السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
ولادت با سعادت ثامن الحجج حضرت #امام_رضا_علیهالسلام مبارک باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
EEM_Volume 10_Issue 33_Pages 129-160.pdf
1.4M
#مقاله_بخوانیم
امام رضا و تربیت نسل منتظر
________________________
دانستن شاخصه ها و ویژگیهای نسل منتظر، میتواند زمینه ای برای تربیت نسلی منتظر باشد.
در #مقاله (امام رضا و تربیت نسل منتظر) پس از بیان مفاهیم تعلیم و تربیت، و اخلاق که گاهی با تربیت، یکسان پنداشته میشود، به بیان مسأله ظهور و گستره آن در بیانات امام رضا علیه السلام پرداخته شده؛ سپس شاخصه های نسل منتظر از نگاه آن امام بیان گردیده و بر مبنای شاخصه هایی که امام فرموده است، سازو کارهایی در جهت تربیت دینی نسل منتظر در دو حوزه خانواده و جامعه صورت گرفته است.
#فایل_دانلود_مقاله👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
#منزلت_منتظران
از امام صادق عليه السلام روایت شده: هركه دوست دارد از ياران قائم باشد، پس بايد انتظار كشد و در حالى كه منتظر است، پارسايى و اخلاق نيك را در پيش گيرد. اگر (با چنين حالتى) از دنيا برود و بعد از مرگ او، قائم قيام كند، همانند اجر كسى را دارد كه قائم را درك كند. پس (در كار و عمل) بكوشيد و منتظر باشيد؛ گوارايتان باد اى جماعت مشمول رحمت.
عَن أبی عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: مَن سَرَّهُ أن يَكونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَليَنتَظِر وَليَعمَل بِالوَرَعِ ومَحاسِنِ الأَخلاقِ وهُوَ مُنتَظِرٌ ، فَإِن ماتَ وقامَ القائِمُ بَعدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ مِثلُ أجرِ مَن أدرَكَهُ ، فَجُدّوا وَانتَظِروا هَنيئًا لَكُم أيَّتُهَا العِصابَةُ المَرحومَةُ.
📗الغیبة نعماني، ص۹۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#پرسش_حدیثی
#امام_زمان
#دست_گذاشتن_برسر
#لقب_قائم
⬅️ آیا حدیثی براى قيام و همچنين نهادن دست بر سر به هنگام نام برده شدن از امام مهدى عليه السلام با لقب «قائم» وجود دارد؟
در رابطه با این مسئله دو گزارش از معصومان علیهم السلام وجود دارد؛👇👇👇
👈 1⃣ گزارش اوّل كه در كتاب تنقيح المقال آمده، اين گونه است : فى مشكاة الأنوار: أنّ دعبلاً لمّا قرأ قصيدته المعروفة على الرضا عليه السلام و ذكر الحجّة عليه السلام،......وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج.(۱)
موقعى كه دعبل، قصيده معروفش را براى امام رضا عليه السلام خواند، هنگامى كه به نام امام زمان عليه السلام رسيد،.......امام رضا عليه السلام با تواضع ايستاد و دستش را بر سرش نهاد و براى فَرَج امام زمان عليه السلام دعا فرمود.
👈 2⃣ گزارش دوم ، حديثى است كه كتاب إلزام الناصب از كتاب تنزيه الخاطر نقل كرده و متن آن، اين است :
سئل الصادق عليه السلام عن سبب القيام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة .قال: لأنّ له غيبة طولانية و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته ومن تعظيمه أن يقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى الجليل إليه بعينه الشريفة فليقم وليطلب من اللَّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.(۲)
از امام صادق عليه السلام در باره علّت ايستادن هنگام ياد شدن نام «قائم» - كه از القاب حجّت است - ، سؤال شد. فرمود: «زيرا او غيبتى طولانى دارد و از بسيارى محبّت و رأفت نسبت به دوستان خود، بر هر يك از آنان كه او را با اين لقب بخواند، نظر مى كند؛ چرا كه اين نام، يادآور شُكوه دولت او و افسوسى بر غربتش خواهد بود. و از رسوم ادب، اين است كه غلام به هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود به او بايستد و خضوع كند و از خداوند، فَرَج (ظهور) او را تمنّا دارد».
💠چند نکته درباره این دو گزارش حائز اهمیت است.
