✅تاثیر #دانش_صرف در فهم احادیث
یکی از علومی که در فهم احادیث به ما کمک میکند، دانش "صرف" است.
به عنوان مثال؛ براى درست خواندن و نيز درست فهميدن اين حديث «إذا بِعتَ فَكِل»[1]، نيازمند #دانش_صرف هستيم. زيرا دو كلمه «بعت» و «فكل» بر پايه قواعد عربى تغيير يافتهاند. «بِعْتَ» فعل ماضى مخاطب و ريشه آن «ب. ى. ع» به معناى فروختن است و كلمه «فكل» از حرف «فاء» و فعل امر «كِل» پديد آمده است. فعل امر «كِل» از ريشه «ك. ى. ل» به معناى پيمانه كردن است در اين حديث نيازمند دانستن دانش "نحو" نيز هستيم تا بدانيم آمدن «إذا» جمله را به زمان حال و آينده مىبرد و آن را شرطى مىكند. در نتيجه معناى حديث چنين است: اگر چيزى را مىخواهى بفروشى، آن را پيمانه [و معيّن] كن.
📗[1]صحيح البخارى، ج 3، ص 21.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
تو-میگی-رفیقمی-تو-.mp3
3.67M
رهام نکن تو خونواده ی منی حسین
فقط تورو دارم تو عالمین امام حسین
کمش نکن حرارتیو که تو قلبمه
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
نکتهای پیرامون کتاب #بحار_الأنوار
🔸علامه مجلسی در مرآة العقول در بحث جواز عمل به اخبار موجود در اصول معتبره میفرماید:
« قد فصّلنا القول في ذلك في المجلّد الآخر من كتاب بحار الانوار ... »
🔻و از طرفی میبینیم چنین بحثی در جلد آخر بحار ذکر نشده است، معلوم میشود که علامه مجلسی برخی از مباحث مربوط به بعضی از مجلدات بحار را نوشته بوده است، امّا در بحارالأنوار کنونی موجود نیست.
📚 مرآة العقول، ج۱، ص۲۲.
📚 عابدی، آشنایی با بحارالأنوار، ص۶۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⛔️تنبلی ممنوع
🔹عن الامام الصادق علیه السلام:
" إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ "
🔸امام صادق علیهالسلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند.
📗الکافي، ج۵، ص ۸۵.
🎙شرح حدیث توسط مقام معظم رهبری را در لینک زیر بخوانید:↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith/1628
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#تاریخ_حدیث
يكى از راههاى اطمينان از صدور حديث، بررسى سيرِ تاريخى حديث است. «سرگذشت حديث»، متون حديثى متداول روزگار ما را با روزگارِ پيامبرِ خدا (ص) و اهل بيت (عليهم السلام) پيوند مىزند و فراز و فرودهاى حديث نگارى را پيشِ روى ما مینهد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📝برخی از مقالات حدیثی مربوط به امام خمینی(ره)🔰
🔹آثار حدیثی امام خمینی ره
🔸مبانی رجالی امام خمینی ره
🔸امام خمینی و فقه الحدیث
🔸امام خمینى قدس سره و كاربردهاى روایات تفسیرى
🔹جایگاه احادیث در اندیشههای تفسیری امام خمینی ره
🔸منابع حدیثی امام خمینی (ره) در نقل احادیث تفسیری
🔹پیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی ره
🔸معیارهای انتخاب كارگزاران دراندیشه امام خمینی (بررسی روایی)
🔹تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیتالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی
🆔@hadithnet
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رحلت حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا»
رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند.
🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار #معارف_حدیثی اهلبیت علیهمالسلام، #نگاشتهها و #نکات مرتبط با حدیث، #معرفی_کتب_مقالات_نشریات، #پاسخگویی به شبهات حدیثی، #شرح_احادیث، مطالب مرتبط با #رجال و #درایة و انتشار #یاداشتهای علمی با نام نویسنده میباشد.
جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، #کانال_علوم_ومعارف_حدیث را به دوستان خود معرفی کنید.
لینک عضویت↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith
🙏در نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام سهیم باشید.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.33M
#شرح_حدیث
🎤نکاتی جالب از آیةالله جوادی آملی در شرح این👇 حدیث.
«از حضرت امام کاظم سلام الله علیه سؤال کردند؛ که خدا جواد است؛ يعنی چه؟
امام فرمودند: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ»
الکافی، ج۴، ص۳۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ویژگیها و آداب راویان حدیث
🔰انتقال صحیح روایات از نسلی به نسل دیگر، از مهم ترین وظایف محدّثان و راویان است. راویان برای این انتقال، باید ویژگی هایی داشته باشند و آدابی را رعایت کنند: ویژگی هایی مانند اسلام، عقل، بلوغ، عدالت، صداقت و ضبط که در این میان، صداقت، مهم ترین ویژگی راوی است. روایت راوی بدون این ویژگی ها، پذیرفته نیست.
افزون بر این، شایسته است راوی به برخی آداب نیز پای بند باشد. این آداب بر زیبایی و اتقان فرایند تحدیث می افزاید.
همچنین راوی باید از اموری اجتناب ورزد، مانند: انگیزه های غیر الهی داشتن، و نقل خبری که به دروغ بودن آن اطمینان دارد. بنابر این، نقل حدیث دارای دو گونه آداب ایجابی و آداب سلبی است.
📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
از #زمین_خوردن کسی خوشحال مشو
🔹عن امير المؤمنين علي عليه السلام: لا تَفرِحَنَّ بِسَقطَةِ غَيرِكَ لا تَدري ما يُحدِثُ بِكَ الزَّمانُ.
🔸از زمين خوردن كسى شاد مشو ، تو نمى دانى که روزگار براى تو چه در پِی دارد.
📗غرر الحکم: ح۱۰۲۹۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتابت_حدیث
جريانشناسى تاريخ حديث شيعه، بيانگر اهمّيت نگارش در ميان طرفداران اهل بيت (عليهم السلام) است، در حالى كه جريان خلفا، بنا بر هر دليلى، از نگارش احاديث پيامبر (ص) ممانعت مىكردند و حتّى در مواردى، از نقل سخنان پيامبر (ص) هم باز مىداشتند؛ ولى پيامبر (ص) و جانشينان معصومش، همواره بر نگارش احاديث، پافشارى مىكردند. در روايتى از پيامبر (ص) مىخوانيم:
قَيّدوُا العِلمَ بِالكِتابِ.
دانش را با نوشتن، به بند كشيد.
همچنين هنگامى كه ابو شاة يمنى، يكى از سخنرانىهاى پيامبر (ص) را پس از فتح مكّه شنيد، از ايشان درخواست كرد كه آن سخنان را برايش بنويسد، پيامبر (ص) به ياران خود فرمود:
اكتُبوا لأَبىشاة! «3»
[سخنانم را] براى ابو شاة بنويسيد!
پس از پيامبر (ص) در دوران امير مؤمنان على (ع)، كاتبان رسمى و غير رسمى، به گردآورى سخنان پيامبر (ص) و امامان (عليهم السلام) پرداختند و از اين رو، ميراث حديثى شيعه، بر خلاف ميراث حديثى مكتب خلفا، از آغاز با نگارش همراه شد و شاگردان مكتب اهل بيت (عليهم السلام) با همه سختىها و ناملايمات، بسيارى از نگاشتهها را ثبت كردند و به نسل جديد، منتقل نمودند.
📗برگرفته از کتاب: آشنايى با حديث، ص: 44
@MaarefHadith