1605964737-9796-23-4.pdf
821.8K
#مقاله_بخوانیم
📝اعتبارسنجی روایت حسن بصری در کارآمدی آیه «وَ إِن یکاَدُ» در دفع چشم زخم
✍حبیب الله حلیمی جلودار، فاطمه قربانی لاکتراشانی
🔰 این مقاله به بررسی تفاسیر آیه «وَ إِن یکاَدُ» در فریقین پرداخته و خاستگاه تفکر ارتباط این آیه در دفع #چشم_زخم را بررسی کرده است. لذا به این نتیجه دست یافته که به همراه داشتن آن در بین مردم به عنوان آیه ای از قرآن با نگاه تبرک یا برای تذکر این مسئله، قابل تأیید است ولی هیچ قرینه ای یافت نشد که نشان دهد این آیه به دفع #چشم_زخم کمک می کند؛ زیرا ادعای دفع چشم زخم با آیه مذکور تنها به روایتی از #حسن_بصری بازمی گردد که به سبب ضعف سندی و رجالی، غیرمستند است ولی به رغم ضعف رجالی، روایت ایشان در تفاسیر اهل سنّت مورد توجه قرار گرفته، گسترش یافته و از این طریق به تفاسیر شیعه نیز انتقال یافته است. علاوه بر اینکه قبل از قرن ششم هجری قمری، اثری از این روایت در هیچ منبعی یافت نمی شود.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
حدیث پژوهی سال دوازدهم بهار و تابستان ۱۳۹۹ شماره ۲۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ایمان_ابوطالب (6)
✅ حضرت ابوطالب، یکی از چهره های نامداری است که عالمان شیعه و اهل تسنن درباره ایمان وی کتابهای مستقلی نوشته و بحثهای فراوانی را ارائه کردهاند. شیخ مفید نیز از جمله پیشگامان این عرصه است. وی با استدلال به آیات قرآن، روایات پیامبر و ائمه معصومین و همچنین با استدلالهای عقلی و با استناد به اشعار ابوطالب در مدح و ستایش پیامبر اسلام و عملکرد وی در دفاع و حمایت از پیامبر، به معرفی شخصیت و ایمان ابوطالب پرداخته است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
‼️ متاسفانه برخی از علمای اهل سنت با استناد به حدیث «ضحضاح» قائل به عدم ایمان شیخ القریش دارند.
◀️ شیخ مفید با ذکر اشعار متعدد حضرت ابوطالب، بیان می کند که ایشان هم از جهت سخن و هم عمل مؤمن بوده است
⬅️ شیخ می گوید: اگر اقرار در قول و عمل ابوطالب را در کنار اقرار خلفا قرار دهیم قطعا هم سنگ نیستند چون اعتراض و برخورد تند آنها با پیامبر بارها در تاریخ ثبت شده است.
✅ اگر دفاع کردن حضرت ابوطالب و تشویق و توصیه به فرزندان برای دفاع از پیامبر را در کنار فرار خلفا از جنگ قرار دهیم قطعا متوجه می شویم که اولی به عدم ایمان چه کسانی هستند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
چه زیبا است این روایت اميرالمؤمنين عليهالسلام که فرمودند:
💥 والله اگر اين امت با پای برهنه روي خاڪ بايستند، در حالی ڪه بر سر خود خاڪستر ريخته باشند، و گريه و زاری ڪنند و بر ڪساني ڪه آنها را گمراه ڪردهاند و راه خدا را بستهاند و مردم را به سوے جهنم خواندهاند، لعنت ڪنند، باز اين امت در لعن و بيزاری ڪم ڪاری ڪردهاند...
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن الامام الجواد علیهالسلام: عِزُّ المُؤمِنِ غِناهُ عَنِ النّاسِ .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام جواد علیه السلام: عزّت مؤمن، در بى نيازى او از مردم است.