الف) هیچکدام از این دو گزارش دارای سند قابل توجهی نمیباشند.
ب) این دو روایت در هیچ منبع کهن و معتبر حدیثی به چشم نمیخورد.
ج) اصل گزارش شعرخوانى دعبل در محضر امام رضا عليه السلام در منابع معتبر آمده؛ ليكن به لقب «قائم» و نيز آنچه در كتاب تنقيح المقال آمده، اشاره اى نشده است .
📗منابع
(۱)تنقیح المقال، ج۱، ص۴۱۸
(۲)الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۲
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۲۱)
#قرائت_قرآن
#دور_کردن_شیطان
💠 از رسول خدا صلی اللهعلیهوآله روایت شده: چيزى سختتر از قرآن را از روى آن خواندن، براى شيطان نيست. و قرآنى كه در خانه باشد شيطان را دور مىسازد
🔸عن رَسُولُ اللّٰهِ صلیاللهعلیهوآله: لَيْسَ شَىْءٌ اشَدُّ عَلى الشَّيْطانِ مِنْ الْقَرائَةِ فىٖ الْمُصْحَفِ نَظَراً وَ الْمُصْحَفُ فىٖ الْبَيْتِ يَطْرُدُ الشَّيْطانَ.
📗عدة الداعى ص 272
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#فهم_حدیث
#بد_فهمی
#اشتباه_درکتابت
دیر فهمی یا بدفهمی یک حدیث گاه ناشی از اشتباه در قرائت و کتابت متن حدیث است.
از اینرو یکی از مراحل اولیه و مهم در فهم حدیث بررسی همه نقلها و نسخه های در دسترس از متن یک حدیث است.
به عنوان مثال کسی که با این متن مواجه می شود: «وَيْلٌ لِلَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ الدُّنْيَا بِالدِّين»[۱] برای فهم صحیح و حل ناسازگاری صدر و ذیل آن ناگزیر از توجیهات گوناگون است.
اما اگر به نسخه ای دیگر دست یابد که به جای کلمه (یجتنبون)، واژه (یختلون) [۲] از ماده (ختل) به معنای نیرنگ و یا واژه (یجتلبون) [۳] از ماده (جلب) به معنای کشاندن، قرار گرفته باشد، مسیر فهم حدیث کوتاه شده و معنای دقیقتری از حدیث را بدست می آورد.
با طی این مرحله از مراحل فهم حدیث بسیاری از احادیثی که در نگاه اول متنی غیرقابل پذیرش یا غیرقابل فهم و توجیه دارند را می توان به راحتی فهمید.
📗منابع
[۱]نزهة الناظر، ص50، ح93.
[۲]الکافی، ج2،ص299.
[۳]جامع الأحادیث قمی، ص129.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
#یاوران_مهدی(عج)
💠از امام صادق عليه السلام روایت شده: «هر يك از شما بايد خود را براى خروج قائم، آماده كند، هر چند با فراهم آوردن یک تير؛ چرا كه خداوند متعال اگر اين نيّت او را بداند، اميد مىبرم كه عمر او را طول دهد تا قائم را درك كند و از #ياوران و ياران ايشان شود»
🔸عَن أبی عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: لِيُعِدَّنَّ أحَدُكُم لِخُروجِ القائِمِ ولَو سَهماً، فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى إذا عَلِمَ ذلِكَ مِن نِيَّتِهِ، رَجَوتُ لِأَن يُنسِئَ في عُمُرِهِ حَتّى يُدرِكَهُ فَيَكونَ مِن أعوانِهِ وأَنصارِهِ.
📗الغيبة (نعمانى)، ص ۳۲۰،ح ۱۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🕋🕋🕋🕋
#نماز_حضرت_ابوالفضل
#نماز_کُن_فَیَکُون
#نماز_مستحبی
در برخی از سایت ها نمازی با عنوان «نماز حضرت ابو الفضل» و یا «نماز کُن فَیَکُون» منتشر شده است، متاسفانه برخی از افراد نیز به خاطر خواص و آثاری که برای این نماز در سایت ها معرفی شده، اقدام به خواندن این نماز می کنند!!!!!!
در حالی که نه اصل نماز و نه خواص آن در منابع معتبر حدیثی شیعه یافت نشد و حتی کسانی هم که چنین نمازهایی را ذکر کرده اند هیچ کدام آن را به معصوم نسبت نداده اند، بلکه آنچه در منابع حدیثی آمده، تنها این است که بعد از زیارت حضرت عباس بن علی علیه السلام، مستحب است دو رکعت نماز زیارت مانند دیگر نماز های مستحبی خوانده شود. (1)
البته نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که بر اساس آموزه های اسلام، هیچ کسی اجازه ندارد که از سوی خود نمازی جعل کند به عبارت دیگر تشریع نماز و سایر احکام چه واجب و چه مستحب در اختیار انسان های عادی (هر چند دارای کرامت و معنویت) نیست بلکه فقط معصوم می تواند چنین کاری انجام دهد.
حتی اهل بیت علیهم اسلام در باره دعا ها نیز دستور فرموده اند که آنچه از سوی آنها وارد شده است مومنان بخوانند. مومنان اگر می خواهند به کمال برسند لازم است با تکیه بر قرآن و سیره معصومان علیهم السلام بر این کار مداومت داشته باشند نه این که از سوی خود دعا و نمازهایی جعل کنند همچنان که وقتی شخصی به نام عبدالله بن سنان نزد امام صادق علیه السلام آمد و از ایشان در مورد دعای غریق سوال کرد؛ حضرت دعا را چنین بیان فرمود: «یا اللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ»
آن شخص گفت: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ»
یعنی فقط کلمه «وَالاَبْصار» را به متن دعای غریق اضافه کرد، امام صادق علیه السلام فرمودند: بدرستى که خداوند عَزَّ وجلَّ «مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَار» است ولی همان طور كه من دستور دادم قرائت كن «یا اللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبى عَلى دینِکَ». (2)
با توجه به روایت چه بسا اشکالی نداشته باشد که مثلا شخصی از سوی خود دعایی جعل کند اما قطعا آن اثری که بر دعای صادر شده از سوی معصوم مترتب است در آن دعا غیر ماثور وجود ندارد.
اما در باره نماز اولا باید توجه داشت که غیر از معصوم چنین اجازه ای به مردم عادی داده نشده است که از سوی خود نمازی جعل کنند بلکه فقط باید به نماز های صادر شده از سوی معصوم پایبند باشیم.
بنابراین نمازی با عنوان «کن فیکون» در منابع حدیثی شیعه وجود ندارد و نباید خوانده شود و حتی ثواب هم ندارد چون از سوی معصوم تشریع نشده است و بهتر است به جای آن، نمازهایی که سوی معصومان علیهم السلام وارد شده عمل کنیم
پی نوشت ها:
1-کتاب المزار(مناسک المزار)، ص 123.
2-کمال الدین، ج 2، ص 352.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#قیام_مهدوی
#نقش_زنان
#یاران_امامزمان
#نقش_زنان_در_قيام_مهدوى
🔸 بر پايه شمارى از احاديث، زنان در قيام #امام_مهدی_علیه_السلام شركت دارند كه جمعى از آنها جزو كسانى هستند كه پس از مرگ، رجعت كرده اند:
در حديثى از #امام_باقر_علیه_السلام، تعداد پنجاه زن در شمارِ خواصّ اصحاب امام مهدى(ع) ذكر شده اند :
🔅مهدى از مدينه به همان گونه كه موسى بيمناك و مراقب بيرون رفت، بيرون مى آيد تا به مكّه برسد... و به خدا سوگند، سيصد و ده و اندى نفر مى آيند كه پنجاه زن در ميان آنانند. همه آنان بى آن كه وعده اى در ميان باشد، مانند ابرهاى پراكنده پاييزى از هر سو گِرد مى آيند و پشت سرِهم مى رسند ...» .
🔻بى شك، تعدادى كه در اين حديث به آن اشاره شده، شمارِ ياران خاصّ امام(ع) است؛ وگر نه، تعداد همه ياران ايشان ، خيلى بيش از اينهاست . اين مطلب در برخى از احاديث نيز، مورد تأكيد قرار گرفته.
🔸در حديثى از #امام_صادق_علیه_السلام شمارِ زنانى كه پس از مرگ، هنگام قيام امام مهدى(ع) رجعت مى كنند و سپاه ايشان را پشتيبانى مى نمايند، سيزده تن ذكر شده است.
احتمالاً اين تعداد از زنان نيز، از خواص ياران امام هستند كه مسئوليت پرستارى از رزمندگان مجروح را به عهده خواهند داشت؛ زيرا در غير اين صورت ..، تعداد ياد شده، براى پرستارى از همه مجروحان، كافى نيست.
