🔰بسم الله الرحمن الرحیم
⚜️مسنَد عزّت
زافتادگی به مَسند عزّت رسیده است
یوسف کُنَد چگونه فراموش، چاه را
✅چیزی شبیه داستان بود. سالهاست روایت تواضع و فروتنی را خوانده ام و شرح دادهام، ولی در یکی از روزهای سال 1402 فروتنی برای من در قامت یک مرد تجسم یافت. روز پنجشنبه چندبار عنوان شماره خصوصی روی گوشیام افتاد و جواب ندادم. پیامکی کوتاه از شمارهای دیگر ارسال کردند که: «.....، موسوی هستم فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور». تماس گرفتم و گفتند آقای رئیس جمهور میخواهد شما را ببیند.گفتم قم هستم. گفتند رییس جمهور فردا قم میآید. از آنجا که در رسانهها سفر ایشان اعلام نشده بود، کمی تعجب کردم. گفتم خبر میدهم. با یکی از دوستان مطلع تماس گرفتم، ایشان شهید موسوی را میشناخت و از تماس مطمئن شدم. روز جمعه ساعت 8.30 صبح به آدرسی که در قم فرستاده بودند، رفتم. خیابان و کوچهای بسته نبود. تعجبم بیشتر شد. ولی به محض توقف ، یکی از محافظان بیرون آمد و مرا به داخل ساختمان راهنمایی کرد. وارد اتاق شدم و روی مبلی در پایین اتاق نشستم. سردار شهید موسوی آمد و از من خواست روی مبلی در بالای اتاق بنشینم. ابتدا مقاومت کردم ولی گفت رئیس جمهور ناراحت میشود. به ناچار در بالای اتاق نشستم. پس از چند دقیقه خانم دکتر علم الهدی و دو دختر بزرگوار رئیس جمهور آمدند و بعد از آن هم آقای رئیسی تشریف آوردند. صمیمانه روبوسی کردیم و در مبل کناری نشست. آیت الله رئیسی خیلی ساده و طلبگی به من فرمود: خانواده از نهج البلاغه شما تعریف میکنند، آمدهام تا از نهج البلاغه برایم بگویی. من شوک زده شدم. آیت الله رئیسی، رئیس جمهور بود. از من بزرگتر بود، نماینده خبرگان بود و فقیه شناخته میشد. من طلبهای ساده در گوشهای از شهر قم. نه رسانهای بودم و نه شهرتی داشتم . آن جلسه یک ساعت و نیم طول کشید. آنچه از فقرات نهج البلاغه در باره مدیریت و حکومت در ذهن داشتم میگفتم. طبیعی است که گاه لحن انتقادی میشد . ایشان هم خیلی با علاقه گوش میکرد و گاهی آیه ای از قرآن میخواند و عملا مباحثه شکل میگرفت . در پایان دیدار خواستند چنین جلسهای هر از گاهی تشکیل شود. خانم دکتر علم الهدی همان روز به من تاکید کردند که حاج آقا خیلی کار میکنند و استراحتی ندارند ولی دلخوشی و علاقمندیشان همین مباحث قرآن و نهج البلاغه است.
آخرین بار اوایل اردیبهشت ماه 1403 بود که از دفتر مقام معظم رهبری در قم تماس گرفتند و برای نشستی با حضور رئیس جمهور دعوت کردند. آخرین سفر استانی رئیس جمهور به قم بود. آقای رئیسی از صبح دیدار عمومی و جلسات مختلف داشت و ساعت 22.30 به دفتر آیت الله خامنهای آمد. استادانی که دعوت شده بودند، استادان درس خارج و برخی چهرههای معروف حوزوی بودند. سی یا چهل نفر بیشتر نبودند و در این میان کمترین بنده بودم که نمیدانم چرا دعوت شده بودم. رئیسی واقعا خستگی را نمیشناخت. تا 30 دقیقه بامداد، نقدهای استادان حوزه را شنید و با صبر و حوصله پاسخ گفت و آنگاه فرمود: من خسته نیستم و تا هر وقت شما بخواهید اینجا نشسته ام و گفتگو میکنم.
برای من این دیدارها درسها داشت: عشق به نهج البلاغه، فروتنی، خانواده دوستی، اهتمام به تربیت خانواده در هر مرتبه و مقامی، تشویق افراد گمنام و علاقهمند به نهج البلاغه، صبر و تحمل فراوان.
ای کاش اخلاق او را زودتر میشناختم و جلوهای از سخنان امیرمؤمنان علیه السلام را در رفتار او تماشا میکردم: «هیچ شرافت و جایگاه اجتماعی مانند فروتنی نیست. 📚نهج البلاغه/حکمت 113». و یا این جمله منسوب به امیر مؤمنان علیه السلام: «آنگاه كه انسان بزرگى، به فهم و دانايى برسد، تواضع مىكند. 📚غررالحکم/حدیث 4048»
رضوان خدا بر تو باد که تواضع را آبرو دادی و با رفتارت ما را به تفسیر جملات نهج البلاغه رهنمون شدی.
✍️احمد غلامعلی:
@agholamali
🗓3 خرداد 1403
#شهید_جمهور
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
❇️تقوا در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و عمومی
🔺یکی از چیزهائی که در همین زمینه [مسئله محاسبات معنوی و الهی در خط امام] وجود داشت، رعایت تقوای عجیب امام در همه امور بود.
🔺تقوا در مسائل شخصی یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و عمومی خیلی مشکلتر است، خیلی مهمتر است، خیلی اثرگذارتر است.
🔺ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه میگوئیم؟ اینجا تقوا اثر میگذارد. ممکن است ما با یکی مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ درباره او چگونه قضاوت میکنید؟ اگر قضاوت شما درباره آن کسی که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزی باشد که در واقع وجود دارد، این تعدی از جاده تقواست.
🔺من میخواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهای انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف میزنند، مینویسند، اقدام میکنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.
📎بیانات رهبر معظم انقلاب دامت برکاته در تاریخ 1389/03/14
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشهایی از سخنان عالمانه و عارفانه دکتر علمالهدی همسر شهید آیتالله رییسی در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد
این بانوی بزرگ در اوج غم از غزه میگوید...!
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ استثنایی حاج حسین یکتا مختص انقلابیونی که نگران آینده انقلاب هستند...
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
💬 خودش را برای «صفر» آماده کرده بود
مرحوم آیت الله حائری شیرازی در یکی از سخنان خود به موضوع «ذوب در ولایت فقیه بودن مقام معظم رهبری» پرداخت و گفت:
◻️ وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار میشود. مشکل پیدا میشود. شما میپرسید مگر این رهبر ما ذوب در ولایت الهی شده است؟ من میگویم بله! من شهادت میدهم!
یک ماه قبل از رحلت امام (ره) برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام میشود، شما بعد از آن چکار میکنید؟
گفتند: «حوزه! میروم قم و آخوندی میکنم. البته مگر اینکه امام نهیام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ تردید نمیکنم»!
فکرش را کنید! خود را برای «صفر» آماده میکند؛ برای «هیچ».
میرود برای صفر شدن و ناگهان سر از رهبری در میآورد!
مسائل خلقت همین است.
کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» میماند.
راه بقاء، فناست!
این عزت ظاهریِ رهبری جامعه، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش میخواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم میخورد.
هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عبادت ابلیس بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری، از نوع سجده بر آدم.
این رهبر، ذوب در ولایت الله است که اینطوری به سر خودش میآورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمیکند.
این، همان نگه داشتنِ آتش در دست است. این انسان وقتی که زمامدار میشود، ماشین نظام میشود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمیگذارد.
📎متن کامل
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
📚#نشست_علمی
☑️ شناخت صحیح فرد و جامعه از الزامات تبیین آرمانشهر صدرایی است
🔸مقصود ما از آرمانشهر جامعه مطلوب است، نه #تخیّل_پردازی. میخواهیم یک نگاه آرمانی به جامعه داشته باشیم که جامعه مطلوب از منظر مبانی فلسفه اسلامی چه جامعهای میتواند باشد.
🔸مسأله #آرمانشهر در اندیشه #ملاصدرا قطعاً برآمده از دیدگاههای دیگر اوست و قطعاً مبانی #معرفتشناختی دارد. در جانب مبانی انسانشناختی فردی، دو ساحتی بودن وجود انسان، قطعاً یکی از مبادی است. آرمانشهری که ترسیم میکنید، قطعاً مبتنی بر این است که شما انسان را موجود #فیزیکال و جسمانی صرف بدانید یا نه، برای او بُعد #روحانی هم قائل شوید.
✔️علوم انسانی به ادبیات امروز و به ادبیات سنتی، #حکمت_عملی مبتنی بر مسائلی از #حکمت_نظری است که دستکم سه دسته معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی را شامل میشود. دیدگاه آرمانشهر ملاصدرا قطعاً از این سه دسته مبانی خالی نیست و در نتیجه اگر این مبانی تغییر کند، تصویر صدرایی از آرمانشهر هم قاعدتاً تغییر خواهد کرد.
🔸یکی از مبادی که یک #نظریهپرداز آرمانشهر حتماً باید راجع به آن اظهارنظر کند، این است که این انسان بهمثابه موجود مستکمل و بهمثابه فاعل #مختار، #کمال حقیقیاش در چه چیزی است؟ چون در آرمانشهر باید جامعه مطلوب به تصویر کشیده شود. این مطلوبیت جامعه را شما باید از کجا به دست آورید؟ شما در آرمانشهر میخواهید جامعه انسانی به کجا باید برسد؟ پس باید قبلش این مسأله را حل کرده باشید که انسان به کجا باید برسد؟
مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت»
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🌀 مسؤولیت واجب یا حج مستحب؟!!
📝 لزوم تشخیص وظیفه
📝 خاطرهای مهم از علامه مصباح یزدی
🖋 استاد احمدحسین شریفی؛ رئیس دانشگاه قم
🔸 سال ۱۳۹۰ که برای چهارمین بار قصد سفر عمره داشتم (آن زمان افزون بر عضویت در هیئتعلمی و اشتغالات آموزشی و پژوهشی، مسئولیت معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را هم بر عهده داشتم) برای خداحافظی خدمت حضرت علامه مصباح رسیدم.
❗️ایشان بعد از سکوتی تقریباً یکدقیقهای(!) فرمودند: «خداوند به شما توفیقات زیادی داده است؛ ازجمله اینکه خیلی راحت میتوانید وظیفه و اولویت زندگی خود را تشخیص دهید! اما من برای آنکه در میان واجبات متعددی که بر عهده خود احساس میکنم، اولویتبندی کنم، بعضاً ساعتها فکر میکنم. حال اگر در آنجا حالی دست داد، مرا هم دعا کنید تا خداوند قدرت تشخیص وظیفه را به من بدهد!»
♨️ منظور ایشان را فهمیدم. آری هریک از ما #واجبات اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی فراوانی بر عهده داریم؛ با وجود اینها، آیا نوبت به انجام چندباره مستحباتی مثل عمره، آنهم در اوقات اشتغال به کارهای لازم و یا نوبت به سفرهای دوم و سوم و... به حج و امثال آن میرسد؟!
🔻 اما همه مقدمات سفر فراهم شده بود و کمتر از ۱۲ ساعت دیگر باید بهسوی مدینه منوره پرواز میکردم. در عینحال، سخنان ایشان آرامشم را ربوده بود، بدینروی بعد از انجام اعمال عمره، به بعثه مقام معظم رهبری رفتم و درخواست بازگشت سریعتر به ایران را کردم و نهایتاً توانستم چند روز زودتر با کاروانی از اصفهان به وطن برگردم، و البته این #آخرین_سفر_عمره بنده بود.
✅ باید یکی از دعاهای همیشگیمان این باشد که خدایا! توفیق تشخیص وظیفه و عمل به آن را به ما عطا کن. در دعای ابوحمزه ثمالی میخوانیم: «وَ أَلْهِمْنِی الْخَیرَ وَ الْعَمَلَ بِه؛ خدایا کار خیر و عمل به آن را به من الهام کن!»
📗بر مدار حق؛ توصیفی از سلوک علمی و عملی آیتالله مصباح یزدی، احمدحسین شریفی، ص۳۷-۳۸
#تشخیص_وظیفه
#حج_مستحب
#اولویت_روحانیون_مسؤول
📲 نگرشها و دغدغههای حوزه و روحانیت👇🏻
@Manahejj
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله فیلسوف و مفسر معاصر:
حفظ این نظام واجب عینی است.
مواظب باشید این نظام نه بهآسانی به دست آمده، نه بهآسانی برمیگردد.
اگر معاذ الله کمترین آسیبی ببیند، تمام لعنتهای گذشته دامنگیر ما میشود. این امانت الهی است. تا روز قیامت هر مسلمانی که بیاید، لعنتش دامنگیر ماست.
بر همه ما واجب عینی است که این نظام را حفظ کنیم.
کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه، نفاقافکنی، باعث طمع بیگانه است، حرام عینی است.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🌸 1️⃣ بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «ازدواج و تشکیل خانواده» به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی علیهالسلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
🔻 گناه بزرگ تمدن غرب
این تشکیل خانواده را دستِ کم نگیرید. شاید من بتوانم بگویم یکی از گناهان کبیره تمدن غرب نسبت به بشریت، این است که ازدواج و تشکیل خانواده را در چشم مردم سبک و کوچک کرد. این تمدن، قضیه زن و شوهر را مثل لباس که عوض میکنند و مثل مغازهای که با آن معامله میکنند و بعد برای کار دیگری آن را تبدیل میکنند به مغازهای دیگر، رفتار کرد و این کار را با هر دو طرف - زن و مرد - انجام داد. یعنی در واقع احساسات و عواطف و غرایزی را که از زن و مرد زود برانگیخته میشود، به جان خانواده انداختند، که تا هر کدام از دیگری دلخوری یی پیدا کرد یا مانعی ایجاد شد و عیبی دید؛ یا چیز دیگری چشمش را گرفت، خانواده تهدید شود.
نگرش اسلام نسبت به خانواده
اسلام این گونه نیست؛ اسلام بشدت بنیان خانواده را مستحکم قرار داده و پایههای آن را قرص کرده و به آن سفارش کرده است؛ همچنانکه به اصل ازدواج و گزینش همسر خوب و صالح سفارش کرده، به حفظ این بنیان رصین و مستحکم و مبارک هم سفارش کرده است؛ این را حفظ کنید. اگر شما که دامادید و شما که عروسید، توانستید این پیوند خانوادگی و این پیوند دو نفره را - که انشاءالله بعدها مثل درختی، شاخه درست میکند و میوه میدهد و ای بسا از شاخههای او صدها قلمه درست شود و یک جنگل به وجود بیاید - که فعلاً یک نهال است، خوب حفظ کنید، زندگی شما شیرین خواهد شد؛ هرچند که در هر سطح مالی، اعتباری، ارزشی و علمی که باشید.
توجه به آرامش و درک متقابل برای شکلگیری امنیت خانواده
این احساسات و نیازها برای یک استاد دانشگاه، یک دانشمند و یک محقق، همچنان است که برای یک آدم کارگر ساده؛ یعنی این احساسات و نیازهای اصلی، در همه یکسان است. در این جهت، یک ثروتمند مثل یک فقیر است؛ هر دو دلشان میخواهد وقتی وارد خانه شدند، خانه به آنها آرامش و امنیت و احساس راحتی و آسودگی بدهد؛ این را همه مردها میخواهند. همه زنها هم میخواهند وقتی شوهرشان وارد خانه شد، خانه را پر از شیرینی و شادی کند.
خانه برایشان محیط راحتی و شادی شود؛ زیرا هر دو خستگی دارند؛ زن کارهایی دارد و مرد هم کارهایی؛ حالا مرد در چالشهای زندگی، زن هم یا در چالشهای زندگی و کارهای سیاسی یا در خانه و با تربیت فرزند؛ هر دو خسته اند. وقتی که زن و شوهر در پایان کار روزانه یا در وسط روز به هم میرسند و همدیگر را میبینند، هر دو از هم توقع دارند که بتوانند محیط را شاد، سرزنده، قابل زیست و رفع کننده ی از خستگی بسازند؛ این توقع بجایی است و بیجا هم نیست که هر دو از یکدیگر توقع داشته باشند. اگر بتوانید این کار را بکنید، زندگی شیرین خواهد شد. ای بسا کسانی که خیلی ثروتمندند؛ اما این زندگی شاد را ندارند؛ در خانه درگیری، دعوا و دلخوری دارند. ای بسا کسانی که خیلی در جامعه معتبرند؛ عنوان دارند، رئیسند؛ اما در خانه شان هزار مشکل دارند.
همان آقایی که ممکن است دستیار یا کارگر زیر دست و کارمندش جرأت نکنند به او بگویند بالای چشمت ابرو، و حرف او را مطیعانه گوش کنند، در داخل محیط خانواده ممکن است مدعی داشته باشد؛ زن بداخلاق و تنبل، یا محیط بد، که به جای اینکه برای او آرامش درست کند، خراب میکند. بنابراین اینها با ثروت و فقر و عنوان و بیعنوانی و در تهران یا فلان روستا بودن، هیچ تفاوتی نمیکند؛ همه انسانها به این امنیت زندگی نیاز دارند.
لذا شما در قرآن که نگاه کنید، میبینید که وقتی بحث ازدواج میشود، میگوید: «و جعل منها زوجها لیسکن الیها»؛ تا مایه سکونت و سکینه - یعنی آرامش - باشد؛ زن و شوهر باید برای هم مایه آرامش باشند. درست گوش کردید! این را هم شما دخترها، هم شما پسرها در گوش داشته باشید! این ازدواج یک خانواده درست میکند، این خانواده باید محیط امن و امان و راحتی برای شما دو نفر باشد و اگر انشاءالله فرزند داشتید - که خواهید داشت - برای آن فرزندان هم شما باید این محیط امن و امان را فراهم کنید، که این کار به خودی خود هم نمیشود.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🌸 2️⃣ بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «ازدواج و تشکیل خانواده» به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی علیهالسلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
🌺 محبت، عامل اصلی امنیت خانواده
نکته دیگر اینکه، اگر بخواهید این محیط امن و امان به وجود بیاید، راهش این است که زن و شوهر این محیط را محیط محبت کنند؛ یعنی به هم محبت و عشق بورزند. چه طور؟ عشق ورزیدن که زورکی نیست؛ به قول مشهدی ها: «مهر به زور، عشق به چمبه»! بایستی محبت در یک دل، مثل گلی که از زمین میروید، بروید.
شما چه کار میکنید که گل محبت در دل همسرتان بروید؟ این دست شما خانم و دست شما آقاست. راهش چیست؟ راهش این است که شما به او وفادار باشید و محبت بورزید. این کار، محبت را در دل او زنده میکند.
او هم که به شما محبت کند، در دل شما هم محبت زنده میشود؛ چون به هم وابستهاید. اگر نگوییم که این خیل عظیم احکام مربوط به زن و مرد و محرم و نامحرم و حجاب، برای همین است، صدی هشتاد نود درصدش برای این است که شما دوتا با هم در خانه با محبت زندگی کنید.
فلسفه محرم و نامحرم در زندگی
اگر شما که در کوچه راه میروید، این را ملاحظه نکردید، صد جا دلت مشغول میشود و دیگر خانه برایت رنگی ندارد؛ او هم همینطور است. اگر شما آقا، محرم و نامحرم را رعایت نکردید، اگر دوستِ جنس مخالف پیدا کردید، اگر با همه گرم گرفتید، اگر حجاب رعایت نشد، اگر صد جور زن با آرایشهای گوناگون در مقابل شما رژه رفتند؛ و نیز اگر شما خانم، هرجا یک مرد چنین و چنانی را دیدید و به او خیره شدید و نگاه کردید و چه و چه کردید، نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که همسر خودت از نظر تو دیگر آن جاذبه یی را که محبت ایجاد کند، نخواهد داشت. همسر شما هر کس هم که باشد، ولو حضرت یوسف، بعد از یک ماه یواش یواش عادی میشود. حضرت یوسف هم اولش خیلی برجسته است؛ زلیخا هم اولش خیلی برجسته است؛ اما بعد یواش یواش عادی میشود؛ ولی آن بیرونی نو است.
اگر قرار باشد که شما چشم به آن بیرونی داشته باشید، اگر محرم و نامحرم را رعایت نکنید، اگر حجاب خودتان را رعایت نکردید، اگر مرد حجاب زن را رعایت نکرد، اگر معاشرتهای بی بند و بار و بگو و بخندهای سبک دخترها و زنها و پسرها با همدیگر در جامعه یی بود، آنچه که لازمه ی بقای خانواده ی شماست، تحقق پیدا نمیکند. زور که نیست؛ یک چیز طبیعی است. دختر و پسر در غرب، بخصوص در بعضی از جوامع غربی، صد کار میکنند تا به سن ازدواج برسند.
در آن جوامع سن ازدواج معمولاً بالاست و بین بیست و سی خیلی بیشتر از سن پانزده و بیست یا هجده و بیست است و بالاتر از سی هم که فراوان است. در آنجا بخصوص مردها اول هزار درِ دیگر را میزنند و بعد درِ ازدواج را! یعنی همه چیز را تجربه کرده و دیگر برایش چیزی نیست. این کجا، آن جوانی که با عفت گذرانده و با خود و نفس خودش مبارزه کرده و بعد ازدواج کرده، کجا. اینها هر دو یک جور قدر زن را میدانند؟ هر دو یک جور به محیط خانواده میچسبند؟ نه. او بی قید و لاقید است.
این زن باید خیلی فوق العاده باشد که این به مرد بگوید بله. این بهتر از همه آنهایی است که دیدم؛ تازه بعد از مدتی عیوبش آشکار خواهد شد؛ هیچ کس که بی عیب نیست. مسأله زن هم به همین قیاس است. اثر احکام اسلام در اینهاست. این قدر که میگویند حجاب، رو بگیرید و چنین و چنان کنید، اینجاها و در مسائل اصلی زندگی اثرش ظاهر میشود. خود حجاب ممکن است چیزی به نظر نیاید. پس زن و شوهر از همین اول ازدواج که خدا یک محبتی هم در دلشان قرار داده، این محبت را نگه دارند و زیادش کنند. راهش هم این است که به هم باوفا و صادق باشند و همدیگر را حفظ کنند؛ مثل دو تا شریک واقعاً مصالح هم را رعایت و راز هم را حفظ کنند.
زن راز شوهرش را پیش خاله و خواهر بیان نکند، مرد هم اسرار زنش را در باشگاه و مهمانی و... به رفیق هایش نگوید؛ حواستان جمع باشد، اسرار هم را محکم نگهدارید و حفظ کنید؛ ظاهر را هم حفظ کنید. با این، زندگی شیرین خواهد شد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🌸 3️⃣ بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «ازدواج و تشکیل خانواده» به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی علیهالسلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
🌺 بروید با هم بسازید
نکته سوم، اینکه باید با هم بسازید. هر جا سازش بد باشد، اینجا خوب است. شما از همدیگر بتدریج چیزهایی را کشف خواهید کرد. انسان اول که نگاه میکند، همه اش حُسن میبیند؛ اما وقتی وارد میشود، به نقایص، کمبودها و ضعفهایی میرسد؛ اینها را دو طرف یواش یواش در یکدیگر کشف میکنند که این مسائل نبایستی موجب سردی شود؛ باید با اینها بسازید؛ چون بالاخره نه مرد ایده آل آنچنانی بیعیب در همه عالم پیدا میشود و نه زن بیعیب. بنابراین اگر رفتار تندی، بداخلاقی در وهلهای و کمکاری دیدید، باید بسازید؛ منتها با زبان، با ملایمت و با مهربانی.
البته این مطلب را من هم به مردها بگویم و هم به زنها، که زنها در این زمینهها قویتر از مردهایند. این آقایان که میبینید ماشاءالله با این یال و کوپال! اینها همهاش ظاهر است. جسم قوی است؛ اما از لحاظ پیچیدگی ذهنی در زمینههای احساسی و عاطفی، زن قویتر از مرد است؛ قدرت تحملش زیاد و راهها را بلد است. در ورزش کشتی، کشتیگیری که دستپاچه است، با هیاهو به طرف دیگری حمله میکند؛ اما حریف که تحمل میکند و نقطه ضعفش را پیدا میکند، ناگهان ضربه را بر او وارد میکند.
طبیعت اغلب زنها چنین است. البته ممکن است بعضی از زنها اینطور نباشند و بعضی از مردها هم آنطور. غرض، خانمها بهتر میتوانند در این مصاف دوستانه بر عوامل سردی و... با یک مقدار کوتاه آمدن، با یک مقدار خوش اخلاقی کردن و با ابزارهایی که هست، فایق بیایند و مرد را بکشانند به آن جایی که باید قرار بگیرد، تا انشاءالله زندگی، زندگی شیرینی شود.
عقد یک معامله الهی است نه معامله انسانی
به تشریفات خیلی اهمیت ندهید. این که من گفته ام اگر مهریه بیشتر از این مقدار باشد، عقد را نمیخوانم، از باب این نیست که اگر مهریه بیشتر از این مقدار باشد، عقد باطل است؛ نه، اگر شما مهریه را هزار برابر این مقدار، مثلاً چهارده هزار سکه، قرار بدهید، عقد باطل نیست و عقد درست است؛ منتها عقد یک معامله ی انسانی است و معامله ی دلها و جانهاست، که اگر پای پول و ثروت به میان آمد، تبدیل میشود به معامله یی بازاری؛ مثل این است که کالایی را داریم میگیریم و میدهیم. خب این کالا چیست، کیست؟
من میخواهم جلوی این را بگیرم که در چشم و همچشمی نیفتد. یک عده که مقداری پول دارند، به فکر بیفتند که مهریههای گزاف تهیه کنند، بعد هم با جهیزیه ی سنگین از آن طرف همراه شود. آن خانم بگوید همسایهمان، خواهرش، دختر عمویش و... فلان جور جهیزیه برده، اگر ما نبریم، بد میشود. اینها را رها کنید و نگاه کنید به نیازها و همان حد لازم معمول؛ از آن حدود تجاوز نشود.
سعی کنید همدیگر را متدین کنید
یک نکته دیگر که حتماً باید بگویم این است که شما هر دو؛ زن و شوهر، سعی کنید همدیگر را متدین کنید؛ حواستان باشد. بخصوص شما که در محیطهای ورزشی هستید؛ چون محیطهای ورزشی ما الان از لحاظ جنبههای ارزشی که بنده راضی باشم و بگویم الحمدلله، چندان خوب نیست. نمیگویم خیلی بد است؛ نه، از سابقها خیلی بهتر شده و جوانهای خوبی در این محیط هستند؛ اما هنوز خیلی کار دارد.
این را هم شما بدان که من از امثال شما جوانها که پایی، سری و کاری با دین و ایمان دارید، توقعم این است که در همان محیط که هستید و تمرین میکنید یا تمرین میدهید و بازی میکنید و یا در اردو روزگار میگذرانید، سعی کنید با وجود و با منش خودتان در دیگران حس احترام به دین و به ارزشها را بیدار کنید؛ رودربایستی نکنید. نمازتان را اول وقت، با حضور قلب و خوب بخوانید، تا دیگران یاد بگیرند. ممکن است یک نفر هم پیدا شود بگوید ای آقا، حالا این آقا هم رفته فلان، غلط میکند هر کسی اینطوری بگوید؛ کار بدی میکند.
شما سعی کنید دین را در محیط ورزشیتان ببرید؛ و شما خانم! سعی کنید این روحیهای که گفتم، در این جوان تقویت کنید؛ این هم به نفع شخصی شماست و هم به نفع سرنوشت زندگی. و شما هم متقابلاً همین احساس را بروز دهید.
«بیانات در مراسم عقد ازدواج، ۱۳۷۸/۰۱/۲۴»
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سالگرد فاجعه بزرگ اسپایکر و کشتار ۱۶۰۰ و به روایتی ۳۹۰۰ نفر از شیعیان در تکریت
🔹سال۲۰۱۴ در چنین روزی گروهک تروریستی داعش هزاران دانشجوی افسری نیروی هوایی عراق را قتل عام کرد. کشتار شیعیان توسط گروهک تروریستی داعش و انداختن آنها در رود دجله باعث قرمز شدن آن شد.
📻سخنان تکان دهنده سردار سلیمانی در خصوص درخواست داعش از شهدای پایگاه اسپایکر تکریت
▫️حاج قاسم سلیمانی: با این شمشیرهای براق برنده را، این جوان هایی که از شیعه درتکریت گرفتند ۱۶۰۰ نفر را، به هر یک از آنها گفتند پشت کن به مذهب خودت، اهانت کن به اصول خودت حاضر نشد. تیزی شمیر را بر گلوی خودش حس میکرد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🎧#نشست_علمی | #پادکست
☑️ روایت فردا
🔻بررسی آرمانشهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان
👤حجتالاسلام مهدی عبداللهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📥 ( اینجـا بشـنوید)
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از مهدی عبداللهی
1403.03.07 محفل .استاد عبدالهی_1.mp3
18.9M
🎧#نشست_علمی | #پادکست
☑️ روایت فردا
🔻بررسی آرمانشهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان
🎙حجتالاسلام دکتر مهدی عبداللهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
اصطلاح آرمانشهر 2:10
امتدادات اجتماعی و سیاسی فلسفه اسلامی 5:00
مبادی علوم 14:55
پوزیتیویسم منطقی 26:00
مبانی آرمانشهر صدرا 35:55
کمال حقیقی جامعه 47:40
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
✅ انتخاب رئیس جمهور، رأی به یک فرد یا گفتمان
با گذشت چند روز از تبلیغات انتخاباتی و اظهارنظر نامزدها و حمایتهای جریانها و شخصیتهای مطرح از نامزدها، ابعاد فکری و بینشی نامزدها و نحوه نگرش آنها به مسائل کلان کشوری تاحدود زیادی مشخص شده است. اکنون رقابت اصلی، نه میان دو نامزد که میان دو نگرش کلان به مسائل کشوری و حکمرانی است. از این رو، هر صاحبرأیی باید نیک بنگرد که زمام امور کشور را در اختیار کدامین نگرش و خط فکری قرار میدهد.
رأی به پزشکیان یا جلیلی/قالیباف تنها رأی به یک رئیس جمهور نیست؛ چرا که ناگفته روشن است که رئیس جمهور بهتنهایی سنگینی اداره 4 یا 8 سال کشور را بر دوش نخواهد کشید، بلکه او سکاندار کشتی قوه اجرایی کشور است که انتخاب مستقیم خدمه اصلی این کشتی و در پی آن، انتخاب غیرمستقیم سایر صاحبان مناصب، اصلیترین نقش را در اداره امور مملکت و مهمترین قوه از قوای سهگانه به لحاظ گستره و عمق تأثیرگذاری تصمیمات، ارتباط مستقیم با مردم، مشاهدهپذیری نتایج تصمیمات برعهده دارد. بر این اساس، انتخاب رئیس جمهور فراتر از انتخاب یک فرد، تعیین مسیر 4 (بلکه بهاحتمال زیاد 8 ساله) آینده کشور در حوزههای مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.
آیا برای ما رأیدهندگان مهم نیست که در سیاست خارجی، کل کشورهای دنیا را در 5+1 خلاصه کنیم و حتی برای روابط با همسایههای پیرامون خود نیز اهمیت ندهیم یا اینکه در کنار ارتباط با اروپا، برای پیوستن به برخی از مهمترین پیمانهای سیاسی_اقتصادی جهان همچون بریکس و شانگهای تلاش موفقیتآمیز داشته باشیم؟...