#میلاد_امام_جواد علیهالسلام مبارک باد.🌸
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_منقطع #حدیث_مرفوع
تفاوت حدیث منقطه و مرفوع
در دانش درايه، گسستگى سند را با اصطلاح منقطع نشان مىدهند و آن را به دوگونه عام و خاص به كار مىبرند. حديث منقطع به معناى اعم عبارت است از حديثى كه اِسناد آن تا معصوم عليه السّلام به گونه متصل و پيوسته نباشد؛ خواه انقطاع از ابتداى سند باشد يا از وسط و يا از آخر آن، و خواه راوىِ افتاده يكى يا بيشتر باشد.(1)
بنابراین عنوان كلىاى كه تمام اين انواع را در بر مىگيرد، عنوان منقطع است كه در به كار بردن آن، فقط نظر به وجود گسستگى سند است بدون آنكه، به چگونگى و جاى آن توجهى شده باشد. در اين صورت، به تمام اقسام حديثى كه در سلسله سند آن گسستگى وجود دارد، چه آنها كه نام خاصى دارند مثل معلق و چه آنها كه نام خاصى ندارند، عنوان منقطع اطلاق مىشود.
منقطع به معناى خاص يعنى: هُوَ ما حُذِفَ مِن وَسَطِ إسنادِهِ واحِدٌ أو أكثَرُ؛ یعنی يك يا چند راوى از وسط سند آن افتاده باشد.
براى نمونه مىتوان به روايت ذيل اشاره كرد: على بنُ إبراهيمَ عن أبيه عن إبن أبىعُمَيرٍ عن زرارة عن أبىجعفرٍ قالَ:
«القُنوتُ فى كُلِّ صَلاةٍ فى الرَّكعةِ الثّانيةِ قبلَ الرُّكُوعِ
به عقيده آيت الله خويى (معجم رجال الحديث، ج 7، ص 250) واسطه بين إبن أبىعُمَير و زراره افتاده است؛ چه شيخ طوسى در تهذيب الاحكام سند روايت را اينگونه آورده است: «إبن أبىعمير عن حَمّادٍ عن زرارة».
اما مرفوع نزد شيعه، از انواع منقطع به شمار می رود و تعريف آن چنين است:
ما سَقَطَ مِن وَسَطِ سَنَدِهِ أو آخِرِهِ واحِدٌ أو أكثَرُ مَعَ التَّصرِيحِ بِلَفظِ الرَّفعِ؛ حديثى كه از وسط يا آخر سند آن، يك (راوى) يا بيشتر افتاده باشند، در حالى كه به لفظ رفع تصريح شده باشد. براى نمونه كلينى در كافي، گاه چنين گزارش مىكند:
«علىُ بنُ إبراهيمَ رَفَعَهُ إِلى أبىعبدِالله (ع)
در این سند، میان پدر على بن ابراهیم قمى؛ یعنى ابراهیم بن هاشم، تا امام صادق (ع) یک یا چند راوى حذف شده و به لفظ "رفع" نیز تصریح شده است.
نکته مهم در حدیث مرفوع این است که سند آن، با عبارت «رفعه» نمايان شده و در مرحله كشف آسيب، يك گام به حديث پژوه، كمك كرده است.(2)
بنابراین حدیث مرفوع از اقسام منقطع است و تفاوتش با منقطع اسن است که با عبارت «رفعه» راوی به آن تصریح کرده است.
لازم به ذکر است که گاهی اصطلاح مرفوع در برابر دو اصطلاح موقوف (روایت منتسب به صحابی)و مقطوع (روایت منتسب به تابعی) قرار دارد.
پی نوشت:
1. نهاية الدراية (سيدحسن صدر)، صفحه 196 ـ 197 .
2. ر.ک: آسیب شناخت حدیث (عبدالهادی مسعودی)، صفحه 149-153.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
سه مانع رسیدن به اهداف بلند
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ثَلَاثٌ يَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِي قَصْرُ الْهِمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِيلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْي»(1)
سه چیز انسان را از دست یابی به مراتب عالی باز می دارد: کوتاهی همت، تدبیر اندک و ناتوانی در تصمیم گیری.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
بر اساس این روایت شریف باید دانست که همّت کم و هدف های کوچک، انسان را از موفقیتهای بزرگ دور می کند و او را از تب و تاب و تلاش می اندازد و همچنین نیاندیشیدن در ابعاد و زوایای امور نیز موجب هدر رفتن توان و فرصت ها می شود. ضعف در اراده و تصمیم گیری به موقع و قدرتمندانه نیز، به طور مشخص منهدم کننده همه مقدماتی است که قبلا انجام شده است.
1. تحف العقول، النص، ص: 318
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تبارشناسی-نسخه خطی.pdf
843.7K
تبار شناسی و بررسی حدیث گفتگوی خداوند با عقل (اقبل فاقبل)
✍️ محمد حسین فیض اخلاقی
#خلقت_عقل #ویژگیهای_عقل
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
احادیثی با مضمون سخنگفتن خداوند با عقل و اطاعتش از خدا، از معصومان صادر شده است. خداوند در روایات مذکور به عقل فرمان میدهد «اَقبِل: روبیاور» و عقل نیز رو میآورد: «فَاَقبَل». احادیث یادشده به مدح عقل پرداخته و آن را ملاک ثواب و عقاب میشمارد ولی با اینکه در کتب حدیثی به صورت فراوان نقل شده، مقالهای یافت نشد که احادیث «اَقبِل فَاَقبَلَ» را به صورت مستقل تخریج کرده و اعتبار حدیثیاش را بیان کرده باشد. کثرت اسناد متفاوت یا مشترک و صحّت آن، سبب اطمینان به صدور حدیث میشود. مقاله «تبارشناسی و بررسی حدیث گفتگوی خداوند با عقل (اَقبِل فَاَقبَلَ)» با هدف بیان حکم اسناد و اعتبارسنجی روایات «اَقبِل فَاَقبَلَ» به نگارش درآمده و ذکر متون مختلف احادیث از فواید آن است. این مقاله از سه بخش تشکیل شده و احادیث کتابهای شیعه، سُنّی و یک کتاب از زیدیه را واکاوی کرده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
الإمام عليّ عليهالسلام: لا يَكونُ الصَّديقُ صَديقا حَتّى يَحفَظَ أخاهُ في ثَلاثٍ : في نَكبَتِهِ، وغَيبَتِهِ، و وَفاتِهِ .
امام على عليهالسلام : دوست ، دوست نخواهد بود ، مگر آن كه برادرش را در سه حال نگه دارد : در سختىاش ، در غيبت او و پس از مرگش.
#میلاد_حضرت_علی علیهالسلام مبارک باد🌸
📗نهجالبلاغه، حکمت۱۳۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸
شکاف آیا دلیلش چیست وقتی خانه در دارد
کسی باید که از این راز کعبه پرده بردارد
اشعار زیبایی از صابر خراسانی در مدح امیرالمومنین علیهالسلام.
#ولادت_باسعادت_امیرالمونین علیهالسلام مبارک باد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❇️نگاهی اجمالی به سه اجازه؛ لؤلؤة البحرين، الإجازة الکبيرة سماهيجی والروضة البهية
✍محمدباقر ملکیان
🔰لؤلؤة البحرين شيخ يوسف بحرانی (1107- 1186 ق) از مشهورترين و در عين حال پر فائده ترين اجازات طويله است.
نکات حديثی، رجالی و تراجمی اين اجازه، آن را کتابی خواندنی و مفيد کرده است. اين اجازه دوبار (بر حسب اطلاع ناقص من) چاپ و منتشر شده است، يکبار چاپ سنگی در هند در سال 1269 ق که طبعی است نا مطبوع و پر از اغلاط مطبعی، وبار ديگر در نجف به همت و تصحيح مرحوم علامه سيد محمد صادق بحر العلوم. البته اين چاپ اخير بارها افست شده است.
با مقابله اين لؤلؤة البحرين با #الإجازة_الکبيرة سماهيجی (1086ـ 1164 ق) به وضوح میبينيم که اين اجازه کبيره از مصادر شيخ يوسف بحرانی در نگارش #لؤلؤة_البحرين است، و بسياری از عبارات لؤلؤة البحرين ـ بعينها ـ همان عبارات اجازه کبيره سماهيجی است. البته شيخ يوسف در موارد متعددی از سماهيجی ـ و لو با تعابير غير صريح مانند «بعض مشايخنا المعاصرين» ـ نام میبرد.۱
◀️از سوی ديگر لؤلؤة البحرين پايه تأليف اجازه طويله ديگری بوده است.
اجازه مرحوم سيد شفيع موسوی جاپلقی بروجردی (1280 ق) به دو پسرش سيد علی اکبر و سيد علی اصغرکه «الروضة البهية في الإجازة الشفيعية» نام دارد بر پايه لؤلؤة البحرين مرحوم شيخ يوسف نوشته شده است، بلکه به تصريح محقق #الروضة_البهية، آقای سيد جعفر اشکوری: «إن هذا الکتاب هو نفس کتاب اللؤلؤة، مع بعض الحذف والاختصار»۲
از جمله تفاوت های الروضة البهية با لؤلؤة البحرين بحثی است پيرامون اختلاف اصوليون و اخباريون که مرحوم جاپلقی بدان پرداخته است.
