eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
610 عکس
186 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «جُلُوسُ‏ الْمَرْءِ عِنْدَ عِیَالِهِ‏ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنِ اعْتِکَافٍ فِی مَسْجِدِی هَذا؛ نشستن مرد نزد همسر خود، نزد خدای متعال از اعتکاف در مسجد من دوست داشتنی تر است.» 📚 مجموعه ورّام، قم، ‏مکتبه فقیه، ج2، ص122 @MaarefHadith
حدیثی طولانی در کتاب جامع الاخبار تالیف محمد بن محمد شعیری از عالمان شیعه در قرن ششم هجری، وجود دارد که خیلی خوب است خوانده شود. این حدیث در مورد آثار و برکات خدمت کردن در خانه به همسر است.
🔻 حدیث نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور 🔹 امام صادق علیه السلام: کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم. 🔸مردم را نه با گفتار (بلکه با کردار) دعوت کنید. @MaarefHadith
روایت موسوم به لیله الرغائب را بین علمای شیعه نخستین بار سید بن طاووس (متوفی۶۶۴ هجری قمری) در اقبال الاعمال بدون ذکر سند از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل می کند. پس از وی علامه حلی (متوفی ۷۲۶هجری قمری) با سندی از اهل سنت در کتاب «منهاج الصلاح» نقل کرده است. گفتی است که ابن جوزی (متوفی ۵۹۲ هجری قمری) در کتاب الموضوعات، این حدیث را از احادیث ساختگی می داند. @MaarefHadith
اعتبارسنجی روایت لیلة الرغائب https://mmps.ir/YMETi در متنی که آدرس آن ذکر شده، دیدگاه مخالفین و موافقین بیان شده است. @MaarefHadith
«المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ».pdf
248.4K
✅ بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» ✍️ محمد ابراهیم روشن ضمیر 📃 سخن معروفی به معصوم نسبت می دهند که «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» یعنی حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم نمی‌ماند. آیا این سخن حدیث است؟ آیا محتوای این سخن را می توان پذیرفت؟ اگر این سخن درست باشد پس چرا حکومت بنی امیه بیش از 120 سال حکومت کرد و در سال 132 منقرض شد. بنی عباس که در ظلم و ستمگری، از بنی امیه پیشی گرفته بودند، بیش از هفت قرن در جهان اسلام به حکمرانی جائرانه خود ادامه دادند و عثمانی ها نیز بیش از چهار قرن به تاخت و تاز در جهان اسلام پرداخته اند؛ در مقابل حکومت عادلانه امیرالمومنین علیه السلام بیش از 5 سال دوام نیاورد. این مقاله به اعتبار سند و منبع این حدیث پرداخته است و سپس به محتوای آن می پردازد. برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا این که با کلیک بر روی 👈 اینجا آن را از سایت مطالعه کنید. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ. 🔸پیامبر اکرم: من و علی علیه‌السلام پدران این امت، هستیم. 🌸ولادت با سعادت امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام مبارک‌باد. @MaarefHadith
اعتکاف.pdf
1.87M
✴️ کتاب الکترونیک ❇️ تولید و انتشار کتاب الکترونیک با موضوع توسط مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ✅ بخش مکتوب و رسانه‌ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، کتاب الکترونیک با عنوان «اعتکاف در روایات» تولید و منتشر کرد. ✳️ در این کتاب به چند پرسش حدیثی، پاسخ داده شده است. @MaarefHadith
✴️ کتاب الکترونیک اعتکاف این کتاب را به صورت صوتی می توانید گوش کنید و یا متن آن را در آدرس ذیل می توانید مطالعه کنید. https://my.pasokhgoo.ir/book/7225 @MaarefHadith
⭕️گناه بی توبه!! 🔹عن رسول الله ص: یاعَلىّ لِکُلِّ ذَنْب تَوْبَةٌ اِلاّ سُوءُ الْخُلْقِ فَانَّ صاحِبَهُ کُلَّما خَرَجَ مِنْ ذَنْب دَخَلَ فى ذَنْب. 🔸اى على، هر گناهى توبه اى دارد جز بد اخلاقى، زیرا هر زمان که انسان بداخلاق از گناهى خارج مى شود (توبه مى کند) به گناه دیگرى دچار مى شود. 📗بحار الأنوار، ج۳، ص۴۸. @MaarefHadith
