علوم و معارف حدیث
#بروشور_چهل_حدیث
بروشور چهل حدیث از امام رضا علیه السلام
📎دانلود فایل با کیفیت pdf جهت چاپ بروشور↙️
https://ahlolbait.com/files/12/download/40%20hadith%20emam-reza.pdf
#امام_رضا #دهه_کرامت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#یا_امام_رضا
من از کودکی عاشقت بوده ام
قبولم نما گرچه آلوده ام
مبادا برانی مرا از درت
به بازوی بشکسته مادرت
به عشق تو هرکس که منسوب شد
اگر بد بود عاقبت خوب شد
غمت حاصل زندگانی من
به راه تو طی شد جوانی من
من از ریزه خواران خوان تو ام
اگر چه بدم میهمان توام
به عشقت از آن دم که خو دادی ام
به چشم همه آبرو دادی ام
ز در راندگانت حسابم مکن
گدایم، کرم کن – جوابم مکن
ازین رو سپیدم بر داورم
که من هم سیاهی این لشگرم
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
📌۵ سایت مفید برای دانلود رایگان کتاب علمی و دانشگاهی
🌐 http://gen.lib.rus.ec
🔰 http://booksee.org
🌐 http://bookyards.com
🔰http://doabooks.org
🌐 http://bookboon.com
👈 برگرفته از:
https://eitaa.com/majidnabavi1366/83
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
🌸ثواب یک میلیون حج🌸
بزنطی گوید در کتاب حضرت رضا علیهالسلام خواندم که فرموده اند: به شیعیانم برسانید که زیارت من نزد خداوند عزوجل معادل هزار حج است.
🔅بزنطی گوید: به امام جواد گفتم: هزار حج؟!
حضرت فرمودند: آری به خدا قسم پاداش هزار هزار حج ( #یک_میلیون_حج ) برای کسی که او را با معرفت زیارت کند.
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ: « قَرَأْتُ فِي كِتَابِ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَبْلِغْ شِيعَتِي أَنَّ زِيَارَتِي تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ أَلْفَ حِجَّةٍ- قَالَ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع أَلْفَ حِجَّةٍ قَالَ إِي وَ اللَّهِ وَ أَلْفَ أَلْفِ حِجَّةٍ لِمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ».
📗كامل الزيارات ، ص306
#دهه_کرامت #میلاد_امام_رضا
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اینفوگرافیک
اینفوگرافی آثار زیارت امام رضا علیه السلام بر پایه أحادیث.
#دهه_کرامت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🌸ثواب یک میلیون حج🌸 بزنطی گوید در کتاب حضرت رضا علیهالسلام خواندم که فرموده اند: به شیعیانم برسانی
🔰 🔰 🔰
حج، عملی بی بدیل (ثواب یک #حج)
🔹از حضرت صادق- علیهالسلام- روایت شده است که: یک اعرابی به پیامبر رسیده گفت: ای پیامبر خدا! من به قصد حج، بیرون آمدهام ولی حجّ از کفم رفت! من مردی ثروتمندم، به من دستوری ده که با داراییم کاری کنم که به اجری مانند #اجر_حج برسم. امام- ع- میگوید: پیامبر- ص- رو به او کرد و گفت: به کوه «ابوقبیس» نگاه کن! اگر ابوقبیس طلای سرخ شود، که تو در راه خدایش انفاق کنی، به چیزی که حاجی میرسد، نمیرسی!.....آنگاه بدان مرد فرمود: «تو کجا میتوانی به آنچه حاجی میرسد، برسی؟»
🔸عن ابي عبد الله عليهالسلام عن أبيه عن آبائه عليهمالسلام ان رسول الله صلىاللهعليه و آله لقيه اعرابي فقال له : يا رسول الله اني خرجت اريد الحج ففاتني وأنا رجل مميل (میّل/ملیّ) فمرني ان اصنع في مالي ما ابلغ به مثل اجر الحاج قال : فالتفت إليه رسول الله صلىاللهعليهوآله فقال له : انظر إلى ابى قبيس فلو ان ابا قبيس لك ذهبة حمراء انفقته في سبيل الله ما بلغت به ما يبلغ الحاج.....ثم قال : أنى لك ان تبلغ ما يبلغ الحاج.
📗 تهذیبالاحکام ج 5، ص 19، ح 56.
#زیارت_امام_رضا #دهه_کرامت #میلاد_امام_رضا
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ سرّ رضا بودن ثامن الحجج
آیةالله جوادی آملی؛
🍀 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛
🍀 و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
🍀 ممکن است در بین آحاد امّت کسانی باشند که به مقام رضوان راه پیدا کنند؛ چون پایان بخش سورة مبارکة فجر که فرمود:
🍀 یا أیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَهُ ارْجِعِی إلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرضِیَّه (1)مخصوص ائمه (ع) نیست، شامل سائر انسانهای ملکوتیمنش هم میشود.
🍀 ممکن است در بین امّت کسانی باشند که دارای نفس مطمئنه و نائل به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً بشوند، امّا رضا نخواهند بود! آنها جزء امّتاند، ولی امام رضا (ع) واسطه است که چنین افرادی در بین امّت به مقام راضِیَهً مَرضِیَّهً راه پیدا می کنند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🌸ثواب یک میلیون حج🌸 بزنطی گوید در کتاب حضرت رضا علیهالسلام خواندم که فرموده اند: به شیعیانم برسانی
🌸ثواب هفتاد هزار شهید🌸
امام صادق علیه السلام:
🟨کشته میشود نوهی من در سرزمین خراسان در شهری که طوس نامیده میشود، هر کس او را زیارت کند و به حق او معرفت داشته باشد، خودم روز قیامت #دستش_را_میگیرم و به بهشت میبرم، اگر چه از اهل گناهان بزرگ باشد، به آن حضرت گفته شد، معرفت حق او چیست؟ فرمود: دانستن اینکه او امام و اطاعتش واجب است، غریب و شهید است. کسی که او را با معرفت به حقش زیارت کند،خداوند اجر #هفتاد_هزار_شهید از شهدایی که در کنار رسول خدا پیکار کردهاند به او خواهد داد.
🟩يُقْتَلُ حَفَدَتِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِي مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا طُوسُ مَنْ زَارَهُ إِلَيْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِيَدِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَ إِنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ قَالَ يَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ شَهِيدٌ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ أَجْرَ سَبْعِينَ أَلْفَ شَهِيدٍ مِمَّنِ اسْتُشْهِدَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى حَقِيقَة».
📗عیون أخبارالرضا ،ج۳
ولادت ثامن الحجج #امام_رضا_علیهالسلام مبارک🌹
#دهه_کرامت #میلاد_امام_رضا
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
یک روایت زیبا برای آغاز صبح زیبا
#چاه_مکن_بهر_کسی
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: لا تَغتَبْ فتُغتَبُ، ولا تَحفِرْ لِأخِيكَ حُفرَةً فَتَقَعَ فيها؛ فإنَّكَ كما تَدينُ تُدانُ.
امام صادق عليه السلام فرمود: غيبت نكُن، كه از تو غيبت می شود. و براى برادرت چاه مكَن كه خود در آن می افتى؛ زيرا با هر دست بدهى، با همان دست پس مى گيرى.
📗بحار الأنوار، ج۱۶، ص۲۴۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅ از آداب نقل حدیث🔰 يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلىاللهعليهوآله و ا
#نهج_الفصاحه
سید محمدکاظم طباطبایی
▪️مرحوم ابوالقاسم پاینده در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام #نهج_الفصاحه با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است.
👈ظاهرا از منابع اصلی این کتاب جامع الصغیر سیوطی است.
📗تاریخ حدیث: ص۴۸.
⚠️پ.ن:
بجهت نوع نام گذاری کتاب و عدم شناخت برخی افراد از روایات موجود و منابع مورد استفاده نگارنده عدهای در استفاده از این کتاب بگونهای عمل میکنند کأنّه از منابع روایی معتبر شیعه هست. شایسته است در بهرمندی از متون روایی، کتب معتبر را مد نظر قرار داد!!
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅تاثیر #دانش_صرف در فهم احادیث
یکی از علومی که در فهم احادیث به ما کمک میکند، دانش "صرف" است.
به عنوان مثال؛ براى درست خواندن و نيز درست فهميدن اين حديث «إذا بِعتَ فَكِل»[1]، نيازمند #دانش_صرف هستيم. زيرا دو كلمه «بعت» و «فكل» بر پايه قواعد عربى تغيير يافتهاند. «بِعْتَ» فعل ماضى مخاطب و ريشه آن «ب. ى. ع» به معناى فروختن است و كلمه «فكل» از حرف «فاء» و فعل امر «كِل» پديد آمده است. فعل امر «كِل» از ريشه «ك. ى. ل» به معناى پيمانه كردن است در اين حديث نيازمند دانستن دانش "نحو" نيز هستيم تا بدانيم آمدن «إذا» جمله را به زمان حال و آينده مىبرد و آن را شرطى مىكند. در نتيجه معناى حديث چنين است: اگر چيزى را مىخواهى بفروشى، آن را پيمانه [و معيّن] كن.
📗[1]صحيح البخارى، ج 3، ص 21.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
تو-میگی-رفیقمی-تو-.mp3
3.67M
رهام نکن تو خونواده ی منی حسین
فقط تورو دارم تو عالمین امام حسین
کمش نکن حرارتیو که تو قلبمه
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
نکتهای پیرامون کتاب #بحار_الأنوار
🔸علامه مجلسی در مرآة العقول در بحث جواز عمل به اخبار موجود در اصول معتبره میفرماید:
« قد فصّلنا القول في ذلك في المجلّد الآخر من كتاب بحار الانوار ... »
🔻و از طرفی میبینیم چنین بحثی در جلد آخر بحار ذکر نشده است، معلوم میشود که علامه مجلسی برخی از مباحث مربوط به بعضی از مجلدات بحار را نوشته بوده است، امّا در بحارالأنوار کنونی موجود نیست.
📚 مرآة العقول، ج۱، ص۲۲.
📚 عابدی، آشنایی با بحارالأنوار، ص۶۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⛔️تنبلی ممنوع
🔹عن الامام الصادق علیه السلام:
" إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ "
🔸امام صادق علیهالسلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند.
📗الکافي، ج۵، ص ۸۵.
🎙شرح حدیث توسط مقام معظم رهبری را در لینک زیر بخوانید:↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith/1628
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#تاریخ_حدیث
يكى از راههاى اطمينان از صدور حديث، بررسى سيرِ تاريخى حديث است. «سرگذشت حديث»، متون حديثى متداول روزگار ما را با روزگارِ پيامبرِ خدا (ص) و اهل بيت (عليهم السلام) پيوند مىزند و فراز و فرودهاى حديث نگارى را پيشِ روى ما مینهد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📝برخی از مقالات حدیثی مربوط به امام خمینی(ره)🔰
🔹آثار حدیثی امام خمینی ره
🔸مبانی رجالی امام خمینی ره
🔸امام خمینی و فقه الحدیث
🔸امام خمینى قدس سره و كاربردهاى روایات تفسیرى
🔹جایگاه احادیث در اندیشههای تفسیری امام خمینی ره
🔸منابع حدیثی امام خمینی (ره) در نقل احادیث تفسیری
🔹پیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی ره
🔸معیارهای انتخاب كارگزاران دراندیشه امام خمینی (بررسی روایی)
🔹تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیتالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی
🆔@hadithnet
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رحلت حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا»
رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند.
🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار #معارف_حدیثی اهلبیت علیهمالسلام، #نگاشتهها و #نکات مرتبط با حدیث، #معرفی_کتب_مقالات_نشریات، #پاسخگویی به شبهات حدیثی، #شرح_احادیث، مطالب مرتبط با #رجال و #درایة و انتشار #یاداشتهای علمی با نام نویسنده میباشد.
جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، #کانال_علوم_ومعارف_حدیث را به دوستان خود معرفی کنید.
لینک عضویت↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith
🙏در نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام سهیم باشید.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.33M
#شرح_حدیث
🎤نکاتی جالب از آیةالله جوادی آملی در شرح این👇 حدیث.
«از حضرت امام کاظم سلام الله علیه سؤال کردند؛ که خدا جواد است؛ يعنی چه؟
امام فرمودند: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»
الکافی، ج۴، ص۳۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ویژگیها و آداب راویان حدیث
🔰انتقال صحیح روایات از نسلی به نسل دیگر، از مهم ترین وظایف محدّثان و راویان است. راویان برای این انتقال، باید ویژگی هایی داشته باشند و آدابی را رعایت کنند: ویژگی هایی مانند اسلام، عقل، بلوغ، عدالت، صداقت و ضبط که در این میان، صداقت، مهم ترین ویژگی راوی است. روایت راوی بدون این ویژگی ها، پذیرفته نیست.
افزون بر این، شایسته است راوی به برخی آداب نیز پای بند باشد. این آداب بر زیبایی و اتقان فرایند تحدیث می افزاید.
همچنین راوی باید از اموری اجتناب ورزد، مانند: انگیزه های غیر الهی داشتن، و نقل خبری که به دروغ بودن آن اطمینان دارد. بنابر این، نقل حدیث دارای دو گونه آداب ایجابی و آداب سلبی است.
📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
از #زمین_خوردن کسی خوشحال مشو
🔹عن امير المؤمنين علي عليه السلام: لا تَفرِحَنَّ بِسَقطَةِ غَيرِكَ لا تَدري ما يُحدِثُ بِكَ الزَّمانُ.
🔸از زمين خوردن كسى شاد مشو ، تو نمى دانى که روزگار براى تو چه در پِی دارد.
📗غرر الحکم: ح۱۰۲۹۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتابت_حدیث
جريانشناسى تاريخ حديث شيعه، بيانگر اهمّيت نگارش در ميان طرفداران اهل بيت (عليهم السلام) است، در حالى كه جريان خلفا، بنا بر هر دليلى، از نگارش احاديث پيامبر (ص) ممانعت مىكردند و حتّى در مواردى، از نقل سخنان پيامبر (ص) هم باز مىداشتند؛ ولى پيامبر (ص) و جانشينان معصومش، همواره بر نگارش احاديث، پافشارى مىكردند. در روايتى از پيامبر (ص) مىخوانيم:
قَيّدوُا العِلمَ بِالكِتابِ.
دانش را با نوشتن، به بند كشيد.
همچنين هنگامى كه ابو شاة يمنى، يكى از سخنرانىهاى پيامبر (ص) را پس از فتح مكّه شنيد، از ايشان درخواست كرد كه آن سخنان را برايش بنويسد، پيامبر (ص) به ياران خود فرمود:
اكتُبوا لأَبىشاة! «3»
[سخنانم را] براى ابو شاة بنويسيد!
پس از پيامبر (ص) در دوران امير مؤمنان على (ع)، كاتبان رسمى و غير رسمى، به گردآورى سخنان پيامبر (ص) و امامان (عليهم السلام) پرداختند و از اين رو، ميراث حديثى شيعه، بر خلاف ميراث حديثى مكتب خلفا، از آغاز با نگارش همراه شد و شاگردان مكتب اهل بيت (عليهم السلام) با همه سختىها و ناملايمات، بسيارى از نگاشتهها را ثبت كردند و به نسل جديد، منتقل نمودند.
📗برگرفته از کتاب: آشنايى با حديث، ص: 44
@MaarefHadith
✅تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث
🔰واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند.
🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است.
🔻به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند:
«حسود سودی نمی برد»
حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است.
بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود.
مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.
🔻برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است.
📚برگرفته از کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith