eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
617 عکس
194 ویدیو
200 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
در روایات متعدد به اهمیت برخی از شهرها مانند کوفه و قم اشاره شده است. اما در یک روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: «اِنَّ اللّهَ اخْتارَ مِنْ جَمیعِ البِلادِ کُوفَـةَ وَ قـُـم وَ تِفْلیـسَ»؛خدا از همه‌ی این سرزمین‌ها کوفه، قم و تفلیس(شهری در گرجستان) را برگزیده است. (1) این خبر واحد است؛ لذا با فرض پذیرش آن، باید گفت؛ ویژگی خاصی در این شهر که باعث اهمیت دادن به آن شده باشد، وجود نداشته و یا گزارش آن به دست ما نرسیده است، اما شاید روایت، ناظر به رخ‌دادهایی باشد که در آینده‌ی تاریخ اتفاق خواهد افتاد. البته در چند روایت و گزارش دیگر نیز به این شهر اشاره شده است، بدون آنکه آن را منطقه‌ای مقدس و برگزیده اعلام کند، مثلا امام صادق‌ علیه السلام فرمود: «در بین یاران امام مهدی(عج) پنج نفر به نام‌های جحدر بن زیت، هانی عطاردی، جواد بن بدر، سلیم بن وحید و فضل بن عمیر از شهر تفلیس هستند». (2) شاید این نام‌ها مرتبط با افراد درگذشته‌ای باشد که هنگام رجعت برمی‌گردند. بر اساس برخی گزارش‌‌ها سد ذوالقرنین در محلی بین دریای خزر و دریای سیاه واقع شده، و جایی است که سلسله کوه‌های قفقاز مانند یک دیوار طبیعی راه بین جنوب و شمال را قطع می‌کند و فقط یک راه در تنگه‌ی میان این سلسله کوه‌‌ها وجود دارد، این‌راه را امروز به نام تنگه «داریال» می‌خوانند و در ناحیه «ولادی کیوکز» و «تفلیس» واقع شده ‌است. هم ‌اکنون نیز بقایای دیوار آهنی در این نواحی است که باید همان سد ذوالقرنین باشد. (3) 1. بحار الانوار، ج 57، ص 213 – 214. 2. دلائل الامامة، ص 570. 3. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 394. @MaarefHadith421
📣 شماره 20 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» با پنج مقاله در چهار قالب «مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله مروری و مقاله گزارش پروژه» چاپ و منتشر شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ این فصلنامه در قالب چهار شماره، مقالات برگزیده «همایش حضرت ابوطالب علیه السلام» را که از سوی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شده، منتشر می‌کند. بنابراین بیستمین شماره مجله نیز به‌صورت ویژه به حضرت ابوطالب(ع) اختصاص دارد. اولین مقالات اختصاصی این موضوع، در مجله شماره ۱۸ منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: 👇👇👇 1. ابوطالب علیه السلام در آینه زیارت و دعا 2. استشهاد به قصیده لامیه ابوطالب علیه السلام در ادب عربی 3. نگاهی تحلیلی به کتاب «ایمان ابی‌طالب» 4. گذری بر کتاب «ابوطالب الصّحابی المفتری علیه» اثر عبدالزّهراء عثمان محمّد 5. نگاهی به کتاب «ابوطالب مؤمن قریش» محتوا و روش ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/ برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید. @MaarefHadith
در منابع حدیثی و تاریخی و به صورت پراکنده، نقل‌های مختلفی درباره بی‌حرمتی به حضرت فاطمه(س) آمده است. در یکی از این نقل‌ها چنین آمده است: «عَنِ الْمُعَلَّى عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ قَالَ: لَمَّا أُخْرِج‏ بِعَلِیٍّ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ وَاضِعَةً قَمِیصَ رَسُولِ الله عَلَى رَأْسِهَا آخِذَةً بِیَدَیِ ابْنَیْهَا فَقَالَتْ مَا لِی وَ مَا لَکَ یَا أَبَا بَکْرٍ تُرِیدُ أَنْ تُؤْتِمَ ابْنَیَّ وَ تُرْمِلَنِی مِنْ زَوْجِی‏ وَ اللهِ لَوْ لَا أَنْ‏ تَکُونَ‏ سَیِّئَةٌ لَنَشَرْتُ‏ شَعْرِی‏ وَ لَصَرَخْتُ‏ إِلَى‏ رَبِّی‏ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ مَا تُرِیدُ إِلَى‏ هَذَا ثُمَّ أَخَذَتْ بِیَدِهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ»؛ (1) ابو‌هاشم می‌گوید: هنگامى که على(ع) را از خانه بیرون بردند، فاطمه(س) نیز پیراهن پیامبر خدا(ص) را روى سرش گذاشت و دست حسنین(ع) را گرفت و به دنبال آن‌حضرت بیرون آمد و خطاب به ابوبکر فرمود: «مرا با تو چکار؟! می‌خواهى بچه‌هایم را یتیم کنى و مرا بی‌شوهر؟ به خدا سوگند! اگر گناه نبود، مویم را پریشان ‌کرده و به درگاه پروردگارم فریاد می‌زدم». مردى از میان آن جمعیت -خطاب به ابوبکر یا عمر (2)- گفت: از این کار چه منظورى دارى؟ [می‌خواهى عذاب بر این امّت نازل کنى‏؟] سپس فاطمه(س) دست على(ع) را گرفت و از مسجد بیرونش آورد. از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود: وَ اللَّهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً؛ (3) بخدا قسم اگر زهرا سلام اللَّه عليها موى خود را پريشان كرده بود همه مردم يك جا مرده بودند. 📚 1.الکافی، ج 8، ص 237 – 238. 📚 2. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول‏، ج 26، ص 183. 📚 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص:238 @MaarefHadith
روزی که ۱۴۴۰ دقیقه است... و ما نتوانیم ۱۰ دقیقه قرآن بخوانیم؛ یعنی ... قرآن کریم در سوره فرقان آیه 30 می فرماید: «وَ قَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» این آیه، بیانگر شکایت رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز قیامت به محضر پروردگار است. در تفسیر مجمع البیان ذیل همین آیه آمده است: منظور از رسول در این آیه حضرت محمد صلی الله علیه و آله است که از قوم خود اینگونه شکایت میکند: «پروردگارا قوم من این قرآن را مهجور کردند. معنای «اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» این است که امت اسلام قرآن را رها کرده اند و به دنبال شنیدن و فهمیدن آن نیستند». @MaarefHadith
امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 147 نهج البلاغه می فرماید: پس از من به زودى بر شما روزگارى رسد كه در آن چيزى پنهان تر از حق، و آشكارتر از باطل، و فراوان تر از دروغ به خدا و پيامبرش نباشد پيش مردم آن زمان اگر قرآن را به درستى تلاوت كنند متاعى كسادتر از آن يافت نشود، و اگر در معانى آن تحريف ايجاد كنند كالايى رواج تر از آن نباشد، و در شهرها چيزى بدتر از ، و بهتر از پيدا نشود. قرآن را حاملانش كنارى اندازند، و حافظانش آن را از ياد ببرند. وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ مِنَ الْمُنْكَرِ، فَقَدْ نَبَذَ الْكِتَابَ حَمَلَتُهُ وَ تَنَاسَاهُ حَفَظَتُهُ .... @MaarefHadith
قال امیرالمومنین عليه السلام : مَنِ اشتَغَلَ بذِكرِ اللّه ِ طَيَّبَ اللّه ُ ذِكرَهُ امام على عليه السلام : هر كه به ياد خدا مشغول باشد خداوند او را خوش نام گرداند . 📚 غرر الحكم، 8235 . @MaarefHadith
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : ذاكِرُ اللّه ِ في الغافِلينَ كالمقاتِلِ عنِ الفارِّينَ ، و المُقاتِلُ عن الفارِّينَ نُزُولُهُ الجَنَّةُ امام على عليه السلام : آن كه در ميان افراد غافل به ياد خدا باشد ، همانند كسى است كه به جاى فراريان مى جنگد و كسى كه به جاى فراريان بجنگد منزلش بهشت است . 📚 بحار الأنوار : 93/158/32. @MaarefHadith
بازخوانی_نشانگرهای_علم_درمتون_اسلامی_شیعی_(تفحصی_در_قرآن،نهج_البلاغه،_اصول_الکافی)_.pdf
401.6K
✍️ حامد مصطفوی فرد - حمید ایماندار رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «إنما العلم ثلاثة: آیة محکمة، فریضة عادلة، سنة قائمة». بر اساس این روایت پس بقیه علوم مانند پزشکی و ... علم نیستند یا این روایت معنای دیگری دارد. مقاله حاضر به بررسی سندی و محتوایی این روایت پرداخته است. برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا 👈 اینجا کلیک کنید. این مقاله در مجله «رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث»بهار و تابستان 1396 شماره 98 منتشر شده است. @MaarefHadith
📣 شماره 21 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» با شش مقاله در سه قالب «مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله نقد» چاپ و منتشر شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ این فصلنامه در قالب چهار شماره، مقالات برگزیده «همایش حضرت ابوطالب علیه السلام» را که از سوی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شده، منتشر می‌کند. بنابراین بیشت و یکمین شماره مجله نیز به‌صورت ویژه به حضرت ابوطالب(ع) اختصاص دارد. اولین مقالات اختصاصی این موضوع، در مجله شماره ۱۸ منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: 👇👇👇 1.أبوطالب علیه السلام بين التاريخ الطّبقي والتّدوين المذهبي 2.مواقف أبي‌طالب علیه السلام العقائدية قبل البعثة النبوية الشريفة 3.مكانة القيم الاجتماعية في أساليب دفاع أبي‌طالب عن النبي من خلال ديوانه؛ قضايا النسب و القبيلة أنموذجاً 4.أبوطالب علیه السلام في الكتب السبعة 5.سيرة أبي‌طالب من خلال كتاب السيرة النبوية لابن هشام 6.حديث الضحضاح سنداً و متناً ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com ☎️ شماره تماس: 09214312651 سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/ برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید. @MaarefHadith
32.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹بیانات آيت الله العظمی جوادی آملی در شرح حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: فرمود: «كُلُّكُمْ‏ رَاعٍ‏ وَ كُلُّكُمْ‏ مَسْئُولٌ‏ عَنْ‏ رَعِيَّتِه‏» همه ما [مردم] موظّف هستيم كه يكديگر را، چشم يكديگر بدانيم، گوش يكديگر بدانيم، قلب يكديگر بدانيم، مردم به منزله چشم و گوش و قلب ما هستند... همان‌طوری كه از چشم خود حمايت مي‌كنيد، از جوان‌ها حمايت كنيد، همان‌طوری كه از گوش خود مواظبت مي‌كنيد، از قلب خود مواظبت مي‌كنيد، از اين جوان‌ها مواظبت كنيد، نگذاريد، اينها بيراهه بروند، كج‌راهه بروند. اين جوان‌ها را هم دريابيد. @MaarefHadith
قال رسوال الله صلى الله عليه و آله: لا شَفيعَ أنجَحُ مِنَ التَّوبَةِ؛ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: شفيعى كار آمدتر از توبه نيست. 📚 بحار الانوار، ج8، ص75. @MaarefHadith
✅وظیفه شیعیان در عصر غیبت 🔸جابِرٍ، عَن أبی جَعفَرٍ (صلوات الله علیه) أنَّه قالَ: «یَأْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغِیبُ عَنهُم إمامُهُم، فیا طُوبی للثّابِتینَ عَلی أمرِنا فی ذلکَ الزَّمانِ...». قالَ جابِرٌ: فَقُلتُ: یا ابنَ رسُولِ اللهِ، فَما أفضَلُ ما یَستَعمِلُه المُؤمِنُ فی ذلکَ الزّمانِ؟ قالَ: «حِفظُ اللِّسانِ ولُزُومُ البَیتِ» 🔹جابر جعفی از امام باقر (صلوات الله علیه) روایت کرده که ایشان فرمودند: «زمانی برمردم می آید که امامشان از بینشان پنهان می شود. خوشا به حال کسانی که در آن زمان (غیبت) بر اعتقاد به ما خاندان استوار بمانند...». جابر گفت: به ایشان عرض کردم: یا ابن رسول الله، بهترین چیزی که مؤمن در آن زمان می تواند استفاده کند چیست؟ فرمودند: «نگهداری زبان و در خانه بودن». 📗بحارالأنوار: ج ۵۲، ص ۱۴۵. @MaarefHadith
پیشگویی رسول خدا صلی الله علیه و آله از ظلم‌هایی که به صدیقه کبری علیها السلام می‌شود جوینی از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است که روزی رسول خدا (صلی الله عليه و آله) نشسته بودند، امام حسن (علیه السلام) بر او وارد شد، دیدگان رسول خدا كه بر امام حسن (علیه السلام) افتاد، اشک آلود شد، سپس امام حسین (علیه السلام) بر آن حضرت وارد شد، مجددا پیامبر گریست. در پی آن دو بزرگوار، حضرت فاطمه و امیر المومنین (علیهما السلام) بر رسول خدا وارد شدند، اشک رسول خدا (صلی الله عليه و آله) با دیدن آن دو نیز جاری شد، وقتی از پیامبر (صلی الله عليه و آله) علت گریه بر فاطمه (علیها السلام) را پرسيدند، فرمود: زمانی که فاطمه (سلام الله علیها) را دیدم، به یاد صحنه‌ای افتادم که پس از من برای او رخ خواهد داد، می‌بينم ذلت وارد خانه‌ی او شده،‌ حرمتش پايمال گشته، حقش غصب شده، از ارث خود ممنوع گشته، پهلوی او شكسته شده و فرزندی را که در رحم دارد، سقط شده؛ در حالی که پیوسته فریاد می‌زند: وا محمداه؛ ولی کسی به او پاسخ نمی‌دهد، ‌کمک می‌خواهد؛ اما کسی به فريادش نمی‌رسد. او اول کسی است كه از خاندانم به من ملحق می‌شود؛ و در حالی بر من وارد می‌شود که محزون، گرفتار و غمگین و شهید شده است. و من در اينجا می‌گویم: خدايا لعنت كن هر که به او ظلم كرده، کيفر ده هر که حقش را غصب كرده، خوار كن هر كه خوارش كرده و در دوزخ مخلد كن هر که به پهلويش زده تا فرزندش را سقط كرده و ملائكه آمین گویند. 📚 فرائد السمطين، تألیف ابراهیم بن محمد جوینی، ج ۲، ص ۳۵. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 😭 التماس دعا از همه عزیزان 🤲
دلائل الإمامة: عن أبي جعفر عليه السّلام - في حديث طويل: «وَ لَقَدْ کانَتْ عَلَیْها السلام مَفْرُوضَةَ الطاعَةِ عَلى جَمیع مَنْ خَلَقَ الله مِنَ الْجِنَّ وَالأنْسِ وَالطَّیْرِ وَالْوَحْشِ وَالأنبِیاءِ وَالملائِکَةِ...». امام باقر علیه السلام: و به تحقیق اطاعت از او (حضرت سلام الله علیها) بر تمام مخلوقات خداوند از جن، انس، پرندگان، حیوانات وحشى، انبیاء و فرشتگان واجب بوده است. 📗عوالم العلوم، ج۱۱, ص۱۷۲. @MaarefHadith
🔻اکمال نبوت با اقرار به فضیلت حضرت زهرا ▪️رُوی عن أبی عبدالله علیه‌السلام: «ما تَکامَلَتِ النُّبُوَّةُ لِنَبِىِّ حَتّى أَقَرَّ بِفَضْلِها وَ مُحَبَّتِها». ▪️امام صادق علیه السلام: نبوّت و پیامبرى هیچ پیغمبرى کامل نشد مگر با اعتراف و اقرار به فضیلت و محبت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها). 📗عوالم العلوم، ج۱۱, ص۱۶۱. شهادت علیها السلام تسلیت باد.🖤 @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال از آیت الله العظمی وحید خراسانی: _نظر حضرتعالی در مورد لعن علنی خلفا؟ +علنی ابدا. علنی ابدا _همچنین قمه زنی؟ +جایز نیست! @MaarefHadith
تخفیف 70 درصدی نرم افزارهای ویژه هفته پژوهش↙️ 🌐https://noo.rs/off @MaarefHadith
یلدای فراق‌ امام زمان در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: چون که مقدّر شد، چهارصد سال بلا و گرفتارى بر بنى‌اسرائيل به طول بیانجامد، چهل صبح ، رو به درگاه الهى آورده و به گريه و زارى پرداختند. در اینجا بود که خدای متعال هم به موسى و هارون وحى فرستاد كه با امداد غيبى آنها را از شرّ فرعون‏ نجات دهد و صد و هفتاد سال از چهارصد سال گرفتارى آنها را برداشت. سپس امام صادق علیه‌السلام فرمود: 📋 هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ‏ لَفَرَّجَ‏ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ. 🔹همچنين شما هم اگر مثل بنى‌اسرائيل در درگاه خداوند به گريه و زارى بپردازيد؛ خداوند فرج ما را نزديك خواهد كرد. اما اگر چنين نباشيد، اين سختى تا پايان مدتش خواهد رسيد. 📚تفسير العياشی، ج٢ ص١۵۴ @MaarefHadith
MFH_Volume 10_Issue 1_Pages 137-162.pdf
511.2K
📝"تحلیل زیرساخت استثنای احادیث منفرد محمدبن عیسی‌بن عبید از یونس‌بن عبدالرحمن" ✍سید علیرضا حسینی شیرازی، محمد لطفی پور ✏️چکیده: 🔸 عنوان استثنا، در برخی دانش‌ها و معارف اسلامی از جمله: فقه، اصول، تفسیر و حدیث مطرح شده ‌است. یکی از کاربست‌های این عنوان را می‌توان در دانش اعتبارسنجی احادیث شیعه دنبال ‌کرد. در اطلاعات راه‌یافته به کتاب‌های فهرست با پدیده رایجی در حوزه حدیثی قم، با نام فرایند استثنا مواجه‌ هستیم که معنا و مفهومی خاص از آن، متناسب با موضوع این دانش اراده شده ‌است. به گاه بازخوانی مدخل یونس‌بن‌عبدالرحمن در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی با عبارتی از ابن‌ولید که استثنای احادیث منفرد محمد‌بن‌عیسی‌بن‌عبید از یونس در خود جای داده‌ است برخورد می‌کنیم که در تحلیل آن احتمالات گوناگونی وجود دارد. در نوشتار پیش‌رو از یک‌سو با رویکرد و نگرش تاریخ حدیث شیعه به سیر تطور و کنش‌گری دانشیان اعتبارسنجی و فقیهان نسبت به استثنای منفردات محمد‌بن‌عیسی از قرن پنجم تا دوران معاصر پرداخته شده‌ است. از سوی دیگر، تمرکز خود را بر نقد و نپذیرفتن نگرش‌های گوناگون پیرامون دلیل و زیرساخت‌های این استثنا قرار داده ‌است که در نوشته‌های پیشین به صورت یک مجموعه مشاهده نمی‌شود. افزون بر آن، در مقاله حاضر از طریق پدیدار کردن یک انگاره نوین، به تحلیل و بازشناسی زیرساخت استثنای منفردات محمد‌بن‌عیسی از یونس در بستر تاریخی پرداخته ‌است. @MaarefHadith
َ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع لَأَنْ أَدْخُلَ السُّوقَ وَ مَعِي دَرَاهِمُ أَبْتَاعُ بِهِ لِعِيَالِي لَحْماً وَ قَدْ قَرِمُوا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ نَسَمَةً. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: برای من به بازار رفتن و خرید یک درهم گوشت برای خانواده ام که میل به گوشت دارند، از بنده آزاد کردن دوست داشتنی تر است .» 📚 الكافي، ج‏4، ص12. @MaarefHadith
⭕️حواریون حضرت عیسی و حواریون اهل بیت علیهم السلام 🔹حواریون عیسی (علیه السلام)، شیعیان او بودند و شیعیان ما حواریّون ما هستند و حواریون عیسی (علیه السلام) نسبت به او مطیع‌تر از حواریون ما نسبت به ما نبودند، چرا که عیسی (علیه السلام) به حواریّون گفت: «چه کسی به‌خاطر خدا، از یاران من است»؟ حواریّون گفتند: «ماییم یاران خدا». امّا نه! به خدا سوگند او را در برابر یهود یاری نکردند و در راه او نجنگیدند ولی شیعیان ما به خدا سوگند! پیوسته از زمانی‌که خدای عزّوجلّ پیامبرش را قبض روح نمود، ما را یاری کردند و در راه ما جنگیدند و سوزانده شدند و شکنجه شدند و در شهرها آواره گشتند، خداوند از طرف ما به آنان جزای خیر دهد. 🔹إِنَّ حَوَارِیَّ عِیسَی (علیه السلام) کَانُوا شِیعَتَهُ وَ إِنَّ شِیعَتَنَا حَوَارِیُّونَا وَ مَا کَانَ حَوَارِیُّ عِیسَی (علیه السلام) بِأَطْوَعَ لَهُ مِنْ حَوَارِیِّنَا لَنَا وَ إِنَّمَا قَالَ عِیسَی (علیه السلام) لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللهِ فَلَا وَ اللَّهِ مَا نَصَرُوهُ مِنَ الْیَهُودِ وَ لَا قَاتَلُوهُمْ دُونَهُ وَ شِیعَتُنَا وَ اللَّهِ لَمْ یَزَالُوا مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) یَنْصُرُونَّا وَ یُقَاتِلُونَ دُونَنَا وَ یُحْرَقُونَ وَ یُعَذَّبُونَ وَ یُشَرَّدُونَ فِی الْبُلْدَانِ جَزَاهُمُ اللَّهُ عَنَّا خَیْراً 📗بحارالأنوار، ج۱۴، ص۲۷۴ @MaarefHadith
وصف همنشین از زبان حضرت عیسی علیه‌السلام 🔹عن رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: قَالَتِ اَلْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى يَا رُوحَ اَللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ؟ قَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ. 🔸رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) فرمود: حواريون به عيسى(عليه السّلام) گفتند:يا روح الله با كه مجالست كنيم‌؟ فرمود: با كسى كه ديدنش شما را به ياد خدا آرد و گفتارش به علم شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق كند. الکافی، ج۱،ص۳۹. @MaarefHadith