⛔️تکذیب روایات ضعیف السند،ممنوع 🔍در بررسی‌های رجالی، گاهی به وجود برخی در سند روایت پی می‌بریم. در یک برخورد غیر علمی، روایت به راحتی انکار شده و غیر قابل قبول تلقی می‌گردد. حال آنکه اهل بیت علیهم السلام، به صرف ضعف سندِاصطلاحی، مجوز روایت را صادر نفرموده اند. 💠عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَحَدِهِمَا علیهما السلام قَالَ: لَاتُكَذِّبُوا بِحَدِيثٍ آتَاكُمْ مُرْجِئِيٌ‏ وَلَا قَدَرِيٌ‏ وَلَا خَارِجِيٌ‏ نَسَبَهُ إِلَيْنَا فَإِنَّكُمْ لَاتَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَتُكَذِّبُوا اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَوْقَ عَرْشِهِ. 🔶حدیثی را که مرجئی یا قدری یا خارجی (فرقه های باطل) برای شما نقل میکند و به ما نسبت می‌دهد، تکذیب نکنید. شما چه می‌دانید؛ شاید کلام حقی باشد (کلام ما باشد) که در این صورت خداوند متعال را در بالای عرش خویش تکذیب کرده اید. 📗علل الشرایع، ج2، ص395 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وفات حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت قرار این بود تا فتح برادر را کند کامل اسارت رفت فرزند خلیل الله؟ هرگز @MaarefHadith
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله جوادی آملی: شعر اشتباه علی ای همای رحمت😳 ✅ شعر درست تر این است 👇 مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا.... که علی همیشه می زد در خانه‌ی گدار را. @MaarefHadith
چند روایت زیبا هر كه در راه طاعت خدا خرج نكرد در راه معصيت او خرج خواهد كرد 1. رسول اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن مَنَعَ مالَهُ مِن الأخيارِ اختِيارا صَرَفَ اللّه ُ مالَهُ إلَى الأشرارِ اضطِرارا .[جامع الأخبار : 505 / 1395.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه مال خود را به اختيار از نيكان دريغ كند، خداوند مالش را به اجبار نصيب بدان گرداند. 2. الإمامُ الباقرُ عليه السلام : ما مِن عَبدٍ يَبخَلُ بنَفَقَةٍ يُنفِقُها فيما يُرضِي اللّه َ إلاّ ابتُلِيَ بأن يُنفِقَ أضعافَها فيما أسخَطَ اللّه َ .[بحار الأنوار : 78 / 173 / 12.] امام باقر عليه السلام : هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود. 3. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : اِعلَمْ أنّهُ مَن لَم يُنفِقْ في طاعَةِ اللّه ِ ابتُليَ بأن يُنفِقَ في مَعصيَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، و مَن لَم يَمشِ في حاجَةِ وَليِّ اللّه ِ ابتُلِـيَ بأن يَمشيَ في حاجَـةِ عَـدُوِّ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .[بحار الأنوار : 96 / 130 / 57.] امام صادق عليه السلام : بدان كه هر كس در راه طاعت خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه معصيت خداوند عزّ و جلّ گرفتار شود و هر كه در راه رفع نياز دوست خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز دشمن خداوند عزّ و جلّ گرفتار آيد. 4. عنه عليه السلام : ما مِن عَبدٍ يَمنَعُ دِرهَما في حَقِّهِ إلاّ أنفَقَ اثنَينِ في غَيرِ حَقِّهِ .[الكافي : 3 / 504 / 7.] امام صادق عليه السلام : هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن يك درهم در راهى كه حقّ آن است دريغ ورزد مگر اينكه دو درهم به ناحق خرج كند. 5. عنه عليه السلام : مَن مَنَعَ حَقّا للّه ِ عَزَّ و جلَّ أنفَقَ في باطلٍ مِثلَيهِ .[الكافي : 3 / 506 / 21.] امام صادق عليه السلام : هر كه يك حق از خداوند عزّ و جلّ دريغ ورزد، دو چندان آن را در راه باطل خرج كند. 6. الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللّه ِ ، فتُنفِقَ مِثلَيهِ في مَعصيَةِ اللّه ِ .[تحف العقول : 408.] امام كاظم عليه السلام : از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد. @MaarefHadith
1. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه مال خود را به اختيار از نيكان دريغ كند، خداوند مالش را به اجبار نصيب بدان گرداند. 2. امام باقر عليه السلام : هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود. 3. امام صادق عليه السلام : بدان كه هر كس در راه طاعت خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه معصيت خداوند عزّ و جلّ گرفتار شود و هر كه در راه رفع نياز دوست خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز دشمن خداوند عزّ و جلّ گرفتار آيد. 4. امام صادق عليه السلام : هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن يك درهم در راهى كه حقّ آن است دريغ ورزد مگر اينكه دو درهم به ناحق خرج كند. 5.امام صادق عليه السلام : هر كه يك حق از خداوند عزّ و جلّ دريغ ورزد، دو چندان آن را در راه باطل خرج كند. 6. امام كاظم عليه السلام : از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد. @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی زِیَارَتِنَا فَلْیَزُرْ صَالِحِی مَوَالِینَا یُکْتَبْ لَهُ ثَوَابُ زِیَارَتِنَا؛ هر کس نتواند به دیدار ما آید، دوستان صالح ما را دیدن کند که ثواب زیارت ما برایش نوشته شود. @MaarefHadith
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: لَو یَعلَمُ المُومِنُ مَا لَهُ مِنَ الاَجرِ فِی المَصَائِبِ لَتَمَنَی اَنَهُ قُرَضَ بِالمَقَارِیضُ. اگر مومن می‌دانست پاداش مصیبت و گرفتاری‌هایش چقدر است، آرزو می‌کرد در دنیا با قیچی تکه تکه می‌شد. 📚کافی، ج۲، ص۲۵۵. @MaarefHadith
عَنْ عَلِىٍّ عليه السلام قالَ: اَلصَّبْرُ كَفِيلٌ بِالظَّفَرِ. امام على عليه السلام فرمود: صبر ضامن پيروزى است. 📚غرر الحكم، 1/760. @MaarefHadith
یکی از توصیه ها و آداب غذا خوردن این است که در خانه برادر مومن خود باید خوب غذا بخوریم، خوردن غذای بیشتر در خانه برادر مومن نشان از دوست داشتن او است. به عنوان مثال به این چند روایت دقت کنید: 1️⃣ أُهْدِيَتْ لَهُ قَصْعَةُ أَرُزٍّ مِنْ نَاحِيَةِ الْأَنْصَارِ فَدَعَا سَلْمَانَ وَ الْمِقْدَادَ وَ أَبَا ذَرٍّ رَحِمَهُمُ اللَّهُ فَجَعَلُوا يُعَذِّرُونَ فِي الْأَكْلِ فَقَالَ مَا صَنَعْتُمْ شَيْئاً إِنَّ أَشَدَّكُمْ حُبّاً لَنَا أَحْسَنُكُمْ أَكْلًا عِنْدَنَا فَجَعَلُوا يَأْكُلُونَ جَيِّداً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع رَحِمَهُمُ اللَّهُ وَ صَلَّى عَلَيْهِمْ‌.(1) یعنی برای پیامبر(ص) یک ظرف برنج از طرف انصار هدیه آوردند پیامبر(ص) سلمان و مقداد و ابوذر را دعوت کرد و آن ها در خوردن کوتاهی می‌کردند فرمود کار خوبی نمی‌کنید هرکس ما را بیشتر دوست داشته باشد غذا خوردن او در خانه‌ی ما بهتر است بعد از آن خوب غذا خوردند. 2️⃣ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَدَّمَ إِلَيْنَا طَعَاماً فِيهِ‌ شِوَاءٌ وَ أَشْيَاءَ بَعْدَهُ ثُمَّ جَاءَ بِقَصْعَةٍ فِيهَا أَرُزٌّ فَأَكَلْتُ مَعَهُ فَقَالَ كُلْ قُلْتُ قَدْ أَكَلْتُ فَقَالَ كُلْ فَإِنَّهُ يُعْتَبَرُ حُبُّ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ بِانْبِسَاطِهِ فِي طَعَامِهِ ثُمَّ حَازَ لِي حَوْزاً بِإِصْبَعِهِ مِنَ الْقَصْعَةِ فَقَالَ لِي لَتَأْكُلَنَّ ذَا بَعْدَ مَا قَدْ أَكَلْتَ فَأَكَلْتُهُ.(2) یعنی نزد امام صادق(ع)‌ بودم غذایی از گوشت بریان آوردند و غذاهای دیگر آوردند و یک ظرف سینی آوردند با امام(ع) خوردم فرمود بخور خوب خوردن در خانه‌ی برادر مومن دوست داشتن آن برادر محسوب می‌شود سپس امام(ع) در ظرف برنج کشید و فرمود بعد از اینکه غذا خوردی تا این خط هم بخور من هم خوردم. در روایت دیگر آمده است: 3️⃣ دَعَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع بِطَعَامٍ فَأُتِي‌ بِهَرِيسَةٍ فَقَالَ لَنَا ادْنُوا فَكُلُوا قَالَ فَأَقْبَلَ الْقَوْمُ يَقْصُرُونَ فَقَالَ كُلُوا فَإِنَّمَا تَسْتَبِينُ مَوَدَّةُ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ فِي أَكْلِهِ قَالَ فَأَقْبَلْنَا نُصَعِّرُ أَنْفُسَنَا كَمَا يُصَعِّرُ الْإِبِل‌. (3) یعنی امام صادق(ع) غذایی خواست و برای او حلیم آوردند فرمود نزدیک شوید و بخورید و قوم کوتاهی کردند امام(ع) فرمود بخورید ما اگر بخواهیم بدانیم چقدر برادر مومن را دوست دارد از خوردن غذای او می‌فهمیم ما هم مانند شتران گرسنه غذا خوردیم. البته تعبیر «احسن» آمده است یعنی خوب بخورد نه زیاد بخورد. 📚1. المحاسن، برقی، ج2، ‌ص414. 2. الکافی، کلینی، ‌ج6، ص279. 3. المحاسن، برقی، ج2، 413. @MaarefHadith
◾️عن الامام الباقر علیه‌السلام: لَوْ وُضِعَ اِیمَانُ اَبُوطَالِبٍ علیه السلام فِی کَفَّةٍ وَایِمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی الْکَفَّةِ الاُْخْرَی، لَرَجَحَ اِیمَانُهُ. ◾️امام باقر علیه‌السلام: اگر علیه‌السلام را در یک کفّه ترازو بگذارند و ایمان این مردم را در کفّه دیگر، ایمان ابو طالب بر ایمان همه آنها برتری می یابد. 📗بحارالانوار، ج۳۵، ص۱۵۶. علیه‌السلام تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith