مباحث
🔻 اگر دربارۀ #امیرالمؤمنین(علیه السلام) به اسد و اسدالله تعبیر کردهاند، در این تعبیر نکات لطیفی است
🔻 الان مشکلی که پیدا شده، تغییر طبایع است. #طبایع دیگر دست نخورده نیستند و این خیلی بد است.
🔸 طبایع انسانها در حل مشکلات جسمی و روحی جواب نمیدهد، چرا؟ چون سبکی که برایش در خوراک و رفتار تعریف کردهاند همه به هم خورده است.
🔹 حیوان با طبع حیوانی خودش آشناست؛ مثلا میمـ🐒ـون بالای درخت فقط انجیر میخورد. وقتی که دلش درد میگیرد یا یک بیماری میگیرد، همینجور که در جنگل حرکت می کند، طبعش به او میگوید که این گیاه را بخور برای دلدردت خوب است. میخورد و مشکل رفع میشود یا مثلا طبعش میگوید باید نمک بخوری.
🔸 اگر ما آمدیم به دلایلی این درخت انجیر را از او گرفتیم و او از گرسنگی مجبور شد میمونی را بگیرد و بخورد، یا مثلاً گوشت بخورد، طبع او شروع به تغییر کردن میکند. در خود ما هم همینجور است.
🔹 ما میخواهیم #طبع را بشناسیم. طبع مسئلهای است که با تمام عالم در ارتباط است. طبع، یک کلمه است؛ ولی میتوان درباره آن، صد کتاب نوشت. اصلا خودِ اثبات طبع یک موضوع است. بعد از اثبات اصل آن، انسان میتواند تک تک مصادیق آن را پیدا کند؛ چقدر مطلب هست!
🔸 بعد در مورد تأثیر روابط در تغییر طبع صحبت کند. جماد، نبات، حیوان و انسان هر کدام طبع دارند. اینها چگونه تغییر پیدا میکند؟ استانداردش کجاست؟ کسی تابه حال استانداردش را به ما نگفته است.
🔹 استاندارد طبع چیست؟ چرا سنگ یاقوت با یک ریگ بیابان متفاوت است؟ چه در درمان، چه در غیر درمان؟! طبع مسئله خیلی مهمی است.
🔸 حالا میخواهیم سراغ طبع برویم، اگر #ارکان را نشناخته باشیم شناخت طبع به تنهایی جواب نمیدهد. شخص باید بداند که طبع از چه تشکیل میشود؛ چه در حجر، چه در نبات، چه در حیوان؛ آن هم جدا است.
🔹 متأسفانه آنقدر این علوم زیر آوار بوده که بعضی از فضلای محترم نوشته: بله اکثر مذاهب اسلامیه قائلند که ارکان اربعهای هست. [یعنی خودش قبول ندارد و به دیگران استناد می دهد] انسان با این حرفها چه کار کند؟
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
@nasery_ir
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_یک_دقیقهای
#فضای_مجازی
🎥 باتلاق فضای مجازی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری دام عزّه
⏱ یک دقیقه
@nasery_ir
مباحث
💢 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر 1️⃣ امر و نهی قلبی: مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت
🗃 #جزوه | پیش به سوی خوبیها
🤔 چگونه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کنیم؟
🔷 ۱۷ توصیه آقا برای بالا رفتن از نردبان امر به معروف و نهی از منکر
🌸 #خوبی_از_خودتونه
💌 این جزوه را برای دوستان و آشنایانتان #ارسال_کنید.
🖨️ نسخه باکیفیت چاپ
هدایت شده از فقه و احکام
#جزوه | راه و رسم بهتر شدن
برداشتی از بیانات رهبرانقلاب درباره امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف یعنی همه مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، موظّفاند جامعه را به سمت نیکی، به سمت معروف، به سمت همه کارهای نیکو حرکت دهند.
1394/1/1 - رهبرانقلاب
🖨️ نسخه با کیفیت چاپ
مباحث
📖 کتابی که در عالم رویا به علامه محمدتقی مجلسی رضوان الله تعالی علیه معرفی کردند. و به واسطه این کتا
🗓️ سی مرداد سالروز بزرگداشت علامه مجلسی (رحمت الله علیه) گرامی باد.
#امام_خامنه_ای مدظله العالی: پایه های تشیّع را در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود همین کتاب های علامه مجلسی قرص کرده است.
----------------------------
📖 محدث نوری (ره): از فاضل صالح شیخ حسن مازندرانی که در نجف اشرف ساکن بود، شنیدم، در مجلس بحث شیخ الفقها، صاحب جواهر (ره) بودم که ایشان فرمود: دیشب در خواب دیدم مجلس بزرگی برپاست و در آن مجلس، بسیاری از #علما حاضرند و بر در آن مجلس، دربانی ایستاده است. من اجازه گرفتم و داخل شدم، دیدم همه علمای گذشته تشریف دارند و در صدر مجلس علامه مجلسی (ره) نشسته است. از این که ایشان بر همه مقدّم بودند تعجب کردم، علت را از آن دربان پرسیدم، گفت: علامه مجلسی نزد ائمه علیهم السلام به «باب الائمه» معروف است و این مقام و منزلت را به خاطر این به او دادهاند که در میان شیعه، چاوش را برای زوار سنت کرده است.
محدث نوری (ره) در ادامه میفرماید: زیرا کسانی که چاوش هستند، مردم را به #زیارت مشاهد مشرفه، تشویق و ترغیب میکنند و آنان را در صحراها و بیابانها محافظت میکنند و راه را به آنان نشان میدهند و چاوش برای هر مسافری، مانند توفیقی است که بهترین رفیق است و پس از آن (رسیدن به مقصد) هم برای مسافران، فایدههای بسیاری هست و ممکن است مراد (از چاوش بود او)، تألیفات آن بزرگوار باشد [که موجب نشر احادیث و آثار اهل بیت علیهم السلام شد و مردم به سوی خاندان عصمت راه یافتند.] چنانچه بر انسان خردمند پوشیده نیست.
📚 دارالسلام محدث نوری ره/ مجلد ۲/ صفحه ۲۴۴/ چاپ انتشارات و چاپخانه علمیه قم
مباحث
🔊 #آن_سوی_مرگ | ۱۹ 📖 شرح کتاب آن سوی مرگ 🦋 در وادی #حقالناس من در بین انبوه گناهانم گرفتار بودم.
رسالۀ حقوق امام سجاد(علیه السلام)، حدیثی طولانی، مشتمل بر بیش از پنجاه تکلیف و وظیفۀ انسان نسبت به خود و دیگران است.
حقوق در این مقام، صرفاً ناظر به حقوق واجب شرعی نیست بلکه شامل احکام استحبابی، اخلاقی و عرفی نیز می شود.
قدیمی ترین منابع حدیثی که این رساله را به طور کامل ثبت کرده اند، عبارتند از ؛
✓ تحف العقول، حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی (متوفای ۳۸۱ق) که در آن ۵۰ حق از حقوق ثبت شده؛ اما سند رساله یاد نشده است.
✓ الخصال، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بابویه قمی (شیخ صدوق)، متوفای ۳۸۲ق
✓ من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق ره
مؤلف تحف العقول این رساله را مانند سایر روایاتِ کتاب بدون سند آورده است؛ اما مرحوم صدوق(ره) آن را با سند متصل روایت کرده است
در متنِ سه روایت نقل شده از کتابهای فوق اختلافاتی دیده می شود، مانند اینکه مقدمۀ رساله در کتاب من لا یحضره الفقیه نیامده و از حق الله الاکبر آغاز شده است.
عبارات خصال شرح بیش تری دارد و شروحی نیز بر این رساله نوشته شده است
#امام_سجاد(علیه السلام) در این رساله به بیان دسته بندی شدۀ انواع حقوقی که مراعات آن بر انسان لازم است، می پردازند که می توان این حقوق را در سه دستۀ کلی بررسی کرد این سه دسته را که در احصای امام(علیه السلام) به پنجاه حق می رسد، می باید جامع ترین منشور حقوقی دانست که در متون دینی به صورت یکجا بیان شده است.
دریافت رساله حقوق با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام
#متن | #رساله_حقوق
#امام_سجاد(علیه السلام)
📖 اعْلَمْ رَحِمَكَ اللَّهُ أَنَّ لِلَّهِ عَلَيْكَ حُقُوقاً مُحِيطَةً بِكَ فِي كُلِّ حَرَكَةٍ حركتها [تَحَرَّكْتَهَا أَوْ سَكَنَةٍ سَكَنْتَهَا أَوْ مَنْزِلَةٍ نَزَلْتَهَا أَوْ جَارِحَةٍ قَلَبْتَهَا أَوْ آلَةٍ تَصَرَّفْتَ بِهَا بَعْضُهَا أَكْبَرُ مِنْ بَعْضٍ وَ أَكْبَرُ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَيْكَ مَا أَوْجَبَهُ لِنَفْسِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مِنْ حَقِّهِ الَّذِي هُوَ أَصْلُ الْحُقُوقِ وَ مِنْهُ تَفَرَّعَ ثُمَّ مَا أَوْجَبَهُ عَلَيْكَ لِنَفْسِكَ مِنْ قَرْنِكَ إِلَى قَدَمِكَ عَلَى اخْتِلَافِ جَوَارِحِكَ فَجَعَلَ لِبَصَرِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِسَمْعِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِلِسَانِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِيَدِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِرِجْلِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِبَطْنِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِفَرْجِكَ عَلَيْكَ حَقّاً فَهَذِهِ الْجَوَارِحُ السَّبْعُ الَّتِي بِهَا تَكُونُ الْأَفْعَالُ ثُمَّ جَعَلَ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَفْعَالِكَ حُقُوقاً فَجَعَلَ لِصَلَاتِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِصَوْمِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِصَدَقَتِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِهَدْيِكَ عَلَيْكَ حَقّاً وَ لِأَفْعَالِكَ عَلَيْكَ حَقّاً ثُمَّ تَخْرُجُ الْحُقُوقُ مِنْكَ إِلَى غَيْرِكَ مِنْ ذَوِي الْحُقُوقِ الْوَاجِبَةِ عَلَيْكَ وَ أَوْجَبُهَا عَلَيْكَ حَقّاً أَئِمَّتُكَ ثُمَّ حُقُوقُ رَعِيَّتِكَ ثُمَّ حُقُوقُ رَحِمِكَ فَهَذِهِ حُقُوقٌ يَتَشَعَّبُ مِنْهَا حُقُوقٌ فَحُقُوقُ أَئِمَّتِكَ ثَلَاثَةٌ أَوْجَبُهَا عَلَيْكَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالسُّلْطَانِ ثُمَّ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ ثُمَّ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْمِلْكِ وَ كُلُّ سَائِسٍ إِمَامٌ وَ حُقُوقُ رَعِيَّتِكَ ثَلَاثَةٌ أَوْجَبُهَا عَلَيْكَ حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالسُّلْطَانِ ثُمَّ حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْعِلْمِ فَإِنَّ الْجَاهِلَ رَعِيَّةُ الْعَالِمِ وَ حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْمِلْكِ مِنَ الْأَزْوَاجِ وَ مَا مَلَكْتَ مِنَ الْأَيْمَانِ وَ حُقُوقُ رَحِمِكَ كَثِيرَةٌ مُتَّصِلَةٌ بِقَدْرِ اتِّصَالِ الرَّحِمِ فِي الْقَرَابَةِ فَأَوْجَبُهَا عَلَيْكَ حَقُّ أُمِّكَ ثُمَّ حَقُّ أَبِيكَ ثُمَّ حَقُّ وُلْدِكَ ثُمَّ حَقُّ أَخِيكَ ثُمَّ الْأَقْرَبُ فَالْأَقْرَبُ وَ الْأَوَّلُ فَالْأَوَّلُ ثُمَّ حَقُّ مَوْلَاكَ الْمُنْعِمِ عَلَيْكَ ثُمَّ حَقُّ مَوْلَاكَ الْجَارِي نِعْمَتُهُ عَلَيْكَ ثُمَّ حَقُّ ذِي الْمَعْرُوفِ لَدَيْكَ ثُمَّ حَقُّ مُؤَذِّنِكَ بِالصَّلَاةِ ثُمَّ حَقُّ إِمَامِكَ فِي صَلَاتِكَ ثُمَّ حَقُّ جَلِيسِكَ ثُمَّ حَقُّ جَارِكَ ثُمَّ حَقُّ صَاحِبِكَ ثُمَّ حَقُّ شَرِيكِكَ ثُمَّ حَقُّ مَالِكَ ثُمَّ حَقُّ غَرِيمِكَ الَّذِي تُطَالِبُهُ ثُمَّ حَقُّ غَرِيمِكَ الَّذِي يُطَالِبُكَ ثُمَّ حَقُّ خَلِيطِكَ ثُمَّ حَقُّ خَصْمِكَ الْمُدَّعِي عَلَيْكَ ثُمَّ حَقُّ خَصْمِكَ الَّذِي تَدَّعِي عَلَيْهِ ثُمَّ حَقُّ مُسْتَشِيرِكَ ثُمَّ حَقُّ الْمُشِيرِ عَلَيْكَ ثُمَّ حَقُّ مُسْتَنْصِحِكَ ثُمَّ حَقُّ النَّاصِحِ لَكَ ثُمَّ حَقُّ مَنْ هُوَ أَكْبَرُ مِنْكَ ثُمَّ حَقُّ مَنْ هُوَ أَصْغَرُ مِنْكَ ثُمَّ حَقُّ سَائِلِكَ ثُمَّ حَقُّ مَنْ سَأَلْتَهُ ثُمَّ حَقُّ مَنْ جَرَى لَكَ عَلَى يَدَيْهِ مَسَاءَةٌ بِقَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ أَوْ مَسَرَّةٌ بِذَلِكَ بِقَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ عَنْ تَعَمُّدٍ مِنْهُ أَوْ غَيْرِ تَعَمُّدٍ مِنْهُ ثُمَّ حَقُّ أَهْلِ مِلَّتِكَ عَامَّةً ثُمَّ حَقُّ أَهْلِ الذِّمَّةِ ثُمَّ الْحُقُوقُ الْحَادِثَةُ بِقَدْرِ عِلَلِ الْأَحْوَالِ وَ تَصَرُّفِ الْأَسْبَابِ فَطُوبَى لِمَنْ أَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى قَضَاءِ مَا أَوْجَبَ عَلَيْهِ مِنْ حُقُوقِهِ وَ وَفَّقَهُ وَ سَدَّدَهُ.