آیا مهم نیست که دولت منتخب ما اقتصاد مملکت از تجارت خارجی تا آب خوردن مردم را به برجامی گره بزند که آوردهاش «تقریبا هیچ» و «خسارت محض» است و ماشه آن به دست دشمنان قسمخورده ملت است، یا اینکه صادرات کشور را به بالاتر از سطح دوران پیشاتحریم برساند؟...
آیا مهم نیست دولتی بر مردم حاکم شود که در حوزه مسکن، حتی مسکنهای حداقلی «مهر» را مزخرف بداند و افتخار کند که در طول چندین سال وزارت، آجری بر آجر ننهاده، یا اینکه دولتمردان حاکم تلاش کنند در خلال چهار سال، 4 میلیون مسکن برای ملت تولید کنند (که حتی اگر یک چهارم این هدفگذاری نیز محقق شود، 1 میلیون بسیار بزرگتر است از هیچ)؟...
از این مقایسههای روشن در عرصههای مختلف نمونههای فراوانی میشود به دست داد.
اما پرسش اصلی این است که این دو گروه دستاورد، حاصل حاکمیت دو نوع نگرش و دادن زمام امور به دست دو گروه مختلف از مسؤولان و صاحبمناصبان است. دسته اول دستاوردها حاصل گفتمانی است که نگرشهای کلان سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی خود را ذیل سیاستهای حاکم بر جهان استکبار تعریف میکند و حاضر به خروج از هژمونی حاکم بر دهکده جهانی نیست و نهایتاً به حداقلهایی از آرمانهای انقلاب و ارزشهای اسلامی بسنده میکند، اما دسته دوم حاصل گفتمانی است که به اصالت جهانبینی و ایدئولوژی اسلامی از عمق جان و در ژرفای ذهن اعتقاد دارد و حاضر نیست اصول و برنامههای دیکتهشده از سوی فرمانروایان خودخوانده دهکده جهانی را بپذیرد. در یک کلام، در عرصه فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه به آرمان «نه شرقی، نه غربی» انقلاب اسلامی باور قلبی دارد و میکوشد در حد توان به آن آرمان نزدیک شود.
پس انتخاب رئیس جمهور، انتخاب یک فرد از میان 6 تن نیست، انتخاب یک کابینه، معاونان وزرا، رؤسای بانکها و شرکتهای دولتی و.... برای 4 (بلکه 8 سال)، بلکه انتخاب دو بزرگراه متفاوت با دو مقصد گوناگون برای کشتی اداره کشور، بلکه برای کل کشور و ملت است.
اکنون حتی اگر از دولتهای پیشین ج. ا. صرفنظر کنیم، با تجربه 8 و 3 ساله دو دولت سابق و اسبق، تقابل این دو نگرش و نتایج عینی آن دو پیش روی ما مردم است. تجربه تلخ حاکمیت 8ساله غربدوستان بهاصطلاح اصلاحطلب و تجربه امیدوارکننده 3ساله دولت انقلابی رئیس جمهور شهید گواهی روشن بر من و شماست، هم چنانکه حجت بر من و شما نیز.
رأی ما انتخاب میان دو مسیر است: ادامه التماس به غرب و امریکا... یا استمرار دولت انقلابی، دیپلماسی عزت، رهبری جبهه مقاوت جهانی، ارتقای شاخصهای اقتصادی و...
#همه_ما_مسؤولیم
#انتخاب_اصلح
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ویژگیهای رئیس جمهور آینده در آخرین سخنان رهبر انقلاب
«ملّت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده بینالمللی، منافع خود را حفظ کند و عمق راهبردی خود را تثبیت کند و ظرفیّتها و استعدادهای طبیعی و انسانی خود را به بُروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفرهها و رخنههای اقتصادی و فرهنگی را پُر کند، احتیاج دارد به یک رئیسجمهور فعّال، پُرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب»
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
✅ شرایط رئیس جمهور مطلوب از منظر مرحوم علامه آیت الله مصباح یزدی
👈شرط اول: انسان هر قدر قدرت بدنی زیادی داشته باشد، قهرمان عالم باشد، وقتی نمیداند میخواهد چه کار کند، به چه دردی میخورد؟! عقل کل باشد؛ اما نمیداند چه مقرراتی را میخواهد اجرا کند، چه چیزی را میخواهد اجرا کند. شرط اول کارگزار این است که از هدف تشکیل این جامعه، مقرراتی که طبق آن هدف شکل گرفته، تعیین شده و رسمیت پیدا کرده، و از همین قبیل ارزشهایی که جامعه میخواهد، آگاهی داشته باشد. بههرحال شرط اول کارگزار این است که آن مقررات اجرایی که باید عمل بشود را خوب بداند.
👈شرط دوم، تعهد است؛ تعهد اخلاقی. همانکه در ادبیات دینی به آن تقوا میگوییم، در ادبیات عمومی به آن تعهد یا صلاحیت اخلاقی میگویند. پس شرط اول علم، شرط دوم تقوا.
👈 شرط سوم: غیر از دو شرط علم و تقوا، کسی که کارگزار در جامعه میشود، کسیکه متصدی یک منصب اجتماعی میشود، باید در تعیین مصادیق آن قواعد کلی یا پیاده کردن راههایی که او را به آنها میرساند خبرویت داشته باشد، در مواقع تنازع، اهم و مهم را بشناسد. در اصطلاح ادبیات سیاسی که معمولاً رایج شده به این توانایی حسن تدبیر میگویند.