البته از آنجا که الروضة البهية بر پايه چاپ مغلوط لؤلؤة البحرين تأليف شده است، اغلاط مطبعی لؤلؤة البحرين ـ چنان که مرحوم روضاتی گفته است ـ به الروضة البهية راه يافته است.۳
✴️چاپ اين سه اجازه با هم (مثل المغنی ابن قدامه و الشرح الکبير) برای شناخت و تطبيق آنها سودمند است.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4553
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از جداح ❞ جامع تقریر حوزوی
بسم الله الرحمن الرحیم
قابل توجه عزیزان علاقمند به کانال های علمی و ... :
در لینک زیر می توانید با چنین کانال هایی آشنا شوید: 🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
#در_محضر_معصوم
#برترین_اعمال_روز_جمعه
💠عن الامام الصادق علیهالسلام: ما مِنْ عَمَلٍ أفْضَل يَومَ الجُمُعَةِ مِن الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️امام صادق علیهالسلام: هیچ عملی در روز جمعه برتر و با فضیلتتر از #صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست.
📗وسائل الشیعۀ، ج۷، ص۳۸۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اگر کسی خلاف کرد، قطعا رسوا خواهد شد. عالم آنقدر منظم است که به تعبیر برخی از بزرگان، نظم او مانند سلسله اعداد ریاضی است. اگر کسی عدد 6 را از بین 5 و 7 بردارد، آن را کجای دیگر می تواند بگذارد؟!! هر گز این گونه نیست که اگر کسی اختلاس کرد یا آبروی کسی را برد، این مسئله بگذرد؛ این شخص بالاخره رسوا می شود، این نوع تفکر است که انسان را فرشته می کند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r43518a2076.mp3
2.4M
⏪نقش دانش رجال در فقه و اصول و علم كلام
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#دانش_رجال #کاربررد_دانش_رجال #نقش_رجال_در_کلام #نقش_رجال_در_فقه
@MaarefHadith
#قرائت_قرآن
امام صادق علیه السلام فرمودند:
يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِي تَعْلِيمِهِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
ترجمه: براى مؤمن شايسته است كه نميرد تا قرآن را ياد گيرد يا در صدد ياد گرفتنش باشد.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 607
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#غایة_علم_الدرایة 👆
◀️ غایة هذا العلم هو معرفة الاصطلاحات المتوقف علیها معرفة کلمات الاصحاب و استنباط الاحکام...
📗مقباسالهدایة، ج۱، ص۴۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هیکلة البحث في كتب الدراية👆👆
📗رسائل فی درایةالحدیث، ص۱۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#امام_جماعت
ابوحمزه ثمالی از نامهای از امام سجاد علیه السلام که به برخی از اصحابشان نوشتند نقل میکند که ایشان ضمن حدیثی نسبتاً طولانی میفرماید: و حق امام جماعت در نمازت اين كه بدانى كه او نمايندگى ميان تو و پروردگارت را بر عهده گرفته و از جانب تو در پيشگاه خدا سخن مىگويد. بىآن كه تو از جانب وى سخن گويى، او از جانب تو دعا مىكند بىآنكه تو از جانب وى دعا كنى و تو را از بيم و هراس ايستادن در برابر خداوند كفايت مىكند. پس اگر در نمازت كاستى باشد به عهده اوست و اگر تمام باشد تو با او شريكى و او را نسبت به تو برترى نيست. او جان تو را با جان خويش و نماز تو را با نماز خويش حفظ كرده پس به همان اندازه از او سپاسگزار باش.
📚 شیخ صدوق، خصال، ج 2، ص 569، جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، 1362 ش.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔻فرق الشيعه نوبختی و مسأله #ايمان_أبوطالب
✍محمدباقر ملکیان
🔰در مورد فرق الشيعه منسوب به حسن بن موسی نوبختی و همين طور المقالات والفرق منسوب به سعد بن عبد الله أشعری قمی، سخن فراوان گفته شده است.
در باب اين دو کتاب، نظر سيّدنا الأستاد مددی ـ که سايهاش مستدام باد ـ شايد نظر جديدی باشد. ايشان در مجلس درس ـ و همين طور گعدههای علمی متعدّدی که خدمت ايشان بودم ـ اين احتمال را مطرح میکردند که بعيد نيست نويسنده اين کتاب، يکی از دشمنان شيعه باشد که برای زشت نشان دادن چهره شيعه، دست به تأليف اين کتاب زده، و فرقههای خيالی زيادی را از آستينش درآورده و به شيعه نسبت داده، تا تفرقه بين شيعه را نشان دهد، مبادا کسی به اين گروه تمايل پيدا کند. البته ايشان برای اين احتمال، شاهد و قرينهای بيان نکردند (لا اقلّ در جلساتی که من در خدمت ايشان بودم).
آنچه مسلم است ـ و در مقدّمه فرق الشيعه نيز بدان اشاره کردهام ـ مؤلّف کتاب فرق الشيعه هر که باشد أبو محمّد حسن بن موسی نوبختی نيست، وهمين طور است ماجرا در مورد کتاب المقالات والفرق سعد بن عبد الله اشعری قمی.
اين که ابان بن تغلب در روزگار حضرت صادق (عليه السلام) از دنيا رفته، مطلبی است که در بسياری از کتب رجالی فريقين بدان تصريح شده است.۱ و همين طور عبد الله بن أبی يعفور۲.
در حالی که در کتاب فرق الشيعه، سخن از حيات آنها بعد از امام صادق (عليه السلام)، و تخطئه آنها نسبت به امامت عبد الله سخن گفته شده است.۳
جالب اينجاست که کشی به سند صحيح از سعد بن عبد الله نقل کرده که ابان بن تغلب در زمان حيات امام صادق(عليه السلام) از دنيا رفت، و امام صادق(عليه السلام) از مرگ او اظهار ناراحتی کردند!۴ همچنين در المقالات والفرق آمده است که حضرت امام حسن عسکری (عليه السلام) در ماه ربيع الثاني شهيد شدند،۵ در حالی که شيخ صدوق به سند صحيح از سعد بن عبد الله نقل کرده که شهادت ايشان در ماه ربيع الأوّل بوده است.۶
❌اما عجيب تر از همه اينها سخنی است که در هر دو کتاب نسبت به #ايمان_حضرت_ابوطالب (عليه السلام) مطرح میشود. ايمان حضرت ابوطالب (عليه السلام) امری است که شيعه بر آن اتفاق دارد، بلکه امين الإسلام طبرسی مینويسد: قد ثبت إجماع أهل البيت (عليهم السلام) على إيمان أبي طالب، وإجماعهم حجّة.۷ اما نويسنده نا آشنای کتاب فرق الشيعه، مطلب را به گونهای ديگر مطرح میکند. او که از اعتقادات شيعی اطلاع دقيقی ندارد، #کفر_حضرت_ابوطالب (عليه السلام) را به صورت يک امر مسلم به عامه شيعه نسبت میدهد!
در کتاب فرق الشيعه ـ و نيز کتاب المقالات والفرق ـ از خطابيه نقل شده که محمّد (صلی الله عليه وآله) پيامبری بود که ابو طالب او را فرستاد. آنگاه از قول عامه شيعه در جواب آنها نقل میکند: که ابو طالب اصلاً اسلام نياورد.۸
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚منابع
۱. مشيخة الفقيه، ج۴، ص۲۳؛ رجال النجاشي، رقم: ۷؛ الفهرست، رقم: ۵۱؛ الثقات، ج۶، ص۶۷؛ تهذيب الكمال، ج۲، ص۸؛ سير أعلام النبلاء، ج۶، ص۳۰۸.
۲. رجال الكشي، رقم: ۴۵۴؛ رجال النجاشي، رقم: ۵۵۶.
۳.فرق الشيعة، ۳۵۲؛ و شبيه به اين در المقالات والفرق هم آمده است. المقالات والفرق، ۸۸.
۴. رجال الكشي، رقم: ۶۰۱.
۵. المقالات والفرق: ۱۰۲.
۶. نک: کمال الدين، ج۱، ص۴۰۰ـ۴۰۱.
۷. تفسير مجمع البيان، ج۴، ص۳۱.
۸.فرق الشيعة، ۲۷۲؛ المقالات والفرق، ۵۳ـ۵۴.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4695
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#زیارت_امام_حسینعلیهالسلام
💠 عن الامام الصادق علیهالسلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام صادق علیلهالسلام: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه[هرهفته] پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟
عرض کردم: بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است!
امام فرمودند: هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».
📗کافی، ج ۴، ص۵۸۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام زين العابدين عليهالسلام فرمودند:
«مَن ثَبَتَ على وَلايتِنا فی غَيبةِ قائمنا أعطاهُ اللّهُ أجرَ ألفِ شهيدٍ، مثلِ شُهَداءِ بدرٍ و اُحدٍ».
هر كه در روزگار غيبت قائم ما، بر ولايت ما استوار ماند، خداوند پاداش هزار شهيد مانند شهيدان بدر و اُحُد را به وى عطا مى فرمايد.
📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۲۵
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
سخنان صاحب معالم در اهمیت #حدیث
🔰صاحب المعالم في إجازته الكبيرة: إنّ إعطاء الحديث حقّه من الرواية والدراية أمر مهم لمن أراد التفقّه في الدين، إذ مدار أكثر الأحكام الشرعية عليه، وقد كان للسلف الصالح (رضوان الله عليهم) مزيد اعتناء بشأنه، وشدّة اهتمام بروايته وعرفانه ، فقام بوظيفته منهم في كلّ عصر من تلك الأعصار أقوام بذلوا في رعايته جهدهم، وأكثروا في ملاحظته كدّهم ووكدهم، فلله درهم إذ عرفوا من قدره ما عرفوا، وصرفوا إليه من وجوه الهمم ما صرفوا.
🔻ثم خلف من بعدهم خلف أضاعوا حقّه، وجهلوا قدره، فاقتصروا من روايته على أدنى مراتبها، وألقوا حبل درايته على غاربها.
ثم أتاح الله سبحانه بمقتضى حكمته من عرف قدره، وبذل في خدمته وسعه، فعمّر منه الدارسة، وجدّد معالمه الطامسة، وأيقظ من مراقد الغفلة رجالاً فهمّهم إسراره، وأراهم بعين البصيرة أنواره، فرغبوا في سلوك سبيله، وجهدوا على إحرازه وتحصيله، لكنّهم حيث انقطعت عنهم بتلك الفترة طريق #الرواية من غير جهة الإجازة قلّت حظوظهم من #الدراية، ولاحتياجه والحال هذه إلى طول الممارسة، وإكثار المطالعة والمراجعة، والمتحملون لهذه الكلفة أقلّ قليل، والأكثرون إنّما يمرّون على معاهدة عابري سبيل.
📗حكاها عنه المجلسي في البحار، ج١٠٩، ص۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نقد_حدیث
یکی از معیارهای نقد حدیث، معیار عدم مخالفت حدیث با تجربه و آزمایش و علم روز است
در مورد معیار تجربه و آزمایش روایات، ابن قیم جوزی چنین می گوید:
هر حدیثی که با حس و تجربه مخالف باشد، موضوع است، مانند حدیث عطسه کردن ....👆👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بمناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه #خیبر بدست امیرالمومنین علیهالسلام
◀️المصنّف لابن أبي شيبة عن جابر بن عبد اللّه: إنَّ عَلِيّا حَمَلَ البابَ يَومَ خَيبَرَ حَتّى صَعِدَ المُسلِمونَ فَفَتَحوها، وأنَّهُ جُرِّبَ فَلَم يَحمِلهُ إلّا أربَعونَ رَجُلاً .
◀️ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند .
📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_موسی_کاظم علیهالسلام
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ، النُّورِ الْمُبِينِ ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذىٰ فِيكَ . اللّٰهُمَّ وَكَما بَلَّغَ عَنْ آبائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَنَهْيِكَ، وَحَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ، وَكابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَالشِّدَّةِ فِيما كانَ يَلْقىٰ مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَأَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِمَّنْ أَطاعَكَ وَنَصَحَ لِعِبادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
📗مصباح المتهجد، ج۱، ص۳۹۹.
#شهادت_امام_موسی_کاظم علیهالسلام تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هم اکنون پخش زنده:
"افتتاحیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)"
از: abarat.tv
با پیام آیت الله مکارم شیرازی
و سخنرانی:
آیت الله اختری
آیت الله حسینی بوشهری
آیت الله کعبی
آیت الله معتوق
آیت الله نعیم قاسم
آیت الله عیسی قاسم
آیت الله مدرسی یزدی
آیت الله قپانچی
حجت الاسلام والمسلمین طائب
(مشاهده این مراسم با ترافیک رایگان: abarat.tv )