24.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #صوت
📌جمع بندی و کلاس عمومی کتاب «زن و خانواده از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)»
💠 استاد: سرکار خانم دکتر علاسوند
⏰ شنبه: ۹ مهر ماه ۱۴۰۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#دین_دار_نگه_داشتن_همسر
#مهمترین کمك به همسر، این است که سعی کنید همدیگر را دیندار نگهدارید. مراقب باشید همسرتان #خطای دینی نکند. ...اگر چنانچه خطایی از همسرتان دیدید، آن را باید با شیوهی بسیار #لطیف و #عاقلانهای در او از بین ببرید و برطرف کنید. یا با تذکّر و یا با بعضی از مراعاتها نسبت به هم مسئولیت دارید. ...مرد میبیند زنش افتاده در بعضی #تجمّل پرستیهای غلط یا #ولنگاریهای غلط، نباید بگوید: حال او خودش است.
نه، شما هرکدام نسبت به هم وظیفه دارید. باید همت خود را متمرکز کنید. زن و مرد میتوانند بر روی هم اثر بگذارند.
📚 زن و خانواده، ص ۸۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#رفع_هرگونه_تبعیض
عدالت اجتماعی، بدین معنی است که
#فاصلهی_ژرف میان طبقات و برخورداریهای نابحق و محرومیتها از میان برود و مستضعفان و #پابرهنگان که همواره #مطمئنترین و #وفادارترین #مدافعان انقلابند، احساس و مشاهده کنند که به سمت رفع محرومیت،حرکتی #جدی و #صادقانه انجام میگیرد. با قوانین لازم و تأمین امنیت قضایی در کشور، بساط تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان و دستاندازی به حیطهی مشروع زندگی مردم جمع شود. همه کس احساس کند که در برابر ظلم و تعدی میتواند به ملجأ مطمئن پناه برد، و همه کس بداند که با کار و تلاش خود خواهد توانست زندگی مطلوبی فراهم آورد.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۱۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_در_اعطای_حقوق_صاحبان_حق
عدالت، همه جا به معناى #برابرى نیست. #اشتباه نشود. عدالت یعنى هر چیزى را در
#جاى_خود_قرار دادن. این معناى #عدل است. عدالت آن معنایى نیست که در ذهن بعضى از #سادهاندیشان و آدمهاى کمعمق وجود دارد. شاید حالا هم خیال کنند که همهى جامعه باید برداشت یکسان داشته باشند. خیر! یکى کار بیشترى میکند، یکى استعداد بیشترى دارد، یکى ارزش بیشترى براى پیشرفت کشور دارد. عدالت یعنى برطبق #حق #عمل کردن، و حقِ هر چیز و هرکسى را به او دادن. این معناى عدالت است و براى جامعه لازم است.
عدالت به معناى یکسان بودنِ همه برخورداریها نیست؛ به معناى #یکسان بودن #فرصتهاست؛ یکسان بودن #حقوق است. همه باید بتوانند از فرصتهاى حرکت و پیشرفت بهره مند شوند.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۱۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عامل_بقای_نظام_اسلامی
اساس جامعهى نظام جمهورى اسلامى، "لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ"است. هدف، عدالت و
#قسط_اجتماعى است. جامعه، زمانى به صلاح، آبادانى، عمران و نجات حقیقى خواهد
رسید که این تأمین شود. ...نظامى که براساس بعثت بنا شده باشد، هدفش، سعادت و زندگى راحت براى بشر است و این، جز با آن دو هدف، تأمین نمیشود. اگر اینطور شد،
