكْثِرُ مِنْ قَوْلِ آهِ فَقُلْتُ لَهُ يَا أَخِي اُذْكُرْ رَبَّكَ وَ اِسْتَغِثْ بِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ آهِ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ قَالَ آهِ فَقَدِ اِسْتَغَاثَ بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. ✅جعفر بن يحيى خزاعى از پدرش نقل مى‌كند كه مى‌گويد:با امام صادق عليه السّلام به نزد يكى از شيعيان براى عيادت رفتيم.ديدم كه آن مرد زياد آه و ناله مى‌كند.به او گفتم:اى برادر!پروردگار خود را به ياد بياور و از او كمك بخواه.امام صادق عليه السّلام فرمودند:(آه)يكى از نام‌هاى خداوند است، كسى كه بگويد:آه،از خداوند كمك خواسته است. 📗التوحيد (صدوق)، ج۱، ص۲۱۸. @MaarefHadith
✅خوش بحال این چهار نفر👇 عن أبی‌عبدالله علیه‌السلام: مَا أَجِدُ أَحَداً أَحْيَا ذِكْرَنَا وَ أَحَادِيثَ أَبِي عَلَيْهِ‌السَّلاَم إِلاَّ زُرَارَةُ وَ أَبُو بَصِيرٍ اَلْمُرَادِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ وَ بُرَيْدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ وَ لَوْ لاَ هَؤُلاَءِ مَا كَانَ أَحَدٌ يَسْتَنْبِطُ هُدًى هَؤُلاَءِ حُفَّاظُ اَلدِّينِ وَ أُمَنَاءُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى حَلاَلِ اَللَّهِ وَ حَرَامِهِ وَ هُمُ اَلسَّابِقُونَ إِلَيْنَا فِي اَلدُّنْيَا وَ فِي اَلْآخِرَةِ. امام صادق علیه‌السلام: احادیث پدرم را کسی جز و مرادی و بن مسلم و بن معاویه از خطر محو و اندراس حفظ نکرد، اگر اینها نبودند کسی هدایت نمی‌ یافت، اینها حافظان دین و مورد اعتماد پدرم بر حلال و حرام الهی هستند. اینها در دنیا و آخرت به سوی ما سبقت گرفته‌ اند.  📗الاختصاص، ص۶. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅خوش بحال این چهار نفر👇 عن أبی‌عبدالله علیه‌السلام: مَا أَجِدُ أَحَداً أَحْيَا ذِكْرَنَا وَ أَحَادِ
چقدر خوبه امام زمان ما هم در حق ما چنین سخنی بفرماید. ما شیعه بودن و عمل به تک تک احکام را مدیون این چهار نفر بدانیم. حمد، سوره و صلواتی نثار روح این چهار راوی بزرگ شیعه بکنیم.
✅کلاسهای خصوصی امام باقر علیه‌السلام برای اصحاب👇 روایتی از مراجعه زراره به امام باقر علیه‌السلام در ساعاتی خاص و در جلساتی خصوصی🔰 ▫️فَأَتَيْتُهُ مِنَ اَلْغَدِ بَعْدَ اَلظُّهْرِ وَ كَانَتْ سَاعَتِيَ اَلَّتِي كُنْتُ أَخْلُو بِهِ فِيهَا بَيْنَ اَلظُّهْرِ وَ اَلْعَصْرِ وَ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ أَسْأَلَهُ إِلاَّ خَالِياً خَشْيَةَ أَنْ يُفْتِيَنِي مِنْ أَجْلِ مَنْ يَحْضُرُهُ بِالتَّقِيَّةِ. 📗الکافی، ج۷، ص۹۴. @MaarefHadith
Article.pdf
802.5K
تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی سیدعلیرضا حسینی شیرازی 👤 محمد لطفی پور 📝 بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبن‌عیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهش‌گران قرار گرفته‌است. در این مقاله، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینه‌‌ها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهم‌السلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شده‌است. گفتنی‌است در این پژوهه به هدف برون‌رفت چالش‌های موجود پیرامون رابطه روایی محمدبن‌عیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شده‌است. ره‌اورد این تلاش، خالی‌بودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیه‌السلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دست‌خوش تردید قراردهد. 🖇 این مقاله در فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16 منتشر شده است. برای مطالعه مقاله در سایت، روی عنوان مقاله کلیک کنید. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️تفاوت (فلان عن فلان) و (روی فلان عن فلان) نوع گزارش یک حدیث توسط راوی آن، گاه اشاره به نحوه ارتباط آن راوی با راوی قبل از خود دارد. از اینرو در أسناد روایات گاه به این دو تعبیر بر می‌خوریم (روی فلان عن فلان) و (فلان عن فلان)، این دو عبارت هر چند در نگاه اول تفاوت چندانی از لحاظ معنا با هم ندارند، ولی با دقت نظر علماء این دو تعبیر هر کدام معنای خاصی را إفاده می‌کنند. چنانچه گفته شده؛ عبارت (فلان عن فلان) اشاره به نقلِ بی‌واسطه حدیث توسط راوی از راوی دیگر دارد. ولی عبارت (روی فلان عن فلان) أعم از تعبیر قبل است یعنی هم شامل نقل حدیث با واسطه و هم نقل حدیث بدون واسطه می‌باشد. مرحوم تستری (شوشتری) در فصل پنجم از مقدمه کتاب قاموس الرجال خود می‌نویسد: فرق بين قولهم:«فلان عن فلان»و قولهم:«روى فلان عن فلان» فالأوّل يستلزم الرواية بلا واسطة،و أمّا الثاني فأعمّ.و لذا قال في أحكام الجماعة في التهذيب و في باب المهور منه:«روى أحمد بن محمّد بن عيسى عن عبد اللّه بن المغيرة»مع أنّ الكشّي و النجاشي قالا:إنّه لم يرو عنه قطّ. 📗قاموس الرجال، ج1، ص14. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔷گوشه‌ای از زندگی‌نامه خود نوشت سید #نعمت‌الله_جزائری.👆 ⬅️ کان الدم یجری من یدي من شدة البرد و كنت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅علامه سید مرتضی عسکری: روی پیشانی ام با انگشتم نوشتم وقف..... وقف در اهل‌بیت و شیعیان اهل‌بیت علیهم السلام. 🔆رحمت خدا بر علمایی که اینچنین موجب احیاء علوم اهل‌بیت شده‌اند.😔 @MaarefHadith
🎙 آیت الله جوادی آملی 🔸 در هر زمان و زمینی، فرصت برای هست! این چهار ماه یعنی ذی قعده، ذی حجه و محرم که سه ماه متصل ‌اند و ماه رجب كه ماه منفصل است، ماه‌ های حرام ‌اند, در ماه‌ های حرام، كارهای خیر، ثوابش دو چندان است و ـ خدای ناكرده ـ گناه، كیفرش دو چندان است. انسان این فرصت را دارد كه از اوّل ذی قعده تا دهم ذی حجه، را انجام دهد. 🔸 به ما چقدر سفارش كردند كه همه درس ‌ها در حوزه و دانشگاه نیست، بخش مهمّ این درس ‌ها در مسجد و حسینیه است. فرمود انسان بالأخره باید این بوستان، این درختان و این باغی كه درست كرده را آبیاری كند؛ حالا آبش یا از چشمه ای است كه از درون همین باغ می ‌جوشد یا از بیرون و با نهر درست كردن است كه این درخت‌ ها را سیراب می ‌كنند. آنها كه در حوزه و دانشگاه‌ اند مثل كسانی هستند كه كشاورزی و باغداری دارند ولی از راه نهر از بیرون آب می ‌آورند. 🔸 اما آنها كه و اهل معنا و اهل نماز شب ‌اند، كسانی ‌اند كه از درونشان چشمه می ‌جوشد. دو راه دارد: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أو أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید﴾؛ فرمود انسان یا باید مثل انبیا و اولیا و شاگردان آنها باشد که چشمه از درون او بجوشد یا باید با اینها رابطه داشته باشد و نهری از این چشمه، به درون منزل خود بیاورد؛ اگر نه آن باشد و نه این، می ‌خشكد! یا باید دل داشته باشد یا گوش! 🔸 اینكه فرمودند بگیرید، چهلّه بگیرید، برای همین است، لذا هیچ كس نمی ‌تواند بگوید چون من دستم از حوزه یا دانشگاه كوتاه است توفیق ندارم! این‌ قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و «مقلّب ‌القلوب» هست كه ده ‌ها مسئله ممكن است در قلب انسان القا بشود؛ اصولاً فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾. @MaarefHadith
شباهت مُرده و دروغگو❗️ 🔹امام علي عليه السلام: الْكَذَّابُ وَ اَلْمَيِّتُ سَوَاءٌ؛ فَإِنَّ فَضِيلَةَ اَلْحَيِّ عَلَى اَلْمَيِّتِ اَلثِّقَةُ بِهِ، فَإِذَا لَمْ يُوثَقْ بِكَلاَمِهِ بَطَلَتْ حَيَاتُهُ 🔸دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست. 📗 غرر الحكم، ح 2104 در نشر أحادیث أهل‌بیت(ع)سهیم باشیم.🌹 @MaarefHadith
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا» رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام، نگاشته‌ها و نکات مرتبط با حدیث می‌باشد. جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، مطالب و پست‌های کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.↙️ @MaarefHadith 🙏در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید.🌹 @MaarefHadith
🔆اهمیت اسناد احادیث عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اُذْكُرُوا اَلْحَدِيثَ بِإِسْنَادِهِ فَإِنْ كَانَ حَقّاً كُنْتُمْ شُرَكَاؤُهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَ إِنْ كَانَ بَاطِلاً فَإِنَّ اَلْوِزْرَ عَلَى صَاحِبِهِ. امام صادق عليه السّلام از حضرت على عليه السّلام روایت كرده‌اند كه فرمود: حديث را با اسنادش بيان كنيد، اگر آن نسبت حق باشد در آخرت شريك آن خواهيد بود، و اگر باطل باشد گناه آن بر گردن نسبت دهنده خواهد بود. 📗مشکاة الأنوار، ج۱، ص۱۴۴. @MaarefHadith