eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ سنگین‌ترین عمل در روز قیامت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : 🖋 سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال گذاشته می شود ، صلوات بر «محمد و اهل بیت» ایشان است. 📗 وسائل الشیعة ، ج۷ ، ص۱۹۷ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
✅ از آداب نقل حدیث🔰 يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله و ا
🔰 ⭕️اهمیت بیان سند و منبع حدیث یکی از فوائد بیان سند و منبع حدیث این است که؛ گوینده حدیث با ذکر سند و منبع حدیث گزارش شده، امکان تحقیق و راستی آزمایی پیرامون حدیث بیان شده را برای مخاطب فراهم می‌کند. 🔸اطلاع مخاطب از سند و منبع یک روایت زمینه تحقیق، ارزیابی، پذیرش یا رد روایت را تسهیل می‌بخشد. 🔸این مسئله از سوی معصومان نیز مورد توجه بوده به نحوی که پایبندی بر این امر مسئولیت نادرستی یک روایت را متوجه شخص منقول عنه می‌کند. 🔸کلینی با سند متّصل خود از امام علی(ع) روایت کرده است که:هنگامی که حدیثی را نقل می کنید، آن را به کسی که آن را روایت کرده، نسبت دهید که اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زیان راوی است. @MaarefHadith
🔹امیرالمومنین علیه‌السلام: جاهِدوا فى سَبیلِ اللّه‏ِ بَأَیدیكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِأَلسِنَتِكُم فَإِن لَم تَقدِروا فَجاهِدوا بِقُلوبِكُم. 🔸در راه خدا با دستهاى خود جهاد كنید، اگر نتوانستید با و اگر باز هم نتوانستید با قلب خود جهاد كنید. پ.ن؛ در مقابل ناهنجاری‌ها اجتماعی بی‌تفاوت نباشیم. بحارالأنوار، ج100، ص49. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
ویژه گی تاریخ حدیث در بازه های زمانی مختلف ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله الرحمن الرحیم در تاریخ حد
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكارى‌‏هاى درست و نادرست مصون نمانده‌‏است. ▪️گاه، تقطيع و اختصار آن، بخش‏هاي اثرگذار از متن را به ما نرسانده و گاه، نقل معناهايى نه‌‏چندان دقيق، در كنار ناتوانى از بازگردانى كامل زبان شفاهى به زبان نوشتارى، ما را از قرينه‌‏هايى مؤثّر، محروم‏ كرده‌‏است. ▪️گاهى نيز افزوده‌‏هاى شارحان و كاتبان و اشتباهات و كم دقتى‌‏هاى ناسخان، آسيب‏هاى درج، سقط، قلب و تصحيف را پديد آورده ‏است و در مواردى هرچند اندك، چنان اضطراب و نابسامانى‌‏هايى در حديث به ‏‌وجود آورده‌‏اند كه آن را از اعتبار ساقط كرده‌‏اند. ⚠️بنابراین شایسته است قبل از انتساب یک روایت به معصوم و عمل به آن، محتمل درباره متون حدیثی مورد بررسی قرار بگیرد. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكا
🔰 متاسفانه برخی از افراد به دلائل کاملا واهی و دلسوزی جاهلانه سخنانی را به معصومان نسبت داده اند که در هیچ منبع حدیثی یافت نمی شود. به عنوان مثال صلوات بر محمد و آل محمد ثواب فراوانی دارد و اثرات معنوی و مادی نیز در پی دارد اما حدیث زیر که در فضای مجازی منتشر می شود در هیچ منبع حدیث یافت نمی شود: از امام صادق علیه السلام پرسیدند: یوم الحسرة کدام روز است که حق تعالی می‌فرماید: «وَأَنذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ»؛ (بترسان ایشان را از روز حسرت). حضرت جواب داد: آن‌روز، قیامت است و حسرت همه‌ی خلق را فرو خواهد گرفت؛ زیرا انسان‌‌های نیکوکار حسرت می‌خورند که چرا از این بیشتر نیکی نکردیم و انسان‌‌های بدکردار حسرت می‌خورند که چرا به سلوک راه حسنات مشغول نگشتیم. از ایشان پرسیدند: «آیا کسی خواهد بود که در آن‌روز حسرت نداشته باشد؟» گفت: «آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد، در روز قیامت حسرت چیزی را نمی‌خورد». @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند. از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطه‏اى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است. در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت‏». (1) علامه طباطبایی پس از نقل این روایت می‌گوید: اولین بقعه‌ای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2) 📚1. من لا يحضره الفقيه‏، ج‏2، ص 242. 2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356. @MaarefHadith
✅ کرامت بی‌نظیر إمام صادق علیه‌السلام به مردی که به آن حضرت، تهمت دزدی زد... در روایت آمده است: روزی یک‌مردی در مسجد مدینه خوابیده بود و سراسیمه از خواب بیدار شد و توهم کرد که هَمیان پولش را دزدیده‌اند. از جای خود برخاست؛ در نزدیکیِ او، امام صادق علیه‌السلام مشغول عبادت بودند. آن مرد آمد و دامن إمام علیه‌السلام را گرفت و گفت: تو هَمیان(کیسه پول) مرا دزدیده‌ای! امام علیه‌السلام فرمود: در هَمیانت چه داشتی؟ گفت: هزار دینار. 🔹إمام علیه‌السلام آن مرد را به منزل خود بُردند و هزار دینار به او دادند. وقتی که آن مرد، پول را گرفت و به منزل خود برگشت، دید همیانش در خانه است. با عذرخواهی خدمت امام صادق علیه‌السّلام رسید و پول را تقدیم کرد. امام علیه السّلام از گرفتن آن پول خودداری نمودند و فرمودند: شَیْ ءٌ خَرَجَ مِنْ یَدِی لَا یَعُودُ إِلَیَّ 🔻ما چیزی را که داده‌ایم، پَس نمی‌گیریم. آن مرد بعداً در مورد امام علیه‌السلام پرس و جو کرد و به او گفتند: هَذَا جَعْفَرٌ الصَّادِقُ علیه‌السلام 🔻ایشان، جعفر بن محمّد الصادق علیه‌السلام است 📚المناقب، ج۱۱، ص۴۱۰. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ با امیرالمومنین در جنگ جمل همراه باشیم. 🔻پس از پيروزى امام در جنگ جمل يكى از ياران امام عليه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و مى‌ ديد كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پيروز كرد. 🔹امام فرمودند: أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ، سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَان. 🔸آيا برادرت هوادار ما بود؟ گفت: آرى. على (ع) گفت: بی‌ شک با ما حضور داشته، بلکه اقوامی‌ با ما در این لشکر حضور داشتند که هم اکنون در صلب مردان و رَحِم زنان هستند، آنان که ظهورشان می‌ دهد، و ایمان به وسیله آنان تقویت می‌ شود. 📗نهج‌البلاغه، خ۱۲. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#در_محضر_معصوم #زیارت_امام_حسین‌علیه‌السلام 💠 عن الامام الصادق علیه‌السلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُو
❇️ فضیلت زیارت امام حسین علیه‌السلام در شب جمعه را از دست ندهیم. 🔹امام مهدی علیه السّلام : زِیارَةُ الحُسَینِ(ع) فی لَیلَةِ الجُمُعَةِ أمانٌ مِنَ النّارِ یومَ القِیامَةِ. 🔸زیارت حسین(ع) در شب جمعه، ایمنی بخش از آتش، در روز قیامت است. 📗فرهنگ‌نامه جمعه، ص ۸۰. @MaarefHadith
📚کتاب حدیثی "العروس" نوشته أبی محمد جعفر بن احمد قمی از علماء قرن چهارم است. 🔻این کتاب مشتمل بر 78 روایت از اهل بیت علیهم السلام می باشد که در ، آداب، اعمال و مباحث مرتبط با توسط نگارنده جمع آوری شده است. مشتمل بر 42 باب است که باب اول در علت نامگذاری کتاب به العروس و باب آخر از این کتاب باب النوادر است. 🔻مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: أن الله خص یوم الجمعة بخصال جمّة و بیّن فضلها علی سایر الایام فی العبادة و زینها مثل العروس المهداة ألی زوجها و أنا ذاکر بعضها لیکون عندک تذکرة للعبادة فیه و یزداد لک فی فضله إن شاء الله و سمیته "کتاب العروس". 🔻کتاب به همراه چند کتاب حدیثی دیگر از مؤلف همچون کتب "جامع الأحاديث" با تصحیح و تعلیق آقای سید محمد حسینی نیشابوری و تخریج روایات آن از دیگر منابع و مصادر روایی در پاورقی کتاب، توسط انتشارات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۱۳ قمری به چاپ رسیده است. @MaarefHadith
عبدالرّحیم قصیر نزد امام صادق‌(ع) آمد و گفت: من دعایی ساخته‌ام (و می‌خواهم از آن استفاده کنم). آن‌حضرت(ع) فرمود: دعاى اختراعى خود را رها کن! هرگاه حاجتى داشتى، به رسول خدا(ص) پناه ببر و دو رکعت نماز بگذار و آن‌را به رسول خدا(ص) هدیه کن. گفتم: چگونه آن‌را بجا آورم؟ امام(ع) فرمود: بعد از غسل، دو رکعت نماز(مانند نماز صبح) بخوان. بعد از پایان نماز این‌گونه بگو: «اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْکَ السَّلَامُ وَ إِلَیْکَ یَرْجِعُ السَّلَامُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَلِّغْ‏ رُوحَ‏ مُحَمَّدٍ مِنِّی‏ السَّلَامَ‏ وَ أَرْوَاحَ الْأَئِمَّةِ الصَّادِقِینَ سَلَامِی وَ ارْدُدْ عَلَیَّ مِنْهُمُ السَّلَامَ وَ السَّلَامُ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ اللَّهُمَّ إِنَّ هَاتَیْنِ الرَّکْعَتَیْنِ هَدِیَّةٌ مِنِّی إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَثِبْنِی عَلَیْهِمَا مَا أَمَّلْتُ وَ رَجَوْتُ فِیکَ وَ فِی رَسُولِکَ یَا وَلِیَّ الْمُؤْمِنِینَ». سپس به سجده برو و این ذکر را چهل مرتبه بگو: «یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا حَیُّ لَا یَمُوتُ یَا حَیُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ». سپس قسمت راست گونه را بر روی سجده‌‌گاه قرار ده و چهل مرتبه همین ذکر را بگو. بعد از آن قسمت چپ صورت رابر روی سجده‌گاه قرار داده و چهل مرتبه همین ذکر را بگو. سپس سر خود را بلند نموده و دست خود را (به صورت دعا) بلند نموده و چهل مرتبه همین ذکر را بگو. آن‌گاه دست خود را به گردن خود نموده و انگشت اشاره (دست راست) را به نشانه تضرّع تکان داده و همین ذکر را چهل مرتبه بگو. در مرحله بعد، محاسن خود را با دست چپ گرفته و با حالت گریه بگو: «یَا مُحَمَّدُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَشْکُو إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکَ‏ حَاجَتِی وَ إِلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الرَّاشِدِینَ حَاجَتِی وَ بِکُمْ أَتَوَجَّهُ إِلَى اللَّهِ فِی حَاجَتِی». سپس به سجده رفته و ذکر «یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ» را آن قدر بگو تا نفست قطع شود. و سپس بگو«صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا». و به جای کلمه «کذا و کذا» حاجت خود را از خدا بخواه. امام صادق(ع) فرمود: من از جانب خداوند ضمانت می‌دهم که از جاى خویش حرکت نکنی مگر آن‌که حاجت تو برآورده شود. 📚الکافی، ج 3، ص 476 – 477. @MaarefHadith
🏴امام جواد علیه السلام🏴 🔹منِ اِسْتَحْسَنَ قَبِيحاً كَانَ شَرِيكاً فِيهِ. 🔸هر كس كار زشتى را نيك شمارد، در آن كار شريك باشد. 📗كشف الغمة ج2 ص349. شهادت تسلیت باد🏴 @MaarefHadith
شخصی به نام ابوطالب قمی گوید: برای إمام جواد علیه‌السّلام نامه نوشتم که اجازه می‌فرماید برای پدرتان حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام مرثیه‌سرایی کنم؟ 🔻إمام جواد علیه‌السلام در جواب نامه به من نوشتند: انْدُبْنِی وَ انْدُبْ أَبِی. ▪️هم برای من روضه بخوان و گریه کن و هم برای پدرم. 📚 رجال الکشّی، ص۳۵۰. @MaarefHadith
⚡️زكریا بن آدم گوید:‌ إِنِّی لَعِنْدَ الرِّضَا إِذْ جِی‏ءَ بِأَبِی جَعْفَرٍ وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِینَ فَضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَى الْأَرْضِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِكْرَ 🔹خدمت‏ امام رضا علیه‌السلام نشسته ‏بودم كه امام جواد علیه‌السلام را پیش او آوردند. سنّ آن حضرت از چهار سال كمتر بود. حضرت جواد علیه‌السلام دست هایش را بر زمین نهاد، سرش را به طرف آسمان ‏بلند كرد و در فكرى عمیق فرو رفت. امام رضا علیه‌السلام به ایشان فرمود: بِنَفْسِی! فَلِمَ طَالَ فِكْرُكَ 🔻جانم ‏فدایت! چرا در فكرى؟ امام جواد علیه‌السلام فرمود: فِیمَا صُنِعَ بِأُمِّی‏ فَاطِمَةَ أَمَا وَ اللَّهِ لَأُخْرِجَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُحْرِقَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُذْرِیَنَّهُمَا ثُمَّ لَأَنْسِفَنَّهُمَا فِی الْیَمِّ نَسْفاً 🔹به آن بلاهایی که بر سر مادرم فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها آوردند، مى‌اندیشم. به خدا قسم آن دو نفر را از قبر خارج می‌کنم و به آتش می‌کشم و خاکسترشان را به باد می‌دهم و به دریا می‌ریزم. فَاسْتَدْنَاهُ وَ قَبَّلَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَالَ : بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی أَنْتَ لَهَا یَعْنِی الْإِمَامَةَ 🔻در این هنگام، امام رضا علیه‌السلام او را در آغوش ‏كشید و میان دو چشمش را بوسید و فرمود: پدر و مادرم فدایت! به ‏راستى كه تو لایق امامت‏ هستى! 📚دلائل الامامه، ص۴۰. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨امام صادق علیه السلام: اگر خداوند امیرمؤمنان را برای فاطمه نمی آفرید، در زمین همتایی برای او نبود. (الکافی،ج۱ص۴۶۱) 🌸سالروز آسمانی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام و روز ازدواج تبریک و تهنیت باد.🌺 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
🌺 به حکم عشق بنا شد در آسمان علی 🌺 علی از آن تو باشد، تو هم از آن علی عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ: «لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ خَلَقَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ لِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ. امام صادق عليه السلام: اگر خداى تبارك و تعالى امير المؤمنين عليه السلام را براى فاطمه نمى‌آفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او همسرى براى او نبود. 📗  الکافي،جلد۱، صفحه۴۶۱ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 متاسفانه برخی از افراد به دلائل کاملا واهی و دلسوزی جاهلانه سخنانی را به معصومان نسبت داده اند که
🔰 آداب نشر حدیث 👇  از آداب نشر حدیث، دقّت در نقل بدون کم و کاست است. راوی، اگر چه در نقل به معنا مجاز است، ولی باید دقّت کند تا در انتقال روایات، نه چیزی به سخن معصوم بیفزاید و نه از آن بکاهد. بر روایات راویان دقیق، همواره بیش از دیگر راویان توجّه شده است. پیامبر خدا(ص) و اهل بیت ایشان، همگی در گفتار خویش، دقیق بودند و حکیمانه در استخدام واژگان می کوشیدند. بنابر این، محدّث باید با زبان عربی و ادبیات عرب به صورت کامل، آشنا باشد و با احتیاط فراوان در نقل واژگان حدیث، رعایت امانتداری را بنمایند. بهترین راوی، کسی است که روایت را همان گونه که شنیده، گزارش کند. در این صورت، وی مشمول دعای خیر پیامبر(ص) و به تعبیر امام صادق(ع)، آیه شریف«الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» خواهد بود. 📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341. @MaarefHadith
تملق ممنوع ❌ رسول اللّه صلى الله عليه و آله : لَيسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنِ المَلَقُ إلاّ في طَلَبِ العِلمِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تملّق(چاپلوسی)، خوى مؤمن نيست ، مگر در جستجوى دانش . 📗 عدّة الداعي : ص 71. @MaarefHadith
در روایتی إمام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر که می‌خواهد به یقین بداند که از اهل بهشت است، محبّت ما را به قلبش عرضه کند، پس اگر آن را پذیرفت، مومن است. وَ مَنْ کَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْیَرْغَبْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام 🔹 و هر که محبت ما را در دل دارد، باید که به زیارت قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام نیز مشتاق باشد. فَمَنْ کَانَ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السلام زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ 🔻و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه السلام برود، ما اهلبیت، او را از محبان و دوستداران خودمان می‌شناسیم و او اهل بهشت خواهد بود. وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السلام زَوَّاراً کَانَ نَاقِصَ الْإِیمَانِ 🔹و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه‌السلام نرود، ایمانش ناقص است. 📚 کامل الزیارات، ص۱۹۳. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 آداب نشر حدیث 👇  از آداب نشر حدیث، دقّت در نقل بدون کم و کاست است. راوی، اگر چه در نقل به معنا مج
🔰 ⭕️ بی پروایی در نقل برخی امور، در نشر و بازگویی حدیث، اثر منفی دارند. محدّث، نمی تواند روایتی برساخته را تنها به دلیل نام حدیث داشتن، نقل کند، خواه آن روایت به پیامبر(ص)منسوب شده باشد یا به اهل بیت(ع). او همچنین نمی تواند بدون اطمینان از صدور حدیث، آن را به معصومان، منتسب و سپس نقل کند. کاری که شاید بتوان آن را گونه ای تخریص دانست که مورد حمله کوبنده قرآن قرار گرفته است:«قُتِلَ الْخَرَّ صُونَ» و می توان حدیث«اِتَّقُوا الحَدیثَ عَنّی إلاّ ما عَلِمتُم» را بر آن، گواه دانست. گفتنی است در چنین مواردی، اگر اطمینان به کذب و ساختگی بودن حدیث نداشته باشیم، نقل آن به صورت احتمالی و غیر قطعی، یا با انتساب به شخص ناقل و منبع گزارش دهنده حدیث، اشکالی ندارد. این، همانند نقل حدیث غیر قطعی در حالت روزه داری است که در صورتی جایز است که به صورت احتمالی به شخص یا مأخذ و منبعی منتسب شود. 📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341. @MaarefHadith