(همایش معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی؛ قم، تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پنجشنبه, 14 ارديبهشت, 1396)
اکنون باید دید کدامیک از کاندیداهای ریاست جمهوری تسلط بیشتری بر گفتمان انقلاب اسلامی و قواعد حکمرانی اسلامی دارد، از تقوا و ورع بیشتری برخوردار است و قدرت مدیریت بیشتری دارد...
#انتخاب_اصلح
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اول افزایش مشارکت بعد انتخاب خوب
🔹رهبر انقلاب: خب #انتخابات خیلی مهم است و در درجه اوّل هم مشارکت مهم است که شما باید ــ چه در محیطهای دانشجویی، چه در محیطهای کاری، چه در محیطهای خانوادگی و مانند اینها ــ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.
🔹بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیکتر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد؛ اینها را اگر ملاحظه کنید، شاید بتوانید مثلاً یک انتخاب خوبی داشته باشید. امیدواریم انشاءالله خدای متعال آنچه صلاح این کشور و صلاح این ملّت است، بهآسانی و بیدغدغه پیش بیاورد. ۱۴۰۳/۳/۲۶
#انتخابات
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
✅ دستنوشته شهید محسن حججی در روز عرفه سال ۹۴
شهید حاج قاسم سلیمانی:
"شرط شهید شدن، شهید بودن است..."
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
✅ مناظرات انتخاباتی صحنه مقایسه «برنامهها» و «شخصیت» نامزدها
✍️ مهدی عبداللهی
🔹 فلسفه برگزاری مناظرات انتخاباتی آن است که از سویی نامزدها فرصتی مساوی برای بیان آرا و اندیشههای خود داشته باشند و از آن مهمتر، زمینهای مناسب برای مردم فراهم شود تا با مقایسه بینشها، اندیشهها و برنامههای انتخاباتی نامزدها بتوانند بر نقاط قوت و ضعف هر یک از آنها وقوف یابند و از این رهگذر بتوانند بهترین گزینه برای ریاست قوه مجریه را تشخیص دهند.
🔻اما تاریخ برگزاری مناظرات انتخاباتی از چندین دوره پیشین نشانگر آن است که در مواردی نهچندان اندک، برخی از نامزدهای انتخابات مرزهای انصاف و خطوط قرمز اخلاق را درنوردیده، نهتنها وعدههای دروغین و دستنیافتنی به مردم دادند، بلکه با دروغپراکنی و اتهامزنی به سایر نامزدها و اشخاص دیگر برای خود سبد رأی خریدند. ناگفته روشن است که رأیی که با دروغ و تهمت و دیگر افعال حرام و ضداخلاقی جمع شده باشد، جز وبال گردن نامزد رأیگرفته نخواهد شد، اما مسئله مهمتر، سکان هدایت کشور است که با این شیوه در اختیار فرد ناشایسته و گروه همراستای وی میگیرد و کشور باید دستکم 4 سال تاوان این رإی ضداخلاقی خانمانسوز را بپردازد.
🔹 امیدواریم نامزدهای این دوره در مناظرات انتخاباتی با رعایت اخلاق و انصاف به ارائه برنامهها و راهکارهای خویش برای اداره امور و پیشرفت کشور بپردازند. البته این سخن بدان معنا نیست که تنها به بیان نگرش ایجابی خود بسنده کنند و نسبت به اندیشهها و انظار دیگر نامزدها هیچ ورودی نداشته باشند. روشن است که هر فرد صاحبرأیی مجاز است دیدگاههای دیگر را بررسی کرده، بر آنها خردهگیری کند و حتی آنها را نفی کند، و اتفاقا فضای مناظرات انتخاباتی اقتضای چنین گفتگوی چالشی را دارد، بلکه این سویه بحث نیز در این فضا ضرورت دارد، اما آنچه مهم است، این است که این نفی و ایراد نیز باید در چارچوب اخلاق و تنها در قالب گفتگوی علمی صورت پذیرد.
🔻 ما مردم در مقام ناظران این مناظرات باید افزون بر دقت در «برنامههای نامزدها» به «رفتار و اخلاق» ایشان نیز نظر داشته باشیم، نه آن کس که برنامه متقن و حسابشده برای اداره کشور ندارد، شایسته تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری است، نه آن که در سطح یک مناظره چند نفره، بینش و توان مدیریت احساسات و عواطف منفی خود را ندارد. چنین کسی اگر بر مسند ریاست بنشیند، گستره و عمق بیاخلاقی وی فزونتر خواهد شد.
✅ به امید حاکمیت عقلانیت و اخلاق اسلامی بر فضای مناظرات انتخاباتی
و به امید حاکمیت عقلانیت بر تشخیص رأیدهندگان.
#انتخابات
#اخلاق
#عقلانیت
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مروری بر تاثیر مناظرههای انتخاباتی نامزدها بر انتخاب مردم
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
🔸 نسل سوم: آیت الله محمدتقی مصباح یزدی
🔸 با ارائه: استاد مهدی عبداللهی
▫️سه شنبه/۲۹خرداد/ساعت۱۷
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان در شبکه سه سیما:
بدون سیاست خارجی معقول و متین نمیشود پیشرفت کرد.
پ.ن:
فاصله برجامهای وادادگی به استکبار جهانی با سرنوشت ملت و وطن تنها یک رأی است.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi