eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
یک روایت زیبا برای آغاز صبح زیبا الإمامُ الصّادقُ عليه ‏السلام: لا تَغتَبْ فتُغتَبُ، ولا تَحفِرْ لِأخِيكَ حُفرَةً فَتَقَعَ فيها؛ فإنَّكَ كما تَدينُ تُدانُ. امام صادق عليه ‏السلام فرمود: غيبت نكُن، كه از تو غيبت می ‏شود. و براى برادرت چاه مكَن كه خود در آن می افتى؛ زيرا با هر دست بدهى، با همان دست پس مى گيرى. 📗بحار الأنوار، ج۱۶، ص۲۴۹. @MaarefHadith
سید محمدکاظم طباطبایی ▪️مرحوم ابوالقاسم پاینده در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است. 👈ظاهرا از منابع اصلی این کتاب جامع الصغیر سیوطی است. 📗تاریخ حدیث: ص۴۸. ⚠️پ.ن: بجهت نوع نام گذاری کتاب و عدم شناخت برخی افراد از روایات موجود و منابع مورد استفاده نگارنده عده‌ای در استفاده از این کتاب بگونه‌ای عمل می‌کنند کأنّه از منابع روایی معتبر شیعه هست. شایسته است در بهرمندی از متون روایی، کتب معتبر را مد نظر قرار داد!! @MaarefHadith
✅تاثیر در فهم احادیث یکی از علومی که در فهم احادیث به ما کمک می‌کند، دانش "صرف" است. به عنوان مثال؛ براى درست خواندن و نيز درست فهميدن اين حديث «إذا بِعتَ فَكِل»[1]، نيازمند هستيم. زيرا دو كلمه «بعت» و «فكل» بر پايه قواعد عربى تغيير يافته‌‏اند. «بِعْتَ» فعل ماضى مخاطب و ريشه آن «ب. ى. ع» به معناى فروختن است و كلمه «فكل» از حرف «فاء» و فعل امر «كِل» پديد آمده است. فعل امر «كِل» از ريشه «ك. ى. ل» به معناى پيمانه كردن است در اين حديث نيازمند دانستن دانش "نحو" نيز هستيم تا بدانيم آمدن «إذا» جمله را به زمان حال و آينده مى‌‏برد و آن را شرطى مى‌‏كند. در نتيجه معناى حديث چنين است: اگر چيزى را مى‌‏خواهى بفروشى، آن را پيمانه [و معيّن‏] كن. 📗[1]صحيح البخارى، ج 3، ص 21. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
تو-میگی-رفیقمی-تو-.mp3
3.67M
رهام نکن تو خونواده ی منی حسین فقط تورو دارم تو عالمین امام حسین کمش نکن حرارتیو که تو قلبمه @MaarefHadith
نکته‌ای پیرامون کتاب 🔸علامه مجلسی در مرآة العقول در بحث جواز عمل به اخبار موجود در اصول معتبره می­فرماید: « قد فصّلنا القول في ذلك في‏ المجلّد الآخر من كتاب بحار الانوار ... » 🔻و از طرفی می­بینیم چنین بحثی در جلد آخر بحار ذکر نشده است، معلوم میشود که علامه مجلسی برخی از مباحث مربوط به بعضی از مجلدات بحار را نوشته بوده است، امّا در بحارالأنوار کنونی موجود نیست. 📚 مرآة العقول، ج‏۱، ص۲۲. 📚 عابدی، آشنایی با بحارالأنوار، ص۶۰. @MaarefHadith
⛔️تنبلی ممنوع 🔹عن الامام الصادق علیه السلام: " إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ " 🔸امام صادق علیه‌السلام: از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز مى دارند. 📗الکافي، ج۵، ص ۸۵. 🎙شرح حدیث توسط مقام معظم رهبری را در لینک زیر بخوانید:↙️ https://eitaa.com/MaarefHadith/1628 @MaarefHadith
يكى از راه‏هاى اطمينان از صدور حديث، بررسى سيرِ تاريخى حديث است. «سرگذشت حديث»، متون حديثى متداول روزگار ما را با روزگارِ پيامبرِ خدا (ص) و اهل بيت (عليهم السلام) پيوند مى‏زند و فراز و فرودهاى حديث نگارى را پيشِ روى ما می‌‏نهد. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا» رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند. 🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار اهل‌بیت علیهم‌السلام، و مرتبط با حدیث، ، به شبهات حدیثی، ، مطالب مرتبط با و و انتشار علمی با نام نویسنده می‌باشد. جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، را به دوستان خود معرفی کنید. لینک عضویت↙️ https://eitaa.com/MaarefHadith 🙏در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید.🌹 @MaarefHadith
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.33M
🎤نکاتی جالب از آیةالله جوادی آملی در شرح این👇 حدیث. «از حضرت امام کاظم سلام الله علیه سؤال کردند؛ که خدا جواد است؛ يعنی چه؟ امام فرمودند: «فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ» الکافی، ج۴، ص۳۹. @MaarefHadith
ویژگی‌ها و آداب راویان حدیث 🔰انتقال صحیح روایات از نسلی به نسل دیگر، از مهم ترین وظایف محدّثان و راویان است. راویان برای این انتقال، باید ویژگی هایی داشته باشند و آدابی را رعایت کنند: ویژگی هایی مانند اسلام، عقل، بلوغ، عدالت، صداقت و ضبط که در این میان، صداقت، مهم ترین ویژگی راوی است. روایت راوی بدون این ویژگی ها، پذیرفته نیست. افزون بر این، شایسته است راوی به برخی آداب نیز پای بند باشد. این آداب بر زیبایی و اتقان فرایند تحدیث می افزاید. همچنین راوی باید از اموری اجتناب ورزد، مانند: انگیزه های غیر الهی داشتن، و نقل خبری که به دروغ بودن آن اطمینان دارد. بنابر این، نقل حدیث دارای دو گونه آداب ایجابی و آداب سلبی است. 📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341. @MaarefHadith
از کسی خوشحال مشو 🔹عن امير المؤمنين علي عليه السلام: لا تَفرِحَنَّ بِسَقطَةِ غَيرِكَ لا تَدري ما يُحدِثُ بِكَ الزَّمانُ. 🔸از زمين خوردن كسى شاد مشو ، تو نمى دانى که روزگار براى تو چه در پِی دارد. 📗غرر الحکم: ح۱۰۲۹۰. @MaarefHadith
جريان‏شناسى تاريخ حديث شيعه، بيانگر اهمّيت نگارش در ميان طرفداران اهل بيت (عليهم السلام) است، در حالى كه جريان خلفا، بنا بر هر دليلى، از نگارش احاديث پيامبر (ص) ممانعت مى‏كردند و حتّى در مواردى، از نقل سخنان پيامبر (ص) هم باز مى‏داشتند؛ ولى پيامبر (ص) و جانشينان معصومش، همواره بر نگارش احاديث، پافشارى مى‏كردند. در روايتى از پيامبر (ص) مى‏خوانيم: قَيّدوُا العِلمَ بِالكِتابِ. دانش را با نوشتن، به بند كشيد. همچنين هنگامى كه ابو شاة يمنى، يكى از سخنرانى‏هاى پيامبر (ص) را پس از فتح مكّه شنيد، از ايشان درخواست كرد كه آن سخنان را برايش بنويسد، پيامبر (ص) به ياران خود فرمود: اكتُبوا لأَبى‏شاة! «3» [سخنانم را] براى ابو شاة بنويسيد! پس از پيامبر (ص) در دوران امير مؤمنان على (ع)، كاتبان رسمى و غير رسمى، به گردآورى سخنان پيامبر (ص) و امامان (عليهم السلام) پرداختند و از اين رو، ميراث حديثى شيعه، بر خلاف ميراث حديثى مكتب خلفا، از آغاز با نگارش همراه شد و شاگردان مكتب اهل بيت (عليهم السلام) با همه سختى‏ها و ناملايمات، بسيارى از نگاشته‏ها را ثبت كردند و به نسل جديد، منتقل نمودند. 📗برگرفته از کتاب: آشنايى با حديث، ص: 44 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث 🔰واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند. 🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است. 🔻به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند: «حسود سودی نمی برد» حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است. بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود. مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ. 🔻برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است. 📚برگرفته از کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی @MaarefHadith
✅زیباییِ سخنان اهل بیت را به دیگران بیاموزید. امام رضا علیه السلام: إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا. 🔰اینکه گاه روایت اهل بیت مورد کم مهری قرار میگیرد، نقصِ فاعلی گوینده حدیث نیز موثر در این امر است. وجود نورانی امام هشتم در حدیثی فرمودند: زیبایی سخن ما را برای مردم بگویید. 🔻انتخاب حدیث با در نظر گرفتن فهم و ذائقه مخاطب و نیاز جامعه هدف، تاثیر مهمی در استقبال از روایت اهل بیت دارد، سخنان اهل بیت و دادن سخن اهل بیت، در این میان وظیفه اصلی گوینده حدیث است. 🔻مقدمه دیگر در تحقق نتیجه مورد نظر، تعلیم (لو علموا) است. یعنی اگر علم به زیبایی سخنانِ اهل بیت برای مخاطب حاصل شد بجهت خاصیت ذاتی علم، اثرگذار خواهد بود. 🔻اینکه در عده‌ای نتیجه مطلوب حاصل نمیشود بجهت عدم تحقق شروط انتقال و اثرگذاری پیام است. یعنی شرط انتقال، زیبایی انتقال یا انتقال زیبایی پیام است و شرط اثرگذاری، مُتَعلِّم شدن مخاطب به علوم اهل بیت است. پ.ن؛ زیبایی کلام اهل بیت را، زیبا به دیگران انتقال دهید. @MaarefHadith
دفاع از رسول خدا 🔹امام صادق علیه السلام: منتظر ظهور مانند كسى است كه در ركاب پيامبر خدا شمشير كشيده است و از ايشان دفاع مى كند. 🔸المُنتَظِرُ لِلثّاني عَشَرَ كَالشّاهِرِ سَيفَهُ بَينَ يَدَي رَسولِ اللّهِ يَذُبُّ عَنهُ؛ 📗كمال الدّين، ص ۶۴۷. در نشر أحادیث أهل‌بیت(ع)سهیم باشیم.🌹 @MaarefHadith
❇️ سنگین‌ترین عمل در روز قیامت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : 🖋 سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال گذاشته می شود ، صلوات بر «محمد و اهل بیت» ایشان است. 📗 وسائل الشیعة ، ج۷ ، ص۱۹۷ @MaarefHadith
🔰 ⭕️اهمیت بیان سند و منبع حدیث یکی از فوائد بیان سند و منبع حدیث این است که؛ گوینده حدیث با ذکر سند و منبع حدیث گزارش شده، امکان تحقیق و راستی آزمایی پیرامون حدیث بیان شده را برای مخاطب فراهم می‌کند. 🔸اطلاع مخاطب از سند و منبع یک روایت زمینه تحقیق، ارزیابی، پذیرش یا رد روایت را تسهیل می‌بخشد. 🔸این مسئله از سوی معصومان نیز مورد توجه بوده به نحوی که پایبندی بر این امر مسئولیت نادرستی یک روایت را متوجه شخص منقول عنه می‌کند. 🔸کلینی با سند متّصل خود از امام علی(ع) روایت کرده است که:هنگامی که حدیثی را نقل می کنید، آن را به کسی که آن را روایت کرده، نسبت دهید که اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زیان راوی است. @MaarefHadith
🔹امیرالمومنین علیه‌السلام: جاهِدوا فى سَبیلِ اللّه‏ِ بَأَیدیكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِأَلسِنَتِكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِقُلوبِكُم. 🔸در راه خدا با دستهاى خود جهاد كنید، اگر نتوانستید با و اگر باز هم نتوانستید با قلب خود جهاد كنید. پ.ن؛ در مقابل ناهنجاری‌ها اجتماعی بی‌تفاوت نباشیم. بحارالأنوار، ج100، ص49. @MaarefHadith
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكارى‌‏هاى درست و نادرست مصون نمانده‌‏است. ▪️گاه، تقطيع و اختصار آن، بخش‏هاي اثرگذار از متن را به ما نرسانده و گاه، نقل معناهايى نه‌‏چندان دقيق، در كنار ناتوانى از بازگردانى كامل زبان شفاهى به زبان نوشتارى، ما را از قرينه‌‏هايى مؤثّر، محروم‏ كرده‌‏است. ▪️گاهى نيز افزوده‌‏هاى شارحان و كاتبان و اشتباهات و كم دقتى‌‏هاى ناسخان، آسيب‏هاى درج، سقط، قلب و تصحيف را پديد آورده ‏است و در مواردى هرچند اندك، چنان اضطراب و نابسامانى‌‏هايى در حديث به ‏‌وجود آورده‌‏اند كه آن را از اعتبار ساقط كرده‌‏اند. ⚠️بنابراین شایسته است قبل از انتساب یک روایت به معصوم و عمل به آن، محتمل درباره متون حدیثی مورد بررسی قرار بگیرد. @MaarefHadith
🔰 متاسفانه برخی از افراد به دلائل کاملا واهی و دلسوزی جاهلانه سخنانی را به معصومان نسبت داده اند که در هیچ منبع حدیثی یافت نمی شود. به عنوان مثال صلوات بر محمد و آل محمد ثواب فراوانی دارد و اثرات معنوی و مادی نیز در پی دارد اما حدیث زیر که در فضای مجازی منتشر می شود در هیچ منبع حدیث یافت نمی شود: از امام صادق علیه السلام پرسیدند: یوم الحسرة کدام روز است که حق تعالی می‌فرماید: «وَأَنذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ»؛ (بترسان ایشان را از روز حسرت). حضرت جواب داد: آن‌روز، قیامت است و حسرت همه‌ی خلق را فرو خواهد گرفت؛ زیرا انسان‌‌های نیکوکار حسرت می‌خورند که چرا از این بیشتر نیکی نکردیم و انسان‌‌های بدکردار حسرت می‌خورند که چرا به سلوک راه حسنات مشغول نگشتیم. از ایشان پرسیدند: «آیا کسی خواهد بود که در آن‌روز حسرت نداشته باشد؟» گفت: «آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد، در روز قیامت حسرت چیزی را نمی‌خورد». @MaarefHadith