دیگر دشمنیها هم اثر نمیکند. بسیارى #متحیّرند که چه شد آن روزى که دو ابرقدرت بودند و هر دو #ابرقدرت علیه ما اقدام میکردند، نتوانستند به جمهورى اسلامى آسیبى برسانند! امروز هم که یک ابرقدرت #نابود شده و یکى مانده است، او و همدستانش ـ چه #دولتهای_پیشرفته و چه #دولتهاى_ضعیفى که از روى حقارت و ذلّت،همدستى امریکا را پذیرفتهاند و باهم تلاش میکنند ـ نمیتوانند به جمهورى اسلامى، ضربهى کارى وارد کنند. #سرّش، همین #ایمان، #توجّه و پایبندى مردم به دین، #حضور معنویّت در زندگى مردم و این احساس است که نظام جامعه به سمت عدالت حرکت میکند.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۲۶ و ۲۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نقش_ادیان_در_عدالت_اجتماعی
یکی دیگر از #خصوصیات ادیان این است که #انبیاء در طول تاریخ در کنار #مظلومان قرار گرفتهاند؛ یعنی برای عدالت عملا پیکار کردند. ملاحظه میکنید؛ در قرآن کریم تصریح شده که انبیاء
با طواغیت مواجهاند، با مترَفین مواجهاند، با ملاء مواجهاند؛ که همهی اینها جزو طبقات
#ستمگرند؛ ... نکتهی سوم اینکه همهی ادیان #متفقند در اینکه #پایان این حرکت عظیم تاریخی، یک #پایانِ_امید_به_عدل است. یعنی قاطعاً میگویند که یک #دورانی خواهد آمد که دوران #عدل خواهد بود، که آن دورانِ #استقرار_دین_کامل است. در دعای بعد از زیارت شریف آل یاسین آمده است: "یَمْلَأُ الله بهاَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا...کما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً"
یک جاهائی هم دارد: "بعد ما ملئت ظلما و جورا". همهی انبیاء، همهی ادیان، همهی نبوتها به این نهایت اشاره کردند، روی آن تأکید کردند، اصرار کردند و گفتند به سمت آن داریم #حرکت میکنیم. پس در #مبدأ، در #مسیر و در #منتها، نبوتها تکیهشان بر روی
عدل است؛ این #بینظیر است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۲۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدل_پروری_عدالت_جویی_خصوصیت
#دعوت_اسلامی
اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه
عدل و یکی نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو #غیراسلامی است، #توجّه موافق دارد. مهاجرینِ به حبشه را پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله خودش به حبشه فرستاد. یعنى آنها را در پناه یک پادشاه کافر، به خاطر #عدل قرار داد.
به تعبیر دیگر، مردم را از خانه و زندگى و محیط زیستشان به خاطر ظلمى که به آنها میشد، دور کرد. این هم یک نقطه است. یعنى استقرار عدل، تبعیت از عدل، ترویج عدل، تلاش و مجاهدت براى عدل، #بزرگداشت_عدالت هرجا که باشد ولو در بلاد #غیر مسلم و #تقبیح_ظلم در هر نقطهاى از دنیا که باشد.
این هم یکى از خصوصیات و تاریخ اسلامى است و شما میبینید زندگى اسلامى و حیات مبارك پیغمبر اسلامى در بهترین ازمنه و سالمترین دورانهایش، حاکى از عدلپرورى و عدالتجویى است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ در دفاع از نظام اسلامی، تقیّه ممنوع!
«در دفاع از نظام اسلامی تقیّه نکنید؛ صریح باشید.... این نظام اسلامی مایۀ شرف و افتخار است.»
🗓 ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
@qom_khamenei_ir
#بارزترین_نقطه_زندگی_امیرالمومنین
در زندگی #جمعی و #حکومتی امیرالمؤمنین، نقطه بارزتر از همه چیز"عدالت" است.
همچنان که در عمل فردی امیرالمؤمنین #نقطه #بارز تقواست، در عمل حکومتی و سیاسی و شأن خلافت امیرالمؤمنین، بارزترین نقطه، عدالت است. این برای ما که خود را پیرو امیرالمؤمنین میدانیم، نقطه بسیار با اهمیتی است. ملاحظه عدالت، اجر نهادن به عدالت
و عمل کردن به آنچه مقتضای عدالت است، وظیفه ماست و باید #شاخصه نظام اسلامی
به حساب آید. همه چیز #تحتالشعاع عدالت قرار میگیرد؛ این منطق علیه الطلاه والسلام امیرالمؤمنین است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تفاوت_رویکرد_اسلامی_با_رویکرد_نظامهای_غربی
در نظامهاى سرمایه دارى، اساس، #رشد اقتصادى و #شکوفایى اقتصادى و #ازدیاد و تولید ثروت است. هرکه بیشتر و بهتر تولید ثروت کند، او مقدّم است. آنجا مسئله این نیست که #تبعیض یا #فاصله پیش آید. فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیرى از مردم، نگرانى نظام سرمایهدارى نیست. در نظام سرمایهدارى، حتى تدابیرى که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایهدارى، تدابیر منفى و مردودى است. نظام سرمایهدارى میگوید:
"معنى ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این
معنى ندارد. اینکه شکوفایى نخواهد شد" #نظام اسلامى اینگونه نیست. نظام اسلامى
معتقد به یک جامعهى ثروتمند است، نه یک جامعهى فقیر و عقبمانده. معتقد به رشد
اقتصادى است؛ ولى رشد اقتصادى براى عدالت اجتماعى و براى رفاه عمومى، مسألهى اوّل نیست.
آنچه در درجهى اوّل است، این است که #فقیر در جامعه نباشد؛ #محروم نباشد؛
#تبعیض در استفاده از #امکانات عمومى نباشد. هرکس براى خودش امکاناتى فراهم کرد،
متعلّق به خود اوست.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص۳۳
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدالت_دنیا
مردم در دنیا به شدّت #تشنه_عدالتند. امروز در کشورهایی که دم از دمکراسی میزنند،بیعدالتی از همه جا بیشتر است.
در همین کشورِ آمریکا، با این که سالهای متمادی میگذرد که #رسماً_برابری_حقوقی سیاه و سفید را #روی_کاغذ اعلان کردهاند، هنوز که هنوز است، میان سیاهان و سفیدان تبعیض حاکم است. در بعضی از کشورهای اروپایی،#تبعیض هست. مسأله نژادی هنوز در آن جاها مطرح است. هنوز که هنوز است،
قدرتمندان این کشورها - از جمله در امریکا - اگر در داخل ملاحظه کنند که کسی،چیزی و جماعتی، با #اقتدار مطلقِ سرمایهداری آنها #معارضهای دارد، #بیرحمانه میکوبندش!
📚عدالت اجتماعی، ص ۳۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#خطر_اشرافیگری
از جمله چیزهایى که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نموداشرافیگرى در مسئولان بالاى کشور است؛ از این اجتناب کنید. اشرافیگرى #دو_عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافیگرى، #اسراف است ،اشرافیگرىِ حلال را میگوییم؛ یعنى آن چیزى که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده است.
اما #عیب دوم بدتر است و آن این است که #فرهنگسازى میکند؛ یعنى چیزى براى #مسابقه دادن همه درست میکند. البته در این زمینه #مسئولان_درجهى_یک بسیار
#نقش دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ #منش من و شما هم بسیار نقش دارد.
سالهاست که بنده در بارهى زندگى تشریفاتى مکرّر تذکّر میدهم. این دو #جنبه دارد: یک جنبه از لحاظ اصل پایبندى به تجمّلات و تشریفات است که این بد و دون شأن انسان والاست؛ یعنى یکوقت انسان به یک چیزِ غیر لازم پایبند میشود که دون شأن انسان
است؛ بعلاوه، مسرفانه است؛ #تضییع #سرمایهها، تضییع #اموال و تضییع #موجودیها در آن هست.
این یک #بعد قضیه است که اصل اسراف بد است؛ اصل تجمّل همراه با اسراف و همراه با زیادهروى است و بد است؛ لیکن جنبهى دومى دارد که اهمیتش کمتر از
جنبهى اوّل نیست و آن #انعکاس_تجمّل_شما در زندگى مردم است
📚عدالت اجتماعی ،ص ۴۶
@Maaref_Enghelab_Eslami