🔻حديث نخست، به نقش زنان در مديريت نهضت مهدوى و حديث دوم ، به نقش آنان در صحنه نبرد اشاره دارد و بر اين اساس در صورتى كه صدور احاديث ياد شده را بپذيريم، يكى از سياست هاى امام مهدى(ع) بهره گيرى از زنان شايسته در ستاد جنگ خواهد بود.
منبع:
📚 دانشنامه امام مهدی(ع) ج 9 ص ۴۷۱
@hadithnet
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
حادثه مسجد گوهرشاد.pdf
472.4K
#مقاله_بخوانیم
📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖
#قیام_مسجدگوهرشاد
جریان قیام مسجد گوهرشاد و تقابل روحانیون مشهد با مظاهر بی دینی و مذهب زدایی رضا شاه را می توانید به صورت مختصر در این مقاله مطالعه کنید.
اعتراض و تبعید آیت الله حاج آقا حسین قمی و تحصن مرحوم بهلول و سپس فرار ایشان از دست ماموران به کشور افغانستان و کشتار فجیع مردم متحصن نیز از موضوعات دیگری است که به صورت مختصر در این مقاله بیان شده است
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نقد آیتالله شبیری زنجانی بر منهج رجالی آیتالله خوئی
#چگونه_نوشتن_مقاله
📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝
#تحقیق_وپژوهش
در طول تاریخ، تحقیق و پژوهش جزء سیره علما و دانشمندان مسلمان بوده است؛ یک عالم هر چقدر هم با سواد باشند وقتی از دنیا برود علمش را با خود می برد. فرض کنیم اگر زراره، شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و... نمی نوشتند! الان چه اتفاقی می افتاد؟
بنابراین مهم آن است که در کنار علم آموزی، در صدد تحقیق و پژوهش و انتشار آن باشیم؛ روایات متعددی از معصومان علیهم السلام بر تاکید به نوشتن وجود دارد مثلا پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«اُکْتُبُوا الْعِلْمَ قَبْلَ ذَهابِ الْعُلَماءِ وَ اِنَّما ذِهابُ الْعِلْمِ بِمَوْتِ الْعُلَماءِ»؛
یعنی علوم و دانش ها را پیش از آنکه دانشمندان از میان شما بروند بنویسند چرا که (اگر ننویسید) علم و دانش با مرگ علما از میان مى رود.
ان شاء الله سعی می کنیم به صورت هفتگی، نکاتی را در مورد نوشتن مقالات علمی و همچنین معرفی قالب های مختلف نوشته های علمی بیان کنیم.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#تکبر_غرور
امام صادق عليه السلام فرمودند:
هيچ انسانى خودبين و متجاوز نمىشود و به تكبّر و جبّاريت آلوده نمىگردد، مگر به سبب حقارتى كه در خود، احساس مىكند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«ما مِن رَجُلٍ تَكَبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلاّ لِذِلَّةٍ وَجَدَها في نَفسِهِ»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توضیح: بر اساس این روایت، ريشه اصلى کبر را بايد در احساس حقارت و ذلّت نفس جستجو كرد. به عبارت دیگر افرادی که گرفتار عُقده حقارت هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که هر نوع مخالفت و سرکشی عقده آنان را نمیگشاید. بلکه بر حقارتشان میافزاید. پس کسانی که مبتلا به تکبر هستند برای جبران نقائص شخصی میکوشند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و از این راه آنان را به قدرت و نیروی خود جلب نمایند و بدینوسیله حقارت خویش را جبران نمایند.
پی نوشت:
الكافی، ج 2، ص 312.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شیوه نامه نگارش رساله علمی.pdf
952.8K
#کتاب_بخوانیم
📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙
کتاب شیوه نامه نگارش رساله علمی
نویسنده:حسن اسلامپور کریمی
______________________
دریافت فایل کتاب از کانال: مشاوره پایان نامه و مقاله نویسی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#دحو_الارض
#بیستوپنجم_ذیقعده
#ثواب_روزه_دحو_الارض
💠از امام رضا علیه السلام روایت شده: شب بیست و پنجم ماه ذى القعده، حضرت ابراهیم و حضرت عیسى بن مریم- که بر آنان درود باد- متولد شدند. و زمین در آن شب از زیر کعبه گسترش پیدا کرد، و نیز فضیلتى در این شب وجود دارد که هیچکس از آن یاد نکرده است و آن این است که هر کس در آن روز روزه بگیرد مانند کسى است که شصت ماه روزه گرفته باشد.
🔶عن الامام الرِّضَا علیه السلام:
لَیْلَةَ خَمْسٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ فَقَالَ لَیْلَةُ خَمْسٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ وُلِدَ فِیهَا إِبْرَاهِیمُ وَ وُلِدَ فِیهَا عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ علیهما السلام وَ فِیهَا دُحِیَتِ الْأَرْضُ مِنْ تَحْتِ الْکَعْبَةِ وَ أَیْضاً خَصْلَةٌ لَمْ یَذْکُرْهَا أَحَدٌ فَمَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْرا.
پی نوشت: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۷۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#دحو_الارض
#دعای_روز_دحوالارض
#دعای_فرج
فرازی از دعای روز #دحو_الارض که توسط مرحوم کفعمی در کتاب #مصباح گزارش شده است.
اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِيَائِكَ وَ ارْدُدْ عَلَيْهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِينِكَ مُنْتَصِراً وَ بِأَمْرِكَ فِي أَعْدَائِكَ مُؤْتَمِراً اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلَائِكَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَيْتَ عَلَيْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِماً لَكَ حَتَّى تَرْضَى وَ يَعُودُ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً وَ يَمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضاً وَ يَرْفَضَ الْبَاطِلَ رَفْضاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى جَمِيعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِي كَرَّتِهِ حَتَّى نَكُونَ فِي زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِكْ بِنَا قِيَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَيَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامَ وَ ارْدُدْ إِلَيْنَا سَلَامَهُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
پینوشت: المصباح (جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية)، ص۶۵۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نکته_سندی
#حیلوله_در_اسناد
#تحویل_در_سند
#حاء_حیلوله
💠 گاهی روایتی به چند طریق به دست مؤلّف کتاب می رسد که بعضی از قسمت های آن طرق، متحّد است. معمولاً در چنین مواردی، مؤلّفین با حذف قسمت های تکراری سند و عطف بخش های تکراری، سند را به اختصار ذکر می کنند. اصطلاحاً می گویند در این گونه اسناد «تحویل» یا «حیلوله» صورت گرفته است.
🔸سابقاً برای وضوح، هر جا در اجازه یا سند، حیلوله واقع می شد، رمز «ح» می گذاشتند.
🔸در یکی از چاپ های کتاب اربعین شیخ بهایی، برای اینکه زیباتر چاپ کنند، مواردی را که #حاء_حیلوله در میان اسناد بوده، به گمان اینکه رمز «حدّثنا» است، تغییر داده و عبارت «حدّثنا» را به جای آن گذاشته و مرتکب اشتباه فاحشی شده اند.
چون معنا ندارد. مثلاً بگوييم... عن الشهيد الاول قال حدثنا الشهيد الثانى!
پینوشت:جرعه ای از دریا، (آیةالله شبیریزنجانی) ج۴، ص۳۸۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
HIQ_Volume 17_Issue شماره 1 - بهار 95 - مسلسل 65_Pages 7-42.pdf
959.5K
#مقاله_بخوانیم📋
_____________________________
#تاریخ_ولادت_وشهادت_امامجواد_علیهالسلام
تاریخ ولادت وشهادت امام جواد علیه السلام از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان علیهم السلام، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها کمک میکند.
#مقاله (نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد علیهالسلام) با نقد و بررسی گزارشهای مختلف از منابع شیعه و سنی به تعیین تاریخ دقیق ولادت و شهادت امام جواد علیهالسلام پرداخته است.
#فایل_دانلود_مقاله👆👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شهادت امام جوادعلیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
از بازار نجف عبور میکردم، دیدم طلبهها به یک مغازهای خیلی رفت و آمد میکنند، پرسیدم که چه خبر است گفتند: علمایی که فوت میکنند کتابهایشان را اینجا حراج میکنند؛ رفتم داخل دیدم که عدهای حلقه زدهاند و آقایی کتابها را آورده و چوب حراج میزند و افراد پیشنهاد قیمت داده و هر کس که بالاترین قیمت را پیشنهاد میداد، #کتاب را میخرید. یک عربی نشسته بود در کنارش، کیسه پولی بود و بیشترین قیمت را او داده و کتابها را میخرید و به دیگران فرصت نمیداد.
متوجه شدم که ایشان فردی به نام کاظم، دلال کنسولگری #انگلیس در بغداد است و در طول هفته کتابها را خریده و جمعهها به بغداد برده و تحویل انگلیسیها میداد و پولشان را گرفته و بعد دوباره میآید و کتاب میخرد.
ایشان از آن موقع تصمیم میگیرد که نگذارد کتابها را انگلیسیها به یغما برده و ما را از درون تهی کنند و بعد از آن شبها بعد از درس و بحث، در یک کارگاه برنجکوبی مشغول کار میشود و با کم کردن وعدههای غذا و قبول روزه و نماز #استیجاری، پول جمع کرده و به جمعآورى ميراث و ذخاير اسلامى می پردازد. حاصل آن تلاشها، تأسیس کتابخانهاى می شود که اکنون شهره آفاق است و یکى از بزرگترین کتابخانههاى جهان اسلام به شمار مى آید.
#کتابخانه_آیت_الله_مرعشی_نجفی، که در شهر قم واقع شده است به لحاظ مجموعه نسخه های #خطی اسلامی، نخستین کتابخانه در #ایران، و سومین کتابخانه در #جهان_اسلام به شمار میرود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
💠اميرالمؤمنين علي عليه السلام شنيدند كه شخصى براى دوستش، چنين دعا مى كند:
➖الهى #غم_نبينى و گرفتار نشوى! امام عليه السلام فرمودند: تو در واقع براى مرگش دعا كردى؛ زيرا هر كس در دنيا زندگى مى كند به ناچار، غم و گرفتارى مى بيند.
🔶سمع رجلا يدعو لصاحبه فقال لا أراك الله مكروها فقال إنما دعوت له بالموت لأن من عاش في الدنيا لا بد أن يرى المكروه.
📗شرح نهج البلاغة، ج ۲۰، ص ۲۸۹، ح ۳۰۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کارگاه_آموزشی
#مقاله_نویسی
🔔چهارمین دوره کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی:
معاونت پژوهش حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری چهارمین کارگاه آموزش مجازی مقاله نویسی نموده است.
✅علاقهمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی
@pheekq
مراجعه فرمایند
و یا با شماره تلفن
☎️37108139
(ازساعت 9 الی 13) تماس بگیرند
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#رحمت_الهی
#غضب_الهی
🔖🔖 «رحمت خدا، حکمتش را نقض نمیکند»
✍️احمد فربهی
1) گر چه رحمت خدا، بر غضبش سبقت دارد، اما بر حکمتش سبقت ندارد لذا در دعای افتتاح چنین میخوانیم؛
«وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِي مَوْضِعِ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَة»؛ حکمت یعنی هر کدام در جای خود؛
از اینرو خدا ارحم الراحمین است اما «فی موضعِالعفو و الرَّحمة»، حال اگر کسی خود را در موضع نَکال؛ یعنی عقوبت، و عبرت دیگران، قرار دهد، نسبت به چنین شخصی، از خدا همانفعلی سر میزند که مقتضای حکمت اوست، زیرا رحمتش، حکمتش را نقض نمیکند.
خدا همهی گناهان را میبخشد، حتی شرک را، اما هر کدام با شرایطش، تا خلاف حکمت پیش نیاید.
2) هر کس بهشت و جهنم مقابل چشمانش باشد، همیشه در حال کار و تلاشاست، خوف، یکی از بهترین بازدارندهها و شوق یکی از بهترین محرکهاست؛ هر کدام از این دو، ضعیف شود، تسلط شیطان بیشتر، و شیب رفتاریِ فرد به سوی بدیها تندتر میشود، لذا شیاطین تلاش میکنند انسان را در مقابل گناهان خلع سلاح کنند.
کوتاه سخن اینکه؛
خدا به حکمتش جهان را برای هدفی آفریده، از اینرو به رحمتش، آنهدف را نقض نمیکند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
______________
https://eitaa.com/farbehi
@Habibollah_Babai
#عکس_نوشته_حدیثی
#عیب_جویی
امیرالمومنین علیه السلام
🔸خوشا به حال آنکه عیب خودش، او را از پرداختن به عیوب مردم باز دارد.
💠طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ.
📗نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith